L 48 Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper.

(Forlængelse af loven).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l48_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper (Forlængelse af loven)

(Lovforslag nr. L 48).

Formålet med lovforslaget er at forlænge muligheden for at yde støtte på 6 pct. til skibsbygning. Derved får danske værfter lige konkurrencevilkår i forhold til de EU-lande, som Danmark konkurrer med. Spanien, Frankrig, Italien, Holland og Tyskland har udnyttet muligheden i EU€™s forordning for at forlænge støtten frem til den 31. marts 2005. Det forventes, at støtten kan medvirke til at sikre bygning af et antal skibe på de danske værfter og dermed fastholde beskæftigelsen i den danske værftsindustri.

Baggrunden for skibsværftsstøtten er, at EU€™s ministerråd i 2002 vedtog en forordning, som gav medlemsstaterne mulighed for at yde støtte på 6 pct. til bygning af visse skibstyper frem til den 31. marts 2004. Forordningen blev af EU Kommissionen lanceret som modtræk til Sydkorea samtidig med, at EU indledte en klagesag i WTO mod Sydkorea med påstand om unfair konkurrence inden for skibsbygning. Den 11. marts 2004 vedtog EU€™s ministerråd at forlænge ordningen indtil 31. marts 2005, fordi klagesagen i WTO først forventedes afsluttet i 2005.

Til den gældende driftsstøtteordning var der på finansloven for årene 2003 og 2004 afsat en støtteramme på højst 575 mio. kr., hvor statens andel udgjorde 325 mio. kr., og hvor Danmarks Skibskreditfond bidrog med 250 mio. kr. Forlængelsen forventes at indebære en statslig merudgift i 2005 på op til 460 mio. kr. Finansieringen forventes at blive tilvejebragt ved aflejrede støttemidler i Danmarks Skibskreditfond, som i forbindelse med modernisering af Danmarks Skibskreditfond betales til staten i henhold til aftale herom af 17. januar 2005 mellem økonomi- og erhvervsministeren, Danmarks Skibskreditfond og Danmarks Nationalbank. Aktstykke om etablering af en tilsagnsramme vil blive forelagt Folketingets Finansudvalg.

Forslaget indeholder alene en tidsmæssig forlængelse for fristen til at søge støtte og omfatter kontrakter, som indgås inden den 31. marts 2005. Der sker således ingen ændringer i administrationen af ordningen.

Forslaget skal notificeres hos Europa-Kommissionen. Det foreslås, at loven sættes i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger, og senest den 31. marts 2005.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige behandling.