L 48 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til
bygning af visse skibstyper. (Forlængelse af loven).
Fremsat den 24. februar 2005 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig,
kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse
skibstyper
(Forlængelse af loven)
§ 1
I lov nr. 305 af 30. april 2003 om
midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af
visse skibstyper foretages følgende ændring:
1. I § 2, stk. 1,
ændres »31. marts 2004« til »31. marts
2005«.
§ 2
Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Den gældende lov
Lov nr. 305 af 30. april 2003 om midlertidig
støtte til bygning af visse skibstyper gav grundlaget for
administrationen af mulighederne i EF-forordning nr. 1177/2002 af
27. juni 2002 om en midlertidig defensiv ordning for
skibsbygningsindustrien. Loven gav mulighed for at yde midlertidig
støtte til nybygningskontrakter, der er indgået i
perioden fra 1. januar 2003 til og med den 31. marts 2004.
2. Baggrunden for
ændringsforslaget
EU€™s ministerråd vedtog med
forordning (EF) nr. 502/2004 af 11. marts 2004 om ændring af
forordning (EF) nr. 1177/2002 om en midlertidig defensiv ordning
for skibsbygningsindustrien at forlænge muligheden for at yde
en midlertidig defensiv støtte til skibsbygningsindustrien.
Beslutningen er begrundet i Kommissionens tosporede strategi over
for Sydkoreas unfair handelspraksis, hvor EU dels har indledt en
klagesag i WTO mod Sydkorea og dels har indført en
midlertidig defensiv støtteordning. Kommissionen har fundet
det nødvendigt at forlænge den midlertidige ordning,
fordi WTO-sagen først forventes endeligt afsluttet i
foråret 2005.
Den tidligere forordning udløb den 31.
marts 2004. Den nye forordning indebærer, at den midlertidige
defensive ordning kan forlænges med endnu et år, det
vil sige til den 31. marts 2005; derudover er der ikke sket
ændringer i den oprindelige forordning.
Da det nu efter vedtagelsen i EU af
forlængelsen af den midlertidige støtte kan
konstateres, at de EU-lande (især Tyskland), som Danmark
konkurrerer med, har udnyttet muligheden for at forlænge den
midlertidige driftsstøtte, finder regeringen, at den af
konkurrencehensyn bør forlænge muligheden for
støtte til den danske skibsbygningsindustri.
Der sker ingen ændringer i
administrationen af ordningen.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Lovforslaget indebærer en forventet
statslig merudgift i 2005 på 460 mio. kr. Aktstykke om
etablering af en tilsagnsramme vil blive forelagt Folketingets
Finansudvalg. Finansieringen forventes at blive tilvejebragt ved
aflejrede støttemidler i Danmarks Skibskreditfond, som i
forbindelse med modernisering af Danmarks Skibskreditfond betales
til staten i henhold til aftale herom af 17. januar 2005 mellem
økonomi- og erhvervsministeren, Danmarks Skibskreditfond og
Danmarks Nationalbank. Tilsagn om støtte vil blive givet med
forbehold for tilvejebringelse af finansieringen gennem
modernisering af Skibskreditfonden. Værftsbranchen er bekendt
hermed.
4. Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Administrationen af kontraktbetinget
driftsstøtte varetages af økonomi- og
erhvervsministeren, Erhvervs- og Byggestyrelsen. I medfør af
den gældende lov er der udstedt en bekendtgørelse nr.
995 af 8. december 2003 om administration af loven. Til
administration til afvikling af tidligere ordninger var der afsat
ca. 0,7 årsværk. Administrationen af den
forlængede ordning forventes foretaget inden for den
eksisterende ramme.
Forslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for amter og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Med forlængelse af støtte til
skibsbygningsindustrien er der tilstræbt en mere fair
konkurrence på det globale marked inden for de berørte
skibssegmenter. Det forventes, at støtten kan medvirke til
at sikre bygning af et antal nye skibe på de danske
værfter og dermed fastholde beskæftigelsen i den danske
værftsindustri og tilhørende underleverandører
frem til i hvert fald 2009.
Administrationen for erhvervslivet
forudsættes ikke at blive berørt i forhold til den
gældende ordning, hvor den administrative byrde for
erhvervslivet er beskeden. I dag skal det værft, der
søger om tilsagn om driftsstøtte, som minimum oplyse
værftets navn, skibstypen, størrelse, byggenummer,
reder og dennes hjemland, kontraktdato, kontraktvaluta,
kontraktværdi før støtte, afleveringsdato og
eventuelle forbehold i kontrakten. Endvidere skal værftet
ledsage ansøgningen med oplysninger om konkurrence om det
pågældende projekt fra et koreansk værft enten i
form af et konkret tilbud eller en redererklæring og en
mæglererklæring. Yderligere oplysninger, der
skønnes fornødne til vurderingen af en
ansøgning om støtte, kan kræves.
Der forventes ingen økonomiske
konsekvenser i forhold til den øvrige del af
erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Ændringsforslaget vurderes ikke at have
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Ændringsforslaget skal anmeldes til
Europa-Kommissionen efter reglerne for statsstøtte.
Lovforslaget kan først sættes i kraft, når
Kommissionens godkendelse foreligger.
9. Høring
Ændringsforslaget har været sendt
i høring hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
CO-industri, Danmarks Rederiforening, Dansk Industri, Danske
Maritime, Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskreditfond,
Finansrådet, Rederiforeningen for mindre skibe,
Rederiforeningen af 1895, Skibs- og Bådebyggeriernes
Arbejdsgiverforening, Finansministeriet, Udenrigsministeriet og
Statsministeriet.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive Konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Statslige udgifter på 460 mio. kr. i
2005, der kompenseres ved indtægter fra omdannelse af
Skibskreditfonden til et aktieselskab |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Administrationen af ordningen kan afholdes
inden for Erhvervs- og Byggestyrelsens bestående
bemanding. |
Økonomisk og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Forbedret konkurrenceevne på det
globale skibsbygningsmarked inden for de berørte
skibssegmenter | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget skal anmeldes til
Europa-Kommissionen efter reglerne for statsstøtte, og
forordningerne 502/2004, 1177/2002 og 1540/98 har jfr. artikel 240
i EF-traktaten umiddelbar gyldighed |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Forordning nr. 1177/2002 af 27. juni 2002 om
midlertidig støtte til visse skibstyper udløb den 31.
marts 2004, men EU€™s ministerråd besluttede med
forordning (EF) nr. 502/2004 af 11. marts 2004 at forlænge
forordningen i endnu et år indtil den 31. marts 2005.
Ændringsforslaget følger
forordningens etårige forlængelse, hvorfor loven
foreslås forlænget frem til 31. marts 2005.
Til § 2
Forlængelsen af loven skal anmeldes til
og godkendes af Europa-Kommissionen efter reglerne om
statsstøtte, før den kan sættes i kraft. Det
foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren, når
Kommissionens godkendelse foreligger, ved bekendtgørelse
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
loven.