Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Fødevareministeren
(Hans Chr. Schmidt) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om jordfordeling og
offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. ( Jordfordeling
sloven)
(Lovforslag nr. L 5).
Lovforslaget er en sammenskrivning af lov om
jordfordeling mellem landejendomme (jordfordelingsloven) og lov om
offentlig fremskaffelse af jord til jordbrugsmæssige
formål m.m. (Jordkøbsloven). Lovforslaget er en
genfremsættelse af det tidligere fremsatte lovforslag L
103.
Formålet med lovforslaget er at foretage en
modernisering af lovgivningen på området, herunder
særligt af de dele af lovteksterne, der vedrører
miljø- og naturprojekters gennemførelse i det
åbne land, og at tilpasse lovens tekst til at omfatte
jordfordelinger, som omfatter almindelige arronderingsmæssige
forhold med offentlig støtte efter EU-reglerne for udvikling
af landdistrikterne.
Forslaget viderefører i vid
udstrækning de gældende bestemmelser i de to love, men
lovforslaget medfører en forenkling af kriterierne for det
offentliges erhvervelser og afhændelser af fast ejendom, som
gennemføres med hjemmel i lovene. Loven skal erstatte de to
hidtidige love.
Lovforslaget muliggør, at de opgaver, som
Direktoratet for FødevareErhverv udfører i
forbindelse med gennemførelse af jordfordelinger, helt eller
delvist kan udlægges til private.
Fra at være en offentlig støtte til
gennemførelse af jordomlægninger til fremme af
driftsforholdene i landbruget, er jordfordelingsinstrumentet i de
senere år mere og mere blevet anvendt som instrument til
realisering af naturgenopretningsprojekter o.l. Især har
etableringen af vådområdeprojekter i
Vandmiljøplan II vist, at principperne i de tidligere
jordlove om opkøb af jord til jordbrugsmæssige
formål og om jordfordeling er særdeles velegnede
værktøjer til såvel gennemførelse af
forhandlinger med berørte lodsejere som den tekniske og
juridiske berigtigelse af indgåede handler.
Lovforslaget bygger på den særlige
sammenhæng mellem jordfordeling og muligheden for gennem
jordkøb at etablere en jordpulje, idet gennemførelse
af jordfordeling ved arealkrævende projekter i det åbne
land som hovedregel forudsætter tilstedeværelsen af
puljejord. Opkøb af puljejord uden for
projektområderne er et effektivt redskab til at fremskaffe
erstatningsarealer til berørte landbrugsbedrifter. Hermed
holdes produktionsapparatet intakt, hvilket ofte er en
afgørende forudsætning for lodsejernes frivillige
deltagelse i projekterne. Det er således nødvendigt
for fastholdelse af princippet om, at det er frivilligt at deltage
i en jordfordeling, der fremmer gennemførelsen af et natur-
og miljøprojekt, at der er mulighed for at kunne tilbyde de
berørte lodsejere erstatningsarealer.
Lovforslaget danner således grundlag for, at
der er et samlet instrument til rådighed, der kan sikre, at
realiseringen af arealkrævende projekter i det åbne
land bliver til gavn for både landbrugserhvervet, naturen og
miljøet.
Lovforslaget viderefører i vid
udstrækning bestemmelserne i de gældende love. Ud over
den formelle hjemmel til køb af puljejord videreføres
hjemmelen til at pålægge forkøbsret for staten
til såkaldt frijord, dvs. landbrugsjord uden landbrugspligt
med henblik på, at arealerne senere kan blive sammenlagt med
en landbrugsejendom. Derudover videreføres den hjemmel til
køb af jord til kolonihaveformål (oprettelse af
nye havekolonier, tilvejebringelse af erstatningsarealer og
erhvervelse af eksisterende haver), som har været i de
tidligere jordlove. I forbindelse med vedtagelsen af
kolonihaveloven i 2001 introduceredes begrebet "varige
kolonihaveområder", der kun kan nedlægges,
såfremt væsentlige samfundsmæssige interesser
nødvendiggør dette. I sådanne tilfælde
skal der stilles erstatningsarealer til rådighed. Det
fastsættes i kolonihaveloven, at kolonihaver på
statsejet jord er varige. Som følge af vedtagelsen af
kolonihaveloven blev både planloven og jordkøbsloven
ændret. Planloven for at sikre, at der bliver udlagt nye
kolonihaveområder, navnlig i hovedstadsområdet, og
jordkøbsloven for at give mulighed for at erhverve arealer
med eksisterende havekolonier.
Afledt af lovenes praktiske anvendelse gennem
mange år uden gennemgribende ændringer, er der behov
for, at både jordfordelingsloven og jordkøbsloven
bliver ajourført. En sammenskrivning af lovene vil samtidig
medføre regelforenkling og fokusering af
jordlovgivningen og skal derfor ses i sammenhæng med lov
om landbrugsejendomme og lov om drift af landbrugsjorder, der
trådte i kraft 1.september 2004.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslagets bemærkninger, anbefaler jeg lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.