L 51 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af musikloven. (Udmøntning af kommunalreformen for så
vidt angår musikområdet).
Fremsat den 24. februar 2005 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af musikloven
(Udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår musikområdet)
§ 1
I lov om musik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1001 af 29. november 2003, som
ændret ved lov nr. 1212 af 27. december 2003, foretages
følgende ændringer:
1. I overskriftentil kapitel 1 ændres
»amtsmusikudvalg« til: »lokale
musikudvalg«.
2.§ 2 affattes
således:
» § 2.
En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte
lokale musikudvalg.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte
udvalg skal virke til fremme af musiklivet i kommunen og skal
herunder medvirke til at samordne den musikalske virksomhed i
området.
Stk. 3. De nærmere regler for de
lokale musikudvalgs sammensætning og virksomhed
fastsættes af kommunalbestyrelserne.«
3. § 3 b affattes
således:
Ȥ 3 b.
Musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som
selvejende institutioner med kommunalt tilskud. Kunstrådet
kan dog godkende andre ordninger. Institutionernes vedtægter
godkendes af Kunstrådet og af de tilskudsgivende kommuner.
Kulturministeren udarbejder i samarbejde med Kunstrådet
vejledende standardvedtægter for musikskoler.
Stk. 2. Kunstrådet kan i
særlige tilfælde tilbagekalde en godkendelse, der er
meddelt efter stk. 1.
Stk. 3. Enhver kommunalbestyrelse er
forpligtet til at drive en musikskole, enten som en kommunal
institution eller som selvejende institution med kommunalt
tilskud.
Stk. 4. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelsen i stk. 3, således at flere kommuner
sammen kan drive en musikskole.«
4. § 3 c affattes
således:
Ȥ 3 c.
Musikskoleelevernes betaling for undervisningen må ikke
overstige 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift.«
5. § 3 d affattes
således:
Ȥ 3 d.
Kunstrådet kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved
musikskoler.
Stk. 2. Undervisningen på
statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne.
Stk. 3. Kulturministeren kan i
samråd med Kunstrådet fastsætte regler for
musikalske grundkurser.«
6. § 3 h affattes
således:
»3 h.
Kunstrådet kan yde tilskud efter § 3 g til rytmiske
spillesteder, der modtager et kommunalt tilskud til
musikdriften.«
7. § 3 i affattes
således:
Ȥ 3 i.
Regnskab for tilskud, der modtages efter § 3 g, godkendes
af de tilskudsgivende kommuner og indsendes herefter til
Kunstrådet.
Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler for kommunalbestyrelsens
behandling af regnskaber efter stk. 1.«
8.§ 5 affattes
således:
Ȥ 5.
Staten yder tilskud til de landsdelsorkestre, der er nævnt i
§ 4, med beløb, der fastsættes på de
årlige finanslove.«
9. § 6, stk. 1,
affattes således:
»Landsdelsorkestrene drives som
selvejende institutioner med vedtægter, som foruden af
kulturministeren skal være godkendt af de kommuner, som
må yde tilskud. Kulturministeren kan dog godkende andre
ordninger.«
10.§ 7, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-4,
træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse
og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens
ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en
amtskommune i medfør af
1) musiklovens § 2 for så vidt
angår amtsmusikudvalg og
2) musiklovens § 3 d for så vidt
angår musikalske grundkurser ved musikskoler.
Stk. 3. Amtsmusikudvalg, der er nedsat
i medfør af musiklovens § 2, må fra dagen
efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende ikke påtage
sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007,
medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og
kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra
denne dato.
Stk. 4. Funktionsperioden for
amtsmusikudvalg, der er nedsat i medfør af musiklovens
§ 2, og som er beskikket pr. 1. april 2006,
udløber den 31. december 2006. Amtsrådet skal drage
omsorg for afbeskikkelse af medlemmer af udvalgene.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kgl.
anordning sættes i kraft i Grønland med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en kommunalreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Det foreliggende lovforslag udmønter
den del af aftalen, der vedrører kulturområdet.
Forligspartierne ønsker i forbindelse med reformen at fremme
det lokale engagement i kulturlivet samt sikre varetagelsen af
nationale kulturpolitiske hensyn.
Der er i den politiske aftale om
kommunalreformen opstillet følgende principper for
opgavevaretagelse på kulturområdet:
€ Kommunerne skal fremover have ansvar for
økonomisk at støtte de områder og
institutioner, der har udpræget lokal karakter, og som findes
i stort set alle kommuner.
€ Kommunerne skal som hovedregel have
hovedtilskudsansvaret for de områder og institutioner, der i
øvrigt har en naturlig lokal forankring, og som ikke har en
særlig national opgave eller funktion.
€ Staten skal fremover som hovedregel have
ansvar for økonomisk at støtte de områder og
institutioner, der har en særlig national opgave eller
funktion.
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre ændringer i lov om musik som følge
af gennemførelsen af kommunalreformen. Forslaget
udmønter kommunalreformen for så vidt angår det
økonomiske ansvar for musikskolerne, landsdelsorkestrene, de
musikalske grundkurser og de rytmiske spillesteder. Desuden
gøres musikskolerne lovpligtige for hver enkelt kommune og
amtsmusikudvalgene erstattes af frivillige lokale musikudvalg.
På musikområdet er aftaleparterne
blevet enige om følgende opgave- og ansvarsfordeling:
€ Kommunerne får økonomisk
ansvar for musikskolerne, og driften af musikskolerne gøres
lovpligtig for kommunerne.
€ Ansvaret for finansieringen af
landsdelsorkestrene deles mellem staten og kommunerne.
€ Staten overtager ansvaret for de
musikalske grundkurser.
€ Staten overtager en større del af
ansvaret for finansieringen af de rytmiske spillesteder.
Lovforslaget indeholder desuden en
række forslag af teknisk karakter, der er affødt af,
at amtskommunerne nedlægges. Ordene "amter" og "amtskommuner"
foreslås i konsekvens heraf fjernet fra de relevante
lovbestemmelser.
En oversigt over lovforslaget sammenholdt med
gældende lov er vedlagt som bilag 1.
2. Gældende ret
Amtsmusikudvalgene
(§ 2)
Bestemmelsen giver hvert amtsråd
mulighed for at nedsætte et amtsmusikudvalg. I Bornholms,
Københavns og Frederiksberg kommuner nedsættes
kommunale musikudvalg. Endvidere afgiver udvalgene indstilling til
amtsrådet, kommunalbestyrelsen og Kunstrådet om
støtte.
Musikskolerne (§ 3 b og
§ 3 c)
Det fremgår af § 3 b, at
musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som
selvejende institutioner med kommunalt tilskud.
Der er i § 3 c fastsat bestemmelser
om refusion af udgifter til drift af musikskolerne. Staten yder
delvis refusion af kommuners, amtskommuners eller andres udgifter
til lærerlønsudgifter. Refusionsprocenten beregnes som
forholdet mellem statens bevilling og tilskuddene til
lærerlønsudgifter fra kommuner, amtskommuner eller
andre. Der er indlagt et loft på refusion af
lærerlønsudgifter på 25 pct. og indsat en
bestemmelse om, at refusionen er betinget af, at elevbetalingen
ikke må overstige en 1/3 af bruttoudgifterne ved skolens
drift.
De musikalske grundkurser
(§ 3 d)
Kunstrådet kan yde støtte til
musikalske grundkurser ved musikskoler. Kunstrådet kan
dække 1/3 af bruttoudgifterne under forudsætning af, at
de resterende 2/3 dækkes af de pågældende amts-
og primærkommuner.
Rytmiske spillesteder (§ 3
h)
Det er bestemt, at Kunstrådet kan yde
tilskud til rytmiske spillesteder, der modtager kommunalt eller
amtskommunalt tilskud til musikdriften. Tilskuddet fra
Kunstrådet kan ikke overstige det samlede kommunale og
amtskommunale tilskud til musikdriften.
Landsdelsorkestrene (§ 5 og
§ 7)
Staten yder tilskud til landsdelsorkestrene
med et beløb, der fastsættes på finansloven,
såfremt der ydes kommunalt eller amtskommunalt tilskud. Der
er desuden indsat en bestemmelse om, at Hovedstadens
Udviklingsråd, Vestsjællands og Storstrøms
amtskommuner yder tilskud til driften af Sjællands
Symfoniorkester.
Staten har også mulighed for at yde
støtte til udvidelse af antallet af fastansatte musikere,
hvis der ydes kommunalt eller amtsligt tilskud hertil.
3. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Amtsmusikudvalgene
(§ 2)
Det foreslås, at amtsmusikudvalgene
nedlægges som en naturlig konsekvens af nedlæggelsen af
amtskommunerne. Det foreslås i stedet, at kommunerne frit kan
oprette lokale musikudvalg. Dette vil kunne ske hver for sig eller
sammen med andre kommuner. Det vil i forlængelse heraf ikke
længere være nødvendigt, i forbindelse med
Kulturministeriets indgåelse af kulturaftaler med kommunerne
m.v., at kunne fravige bestemmelserne i stk. 2, om de lokale
musikudvalgs opgaver og kompetencer i forhold til kommunale musik-
og kulturudvalg. I forslaget vil kommunen allerede kunne oprette et
lokalt musikudvalg sammen med andre kommuner, og herigennem
opnå de tiltænkte samarbejdsmuligheder uden brug af den
gældende lovs fravigelsesbestemmelser.
Regeringen ønsker fortsat en lokal
forankring af musikpolitikken, og at der sker en samordning af den
musikalske virksomhed i området, hvorfor der gives mulighed
for at oprette lokale musikudvalg. Det er regeringens opfattelse,
at det er fornuftigt for nogle geografiske områder, at
kommuner kan gå sammen gruppevis om at oprette lokale
musikudvalg.
Det foreslås endvidere, at
Kunstrådet ikke længere skal være forpligtet til
at indhente indstilling om støtte hos udvalgene.
Kunstrådet vil naturligvis på eget initiativ kunne bede
udvalgene om en indstilling om støtte efter
§ 3.
Musikskolerne (§ 3 b og
§ 3 c)
Det foreslås, at kommunerne fremover
overtager statens økonomiske ansvar for musikskolerne, fordi
skolerne primært retter sig mod kommunens egne borgere. Det
indebærer, at midlerne overflyttes fuldt ud til det kommunale
bloktilskud.
Samtidig foreslås det at gøre
det lovpligtigt for kommunerne at drive en musikskole. Stort set
alle kommuner har i dag en musikskole. Med de fremtidige
større kommunestørrelser vil driften af en musikskole
være en naturlig del af kommunens virke. Det foreslås
dog også, at kommunerne kan samarbejde om at drive en
musikskole i regi af de regionale kulturaftaler. Forpligtigelsen
til at drive en musikskole er en sikring af, at denne opgave
fortsat løftes af kommunerne. Kulturministeren udsteder
fortsat vejledende standardvedtægter for organiseringen af
musikskolerne.
De musikalske grundkurser
(§ 3 d)
Det foreslås, at ansvaret for de 17
musikalske grundkurser fremover samles i staten. Dette vil skabe
sammenhæng med de øvrige deciderede uddannelsesled i
den musikalske fødekæde og indebære en entydig
ansvarsplacering af opgaven. De musikalske grundkurser tænkes
fortsat forankret på de lokale musikskoler for at sikre
samspillet mellem musikskoler og musikalske grundkurser.
De rytmiske spillesteder
(§ 3 h)
De rytmiske spillesteder er rettet mod det
lokale publikum eller område, men indgår ligeledes som
et væsentligt led i den musikalske fødekæde.
Derfor foreslås det, at staten overtager det nuværende
amtslige økonomiske tilskud til de rytmiske spillesteder.
Der forventes fortsat kommunal medfinansiering.
Det indebærer, at staten overtager et
større ansvar for de rytmiske spillesteder, men forslaget
fastholder ordningens lokale forankring. På den måde
kan ordningen for de rytmiske spillesteder fortsætte i sin
nuværende form, hvor der tages hensyn til både
regionale og mere lokalt orienterede spillesteder. Ordningen
tænkes som hidtil administreret af Kunstrådet.
Landsdelsorkestrene (§ 5 og
§ 7)
De fem landsdelsorkestre har forpligtelser
både i og uden for landsdelen og er med til at sikre, at den
professionelle kunst kan trives og udvikles i hele landet. De er i
deres natur således nationale opgaver, men med tilknytning
til en bestemt del af landet. På den baggrund forslås
det, at de nuværende amtslige tilskud til orkestrene på
Sjælland, i Sønderjylland og Aalborg overføres
til staten. Der forventes fortsat kommunal medfinansiering.
Dette betyder, at Sjællands
Symfoniorkester fremover udelukkende modtager driftsstøtte
fra staten, men orkestret bevarer sin regionale tilknytning og
forpligtelse.
Det skal fortsat være muligt for staten
at yde støtte til udvidelse af antallet af fastansatte
musikere.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger
opgaverne.
Kulturministeriet udsendte på den
baggrund Forslag til Lov om ændring af musikloven i
DUT-høring den 26. oktober 2004. Udgangspunktet for
drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har
været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det
seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med
drøftelserne har været at kvalificere skønnene
over de økonomiske konsekvenser, herunder især at
nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags
udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale
driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).
Det er Kulturministeriets vurdering, at der i
forbindelse med lovforslaget overføres 40,3 mio. kr. fra den
amtskommunale sektor til staten. Endvidere overføres netto
72,0 mio. kr. fra staten til primærkommunerne. De
anførte beløb er baseret på
udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003
opregnet til 2005 pris- og lønniveau og
2007-opgaveniveau.
Hertil kommer korrektioner som følge
af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra
regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale
administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter
på sektorer.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Finansministeriet, Justitsministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Skatteministeriet,
Socialministeriet, Undervisningsministeriet, Rigsrevisionen,
Konkurrencestyrelsen, Domstolsstyrelsen, Amtsrådsforeningen,
KL, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens
Udviklingsråd (HUR), Kunstrådet, Kunstrådets
Repræsentantskab, Kunststyrelsen, Statens Kunstfond, Det
Fynske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Det
Kongelige Danske Musikkonservatorium, Nordjysk Musikkonservatorium,
Rytmisk Musikkonservatorium, Vestjysk Musikkonservatorium,
DR€™s Ensembler, Danmarks Radio, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Amatørmusik, Dansk Jazzforbund,
Dansk Jazzmusiker Forening, Dansk Komponist Forening, Dansk Kor
Forbund, Dansk Magisterforening, Dansk Musikbiblioteksforening,
Dansk Musiker Forbund, Dansk Musikforlæggerforening, Dansk
Musikpædagogisk Forening, DAMUSA Dansk
Musikskolesammenslutning, Dansk Organist og Kantor Samfund, ROSA
Dansk Rock Samråd, Dansk Tonekunstner Forening, Danske
Folkedanseres Spillemandskreds, Danske Jazz, Beat og Folkemusik
Autorer, Det Kongelige Teater, Musikvidenskabeligt Institut
Københavns Universitet, Institut for Æstetiske Fag
Afdeling for Musikvidenskab Aarhus Universitet, Rytmisk Musik
Danmark, Folkemusikhusringen, Folkemusiksammenslutningen,
Folkeskolens musiklærerforeningen, Foreningen for
Verdensmusik i Danmark, Forum for Tidlig Musik i Danmark,
Fællesrådet for udøvende kunstnere,
Gymnasieskolernes Musiklærerforening,
Landsdelsorkesterforeningen, Musik & Ungdom, Ny Musik Odense,
Sammenslutningen af Danske Musikforeninger, Seminariernes
Musiklærerforening, Spillesteder DK, Dansk Solist-Forbund,
Dansk Kapelmesterforening, Århus Unge Tonekunstnere, Musica
Nova, DIEM Dansk Institut for Elektroakustisk Musik, Levende Musik
i Skolen, Solistforeningen af 1921, Athelas Sinfonietta Copenhagen,
Musica Ficta, Concerto Copenhagen, Ars Nova, Dansk Artist Forbund,
Folkemusikkens Fælles Sekretariat, MGK lederkredsen,
Statsligt og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfælleskab,
Danmarks Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Børne- og
Kulturchefforeningen.
9. Samlet vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor. | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor. | Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og
amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel
1)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Forslaget
indebærer, at amtskommunerne ikke længere kan
nedsætte amtsmusikudvalg. I stedet vil kommunerne få
mulighed for at oprette lokale musikudvalg.
Til nr. 2 (§ 2)
Til stk. 1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, hvilket
indebærer, at bestemmelsen om, at amtskommunerne kan
nedsætte et amtsmusikudvalg, udgår. Der gives i stedet
mulighed for, at kommunalbestyrelserne kan oprette lokale
musikudvalg, der har til opgave at varetage de samme funktioner som
amtsmusikudvalgene. Derfor gives der også mulighed for, at
flere kommuner kan gå sammen om at nedsætte et lokalt
musikudvalg.
Der er i givet fald tale om en frivillig
ordning, der naturligt forudsætter et vist aktivitets- og
befolkningsgrundlag. Derfor må det antages, at flere kommuner
vil gå sammen om at etablere et sådant musikudvalg,
ligesom nogle kommuner vil foretrække at samordne deres
kulturaktiviteter på tværs af kunstgenrer mm. Der kan
ikke forventes en forøgelse af antallet af lokale
musikudvalg i forhold til den ordning, der gælder i dag.
Til stk. 2
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Det
indebærer, at kommunerne overtager amtskommunernes hidtidige
opgaver. De lokale musikudvalg vil herefter overtage
amtsmusikudvalgenes funktioner inden for det givne geografiske
område.
Det foreslås, at bestemmelsen om, at
udvalgene afgiver indstilling til amtsrådet og
Kunstrådet, udgår. Kunstrådet vil naturligvis
på eget initiativ kunne bede udvalgene om en indstilling om
støtte efter § 3. Det samme gør sig
gældende for kommunalbestyrelserne.
Til stk. 3
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Det
foreslås, at amtsmusikudvalgene afløses af lokale
musikudvalg, som det fremgår af bemærkninger til
stk. 1. Det vil herefter være kommunalbestyrelserne, der
fastsætter de nærmere regler for de lokale musikudvalgs
sammensætning og virksomhed. Kulturministeren kan som i den
gældende lov fortsat udstede vejledende retningslinjer
herfor.
Bestemmelsen i den gældende lovs
stk. 3 om, at kulturministeren i forbindelse med
indgåelse af regionale kulturaftaler kan fravige
bestemmelserne i stk. 2, foreslås ikke
videreført. I forslaget vil kommunerne frit kunne
nedsætte lokale musikudvalg. Dette vil kunne ske hver for sig
eller sammen med andre kommuner. De lokale musikudvalg vil derfor
kunne dække et geografisk område, der går ud over
den enkelte kommune og herigennem opnå bestemmelsens
tiltænkte samarbejdsmuligheder uden brug af en
fravigelsesbestemmelse.
Til nr. 3 (§ 3 b)
Til stk. 1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, der herved
udgår af lovteksten. Amtskommunerne kan derfor ikke
længere yde tilskud til musikskoler og godkende deres
vedtægter. Fremover vil det være Kunstrådet og de
tilskudsgivende kommuner, der godkender vedtægterne.
Til stk. 2
Bestemmelsen er en videreførelse af
§ 3 b, stk. 2, hvorefter Kunstrådet i
særlige tilfælde kan tilbagekalde en godkendelse.
Til stk. 3
Formålet med indsættelsen af
bestemmelsen er at implementere beslutningen i "Aftale om
strukturreform" om at gøre det lovpligtigt for enhver
kommune at drive en musikskole. I den gældende lov er det
frivilligt for kommunerne at yde støtte til musikskolerne,
og der er ikke i dag musikskoler i alle kommuner. Fremover vil
enhver kommune være forpligtet til at drive en musikskole,
enten som en kommunal institution eller en selvejende institution
med kommunalt tilskud. Det forventes imidlertid, at der efter
ikrafttræden af den nye kommunestruktur €" selv uden
etablering af nye musikskoler vil være en musikskole i alle
landets kommuner.
Musikskolerne har i dag et aktivitetsniveau,
hvor langt de fleste lever op til de vejledende retningslinjer for
musikskoleundervisning. KL og Kulturministeriet forventer, at dette
aktivitetsniveau som minimum vil blive fastholdt, efter at
musikskolernes finansiering fra 1. januar 2007 fuldt ud
overgår til kommunerne. KL og Kulturministeriet har i den
forbindelse aftalt, at Kulturministeriet i en fireårig
overgangsperiode efter kommunalreformens ikrafttræden
viderefører den systematiske dataindsamling
(musikskolestatistikken) vedr. aktivitetsniveauet i landets
musikskoler med henblik på at vurdere om niveauet som minimum
fastholdes som det kendes i dag.
Til stk. 4
Formålet med bestemmelsen er, at
kommuner i særlige tilfælde kan samarbejde om at drive
en musikskole i forbindelse med Kulturministeriets indgåelse
af kulturaftaler med kommuner m.v. Herved gives der mulighed for,
at kommuner kan fravige bestemmelsen i stk. 3, og sammen drive
en musikskole, hvis man i forvejen har et samarbejde på
kulturområdet kommunerne imellem i forbindelse med
Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v.
Lov om regionale kulturaftaler foreslås
ændret som følge af kommunalreformen. Udtrykket
"regionale kulturaftaler" foreslås derfor ændret til
fremover at hedde "kulturaftaler med kommuner m.v." Som konsekvens
heraf foreslås udtrykket regionale kulturaftaler tilsvarende
ændret til kulturaftaler med kommuner m.v. de steder i
musikloven, som henviser til de regionale kulturaftaler.
Til nr. 4 (§ 3 c)
I "Aftale om strukturreform" er det
besluttet, at musikskolerne skal finansieres af kommunerne, og det
hidtidige tilskud fra staten og amtskommunerne overføres til
kommunerne gennem det kommunale bloktilskud. Dette indebærer,
at bestemmelserne i stk. 1-8 om statens refusion af
kommunernes eller amtskommunernes udgifter til drift af musikskoler
udgår af loven, da kommunerne vil have det fulde ansvar for
finansiering af skolerne.
Bestemmelsen i den gældende lovs
§ 3 c, stk. 4 om, at musikskoleelevernes betaling
for undervisning ikke må overstige 1/3 af bruttoudgiften ved
skolens drift, opretholdes som et nyt stk. 1, således at
elevbetalingen fastholdes på nuværende niveau.
Til nr. 5 (§ 3 d)
Til stk. 1
Bestemmelsen er en videreførelse af
gældende lovs § 3 d, stk. 1, hvorefter
Kunstrådet kan yde støtte til musikalske
grundkurser.
Til stk. 2
Bestemmelsen er en videreførelse af
gældende lovs § 3 d, stk. 3, hvorefter
undervisningen på statsstøttede grundkurser er gratis
for eleverne.
Til stk. 3
For at sikre sammenhængen mellem
musikskolerne og de musikalske grundkurser på skolerne
foreslås det at indsætte bestemmelsen om, at
kulturministeren i samråd med Kunstrådet kan
fastsætte regler for musikalske grundkurser. Kulturministeren
kan således fastsætte regler for de musikalske
grundkurser efter at have konsulteret Kunstrådet.
I "Aftale om strukturreform" er det
besluttet, at staten overtager ansvaret for driften af musikalske
grundkurser ved musikskoler, der hidtidig er finansieret af stat,
amt og kommune, hvorfor den gældende lovs stk. 2
udgår, da bestemmelsen fastsætter udgiftsfordelingen
mellem stat, amt og kommune. Bestemmelsen i stk. 1
fastslår herefter, at det er staten, der gennem
Kunstrådet yder tilskud til musikalske grundkurser ved
musikskoler.
Til nr. 6 (§ 3 h)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, der derved
ikke længere kan yde tilskud til driften af rytmiske
spillesteder, som det er tilfældet i den gældende lov.
I henhold til "Aftale om strukturreform" overtager staten den
hidtidige amtslige finansiering af de rytmiske spillesteder.
Bestemmelsen i den gældende lovs
§ 3 h, stk. 2, om, at tilskuddet fra
Kunstrådet ikke kan overstige det samlede kommunale og
amtskommunale tilskud, ophæves, da staten gennem
Kunstrådet fremover vil fordele de hidtidige amtslige og
statslige tilskud til de rytmiske spillesteder, der herved kan
overstige det kommunale tilskud.
Til nr. 7 (§ 3 i)
Til stk. 1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, da de i
henhold til den gældende lovs § 3 i, stk. 1
skal godkende regnskab for tilskud. Det indebærer at regnskab
for tilskud, der modtages fra Kunstrådet, fremover alene skal
godkendes af kommunerne.
Til stk. 2
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne.
Kulturministeren får derfor alene bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler for kommunalbestyrelsens
behandling af regnskaber.
Til nr. 8 (§ 5)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, hvilket
betyder, at der fremover ikke ydes amtskommunalt tilskud, som det
er tilfældet i den gældende lov. I "Aftale om
strukturreform" er det besluttet, at staten overtager de hidtidige
amtslige tilskud til landsdelsorkestrene. Den nuværende
kommunale finansiering forudsættes opretholdt.
Det betyder, at Sjællands
Symfoniorkester fremover udelukkende modtager driftsstøtte
fra staten, da orkestret ikke modtager kommunal støtte.
Dette er tillige baggrunden for ophævelsen af bestemmelsen i
stk. 3, hvorefter der til driften af Sjællands
Symfoniorkester ydes tilskud af Hovedstadens Udviklingsråd
samt Vestsjællands og Storstrøms amtskommuner, der
alle nedlægges.
Aarhus Symfoniorkester, Aalborg
Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester og Odense
Symfoniorkester støttes som hidtil af både staten og
hjemkommunerne.
Ophævelsen af stk. 2 i den
gældende lov er af teknisk karakter. Efter § 12 a
fastsætter kulturministeren nærmere regler for
forvaltning af tilskud, garantier og lån samt for
regnskabsaflæggelse og revision. Der er derfor ikke behov for
en særskilt regel herom, der kun gælder for de fem
institutioner.
Til nr. 9 (§ 6)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne.
Landsdelsorkestrenes vedtægter vil fremover ikke skulle
godkendes af de tilskudsgivende amtskommuner, som det er
tilfældet i den gældende lov. Vedtægterne vil
forsat skulle godkendes af Kulturministeriet og de tilskudsgivende
kommuner.
Til nr. 10 (§ 7)
Staten har allerede mulighed for at yde
støtte til udvidelse af antallet af fastansatte musikere
gennem de beløb, der fastsættes på de
årlige finanslove i henhold til § 5, stk. 1.
Derfor foreslås bestemmelsen i den gældende lovs
§ 7, stk. 2, ophævet. Det forventes, at den
hidtidige støtte videreføres uændret.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at ændringsloven
træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i
stk. 2-4, træder dog i kraft dagen efter lovens
bekendtgørelse i Lovtidende.
Til stk. 2
Amtskommunerne har oprettet og giver
økonomiske tilskud til en række institutioner på
kulturområdet. Disse institutioner aflægger regnskab
til amtskommunen. Når det gælder tilskud, som af amtet
bliver ydet i 2006, skulle institutionen have aflagt regnskab til
amtet efter regnskabsårets udgang, dvs. efter den 1. januar
2007. Da amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges
pr. denne dato, vil dette ikke kunne lade sig gøre. I
tilfælde, hvor ansvaret for det pågældende
sagsområde overføres til staten, vil
regnskabsaflæggelse m.v. skulle ske til Kulturministeriet
eller en styrelse under Kulturministeriet. Den nærmere
afklaring heraf beror på forhandlinger med de kommunale
organisationer og de berørte institutioner.
På denne baggrund foreslås en
overgangsbestemmelse, som giver kulturministeren bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om
regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for
institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget
tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af
1) musiklovens § 2 for så vidt
angår amtsmusikudvalg (jf. lovforslagets § 1, nr.
2), og
2) musiklovens § 3 d for så vidt
angår musikalske grundkurser ved musikskoler (jf.
lovforslagets § 1, nr. 5).
Til stk. 3
Forslaget til § 2, stk. 3, er
en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den
omstændighed, at amtsmusikudvalg, som amtskommuner
måtte have nedsat i medfør af den gældende
musiklovs § 2, ikke videreføres, når
amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. 1.
januar 2007. I medfør af lovforslagets § 1, nr. 2,
kan en eller flere kommuner nedsætte lokale musikudvalg, men
der er ikke pligt hertil.
På denne baggrund foreslås det,
at amtsmusikudvalgene fra dagen efter lovens bekendtgørelse
i Lovtidende ikke må påtage sig forpligtelser, der
rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er
godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har
garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato. Det
forventes normalt at være i tilfælde, hvor en
kommunalbestyrelse har nedsat eller agter at nedsætte et
lokalt musikudvalg i medfør af lovforslagets § 1,
nr. 2, at kommunalbestyrelsen godkender og accepterer at garantere
for sådanne forpligtelser. Den kommunalbestyrelse, der her er
tale om, er €" i kommuner, der omfattes af
sammenlægninger €" den nye kommunalbestyrelse, der
tiltræder den 1. januar 2007, og som fungerer som
sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.
I visse tilfælde kan der være
påtaget forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar
2007. I disse tilfælde finder § 3, stk. 3, i
det samtidig af indenrigs- og sundhedsministeren fremsatte forslag
til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i
forbindelse med kommunalreformen anvendelse. Det indebærer,
at kommunerne, regionerne og staten i foråret 2006 vil
forhandle om en aftale om, hvilken myndighed der overtager
sådanne forpligtelser.
Til stk. 4
Bestemmelsen er en overgangsbestemmelse, som
sikrer, at medlemmer af amtsmusikudvalgene €" som i
forbindelse med kommunalreformen nedlægges pr. 1. januar 2007
€" bliver afbeskikket af amtsrådet, og amtsrådet
eller kommunalbestyrelsen drager omsorg for de fornødne
formaliteter, herunder eventuelle spørgsmål om
opsigelsesvarsel og lønforhold, knyttet til, at
funktionsperioden for amtsmusikudvalgene afkortes.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1. I lov om
musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1001 af 29. november 2003,
som ændret ved lov nr. 1212 af 27. december 2003, foretages
følgende ændringer: |
| | |
Kapitel 1 Kunstrådet og
amtsmusikudvalg | | 1. I
overskriften til kapitel 1 ændres
»amtsmusikudvalg« til: »lokale
musikudvalg«. |
| | |
§ 2. Hvert amtsråd kan nedsætte et
amtsmusikudvalg. Kommunalbestyrelserne i Bornholms,
Københavns og Frederiksberg kommuner nedsættes
kommunale musikudvalg (herefter benævnt amtsmusikudvalg). | | 2. § 2 affattes
således: » § 2. En kommune
eller flere kommuner i forening kan nedsætte lokale
musikudvalg. |
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte
udvalg skal virke til fremme af musiklivet i amtet, henholdsvis
kommunen, og skal herunder medvirke til at samordne den musikalske
virksomhed i området. Udvalgene afgiver indstilling til
amtsrådet, henholdsvis Borgerrepræsentationen og
kommunalbestyrelsen, samt Kunstrådet, om støtte efter
§ 3. | | Stk. 2. De i stk. 1 nævnte
udvalg skal virke til fremme af musiklivet i kommunen og skal
herunder medvirke til at samordne den musikalske virksomhed i
området. |
Stk. 3. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige
bestemmelserne i stk. 2. | | Stk. 3. De nærmere regler for de
lokale musikudvalgs sammensætning og virksomhed
fastsættes af kommunalbestyrelserne.« |
Stk. 4. De nærmere regler for
amtsmusikudvalgenes sammensætning og virksomhed
fastsættes af amtsrådene. Kulturministeren udsteder
vejledende retningslinjer herfor. | | |
| | |
§ 3 b. Musikskolerne drives som kommunale
institutioner eller som selvejende institutioner med kommunalt
tilskud. Kunstrådet kan dog godkende andre ordninger.
Institutionernes vedtægter godkendes af Kunstrådet og
af de tilskudsydende kommuner og eventuelt amtskommuner.
Kulturministeren udarbejder i samarbejde med Kunstrådet
vejledende standardvedtægter for musikskoler. | | 3. § 3 b affattes
således: »§ 3 b.
Musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som
selvejende institutioner med kommunalt tilskud. Kunstrådet
kan dog godkende andre ordninger. Institutionernes vedtægter
godkendes af Kunstrådet og af de tilskudsgivende kommuner.
Kulturministeren udarbejder i samarbejde med Kunstrådet
vejledende standardvedtægter for musikskoler. |
Stk. 2. Kunstrådet kan i
særlige tilfælde tilbagekalde en godkendelse, der er
meddelt efter stk. 1. | | Stk. 2. Kunstrådet kan i
særlige tilfælde tilbagekalde en godkendelse, der er
meddelt efter stk. 1. |
| | Stk. 3. Enhver kommunalbestyrelse er
forpligtet til at drive en musikskole, enten som en kommunal
institution eller som selvejende institution med kommunalt
tilskud. |
| | Stk. 4. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v.
fravige bestemmelsen i stk. 3, således at flere kommuner
sammen kan drive en musikskole." |
| | |
§ 3 c. Staten yder delvis refusion af kommuners,
amtskommuners eller andres udgifter til
lærerlønsudgifter i forbindelse med driften af
musikskoler, jf. dog stk. 4. | | 4. § 3 c affattes
således: » § 3 c.
Musikskoleelevernes betaling for undervisningen må ikke
overstige 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift.« |
Stk. 2. Refusionsprocenten beregnes
som forholdet mellem statens på finansloven fastsatte
bevilling og de samlede tilskud til lærerlønsudgifter
ved musikskoler fra kommuner, amtskommuner eller andre. | | |
Stk. 3. Kommuner, amtskommuner eller
andre kan maksimalt få refunderet 25 pct. af udgifterne til
musikskolelærerlønningerne. | | |
Stk. 4. Det er en betingelse for at
opnå refusion efter stk. 1, at musikskolelevernes
betaling for undervisningen ikke overstiger 1/3 af bruttoudgiften
ved skolens drift. | | |
Stk. 5. Staten udbetaler en
foreløbig refusion i henhold til § 3 c,
stk. 1. Den beregnes på grundlag af budgetter, der er
godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd.
Refusionen udbetales ratevis forud. | | |
Stk. 6. Endelig beregning af
refusionen i henhold til § 3 c, stk. 3, foretages
på grundlag af regnskaber. Regnskaberne skal være
godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd og
skal indeholde dokumentation for den samlede elevbetaling. Den
endelige refusion kan dog ikke overstige den foreløbigt
udbetalte refusion. | | |
Stk. 7. For meget udbetalt refusion i
et regnskabsår modregnes i refusionen for det følgende
år. | | |
Stk. 8. Kulturministeren kan i forbindelse
med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige
bestemmelserne i stk. 1-7. | | |
| | |
§ 3 d. Kunstrådet kan yde støtte til
musikalske grundkurser ved musikskoler. | | 5. § 3 d affattes
således: » § 3 d.
Kunstrådet kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved
musikskoler. |
Stk. 2. Kunstrådet kan
dække 1/3 af bruttoudgifterne i forbindelse med et musikalsk
grundkursus under forudsætning af, at de resterende 2/3
dækkes af de pågældende amts- og
primærkommuner. | | Stk. 2. Undervisningen på
statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne. |
Stk. 3. Undervisningen på
statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne. | | Stk. 3. Kulturministeren kan i
samråd med Kunstrådet fastsætte regler for
musikalske grundkurser." |
| | |
§ 3 h. Kunstrådet kan kun yde tilskud efter
§ 3 g til rytmiske spillesteder, der modtager et
kommunalt eller amtskommunalt tilskud til musikdriften. | | 6. § 3 h affattes
således: » §
3 h. Kunstrådet kan yde tilskud efter
§ 3 g til rytmiske spillesteder, der modtager et
kommunalt tilskud til musikdriften.« |
Stk. 2. Tilskuddet fra
Kunstrådet kan ikke overstige det samlede kommunale og
amtskommunale tilskud til musikdriften. | | |
| | |
§ 3 i. Regnskab for tilskud, der modtages efter
§ 3 g, godkendes af kommuner eller amtskommuner og
indsendes herefter til Kunstrådet. | | 7. § 3 i affattes
således: » § 3 i.
Regnskab for tilskud, der modtages efter § 3 g, godkendes
af de tilskudsgivende kommuner og indsendes herefter til
Kunstrådet. |
Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere retningslinier for
kommunalbestyrelsens og amtsrådets behandling af regnskaber
efter stk. 1. | | Stk. 2. Kulturministeren
fastsætter nærmere regler for kommunalbestyrelsens
behandling af regnskaber efter stk. 1.« |
| | |
§ 5. Staten yder tilskud til de landsdelsorkestre,
der er nævnt i § 4, med beløb, der
fastsættes på de årlige finanslove, såfremt
der ydes kommunalt eller amtskommunalt tilskud. | | 8. § 5 affattes
således: » § 5.
Staten yder tilskud til de landsdelsorkestre, der er nævnt i
§ 4, med beløb, der fastsættes på de
årlige finanslove.« |
Stk. 2. Tilskuddene til
landsdelsorkestrene udbetales forskudsvis i henhold til de
budgetter, der er godkendt af de tilskudsgivende myndigheder. Efter
regnskabsårets afslutning indsendes regnskab til de
tilskudsgivende myndigheder. | | |
Stk. 3. Til driften af Sjællands
Symfoniorkester ydes tilskud af Hovedstadens Udviklingsråd
samt af Vestsjællands og Storstrøms Amtskommuner. | | |
| | |
§ 6. Landsdelsorkestrene drives som selvejende
institutioner med vedtægter, som foruden af Kulturministeriet
skal være godkendt af de tilskudsgivende kommuner og
amtskommuner. Ministeriet kan dog godkende andre ordninger. | | 9. § 6, stk. 1 ,
affattes således: »Landsdelsorkestrene drives som
selvejende institutioner med vedtægter, som foruden af
kulturministeren skal være godkendt af de kommuner, som
må yde tilskud. Kulturministeren kan dog godkende andre
ordninger.« |
| | |
§ 7. Staten kan yde støtte til
landsdelsorkestrenes merudgifter til opførelse af
værker inden for særlige genrer samt til særlige
projekter. | | 10. § 7 affattes
således: » § 7.
Staten kan yde støtte til landsdelsorkestrenes merudgifter
til opførelse af værker inden for særlige genrer
samt til særlige projekter. |
Stk. 2. Staten kan yde støtte
til udvidelse af antallet af fastansatte musikere ved et eller
flere landsdelsorkestre, såfremt der ydes kommunalt eller
amtskommunalt tilskud hertil. | | Stk. 2. Staten kan yde tilskud til
landsdelsorkestrenes turnevirksomhed i ind- og udland.« |
Stk. 3. Staten kan yde tilskud til
landsdelsorkestrenes turnevirksomhed i ind- og udland. | | |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-4, træder dog i
kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende. |
| | Stk. 2. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse
og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens
ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en
amtskommune i medfør af |
| | 3) musiklovens § 2 for så vidt
angår amtsmusikudvalg og 4) musiklovens § 3 d for så vidt
angår musikalske grundkurser ved musikskoler. |
| | Stk. 3. Amtsmusikudvalg, der er nedsat
i medfør af musiklovens § 2, må fra dagen
efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende ikke påtage
sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007,
medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og
kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra
denne dato. |
| | Stk. 4. Funktionsperioden for
amtsmusikudvalg, der er nedsat i medfør af musiklovens
§ 2, og som er beskikket pr. 1. april 2006,
udløber den 31. december 2006. Amtsrådet skal drage
omsorg for afbeskikkelse af medlemmer af udvalgene. |
| | |
| | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kgl.
anordning sættes i kraft i Grønland med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger. |
| | |