L 52 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens
kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om
regionale faglige kulturmiljøråd. (Udmøntning
af kommunalreformen for så vidt angår
museumsområdet m.v.).
Fremsat den 24. februar 2005 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af museumsloven,
bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige
kulturmiljøråd
(Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår museumsområdet m.v.)
§ 1
I lov nr. 473 af 7. juni 2001,
museumslov, som ændret senest ved lov nr. 454 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1.§ 10, 2. pkt., affattes
således:
»De udarbejder arbejdsplaner, som hvert
4. år indsendes til kulturministeren.«
2. I § 14, stk. 1, nr.
1, udgår »amtskommunalt,«.
3.§ 14, stk. 1, nr. 8, 2.
pkt., affattes således:
»Museet skal udarbejde en arbejdsplan,
der indsendes hvert 4. år til kulturministeren og museets
hovedtilskudsyder.«
4. I § 14, stk. 3,
ændres »regionale kulturaftaler« til:
»kulturaftaler med kommuner m.v.«.
5. I § 15, stk. 7,
ændres »regionale kulturaftaler« til:
»kulturaftaler med kommuner m.v.«.
6. Efter § 15
indsættes:
Ȥ 15 a
. Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde
et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der
tidligere modtog amtskommunale driftstilskud.
Stk. 2. Kulturministeren kan i en
overgangsperiode fastsætte nærmere regler for
beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil
har været omfattet af primærkommunale
samdriftsaftaler.
Stk. 3. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelserne i stk. 1 og 2.«
7. I § 16, stk. 5,
ændres »regionale kulturaftaler« til:
»kulturaftaler med kommuner m.v.«.
8. Efter § 16
indsættes:
» § 16 a.
Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunalt
finansierede.
Stk. 2. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelsen i stk. 1.«
9.§ 18 affattes
således:
» § 18. En
kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et
lokalt museumsråd.
Stk. 2. Et lokalt museumsråd har
til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i
lokalområdet.
Stk. 3. Kulturministeren kan yde
tilskud til lokale museumsråd.«
10. §§ 19-22
ophæves.
11. I § 23, stk. 2,
udgår »regionplan,«.
12. Efter § 23
indsættes:
» § 23 a. En
kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et
lokalt kulturmiljøråd.
Stk. 2. Et lokalt
kulturmiljøråds opgave er at rådgive offentlige
myndigheder med henblik på at understøtte de
kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i den fysiske
planlægning i lokalområdet.
Stk. 3. Kulturministeren kan yde
tilskud til lokale kulturmiljøråd.«
13. I § 24, stk. 1,
udgår »og amtsrådet«.
14.§ 29 i, stk. 1,
affattes således:
»Kommuner, som ejer diger, der omfattes
af bestemmelsen i § 29 a, stk. 1, og fortidsminder,
der omfattes af bestemmelserne i §§ 29 e og 29 f,
skal pleje disse.«
15. I § 29 j, stk. 2,
ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«.
16. I § 29 l, stk. 1 og
2, ændres »amtsrådets« til:
»kommunalbestyrelsens«.
17. I § 29 m ændres
»amtsrådet« til:
»kommunalbestyrelsen«.
18.§ 29 o, stk. 1,
affattes således:
»Kulturministeren påser
overholdelsen af bestemmelserne i dette kapitel og af de regler,
der er udstedt i medfør af bestemmelserne.«
19. I § 29 o, stk. 3 og
4, ændres »Tilsynsmyndigheden« til:
»Kulturministeren«.
20.§ 29 s
ophæves.
21. I § 29 t, stk. 1,
ændres »Amtsrådets« til:
»Kommunalbestyrelsens«.
22.§ 29 t, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
23. I § 34, stk. 2,
ændres »lov om regionale kulturaftaler« til:
»lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og
om regionernes opgaver på kulturområdet«.
§ 2
Lov nr. 429 af 10. juni 1997 om regionale
faglige kulturmiljøråd ophæves.
§ 3
I lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 911
af 14. oktober 2001, foretages følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 1, nr.
3, ændres »amtsmuseumsrådet og det
regionale, faglige kulturmiljøråd« til:
»museumsrådet og kulturmiljørådet i det
omfang, et sådant råd er oprettet i det
pågældende lokalområde«.
§ 4
I lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 454 af 11. juni
1992, som senest ændret ved lov nr. 437 af 10. juni 2003,
foretages følgende ændring:
1.§ 21, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Til brug ved
registreringen udarbejder menighedsrådet og en af
kulturministeren udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til
provsten.«
§ 5
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-7
træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse
og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens
ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en
amtskommune i medfør af
1) museumslovens § 14, stk. 1, nr.
14, for så vidt angår amtskommuners ydelse af tilskud
til museer, hvor amtskommunen er hovedtilskudsyder,
2) museumslovens § 18 for så vidt
angår amtskommunale museumsråd og
3) lov om regionale faglige
kulturmiljøråd for så vidt angår
amtskommunale kulturmiljøråd.
Stk. 3. Amtskommunale museumsråd
nedsat i medfør af museumslovens § 18 og
amtskommunale kulturmiljøråd nedsat i medfør af
lov om regionale faglige kulturmiljøråd, må ikke
fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende
påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1.
januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse,
og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne
fra denne dato.
Stk. 4. Sager på museumslovens
område, der ved lovens ikrafttræden rettelig er
indbragt for et amtsråd, men endnu ikke er
færdigbehandlet, overgår til den myndighed, der efter
bestemmelserne i lovforslagets § 1 får kompetence
til at behandle sager på det pågældende
område.
Stk. 5. Statsanerkendte museer, jf.
museumslovens kapitel 6, der er undergivet amtskommunalt ejerskab,
og konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, som
er undergivet amtskommunalt ejerskab, skal inden den 1. januar 2006
være etableret som selvejende institutioner.
Stk. 6. Institutioner nævnt i
stk. 5, må ikke påtage sig forpligtelser, der
rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er
godkendt af den offentlige myndighed, der bliver hovedtilskudsyder
fra denne dato, og medmindre myndigheden har garanteret at overtage
forpligtelserne fra samme dato.
Stk. 7. Ejerskabet til de
amtskommunalt ejede bygninger, i hvilke statsanerkendte museer, jf.
museumslovens kapitel 6 og amtskommunalt finansierede
konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8,
varetager løsningen af deres opgaver, overdrages til den
pågældende institution inden den 1. januar 2007,
såfremt denne er selvejende. Kulturministeren
fastsætter de nærmere vilkår for
overdragelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en kommunalreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Det foreliggende lovforslag udmønter
den del af aftalen, der vedrører kulturområdet.
Forligspartierne ønsker i forbindelse med reformen at fremme
det lokale engagement i kulturlivet samt sikre varetagelsen af
nationale kulturpolitiske hensyn.
Der er i den politiske aftale om
kommunalreformen opstillet følgende principper for
opgavevaretagelse på kulturområdet:
€ Kommunerne skal fremover have ansvar for
økonomisk at støtte de områder og
institutioner, der har udpræget lokal karakter, og som findes
i stort set alle kommuner.
€ Kommunerne skal som hovedregel have
hovedtilskudsansvaret for de områder og institutioner, der i
øvrigt har en naturlig lokal forankring, og som ikke har en
særlig national opgave eller funktion.
€ Staten skal fremover som hovedregel have
ansvar for økonomisk at støtte de områder og
institutioner, der har en særlig national opgave eller
funktion.
Forslaget udmønter gennem etablering
af en overgangsordning kommunalreformen for så vidt
angår det økonomiske ansvar for de statsanerkendte
museer, der oppebærer tilskud efter museumslovens
§ 15, og som har modtaget et amtskommunalt driftstilskud.
Der etableres endvidere en overgangsordning med hensyn til tilskud
til museer, der er drevet i samdrift mellem flere kommuner. Der
etableres endelig en overgangsordning for konserveringscentre m.v.,
der har været amtskommunalt finansieret. De frivillige
regionale faglige kulturmiljøråd og
museumsrådene erstattes af frivillige lokale museumsråd
og lokale kulturmiljøråd. På
fortidsmindeområdet overtager staten amternes hidtidige
tilsynsopgaver, mens amternes hidtidige plejeopgaver
overføres til kommunerne. Endvidere overgår amternes
hidtidige opgave med behandling af dispensationssager
vedrørende sten- og jorddiger til kommunerne.
En oversigt over lovforslaget sammenholdt med
gældende lov er vedlagt som bilag 1.
2. Gældende ret
Museumsråd
I henhold til museumslovens kapitel 7 kan
amtsrådet i hvert amt oprette et museumsråd.
Museumsrådenes opgaver er at fremme og samordne
museumsarbejdet i amtet, og at samarbejde med Kulturministeriet om
fælles museumsanliggender. Museumsrådenes
sammensætning og virkefelt er reguleret i loven. Ved lov nr.
1213 af 27. december 2003 om ændring af museumsloven og af
lov om regionale faglige kulturmiljøråd blev det gjort
frivilligt for henholdsvis amtsrådene, Bornholms
Regionskommune samt Københavns og Frederiksberg kommuner i
fællesskab at oprette museumsråd.
Kulturmiljøråd
I henhold til lov om regionale faglige
kulturmiljøråd kan amtsrådene beslutte
at oprette et regionalt fagligt kulturmiljøråd.
Oprettelsen af et sådant råd er frivillig, og
rådenes formål er at rådgive kommunalbestyrelser,
amtsråd og statslige myndigheder i planlægningen for og
administrationen af kulturmiljøet i medfør af
naturbeskyttelsesloven, bygningsfredningsloven, planloven og anden
arealanvendelseslovgivning. Rådenes sammensætning og
virkefelt er reguleret i loven.
Amtslige tilskud til
§ 15-museer (den almindelige tilskudsordning)
En række amter yder tilskud til driften
af museer i henhold til den almindelige tilskudsordning i
museumslovens § 15.
Særlige tilskud til museer, der
drives af flere primærkommuner i fællesskab
(samdriftsaftaler)
I henhold til museumslovens § 15,
stk. 4, kan en aftale mellem flere primærkommuner om
driften af et museum (en samdriftsaftale) udløse et ekstra
statstilskud. Ved en samdriftsaftale kan der ydes et
forhøjet statstilskud på baggrund af
samdriftskommunernes bidrag til den samlede museumsvirksomhed.
Konserveringscentre, der enten er
amtslige eller selvejende institutioner
I en række amtskommuner er der
etableret konserveringscentre m.v., der enten er egentlige amtslige
institutioner eller selvejende institutioner, som amtskommunerne
yder direkte driftstilskud til. Det drejer sig om: Roskilde Amt,
Storstrøms Amt, Ribe Amt, Ringkøbing Amt, Vejle Amt,
Viborg Amt og Nordjyllands Amt.
Sikring af kulturarven i forbindelse
med den fysiske planlægning og forberedelse af jordarbejder
m.v.
I henhold til museumslovens
§§ 23 og 24 har planmyndighederne pligt til at
inddrage vedkommende statslige eller statsanerkendte
kulturhistoriske museum i forbindelse med den fysiske
planlægning, når bevaringsværdier berøres,
samt at underrette museet om konkrete jordarbejder m.v.
Tilsyn med sten- og jorddiger og
fortidsminder
Ifølge museumslovens § 29 o,
stk. 1, er amtskommunerne forpligtet til at føre tilsyn
med fortidsminder, som er omfattet af museumslovens § 29
e, samt sten- og jorddiger, jf. samme lovs § 29 a.
Amtskommunerne er i forbindelse med tilsynet også forpligtet
til at udstede påbud og foranledige ulovlige forhold
lovliggjort og kan eventuelt foretage politianmeldelse ved
konstaterede overtrædelser af bestemmelserne.
Administration af bestemmelserne om
sten- og jorddiger
Amtskommunerne administrerer bestemmelserne
om sten- og jorddiger og kan i henhold til museumslovens
§ 29 j, stk. 2, dispensere fra forbuddet mod at
foretage ændringer af disse. Kulturarvsstyrelsen kan
indbringe amtskommunernes afgørelser for
Naturklagenævnet.
Pleje af sten- og jorddiger og
fortidsminder
I henhold til museumslovens § 29 i
har amtskommunerne pligt til at pleje de sten- og jorddiger samt
fortidsminder, som amtet selv ejer.
3. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Museumsråd
De amtslige museumsråd er forankret i
den amtskommunale struktur. Rådenes samordning af
museumsarbejde er udøvet inden for en regional ramme, som
bortfalder med nedlæggelsen af amtskommunerne. Da museerne
fortsat kan have behov for at koordinere samarbejdet inden for og
uden for de nye kommunale grænser, foreslås det, at en
kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte
museumsråd. Hvis et sådant råd nedsættes,
kan det bl.a. samordne og fremme museumsarbejdet i
lokalområdet.
Det er Kulturministeriets vurdering, at der
fremover skal være mulighed for, at en kommune eller flere
kommuner i forening nedsætter et lokalt museumsråd
under friere rammer end efter de nugældende regler.
Kulturministeren kan yde tilskud til et sådant råd.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 9.
Regionale faglige
kulturmiljøråd
De regionale faglige
kulturmiljøråd er forankret i den amtskommunale
struktur, hvorfor nedlæggelse af amtskommunerne fører
til, at de regionale faglige kulturmiljøråd i deres
nuværende form bortfalder.
Der henvises til lovforslagets
§ 2.
I stedet foreslås det, at der i
museumsloven indføjes en ny bestemmelse, hvorefter en
kommune eller flere kommuner i forening, for at understøtte
de kulturhistoriske og de bygningskulturelle værdier i den
fysiske planlægning, kan nedsætte et lokalt
kulturmiljøråd under friere rammer end efter de
nugældende regler. Kulturministeren kan yde tilskud til et
sådant råd.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 12.
Overgangsordning for amtskommuners
tilskud til § 15-museer (den almindelige
tilskudsordning)
Med henblik på at sikre tid til at
finde en finansieringsløsning for de § 15-museer,
der modtager amtslige tilskud, foreslås det, at der etableres
en hjemmel til en generel 4-årig overgangsperiode fra 1.
januar 2007 til 31. december 2010 for overførslen af de
nuværende amtslige tilskud til kommunerne, således at
staten i perioden overtager amternes hidtidige tilskud og
videregiver dette til de pågældende museer. Efter
periodens udløb overføres midlerne fuldt ud til
kommunerne.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 6.
Overgangsordning for det
særlige tilskud til museer, der drives af flere
primærkommuner i fællesskab
I henhold til museumslovens § 15
stk. 4, kan en aftale mellem flere primærkommuner om
driften af en museumsvirksomhed (en samdriftsaftale) udløse
et ekstra statstilskud. Med en ændret kommunestruktur vil
effekten af ordningen i stor udstrækning bortfalde, idet en
række samdriftskommuner vil blive lagt sammen. Det
foreslås, at kulturministeren i en overgangsperiode fra 1.
januar 2007 til 31. december 2010 kan fastsætte nærmere
regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer,
der hidtil har været omfattet af primærkommunale
samdriftsaftaler.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 6.
Overgangsordning for de
konserveringscentre, der enten er amtslige eller selvejende
institutioner
Med henblik på at sikre de amtslige
konserveringscentre i en overgangsperiode fra 1. januar 2007 til
31. december 2010 overtager staten i denne periode den
nuværende amtslige tilskudsopgave, hvorefter den så
vidt muligt overføres til kommunerne. Midlerne overflyttes
samtidig hermed til fordeling via bloktilskuddet. I løbet af
perioden søges etableret aftaler om kommunal støtte
til videreførelse af de hidtidige amtslige tilskud.
Der henvises til lovforslaget § 1,
nr. 8.
Sikring af kulturarven i forbindelse
med den fysiske planlægning og forberedelse af jordarbejder
m.v.
Det foreslås, at §§ 23
og 24 om planmyndighedernes inddragelse af museer ændres
på grund af det ændrede ansvar for
opgaveløsningen på natur- og miljøområdet
som følge af amtskommunernes nedlæggelse.
Ændringen i § 23 er en konsekvens af, at det
fremover bliver kommuneplanen, som skal indeholde retningslinjer
for anvendelsen af arealer for de emner, som i dag er behandlet i
regionplanen.
Ændringen i § 24 vil komme
til at indebære, at kommunerne vil skulle underrette museerne
om konkrete jordarbejder m.v.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 11 og 13.
Tilsyn med sten- og jorddiger og
fortidsminder
Ved kommunalreformen foreslås det, at
tilsynet med sten- og jorddiger samt fortidsminder overføres
til kulturministeren. Det er hensigten, at opgaven skal varetages
af Kulturarvsstyrelsen, som vil kunne indgå aftaler med
vedkommende museer eller indgå aftaler med konkrete kommuner
om at forestå tilsynet på statens vegne.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 18.
Administration af bestemmelserne om
sten- og jorddiger
Ved kommunalreformen overføres
amtslige ejerskaber af sten- og jorddiger til kommunerne.
Kommunerne vil også skulle tage stilling til enkeltsager om
dispensation fra bestemmelserne i lovgivningen. Kulturarvsstyrelsen
vil fortsat have adgang til at indbringe afgørelser om
ovennævnte for Naturklagenævnet.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 15.
Pleje af sten- og jorddiger og
fortidsminder
Det foreslås, at amtskommunernes
plejepligt af egne fortidsminder m.v. overføres til
kommunerne, samtidig med at ejerskab hertil overgår.
Kulturarvsstyrelsen kan rådgive kommunerne vedrørende
pleje af fortidsminder m.v. og kan udarbejde vejledninger
vedrørende plejen.
Selv om staten ikke udtrykkeligt er
nævnt i bestemmelsen, forudsættes det, at de statslige
myndigheder løbende træffer de foranstaltninger, som
er nødvendige for at holde deres sten- og jorddiger samt
fortidsminder i en rimelig stand. Dette svarer til den
gældende praksis.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 14.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger
opgaverne.
Kulturministeriet udsendte på den
baggrund lovforslaget i DUT-høring den 26. oktober 2004.
Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske
konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for
2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår.
Formålet med drøftelserne har været at
kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser,
herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte
lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og
amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto
6).
Det er Kulturministeriets vurdering, at der i
forbindelse med lovforslaget overføres 126,5 mio. kr. fra
den amtskommunale sektor. Heraf overføres 5,6 mio. kr. til
primærkommunerne og 120,9 mio. kr. til staten. De
anførte beløb er baseret på
udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003
opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007-opgaverne.
Hertil kommer korrektioner som følge
af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra
regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale
administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter
på sektorer.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering
(CKR), som har vurderet, at forslaget ikke indeholder
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Høring
En oversigt over de myndigheder og
organisationer, som lovforslaget har været sendt i
høring hos, findes i bilag 2.
7. Samlet vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4. | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4. | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 10)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 10, dog med den ændring,
at indsendelse af arbejdsplaner fremover kun skal ske til
kulturministeren. Som en konsekvens af kommunalreformens
nedlæggelse af amtskommunerne, bortfalder de amtskommunale
museumsråd, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 2 (§ 14, stk. 1, nr.
1)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 14, stk. 1, nr. 1, dog med
den ændring, der følger af nedlæggelsen af
amtskommunerne. Et museum kan ikke fremover være
amtskommunalt.
Til nr. 3 (§ 14, stk. 1, nr.
8)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 14, stk. 1, nr. 8, dog med
den ændring, at indsendelse af arbejdsplaner fremover kun
skal ske til kulturministeren og til hovedtilskudsyder.
Som en konsekvens af kommunalreformens
nedlæggelse af amtskommunerne, bortfalder de amtskommunale
museumsråd, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 4 (§ 14, stk. 3)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 14, stk. 3, dog med den
ændring, at udtrykket »regionale kulturaftaler« i
denne bestemmelse erstattes af udtrykket »kulturaftaler med
kommuner m.v.«. Lov om regionale kulturaftaler foreslås
ændret som følge af kommunalreformen. Udtrykket
»regionale kulturaftaler« foreslås derfor
ændret til »kulturaftaler med kommuner m.v.«
Til nr. 5 (§ 15, stk. 7)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 15, stk. 7, dog med den
ændring, at udtrykket »regionale kulturaftaler« i
denne bestemmelse erstattes af »kulturaftaler med kommuner
m.v.«
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4.
Til nr. 6 (§ 15 a)
Til stk. 1
Bestemmelsen er ny og indebærer, at
kulturministeren i en periode kan yde et særligt
driftstilskud til de museer, der modtager tilskud efter
museumslovens § 15, stk. 1, og som i konsekvens af
amtskommunernes nedlæggelse mister et amtskommunalt tilskud
til museets drift. Bestemmelsen er tidsbegrænset, idet
tilskuddet efter 4 år overføres til kommunerne. Det
påtænkes, at alle hidtidige amtslige driftstilskud vil
indgå i overgangsordningen.
Til stk. 2
Bestemmelsen er ny og indebærer, at
kulturministeren kan fastsætte regler for en 4-årig
overgangsordning i forbindelse med ophør af
primærkommunale samdriftsaftaler.
Til stk. 3
Bestemmelsen er en parallel til den
gældende museumslovs § 15, stk. 7, hvorefter
kulturministeren i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler
med kommuner m.v. kan fravige visse bestemmelser om vilkår
for opnåelse, bevarelse og fastsættelse af tilskud til
statsanerkendte museer.
Til nr. 7 (§ 16, stk. 5)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 16, stk. 5, dog med den
ændring, at udtrykket »regionale kulturaftaler« i
denne bestemmelse erstattes af udtrykket »kulturaftaler med
kommuner m.v.«. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 8 (§ 16 a)
Til stk. 1
Bestemmelsen er ny og indebærer, at
kulturministeren kan yde driftstilskud til de konserveringscentre,
hvis driftsbevilling, uden at være omfattet af en egentlig
lovregulering, hidtil har været afholdt af amtskommunerne.
For at sikre disse institutioners fortsatte virke overtager staten
i 4 år den nuværende amtslige tilskudsopgave, hvorefter
den så vidt muligt overføres til kommunerne. Det
påtænkes, at alle hidtidige amtslige driftstilskud vil
indgå i overgangsordningen.
Til stk. 2
Bestemmelsen er en parallel til den
gældende museumslovs § 15 stk. 7, hvorefter
kulturministeren i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler
med kommuner m.v. kan fravige visse bestemmelser om vilkår
for opnåelse, bevarelse og fastsættelse af tilskud til
statsanerkendte museer.
Til nr. 9 (§ 18)
Til stk. 1 og 2
Bestemmelsen er ny og indebærer, at en
kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et
lokalt museumsråd. Hvor flere kommuner i forening etablerer
et sådant råd, er der ikke tale om et formelt kommunalt
fællesskab. Såfremt et museumsråd
nedsættes, er rådets opgave at fremme og samordne
museumsarbejdet lokalt, herunder at samarbejde med
Kulturministeriet om fælles museumsanliggender. Det kan
overvejes, at et museumsråd sammensættes af
repræsentanter for de involverede kommuner samt de
statsanerkendte museer i disse kommuner. Der vil i givet fald
være tale om en frivillig ordning, der naturligt
forudsættes at omfatte et vist antal institutioner. Derfor
må det antages, at flere kommuner vil gå sammen om at
etablere et sådant råd, ligesom nogle kommuner vil
foretrække at samordne deres kulturaktiviteter på
tværs af kulturbevaringsområder m.v. Der kan ikke
forventes en forøgelse af antallet af råd i forhold
til den ordning, der gælder i dag.
Til stk. 3
Bestemmelsen er ny. Bestemmelsen
fastslår, at kulturministeren kan yde tilskud til
museumsråd, nedsat af en kommune eller flere kommuner i
forening. Tilskuddet kan gives til fremme af et fælles
museumsarbejde og til at fremme en samordnet praksis inden for
museumsområdet.
Til nr. 10 (§§ 19-22)
Som en konsekvens af nedlæggelsen af
amtskommunerne nedlægges de amtskommunale museumsråd,
jf. ændringen af § 18. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9.
Til nr. 11 (§ 23)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 23, dog med den ændring,
at udtrykket regionplan udgår. Bestemmelsen er en konsekvens
af, at det fremover bliver kommuneplanen, som skal indeholde
retningslinjer for anvendelsen af arealer for de emner, som i dag
er behandlet i regionplanen.
Til nr. 12 (§ 23 a)
Til stk. 1 og 2
Som en konsekvens af kommunalreformens
nedlæggelse af amtskommunerne bortfalder de regionale faglige
kulturmiljøråd, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 2. Bestemmelsen er ny og indebærer,
at en kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et
lokalt kulturmiljøråd. Hvor flere kommuner i forening
etablerer et sådant råd, er der ikke tale om et formelt
kommunalt fællesskab. Såfremt et
kulturmiljøråd nedsættes, er
rådets opgave at rådgive offentlige myndigheder med
henblik på at understøtte de kulturhistoriske og
bygningskulturelle værdier i den fysiske planlægning.
Dette svarer grundlæggende til opgavebeskrivelsen i den
gældende lov om regionale faglige
kulturmiljøråd. Det kan overvejes, at et
kulturmiljøråd sammensættes med ekspertise inden
for bygningskultur, nyere tids kulturhistorie, arkæologi,
byplanlægning, landskabsarkitektur og kunsthistorie. Der vil
i givet fald være tale om en frivillig ordning, der naturligt
forudsættes at dække et vist geografisk areal. Derfor
må det antages, at flere kommuner vil gå sammen om at
etablere et sådant råd, ligesom nogle kommuner vil
foretrække at samordne deres kulturaktiviteter på
tværs af kulturbevaringsområder m.v. Der kan ikke
forventes en forøgelse af antallet af råd i forhold
til den ordning, der gælder i dag.
Til stk. 3
Bestemmelsen er ny. Bestemmelsen
fastslår, at kulturministeren kan yde tilskud til
kulturmiljøråd, nedsat af en kommune eller flere
kommuner i forening. Tilskuddet kan bl.a. gives til
undersøgelser og formidlingsinitiativer inden for
kulturmiljøområdet. Ved vurderingen af
tilskudsspørgsmålet vil det indgå i
overvejelserne, om der blandt rådets medlemmer er mindst
én repræsentant fra et statsligt eller fra et
statsanerkendt museum.
Til nr. 13 (§ 24)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 24, dog med den ændring,
at der fremover ikke skal ske underretning fra amtsråd.
Bestemmelsen er en konsekvens af, at amtskommunerne
nedlægges. På natur- og miljøområdet
placeres de fleste af de nuværende amtslige opgaver i
kommunerne. Kommunernes opgaver kommer bl.a. til at omfatte
naturbeskyttelseslovens bestemmelser om beskyttelseslinjer,
herunder dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen. Endvidere
overføres den amtslige opgave med at give tilladelser til
råstofindvinding på landjorden til kommunerne.
Til nr. 14 (§ 29 i)
Som konsekvens af, at amtskommunerne
nedlægges, skal ejerskabet til amtskommunernes sten- og
jorddiger samt fortidsminder overflyttes. Ligeledes bortfalder
amtskommunernes plejeforpligtelser.
Amtskommunernes ejerskab overføres til
kommunerne, som også overtager plejepligten på linje
med plejeforpligtelsen for de sten- og jorddiger samt
fortidsminder, som kommunerne ejer i forvejen.
Til nr. 15 (§ 29 j)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 29 j, dog med den
ændring, at amtsrådets beføjelse med hensyn til
at gøre undtagelse fra bestemmelsen i § 29 a om,
at der ikke må foretages ændring i tilstanden af sten-
og jorddiger, overføres til kommunalbestyrelsen.
Til nr. 16 (§ 29 l)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 29 l, dog med den
ændring, at der fremover kan være tale om, at
kulturministeren vil kunne overtage kommunalbestyrelsens
beføjelser.
Kulturministerens mulighed for at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter kapitel 8 a i
museumsloven og fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
administration svarer til de gældende bestemmelser i forhold
til amtsrådene.
Til nr. 17 (§ 29 m)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 29 m, dog med den
ændring, at tilvejebringelse af oplysninger fremover kan
pålægges kommunalbestyrelsen. Kulturministerens
mulighed for at pålægge kommunalbestyrelsen at
tilvejebringe oplysninger til brug for vurdering af forhold
omfattet af kapitel 8 a i museumsloven, svarer til de
gældende bestemmelser i forhold til amtsrådene.
Til nr. 18 og 19 (§ 29 o)
Efter forslagets § 29 o
overføres amtsrådenes opgaver vedrørende tilsyn
med sten- og jorddiger samt fortidsminder til kulturministeren.
Til nr. 20 (§ 29 s)
Efter forslaget ophæves § 29
s som konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges, og
Københavns og Frederiksberg kommuners samt Bornholms
Regionskommunes særstatus ophører.
Til nr. 21 (§ 29 t, stk. 1, 1.
pkt.)
Bestemmelsen er en konsekvens af forslaget
til ændring af § 29 j, stk. 2,
vedrørende overførelse af amtsrådets
beføjelser til kommunalbestyrelsen, jf. lovforslaget
§ 1, nr. 15.
Til nr. 22 (§ 29 t, stk. 1, 2.
pkt.)
Efter lovforslagets § 1, nr. 18 og
19, henlægges amtsrådets beføjelser efter
§ 29 o, stk. 4, til kulturministeren. Den
nuværende afskæring af klageadgang i forhold til
§ 29 o, stk. 4, der vedrører amtsrådets
afgørelser, vil herefter være omfattet af
§ 29 t, stk. 2, sidste pkt. Bestemmelsen i
§ 29 t, stk. 1, 2. pkt., er derfor overflødig
og foreslås ophævet.
Til nr. 23 (§ 34, stk. 2)
Bestemmelsen er en videreførelse af
den gældende lovs § 34, stk. 2, dog med den
ændring, at udtrykket »lov om regionale
kulturaftaler« erstattes af udtrykket »kulturaftaler
med kommuner m.v.«. Lov om regionale kulturaftaler
foreslås ændret som følge af kommunalreformen.
Udtrykket »regionale kulturaftaler« foreslås
derfor ændret til »kulturaftaler med kommuner
m.v.«.
Til § 2
Som en konsekvens af kommunalreformens
nedlæggelse af amtskommunerne bortfalder de regionale faglige
kulturmiljøråd. Kommunerne kan oprette frivillige
lokale kulturmiljøråd, enten hver for sig eller i
forening. Der kan ydes tilskud til disse
kulturmiljøråd, jf. lovforslagets § 1, nr.
12.
Til § 3
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
bygningsfredningslovens § 6, stk. 1, skal
kulturministeren under behandlingen af et fredningsforslag
skriftligt underrette bl.a. amtsmuseumsrådet og det regionale
faglige kulturmiljøråd. Underretningspligten
gælder også i sager om ophævelse og udvidelse
eller ændringer af fredninger samt nedrivning af fredede
bygninger.
Som led i kommunalreformens nedlæggelse
af amtskommunerne nedlægges amtsmuseumsrådene og de
regionale faglige kulturmiljøråd. Samtidig skabes der
hjemmel i museumsloven for nedsættelse af frivillige lokale
museumsråd og kulturmiljøråd. Forslaget er
således en konsekvens heraf og indebærer, at der i
denne type sager fremover skal ske underretning af de frivillige
lokale museumsråd og kulturmiljøråd, hvor de er
nedsat.
Til § 4
Til nr. 1
Bestemmelsen er en konsekvens af, at
amtsmuseumsrådene bortfalder med nedlæggelsen af
amtskommunerne. Der vil fortsat være behov for udpegning af
sagkyndig bistand til udarbejdelse af forslag til registrering af
gravminder. På den baggrund foreslås kulturministeren
indsat, som den der udpeger sagkyndig bistand.
Til § 5
Det foreslås, at ændringsloven
træder i kraft 1. januar 2007.
Til stk. 2
Amtskommunerne har oprettet og giver
økonomiske tilskud til en række institutioner på
kulturområdet. Disse institutioner aflægger regnskab
til amtskommunen, som ligeledes kan behandle sager om refusion m.v.
Når det gælder tilskud, refusioner, lån og
garantier, som af amtet bliver ydet i 2006, skulle institutionen
have aflagt regnskab til amtet efter regnskabsårets udgang,
dvs. efter den 1. januar 2007. Da amtskommunerne som led i
kommunalreformen nedlægges pr. denne dato, vil dette ikke
kunne lade sig gøre. I tilfælde, hvor ansvaret for det
pågældende sagsområde overføres til
staten, vil regnskabsaflæggelse m.v. typisk skulle ske til
Kulturministeriet eller en styrelse under Kulturministeriet. Den
nærmere afklaring heraf beror på forhandlinger med de
kommunale organisationer og de berørte institutioner.
På denne baggrund foreslås en
overgangsbestemmelse, som giver kulturministeren bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om
regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for
institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget
tilskud eller lån fra en amtskommune, som skulle have
behandlet sagen efter den 1. januar 2007, når det
gælder amtskommuners ydelse af tilskud til museer, hvor
amtskommunen er hovedtilskudsyder, jf. museumslovens
§ 14, stk. 1, nr. 14, amtskommunale
museumsråd, jf. museumsloven § 18 og amtskommunale
kulturmiljøråd, jf. lov om regionale faglige
kulturmiljøråd.
Til stk. 3
Forslaget til § 5, stk. 3, er
en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den
omstændighed, at museumsråd og
kulturmiljøråd, som amtskommuner måtte have
nedsat i medfør af den gældende museumslovs
§ 18, og lov om regionale faglige
kulturmiljøråd, ikke videreføres, når
amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. 1.
januar 2007. I medfør af lovforslagets § 1, nr. 9
og 12, kan en kommune eller flere kommuner i forening
nedsætte lokale museumsråd og lokale
kulturmiljøråd, men der er ikke pligt hertil.
På denne baggrund foreslås det,
at amtskommunale museumsråd og kulturmiljøråd
ikke må påtage sig forpligtelser, der rækker ud
over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en
kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at
overtage forpligtelserne fra denne dato. Det forventes normalt at
være tilfældet, hvor en kommunalbestyrelse har nedsat
eller agter at nedsætte et lokalt museums- eller
kulturmiljøråd i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 9 eller 12. Den kommunalbestyrelse, der her er
tale om, er €" i kommuner, der omfattes af
sammenlægninger €" den nye kommunalbestyrelse, der
tiltræder den 1. januar 2007, og som fungerer som
sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.
I visse tilfælde kan der allerede
være påtaget forpligtelser, der rækker ud over
den 1. januar 2007. I disse tilfælde finder § 3,
stk. 3, i det samtidig af indenrigs- og sundhedsministeren
fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige
spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen
anvendelse. Det indebærer, at kommunerne, regionerne og
staten i foråret 2006 vil forhandle om en aftale om, hvilken
myndighed der overtager sådanne forpligtelser.
Til stk. 4
Overgangsbestemmelsen indebærer, at de
sager, der ved lovens ikrafttræden verserer for amterne, skal
færdiggøres af de nye myndigheder, som er
kommunalbestyrelserne og kulturministeren.
Til stk. 5
I § 3, stk. 1, i Indenrigs- og
Sundhedsministeriets forslag til lov om visse
procedurespørgsmål i forbindelse med kommunalreformen
foreslås det blandt andet, at den myndighed, hvortil en
opgave overføres i henhold til kommunalreformen, den 1.
januar 2007 skal overtage de aktiver og passiver, der udelukkende
er knyttet til varetagelsen af opgaven, samt at den
pågældende myndighed den 1. januar 2007 indtræder
i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til
varetagelsen af opgaven.
Det foreslås i dette lovforslags
§ 1, nr. 6, at kulturministeren i en overgangsperiode kan
yde et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der
modtager tilskud efter museumslovens § 15, stk. 1,
og som i konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse mister et
amtskommunalt tilskud til museets drift. Dette medfører, at
staten vil blive hovedtilskudsyder for flere statsanerkendte
museer. Det samme gør sig, jf. § 1, nr. 8,
gældende for de konserveringscentre, som er amtskommunalt
finansieret. For disse vil den amtskommunale bemyndigelse til at
yde driftstilskud ligeledes i en overgangsperiode blive
overført til kulturministeren. På denne baggrund vil
ejerskabet til de omtalte amtskommunale institutioner ifølge
Indenrigs- og Sundhedsministeriets forslag overgå til staten
i en overgangsperiode på 4 år.
Da det ikke er hensigten med den politiske
aftale at etablere nye statsinstitutioner på
museumsområdet, foreslås det i § 5,
stk. 5, at de statsanerkendte museer, som er amtskommunalt
ejede, og de konserveringscentre, som er amtskommunalt
finansierede, inden den 1. januar 2006 skal være etablerede
som selvejende institutioner.
For så vidt angår de
amtskommunalt ejede bygninger henvises til bemærkningerne til
stk. 7.
Til stk. 6
Forslaget til § 5, stk. 6, er
en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den
omstændighed, at de statsanerkendte museer, som er undergivet
amtskommunalt ejerskab, og de konserveringscentre som er amtsligt
finansieret, begge vil overgå til en ny form for ejerskab med
dertilhørende ansvarsfordeling.
På denne baggrund foreslås det,
at de pågældende institutioner ikke må
påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1.
januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommende
hovedtilskudsyder, og at denne har garanteret at overtage
forpligtelserne fra denne dato. Den hovedtilskudsyder, der her er
tale om, er for kommunernes vedkommende €" i kommuner, der
omfattes af sammenlægninger €" den nye
kommunalbestyrelse, der tiltræder den 1. januar 2007, og som
fungerer som sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.
Til stk. 7
I § 3, stk. 1, i Indenrigs- og
Sundhedsministeriets forslag til lov om visse
procedurespørgsmål i forbindelse med kommunalreformen
foreslås det blandt andet, at den myndighed, hvortil en
opgave overføres i henhold til kommunalreformen, den 1.
januar 2007 skal overtage de aktiver og passiver, der udelukkende
er knyttet til varetagelsen af opgaven, samt at den
pågældende myndighed den 1. januar 2007 indtræder
i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til
varetagelsen af opgaven.
Da staten i de fleste tilfælde vil
blive hovedtilskudsyder til omtalte institutioner, vil ejerskabet
til de amtskommunale bygninger ifølge Indenrigs- og
Sundhedsministeriets forslag overgå til staten.
Da det ikke er hensigten med den politiske
aftale at udvide statens ejendomsportefølje på
museumsområdet, foreslås det i § 5,
stk. 7, at ejerskabet til de amtskommunalt ejede bygninger,
som statsanerkendte museer og amtskommunalt finansierede
konserveringscentre varetager opgaveløsning i, overdrages
til den pågældende institution, såfremt
institutionen er selvejende.
Der henvises til bemærkningerne til
stk. 5 for så vidt angår institutionens overgang
fra amtskommunalt ejet til selvejende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov nr. 473 af 7. juni 2001,
museumslov, som senest ændret ved lov nr. 454 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 10. De
statslige museer, herunder hovedmuseerne, deltager i det nationale
og regionale samarbejde med de statsanerkendte museer, jf. kapitel
6. De udarbejder arbejdsplaner, som hvert 4. år indsendes til
vedkommende museumsråd, jf. kapitel 7, og til
kulturministeren. | | 1. § 10, 2. pkt. ,
affattes således: »De udarbejder arbejdsplaner, som hvert
4. år indsendes til kulturministeren.« |
| | |
§ 14. For at
opnå og bevare tilskud efter §§ 15 og 16 skal
museet opfylde følgende vilkår: | | |
1) Museet skal være kommunalt,
amtskommunalt, selvejende, eller det skal ejes af en forening, hvis
formål er museets drift. Kulturministeren kan kræve, at
museet i videst muligt omfang er administrativt og økonomisk
adskilt fra andre institutioner. | | 2. I § 14,
stk. 1, nr. 1, udgår:
»amtskommunalt,«. |
2) Museets ansvarsområde og ændringer
heri skal godkendes af kulturministeren. Godkendelsen
forudsætter, at området er væsentligt og ikke i
forvejen er dækket af andre statslige eller statsanerkendte
museer. | | |
3) Museets vedtægter skal godkendes af
museets hovedtilskudsyder. Museets ansvarsområde skal
fremgå af vedtægterne. | | |
4) Museets bestyrelse skal omfatte mindst 1
repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder.
Bestyrelsen må ikke være selvsupplerende. | | |
5) Museet skal have et økonomisk grundlag,
der gør det muligt at opretholde en rimelig standard. | | |
6) Museet skal have en rimelig museumsfaglig og
bygningsmæssig standard. | | |
7) Museets leder skal have en relevant
museumsfaglig baggrund og være heltidsbeskæftiget.
Museet skal have faguddannet personale, der modsvarer museets
hovedansvarsområde. | | |
8) Museet skal deltage i det nationale og
regionale samarbejde med andre statslige og statsanerkendte museer.
Museet skal udarbejde en arbejdsplan, der indsendes hvert 4.
år til vedkommende museumsråd og kulturministeren samt
til museets hovedtilskudsyder. | | 3.§ 14, stk. 1, nr. 8, 2.
pkt., affattes således: »Museet skal udarbejde en arbejdsplan,
der indsendes hvert 4. år til kulturministeren og museets
hovedtilskudsyder.« |
9) Museet må ikke udskille genstande fra
samlingerne til andre end statslige og statsanerkendte museer,
medmindre kulturministeren giver tilladelse hertil. | | |
10) Museet skal løbende indberette
genstande og dokumentation til enten det kulturhistoriske
centralregister eller til det centrale register over
kunstværker, jf. § 39. | | |
11) Museet skal være tilgængeligt for
offentligheden på forud bekendtgjorte åbningstider. | | |
12) Museet skal vederlagsfrit give adgang for
skoleelever, der besøger museet som led i undervisningen.
Museet skal under hensyntagen til institutionens karakter
gennemføre særlige formidlingsindsatser, f. eks.
rabatordninger, rettet mod børn. | | |
13) Museet skal tilstræbe størst
mulig tilgængelighed for personer med handicap. | | |
14) Museet skal årligt indsende budget,
regnskab og beretning til museets hovedtilskudsyder samt til
kulturministeren. | | |
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om gennemførelse af
bestemmelserne i stk. 1. | | |
Stk. 3. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige
bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, 4 og 14, og stk. 2. | | 4. I § 14,
stk. 3 , ændres »regionale
kulturaftaler« til »kulturaftaler med kommuner
m.v.«. |
Stk. 4. Kulturministeren kan fravige
bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, 1. pkt., når særlige
omstændigheder gør sig gældende. | | |
| | |
§ 15. Tilskud
efter den almindelige tilskudsordning fastsættes på
grundlag af det ikkestatslige tilskud og den på finansloven
afsatte bevilling til formålet. Tilskuddet beregnes på
baggrund af det senest reviderede regnskab. | | |
Stk. 2. Der fastsættes
årligt på finansloven et minimum for det ikkestatslige
tilskud til det enkelte museum, som indgår i grundlaget for
beregning af det statslige tilskud efter stk. 1. | | |
Stk. 3. Huslejeudgifter,
prioritetsrenter og afdrag fradrages i de ikkestatslige tilskud,
som indgår i grundlaget for beregning af det statslige
tilskud efter stk. 1. | | |
Stk. 4. Der fastsættes
årligt på finansloven et maksimum for størrelsen
af det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, som
indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud
efter stk. 1. Drives museet af flere primærkommuner i
fællesskab, kan dette maksimum forhøjes, således
at statstilskuddet udgør et beløb, der svarer til
summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en
tilsluttet kommune kan udløse. | | |
Stk. 5. Kulturministeren kan, hvis
helt særlige forhold taler herfor, godkende, at statstilskud
beregnes på grundlag af ikkestatslige tilskud, der ligger
under det minimum, der fastsættes i henhold til
stk. 2. | | |
Stk. 6. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om tilskudsberegningen,
herunder regler om flerkommunal samdrift. | | |
Stk. 7. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige
bestemmelserne i stk. 1-6. | | 5. I § 15,
stk. 7 , ændres »regionale
kulturaftaler« til »kulturaftaler med kommuner
m.v.«. |
| | |
| | 6. Efter § 15
indsættes: »§ 15 a.
Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde et særligt
driftstilskud til statsanerkendte museer, der tidligere modtog
amtskommunale driftstilskud. |
| | Stk. 2. Kulturministeren kan i en
overgangsperiode fastsætte nærmere regler for
beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil
har været omfattet af primærkommunale
samdriftsaftaler. |
| | Stk. 3. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelserne i stk. 1 og 2.« |
| | |
§ 16.
Kulturministeren kan yde et særligt driftstilskud til
statsanerkendte museer, som udfører en virksomhed af
særlig betydning, herunder i forbindelse med varetagelse af
et museumsfagligt speciale. | | |
Stk. 2. Kulturministeren kan yde
tilskud til løsning af fællesopgaver, erhvervelser
samt museers virksomhed i øvrigt. | | |
Stk. 3. Kulturministeren kan yde
støtte til udvikling af museumsområdet. | | |
Stk. 4. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om indsendelse og behandling
af ansøgninger, ydelse af tilskud og fastsættelse af
vilkår for anvendelse af tilskud m.v. for tilskud efter
stk. 1-3. | | |
Stk. 5. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige
bestemmelserne i stk. 1-3. | | 7. I § 16,
stk. 5, ændres »regionale
kulturaftaler« til »kulturaftaler med kommuner
m.v.«. |
| | |
| | 8. Efter § 16
indsættes: » § 16 a.
Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde driftstilskud til de
konserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunalt
finansierede. |
| | Stk. 2. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelsen i stk. 1.« |
| | |
| | 9.§ 18 affattes
således: |
§ 18. I hvert
amt kan amtsrådet oprette et museumsråd. Rådets
medlemmer er følgende: Samtlige statslige og statsanerkendte
museer i amtskommunen udpeger hver 2 medlemmer, amtsrådet
udpeger 2 medlemmer, og kommuneforeningen henholdsvis
kommunalbestyrelserne i amtskommunen udpeger 2 medlemmer. | | » § 18.
En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et
lokalt museumsråd. |
Stk. 2. Rådet kan
tiltrædes af indtil 2 repræsentanter for hvert af de
museer i amtet, som ikke er repræsenteret efter
stk. 1. | | Stk. 2. Et lokalt museumsråd har
til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i
lokalområdet. |
Stk. 3. Det enkelte amtsråd og
kommuneforeningen henholdsvis kommunalbestyrelserne kan hver for
deres vedkommende beslutte ikke at lade sig repræsentere i
museumsrådet. | | Stk. 3. Kulturministeren kan yde
tilskud til lokale museumsråd.« |
Stk. 4. Kulturministeren kan fravige
stk. 1, for så vidt angår rådets
sammensætning, såfremt de, der skal udpege medlemmerne
efter stk. 1, er enige derom. | | |
| | |
§ 19.
Museumsrådet har til opgave at samordne og fremme
museumsarbejdet i amtet. Det varetager tillige samarbejdet med
kulturministeren om fælles museumsanliggender. | | 10. §§ 19-22
ophæves. |
Stk. 2. Museumsrådet modtager
arbejdsplaner fra museerne i amtet og udarbejder på grundlag
heraf en samlet arbejdsplan, for så vidt angår amtet.
Arbejdsplanen indsendes hvert 4. år til kulturministeren. | | |
| | |
§ 20. For
museer i Københavns og Frederiksberg Kommuner kan
kommunalbestyrelserne i fællesskab oprette et
museumsråd. Kulturministeren fastsætter regler for
rådets sammensætning. § 19, stk. 1,
finder tilsvarende anvendelse på dette råd. | | |
Stk. 2. Museumsrådet modtager
arbejdsplaner for museerne i Københavns og Frederiksberg
Kommuner og udarbejder på grundlag heraf en samlet
arbejdsplan, for så vidt angår de to kommuner.
Arbejdsplanen indsendes hvert 4. år til kulturministeren. | | |
| | |
§ 20 a. For
museerne på Bornholm kan Bornholms Kommunalbestyrelse oprette
et museumsråd. Rådets medlemmer er følgende:
Samtlige statsanerkendte museer i kommunen udpeger hver 2
medlemmer, og kommunalbestyrelsen udpeger 2 medlemmer. | | |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan for
sit vedkommende beslutte ikke at lade sig repræsentere i
museumsrådet. | | |
Stk. 3. Museumsrådet har til
opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i kommunen. Det
varetager tillige samarbejdet med kulturministeren om fælles
museumsanliggender. Det modtager arbejdsplaner fra museerne i
kommunen og udarbejder på grundlag heraf en samlet
arbejdsplan, for så vidt angår kommunen. Arbejdsplanen
indsendes hvert 4. år til kulturministeren. | | |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen afholder
udgiften til museumsrådets arbejde. | | |
Stk. 5. § 18, stk. 2 og
4, finder tilsvarende anvendelse for dette råd. | | |
| | |
§ 21.
Amtsrådet og kommunalbestyrelserne i Københavns og
Frederiksberg Kommuner afholder udgiften til museumsrådenes
arbejde. | | |
| | |
§ 22.
Kulturministeren kan i særlige tilfælde, herunder i
forbindelse med regionale kulturaftaler, fravige bestemmelserne i
§ 18, § 19, stk. 1, § 20,
stk. 1, og § 20 a. | | |
| | |
§ 23.
Kulturministeren og de statslige og statsanerkendte museer skal
gennem samarbejde med plan- og fredningsmyndighederne virke for, at
væsentlige bevaringsværdier sikres for eftertiden. | | |
Stk. 2. Planmyndighederne skal
inddrage vedkommende statslige eller statsanerkendte
kulturhistoriske museum, når der udarbejdes en regionplan,
kommuneplan eller lokalplan, der berører
bevaringsværdier. | | 11. I
§ 23, stk. 2 , udgår
»regionplan,«. |
Stk. 3. Museerne foretager arkivalsk
kontrol i høringsfasen vedrørende offentliggjort
planmateriale og kan gennemføre undersøgelses- og
dokumentationsopgaver inden for deres ansvarsområde med
henblik på at sikre, at der i planmaterialet tages hensyn til
forekomsten af væsentlige bevaringsværdier. | | |
Stk. 4. Kulturministeren underretter
planmyndighederne om forekomsten af væsentlige
bevaringsværdier, der har betydning for
planlægningen. | | |
| | |
| | 12. Efter
§ 23 indsættes: » § 23 a. En
kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et
lokalt kulturmiljøråd. |
| | Stk. 2. Et lokalt
kulturmiljøråds opgave er at rådgive offentlige
myndigheder med henblik på at understøtte de
kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i den fysiske
planlægning i lokalområdet. |
| | Stk. 3. Kulturministeren kan yde
tilskud til lokale kulturmiljøråd.« |
| | |
§ 24.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet skal underrette vedkommende
kulturhistoriske museum senest samtidig med, at der meddeles
byggetilladelse, tilladelse til råstofindvinding eller
dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen efter
naturbeskyttelsesloven. | | 13. I § 24,stk. 1 , udgår: »og
amtsrådet«. |
Stk. 2. Ved meddelelse om
byggetilladelse skal kommunalbestyrelsen underrette
ansøgeren om indholdet i denne lovs
§§ 25-27. | | |
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen
underretter vedkommende kulturhistoriske museum om modtagne
anmeldelser af nedrivninger eller andre byggearbejder, der vil
medføre afgørende ændring i brug eller funktion
af bygninger, bebyggelser eller andre kulturlevn. | | |
| | |
§ 29 i.
Amtskommuner og kommuner, som ejer ikkefredede arealer, der
omfattes af bestemmelserne i § 29 a, stk. 1, og
§§ 29 e og 29 f, skal pleje disse. Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte regler om pleje af fortidsminder. | | 14.§ 29 i,
stk. 1 , affattes således: »Kommuner, som ejer diger, der omfattes
af bestemmelsen i § 29 a, stk. 1, og fortidsminder,
der omfattes af bestemmelserne i §§ 29 e og 29 f,
skal pleje disse.« |
| | |
§ 29 j.
Kulturministeren kan i særlige tilfælde gøre
undtagelse fra bestemmelserne i § 29 e, stk. 1,
§ 29 f og § 29 g, stk. 1 og 2. Ved
meddelelse af dispensation fra § 29 e, stk. 1, kan
der stilles vilkår, herunder om, at der for ansøgerens
regning skal udføres en arkæologisk
undersøgelse. Ved meddelelse af dispensation fra
§ 29 g, stk. 1 eller 2, kan der stilles
vilkår, herunder om, at der for ansøgerens regning
skal udføres en marinarkæologisk
undersøgelse. | | |
Stk. 2. Amtsrådet kan i
særlige tilfælde gøre undtagelse fra
bestemmelsen i § 29 a, stk. 1. | | 15. I § 29 j,
stk. 2 , ændres »Amtsrådet« til:
»Kommunalbestyrelsen«. |
| | |
§ 29 l.
Kulturministeren kan beslutte at overtage amtsrådets
beføjelser efter dette kapitel i sager, der berører
andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har større
betydning. | | 16. I § 29 l,
stk. 1 og 2 , ændres »amtsrådets«
til »kommunalbestyrelsens«. |
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte regler om amtsrådets administration af
§ 29 j, stk. 2. | | |
| | |
§ 29 m.
Kulturministeren kan pålægge amtsrådet at
tilvejebringe oplysninger, herunder kortmateriale, til brug for
vurdering af forhold, der er omfattet af dette kapitel.
Oplysningerne kan forlanges afgivet i en bestemt form. | | 17. I § 29 m
ændres »amtsrådet« til
»kommunalbestyrelsen«. |
| | |
| | 18.§ 29 o,
stk. 1 , affattes således: |
§ 29 o.
Amtsrådet påser overholdelsen af dette kapitel og af de
regler, der er udstedt efter dette kapitel. | | »Kulturministeren påser
overholdelsen af bestemmelserne i dette kapitel og af de regler,
der er udstedt i medfør af bestemmelserne.« |
Stk. 2. Kulturministeren kan bestemme,
at tilsynet udøves af en anden myndighed. | | |
Stk. 3. Tilsynsmyndigheden
påser, at påbud og forbud efter dette kapitel
efterkommes, og at vilkår, der er fastsat i tilladelser,
overholdes. | | 19. I § 29 o,
stk. 3 og 4 , ændres
»Tilsynsmyndigheden« til:
»Kulturministeren«. |
Stk. 4. Tilsynsmyndigheden skal
foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet
har underordnet betydning. | | |
Stk. 5. Kulturministeren kan
fastsætte regler for udøvelsen af
tilsynsvirksomheden. | | |
| | |
§ 29 s. De
opgaver og beføjelser, som dette kapitel henlægger til
amtsrådet, udøves for Københavns, Frederiksberg
og Bornholms Kommuners vedkommende af kommunalbestyrelserne. | | 20.§ 29 s
ophæves. |
| | |
§ 29 t.
Amtsrådets afgørelser efter dette kapitel eller de
regler, der udstedes efter dette kapitel, kan påklages til
Naturklagenævnet efter bestemmelserne i dette kapitel.
Afgørelser efter § 29 o, stk. 4, kan dog ikke
påklages. | | 21. I § 29 t,
stk. 1, ændres »Amtsrådets« til:
»Kommunalbestyrelsens«. 22.§ 29 t,
stk. 1, 2. pkt., ophæves. |
Stk. 2. Kulturministerens
afgørelser efter § 29 h, stk. 2, og
§ 29 q, stk. 2, 1. pkt., kan påklages til
Naturklagenævnet efter bestemmelserne i dette kapitel.
Tilsvarende kan afgørelser efter § 29 j,
stk. 1, påklages til Naturklagenævnet, for
så vidt angår dispensationer fra bestemmelserne i
§ 29 e, stk. 1, 1. pkt., og § 29 g, stk.1
og 2, bortset fra tilladelser til arkæologiske
undersøgelser af fortidsminder og historiske skibsvrag.
Andre afgørelser efter dette kapitel kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed. | | |
Stk. 3. Kulturministeren kan
fastsætte bestemmelser om klage over afgørelser
truffet af ministeren efter regler udstedt i medfør af dette
kapitel. Kulturministeren kan bestemme, at sådanne
afgørelser kan påklages til Naturklagenævnet,
eller at sådanne afgørelser ikke kan påklages
til anden administrativ myndighed. | | |
| | |
§ 34.
Kulturministeren fastsætter regler om
regnskabsaflæggelse og om revisionens udførelse for
tilskud, der udbetales i medfør af denne lov. | | |
Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter regler om regnskabsaflæggelse og grundlaget
for tilskud for museer, der er omfattet af lov om regionale
kulturaftaler. | | 23. I § 34 ,
stk. 2 , ændres »lov om regionale
kulturaftaler« til »lov om kulturaftaler med kommuner
m.v.« |
| | |
| | § 2 |
| | Lov nr. 429 af 10. juni 1997 om regionale
faglige kulturmiljøråd ophæves. |
| | |
§ 1. Lovens
formål er at styrke den regionale og lokale indsats for
bevaringen og udviklingen af kulturmiljøet ved oprettelse af
regionale faglige kulturmiljøråd. | | |
| | |
§ 2.
Kulturmiljørådene rådgiver bl.a. om
spørgsmål, der angår fortidsminder, fredede og
bevaringsværdige bygninger og bymiljøer,
landskabshistorie, kulturhistoriske elementer i landskabet,
kulturhistoriske sammenhænge og helheder og
landskabstræk. | | |
| | |
§ 3.
Amtsrådene og Bornholms Kommune samt Københavns og
Frederiksberg Kommuner i fællesskab kan beslutte at oprette
et regionalt fagligt kulturmiljøråd. | | |
| | |
§ 4.
Kulturmiljørådet består af højst 9
medlemmer, der skal have faglig indsigt i
kulturmiljøspørgsmål. | | |
Stk. 2. Akademiraadet, Landsforeningen
for Bygnings- og Landskabskultur, Sammenslutningen af Lokalarkiver
og Danmarks Naturfredningsforening udpeger hver 1 medlem. Den
myndighed, der nedsætter kulturmiljørådet,
udpeger 2 medlemmer blandt de statslige og statsanerkendte museer i
regionen. For så vidt angår et amt, udpeger
amtsrådet yderligere 1 medlem og kommuneforeningen 1 medlem.
I Københavns og Frederiksberg Kommuner udpeger
kommunalbestyrelserne yderligere hver 1 medlem. I Bornholms Kommune
udpeger kommunalbestyrelsen yderligere 2 medlemmer. | | |
Stk. 3. Det skal ved
sammensætningen af kulturmiljørådet
tilstræbes, at rådets medlemmer bredt dækker
kulturmiljøfaglige områder. De 8 udpegede medlemmer
kan for at opnå dette supplere sig med 1 medlem. | | |
Stk. 4. Rådet vælger
blandt medlemmerne en formand og en næstformand. | | |
| | |
§ 5.
Kulturmiljørådet rådgiver kommunalbestyrelser,
amtsrådet, Hovedstadens Udviklingsråd og statslige
myndigheder i planlægningen for og administrationen af
kulturmiljøet i medfør af naturbeskyttelsesloven,
bygningsfredningsloven, planloven og anden
arealanvendelseslovgivning. Kulturmiljørådet kan i
øvrigt udtale sig i forbindelse med væsentlige
beslutninger om kulturmiljøer. | | |
Stk. 2. Kulturmiljørådet
kan rådgive lokale bevaringsråd, bevaringsforeninger og
lignende om kulturmiljøspørgsmål. | | |
Stk. 3. Det regionale faglige
kulturmiljøråd kan afgive indstilling til
miljø- og energiministeren om udpegning af en bygning som
bevaringsværdig, jf. § 19, stk. 1, i lov om
bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. | | |
| | |
§ 6.
Miljø- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler for de regionale faglige kulturmiljøråds
arbejde. | | |
| | |
§ 7.
Kulturministeren kan yde tilskud til
kulturmiljørådenes arbejde. | | |
Stk. 2. Tilskud til
kulturmiljørådene vil blive ydet inden for rammer, der
fastsættes på de årlige bevillingslove. | | |
Stk. 3. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om indsendelse af
ansøgninger, regnskabsaflæggelse og revisionens
udførelse samt vilkår for anvendelse af tilskud. | | |
Stk. 4. Kulturministeren kan indhente
materiale fra tilskudsmodtagere til brug for Rigsrevisionen. | | |
Stk. 5. Udbetaling af tilskud kan ske
forskudsmæssigt. | | |
Stk. 6. Afgivne tilsagn kan bortfalde,
og udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i
tilfælde hvor tilskudsmodtageren ikke opfylder betingelserne
for tilskuddet. | | |
| | |
§ 8.
Miljø- og energiministeren kan bemyndige en under
ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren. | | |
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er
truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne indbringes for ministeren. | | |
| | |
§ 9. Loven
træder i kraft den 1. januar 1998. | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 911
af 14. oktober 2001, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 6. Forinden
miljø- og energiministeren træffer beslutning om
fredning, skal han skriftligt underrette: 1) bygningens ejer og bruger, 2) kommunalbestyrelsen, 3) amtsmuseumsrådet og det regionale,
faglige kulturmiljøråd, | | 1. I § 6 ,
stk. 1, nr. 3, ændres »amtsmuseumsrådet
og det regionale, faglige kulturmiljøråd,« til:
»museumsrådet og kulturmiljørådet i det
omfang, et sådant råd er oprettet i det
pågældende lokalområde«. |
4) en forening, som er bemyndiget efter
§ 24, stk. 3, og | | |
5) de foreninger og lignende med lokalt
tilhørsforhold, som har interesse i
bevaringsspørgsmål, og som over for miljø- og
energiministeren har fremsat skriftlig anmodning om at blive holdt
underrettet om fredninger. | | |
Stk. 2. I underretningen
fastsættes en frist på mindst tre måneder for
indsendelse af bemærkninger til fredningen. | | |
Stk. 3. Fra det tidspunkt, den i
stk. 1 nævnte underretning er kommet frem, må der
ikke uden tilladelse fra miljø- og energiministeren
foretages bygningsarbejder og lignende, som går ud over
almindelig vedligeholdelse. Reglerne i § 10 finder
tilsvarende anvendelse. | | |
Stk. 4. Samtidig med underretningen
efter stk. 1 foretager miljø- og energiministeren
offentlig bekendtgørelse af forslaget med oplysning om
fristen efter stk. 2. | | |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om folkekirkens kirkebygninger og
kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 454 af 11. juni
1992, som senest ændret ved lov nr. 473 af 10. juni 2003,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 21.
Registreringen foretages særskilt for hver kirkegård af
det i § 26 nævnte syn. Stk. 2. Til brug ved registreringen
udarbejder menighedsrådet og en af vedkommende
museumsråd udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til
provsten. | | 1.§ 21 ,
stk. 2 , affattes således: »Til brug ved registreringen udarbejder
menighedsrådet og en af kulturministeren udpeget sagkyndig et
forslag, der fremsendes til provsten.« |
Stk. 3. For kirkegårde, der ikke
er undergivet syn i henhold til § 26, foretages
registreringen af Nationalmuseet. Det stedlige museum medvirker ved
registreringen efter aftale med Nationalmuseet. Registreringen sker
i samarbejde med kirkegårdsbestyrelsen. Nationalmuseets
afgørelse kan påklages til kirkeministeren. | | |
Stk. 4. Kirkeministeren
fastsætter nærmere regler om registreringen. | | |
| | |
| | § 5 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-7 træder dog i
kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende. |
| | Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse
og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens
ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en
amtskommune i medfør af |
| | 1) museumslovens § 14, stk. 1, nr.
14, for så vidt angår amtskommuners ydelse af
støtte i form af tilskud til museer, hvor amtskommunen er
hovedtilskudsyder, |
| | 2) museumslovens § 18 for så vidt
angår amtskommunale museumsråd og |
| | 3) Lov om regionale faglige
kulturmiljøråd for så vidt angår
amtskommunale kulturmiljøråd. |
| | Stk. 3. Amtskommunale museumsråd
nedsat i medfør af museumslovens § 18 og
amtskommunale kulturmiljøråd nedsat i medfør af
lov om regionale faglige kulturmiljøråd, må ikke
fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende
påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1.
januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse,
og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne
fra denne dato. |
| | Stk. 4. Sager på museumslovens
område, der ved lovens ikrafttræden rettelig er
indbragt for et amtsråd, men endnu ikke er
færdigbehandlet, overgår til den myndighed, der efter
bestemmelserne i lovforslagets § 1 får kompetence
til at behandle sager på det pågældende
område. |
| | Stk. 5. Statsanerkendte museer, jf.
museumslovens kapitel 6, der er undergivet amtskommunalt ejerskab,
og konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, som
er undergivet amtskommunalt ejerskab, skal inden den 1. januar 2006
være etableret som selvejende institutioner. |
| | Stk. 6. Institutioner nævnt i
stk. 5, må ikke påtage sig forpligtelser, der
rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er
godkendt af den offentlige myndighed, der bliver hovedtilskudsyder
fra denne dato, og medmindre myndigheden har garanteret at overtage
forpligtelserne fra samme dato. |
| | Stk. 7. Ejerskabet til de
amtskommunalt ejede bygninger i hvilke statsanerkendte museer, jf.
museumslovens kapitel 6 og amtskommunalt finansierede
konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8,
varetager løsningen af deres opgaver, overdrages til den
pågældende institution inden den 1. januar 2007,
såfremt denne er selvejende. Kulturministeren
fastsætter de nærmere vilkår for
overdragelsen. |
Bilag 2
Lovforslaget har været sendt i
høring til følgende myndigheder og
organisationer:
Beskæftigelsesministeriet,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet,
Trafikministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Domstolsstyrelsen,
Datatilsynet, Kommunernes Landsforening (KL),
Amtsrådsforeningen (ARF), Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS),
Hovedstadens Udviklings Råd (HUR), Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Handel og Service
(DHS), Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel,
Transport og Serviceerhvervene (HTS),
Håndværksrådet, Landbrugsrådet,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA),
Akademikernes Centralorganisation (AC), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Centralorganisationernes
Fælles Udvalg (CFU), Kommunale Tjenestemænd og
overenskomstansatte (KTO), Statsansattes Kartel (StK), Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF) og
Sundhedskartellet.
Øvrige:
Landsforeningen af landsbysamfund,
Landdistrikternes fællesråd, Sammenslutningen af danske
Småøer, Folketingets Kommunaludvalg, BYFO og
Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Bygningskulturelt
Råd, Dansk Byplanlaboratorium, De Danske Landboforeninger,
DOCOMOMO Danmark, Europa Nostra Danmark, Fonden Realdania,
Foreningen Danske Godser og herregårde, Foreningen Danske
Slotte og herregårde v/adv. E. Bakgaard, Foreningen Straatag,
Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse, Grundejernes
Investeringsfond, ICOMOS, Selskabet til Bevaring af
Industrimiljøer v/formand Ole Hyldtoft, Kunstakademiets
Arkitektskole, Arkitektskolen i Aarhus, Akademirådet,
Advokatrådet, Det Særlige Bygningssyn v/formand Poul
Ingemann, Foreningen af Danske Naturhistoriske Museer, Foreningen
af Danske Kunstmuseer, Dansk Kulturhistorisk Museumsforening,
Museumsrådet for København og Frederiksberg,
Museumsrådet for Københavns Amt, Museumsrådet
for Frederiksborg Amt, Museumsrådet for Roskilde Amt,
Museumsrådet for Vestsjællands Amt, Museumsrådet
for Storstrøms Amt, Museumsrådet for Bornholms Amt,
Museumsrådet for Fyns Amt, Museumsrådet for
Sønderjyllands Amt, Museumsrådet for Ribe Amt,
Museumsrådet for Vejle Amt, Museumsrådet for
Ringkøbing Amt, Museumsrådet for Århus Amt,
Museumsrådet i Viborg Amt, Museumsrådet for
Nordjyllands Amt, Kulturmiljørådet i Nordjyllands Amt,
Kulturmiljørådet i Ribe Amt,
Kulturmiljørådet i Århus Amt,
Kulturmiljørådet i Fyns Amt,
Kulturmiljørådet i Vestsjællands Amt,
Kulturmiljørådet i Frederiksborg Amt,
Kulturmiljørådet i Storstrøms Amt,
Kulturmiljørådet i Viborg Amt,
Kulturmiljørådet i Roskilde Amt,
Kulturmiljørådet i Københavns Amt,
Kulturmiljørådet i Sønderjyllands Amt,
Kulturmiljørådet i Vejle Amt,
Kulturmiljørådet i Bornholms Amt,
Kulturmiljørådet i Ringkøbing Amt,
Kulturmiljørådet i Københavns og Frederiksberg
Kommuner, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Danmarks Naturfredningsforening,
Nordisk Konservatorforbund €" Den Danske Afdeling, Akademiet
for de Skønne Kunster, ALMA, Amternes Vadehavssamarbejde,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Boligselskabernes
Landsforening, Bornholms Regionskommune, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Turistråd, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Dambrugerforening, Dansk Havbrugerforening, Dansk Jagt- og
Skovbrugsmuseum, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsmuseum, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Rideforbund, Dansk Skovforening, Dansk
Sportsdykker Forbund, Dansk Vandrelaug, Danske
Entreprenører, De danske Skovdyrkerforeninger, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Den Hirschsprungske Samling,
Den Kgl. Veterinær og Landbohøjskole, Det
Arkæologiske Råd, Det Centrale Handicapråd, Det
Kongelige Bibliotek, Det Økologiske Råd & Selskab,
Dyrenes Beskyttelse, FATCH, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Ral- og
Sandsugere, Foreningen af Naturfredningsformænd og disses
suppleanter i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af specialmuseer i Danmark,
Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Greenpeace
Danmark, Hedeselskabet, Kulturrådet for Børn,
Københavns Amtsmuseumsråds Forretningsudvalg,
Københavns Universitet, Landbrugets Rådgivningscenter,
Landinspektørforeningen, Museumshøjskolen,
Museumstjenesten, Nationalmuseet, Naturhistorisk Museum
Århus, Ordrupgaardsamlingen, Parcelhusejernes Landsforening,
Rigsarkivet, Rigsrevisionen, SID, Statens Arkiver, Statens Museum
for Kunst, Statsbiblioteket, Tøjhusmuseet,
Verdensnaturfonden og Århus Universitet.
Kirkeministeriet har herudover sendt
lovforslaget i høring hos følgende:
Landets stiftsøvrigheder,
Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer, Danmarks
Provsteforening og Nationalmuseet.