L 53 Forslag til lov om ændring af en række love på kulturområdet.

(Udmøntning af kommunalreformen på kulturområdet).

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l53_som_fremsat (html)

L 53 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af en række love på kulturområdet. (Udmøntning af kommunalreformen på kulturområdet).

Fremsat den 24. februar 2005 af kulturministeren (Brian Mikkelsen)

Forslag

til

Lov om ændring af en række love på kulturområdet

(Udmøntning af kommunalreformen på kulturområdet)

 

§ 1

I lov nr. 1050 af 17. december 2002, arkivloven, foretages følgende ændringer:

1. I § 2 og § 7, stk. 2, indsættes efter »kommunale«: »og regionale«.

2. I § 7, stk. 1, indsættes efter »Kommunerne«: »og regionerne«.

3. I § 10, stk. 2, indsættes efter »kommunernes«: »og regionernes«.

4. I overskriften til kapitel 5 samt § 19, stk. 1, § 20 og § 21, stk. 2, indsættes efter »kommunale«: »og regionale«.

5. I § 19, stk. 1 og 2, indsættes efter »Kommunerne«: »og regionerne«.

6. I § 21, stk. 1, indsættes efter »Kommunale«: »og regionale«.

7. I § 27, stk. 3, indsættes efter »kommunale«: »og regionale«, og »amtsråd« ændres til: »regionsråd«.

8. I § 32 indsættes efter »kommunalt«: »eller regionalt«, og »amtsrådet« ændres til: »regionsrådet«.

§ 2

I lov om biblioteksvirksomhed, jf. lov nr. 340 af 17. maj 2000, som ændret ved lov nr. 1049 af 17. december 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 6, stk. 2, ændres »amskommunale« til: »regionale«.

§ 3

I lov om film, jf. lov nr. 186 af 12. marts 1997, som ændret senest ved lov nr. 1439 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

1. Overskriften til kapitel 5 affattes således:

»Kommunal filmvirksomhed«

2. § 18 affattes således:

» § 18. En kommune kan producere film med henblik på varetagelse af opgaver, som kommunen kan varetage i medfør af lovgivningen. Kommuner kan endvidere forevise og udleje film samt yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed.«

§ 4

I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004, som ændret ved lov nr. 1437 og 1439 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

1.§ 36, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2. Medlemmer af Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.«

2. I § 54, stk. 1, nr. 2, ændres »samme amtskommune eller i naboamtskommuner« til: »landsdelen«.

3.§ 54, stk. 5, affattes således:

» Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler om anvendelsen af sendemulighederne for lokal fjernsynsvirksomhed i kommunerne i hovedstadsområdet. Der kan i den forbindelse fastsættes regler, der fraviger bestemmelsen i § 56.«

4.§ 64, stk. 2, 4. pkt., ophæves.

5.§ 64, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. Der nedsættes et fælles nævn for fjernsynsvirksomhed, som omfatter kommunerne i hovedstadsområdet.«

6. I § 64, stk. 5, udgår »eller det regionale råd« og »eller det regionale råds«.

7. I § 64, stk. 5, 6 og 7, udgår »eller Bornholms Regionsråd«.

§ 5

I lov om billedkunst, jf. lovbekendtgørelse nr. 1004 af 29. november 2003, foretages følgende ændringer:

1. § 7, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. Kunstrådet kan udbetale faste mindre grundtilskud til de lokale billedkunstråd, som oprettes i medfør af § 10, under forudsætning af mindst tilsvarende kommunal finansiering. Yderligere tilskud kan gives efter ansøgning til konkrete projekter og initiativer.«

2. Overskriften til kapitel 3 affattes således:

»Lokale billedkunstråd«

3.§ 10 affattes således:

» § 10. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt billedkunstråd til fremme af billedkunsten i lokalområdet.

Stk. 2. Billedkunstrådene kan rådgive lokale myndigheder vedrørende billedkunstneriske spørgsmål, yde støtte til billedkunsten og medvirke til gennemførelsen af lokale udsmykningsopgaver.

Stk. 3. De nærmere regler for de lokale billedkunstråds sammensætning og virksomhed fastsættes af kommunalbestyrelserne. «

§ 6

I lov om Kunstrådet, jf. lov nr. 230 af 2. april 2003, foretages følgende ændringer:

1.§ 10, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

»KL udpeger 1 medlem.«

§ 7

I lov om Statens Kunstfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1002 af 29. november 2003, foretages følgende ændringer:

1. § 5, stk. 1, nr. 2, affattes således:

» 2) 2 medlemmer udpeges af KL.«

2. § 5, stk. 2, 9. pkt., affattes således:

»Medlemmer udpeget af de opstillingsberettigede og repræsenterede partier i Folketinget og af KL skal være folkevalgte politikere.«

§ 8

I lov om eliteidræt, jf. lov nr. 288 af 26. april 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, nr. 11, udgår »og amtskommunale«.

2. I § 7 udgår »og amtskommuner«.

§ 9

I lov om regionale kulturaftaler, jf. lov nr. 1104 af 29. december 1999, foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet«

2. § 1, stk. 1, affattes således:

»Lovens formål er gennem kulturaftaler med kommuner m.v. at understøtte regioners og kommuners engagement på kulturområdet. Kulturaftalerne har til formål at fremme dispositionsfriheden, forbedre ressourceudnyttelsen og fremme udviklingen på kulturens område. Hvor aftalen omfatter flere kommuner, skal aftalen medvirke til at styrke samarbejdet på tværs af kommune- og regionsgrænser. Loven fastlægger samtidig regionernes opgaver på det kulturelle område.«

3. I § 1, stk. 2, ændres »De regionale kulturaftaler« til: »Kulturaftalerne«.

4. I § 2, stk. 1, ændres »regionale kulturaftaler med kulturregioner« til: »kulturaftaler med en kommune eller en gruppe af kommuner«.

5. I § 2, stk. 2, ændres »Den regionale kulturaftale mellem kulturministeren og kulturregionen« til: »En kulturaftale«.

6. § 2, stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. Regioner kan sammen med en kommune eller flere kommuner i forening indgå i kulturaftaler inden for de kompetencer, der er tillagt regionerne på kulturområdet, jf. § 3 a. «

7. I § 3, stk. 1, ændres »Den regionale kulturaftale« til: »Kulturaftalen«.

8. I § 3, stk. 1, nr. 1, ændres »kulturregionen« til: »den eller de kommuner, der indgår i kulturaftalen,«.

9. I § 3, stk. 1, nr. 3, ændres »på det regionale plan« til: »i kulturaftalen på det kommunale niveau«.

10. I § 3, stk. 1, nr. 4, ændres »de regionale kulturaftaler« til: »kulturaftalerne«.

11. Efter § 3 indsættes:

» § 3 a. Regionerne kan medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift.«

12.§ 4, stk. 1, affattes således:

»Den eller de kommuner, der er omfattet af kulturaftalen, modtager i aftaleperioden efter aftale med kulturministeren en årlig kulturel rammebevilling til de kulturelle aktiviteter, der er omfattet af kulturaftalen. Kommunerne kan inden for rammerne af kulturaftalen råde over den kulturelle rammebevilling til kulturelle formål.«

§ 10

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-6 træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

1) filmlovens § 18 for så vidt angår amtskommuners ydelse af støtte i form af tilskud eller lån til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed,

2) billedkunstlovens § 10 for så vidt angår amtskommunale billedkunstråd og

3) eliteidrætslovens § 7 for så vidt angår amtskommuners støtte til eliteidræt.

Stk. 3. Amtskommunale billedkunstråd, der er nedsat i medfør af billedkunstlovens §10, må ikke fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato.

Stk. 4. Funktionsperioden for de amtskommunale billedkunstråd, der er beskikket pr. 1. april 2006, udløber uanset bestemmelsen i billedkunstlovens § 9, stk. 8, den 31. december 2006. Amtsrådet skal drage omsorg for afbeskikkelse af medlemmer af rådene.

Stk. 5. Uanset bestemmelsen i radio- og fjernsynslovens § 64, stk. 6, fungerer nævn i kommuner, der indgår i en sammenlægning med en eller flere andre kommuner, og hvis funktionsperiode udløber senest den 30. april 2006, indtil udgangen af 2006. Med virkning fra den 1. januar 2007 nedsætter kommunalbestyrelsen eller kommunalbestyrelserne et nyt nævn.

Stk. 6. Den person, der i medfør af § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om Statens Kunstfond er udpeget af Amtsrådsforeningen i Danmark til at være medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab, udtræder pr. 31. december 2006. Med virkning fra 1. januar 2007 udpeger KL i medfør af lovforslagets § 7, nr. 1, 1 yderligere medlem af repræsentantskabet.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

Det foreliggende lovforslag udmønter den del af aftalen, der vedrører kulturområdet. Forligspartierne ønsker i forbindelse med reformen at fremme det lokale engagement i kulturlivet samt sikre varetagelsen af nationale kulturpolitiske hensyn.

Der er i den politiske aftale om kommunalreformen opstillet følgende principper for opgavevaretagelse på kulturområdet:

€ Kommunerne skal fremover have ansvar for økonomisk at støtte de områder og institutioner, der har udpræget lokal karakter, og som findes i stort set alle kommuner.

€ Kommunerne skal som hovedregel have hovedtilskudsansvaret for de områder og institutioner, der i øvrigt har en naturlig lokal forankring, og som ikke har en særlig national opgave eller funktion.

€ Staten skal fremover som hovedregel have ansvar for økonomisk at støtte de områder og institutioner, der har en særlig national opgave eller funktion.

Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række ændringer af teknisk karakter i Kulturministeriets lovgivning. Ændringerne er affødt af, at amtskommunerne nedlægges, og at der etableres regioner. Ordene amter, amtskommuner, amtsråd m.v. foreslås i konsekvens heraf fjernet fra de relevante lovbestemmelser og i visse tilfælde erstattet af regioner og regionsråd.

Som led i den politiske aftale præciseres det i øvrigt, at regionerne kan medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift.

2. Hovedpunkter i lovforslaget

Lovforslaget omfatter ændringer i de i pkt. 2.1 til 2.9 nævnte love. En oversigt over lovforslaget sammenholdt med gældende lov er vedlagt som bilag 1.

2.1. Ændring af arkivloven, jf. lovforslagets § 1

Forslaget er af teknisk karakter. Varetagelse af arkivmæssige hensyn falder inden for de kommende regioners almindelige administrative virksomhed, og regionsrådene kan i denne forbindelse etablere en arkiv­insti­tu­tion i henhold til arkivloven. Bestemmelser i arkivloven om amtsrådenes arkivalier videreføres således, at de i stedet vedrører de kommende regionsråds arkivalier.

2.2. Ændring af biblioteksloven, jf. lovforslagets § 2

Forslaget er af teknisk karakter. Der vil også i de nye regioner være institutioner, som har behov for biblioteksbetjening, fx sygehuse. Derfor videreføres den hidtidige bestemmelse om afholdelse af udgifter til biblioteksbetjening af amtskommunale institutioner for de kommende regionale institutioner.

2.3. Ændring af filmloven, jf. lovforslagets § 3

Forslaget er af teknisk karakter. Da amtskommunerne nedlægges, bortfalder grundlaget for en bestemmelse i filmloven om, at amtskommunerne kan yde økonomisk støtte m.v. til bl.a. filmproduktion.

2.4. Ændring af radio- og fjernsynsloven, jf. lovforslagets § 4

Forslaget er af teknisk karakter. Når det gælder såvel de regionale TV 2-virksomheder som lokal radio- og fjernsynsvirksomhed indeholder den gældende radio- og fjernsynslov bestemmelser, der involverer eller omtaler amtskommuner, amtsråd og Bornholms Regionsråd. Da amterne nedlægges som led i kommunalreformen, og Bornholms Regionsråd ændrer karakter til en kommunalbestyrelse udelukkende med kommunale opgaver, skal der ske konsekvensrettelser i de pågældende bestemmelser.

2.5. Ændring af billedkunstloven, jf. lovforslagets § 5

Efter gældende ret kan amterne nedsætte amtskommunale billedkunstråd, som sammensættes efter nærmere regler i billedkunstlovens § 10. Disse billedkunstråd bortfalder, når amtskommunerne nedlægges pr. 1. januar 2007. I stedet foreslås det, at kommunerne €" enten hver for sig eller flere i forening €" kan nedsætte lokale billedkunstråd til fremme af billedkunsten i lokalområdet. Det findes ikke hensigtsmæssigt med en lovregulering af de lokale billedkunstråds sammensætning. Det foreslås således at ophæve detailreguleringen heraf, således at kommunalbestyrelserne får friere rammer til at sammensætte rådene med den relevante faglige kompetence.

Ligesom Kunstrådet i dag kan give tilskud til amtskommunale billedkunstråd, foreslås det, at Kunstrådet skal kunne give tilskud til de lokale billedkunstråd.

2.6. Ændring af lov om Kunstrådet, jf. lovforslagets § 6

Efter gældende ret udpeger Amtsrådsforeningen og KL i fællesskab 1 medlem af Kunstrådets repræsentantskab. Da amterne nedlægges som led i kommunalreformen, foreslås det, at KL fremover alene udpeger 1 medlem.

2.7. Ændring af lov om Statens Kunstfond, jf. lovforslagets § 7

Efter gældende ret udpeger Amtsrådsforeningen og KL hver 1 medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab. Da amterne nedlægges som led i kommunalreformen, foreslås det, at KL fremover udpeger 2 medlemmer.

2.8. Ændring af lov om eliteidræt, jf. lovforslagets § 8

Som konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges som led i kommunalreformen, foreslås det at fjerne eliteidrætslovens referencer til dels Team Danmarks samarbejde med amtskommunale myndigheder, dels amtskommunernes mulige økonomiske støtte til eliteidræt.

2.9. Ændring af lov om regionale kulturaftaler, jf. lovforslagets § 9

2.9.1. Gældende ret

Ifølge den gældende lov om regionale kulturaftaler fra 1999 har kulturministeren mulighed for at indgå frivillige regionale kulturaftaler med en amtskommune eller en eller flere kommuner. De regionale kulturaftaler indgås for at understøtte det lokale og regionale kulturpolitiske engagement, give kulturregionerne større dispositionsfrihed og samtidig sætte fokus på regionale kulturpolitiske initiativer. Der er for perioden 2004-2007 indgået regionale kulturaftaler med Vestsjællands Amt og alle kommuner i amtet, Århus Amt, Århus Kommune, Kulturregion Salling-Fjends, Odense Kommune og Fyns Amt samt Storstrøms Amt og alle kommuner i amtet. For perioden 2005-2008 er der indgået en aftale med Nordjyllands Amt og alle kommuner i amtet. I de indgåede aftaler, er der taget forbehold for kommunalreformen, således at alle aftalerne kan tages op til genforhandling i lyset af den nye opgavefordeling. Aftalerne vil blive genforhandlet inden udgangen af 2006.

2.9.2. Kulturministeriets overvejelser

Som en konsekvens af kommunalreformen, hvor amtskommunerne nedlægges, og fem regioner etableres, findes udtrykket »regionale kulturaftaler« ikke længere fuldt dækkende. Aftalerne kan fremover indgås med en eller flere kommuner, og regionerne kan indgå i aftalerne med kommunerne inden for de kompetencer, der foreslås tillagt regionerne på kulturområdet. I lov om regionale kulturaftaler foreslås derfor ændringer af teknisk karakter, således at udtrykket »regionale kulturaftaler« ændres til fremover at hedde »kulturaftaler med kommuner m.v.«. Tilsvarende er udtryk i loven, der indeholder ordet regional og region, ændret i overensstemmelse hermed.

Derudover indeholder lovforslaget en særlig hjemmel til, at regionerne kan påtage sig visse afgrænsede opgaver på kulturområdet. Som led i den politiske aftale om kommunalreformen præciseres det således, at regionerne kan medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift. Det vil være hensigtsmæssigt at indarbejde de således igangsatte kulturelle tilbud, som har regional udviklingseffekt, i de regionale udviklingsplaner.

Dette foreslås tillige afspejlet i lovens titel, som efter forslaget skal lyde: lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet.

3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser m.v.

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger opgaverne.

Kulturministeriet udsendte på den baggrund Forslag til lov om ændring af en række love på kulturområdet i DUT-høring den 26. oktober 2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med drøftelserne har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).

Det er Kulturministeriets vurdering, at der i forbindelse med lovforslaget overføres 20,7 mio. kr. fra den amtskommunale sektor til regionerne. Det anførte beløb er baseret på amternes indrapportering af udgifter til tilsvarende aktiviteter fra hovedkonto 0-5 i regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007-opgaveniveau.

Hertil kommer korrektioner som følge af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/06.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, og det har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

4. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

5. Høring

Lovforslaget blev den 1. december 2004 sendt i høring hos de i bilag 2 nævnte instanser.

6. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Mer-/mindreudgifterne for amtskommuner og regioner fordeler sig som anført i pkt. 3 ovenfor.

Mer-/mindreudgifterne for amtskommuner og regioner fordeler sig som anført i pkt. 3 ovenfor.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Mer-/mindreudgifterne for amtskommuner og regioner fordeler sig som anført i pkt. 3 ovenfor.

Mer-/mindreudgifterne for amtskommuner og regioner fordeler sig som anført i pkt. 3 ovenfor.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 (§ 2 og § 7, stk. 2)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. Eftersom de nye regioner ikke vil få karakter af kommunale myndigheder, er det nødvendigt i bestemmelserne at præcisere, at de ikke alene vedrører kommunale, men tillige regionale arkiver.

Ændringen af § 2 indebærer en præcisering af, at de offentlige arkiver kommer til at bestå af ikke alene Statens Arkiver og kommunale arkiver, men tillige regionale arkiver, såfremt sådanne oprettes.

Ændringen af § 7, stk. 2, indebærer en præcisering af, at Statens Arkiver ikke alene kommer til at samarbejde med kommunale, men også med regionale arkiver, såfremt sådanne oprettes.

Til nr. 2 og 3 (§ 7, stk. 1, og § 10)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. Eftersom de nye regioner ikke vil få karakter af kommunale myndigheder, er det nødvendigt i § 7, stk. 1, at præcisere, at ikke alene kommunerne, men tillige regionerne kan oprette arkiver. Ændringen af § 10, stk. 2, indebærer tilsvarende en præcisering af, at kulturministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om bevaring og kassation ikke alene vil omfatte kommunernes, men tillige regionernes arkiver.

Til nr. 4-6 (overskriften til kapitel 5 samt §§ 19-21)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. Eftersom de nye regioner ikke vil få karakter af kommunale myndigheder, er det nødvendigt at præcisere, at bestemmelserne i arkivlovens kapitel 5 om aflevering af arkivalier ikke alene vedrører kommunale, men tillige regionale arkivalier. I overskriften til kapitlet og i de enkelte bestemmelser i §§ 19-21 tilføjes »regionerne« derfor efter »Kommunerne«, og »kommunale arkivalier« ændres til »kommunale og regionale arkivalier«.

Til nr. 7 (§ 27)

Forslaget til ændring af arkivlovens § 27, stk. 3, er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. Efter forslaget vil €" i stedet for som i dag amtsrådet €" regionsrådet kunne fastsætte længere tilgængelighedsfrister for dets arkivalier.

Eftersom de nye regioner ikke vil få karakter af kommunale myndigheder, er det desuden nødvendigt i bestemmelsen at præcisere, at bestemmelsen ikke alene vedrører kommunale, men tillige regionale arkivalier.

Til nr. 8 (§ 32)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. Efter forslaget vil €" i stedet for som i dag amtsrådet €" regionsrådet som det styrende organ, inden udløbet af tilgængelighedsfristerne, kunne meddele tilladelse til benyttelse af dokumenter, arkivenheder eller grupper af arkivenheder, som er afleveret til det pågældende regionsråds arkiv.

Eftersom de nye regioner ikke vil få karakter af kommunale myndigheder, er det desuden nødvendigt i bestemmelsen at præcisere, at bestemmelsen ikke alene vedrører kommunale, men tillige regionale arkiver.

Til § 2

Til nr. 1 (§ 6)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af amtskommunernes nedlæggelse og oprettelsen af 5 regioner. Forslaget viderefører den gældende bestemmelse i bibliotekslovens § 6, stk. 2, om biblioteksbetjening af amtskommunale institutioner, således at bestemmelsen vil gælde for de kommende regionale institutioner. Baggrunden er, at der også i regionerne vil der være institutioner med behov for biblioteksbetjening, fx sygehusene. Dette indebærer, at udgifter til biblioteksbetjening af regionale institutioner afholdes af institutionerne.

Til § 3

Til nr. 1 (overskriften til kapitel 5)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 2.

Til nr. 2 (§ 18)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Den foreslåede affattelse af § 18 indebærer, at den hidtidige hjemmel for amtskommunerne til at producere, udleje samt yde visse former for støtte til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed til nærmere angivne formål udgår.

Hjemlen til at yde tilskud overføres således ikke umiddelbart til regionerne. Der gøres imidlertid opmærksom på, at regionerne i henhold til dette lovforslags § 9, nr. 11, har mulighed for at medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift. Inden for denne ramme har regionerne også mulighed for at støtte filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed.

Til § 4

Til nr. 1 (§ 36)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, ændringen af Bornholms Regionsråds karakter til en kommunalbestyrelse udelukkende med kommunale opgaver og etableringen af fem regionsråd. Forslaget indebærer, at medlemmer af regionsrådene ikke vil kunne være medlemmer af de regionale TV 2-virksomheders bestyrelser.

Til nr. 2 (§ 54, stk. 1)

Forslaget til ændring af radio- og fjernsynslovens § 54, stk. 1, nr. 2, er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Efter den gældende bestemmelse er det bl.a. en betingelse for at kunne få meddelt programtilladelse til lokal fjernsynsvirksomhed i henhold til § 54, at foretagendet sender dagligt mindst ½ times lokalt producerede nyheds- og aktualitetsprogrammer eller andre programmer med udgangspunkt i lokalsamfundet, idet programstof fra andre stationer i samme amtskommune eller i naboamtskommuner, der deltager i et fast samarbejdsforhold med foretagendet om programvirksomheden, kan indgå i tidsopgørelsen. Efter forslaget ændres »samme amtskommune eller i naboamtskommuner« til »landsdelen«.

Hvad der nærmere skal forstås ved »landsdelen« i forslaget, vil blive fastlagt i bekendtgørelsesform af kulturministeren i medfør af radio- og fjernsynslovens § 67, hvorefter kulturministeren kan fastsætte regler om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed. Det er hensigten, at udtrykket skal defineres så tæt som muligt på den nuværende formulering (»amtskommune eller naboamtskommuner«), men uden at referere til amtskommuner.

Til nr. 3 (§ 54, stk. 5)

Forslaget om ændring af § 54, stk. 5, er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Bestemmelsen om, at kulturministeren kan fastsætte regler om anvendelsen af sendemulighederne for lokal fjernsynsvirksomhed i Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Københavns Amt, ændres til, at ministeren kan fastsætte sådanne regler for lokal fjernsynsvirksomhed i hovedstadsområdet.

Bemyndigelsen omfatter hjemmel til nærmere at regulere, hvad der ligger i udtrykket »kommunerne i hovedstadsområdet«. Det er hensigten, at udtrykket skal defineres så tæt som muligt på den nuværende formulering (»Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Københavns Amt«), men uden at referere til amtet.

Bestemmelsen i § 54, stk. 5, 2. pkt., om hjemmel til at fastsætte regler, der fraviger lovens § 56, videreføres uændret.

Til nr. 4 (§ 64, stk. 2)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at Bornholms Regionsråd ændrer karakter til en kommunalbestyrelse udelukkende med kommunale opgaver. Derfor ophæves den særlige bestemmelse i § 64, stk. 2, 4. pkt., om, at for Bornholm nedsætter Bornholms Regionsråd et lokalt radio- og fjernsynsnævn, hvis der er behov derfor. I stedet vil de almindelige regler i § 64 om nedsættelse af nævn finde anvendelse.

Til nr. 5 (§ 64, stk. 3)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Bestemmelsen om, at der nedsættes et fælles nævn for fjernsynsvirksomhed i Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og kommunerne i Københavns Amt, ændres til, at der nedsættes et fælles nævn for fjernsynsvirksomhed, som omfatter kommunerne i hovedstadsområdet.

Hvad der nærmere skal forstås ved »kommunerne i hovedstadsområdet« i forslaget, vil blive fastlagt i bekendtgørelsesform af kulturministeren i medfør af radio- og fjernsynslovens § 67, hvorefter kulturministeren kan fastsætte regler om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed. Det er hensigten, at udtrykket skal defineres så tæt som muligt på den nuværende formulering (»Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og kommunerne i Københavns Amt«), men uden at referere til amtet.

Til nr. 6 (§ 64, stk. 5)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at Bornholms Regionsråd ændrer karakter til en kommunalbestyrelse udelukkende med kommunale opgaver. Derfor udgår referencen til »det regionale råd« i lovteksten.

Til nr. 7 (§ 64, stk. 5, 6 og 7)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at Bornholms Regionsråd ændrer karakter til en kommunalbestyrelse udelukkende med kommunale opgaver. Derfor udgår referencen til Bornholms Regionsråd i lovteksten til § 64, stk. 5, 6 og 7.

Til § 5

Til nr. 1 (§ 7)

Som en konsekvens af nedlæggelsen af amtskommunerne fjernes bestemmelsen om, at amtskommunerne kan oprette amtslige billedkunstråd. Der gives i stedet mulighed for, at kommunerne kan oprette lokale billedkunstråd, enten hver for sig eller i fællesskab. De lokale billedkunstråd vil, i lighed med de nuværende amtslige billedkunstråd, have mulighed for at opnå mindre, faste grundtilskud fra Kunstrådet under forudsætning af mindst tilsvarende kommunal finansiering. Dette følger af forslaget til ændring af billedkunstlovens § 7, stk. 3, 1. pkt. I Kunstrådets overvejelser vedrørende tildeling af faste grundtilskud til de lokale billedkunstråd vil indgå overvejelser om, hvorvidt de lokale billedkunstråd besidder de fornødne billedkunstfaglige og andre relevante kompetencer og i øvrigt har relevant repræsentation af såvel billedkunstnere, som kunstmuseer, gallerier og kunstbygninger. Efter stk. 3, 2. pkt., som ikke foreslås ændret, kan yderligere tilskud gives efter ansøgning til konkrete projekter og initiativer.

Til nr. 2 (overskriften til kapitel 3)

Det foreslås at ændre overskriften fra »Amtskommunale billedkunstråd« til »Lokale billedkunstråd«. Der henvises nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 5, nr. 3.

Til nr. 3 (§ 10)

Til stk. 1

Som en konsekvens af nedlæggelsen af amtskommunerne fjernes bestemmelsen om, at amtskommunerne kan oprette amtslige billedkunstråd. Det foreslås, at der i stedet gives mulighed for, at kommunerne kan oprette lokale billedkunstråd, enten hver for sig eller i forening. De lokale billedkunstråd vil få til opgave at varetage de samme funktioner som de nuværende amtslige billedkunstråd. Når flere kommuner i forening går sammen om at oprette et billedkunstråd, bliver der ikke tale om et formelt kommunalt fællesskab.

Der er i givet fald tale om en frivillig ordning, der naturligt forudsætter et vist aktivitets- og befolkningsgrundlag. Derfor må det antages, at flere kommuner ofte vil gå sammen om at etablere et sådant råd, ligesom nogle kommuner vil foretrække at samordne deres kulturaktiviteter på tværs af kunstgenrer m.v. Der kan på den baggrund ikke forventes en væsentlig forøgelse af antallet af lokale råd i forhold til den ordning, der gælder i dag.

Til stk. 2

Bestemmelsen om billedkunstrådenes opgaver er uændret.

Til stk. 3

Bestemmelsen er ny og indebærer, at rådenes sammensætning, konstituering, beskikkelsesperiode og genbeskikkelse ikke længere lovreguleres. Det vil herefter være kommunalbestyrelserne, der fastsætter de nærmere regler om disse forhold. Kommunalbestyrelserne bør dog sikre, at rådene sammensættes med den relevante repræsentation af billedkunstnere, kunstmuseer, gallerier og kunstbygninger. Kunstrådet vil ved sin vurdering af ansøgninger om grundtilskud til de lokale billedkunstråd efter billedkunstlovens § 7, stk. 3, tage i betragtning, om rådene besidder den fornødne kompetence.

Til § 6

Til nr. 1 (§ 10)

Efter den gældende bestemmelse i § 10, stk. 1, 2. pkt., i lov om Kunstrådet udpeger Amtsrådsforeningen og KL i fællesskab 1 medlem af Kunstrådets repræsentantskab. Da amterne nedlægges som led i kommunalreformen, foreslås det, at KL fremover alene udpeger 1 medlem. Det medlem, som de to kommunale organisationer i fællesskab udpeger i den kommende beskikkelsesperiode, der løber fra den 1. november 2005 til den 31. oktober 2009, fortsætter som medlem af repræsentantskabet også efter den 1. januar 2007, fra denne dato alene som repræsentant for KL.

Til § 7

Til nr. 1 (§ 5, stk. 1)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. I dag udpeger Amtsrådsforeningen og KL hver 1 medlem af repræsentantskabet. Det foreslås, at KL fremover udpeger 2 medlemmer. Der henvises i denne forbindelse til forslaget til overgangsbestemmelse i § 10, stk. 6.

Til nr. 2 (§ 5, stk. 2)

Efter gældende ret skal de medlemmer af Statens Kunstfonds repræsentantskab, der er udpeget af de opstillingsberettigede og repræsenterede partier i Folketinget, af KL og af Amtsrådsforeningen i Danmark, være folkevalgte politikere. Som følge af amtskommunernes nedlæggelse som led i kommunalreformen ændres bestemmelsens ordlyd, således at Amtsrådsforeningen ikke længere omtales.

Til § 8

Til nr. 1 (§ 1)

Som konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges som led i kommunalreformen, foreslås det, at eliteidrætslovens reference til Team Danmarks samarbejde med amtskommunale myndigheder udgår (§ 1, nr. 11).

Til nr. 2 (§ 7)

Som konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges som led i kommunalreformen, foreslås det, at eliteidrætslovens reference til amtskommunernes mulige økonomiske støtte til eliteidræt udgår.

Hjemlen til at yde tilskud overføres således ikke umiddelbart til regionerne. Der gøres imidlertid opmærksom på, at regionerne i henhold til dette lovforslags § 9, nr. 11, har mulighed for at medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift. Inden for denne ramme har regionerne også mulighed for at støtte eliteidrætsaktiviteter.

Til § 9

Som en konsekvens af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner og den ændrede opgavefordeling er udtrykket »regionale kulturaftaler« ikke længere fuldt dækkende. Udtrykket »regionale kulturaftaler« ændres derfor til fremover at hedde »kulturaftaler med kommuner m.v.«, jf. bemærkningerne til nr. 1. Tilsvarende er andre udtryk i loven, der indeholder ordet »regional« og »region« i forskellige former, ændret i overensstemmelse hermed.

Til nr. 1 (lovens titel)

Lovens titel foreslås ændret, da udtrykket »regionale kulturaftaler« ikke længere er fuldt dækkende som en konsekvens af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. Udtrykket »regionale kulturaftaler« ændres derfor til fremover at hedde »kulturaftaler med kommuner m.v.«. Tilføjelsen »m.v.« dækker over, at regionerne får mulighed for at indgå i Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner inden for de kompetencer, der er tillagt regionerne på kulturområdet, jf. forslaget til § 2, stk. 3 (lovforslagets § 9, nr. 6), men kulturministeren kan ikke indgå en kulturaftale alene med en region. Kulturaftaler bliver indgået med en eller flere kommuner, og i sådan en aftale kan en region indgå.

Derudover indeholder forslaget til lovens § 3 a en særlig hjemmel til, at regionerne kan påtage sig visse opgaver på kulturområdet. Som led i den politiske aftale om kommunalreformen præciseres det således, at regionerne kan medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift. Dette foreslås tillige afspejlet i lovens titel.

Lovens titel foreslås på denne baggrund ændret fra »lov om regionale kulturaftaler« til »lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet«.

Til nr. 2 (§ 1)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og etableringen af fem regioner. I 1. pkt. ændres den gældende bestemmelses reference til amtskommunernes engagement på kulturområdet til regionernes engagement på kulturområdet. Desuden foreslås der i 4. pkt. indføjet en bestemmelse om regionernes opgaver på det kulturelle område. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 9, nr. 11.

Til nr. 3-5 og 7-10 (§§ 1, 2 og 3)

Forslagene er en konsekvensændring som følge af, at udtrykket »regionale kulturaftaler« foreslås ændret til »kulturaftaler med kommuner m.v.«, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 9, nr. 1. Tilsvarende foreslås udtrykket »kulturregion« ændret til »den eller de kommuner, der er omfattet af kulturaftalen«.

Til nr. 6 (§ 2, stk. 3)

I bestemmelsen præciseres det, at regionerne sammen med en kommune eller flere kommuner i forening kan indgå i kulturaftaler inden for de kompetencer, der er tillagt regionerne på kulturområdet, jf. forslaget til § 3 a (lovforslagets § 9, nr. 11). Kulturministeren kan ikke indgå en kulturaftale alene med en region. Kulturaftaler bliver indgået med en eller flere kommuner, og i sådan en aftale kan en region indgå.

Bestemmelsen træder efter forslaget i stedet for en bestemmelse, der definerer udtrykket »kulturregion«; dette udtryk benyttes ikke i loven efter de foreslåede ændringer, hvorfor definitionen udgår som overflødig.

Til nr. 11 (§ 3 a)

Bestemmelsen er ny. Teksten præciserer regionernes rolle på kulturområdet i henhold til den indgåede politiske aftale om kommunalreformen.

Regionerne får mulighed for at medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift. Denne medvirken kan regionerne gennemføre ved at yde tilskud, stille garantier eller ved selv at varetage opgaven. Hvis igangsætnings- eller udviklingsopgaverne skal videreføres efter opstarten, skal regionerne sikre, at der på forhånd er de fornødne aftaler med andre parter om evt. videreførelse af opgaverne. Sådanne parter kan fx være kommuner, institutioner, private personer eller virksomheder. Kultur forstås i denne sammenhæng bredt og omfatter således fx også idrætsområdet.

Den politiske aftale fokuserer i kulturafsnittet på regionernes rolle med igangsætning og udvikling af kulturbegivenheder og -tilbud. Derfor er det nævnt i loven, at sådanne begivenheder og tilbud skal videreføres af andre, hvis de skal drives mere permanent. Kulturbegivenheder og -tilbud, som regionerne selvstændigt kan arbejde med, kan fx være enkeltstående kunstneriske arrangementer, udstillinger, festivaler, stævner, messer osv. Ved enkeltstående forstås, at de kun finder sted én gang og har en kort tidshorisont.

Regionerne kan ikke forestå eller yde tilskud til vedvarende drift af kulturinstitutioner eller kulturaktiviteter. Regionerne kan herunder heller ikke stifte priser eller legater på kulturområdet. Regionerne kan efter bestemmelsen ligeledes ikke forestå anlægsopgaver eller bidrage til kulturelle anlæg på anden vis.

Den koordinerende rolle, som regionerne inden for de beskrevne rammer kan spille på kulturområdet, skal ske som led i arbejdet med udarbejdelse af de udviklingsplaner for den overordnede regionale udvikling, som omfatter en lang række forskellige områder, jf. bestemmelserne i det samtidigt af miljøministeren fremsatte forslag til lov om planlægning. Det er navnlig i sammenhæng med de øvrige regionale udviklingsopgaver på fx erhvervs- eller turismeområderne, at udvikling af kulturelle tilbud er relevant.

Til nr. 12 (§ 4)

Forslaget til nyaffattelse af § 4, stk. 1, er af teknisk karakter. Udtrykket »kulturregion« foreslås ændret til »den eller de kommuner, der er omfattet af kulturaftalen«. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 9, nr. 6.

Til § 10

Til stk. 1

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med, at kommunalreformen i sin helhed træder i kraft. I forslaget til § 10, stk. 2-6, er der dog særlige overgangsbestemmelser, som har konsekvenser for tiden før den 1. januar 2007. Det er derfor fastlagt, at disse bestemmelser træder i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

Til stk. 2

Amtskommunerne har oprettet og giver økonomiske tilskud til en række institutioner på kulturområdet. Disse institutioner aflægger regnskab til amtskommunen. Når det gælder tilskud, som af amtet bliver ydet i 2006, skulle institutionen have aflagt regnskab til amtet efter regnskabsårets udgang, dvs. efter den 1. januar 2007. Da amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. denne dato, vil dette ikke kunne lade sig gøre. I tilfælde, hvor ansvaret for det pågældende sagsområde overføres til staten, vil regnskabsaflæggelse m.v. typisk skulle ske til Kulturministeriet eller en styrelse under Kulturministeriet. Den nærmere afklaring heraf beror på forhandlinger med de kommunale organisationer og de berørte institutioner.

På denne baggrund foreslås en overgangsbestemmelse, som giver kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

€ filmlovens § 18 for så vidt angår amtskommuners ydelse af støtte i form af tilskud eller lån til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed, jf. lovforslagets § 3, nr. 2,

€ billedkunstlovens § 10 for så vidt angår amtskommunale billedkunstråd, jf. lovforslagets § 5, nr. 3, og

€ eliteidrætslovens § 7 for så vidt angår amtskommuners støtte til eliteidræt, jf. lovforslagets § 8, nr. 2.

Til stk. 3

Forslaget til § 10, stk. 3, er en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den omstændighed, at billedkunstråd, som amtskommuner måtte have nedsat i medfør af den gældende billedkunstlovs § 10, ikke nødvendigvis videreføres, når amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. 1. januar 2007. I medfør af lovforslagets § 5, nr. 3, kan en eller flere kommuner nedsætte lokale billedkunstråd, men der er ikke pligt hertil.

På denne baggrund foreslås det, at amtskommunale billedkunstråd fra dagen efter lovforslagets offentliggørelse i Lovtidende ikke må påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato. Det forventes normalt at være i tilfælde, hvor en kommunalbestyrelse har nedsat eller agter at nedsætte et lokalt billedkunstråd i medfør af lovforslagets § 5, nr. 3, at kommunalbestyrelsen godkender og accepterer at garantere for sådanne forpligtelser. Den kommunalbestyrelse, der her er tale om, er €" i kommuner, der omfattes af sammenlægninger €" den nye kommunalbestyrelse, der tiltræder den 1. januar 2007, og som fungerer som sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.

I visse tilfælde kan der være påtaget forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007. I disse tilfælde finder § 3, stk. 3, i det samtidig af indenrigs- og sundhedsministeren fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen anvendelse. Det indebærer, at kommunerne, regionerne og staten i foråret 2006 vil forhandle om en aftale om, hvilken myndighed der overtager sådanne forpligtelser.

Til stk. 4

Bestemmelsen er en overgangsbestemmelse, som sikrer, at medlemmer af de amtslige billedkunstråd €" som i forbindelse med kommunalreformen nedlægges pr. 1. januar 2007 €" bliver afbeskikket af amtsrådet, og at amtsrådet drager omsorg for de fornødne formaliteter €" herunder eventuelle spørgsmål om opsigelsesvarsel og lønforhold €" knyttet til, at funktionsperioden for de amtslige billedkunstråd afkortes.

Til stk. 5

Efter den gældende radio- og fjernsynslovs § 64, stk. 6, følger det lokale radio- og fjernsynsnævns funktionsperiode den kommunale valgperiode. Valg til nævnet finder sted snarest muligt efter hvert kommunalvalg, dog senest den 1. april i det efterfølgende år. Nævnet fungerer indtil udgangen af den måned, i hvilken nyt valg til dette har fundet sted. Dette indebærer, at efter næste kommunalvalg den 15. november 2005 skal der vælges medlemmer af nye radio- og fjernsynsnævn senest den 1. april 2006, og de hidtidige nævns funktionsperiode udløber senest den 30. april 2006.

For så vidt angår kommuner, der indgår i en kommunesammenlægning, vil der ved valget den 15. november 2005 blive valgt medlemmer af kommunalbestyrelsen for de nye sammenlagte kommuner med virkning fra den 1. januar 2007. Da de nyvalgte kommunalbestyrelser i 2006 alene skal fungere som sammenlægningsudvalg, der har kompetence til at forberede kommunesammenlægningen, foreslås det, at de eksisterende nævn i de kommuner, der indgår i en sammenlægning med en eller flere andre kommuner, og hvis funktionsperiode udløber senest den 30. april 2006, forlænges indtil udgangen af 2006. Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen eller kommunalbestyrelserne i disse kommuner med virkning fra den 1. januar 2007 nedsætter et nyt nævn. Den kommunalbestyrelse, der her er tale om, er den nye kommunalbestyrelse for de kommuner, der indgår i en sammenlægning, og som fungerer som sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.

Som konsekvens af denne overgangsbestemmelse vil funktionsperioden for de nye nævn i de kommuner, der indgår i en sammenlægning, være reduceret til ca. 3 år.

Til stk. 6

Forslaget til § 10, stk. 6, er en overgangsbestemmelse vedrørende Statens Kunstfonds repræsentantskab. Det følger af § 5, stk. 2, i lov om Statens Kunstfond, at der i 2005 skal udpeges medlemmer til et nyt repræsentantskab, der beskikkes for perioden 1. november 2005 til 31. oktober 2009, dvs. at beskikkelsesperioden rækker ud over den 1. januar 2007, hvor amtskommunerne nedlægges. Efter lovens § 5, stk. 1, nr. 2, udpeger Amtsrådsforeningen 1 medlem af repræsentantskabet. Ifølge lovforslagets § 7, nr. 1, skal KL fra den 1. januar 2007 udpege 2 medlemmer, dvs. at det medlem, der hidtil er blevet udpeget af Amtsrådsforeningen, fremover skal udpeges af KL.

På denne baggrund foreslås en overgangsordning gående ud på, at den person, der er udpeget af Amtsrådsforeningen til at være medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab, udtræder pr. 31. december 2006. Med virkning fra 1. januar 2007 udpeger KL i medfør af lovforslagets § 7, nr. 1, 1 yderligere medlem af repræsentantskabet.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

I lov om ændring af en række love på kulturområdet (Udmøntning af kommunalreformen på kulturområdet) foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

§ 1

I lov nr. 1050 af 17. december 2002, arkivloven, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2. De offentlige arkiver består af Statens Arkiver samt af kommunale arkiver.

 

1. I § 2 og § 7, stk. 2, indsættes efter »kommunale«: »og regionale«.

 

 

 

§ 7. Kommunerne kan oprette arkiver med det formål

 

2. I § 7, stk. 1, indsættes efter »Kommunerne«: »og regionerne«.

1) at sikre bevaringen af arkivalier, der har historisk værdi eller tjener til dokumentation af forhold af væsentlig administrativ eller retlig betydning for borgere og myndigheder,

 

 

2) at sikre muligheden for kassation af ikkebevaringsværdige offentlige arkivalier,

 

 

3) at stille arkivalier til rådighed for borgere og myndigheder, herunder til forskningsformål, samt

 

 

4) at vejlede borgere og myndigheder i benyttelse af arkivalier.

 

 

Stk. 2. Statens Arkiver samarbejder med de kommunale arkiver.

 

 

 

 

 

§ 10. Kulturministeren fastsætter til varetagelse af arkivmæssige hensyn regler om behandling, bevaring og kassation af statslige myndigheders arkivalier.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren fastsætter til varetagelse af arkivmæssige hensyn regler om bevaring og kassation af kommunernes arkivalier.

 

3. I § 10, stk. 2, indsættes efter »kommunernes«: »og regionernes«.

Stk. 3. Kulturministeren kan bemyndige rigsarkivaren til at foretage den mere detaljerede regelfastsættelse om bevaring og kassation af offentlige arkivalier.

 

 

Stk. 4. Statens Arkiver fører tilsyn med reglernes overholdelse.

 

 

 

 

 

Kapitel 5 - Aflevering af kommunale arkivalier

 

4. I overskriften til kapitel 5 samt § 19, stk. 1, § 20 og § 21, stk. 2, indsættes efter »kommunale«: »og regionale«.

 

 

 

§ 19. Kommunerne kan aflevere deres arkivalier til kommunale arkiver, jf. § 7, stk. 1.

Stk. 2. Kommunerne kan aflevere deres arkivalier til Statens Arkiver.

 

5. I § 19, stk. 1 og 2, indsættes efter »Kommunerne«: »og regionerne«.

 

 

 

§ 20. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om aflevering af kommunale arkivalier til Statens Arkiver.

 

 

 

 

 

§ 21. Kommunale arkivalier, der er omfattet af lov om behandling af personoplysninger, og som skal bevares, skal afleveres til et offentligt arkiv. Afleveringen skal finde sted senest på det tidspunkt, hvor de pågældende oplysninger ellers skulle slettes af den dataansvarlige myndighed.

 

6. I § 21, stk. 1, indsættes efter »Kommunale«: »og regionale«.

Stk. 2. Kulturministeren fastsætter efter indhentet udtalelse fra Datatilsynet nærmere regler om aflevering af sådanne kommunale arkivalier, som er nævnt i stk. 1.

 

 

 

 

 

§ 27. Den afleverende myndighed kan efter drøftelse med det modtagende arkiv fastsætte en længere tilgængelighedsfrist på højst 60 år for dokumenter omfattet af § 22 og §§ 25 og 26, hvor dette er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til

 

7. I § 27, stk. 3, indsættes efter »kommunale«: »og regionale«, og »amtsråd« ændres til: »regionsråd«.

1) statens sikkerhed eller rigets forsvar

 

 

2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige organisationer,

 

 

3) beskyttelse af vidner, sigtede eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning,

 

 

4) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelse af det offentliges forretningsvirksomhed,

 

 

5) enkeltpersoner eller private selskabers interesser i at beskytte oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende eller

 

 

6) private eller offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.

 

 

Stk. 2. Længere frist end 60 år kan, for så vidt angår statslige arkivalier, fastsættes af vedkommende minister efter forhandling med kulturministeren.

 

 

Stk. 3. Længere frist end 60 år kan, for så vidt angår kommunale arkivalier, fastsættes af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd efter forhandling med kulturministeren.

 

 

Stk 4. Hvor særlige grunde, herunder ressourcemæssige forhold, taler herfor, kan fristforlængelse ske for arkivenheder eller grupper af arkivenheder.

 

 

 

 

 

§ 32. Kommunalbestyrelsen eller amtsrådet kan i konkrete tilfælde meddele tilladelse til benyttelse inden udløbet af tilgængelighedsfristerne af dokumenter, arkivenheder eller grupper af arkivenheder, som er afleveret til et kommunalt arkiv, jf. dog § 34.

 

8. I § 32 indsættes efter »kommunalt«: »eller regionalt«, og »amtsrådet« ændres til: »regionsrådet«.

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I lov om biblioteksvirksomhed, jf. lov nr. 340 af 17. maj 2000, som ændret ved lov nr. 1049 af 17. december 2002, foretages følgende ændringer:.

 

 

 

§ 6. Folkebibliotekerne kan oprette og drive afdelinger i virksomheder og institutioner eller træffe aftale om biblioteksbetjening af sådanne.

 

 

Stk. 2. Udgifter til biblioteksbetjening af statslige, amtskommunale og andre institutioner, der ikke henhører under kommunerne, afholdes af institutionerne.

 

1. I § 6, stk. 2, ændres »amtskommunale« til: »regionale«.

 

 

 

 

 

§ 3

 

 

I lov om film, jf. lov nr. 186 af 12. marts 1997, som ændret senest ved lov nr. 1439 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

Kapitel 5

Kommunal og amtskommunal filmvirksomhed

 

1. Overskriften til kapitel 5 affattes således:

»Kommunal filmvirksomhed«

 

 

 

§ 18. En kommune eller amtskommune kan producere film med henblik på varetagelse af opgaver, som kommunen eller amtskommunen kan varetage i medfør af lovgivningen. Kommuner og amtskommuner kan endvidere forevise og udleje film samt yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed.

 

2. § 18 affattes således:

»§ 18. En kommune kan producere film med henblik på varetagelse af opgaver, som kommunen kan varetage i medfør af lovgivningen. Kommuner kan endvidere forevise og udleje film samt yde støtte i form af tilskud, lån eller garanti for lån til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed.

 

 

 

 

 

§ 4

I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004, som ændret ved lov nr. 1437 og 1439 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 36. Den overordnede ledelse af den enkelte regionale TV 2-virksomhed varetages af en bestyrelse på 5-7 medlemmer. De fastansatte medarbejdere ved den regionale TV 2-virksomhed vælger 1 medlem samt 1 suppleant herfor, medens de øvrige medlemmer vælges af repræsentant-skabet.

 

 

Stk. 2. Medlemmer af Folketinget, amtsråd, Bornholms Regionsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.

 

1. § 36, stk. 2 , affattes således:

» Stk. 2. Medlemmer af Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.«

Stk. 3. Bestyrelsen vælges for 4 år.

 

 

Stk. 4. I tilfælde af udtræden vælges et nyt medlem for den resterende del af valgperioden.

 

 

Stk. 5. Bestyrelsen er den regionale virksomheds øverste ledelse. Bestyrelsen har det overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for virksomheden, der er fastsat i loven og i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen fastsætter de almindelige retningslinjer for den regionale virksomhed og ansætter direktøren for den regionale virksomhed.

 

 

Stk. 6. Direktøren for den regionale TV 2-virksomhed har det daglige programansvar og varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse af den regionale virksomhed. Direktøren ansætter virksomhedens personale.

 

 

 

 

 

§ 54. Selskaber, foreninger og lign., som udøver tv-programvirksomhed ved hjælp af radioanlæg, har ret til at få meddelt en programtilladelse, hvis der findes en ubenyttet sendemulighed (frekvens) i området, og hvis følgende betingelser er opfyldt:

 

 

1) Foretagendet har lokal radio- eller fjernsynsvirksomhed som sit hovedformål, jf. § 53, og

2) sender dagligt mindst ½ times lokalt producerede nyheds- og aktualitetsprogrammer eller andre programmer med udgangspunkt i lokalsamfundet, idet programstof fra andre stationer i samme amtskommune eller i naboamtskommuner, der deltager i et fast samarbejdsforhold med foretagendet om programvirksomheden, kan indgå i tidsopgørelsen, og

3) sørger for, at en væsentlig del af programmerne derudover er dansksprogede eller produceret for et dansk publikum, og

4) afsætter sendetid til ikkekommercielle stationer, hvis tilladelse er omfattet af stk. 3, og kommuner, hvis tilladelse er omfattet af § 56.

 

 

2. I § 54, stk. 1, nr. 2 , ændres »samme amtskommune eller i naboamtskommuner« til »landsdelen«.

Stk. 2. Tilladelse i henhold til stk. 1 omfatter hele sendetiden på alle tv-sendemuligheder i nævnsområdet, jf. dog forpligtelsen til at afsætte den i stk. 1, nr. 4, nævnte sendetid.

 

 

Stk. 3. Såfremt der udstedes en tilladelse i henhold til stk. 1, kan der i tilladelsesperioden til andre tv-stationer alene udstedes tilladelser, der er begrænset til den sendetid, der er nævnt i stk. 1, nr. 4.

 

 

Stk. 4. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om de i stk. 1, nr. 2 og 3, nævnte programmer samt om placering og omfang af den i stk. 1, nr. 4, nævnte sendetid.

 

 

Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler om anvendelsen af sendemulighederne for lokal fjernsynsvirksomhed i Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Københavns Amt. Der kan i den forbindelse fastsættes regler, der fraviger bestemmelsen i § 56.

 

3. § 54, stk. 5, affattes således:

» Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler om anvendelsen af sendemulighederne for lokal fjernsynsvirksomhed i kommunerne i hovedstadsområdet. Der kan i den forbindelse fastsættes regler, der fraviger bestemmelsen i § 56.«

Stk. 6. Medmindre afgørende lokale hensyn taler derimod, godkender det lokale radio- og fjernsynsnævn, at indehavere af tilladelse til programvirksomhed efter § 52, stk. 1, kan overgå til de vilkår, der gælder for tilladelseshavere efter stk. 1 for resten af den periode, hvori tilladelsen er gældende.

 

 

 

 

 

§ 64. Kommunalbestyrelsen nedsætter, hvis der er behov derfor, et lokalt radio- og fjernsynsnævn, jf. og stk. 3. Hvis forholdene taler derfor, kan der nedsættes ét nævn for radiovirksomhed og ét nævn for fjernsynsvirksomhed.

 

 

Stk. 2. Kommunalbestyrelserne i nabokommuner med tilsammen indtil 300.000 indbyggere kan nedsætte et fælles nævn. Radio- og tv-nævnet kan, hvis forholdene taler derfor, godkende, at kommunalbestyrelserne i nabokommuner med tilsammen mere end 300.000 indbyggere nedsætter et fælles nævn. Har et fælles nævn omfattende nabokommuner med tilsammen mere end 300.000 indbyggere været nedsat i den foregående funktionsperiode, kan nedsættelsen af et nyt nævn omfattende de samme kommuner dog ske uden nævnets godkendelse. For Bornholm nedsætter Bornholms Regionsråd et lokalt radio- og fjernsynsnævn, hvis der er behov derfor.

 

4. § 64, stk. 2, 4. pkt., ophæves.

Stk. 3. Der nedsættes et fælles nævn for fjernsynsvirksomhed, som omfatter Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og kommunerne i Københavns Amt.

 

5. § 64, stk. 3 , affattes således:

» Stk. 3. Der nedsættes et fælles nævn for fjernsynsvirksomhed, som omfatter kommunerne i hovedstadsområdet.«

Stk. 4. Nævnet består af et ulige antal medlemmer, mindst 5.

 

 

Stk. 5. Et mindretal af medlemmerne vælges direkte af kommunalbestyrelsen eller det regionale råd. De øvrige medlemmer vælges efter følgende regler: Kommunalbestyrelsen eller Bornholms Regionsråd indkalder med mindst 14 dages varsel til et møde med deltagelse af lokale foreninger og organisationer, der udvælges efter kommunalbestyrelsens eller det regionale råds skøn. Der skal ved udøvelsen af dette skøn lægges vægt på en alsidig repræsentation af det lokale foreningsliv. Opnås der på mødet enighed om valget af de øvrige medlemmer til nævnet, anses de pågældende for valgt. Opnås der ikke enighed, vælger kommunalbestyrelsen eller det regionale råd medlemmerne efter indhentet udtalelse fra de pågældende foreninger og organisationer. For de medlemmer, der repræsenterer det lokale foreningsliv, kan der vælges suppleanter.

 

6. I § 64, stk. 5, udgår »eller det regionale råd« og »eller det regionale råds«.

 

7. I § 64, stk. 5, 6 og 7, udgår »eller Bornholms Regionsråd«.

Stk. 6. Nævnets funktionsperiode følger den kommunale valgperiode. Valg til nævnet finder sted snarest muligt efter hvert kommunalvalg, dog senest den 1. april i det efterfølgende år. Nævnet fungerer indtil udgangen af den måned, i hvilken nyt valg til dette har fundet sted. Kommunalbestyrelsen eller Bornholms Regionsråd kan alene afkorte et bestående nævns funktionsperiode med henblik på nedsættelse af et fælles nævn og under forudsætning af, at et flertal af det bestående nævns medlemmer vedtager dette. Et fælles nævns funktionsperiode kan alene afkortes med henblik på nedsættelse af et større fælles nævn.

 

 

Stk. 7. Kommunalbestyrelsen eller Bornholms Regionsråd kan fastsætte regler for nævnets virksomhed.

 

 

Stk. 8. Kulturministeren kan fastsætte regler om generel inhabilitet, for så vidt angår medlemmer af de lokale radio- og fjernsynsnævn.

 

 

 

 

 

 

 

§ 5

I lov om billedkunst, jf. lovbekendtgørelse nr. 1004 af 29. november 2003, foretages følgende ændringer:

§ 7. Kunstrådet kan yde tilskud til andre foranstaltninger, der er egnede til at opfylde lovens formål. Støtten kan gives som tilskud, garanti eller lån.

 

 

Stk. 2. Kunstrådet kan på eget initiativ behandle spørgsmål vedrørende billedkunst og fremsætte erklæringer herom. Kunstrådet kan endvidere rådgive Kulturministeriet, offentlige myndigheder og private i billedkunstfaglige spørgsmål.

 

 

Stk. 3. Kunstrådet kan udbetale faste mindre grundtilskud til de amtskommunale billedkunstråd, som oprettes i medfør af § 10, under forudsætning af mindst tilsvarende amtskommunal finansiering. Yderligere tilskud kan gives efter ansøgning til konkrete projekter og initiativer.

 

1. § 7, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Kunstrådet kan udbetale faste mindre grundtilskud til de lokale billedkunstråd, som oprettes i medfør af § 10, under forudsætning af mindst tilsvarende kommunal finansiering. Yderligere tilskud kan gives efter ansøgning til konkrete projekter og initiativer.«

 

 

 

Kapitel 3

Amtskommunale billedkunstråd

 

2. Overskriften til kapitel 3 affattes således:

»Lokale billedkunstråd«

 

 

 

§ 10. Hver amtskommune kan nedsætte et amtskommunalt billedkunstråd. Billedkunstrådenes formål er at virke til fremme af billedkunsten inden for amtskommunen. Københavns og Frederiksberg Kommuner kan i fællesskab nedsætte et kommunalt billedkunstråd. Bornholms Kommune kan nedsætte et kommunalt billedkunstråd.

 

3. § 10 affattes således:

» § 10. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt billedkunstråd til fremme af billedkunsten i lokalområdet.

Stk. 2. Billedkunstrådene kan rådgive lokale myndigheder vedrørende billedkunstneriske spørgsmål, yde støtte til billedkunst og medvirke til gennemførelsen af lokale udsmykningsopgaver.

 

Stk. 2. Billedkunstrådene kan rådgive lokale myndigheder vedrørende billedkunstneriske spørgsmål, yde støtte til billedkunsten og medvirke til gennemførelsen af lokale udsmykningsopgaver.

Stk. 3. De amtskommunale billedkunstråd består af fem medlemmer og sammensættes således: Tre medlemmer udpeges af amtsrådet. Mindst to af de af amtsrådet udpegede medlemmer skal være billedkunstnere. Et medlem udpeges af Foreningen af Danske Kunstmuseer i fællesskab med Foreningen af Kunsthaller i Danmark blandt repræsentanter for kunstmuseerne og kunsthallerne i den pågældende amtskommune. Et medlem udpeges af kommuneforeningen.

 

Stk. 3. De nærmere regler for de lokale billedkunstråds sammensætning og virksomhed fastsættes af kommunalbestyrelserne. «

Stk. 4. Københavns og Frederiksberg Kommuner udpeger i fællesskab fire medlemmer til et fælles kommunalt billedkunstråd. Bornholms Kommune udpeger fire medlemmer til et kommunalt billedkunstråd. To af medlemmerne af de nævnte billedkunstråd skal være billedkunstnere. Et medlem udpeges af Foreningen af Danske Kunstmuseer i fællesskab med Foreningen af Kunsthaller i Danmark blandt repræsentanter for kunstmuseerne og kunsthallerne i Københavns og Frederiksberg Kommuner henholdsvis i Bornholms Kommune.

 

 

Stk. 5. Kunstnermedlemmerne af de amtskommunale billedkunstråd og de i stk. 4 omhandlede kommunale billedkunstråd udpeges fortrinsvis blandt kunstnere, som har bopæl i, subsidiært tilknytning til, den pågældende amtskommune henholdsvis kommune.

 

 

Stk. 6. Såfremt der ikke er medlemmer af Foreningen af Kunsthaller i Danmark i amtskommunen henholdsvis kommunen, udpeges det pågældende medlem af Foreningen af Danske Kunstmuseer blandt repræsentanter for kunstmuseerne i amtskommunen henholdsvis kommunen.

 

 

Stk. 7. Medlemmer, der ikke er billedkunstnere eller kunstkyndige med relevant faglig baggrund, kan ikke beklæde formandsposten i billedkunstrådene.

 

 

Stk. 8. De amtskommunale billedkunstråd udpeges for fire år ad gangen. Umiddelbar genbeskikkelse kan ikke finde sted. Rådenes funktionsperiode indledes tre måneder efter hver ny amtskommunal valgperiodes begyndelse.

 

 

Stk. 9. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 1-8.

 

 

 

 

 

 

 

§ 6

I lov om Kunstrådet, jf. lov nr. 230 af 2. april 2003, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 10. De partier, der er opstillingsberettigede og repræsenteret i Folketinget, udpeger hver 1 medlem til repræsentantskabet. Amtsrådsforeningen i Danmark og Kommunernes Landsforening udpeger 1 medlem i fællesskab. Medlemmerne skal være folkevalgte politikere. Medlemmer udpeget af Folketingets partier skal samtidig være medlem af repræsentantskabet for Statens Kunstfond. Kulturministeren udpeger 1 medlem til repræsentantskabet og udpeger tillige formanden blandt samtlige medlemmer af repræsentantskabet.

 

1. § 10, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

»KL udpeger 1 medlem.«

Stk. 2. Repræsentantskabet består herudover af repræsentanter for organisationer, institutioner og interessegrupper inden for dansk kunst og kultur. De nærmere bestemmelser herom fastsættes af kulturministeren.

 

 

 

 

 

 

 

§ 7

I lov om Statens Kunstfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1002 af 29. november 2003, foretages følgende ændringer:

§ 5. Der nedsættes et repræsentantskab til at følge fondens virksomhed. Repræsentantskabet udpeges således:

 

 

1) Partierne, der er opstillingsberettigede og repræsenteret i Folketinget, udpeger hver 1 medlem, der samtidig skal være medlem af repræsentantskabet for Kunstrådet.

 

 

2) 2 medlemmer udpeges af kommunale råd og organisationer, således at 1 medlem udpeges af Kommunernes Landsforening og 1 medlem af Amtsrådsforeningen i Danmark.

3) 3 medlemmer udpeges af de humanistiske fakulteter ved Københavns, Aarhus og Odense Universiteter. 1)

4) 3 medlemmer udpeges af Billedkunstnernes Forbund.

 

1. § 5, stk. 1,nr. 2, affattes således:

» 2) 2 medlemmer udpeges af KL.«

5) 1 medlem udpeges af Kunstnersammenslutningernes Samråd.

6) 3 medlemmer udpeges af Akademirådet.

7) 2 medlemmer udpeges af Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere i fællesskab.

8) 1 medlem udpeges af Danske Dramatikeres Forbund.

9) medlemmer udpeges af Det Danske Akademi.

 

 

10) 2 medlemmer udpeges af Dansk Komponistforening.

11) 1 medlem udpeges af konservatorierne i fællesskab.

12) 2 medlemmer udpeges af Danske Jazz-, Beat- og Folkemusikautorer.

13) 1 medlem udpeges af Danske Kunsthåndværkere.

14) 1 medlem udpeges af Foreningen Danske Designere.

15) 1 medlem udpeges af Danske Arkitekters Landsforbund.

 

 

16) 1 medlem udpeges af Danmarks Biblioteksforening.

17) 1 medlem udpeges af Danske Filminstruktører.

18) 2 medlemmer udpeges af De Frie Koreografer, De Danske Dansekompagnier, Danske Sceneinstruktører og Sammenslutningen af Danske Scenografer i fællesskab.

19) 1 medlem udpeges af Danske Populærautorer.

20) 1 medlem kan udpeges af kulturministeren, der tillige udpeger repræsentantskabets formand blandt medlemmerne.

 

 

Stk. 2. Medlemmerne af repræsentantskabet beskikkes for et tidsrum af 4 år. Afgår et medlem inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages nybeskikkelse kun for den resterende del af perioden. Medlemmer af Statens Kunstfond og tilhørende organer kan ikke samtidig være medlem af andre af Kunstfondens organer eller af Kunstrådet og tilhørende organer, medmindre andet fremgår af denne lov. Medlemmer af de i § 4 omhandlede udvalg samt medlemmer af repræsentantskabet kan ikke i 3 år efter beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Kunstrådet og tilhørende organer. For medlemmer af de i § 4 omhandlede udvalg gælder endvidere, at medlemmerne i 3 år efter beskikkelsesperiodens ophør ikke kan beskikkes til et andet af de i § 4 omhandlede udvalg eller til Kunstfondens repræsentantskab. For medlemmer af Kunstfondens repræsentantskab gælder, at medlemmer ikke i 3 år efter beskikkelsesperiodens udløb kan beskikkes til et af de i § 4 omhandlede udvalg. Medlemmer af Kunstrådet og tilhørende organer kan ligeledes ikke i 3 år efter beskikkelsesperiodens udløb beskikkes til Statens Kunstfonds udvalg, jf. § 4, eller til repræsentantskabet for Statens Kunstfond. Medlemmer udpeget af Folketingets partier skal samtidig være medlem af repræsentantskabet for Kunstrådet. Medlemmer udpeget af de opstillingsberettigede og repræsenterede partier i Folketinget, af Kommunernes Landsforening og af Amtsrådsforeningen i Danmark skal være folkevalgte politikere.

 

2. § 5, stk. 2, 9. pkt., affattes således:

»Medlemmer udpeget af de opstillingsberettigede og repræsenterede partier i Folketinget og af KL skal være folkevalgte politikere.«

Stk. 3. Repræsentantskabet forelægger ministeren de fra bestyrelsen modtagne regnskaber og beretninger samt indstilling med de bemærkninger, som det ønsker at knytte hertil.

 

 

Stk. 4. Repræsentantskabet mødes én gang årligt med repræsentantskabet for Kunstrådet til en fælles drøftelse af Kunstrådets og Statens Kunstfonds virksomhed.

 

 

Stk. 5. Repræsentantskabet afgiver indstilling til kulturministeren om de ydelser, der bør søges tillagt kunstnere for livstid. Forslag om disse ydelser optages på de årlige finanslove.

 

 

 

 

 

 

 

§ 8

I lov om eliteidræt, jf. lov nr. 288 af 26. april 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 1. Team Danmark er en selvejende institution, der har til formål at udvikle dansk eliteidræt på en socialt og samfundsmæssigt forsvarlig måde. I samarbejde med Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks Idræts-Forbunds specialforbund og andre relevante samarbejdspartnere iværksætter, koordinerer og effektiviserer Team Danmark fælles foranstaltninger for eliteidrætten i Danmark ved

 

 

1) at varetage den overordnede planlægning vedrørende eliteidrætten,

2) at sikre en kulturpolitisk forsvarlig udvikling af eliteidrætten,

3) at iværksætte trænings- og instruktionsmuligheder for eliteidrætsudøvere,

4) at sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt,

 

 

5) at varetage talentrekruttering og -udvikling,

6) at yde individuel økonomisk støtte til eliteidrætsudøvere,

7) at iværksætte rådgivning, forskning og formidling,

8) at tilvejebringe uddannelsestilbud til eliteidrætsudøvere,

 

 

9) at etablere arbejdsmarkedsmæssige og sociale støtteforanstaltninger for eliteidrætsudøvere,

10) at yde rådgivning og økonomisk støtte til specialforbundene under Danmarks Idræts-Forbund,

11) at samarbejde med de kommunale og amtskommunale myndigheder om eliteidræt, herunder faciliteter, og

12) at samarbejde og indgå aftaler med medier og sponsorer, bl.a. om salg af rettigheder og ydelser.

 

 

 

 

 

1. I § 1, nr. 11, udgår »og amtskommunale«.

 

 

 

§ 7. Kommuner og amtskommuner kan yde økonomisk støtte til eliteidræt, medmindre der er tale om egentlig erhvervsvirksomhed.

 

2. I § 7 udgår »og amtskommuner«.

 

 

 

 

 

§ 9

I lov om regionale kulturaftaler, jf. lov nr. 1104 af 29. december 1999, foretages følgende ændringer:

 

 

 

Lov om regionale kulturaftaler

 

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet«.

 

 

 

§ 1. Lovens formål er gennem regionale kulturaftaler at understøtte amtskommuners og kommuners engagement på kulturområdet. Kulturaftalerne har til formål at fremme dispositionsfriheden på det regionale niveau, forbedre ressourceudnyttelsen og fremme udviklingen på kulturens område. Hvor aftalen omfatter flere kommunale enheder, skal aftalen medvirke til at sty rke samarbejdet på tværs af kommune- og amtsgrænser.

 

2. § 1, stk. 1 , affattes således:

»Lovens formål er gennem kulturaftaler med kommuner m.v. at understøtte regioners og kommuners engagement på kulturområdet. Kulturaftalerne har til formål at fremme dispositionsfriheden, forbedre ressourceudnyttelsen og fremme udviklingen på kulturens område. Hvor aftalen omfatter flere kommuner, skal aftalen medvirke til at styrke samarbejdet på tværs af kommune- og regionsgrænser. Loven fastlægger samtidig regionernes opgaver på det kulturelle område.«

 

 

 

Stk. 2. De regionale kulturaftaler har til formål at medvirke til at fastholde og udbygge den kulturpolitiske dialog og værdidebat på tværs af kommunegrænser og med Kulturministeriets råd og nævn

 

3. I § 1, stk. 2 , ændres »De regionale kulturaftaler« til: »Kulturaftalerne«.

 

 

 

§ 2. Kulturministeren kan indgå regionale kulturaftaler med kulturregioner, der fremsætter ønske herom.

 

4. I § 2, stk. 1 , ændres »regionale kulturaftaler med kulturregioner« til: »kulturaftaler med en kommune eller en gruppe af kommuner«.

 

 

 

Stk. 2. Den regionale kulturaftale mellem kulturministeren og kulturregionen indgås for en tidsbegrænset periode af op til fire års varighed.

 

5. I § 2, stk. 2 , ændres »Den regionale kulturaftale mellem kulturministeren og kulturregionen« til: »En kulturaftale«.

 

 

 

Stk. 3. En kulturregion kan være en amtskommune, en kommune, en gruppe af kommuner, Hovedstadens Udviklingsråd eller kombinationer heraf.

 

6. § 2, stk. 3 , affattes således:

»Stk. 3. Regioner kan sammen med en kommune eller flere kommuner i forening indgå i kulturaftaler inden for de kompetencer, der er tillagt regionerne på kulturområdet, jf. § 3 a.«

 

 

 

§ 3. Den regionale kulturaftale skal indeholde bestemmelser om,

 

7. I § 3, stk. 1, ændres »Den regionale kulturaftale« til: »Kulturaftalen«.

 

 

 

1) hvilke opgaver der skal varetages, og hvilke konkrete mål kulturregionen skal opfylde i aftaleperioden,

2) hvilke økonomiske vilkår der er knyttet til aftalen,

3) hvorledes der på det regionale plan kan sikres balance mellem det politiske ansvar og den kulturfaglige og kunstneriske sagkundskab og frihed, og

4) erfaringsudveksling og evaluering i forbindelse med de regionale kulturaftaler.

 

8. I § 3, stk. 1, nr. 1, ændres »kulturregionen« til: »den eller de kommuner, der indgår i kulturaftalen,«.

 

9. I § 3, stk. 1, nr. 3 , ændres »på det regionale plan« til: »i kulturaftalen på det kommunale niveau«.

 

 

10. I § 3, stk. 1, nr. 4, ændres »de regionale kulturaftaler« til: »kulturaftalerne«.

 

 

 

 

 

11. Efter § 3 indsættes:

» § 3 a. Regionerne kan medvirke til at igangsætte kulturbegivenheder samt udvikle kulturelle tilbud, som kan videreføres af andre parter i en mere permanent drift.«

§ 4. Kulturregionerne modtager i aftaleperioden efter aftalen med kulturministeren en årlig kulturel rammebevilling til de kulturelle aktiviteter, der er omfattet af den regionale kulturaftale. Kulturregionen kan inden for rammerne af den regionale kulturaftale råde over den kulturelle rammebevilling til kulturelle formål.

 

12. § 4, stk. 1, affattes således:

»Den eller de kommuner, der er omfattet af kulturaftalen, modtager i aftaleperioden efter aftale med kulturministeren en årlig kulturel rammebevilling til de kulturelle aktiviteter, der er omfattet af kulturaftalen. Kommunerne kan inden for rammerne af kulturaftalen råde over den kulturelle rammebevilling til kulturelle formål.«

Stk. 2. Bevillingen kan forudbetales.

Stk. 3. Kulturministeren kan bestemme, at tilsagn om tilskud efter stk.1 helt eller delvis falder bort, eller at udbetalte tilskud efter stk. 1 helt eller delvis skal tilbagebetales, hvis væsentlige vilkår i aftalen ikke opfyldes.

Stk. 4. Kulturministeren kan fastsætte de nærmere regler for regnskabsaflæggelse.

 

 

 

 

 

 

 

§ 10

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-6 træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og revisionens udførelse samt om tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

 

 

1) filmlovens § 18 for så vidt angår amtskommuners ydelse af støtte i form af tilskud eller lån til filmproduktion, filmudlejning og biografvirksomhed,

2) billedkunstlovens § 10 for så vidt angår amtskommunale billedkunstråd og

3) eliteidrætslovens § 7 for så vidt angår amtskommuners støtte til eliteidræt.

 

 

Stk. 3. Amtskommunale billedkunstråd, der er nedsat i medfør af billedkunstlovens §10, må ikke fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato.

 

 

Stk. 4. Funktionsperioden for de amtskommunale billedkunstråd, der er beskikket pr. 1. april 2006, udløber uanset bestemmelsen i billedkunstlovens § 9, stk. 8, den 31. december 2006. Amtsrådet skal drage omsorg for afbeskikkelse af medlemmer af rådene.

 

 

Stk. 5. Uanset bestemmelsen i radio- og fjernsynslovens § 64, stk. 6, fungerer nævn i kommuner, der indgår i en sammenlægning med en eller flere andre kommuner, og hvis funktionsperiode udløber senest den 30. april 2006, indtil udgangen af 2006. Med virkning fra den 1. januar 2007 nedsætter kommunalbestyrelsen eller kommunalbestyrelserne et nyt nævn.

 

 

Stk. 6. Den person, der i medfør af § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om Statens Kunstfond er udpeget af Amtsrådsforeningen i Danmark til at være medlem af Statens Kunstfonds repræsentantskab, udtræder pr. 31. december 2006. Med virkning fra 1. januar 2007 udpeger KL i medfør af lovforslagets § 7, nr. 1, 1 yderligere medlem af repræsentantskabet.


Bilag 2

Høringsliste

Beskæftigelsesministeriet

Finansministeriet

Forsvarsministeriet

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Justitsministeriet

Kirkeministeriet

Miljøministeriet

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

Skatteministeriet

Socialministeriet

Statsministeriet

Trafikministeriet

Udenrigsministeriet

Undervisningsministeriet

Økonomi- og Erhvervsministeriet

Domstolsstyrelsen

Datatilsynet

Kommunernes Landsforening (KL)

Amtsrådsforeningen

Københavns Kommune

Frederiksberg Kommune

Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS)

Hovedstadens Udviklings Råd (HUR)

Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisation

Dansk Arbejdsgiverforening (DA)

Dansk Byggeri

Dansk ErhvervsFremme

Dansk Handel og Service (DHS)

Dansk Industri (DI)

Dansk Transport og Logistik

Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS)

Håndværksrådet

Landbrugsraadet

Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA)

Akademikernes Centralorganisation (AC)

Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)

Landsorganisationen i Danmark (LO)

Centralorganisationernes Fælles Udvalg (CFU)

Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO)

Statsansattes Kartel (StK)

Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF)

Sundhedskartellet

Landsforeningen af landsbysamfund

Landdistrikternes fællesråd

Sammenslutningen af danske Småøer

Folketinget Kommunaludvalg

Biblioteksstyrelsen

Danmarks Biblioteksforening

Bibliotekslederforeningen

Danmarks Forskningsbiblioteksforening

Historisk Institut, Aarhus Universitet

Afdeling for Historie, Saxo-Instituttet, Københavns Universitet

Institut for Historie, Kultur og Samfundsbeskrivelse, Syddansk Universitet

Institut for Historie og Samfundsforhold, RUC

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet

Institut for Samfundsvidenskab og Erhvervsøkonomi, RUC

Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet

Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet

Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet

Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsråd

Statens Humanistiske Forskningsråd

Danmarks Grundforskningsfond

Danske Filminstruktører

Dansk Fagpresse

Foreningen af Filmudlejere i Danmark

Datatilsynet

Danmarks Nationalbank

Arbejdsmarkedets Tillægspension

Værdipapircentralen

Privatarkivudvalget

Tilgængelighedsudvalget

Sammenslutningen af Lokalarkiver

Danmarks Statistik

Danmarks Rederiforening

Selskabet for Samtidshistorisk Forskning

Hovedstadens Udviklings Råd

Hovedstadens Sygehusfællesskab

Det Danske Filminstitut

Producentforeningen

Danske Biografer

Film- og TV-arbejderforeningen

DR

TV 2/DANMARK A/S

TV 3

TV 2/Bornholm

TV 2/Lorry

TV 2/Øst

TV 2/FYN

TV SYD

TV Midt-Vest

TV 2/ØSTJYLLAND

TV 2/NORD

TvDanmark Kanal 60 A/S

IT- og Telestyrelsen

TDC

Telia/STOFA A/S

Forbrugerombudsmanden

Forbrugerstyrelsen

Forbrugerrådet

ITEK

IT-Brancheforeningen

Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer

Dansk Journalistforbund

Forenede Danske Antenneanlæg

Danske Dagblades Forening

Danske Reklamebureauers Brancheforening

Dansk Annoncørforening

Producenterne

KODA

Gramex

Copy-Dan

Amtsrådsforeningen i Danmark

Danmarks Lokal-TV Forening

Danske Uddannelsesmedier

Demokratiske Lokalstationer

Den Kristne Producentkomité for Lokalradio og TV

FAEM-Sekretariatet

Foreningen af kommercielle Lokalradio og tv-stationer

Foreningen dansk Lokal-tv

IASTAR Danmark

Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer i Danmark

Værkstedssammenslutningen

Det Centrale Handicapråd

De Samvirkende Invalideorganisationer

Danske Døves Landsforbund

Dansk Blindesamfund

Landsforeningen for Bedre Hørelse

Det Danske Filminstitut

Boligselskabernes Landsforening

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Konkurrencerådet

Radio- og tv-nævnet

Danmarks Erhvervsradio og -TV A/S/Radio 2

Klassisk FM ApS/Gold FM ApS

Mesopotamia Broadcast Radio/Mesopotamia International og METV

Nordisk Radioreklame/The Voice

Nordisk Radioreklame/The Voice Pop FM

Radio 2

SBS Broadcast Danmark/TvDanmark

Voice of Scandinavia/Gold FM

CIAC Holding/dk4

Dan Toto/Racing Live

ViaSat A/S

Canal Digital Danmark A/S

BFE

Bryggeriforeningen

Lægemiddelstyrelsen

Sky Radio

Danmarks Afholdsforening

Foreningen TVT

Dansk Metal

Dansk Reklame Film A/S

Stig Hartvig Nielsen

HK-Stat

STOP €" Scandinavian TV organisations against piracy

Lægemiddelindustriforeningen

Bispebjerg Lokal-tv

Landsforeningen af landsbysamfund

Landdistrikternes fællesråd

Sammenslutningen af danske Småøer

Konkurrencestyrelsen

Kunstrådet

Kunststyrelsen

Statens Kunstfond

Akademiraadet

Foreningen af Kunsthaller i Danmark

Museumsforeningernes Fællessekretariat

Kunstnersammenslutningernes Samråd

UKK, Unge Kunstnere og Kunstformidlere

Foreningen af Danske Kunstkritikere

Overgaden, Institut for Samtidskunst

Billedkunstnernes Forbund

Danske Billedkunstneres Fagforening

Charlottenborg Udstillingsbygning

Dansk Gallerisammenslutning

Det Jyske Kunstakademi

Det Kgl. Danske Kunstakademi

Det Fynske Kunstakademi

Dansk Kunstnerråd

Danmarks Idræts-Forbund

Team Danmark

Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger

Dansk Firmaidrætsforbund

Danmarks Idræts-Forbunds Aktivkomité

DEF (Danske eliteidrætsudøveres forening)

Børne- og Kulturchefforeningen

Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning

Anti Doping Danmark

Dansk Idrætsmedicinsk Selskab

Institut for Idræt, Københavns Universitet

Institut for Idræt, Aarhus Universitet

Institut for Idræt, Syddansk Universitet i Odense

Lokale- og Anlægsfonden