Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af
visse skibstyper (Forlængelse af loven)
(Lovforslag nr. L 48).
Formålet med lovforslaget er at
forlænge muligheden for at yde støtte på 6 pct.
til skibsbygning. Derved får danske værfter lige
konkurrencevilkår i forhold til de EU-lande, som Danmark
konkurrer med. Spanien, Frankrig, Italien, Holland og Tyskland har
udnyttet muligheden i EU€™s forordning for at
forlænge støtten frem til den 31. marts 2005. Det
forventes, at støtten kan medvirke til at sikre bygning af
et antal skibe på de danske værfter og dermed fastholde
beskæftigelsen i den danske værftsindustri.
Baggrunden for skibsværftsstøtten
er, at EU€™s ministerråd i 2002 vedtog en
forordning, som gav medlemsstaterne mulighed for at yde
støtte på 6 pct. til bygning af visse skibstyper frem
til den 31. marts 2004. Forordningen blev af EU Kommissionen
lanceret som modtræk til Sydkorea samtidig med, at EU
indledte en klagesag i WTO mod Sydkorea med påstand om unfair
konkurrence inden for skibsbygning. Den 11. marts 2004 vedtog
EU€™s ministerråd at forlænge ordningen
indtil 31. marts 2005, fordi klagesagen i WTO først
forventedes afsluttet i 2005.
Til den gældende
driftsstøtteordning var der på finansloven for
årene 2003 og 2004 afsat en støtteramme på
højst 575 mio. kr., hvor statens andel udgjorde 325 mio.
kr., og hvor Danmarks Skibskreditfond bidrog med 250 mio. kr.
Forlængelsen forventes at indebære en statslig
merudgift i 2005 på op til 460 mio. kr. Finansieringen
forventes at blive tilvejebragt ved aflejrede støttemidler i
Danmarks Skibskreditfond, som i forbindelse med modernisering af
Danmarks Skibskreditfond betales til staten i henhold til aftale
herom af 17. januar 2005 mellem økonomi- og
erhvervsministeren, Danmarks Skibskreditfond og Danmarks
Nationalbank. Aktstykke om etablering af en tilsagnsramme vil blive
forelagt Folketingets Finansudvalg.
Forslaget indeholder alene en tidsmæssig
forlængelse for fristen til at søge støtte og
omfatter kontrakter, som indgås inden den 31. marts 2005. Der
sker således ingen ændringer i administrationen af
ordningen.
Forslaget skal notificeres hos
Europa-Kommissionen. Det foreslås, at loven sættes i
kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger, og senest
den 31. marts 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige
behandling.