L 52 Forslag til lov om ændring af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige kulturmiljøråd.

(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår museumsområdet m.v.).

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l52_som_fremsat (html)

L 52 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige kulturmiljøråd. (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår museumsområdet m.v.).

Fremsat den 24. februar 2005 af kulturministeren (Brian Mikkelsen)

Forslag

til

Lov om ændring af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige kulturmiljøråd

(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår museumsområdet m.v.)

 

§ 1

I lov nr. 473 af 7. juni 2001, museumslov, som ændret senest ved lov nr. 454 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1.§ 10, 2. pkt., affattes således:

»De udarbejder arbejdsplaner, som hvert 4. år indsendes til kulturministeren.«

2. I § 14, stk. 1, nr. 1, udgår »amtskommunalt,«.

3.§ 14, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., affattes således:

»Museet skal udarbejde en arbejdsplan, der indsendes hvert 4. år til kulturministeren og museets hovedtilskudsyder.«

4. I § 14, stk. 3, ændres »regionale kulturaftaler« til: »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

5. I § 15, stk. 7, ændres »regionale kulturaftaler« til: »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

6. Efter § 15 indsættes:

»§ 15 a . Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der tidligere modtog amtskommunale driftstilskud.

Stk. 2. Kulturministeren kan i en overgangsperiode fastsætte nærmere regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler.

Stk. 3. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i stk. 1 og 2.«

7. I § 16, stk. 5, ændres »regionale kulturaftaler« til: »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

8. Efter § 16 indsættes:

» § 16 a. Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde driftstilskud til de konserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunalt finansierede.

Stk. 2. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelsen i stk. 1.«

9.§ 18 affattes således:

» § 18. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt museumsråd.

Stk. 2. Et lokalt museumsråd har til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i lokalområdet.

Stk. 3. Kulturministeren kan yde tilskud til lokale museumsråd.«

10. §§ 19-22 ophæves.

11. I § 23, stk. 2, udgår »regionplan,«.

12. Efter § 23 indsættes:

» § 23 a. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt kulturmiljøråd.

Stk. 2. Et lokalt kulturmiljøråds opgave er at rådgive offentlige myndigheder med henblik på at understøtte de kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i den fysiske planlægning i lokalområdet.

Stk. 3. Kulturministeren kan yde tilskud til lokale kulturmiljøråd.«

13. I § 24, stk. 1, udgår »og amtsrådet«.

14.§ 29 i, stk. 1, affattes således:

»Kommuner, som ejer diger, der omfattes af bestemmelsen i § 29 a, stk. 1, og fortidsminder, der omfattes af bestemmelserne i §§ 29 e og 29 f, skal pleje disse.«

15. I § 29 j, stk. 2, ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«.

16. I § 29 l, stk. 1 og 2, ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«.

17. I § 29 m ændres »amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«.

18.§ 29 o, stk. 1, affattes således:

»Kulturministeren påser overholdelsen af bestemmelserne i dette kapitel og af de regler, der er udstedt i medfør af bestemmelserne.«

19. I § 29 o, stk. 3 og 4, ændres »Tilsynsmyndigheden« til: »Kulturministeren«.

20.§ 29 s ophæves.

21. I § 29 t, stk. 1, ændres »Amtsrådets« til: »Kommunalbestyrelsens«.

22.§ 29 t, stk. 1, 2. pkt., ophæves.

23. I § 34, stk. 2, ændres »lov om regionale kulturaftaler« til: »lov om Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet«.

§ 2

Lov nr. 429 af 10. juni 1997 om regionale faglige kulturmiljøråd ophæves.

§ 3

I lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 911 af 14. oktober 2001, foretages følgende ændringer:

1. I § 6, stk. 1, nr. 3, ændres »amtsmuseumsrådet og det regionale, faglige kulturmiljøråd« til: »museumsrådet og kulturmiljørådet i det omfang, et sådant råd er oprettet i det pågældende lokalområde«.

§ 4

I lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 454 af 11. juni 1992, som senest ændret ved lov nr. 437 af 10. juni 2003, foretages følgende ændring:

1.§ 21, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Til brug ved registreringen udarbejder menighedsrådet og en af kulturministeren udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til provsten.«

§ 5

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-7 træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

1) museumslovens § 14, stk. 1, nr. 14, for så vidt angår amtskommuners ydelse af tilskud til museer, hvor amtskommunen er hovedtilskudsyder,

2) museumslovens § 18 for så vidt angår amtskommunale museumsråd og

3) lov om regionale faglige kulturmiljøråd for så vidt angår amtskommunale kultur­miljø­råd.

Stk. 3. Amtskommunale museumsråd nedsat i medfør af museumslovens § 18 og amtskommunale kulturmiljøråd nedsat i medfør af lov om regionale faglige kulturmiljøråd, må ikke fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato.

Stk. 4. Sager på museumslovens område, der ved lovens ikrafttræden rettelig er indbragt for et amtsråd, men endnu ikke er færdigbehandlet, overgår til den myndighed, der efter bestemmelserne i lovforslagets § 1 får kompetence til at behandle sager på det pågældende område.

Stk. 5. Statsanerkendte museer, jf. museumslovens kapitel 6, der er undergivet amtskommunalt ejerskab, og konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, som er undergivet amtskommunalt ejerskab, skal inden den 1. januar 2006 være etableret som selvejende institutioner.

Stk. 6. Institutioner nævnt i stk. 5, må ikke påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af den offentlige myndighed, der bliver hovedtilskudsyder fra denne dato, og medmindre myndigheden har garanteret at overtage forpligtelserne fra samme dato.

Stk. 7. Ejerskabet til de amtskommunalt ejede bygninger, i hvilke statsanerkendte museer, jf. museumslovens kapitel 6 og amtskommunalt finansierede konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, varetager løsningen af deres opgaver, overdrages til den pågældende institution inden den 1. januar 2007, såfremt denne er selvejende. Kulturministeren fastsætter de nærmere vilkår for overdragelsen.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en kommunalreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

Det foreliggende lovforslag udmønter den del af aftalen, der vedrører kulturområdet. Forligspartierne ønsker i forbindelse med reformen at fremme det lokale engagement i kulturlivet samt sikre varetagelsen af nationale kulturpolitiske hensyn.

Der er i den politiske aftale om kommunalreformen opstillet følgende principper for opgavevaretagelse på kulturområdet:

€ Kommunerne skal fremover have ansvar for økonomisk at støtte de områder og institutioner, der har udpræget lokal karakter, og som findes i stort set alle kommuner.

€ Kommunerne skal som hovedregel have hovedtilskudsansvaret for de områder og institutioner, der i øvrigt har en naturlig lokal forankring, og som ikke har en særlig national opgave eller funktion.

€ Staten skal fremover som hovedregel have ansvar for økonomisk at støtte de områder og institutioner, der har en særlig national opgave eller funktion.

Forslaget udmønter gennem etablering af en overgangsordning kommunalreformen for så vidt angår det økonomiske ansvar for de statsanerkendte museer, der oppebærer tilskud efter museumslovens § 15, og som har modtaget et amtskommunalt driftstilskud. Der etableres endvidere en overgangsordning med hensyn til tilskud til museer, der er drevet i samdrift mellem flere kommuner. Der etableres endelig en overgangsordning for konserveringscentre m.v., der har været amtskommunalt finansieret. De frivillige regionale faglige kulturmiljøråd og museumsrådene erstattes af frivillige lokale museumsråd og lokale kulturmiljøråd. På fortidsmindeområdet overtager staten amternes hidtidige tilsynsopgaver, mens amternes hidtidige plejeopgaver overføres til kommunerne. Endvidere overgår amternes hidtidige opgave med behandling af dispensationssager vedrørende sten- og jorddiger til kommunerne.

En oversigt over lovforslaget sammenholdt med gældende lov er vedlagt som bilag 1.

2. Gældende ret

Museumsråd

I henhold til museumslovens kapitel 7 kan amtsrådet i hvert amt oprette et museumsråd. Museumsrådenes opgaver er at fremme og samordne museumsarbejdet i amtet, og at samarbejde med Kulturministeriet om fælles museumsanliggender. Museumsrådenes sammensætning og virkefelt er reguleret i loven. Ved lov nr. 1213 af 27. december 2003 om ændring af museumsloven og af lov om regionale faglige kulturmiljøråd blev det gjort frivilligt for henholdsvis amtsrådene, Bornholms Regionskommune samt Københavns og Frederiksberg kommuner i fællesskab at oprette museumsråd.

Kulturmiljøråd

I henhold til lov om regionale faglige kultur­miljø­råd kan amtsrådene beslutte at oprette et regionalt fagligt kulturmiljøråd. Oprettelsen af et sådant råd er frivillig, og rådenes formål er at rådgive kommunalbestyrelser, amtsråd og statslige myndigheder i planlægningen for og administrationen af kulturmiljøet i medfør af naturbeskyttelsesloven, bygningsfredningsloven, planloven og anden arealanvendelseslovgivning. Rådenes sammensætning og virkefelt er reguleret i loven.

Amtslige tilskud til § 15-museer (den almindelige tilskudsordning)

En række amter yder tilskud til driften af museer i henhold til den almindelige tilskudsordning i museumslovens § 15.

Særlige tilskud til museer, der drives af flere primærkommuner i fællesskab (samdriftsaftaler)

I henhold til museumslovens § 15, stk. 4, kan en aftale mellem flere primærkommuner om driften af et museum (en samdriftsaftale) udløse et ekstra statstilskud. Ved en samdriftsaftale kan der ydes et forhøjet statstilskud på baggrund af samdriftskommunernes bidrag til den samlede museumsvirksomhed.

Konserveringscentre, der enten er amtslige eller selvejende institutioner

I en række amtskommuner er der etableret konserveringscentre m.v., der enten er egentlige amtslige institutioner eller selvejende institutioner, som amtskommunerne yder direkte driftstilskud til. Det drejer sig om: Roskilde Amt, Storstrøms Amt, Ribe Amt, Ringkøbing Amt, Vejle Amt, Viborg Amt og Nordjyllands Amt.

Sikring af kulturarven i forbindelse med den fysiske planlægning og forberedelse af jordarbejder m.v.

I henhold til museumslovens §§ 23 og 24 har planmyndighederne pligt til at inddrage vedkommende statslige eller statsanerkendte kulturhistoriske museum i forbindelse med den fysiske planlægning, når bevaringsværdier berøres, samt at underrette museet om konkrete jordarbejder m.v.

Tilsyn med sten- og jorddiger og fortidsminder

Ifølge museumslovens § 29 o, stk. 1, er amtskommunerne forpligtet til at føre tilsyn med fortidsminder, som er omfattet af museumslovens § 29 e, samt sten- og jorddiger, jf. samme lovs § 29 a. Amtskommunerne er i forbindelse med tilsynet også forpligtet til at udstede påbud og foranledige ulovlige forhold lovliggjort og kan eventuelt foretage politianmeldelse ved konstaterede overtrædelser af bestemmelserne.

Administration af bestemmelserne om sten- og jorddiger

Amtskommunerne administrerer bestemmelserne om sten- og jorddiger og kan i henhold til museumslovens § 29 j, stk. 2, dispensere fra forbuddet mod at foretage ændringer af disse. Kulturarvsstyrelsen kan indbringe amtskommunernes afgørelser for Naturklagenævnet.

Pleje af sten- og jorddiger og fortidsminder

I henhold til museumslovens § 29 i har amtskommunerne pligt til at pleje de sten- og jorddiger samt fortidsminder, som amtet selv ejer.

3. Kulturministeriets overvejelser og forslag

Museumsråd

De amtslige museumsråd er forankret i den amtskommunale struktur. Rådenes samordning af museumsarbejde er udøvet inden for en regional ramme, som bortfalder med nedlæggelsen af amtskommunerne. Da museerne fortsat kan have behov for at koordinere samarbejdet inden for og uden for de nye kommunale grænser, foreslås det, at en kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte museumsråd. Hvis et sådant råd nedsættes, kan det bl.a. samordne og fremme museumsarbejdet i lokalområdet.

Det er Kulturministeriets vurdering, at der fremover skal være mulighed for, at en kommune eller flere kommuner i forening nedsætter et lokalt museumsråd under friere rammer end efter de nugældende regler. Kulturministeren kan yde tilskud til et sådant råd.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9.

Regionale faglige kulturmiljøråd

De regionale faglige kulturmiljøråd er forankret i den amtskommunale struktur, hvorfor nedlæggelse af amtskommunerne fører til, at de regionale faglige kulturmiljøråd i deres nuværende form bortfalder.

Der henvises til lovforslagets § 2.

I stedet foreslås det, at der i museumsloven indføjes en ny bestemmelse, hvorefter en kommune eller flere kommuner i forening, for at understøtte de kulturhistoriske og de bygningskulturelle værdier i den fysiske planlægning, kan nedsætte et lokalt kulturmiljøråd under friere rammer end efter de nugældende regler. Kulturministeren kan yde tilskud til et sådant råd.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 12.

Overgangsordning for amtskommuners tilskud til § 15-museer (den almindelige tilskudsordning)

Med henblik på at sikre tid til at finde en finansieringsløsning for de § 15-museer, der modtager amtslige tilskud, foreslås det, at der etableres en hjemmel til en generel 4-årig overgangsperiode fra 1. januar 2007 til 31. december 2010 for overførslen af de nuværende amtslige tilskud til kommunerne, således at staten i perioden overtager amternes hidtidige tilskud og videregiver dette til de pågældende museer. Efter periodens udløb overføres midlerne fuldt ud til kommunerne.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6.

Overgangsordning for det særlige tilskud til museer, der drives af flere primærkommuner i fællesskab

I henhold til museumslovens § 15 stk. 4, kan en aftale mellem flere primærkommuner om driften af en museumsvirksomhed (en samdriftsaftale) udløse et ekstra statstilskud. Med en ændret kommunestruktur vil effekten af ordningen i stor udstrækning bortfalde, idet en række samdriftskommuner vil blive lagt sammen. Det foreslås, at kulturministeren i en overgangsperiode fra 1. januar 2007 til 31. december 2010 kan fastsætte nærmere regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6.

Overgangsordning for de konserveringscentre, der enten er amtslige eller selvejende institutioner

Med henblik på at sikre de amtslige konserveringscentre i en overgangsperiode fra 1. januar 2007 til 31. december 2010 overtager staten i denne periode den nuværende amtslige tilskudsopgave, hvorefter den så vidt muligt overføres til kommunerne. Midlerne overflyttes samtidig hermed til fordeling via bloktilskuddet. I løbet af perioden søges etableret aftaler om kommunal støtte til videreførelse af de hidtidige amtslige tilskud.

Der henvises til lovforslaget § 1, nr. 8.

Sikring af kulturarven i forbindelse med den fysiske planlægning og forberedelse af jordarbejder m.v.

Det foreslås, at §§ 23 og 24 om planmyndighedernes inddragelse af museer ændres på grund af det ændrede ansvar for opgaveløsningen på natur- og miljøområdet som følge af amtskommunernes nedlæggelse. Ændringen i § 23 er en konsekvens af, at det fremover bliver kommuneplanen, som skal indeholde retningslinjer for anvendelsen af arealer for de emner, som i dag er behandlet i regionplanen.

Ændringen i § 24 vil komme til at indebære, at kommunerne vil skulle underrette museerne om konkrete jordarbejder m.v.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11 og 13.

Tilsyn med sten- og jorddiger og fortidsminder

Ved kommunalreformen foreslås det, at tilsynet med sten- og jorddiger samt fortidsminder overføres til kulturministeren. Det er hensigten, at opgaven skal varetages af Kulturarvsstyrelsen, som vil kunne indgå aftaler med vedkommende museer eller indgå aftaler med konkrete kommuner om at forestå tilsynet på statens vegne.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 18.

Administration af bestemmelserne om sten- og jorddiger

Ved kommunalreformen overføres amtslige ejerskaber af sten- og jorddiger til kommunerne. Kommunerne vil også skulle tage stilling til enkeltsager om dispensation fra bestemmelserne i lovgivningen. Kulturarvsstyrelsen vil fortsat have adgang til at indbringe afgørelser om ovennævnte for Naturklagenævnet.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 15.

Pleje af sten- og jorddiger og fortidsminder

Det foreslås, at amtskommunernes plejepligt af egne fortidsminder m.v. overføres til kommunerne, samtidig med at ejerskab hertil overgår. Kulturarvsstyrelsen kan rådgive kommunerne vedrørende pleje af fortidsminder m.v. og kan udarbejde vejledninger vedrørende plejen.

Selv om staten ikke udtrykkeligt er nævnt i bestemmelsen, forudsættes det, at de statslige myndigheder løbende træffer de foranstaltninger, som er nødvendige for at holde deres sten- og jorddiger samt fortidsminder i en rimelig stand. Dette svarer til den gældende praksis.

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 14.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser m.v.

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger opgaverne.

Kulturministeriet udsendte på den baggrund lovforslaget i DUT-høring den 26. oktober 2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med drøftelserne har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).

Det er Kulturministeriets vurdering, at der i forbindelse med lovforslaget overføres 126,5 mio. kr. fra den amtskommunale sektor. Heraf overføres 5,6 mio. kr. til primærkommunerne og 120,9 mio. kr. til staten. De anførte beløb er baseret på udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007-opgaverne.

Hertil kommer korrektioner som følge af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/06.

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering (CKR), som har vurderet, at forslaget ikke indeholder økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

5. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

6. Høring

En oversigt over de myndigheder og organisationer, som lovforslaget har været sendt i høring hos, findes i bilag 2.

7. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4.

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4.

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført under pkt. 4.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 (§ 10)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 10, dog med den ændring, at indsendelse af arbejdsplaner fremover kun skal ske til kulturministeren. Som en konsekvens af kommunalreformens nedlæggelse af amtskommunerne, bortfalder de amtskommunale museumsråd, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9.

Til nr. 2 (§ 14, stk. 1, nr. 1)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 14, stk. 1, nr. 1, dog med den ændring, der følger af nedlæggelsen af amtskommunerne. Et museum kan ikke fremover være amtskommunalt.

Til nr. 3 (§ 14, stk. 1, nr. 8)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 14, stk. 1, nr. 8, dog med den ændring, at indsendelse af arbejdsplaner fremover kun skal ske til kulturministeren og til hovedtilskudsyder.

Som en konsekvens af kommunalreformens nedlæggelse af amtskommunerne, bortfalder de amtskommunale museumsråd, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9.

Til nr. 4 (§ 14, stk. 3)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 14, stk. 3, dog med den ændring, at udtrykket »regionale kulturaftaler« i denne bestemmelse erstattes af udtrykket »kulturaftaler med kommuner m.v.«. Lov om regionale kulturaftaler foreslås ændret som følge af kommunalreformen. Udtrykket »regionale kulturaftaler« foreslås derfor ændret til »kulturaftaler med kommuner m.v.«

Til nr. 5 (§ 15, stk. 7)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 15, stk. 7, dog med den ændring, at udtrykket »regionale kulturaftaler« i denne bestemmelse erstattes af »kulturaftaler med kommuner m.v.«

Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.

Til nr. 6 (§ 15 a)

Til stk. 1

Bestemmelsen er ny og indebærer, at kulturministeren i en periode kan yde et særligt driftstilskud til de museer, der modtager tilskud efter museumslovens § 15, stk. 1, og som i konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse mister et amtskommunalt tilskud til museets drift. Bestemmelsen er tidsbegrænset, idet tilskuddet efter 4 år overføres til kommunerne. Det påtænkes, at alle hidtidige amtslige driftstilskud vil indgå i overgangsordningen.

Til stk. 2

Bestemmelsen er ny og indebærer, at kulturministeren kan fastsætte regler for en 4-årig overgangsordning i forbindelse med ophør af primærkommunale samdriftsaftaler.

Til stk. 3

Bestemmelsen er en parallel til den gældende museumslovs § 15, stk. 7, hvorefter kulturministeren i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. kan fravige visse bestemmelser om vilkår for opnåelse, bevarelse og fastsættelse af tilskud til statsanerkendte museer.

Til nr. 7 (§ 16, stk. 5)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 16, stk. 5, dog med den ændring, at udtrykket »regionale kulturaftaler« i denne bestemmelse erstattes af udtrykket »kulturaftaler med kommuner m.v.«. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.

Til nr. 8 (§ 16 a)

Til stk. 1

Bestemmelsen er ny og indebærer, at kulturministeren kan yde driftstilskud til de konserveringscentre, hvis driftsbevilling, uden at være omfattet af en egentlig lovregulering, hidtil har været afholdt af amtskommunerne. For at sikre disse institutioners fortsatte virke overtager staten i 4 år den nuværende amtslige tilskudsopgave, hvorefter den så vidt muligt overføres til kommunerne. Det påtænkes, at alle hidtidige amtslige driftstilskud vil indgå i overgangsordningen.

Til stk. 2

Bestemmelsen er en parallel til den gældende museumslovs § 15 stk. 7, hvorefter kulturministeren i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. kan fravige visse bestemmelser om vilkår for opnåelse, bevarelse og fastsættelse af tilskud til statsanerkendte museer.

Til nr. 9 (§ 18)

Til stk. 1 og 2

Bestemmelsen er ny og indebærer, at en kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt museumsråd. Hvor flere kommuner i forening etablerer et sådant råd, er der ikke tale om et formelt kommunalt fællesskab. Såfremt et museumsråd nedsættes, er rådets opgave at fremme og samordne museumsarbejdet lokalt, herunder at samarbejde med Kulturministeriet om fælles museumsanliggender. Det kan overvejes, at et museumsråd sammensættes af repræsentanter for de involverede kommuner samt de statsanerkendte museer i disse kommuner. Der vil i givet fald være tale om en frivillig ordning, der naturligt forudsættes at omfatte et vist antal institutioner. Derfor må det antages, at flere kommuner vil gå sammen om at etablere et sådant råd, ligesom nogle kommuner vil foretrække at samordne deres kulturaktiviteter på tværs af kulturbevaringsområder m.v. Der kan ikke forventes en forøgelse af antallet af råd i forhold til den ordning, der gælder i dag.

Til stk. 3

Bestemmelsen er ny. Bestemmelsen fastslår, at kulturministeren kan yde tilskud til museumsråd, nedsat af en kommune eller flere kommuner i forening. Tilskuddet kan gives til fremme af et fælles museumsarbejde og til at fremme en samordnet praksis inden for museumsområdet.

Til nr. 10 (§§ 19-22)

Som en konsekvens af nedlæggelsen af amtskommunerne nedlægges de amtskommunale museumsråd, jf. ændringen af § 18. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9.

Til nr. 11 (§ 23)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 23, dog med den ændring, at udtrykket regionplan udgår. Bestemmelsen er en konsekvens af, at det fremover bliver kommuneplanen, som skal indeholde retningslinjer for anvendelsen af arealer for de emner, som i dag er behandlet i regionplanen.

Til nr. 12 (§ 23 a)

Til stk. 1 og 2

Som en konsekvens af kommunalreformens nedlæggelse af amtskommunerne bortfalder de regionale faglige kulturmiljøråd, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2. Bestemmelsen er ny og indebærer, at en kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt kulturmiljøråd. Hvor flere kommuner i forening etablerer et sådant råd, er der ikke tale om et formelt kommunalt fællesskab. Såfremt et kultur­miljø­råd nedsættes, er rådets opgave at rådgive offentlige myndigheder med henblik på at understøtte de kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i den fysiske planlægning. Dette svarer grundlæggende til opgavebeskrivelsen i den gældende lov om regionale faglige kulturmiljøråd. Det kan overvejes, at et kulturmiljøråd sammensættes med ekspertise inden for bygningskultur, nyere tids kulturhistorie, arkæologi, byplanlægning, landskabsarkitektur og kunsthistorie. Der vil i givet fald være tale om en frivillig ordning, der naturligt forudsættes at dække et vist geografisk areal. Derfor må det antages, at flere kommuner vil gå sammen om at etablere et sådant råd, ligesom nogle kommuner vil foretrække at samordne deres kulturaktiviteter på tværs af kulturbevaringsområder m.v. Der kan ikke forventes en forøgelse af antallet af råd i forhold til den ordning, der gælder i dag.

Til stk. 3

Bestemmelsen er ny. Bestemmelsen fastslår, at kulturministeren kan yde tilskud til kulturmiljøråd, nedsat af en kommune eller flere kommuner i forening. Tilskuddet kan bl.a. gives til undersøgelser og formidlingsinitiativer inden for kulturmiljøområdet. Ved vurderingen af tilskudsspørgsmålet vil det indgå i overvejelserne, om der blandt rådets medlemmer er mindst én repræsentant fra et statsligt eller fra et statsanerkendt museum.

Til nr. 13 (§ 24)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 24, dog med den ændring, at der fremover ikke skal ske underretning fra amtsråd. Bestemmelsen er en konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges. På natur- og miljøområdet placeres de fleste af de nuværende amtslige opgaver i kommunerne. Kommunernes opgaver kommer bl.a. til at omfatte naturbeskyttelseslovens bestemmelser om beskyttelseslinjer, herunder dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen. Endvidere overføres den amtslige opgave med at give tilladelser til råstofindvinding på landjorden til kommunerne.

Til nr. 14 (§ 29 i)

Som konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges, skal ejerskabet til amtskommunernes sten- og jorddiger samt fortidsminder overflyttes. Ligeledes bortfalder amtskommunernes plejeforpligtelser. Amts­kom­mu­ner­nes ejerskab overføres til kommunerne, som også overtager plejepligten på linje med plejeforpligtelsen for de sten- og jorddiger samt fortidsminder, som kommunerne ejer i forvejen.

Til nr. 15 (§ 29 j)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 29 j, dog med den ændring, at amtsrådets beføjelse med hensyn til at gøre undtagelse fra bestemmelsen i § 29 a om, at der ikke må foretages ændring i tilstanden af sten- og jorddiger, overføres til kommunalbestyrelsen.

Til nr. 16 (§ 29 l)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 29 l, dog med den ændring, at der fremover kan være tale om, at kulturministeren vil kunne overtage kommunalbestyrelsens beføjelser.

Kulturministerens mulighed for at overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter kapitel 8 a i museumsloven og fastsætte regler om kommunalbestyrelsens administration svarer til de gældende bestemmelser i forhold til amtsrådene.

Til nr. 17 (§ 29 m)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 29 m, dog med den ændring, at tilvejebringelse af oplysninger fremover kan pålægges kommunalbestyrelsen. Kulturministerens mulighed for at pålægge kommunalbestyrelsen at tilvejebringe oplysninger til brug for vurdering af forhold omfattet af kapitel 8 a i museumsloven, svarer til de gældende bestemmelser i forhold til amtsrådene.

Til nr. 18 og 19 (§ 29 o)

Efter forslagets § 29 o overføres amtsrådenes opgaver vedrørende tilsyn med sten- og jorddiger samt fortidsminder til kulturministeren.

Til nr. 20 (§ 29 s)

Efter forslaget ophæves § 29 s som konsekvens af, at amtskommunerne nedlægges, og Københavns og Frederiksberg kommuners samt Bornholms Regionskommunes særstatus ophører.

Til nr. 21 (§ 29 t, stk. 1, 1. pkt.)

Bestemmelsen er en konsekvens af forslaget til ændring af § 29 j, stk. 2, vedrørende overførelse af amtsrådets beføjelser til kommunalbestyrelsen, jf. lovforslaget § 1, nr. 15.

Til nr. 22 (§ 29 t, stk. 1, 2. pkt.)

Efter lovforslagets § 1, nr. 18 og 19, henlægges amtsrådets beføjelser efter § 29 o, stk. 4, til kulturministeren. Den nuværende afskæring af klageadgang i forhold til § 29 o, stk. 4, der vedrører amtsrådets afgørelser, vil herefter være omfattet af § 29 t, stk. 2, sidste pkt. Bestemmelsen i § 29 t, stk. 1, 2. pkt., er derfor overflødig og foreslås ophævet.

Til nr. 23 (§ 34, stk. 2)

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovs § 34, stk. 2, dog med den ændring, at udtrykket »lov om regionale kulturaftaler« erstattes af udtrykket »kulturaftaler med kommuner m.v.«. Lov om regionale kulturaftaler foreslås ændret som følge af kommunalreformen. Udtrykket »regionale kulturaftaler« foreslås derfor ændret til »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

Til § 2

Som en konsekvens af kommunalreformens nedlæggelse af amtskommunerne bortfalder de regionale faglige kulturmiljøråd. Kommunerne kan oprette frivillige lokale kulturmiljøråd, enten hver for sig eller i forening. Der kan ydes tilskud til disse kulturmiljøråd, jf. lovforslagets § 1, nr. 12.

Til § 3

Til nr. 1

Efter de gældende regler i bygningsfredningslovens § 6, stk. 1, skal kulturministeren under behandlingen af et fredningsforslag skriftligt underrette bl.a. amtsmuseumsrådet og det regionale faglige kultur­miljø­råd. Underretningspligten gælder også i sager om ophævelse og udvidelse eller ændringer af fredninger samt nedrivning af fredede bygninger.

Som led i kommunalreformens nedlæggelse af amtskommunerne nedlægges amtsmuseumsrådene og de regionale faglige kulturmiljøråd. Samtidig skabes der hjemmel i museumsloven for nedsættelse af frivillige lokale museumsråd og kulturmiljøråd. Forslaget er således en konsekvens heraf og indebærer, at der i denne type sager fremover skal ske underretning af de frivillige lokale museumsråd og kulturmiljøråd, hvor de er nedsat.

Til § 4

Til nr. 1

Bestemmelsen er en konsekvens af, at amtsmuseumsrådene bortfalder med nedlæggelsen af amtskommunerne. Der vil fortsat være behov for udpegning af sagkyndig bistand til udarbejdelse af forslag til registrering af gravminder. På den baggrund foreslås kulturministeren indsat, som den der udpeger sagkyndig bistand.

Til § 5

Det foreslås, at ændringsloven træder i kraft 1. januar 2007.

Til stk. 2

Amtskommunerne har oprettet og giver økonomiske tilskud til en række institutioner på kulturområdet. Disse institutioner aflægger regnskab til amtskommunen, som ligeledes kan behandle sager om refusion m.v. Når det gælder tilskud, refusioner, lån og garantier, som af amtet bliver ydet i 2006, skulle institutionen have aflagt regnskab til amtet efter regnskabsårets udgang, dvs. efter den 1. januar 2007. Da amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. denne dato, vil dette ikke kunne lade sig gøre. I tilfælde, hvor ansvaret for det pågældende sagsområde overføres til staten, vil regnskabsaflæggelse m.v. typisk skulle ske til Kulturministeriet eller en styrelse under Kulturministeriet. Den nærmere afklaring heraf beror på forhandlinger med de kommunale organisationer og de berørte institutioner.

På denne baggrund foreslås en overgangsbestemmelse, som giver kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune, som skulle have behandlet sagen efter den 1. januar 2007, når det gælder amtskommuners ydelse af tilskud til museer, hvor amtskommunen er hovedtilskudsyder, jf. museumslovens § 14, stk. 1, nr. 14, amtskommunale museumsråd, jf. museumsloven § 18 og amtskommunale kulturmiljøråd, jf. lov om regionale faglige kulturmiljøråd.

Til stk. 3

Forslaget til § 5, stk. 3, er en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den omstændighed, at museumsråd og kulturmiljøråd, som amtskommuner måtte have nedsat i medfør af den gældende museumslovs § 18, og lov om regionale faglige kulturmiljøråd, ikke videreføres, når amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. 1. januar 2007. I medfør af lovforslagets § 1, nr. 9 og 12, kan en kommune eller flere kommuner i forening nedsætte lokale museumsråd og lokale kulturmiljøråd, men der er ikke pligt hertil.

På denne baggrund foreslås det, at amtskommunale museumsråd og kulturmiljøråd ikke må påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato. Det forventes normalt at være tilfældet, hvor en kommunalbestyrelse har nedsat eller agter at nedsætte et lokalt museums- eller kulturmiljøråd i medfør af lovforslagets § 1, nr. 9 eller 12. Den kommunalbestyrelse, der her er tale om, er €" i kommuner, der omfattes af sammenlægninger €" den nye kommunalbestyrelse, der tiltræder den 1. januar 2007, og som fungerer som sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.

I visse tilfælde kan der allerede være påtaget forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007. I disse tilfælde finder § 3, stk. 3, i det samtidig af indenrigs- og sundhedsministeren fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen anvendelse. Det indebærer, at kommunerne, regionerne og staten i foråret 2006 vil forhandle om en aftale om, hvilken myndighed der overtager sådanne forpligtelser.

Til stk. 4

Overgangsbestemmelsen indebærer, at de sager, der ved lovens ikrafttræden verserer for amterne, skal færdiggøres af de nye myndigheder, som er kommunalbestyrelserne og kulturministeren.

Til stk. 5

I § 3, stk. 1, i Indenrigs- og Sundhedsministeriets forslag til lov om visse procedurespørgsmål i forbindelse med kommunalreformen foreslås det blandt andet, at den myndighed, hvortil en opgave overføres i henhold til kommunalreformen, den 1. januar 2007 skal overtage de aktiver og passiver, der udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven, samt at den pågældende myndighed den 1. januar 2007 indtræder i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven.

Det foreslås i dette lovforslags § 1, nr. 6, at kulturministeren i en overgangsperiode kan yde et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der modtager tilskud efter museumslovens § 15, stk. 1, og som i konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse mister et amtskommunalt tilskud til museets drift. Dette medfører, at staten vil blive hovedtilskudsyder for flere statsanerkendte museer. Det samme gør sig, jf. § 1, nr. 8, gældende for de konserveringscentre, som er amtskommunalt finansieret. For disse vil den amtskommunale bemyndigelse til at yde driftstilskud ligeledes i en overgangsperiode blive overført til kulturministeren. På denne baggrund vil ejerskabet til de omtalte amtskommunale institutioner ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets forslag overgå til staten i en overgangsperiode på 4 år.

Da det ikke er hensigten med den politiske aftale at etablere nye statsinstitutioner på museumsområdet, fore­slås det i § 5, stk. 5, at de statsanerkendte museer, som er amtskommunalt ejede, og de konserveringscentre, som er amtskommunalt finansierede, inden den 1. januar 2006 skal være etablerede som selvejende institutioner.

For så vidt angår de amtskommunalt ejede bygninger henvises til bemærkningerne til stk. 7.

Til stk. 6

Forslaget til § 5, stk. 6, er en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den omstændighed, at de statsanerkendte museer, som er undergivet amtskommunalt ejerskab, og de konserveringscentre som er amtsligt finansieret, begge vil overgå til en ny form for ejerskab med dertilhørende ansvarsfordeling.

På denne baggrund foreslås det, at de pågældende institutioner ikke må påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommende hovedtilskudsyder, og at denne har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato. Den hovedtilskudsyder, der her er tale om, er for kommunernes vedkommende €" i kommuner, der omfattes af sammenlægninger €" den nye kommunalbestyrelse, der tiltræder den 1. januar 2007, og som fungerer som sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.

Til stk.  7

I § 3, stk. 1, i Indenrigs- og Sundhedsministeriets forslag til lov om visse procedurespørgsmål i forbindelse med kommunalreformen foreslås det blandt andet, at den myndighed, hvortil en opgave overføres i henhold til kommunalreformen, den 1. januar 2007 skal overtage de aktiver og passiver, der udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven, samt at den pågældende myndighed den 1. januar 2007 indtræder i de rettigheder og pligter, som udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven.

Da staten i de fleste tilfælde vil blive hovedtilskudsyder til omtalte institutioner, vil ejerskabet til de amtskommunale bygninger ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets forslag overgå til staten.

Da det ikke er hensigten med den politiske aftale at udvide statens ejendomsportefølje på museumsområdet, foreslås det i § 5, stk. 7, at ejerskabet til de amtskommunalt ejede bygninger, som statsanerkendte museer og amtskommunalt finansierede konserveringscentre varetager opgaveløsning i, overdrages til den pågældende institution, såfremt institutionen er selvejende.

Der henvises til bemærkningerne til stk. 5 for så vidt angår institutionens overgang fra amtskommunalt ejet til selvejende.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I lov nr. 473 af 7. juni 2001, museumslov, som senest ændret ved lov nr. 454 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 10. De statslige museer, herunder hovedmuseerne, deltager i det nationale og regionale samarbejde med de statsanerkendte museer, jf. kapitel 6. De udarbejder arbejdsplaner, som hvert 4. år indsendes til vedkommende museumsråd, jf. kapitel 7, og til kulturministeren.

 

1. § 10, 2. pkt. , affattes således:

»De udarbejder arbejdsplaner, som hvert 4. år indsendes til kulturministeren.«

 

 

 

§ 14. For at opnå og bevare tilskud efter §§ 15 og 16 skal museet opfylde følgende vilkår:

 

 

1) Museet skal være kommunalt, amtskommunalt, selvejende, eller det skal ejes af en forening, hvis formål er museets drift. Kulturministeren kan kræve, at museet i videst muligt omfang er administrativt og økonomisk adskilt fra andre institutioner.

 

2. I § 14, stk. 1, nr. 1, udgår: »amtskommunalt,«.

2) Museets ansvarsområde og ændringer heri skal godkendes af kulturministeren. Godkendelsen forudsætter, at området er væsentligt og ikke i forvejen er dækket af andre statslige eller statsanerkendte museer.

 

 

3) Museets vedtægter skal godkendes af museets hovedtilskudsyder. Museets ansvarsområde skal fremgå af vedtægterne.

 

 

4) Museets bestyrelse skal omfatte mindst 1 repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder. Bestyrelsen må ikke være selvsupplerende.

 

 

5) Museet skal have et økonomisk grundlag, der gør det muligt at opretholde en rimelig standard.

 

 

6) Museet skal have en rimelig museumsfaglig og bygningsmæssig standard.

 

 

7) Museets leder skal have en relevant museumsfaglig baggrund og være heltidsbeskæftiget. Museet skal have faguddannet personale, der modsvarer museets hovedansvarsområde.

 

 

8) Museet skal deltage i det nationale og regionale samarbejde med andre statslige og statsanerkendte museer. Museet skal udarbejde en arbejdsplan, der indsendes hvert 4. år til vedkommende museumsråd og kulturministeren samt til museets hovedtilskudsyder.

 

3.§ 14, stk. 1, nr. 8, 2. pkt., affattes således:

»Museet skal udarbejde en arbejdsplan, der indsendes hvert 4. år til kulturministeren og museets hovedtilskudsyder.«

9) Museet må ikke udskille genstande fra samlingerne til andre end statslige og statsanerkendte museer, medmindre kulturministeren giver tilladelse hertil.

 

 

10) Museet skal løbende indberette genstande og dokumentation til enten det kulturhistoriske centralregister eller til det centrale register over kunstværker, jf. § 39.

 

 

11) Museet skal være tilgængeligt for offentligheden på forud bekendtgjorte åbningstider.

 

 

12) Museet skal vederlagsfrit give adgang for skoleelever, der besøger museet som led i undervisningen. Museet skal under hensyntagen til institutionens karakter gennemføre særlige formidlingsindsatser, f. eks. rabatordninger, rettet mod børn.

 

 

13) Museet skal tilstræbe størst mulig tilgængelighed for personer med handicap.

 

 

14) Museet skal årligt indsende budget, regnskab og beretning til museets hovedtilskudsyder samt til kulturministeren.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om gennemførelse af bestemmelserne i stk. 1.

 

 

Stk. 3. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, 4 og 14, og stk. 2.

 

4. I § 14, stk. 3 , ændres »regionale kulturaftaler« til »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

Stk. 4. Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, 1. pkt., når særlige omstændigheder gør sig gældende.

 

 

 

 

 

§ 15. Tilskud efter den almindelige tilskudsordning fastsættes på grundlag af det ikkestatslige tilskud og den på finansloven afsatte bevilling til formålet. Tilskuddet beregnes på baggrund af det senest reviderede regnskab.

 

 

Stk. 2. Der fastsættes årligt på finansloven et minimum for det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, som indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud efter stk. 1.

 

 

Stk. 3. Huslejeudgifter, prioritetsrenter og afdrag fradrages i de ikkestatslige tilskud, som indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud efter stk. 1.

 

 

Stk. 4. Der fastsættes årligt på finansloven et maksimum for størrelsen af det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, som indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud efter stk. 1. Drives museet af flere primærkommuner i fællesskab, kan dette maksimum forhøjes, således at statstilskuddet udgør et beløb, der svarer til summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en tilsluttet kommune kan udløse.

 

 

Stk. 5. Kulturministeren kan, hvis helt særlige forhold taler herfor, godkende, at statstilskud beregnes på grundlag af ikkestatslige tilskud, der ligger under det minimum, der fastsættes i henhold til stk. 2.

 

 

Stk. 6. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskudsberegningen, herunder regler om flerkommunal samdrift.

 

 

Stk. 7. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 1-6.

 

5. I § 15, stk. 7 , ændres »regionale kulturaftaler« til »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

 

 

 

 

 

6. Efter § 15 indsættes:

»§ 15 a. Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, der tidligere modtog amtskommunale driftstilskud.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren kan i en overgangsperiode fastsætte nærmere regler for beregningen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler.

 

 

Stk. 3. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelserne i stk. 1 og 2.«

 

 

 

§ 16. Kulturministeren kan yde et særligt driftstilskud til statsanerkendte museer, som udfører en virksomhed af særlig betydning, herunder i forbindelse med varetagelse af et museumsfagligt speciale.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren kan yde tilskud til løsning af fællesopgaver, erhvervelser samt museers virksomhed i øvrigt.

 

 

Stk. 3. Kulturministeren kan yde støtte til udvikling af museumsområdet.

 

 

Stk. 4. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om indsendelse og behandling af ansøgninger, ydelse af tilskud og fastsættelse af vilkår for anvendelse af tilskud m.v. for tilskud efter stk. 1-3.

 

 

Stk. 5. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 1-3.

 

7. I § 16, stk. 5, ændres »regionale kulturaftaler« til »kulturaftaler med kommuner m.v.«.

 

 

 

 

 

8. Efter § 16 indsættes:

» § 16 a. Kulturministeren kan i en overgangsperiode yde driftstilskud til de konserveringscentre m.v., der tidligere var amtskommunalt finansierede.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelsen i stk. 1.«

 

 

 

 

 

9.§ 18 affattes således:

§ 18. I hvert amt kan amtsrådet oprette et museumsråd. Rådets medlemmer er følgende: Samtlige statslige og statsanerkendte museer i amtskommunen udpeger hver 2 medlemmer, amtsrådet udpeger 2 medlemmer, og kommuneforeningen henholdsvis kommunalbestyrelserne i amtskommunen udpeger 2 medlemmer.

 

» § 18. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt museumsråd.

Stk. 2. Rådet kan tiltrædes af indtil 2 repræsentanter for hvert af de museer i amtet, som ikke er repræsenteret efter stk. 1.

 

Stk. 2. Et lokalt museumsråd har til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i lokalområdet.

Stk. 3. Det enkelte amtsråd og kommuneforeningen henholdsvis kommunalbestyrelserne kan hver for deres vedkommende beslutte ikke at lade sig repræsentere i museumsrådet.

 

Stk. 3. Kulturministeren kan yde tilskud til lokale museumsråd.«

Stk. 4. Kulturministeren kan fravige stk. 1, for så vidt angår rådets sammensætning, såfremt de, der skal udpege medlemmerne efter stk. 1, er enige derom.

 

 

 

 

 

§ 19. Museumsrådet har til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i amtet. Det varetager tillige samarbejdet med kulturministeren om fælles museumsanliggender.

 

10. §§ 19-22 ophæves.

Stk. 2. Museumsrådet modtager arbejdsplaner fra museerne i amtet og udarbejder på grundlag heraf en samlet arbejdsplan, for så vidt angår amtet. Arbejdsplanen indsendes hvert 4. år til kulturministeren.

 

 

 

 

 

§ 20. For museer i Københavns og Frederiksberg Kommuner kan kommunalbestyrelserne i fællesskab oprette et museumsråd. Kulturministeren fastsætter regler for rådets sammensætning. § 19, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på dette råd.

 

 

Stk. 2. Museumsrådet modtager arbejdsplaner for museerne i Københavns og Frederiksberg Kommuner og udarbejder på grundlag heraf en samlet arbejdsplan, for så vidt angår de to kommuner. Arbejdsplanen indsendes hvert 4. år til kulturministeren.

 

 

 

 

 

§ 20 a. For museerne på Bornholm kan Bornholms Kommunalbestyrelse oprette et museumsråd. Rådets medlemmer er følgende: Samtlige statsanerkendte museer i kommunen udpeger hver 2 medlemmer, og kommunalbestyrelsen udpeger 2 medlemmer.

 

 

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan for sit vedkommende beslutte ikke at lade sig repræsentere i museumsrådet.

 

 

Stk. 3. Museumsrådet har til opgave at samordne og fremme museumsarbejdet i kommunen. Det varetager tillige samarbejdet med kulturministeren om fælles museumsanliggender. Det modtager arbejdsplaner fra museerne i kommunen og udarbejder på grundlag heraf en samlet arbejdsplan, for så vidt angår kommunen. Arbejdsplanen indsendes hvert 4. år til kulturministeren.

 

 

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen afholder udgiften til museumsrådets arbejde.

 

 

Stk. 5. § 18, stk. 2 og 4, finder tilsvarende anvendelse for dette råd.

 

 

 

 

 

§ 21. Amtsrådet og kommunalbestyrelserne i Københavns og Frederiksberg Kommuner afholder udgiften til museumsrådenes arbejde.

 

 

 

 

 

§ 22. Kulturministeren kan i særlige tilfælde, herunder i forbindelse med regionale kulturaftaler, fravige bestemmelserne i § 18, § 19, stk. 1, § 20, stk. 1, og § 20 a.

 

 

 

 

 

§ 23. Kulturministeren og de statslige og statsanerkendte museer skal gennem samarbejde med plan- og fredningsmyndighederne virke for, at væsentlige bevaringsværdier sikres for eftertiden.

 

 

Stk. 2. Planmyndighederne skal inddrage vedkommende statslige eller statsanerkendte kulturhistoriske museum, når der udarbejdes en regionplan, kommuneplan eller lokalplan, der berører bevaringsværdier.

 

11. I § 23, stk. 2 , udgår »regionplan,«.

Stk. 3. Museerne foretager arkivalsk kontrol i høringsfasen vedrørende offentliggjort planmateriale og kan gennemføre undersøgelses- og dokumentationsopgaver inden for deres ansvarsområde med henblik på at sikre, at der i planmaterialet tages hensyn til forekomsten af væsentlige bevaringsværdier.

 

 

Stk. 4. Kulturministeren underretter planmyndighederne om forekomsten af væsentlige bevaringsværdier, der har betydning for planlægningen.

 

 

 

 

 

 

 

12. Efter § 23 indsættes:

» § 23 a. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte et lokalt kulturmiljøråd.

 

 

Stk. 2. Et lokalt kulturmiljøråds opgave er at rådgive offentlige myndigheder med henblik på at understøtte de kulturhistoriske og bygningskulturelle værdier i den fysiske planlægning i lokalområdet.

 

 

Stk. 3. Kulturministeren kan yde tilskud til lokale kulturmiljøråd.«

 

 

 

§ 24. Kommunalbestyrelsen og amtsrådet skal underrette vedkommende kulturhistoriske museum senest samtidig med, at der meddeles byggetilladelse, tilladelse til råstofindvinding eller dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen efter naturbeskyttelsesloven.

 

13. I § 24,stk. 1 , udgår: »og amtsrådet«.

Stk. 2. Ved meddelelse om byggetilladelse skal kommunalbestyrelsen underrette ansøgeren om indholdet i denne lovs §§ 25-27.

 

 

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen underretter vedkommende kulturhistoriske museum om modtagne anmeldelser af nedrivninger eller andre byggearbejder, der vil medføre afgørende ændring i brug eller funktion af bygninger, bebyggelser eller andre kulturlevn.

 

 

 

 

 

§ 29 i. Amtskommuner og kommuner, som ejer ikkefredede arealer, der omfattes af bestemmelserne i § 29 a, stk. 1, og §§ 29 e og 29 f, skal pleje disse.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte regler om pleje af fortidsminder.

 

14.§ 29 i, stk. 1 , affattes således:

»Kommuner, som ejer diger, der omfattes af bestemmelsen i § 29 a, stk. 1, og fortidsminder, der omfattes af bestemmelserne i §§ 29 e og 29 f, skal pleje disse.«

 

 

 

§ 29 j. Kulturministeren kan i særlige tilfælde gøre undtagelse fra bestemmelserne i § 29 e, stk. 1, § 29 f og § 29 g, stk. 1 og 2. Ved meddelelse af dispensation fra § 29 e, stk. 1, kan der stilles vilkår, herunder om, at der for ansøgerens regning skal udføres en arkæologisk undersøgelse. Ved meddelelse af dispensation fra § 29 g, stk. 1 eller 2, kan der stilles vilkår, herunder om, at der for ansøgerens regning skal udføres en marinarkæologisk undersøgelse.

 

 

Stk. 2. Amtsrådet kan i særlige tilfælde gøre undtagelse fra bestemmelsen i § 29 a, stk. 1.

 

15. I § 29 j, stk. 2 , ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«.

 

 

 

§ 29 l. Kulturministeren kan beslutte at overtage amtsrådets beføjelser efter dette kapitel i sager, der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har større betydning.

 

16. I § 29 l, stk. 1 og 2 , ændres »amtsrådets« til »kommunalbestyrelsens«.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte regler om amtsrådets administration af § 29 j, stk. 2.

 

 

 

 

 

§ 29 m. Kulturministeren kan pålægge amtsrådet at tilvejebringe oplysninger, herunder kortmateriale, til brug for vurdering af forhold, der er omfattet af dette kapitel. Oplysningerne kan forlanges afgivet i en bestemt form.

 

17. I § 29 m ændres »amtsrådet« til »kommunalbestyrelsen«.

 

 

 

 

 

18.§ 29 o, stk. 1 , affattes således:

§ 29 o. Amtsrådet påser overholdelsen af dette kapitel og af de regler, der er udstedt efter dette kapitel.

 

»Kulturministeren påser overholdelsen af bestemmelserne i dette kapitel og af de regler, der er udstedt i medfør af bestemmelserne.«

Stk. 2. Kulturministeren kan bestemme, at tilsynet udøves af en anden myndighed.

 

 

Stk. 3. Tilsynsmyndigheden påser, at påbud og forbud efter dette kapitel efterkommes, og at vilkår, der er fastsat i tilladelser, overholdes.

 

19. I § 29 o, stk. 3 og 4 , ændres »Tilsynsmyndigheden« til: »Kulturministeren«.

Stk. 4. Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning.

 

 

Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte regler for udøvelsen af tilsynsvirksomheden.

 

 

 

 

 

§ 29 s. De opgaver og beføjelser, som dette kapitel henlægger til amtsrådet, udøves for Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuners vedkommende af kommunalbestyrelserne.

 

20.§ 29 s ophæves.

 

 

 

§ 29 t. Amtsrådets afgørelser efter dette kapitel eller de regler, der udstedes efter dette kapitel, kan påklages til Naturklagenævnet efter bestemmelserne i dette kapitel. Afgørelser efter § 29 o, stk. 4, kan dog ikke påklages.

 

21. I § 29 t, stk. 1, ændres »Amtsrådets« til: »Kommunalbestyrelsens«.

 

22.§ 29 t, stk. 1, 2. pkt., ophæves.

Stk. 2. Kulturministerens afgørelser efter § 29 h, stk. 2, og § 29 q, stk. 2, 1. pkt., kan påklages til Naturklagenævnet efter bestemmelserne i dette kapitel. Tilsvarende kan afgørelser efter § 29 j, stk. 1, påklages til Naturklagenævnet, for så vidt angår dispensationer fra bestemmelserne i § 29 e, stk. 1, 1. pkt., og § 29 g, stk.1 og 2, bortset fra tilladelser til arkæologiske undersøgelser af fortidsminder og historiske skibsvrag. Andre afgørelser efter dette kapitel kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

 

 

Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte bestemmelser om klage over afgørelser truffet af ministeren efter regler udstedt i medfør af dette kapitel. Kulturministeren kan bestemme, at sådanne afgørelser kan påklages til Naturklagenævnet, eller at sådanne afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.

 

 

 

 

 

§ 34. Kulturministeren fastsætter regler om regnskabsaflæggelse og om revisionens udførelse for tilskud, der udbetales i medfør af denne lov.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren fastsætter regler om regnskabsaflæggelse og grundlaget for tilskud for museer, der er omfattet af lov om regionale kulturaftaler.

 

23. I § 34 , stk. 2 , ændres »lov om regionale kulturaftaler« til »lov om kulturaftaler med kommuner m.v.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Lov nr. 429 af 10. juni 1997 om regionale faglige kulturmiljøråd ophæves.

 

 

 

§ 1. Lovens formål er at styrke den regionale og lokale indsats for bevaringen og udviklingen af kulturmiljøet ved oprettelse af regionale faglige kulturmiljøråd.

 

 

 

 

 

§ 2. Kulturmiljørådene rådgiver bl.a. om spørgsmål, der angår fortidsminder, fredede og bevaringsværdige bygninger og bymiljøer, landskabshistorie, kulturhistoriske elementer i landskabet, kulturhistoriske sammenhænge og helheder og landskabstræk.

 

 

 

 

 

§ 3. Amtsrådene og Bornholms Kommune samt Københavns og Frederiksberg Kommuner i fællesskab kan beslutte at oprette et regionalt fagligt kulturmiljøråd.

 

 

 

 

 

§ 4. Kulturmiljørådet består af højst 9 medlemmer, der skal have faglig indsigt i kulturmiljøspørgsmål.

 

 

Stk. 2. Akademiraadet, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Sammenslutningen af Lokalarkiver og Danmarks Naturfredningsforening udpeger hver 1 medlem. Den myndighed, der nedsætter kulturmiljørådet, udpeger 2 medlemmer blandt de statslige og statsanerkendte museer i regionen. For så vidt angår et amt, udpeger amtsrådet yderligere 1 medlem og kommuneforeningen 1 medlem. I Københavns og Frederiksberg Kommuner udpeger kommunalbestyrelserne yderligere hver 1 medlem. I Bornholms Kommune udpeger kommunalbestyrelsen yderligere 2 medlemmer.

 

 

Stk. 3. Det skal ved sammensætningen af kulturmiljørådet tilstræbes, at rådets medlemmer bredt dækker kulturmiljøfaglige områder. De 8 udpegede medlemmer kan for at opnå dette supplere sig med 1 medlem.

 

 

Stk. 4. Rådet vælger blandt medlemmerne en formand og en næstformand.

 

 

 

 

 

§ 5. Kulturmiljørådet rådgiver kommunalbestyrelser, amtsrådet, Hovedstadens Udviklingsråd og statslige myndigheder i planlægningen for og administrationen af kulturmiljøet i medfør af naturbeskyttelsesloven, bygningsfredningsloven, planloven og anden arealanvendelseslovgivning. Kulturmiljørådet kan i øvrigt udtale sig i forbindelse med væsentlige beslutninger om kulturmiljøer.

 

 

Stk. 2. Kulturmiljørådet kan rådgive lokale bevaringsråd, bevaringsforeninger og lignende om kulturmiljøspørgsmål.

 

 

Stk. 3. Det regionale faglige kulturmiljøråd kan afgive indstilling til miljø- og energiministeren om udpegning af en bygning som bevaringsværdig, jf. § 19, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.

 

 

 

 

 

§ 6. Miljø- og energiministeren kan fastsætte nærmere regler for de regionale faglige kulturmiljøråds arbejde.

 

 

 

 

 

§ 7. Kulturministeren kan yde tilskud til kulturmiljørådenes arbejde.

 

 

Stk. 2. Tilskud til kulturmiljørådene vil blive ydet inden for rammer, der fastsættes på de årlige bevillingslove.

 

 

Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om indsendelse af ansøgninger, regnskabsaflæggelse og revisionens udførelse samt vilkår for anvendelse af tilskud.

 

 

Stk. 4. Kulturministeren kan indhente materiale fra tilskudsmodtagere til brug for Rigsrevisionen.

 

 

Stk. 5. Udbetaling af tilskud kan ske forskudsmæssigt.

 

 

Stk. 6. Afgivne tilsagn kan bortfalde, og udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i tilfælde hvor tilskudsmodtageren ikke opfylder betingelserne for tilskuddet.

 

 

 

 

 

§ 8. Miljø- og energiministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.

 

 

Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for ministeren.

 

 

 

 

 

§ 9. Loven træder i kraft den 1. januar 1998.

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

 

 

I lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 911 af 14. oktober 2001, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 6. Forinden miljø- og energiministeren træffer beslutning om fredning, skal han skriftligt underrette:

1) bygningens ejer og bruger,

2) kommunalbestyrelsen,

3) amtsmuseumsrådet og det regionale, faglige kulturmiljøråd,

 

1. I § 6 , stk. 1, nr. 3, ændres »amtsmuseumsrådet og det regionale, faglige kulturmiljøråd,« til: »museumsrådet og kulturmiljørådet i det omfang, et sådant råd er oprettet i det pågældende lokalområde«.

4) en forening, som er bemyndiget efter § 24, stk. 3, og

 

 

5) de foreninger og lignende med lokalt tilhørsforhold, som har interesse i bevaringsspørgsmål, og som over for miljø- og energiministeren har fremsat skriftlig anmodning om at blive holdt underrettet om fredninger.

 

 

Stk. 2. I underretningen fastsættes en frist på mindst tre måneder for indsendelse af bemærkninger til fredningen.

 

 

Stk. 3. Fra det tidspunkt, den i stk. 1 nævnte underretning er kommet frem, må der ikke uden tilladelse fra miljø- og energiministeren foretages bygningsarbejder og lignende, som går ud over almindelig vedligeholdelse. Reglerne i § 10 finder tilsvarende anvendelse.

 

 

Stk. 4. Samtidig med underretningen efter stk. 1 foretager miljø- og energiministeren offentlig bekendtgørelse af forslaget med oplysning om fristen efter stk. 2.

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

 

 

I lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, jf. lovbekendtgørelse nr. 454 af 11. juni 1992, som senest ændret ved lov nr. 473 af 10. juni 2003, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 21. Registreringen foretages særskilt for hver kirkegård af det i § 26 nævnte syn.

Stk. 2. Til brug ved registreringen udarbejder menighedsrådet og en af vedkommende museumsråd udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til provsten.

 

1.§ 21 , stk. 2 , affattes således:

»Til brug ved registreringen udarbejder menighedsrådet og en af kulturministeren udpeget sagkyndig et forslag, der fremsendes til provsten.«

Stk. 3. For kirkegårde, der ikke er undergivet syn i henhold til § 26, foretages registreringen af Nationalmuseet. Det stedlige museum medvirker ved registreringen efter aftale med Nationalmuseet. Registreringen sker i samarbejde med kirkegårdsbestyrelsen. Nationalmuseets afgørelse kan påklages til kirkeministeren.

 

 

Stk. 4. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om registreringen.

 

 

 

 

 

 

 

§ 5

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-7 træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

 

 

1) museumslovens § 14, stk. 1, nr. 14, for så vidt angår amtskommuners ydelse af støtte i form af tilskud til museer, hvor amtskommunen er hovedtilskudsyder,

 

 

2) museumslovens § 18 for så vidt angår amtskommunale museumsråd og

 

 

3) Lov om regionale faglige kulturmiljøråd for så vidt angår amtskommunale kultur­miljø­råd.

 

 

Stk. 3. Amtskommunale museumsråd nedsat i medfør af museumslovens § 18 og amtskommunale kulturmiljøråd nedsat i medfør af lov om regionale faglige kulturmiljøråd, må ikke fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato.

 

 

Stk. 4. Sager på museumslovens område, der ved lovens ikrafttræden rettelig er indbragt for et amtsråd, men endnu ikke er færdigbehandlet, overgår til den myndighed, der efter bestemmelserne i lovforslagets § 1 får kompetence til at behandle sager på det pågældende område.

 

 

Stk. 5. Statsanerkendte museer, jf. museumslovens kapitel 6, der er undergivet amtskommunalt ejerskab, og konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, som er undergivet amtskommunalt ejerskab, skal inden den 1. januar 2006 være etableret som selvejende institutioner.

 

 

Stk. 6. Institutioner nævnt i stk. 5, må ikke påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af den offentlige myndighed, der bliver hovedtilskudsyder fra denne dato, og medmindre myndigheden har garanteret at overtage forpligtelserne fra samme dato.

 

 

Stk. 7. Ejerskabet til de amtskommunalt ejede bygninger i hvilke statsanerkendte museer, jf. museumslovens kapitel 6 og amtskommunalt finansierede konserveringscentre, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, varetager løsningen af deres opgaver, overdrages til den pågældende institution inden den 1. januar 2007, såfremt denne er selvejende. Kulturministeren fastsætter de nærmere vilkår for overdragelsen.

 


Bilag 2

 

Lovforslaget har været sendt i høring til følgende myndigheder og organisationer:

Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet, Trafikministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, Kommunernes Landsforening (KL), Amtsrådsforeningen (ARF), Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS), Hovedstadens Udviklings Råd (HUR), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation (AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO), Centralorganisationernes Fælles Udvalg (CFU), Kommunale Tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO), Statsansattes Kartel (StK), Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF) og Sundhedskartellet.

Øvrige:

Landsforeningen af landsbysamfund, Landdistrikternes fællesråd, Sammenslutningen af danske Småøer, Folketingets Kommunaludvalg, BYFO og Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Bygningskulturelt Råd, Dansk Byplanlaboratorium, De Danske Landboforeninger, DOCOMOMO Danmark, Europa Nostra Danmark, Fonden Realdania, Foreningen Danske Godser og herregårde, Foreningen Danske Slotte og herregårde v/adv. E. Bakgaard, Foreningen Straatag, Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse, Grundejernes Investeringsfond, ICOMOS, Selskabet til Bevaring af Industrimiljøer v/formand Ole Hyldtoft, Kunstakademiets Arkitektskole, Arkitektskolen i Aarhus, Akademirådet, Advokatrådet, Det Særlige Bygningssyn v/formand Poul Ingemann, Foreningen af Danske Naturhistoriske Museer, Foreningen af Danske Kunstmuseer, Dansk Kulturhistorisk Museumsforening, Museumsrådet for København og Frederiksberg, Museumsrådet for Københavns Amt, Museumsrådet for Frederiksborg Amt, Museumsrådet for Roskilde Amt, Museumsrådet for Vestsjællands Amt, Museumsrådet for Storstrøms Amt, Museumsrådet for Bornholms Amt, Museumsrådet for Fyns Amt, Museumsrådet for Sønderjyllands Amt, Museumsrådet for Ribe Amt, Museumsrådet for Vejle Amt, Museumsrådet for Ringkøbing Amt, Museumsrådet for Århus Amt, Museumsrådet i Viborg Amt, Museumsrådet for Nordjyllands Amt, Kulturmiljørådet i Nordjyllands Amt, Kulturmiljørådet i Ribe Amt, Kulturmiljørådet i Århus Amt, Kulturmiljørådet i Fyns Amt, Kulturmiljørådet i Vestsjællands Amt, Kulturmiljørådet i Frederiksborg Amt, Kulturmiljørådet i Storstrøms Amt, Kulturmiljørådet i Viborg Amt, Kulturmiljørådet i Roskilde Amt, Kulturmiljørådet i Københavns Amt, Kulturmiljørådet i Sønderjyllands Amt, Kulturmiljørådet i Vejle Amt, Kulturmiljørådet i Bornholms Amt, Kulturmiljørådet i Ringkøbing Amt, Kulturmiljørådet i Københavns og Frederiksberg Kommuner, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Danmarks Naturfredningsforening, Nordisk Konservatorforbund €" Den Danske Afdeling, Akademiet for de Skønne Kunster, ALMA, Amternes Vadehavssamarbejde, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, Bornholms Regionskommune, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Turistråd, Dansk Botanisk Forening, Dansk Dambrugerforening, Dansk Havbrugerforening, Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsmuseum, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Rideforbund, Dansk Skovforening, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Vandrelaug, Danske Entreprenører, De danske Skovdyrkerforeninger, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Hirschsprungske Samling, Den Kgl. Veterinær og Landbohøjskole, Det Arkæologiske Råd, Det Centrale Handicapråd, Det Kongelige Bibliotek, Det Økologiske Råd & Selskab, Dyrenes Beskyttelse, FATCH, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere, Foreningen af Naturfredningsformænd og disses suppleanter i Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af specialmuseer i Danmark, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Greenpeace Danmark, Hedeselskabet, Kulturrådet for Børn, Københavns Amtsmuseumsråds Forretningsudvalg, Københavns Universitet, Landbrugets Rådgivningscenter, Landinspektørforeningen, Museumshøjskolen, Museumstjenesten, Nationalmuseet, Naturhistorisk Museum Århus, Ordrupgaardsamlingen, Parcelhusejernes Landsforening, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, SID, Statens Arkiver, Statens Museum for Kunst, Statsbiblioteket, Tøjhusmuseet, Verdensnaturfonden og Århus Universitet.

Kirkeministeriet har herudover sendt lovforslaget i høring hos følgende:

Landets stiftsøvrigheder, Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer, Danmarks Provsteforening og Nationalmuseet.