Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Forsvarsministeren
(Søren Gade):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til militær
straffelov.
(Lovforslag nr. L 54).
Forslag til militær
retsplejelov.
(Lovforslag nr. L 55).
Forslag til militær
disciplinarlov.
(Lovforslag nr. L 56).
Formålet med lovforslagene er at
afløse den nuværende militære straffe- og
retsplejelov fra 1973. Lovforslagene bygger på
betænkning nr. 1435/2004 om den militære straffelov,
retsplejelov og disciplinarlov. Lovforslagene indebærer en
gennemgribende revision af det militære straffe- og
disciplinarsystem.
I sommeren 1999 nedsatte den daværende
forsvarsminister, Hans Hækkerup, udvalget til revision af den
militære straffe- og retsplejelovgivning. Udvalget fik til
opgave at underkaste denne lovgivning samt de dertil knyttede
administrative bestemmelser en vurdering med henblik på en
mulig revision. I den forbindelse har udvalget skulle vurdere
behovet for en særlig straffe- og retsplejelovgivning,
herunder de eksisterende regler om disciplinarmidler. Udvalget har
været bredt sammensat og blandt andet omfattet såvel en
række eksperter i straffe- og retsplejeforhold og folkeret
som repræsentanter for værnepligtige og
personelorganisationer.
I januar 2004 afgav udvalget ovennævnte
betænkning nr. 1435/2004.
Regeringen lægger stor vægt
på, at udvalget har vurderet, at der fortsat er behov for en
særlig militær straffe- og retsplejelov for
pligtforsømmelser begået i fredstid af såvel
militært ansatte som værnepligt personel.
Der er endvidere tale om en ikke ubetydelig
afkriminalisering i forhold til gældende bestemmelser, idet
strafansvaret foreslås begrænset til de mere grove
forhold og forhold, der skyldes grov uagtsomhed.
Lovforslagene bygger i alt væsentligt
på udvalgets lovforslag og indebærer efter regeringens
opfattelse en tiltrængt revision af den militære
straffe- og retsplejelovgivning.
Forslaget til militær straffelov
indeholder dels bestemmelser, som supplerer eller fraviger reglerne
i straffelovens almindelige del, dels bestemmelser om strafansvar
for pligtforsømmelser under tjeneste i forsvaret i fredstid
og under væbnet konflikt samt forbrydelser mod det
militære forsvar.
Forslaget til militær retsplejelov
indeholder bestemmelser for militære straffesager, som
supplerer eller fraviger reglerne i retsplejeloven om behandlingen
af straffesager.
Forslaget til militær disciplinarlov
afløser de nuværende regler i militær
retsplejelov kapitel 15 om disciplinarmidler og indeholder
bestemmelser om formål og anvendelsesområde,
hvornår der kan pålægges disciplinaransvar,
hvilke disciplinarmidler, der kan anvendes, samt regler for
behandlingen af disciplinarsager. I øvrigt vil
forvaltningslovens regler være gældende for
behandlingen af disciplinarsager.
Forslagene indeholder følgende
hovedelementer:
€" Der skal fortsat gælde bestemmelser,
der beskriver centrale militære pligter og
tilsidesættelse af disse pligter skal kunne sanktioneres,
herunder med straf, også under fredsforhold i Danmark.
€" Der sker en klar adskillelse af strafansvar
og disciplinaransvar, hvilket blandt andet kommer til udtryk gennem
forslaget til en selvstændig militær disciplinarlov.
Samtidig foreslås en begrænsning af strafansvaret i
militær straffelov, således at dette kun omfatter
overtrædelser begået forsætligt eller groft
uagtsomt og som udgangspunkt vil kun grovere overtrædelser
være strafbare. Mindre alvorlige overtrædelser
behandles som disciplinarsager, herunder overtrædelser som er
begået ved simpelt uagtsomhed. Der sker herved en ikke
ubetydelig afkriminalisering i forhold til gældende ret.
€" En række pligtforsømmelser,
som efter gældende ret henføres under den generelle
bestemmelse om pligtforsømmelse i militær straffelov
§ 15, udskilles fra bestemmelsens anvendelsesområde og
optages i stedet i selvstændige strafbestemmelser. Det
omfatter eksempelvis en bestemmelse, der kriminaliserer den
overordnedes undladelse af at gribe ind over for underordnedes
pligtstridige adfærd over for deres underordnede (undertiden
betegnet "myndigheds ikke-brug" ), forbud mod at besidde
eller indtage euforiserende stoffer i tjenesten og på
militært område samt en bestemmelse, som
selvstændigt kriminaliserer særligt krænkende
handlinger blandt sideordnet personel, herunder visse former for
optagelsesritualer. Endvidere foreslås forsvarsministeren
bemyndiget til at fastsætte strafsanktionerede, bestemte
promillegrænser på særlige områder
for tjeneste i forsvaret, navnlig når sikkerhedsmæssige
forhold kan begrunde det. I forbindelse hermed er i militær
retsplejelov foreslået optaget en bestemmelse, der giver
mulighed for at kræve udåndingsprøve af
militært personel og til under visse betingelser at kunne
udtage blodprøve.
€" De øvrige strafbestemmelser om
pligtforsømmelser, herunder den generelt gældende
bestemmelse om pligtforsømmelse opretholdes, idet
gerningsbeskrivelsen i flere bestemmelser dog justeres eller
tydeliggøres.
€" Bestemmelsen i militær straffelov
§ 29 om forsvarsministerens mulighed for under
ekstraordinære forhold at forbyde militært
tjenstgørende personels deltagelse i politiske foreninger og
offentlige forsamlinger afskaffes.
€" Begrebet krig og krigstid ændres til
"væbnet konflikt". De gældende bestemmelser i
militær straffelov, der vedrører krigstid/væbnet
konflikt, opretholdes i al væsentlighed med visse mindre
ændringer.
€" I forbindelse med udsendelse af danske
styrker uden for rigets grænser gives der forsvarsministeren
hjemmel til at kunne bemyndige chefen for den udsendte styrke til
under truende udsigt til væbnet konflikt at meddele, at
reglerne for væbnet konflikt finder anvendelse.
€" Hvad angår strafferammer,
forhøjes disse for flere af bestemmelserne om forbrydelser
mod det militære forsvar under væbnet konflikt, dels
som følge af disse forbrydelsers meget alvorlige karakter,
dels under hensyn til de gældende strafferammer i parallelle
bestemmelser i straffelovens kapitel 12.
€" I relation til militær retsplejelov
er der ikke fundet grundlag for at bevare de gældende regler
om militære chefers adgang til at pålægge straf,
hvorfor disse regler ophæves.
€" Der skabes herved yderligere parallelitet
med det civile sanktionssystem, idet straffesager i fremtiden kun
kan afgøres af den militære anklagemyndighed, hvorimod
behandlingen af disciplinarsager henlægges til de
militære chefer. Behandlingen af disciplinarsager vil som
udgangspunkt skulle foregå efter forvaltningsloven. Dog er
der i forslaget til militær disciplinarlov visse
særlige sagsbehandlingsregler, som har til formål at
sikre den fornødne hurtighed i sagsbehandlingen.
€" Den gældende bestemmelse i
militær retsplejelov § 14 om adgangen til at foretage
ransagning i militære straffesager ("kollektiv
ransagning") , opretholdes.
€" Denne form for ransagning suppleres med
hjemmel til at kunne gennemføre adgangskontrol til
og fra militært område.
€" Adgangen til varetægtsfængsling
i militære straffesager af disciplinære grunde i den
gældende retsplejelov § 18 opretholdes ligeledes med
enkelte skærpende betingelser.
€" Nogle af de gældende særregler
i militær retsplejelov, navnlig vedrørende
efterforskning af militære straffesager og om sagernes
behandling, ophæves. Dette skyldes dels at hele
påtalekompetencen i disse sager henlægges til den
militære anklagemyndighed, dels de nye regler om behandlingen
af disciplinarsager i disciplinarloven. Endelig er en række
særregler ikke medtaget, da der ikke længere kan
påvises tilstrækkelig begrundelse for at opretholde
dem. Det gælder f.eks. særbestemmelser om
domsmænds medvirken i sager om overtrædelse af
militær straffelov, om forsvarerbeskikkelse og om adgangen
til at nedsætte forhørsretter.
€" De gældende disciplinarmidler
belæring og tilrettevisning erstattes af ét
disciplinarmiddel kaldet tilrettevisning. Straffen
irettesættelse, som er den eneste tilbageværende
militære strafart, ophæves. Tilbageholdelse på
tjenestestedet, som kan anvendes som disciplinarmiddel i indtil 14
dage, og overflytning til anden tjeneste, ophæves ligeledes.
Lovforslaget indeholder samtidig adgang til at anvende
disciplinarbøder i de disciplinære sager.
€" Adgangen efter de gældende regler til
at indbringe en disciplinarafgørelse for et
disciplinarnævn opretholdes. Forslaget til militær
disciplinarlov indebærer endvidere, at nævnets
afgørelse €" i modsætning til, hvad der
gælder i dag €" kan indbringes for domstolene til
prøvelse efter grundlovens § 63.
€" Personellovens § 14 ophæves,
således at en militær straffesag ikke vil være
til hinder for at anvende tjenestemandslovens disciplinarregler,
herunder degradation. Der optages imidlertid en regel stort set
svarende til nævnte § 14 i den militære
disciplinarlov, således at tjenestemandslovens regler
på dette område ikke kan finde anvendelse, hvis sagen
kan behandles efter den militære disciplinarlov.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslagene og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.