L 46 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om bygnings- og boligregistrering, lov om kommuners og
amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v., konkurrenceloven
og lov om stormflod og stormfald. (Udmøntning af
kommunalreformen med henblik på præcisering af
adressebetegnelser m.v.).
Fremsat den 24. februar 2005 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt
Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bygnings- og
boligregistrering, lov om kommuners og amtskommuners samarbejde med
aktieselskaber m.v., konkurrenceloven og lov om stormflod og
stormfald
(Udmøntning af kommunalreformen med
henblik på præcisering af adressebetegnelser, m.v.)
§ 1
I lov om bygnings- og boligregistrering
jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 12. september 2002, som
ændret ved § 2 i lov nr. 406 af 28. maj 2003, foretages
følgende ændringer:
1. § 3 a,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. For hovedlandeveje
fastsættes navne dog efter forhandling med
Vejdirektoratet.«
2. I § 3 a
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Et vejnavn, som allerede
findes inden for det pågældende postnummer, må
ikke fastsættes til en anden vej inden for samme
postnummer.«
3. § 3
b affattes således:
Ȥ 3 b.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de enkelte husnumre for
bebyggede ejendomme med adgang til offentlig vej og andre
ejendomme, der er udstykket med henblik på bebyggelse, og
hvor der er adgang til vejen. For hovedlandeveje kan husnumre dog
kun fastsættes efter samtykke fra Vejdirektoratet.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ændre
de enkelte husnumre, for hovedlandeveje dog kun efter samtykke fra
Vejdirektoratet.«
4. § 3 c, stk. 2 , affattes
således:
»Stk. 2. Nærmere bestemmelser
om udførelse og anbringelse af skilte med husnumre og
matrikelnumre samt belysning af husnummerskilte kan
fastsættes af kommunalbestyrelsen, for hovedlandeveje dog kun
efter forhandling med Vejdirektoratet.«
5. § 3 e,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Adressebetegnelsen for den
enkelte bygning og for det enkelte tekniske anlæg m.v.
består af postnummer, vejnavn samt husnummer inklusive evt.
bogstav. I bygninger og tekniske anlæg m.v., hvortil der er
mere end én hovedadgangsvej, kan der fastsættes en
selvstændig adressebetegnelse til hver enkelt
adgangsvej.«
6. § 3 f,
stk. 1, affattes således:
» § 3 f.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling og ændring af
adressebetegnelser, jf. §§ 3 a-3 e, samt om yderligere
krav til sikring af adressebetegnelsernes geografiske entydighed og
deres registrering.«
7. I § 3 f,
stk. 2 , udgår »postnummer,«.
8. I § 3 f
indsættes som stk. 4 :
»Stk. 4. Det påhviler
økonomi- og erhvervsministeren at træffe
foranstaltninger for at sikre, at oplysninger om postnumre og deres
geografiske afgrænsning er til rådighed for
brugerne.«
9. Efter § 3 f
indsættes:
» § 3 g.
Uenighed mellem kommuner eller mellem en kommune og Vejdirektoratet
om fastsættelse af vejnavne afgøres af økonomi-
og erhvervsministeren.«
§ 2
I lov om kommuners og amtskommuners
samarbejde med aktieselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 608 af 28. juni 1996, som ændret ved § 2 i lov nr.
355 af 2. juni 1999, foretages følgende ændringer:
1. I lovens
titel udgår: »og amtskommuners«.
2. I § 1, stk.
1 , udgår: »og amtskommuner«, »eller
amtskommunen« og: »eller amtskommunale«.
3. I § 1, stk.
2 , udgår: »og amtskommunal«.
4. I § 2
udgår tre steder: »og amtskommuner« og et sted:
»og amtskommunale«.
5. § 2
a ophæves.
6. I § 3, stk.
1 , udgår: »eller amtskommunes«.
7. I § 3, stk.
3 , udgår: »eller amtskommune«.
8. I § 3, stk.
4 , udgår: »eller amtskommune« og:
»eller amtskommunen«.
9. I § 3, stk.
5 , udgår to steder: »eller
amtskommune«.
10. I § 3, stk.
8 , udgår: »og amtskommuner«.
§ 3
I konkurrenceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 539 af 28. juni 2002, som
ændret, senest ved lov nr. 1461 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. § 15,
stk. 1 affattes således:
Ȥ 15.
Konkurrencerådet består af en formand og 17 medlemmer.
Formanden udnævnes af kongen for en periode af op til 4
år. De øvrige medlemmer udnævnes af
økonomi- og erhvervsministeren for en periode på op
til 4 år. Rådet skal omfatte et alsidigt kendskab til
offentlig og privat erhvervsvirksomhed, herunder juridiske,
økonomiske, finansielle og forbrugermæssige forhold.
Formanden og otte af rådets medlemmer skal være
uafhængige af erhvervs- og forbrugerinteresser. Et af disse
medlemmer skal have særlig indsigt i statslig
erhvervsvirksomhed. Efter økonomi- og erhvervsministerens
nærmere bestemmelse udnævnes syv medlemmer efter
indstilling fra erhvervsorganisationer, ét medlem efter
indstilling fra forbrugerorganisationer og ét medlem med
særlig indsigt i offentlig erhvervsvirksomhed efter
indstilling fra Kommunernes Landsforening.«
§ 4
I lov om stormflod og stormfald, jf. lov
nr. 349 af 17. maj 2000, som ændret ved lov nr. 505 af 7.
juni 2001, foretages følgende ændringer:
1. § 21,
stk. 1 , affattes således:
Ȥ 21.
Der nedsættes et stormråd bestående af en
formand, der skal have bestået juridisk kandidateksamen, og 7
andre medlemmer samt suppleanter for disse. Rådets formand
udnævnes af økonomi- og erhvervsministeren, der i
øvrigt til medlemmer af Rådet udnævner en
repræsentant for hver af følgende myndigheder og
organisationer: Økonomi- og Erhvervsministeriet
(næstformand), Trafikministeriet, Justitsministeriet,
Forsikring & Pension, Forbrugerrådet og Kommunernes
Landsforening. Endvidere udnævnes efter drøftelse med
Miljøministeriet et medlem med skovteknisk
kendskab.«
2. I § 21, stk.
2 , udgår: »og Amtsrådsforeningen i
Danmark«.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
§ 6
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1 kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de
særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS
og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en
ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Det foreliggende lovforslag udmønter de
dele af aftalen, der vedrører lov om bygnings- og
boligregistrering, lov om kommuners og amtskommuners samarbejde med
aktieselskaber m.v., konkurrenceloven og lov om stormflod og
stormfald. I lov om bygnings- og boligregistrering foretages
ændringer med henblik på opretholdelse af entydighed i
adressebetegnelserne. I de øvrige tre love foretages en
række ændringer som konsekvens af at amtskommunerne
nedlægges, og at der oprettes regioner.
2. Baggrunden for lovforslaget
vedr. BBR-lovens adressebestemmelser
Siden den forrige kommunalreform i
1970€™erne har det været en regel, at et vejnavn
kun må findes ét sted i hver kommune.
Da nogle vejnavne er så almindelige, at de
anvendes i mange kommuner, vil kommunalreformens
kommunesammenlægninger føre til, at mange vejnavne vil
optræde mere end én gang inden for de nye kommuners
grænser. De pågældende vejnavne vil således
ikke længere være entydige inden for kommunen.
For at opretholde entydigheden af vejnavne og
husnumre foreslås det at udpege postnummersystemet som et
bærende element i det offentlige adressesystem.
Ændringen sker ved at indsætte en ny bestemmelse i lov
om bygnings- og boligregistrering (BBR-loven) om, at en
adressebetegnelse består af postnummer, vejnavn og
husnummer.
Ændringen betyder, at den
adressebetegnelse, som borgere og virksomheder i forvejen anvender
ved adressering af postforsendelse, fremover også kan
anvendes over for den kommunale forvaltning og andre offentlige
myndigheder.
Reglerne for adressesystemet, dvs. for
fastsættelse af vejnavne og husnumre, og for adressesystemets
entydighed m.v., findes i BBR-lovens §§ 3 a €" 3
f.
Beregninger har vist, at kommunalreformens
kommunesammenlægninger vil føre til, at i
størrelsesordenen 15-20.000 vejnavne, som omfatter ca.
400.000 husstande, ikke længere vil være entydige inden
for de nye kommunegrænser. Da der i alt findes ca. 107.000
navngivne veje i Danmark, vil problemet berøre 15-20 % af
alle veje.
Hvis problemet ikke løses, vil
konsekvensen være store administrative byrder, usikkerhed og
misforståelser, når myndigheder og virksomheder skal
håndtere adresseoplysninger, f.eks. i forbindelse med
henvendelser og indberetninger fra borgere, eller når politi
og ambulance skal nå hurtigt ud til den rigtige adresse.
En løsning af problemet, hvorefter de
berørte vejnavne omdøbes, er hverken ønskelig
eller praktisk gennemførlig.
En arbejdsgruppe med deltagelse af
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet (CPR-kontoret), Miljøministeriet (Kort-
og Matrikelstyrelsen) og Kommunernes Landsforening har analyseret
problemstillingen og udpeget en løsningsmodel.
Denne løsningsmodel indebærer, at
postnummersystemet gøres til et bærende element i
adressesystemet, således at postnumret anvendes til at udpege
f.eks. den rigtige "Lærkevej" i en kommune, som har flere
forekomster af "Lærkevej".
Løsningen forudsætter, at
postnummersystemet betragtes som en del af den officielle,
offentlige infrastruktur, som alle nuværende og fremtidige
IT-systemer og forretningsprocesser kan basere sig på.
Arbejdsgruppen har anbefalet denne model, da den
udnytter en kendt og accepteret opdeling af Danmark, og da modellen
er uafhængig af landets administrative inddeling, er den
samtidig robust over for eventuelle fremtidige ændringer i
den kommunale struktur.
3. Lovforslagets
hovedindhold
Lov om bygnings- og
boligregistrering
Lovforslagets ændringer i lov om bygnings-
og boligregistrering er baseret på, at postnummersystemet
fremover vil udgøre en bærende del af det offentlige
adressesystem.
Der indføjes således i BBR-loven en
bestemmelse om, at en adressebetegnelse består af postnummer,
vejnavn og husnummer. For at opretholde vejnavnenes entydighed
inden for postnumret bestemmes det desuden, at der ikke må
fastsættes et nyt vejnavn, hvis navnet allerede findes inden
for det pågældende postnummer.
I Trafikministeriets koncessionsaftale med Post
Danmark A/S etableres en indsigelsesret i forhold til fremtidige
nedlæggelser i postnummerinddelingen, som vil medføre,
at de berørte vejnavne og adresser ikke længere er
entydige. En sammenlægning af flere postnumre vil f.eks.
kunne føre til et sådant resultat, hvorimod en deling
af eksisterende postnumre ikke vil give problemer med
entydigheden.
Lovforslaget medfører herudover ingen
ændringer i postnummersystemet.
Lovforslaget medfører ingen
ændringer med hensyn til de øvrige navne og
identifikationer, som adressesystemet er baseret på. Den
nuværende anvendelse af et præciserende bynavn eller
stednavn som supplement til postnummer, vejnavn og husnummer,
berøres således ikke.
Tilsvarende vil de kommune- og vejkoder, der er
tildelt samtlige veje, og som er registreret i CPR, fortsat
udgøre den entydige identifikation af vejnavne og adresser.
Det er denne identifikation, der anvendes af mange offentlige
registre og IT-systemer ved lagring og udveksling af
adressedata.
Bortset fra den oven for beskrevne indsigelsesret
i forhold til postnummerinddelingen medfører lovforslaget
ingen ændringer i de nuværende myndighedsforhold
på adresseområdet. Det er således fortsat
kommunalbestyrelsen, der fastsætter vejnavne, husnumre og
etage- og sidebetegnelser efter bestemmelserne i BBR-lovens
§§ 3 a €" 3 e.
For at sikre at kommunerne, såvel som andre
myndigheder og virksomheder, på lige vilkår kan anvende
postnumre som grundlag for deres registreringer, indføjes
der en bestemmelse om, at det påhviler økonomi- og
erhvervsministeren at sikre, at oplysningerne om postnumrenes
geografiske afgrænsning er til rådighed. I praksis kan
dette ske i form af et digitalt kort, som tillige kan indgå i
trykte landkort, færdselskort o.l.
Vejnavnene skal efter lovforslaget være
entydige inden for postnumrene. Hvis et postnummer berører
flere end én kommune, må de pågældende
kommunalbestyrelser samarbejde eller i det mindste konsultere
hinanden inden fastsættelsen af nye vejnavne.
For at kunne håndtere en eventuel uenighed
som bl.a. kunne opstå i en sådan situation,
tilføjes der en bestemmelse om, at økonomi- og
erhvervsministeren kan afgøre en tvist om fastsættelse
af vejnavne eller husnumre mellem kommuner eller mellem en kommune
og Vejdirektoratet.
Lov om kommuners og
amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v.
I lov om kommuners og amtskommuners samarbejde
med aktieselskaber m.v. foretages en række
konsekvensændringer, der følger af nedlæggelsen
af amtskommunerne og Hovedstadens Udviklingsråd.
Konkurrenceloven
På nuværende tidspunkt udpeges to
medlemmer af Konkurrencerådet, som har særlig indsigt i
kommunal erhvervsvirksomhed, efter indstilling fra de kommunale
organisationer, nemlig Amtsrådsforeningen og Kommunernes
Landsforening.
Som led i kommunalreformen vil amterne blive
nedlagt og der etableres fem nye regioner. Regionerne får en
række positivt afgrænsede opgaver, som er opregnet i
lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne,
Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab. Regionerne kommer ikke til €"
på samme måde som amterne €" at få praktisk
indseende med offentlig erhvervsvirksomhed og konkurrenceretlige
spørgsmål i den forbindelse. Af den grund er der ikke
er behov for, at regionerne er repræsenteret i
Konkurrencerådet.
Lovforslaget indebærer således, at
Konkurrencerådet reduceres fra 19 til 18 medlemmer, idet det
medlem, som Amtsrådsforeningen udnævner, bortfalder, og
det præciseres, at det er Kommunernes Landsforening, der
udpeger det medlem, som har særlig indsigt i offentlig
erhvervsvirksomhed.
Lov om stormflod og
stormfald
På nuværende tidspunkt udpeger
Amtsrådsforeningen et medlem til Stormrådet.
Regionerne vil få en række positivt
afgrænsede opgaver, som er opregnet i lov om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.
Regionerne vil ikke få opgaver på det
miljømæssige eller forsikringsmæssige
område.
Lovforslaget indebærer således, at
Stormrådet reduceres fra 9 til 8 medlemmer, idet det medlem,
som Amtsrådsforeningen udnævner, bortfalder.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om ændring af BBR-loven har ikke
økonomiske konsekvenser for kommunerne, mens de
administrative meromkostninger er opgjort til 0,6 mio. kr. i
2005-prisniveau.
Ændringen skønnes at medføre
begrænsede statslige merudgifter bl.a. som følge af
etablering og vedligeholdelse af kort over postnumrenes geografiske
udstrækning.
Ændringerne af lov om kommuners og
amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v., konkurrenceloven
og lov om stormflod og stormfald har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ændringerne i lov om bygnings- og
boligregistrering vil bevirke, at borgere og virksomheder skal
anvende postadressen i forbindelse med henvendelse til kommunen.
Postnumret anvendes i forvejen som en del af adressen, og det
vurderes derfor ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser. Dette er især vigtigt i forbindelse med
øget anvendelse af selvbetjeningsløsninger over
nettet, elektroniske blanketter m.v.
Ændringerne af lov om kommuners og
amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v., konkurrenceloven
og lov om stormflod og stormfald har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR), som har vurderet, at forslagene kun vil få meget
begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det
er derfor ikke forelagt et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har for så vidt angår
ændringerne i lov om bygnings- og boligregistrering
været i høring hos:
Beskæftigelsesministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Skatteministeriet, Socialministeriet, Trafikministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Statsministeriet,
Domstolsstyrelsen, Datatilsynet, CPR-kontoret, Kort- og
Matrikelstyrelsen, Vejdirektoratet, Told og Skattestyrelsen,
Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
(CVR), Konkurrencestyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut,
Rigspolitiet, Elsparefonden, Energiklagenævnet,
Energitilsynet, Skov- og Naturstyrelsen, KL,
Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, HS, HUR, Kommunalteknisk Chefforening, Foreningen af
kommunale beredskabschefer, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers
fællesråd), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk
Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet,
Landbrugsrådet, Sammenslutning af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger (SALA), Akademikernes Centralorganisation
(AC), Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det Kommunale
Kartel, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),
Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Landsforeningen Af
Landsbysamfund, Landdistrikternes Fællesråd,
Sammenslutning af Danske Småøer, Geoforum Danmark,
Dansk Postordre Handel, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
Post Danmark A/S, Falcks Redningskorps, Dansk Energi, ELFOR, DONG
A/S, Fællessekretariatet for HNG og Naturgas Midt-Nord,
Naturgas Fyn, Dansk Fjernvarme, Praktiserende
Landinspektørers Forening (PLF).
Ændringerne i lov om kommuners og
amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v., konkurrenceloven
og lov om stormflod og stormfald er sendt i høring.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | En mindre merbelastning af staten og
kommunerne |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring, der
følger af ændring af lov om offentlige veje i
forbindelse med kommunalreformen.
I henhold til BBR-lovens § 3 a
fastsættes vejnavne for offentlige veje af
kommunalbestyrelsen. For hovedlandeveje og landeveje
fastsættes navne dog efter forhandling med vedkommende
vejbestyrelse.
Efter kommunalreformen vil der alene være
tale om offentlige veje, der er kommuneveje eller hovedlandeveje,
idet lov om offentlige veje foreslås ændret,
således at begrebet "landeveje" bortfalder med
nedlæggelsen af amterne. Vejdirektoratet vil være
vejbestyrelse for hovedlandeveje.
Til nr. 2
I bestemmelsen fastsættes kravet om, at nye
vejnavne skal være entydige inden for det
pågældende postnummer.
Bestemmelsen omfatter alene nye vejnavne, dvs. at
den ikke medfører, at eksisterende vejnavne, som
optræder mere end én gang inden for et postnummer,
skal ændres. Hvis der er nærliggende risiko for, at
sådanne enslydende vejnavne forveksles, kan
kommunalbestyrelsen dog altid træffe beslutning om at
ændre et af eller evt. begge de berørte vejnavne.
Økonomi- og erhvervsministeren kan efter
den foreslåede ændring af lovens § 3 f, stk. 1,
fastsætte nærmere regler om adressebetegnelsernes
entydighed. Sådanne regler vil ligeledes kunne bestemme, at
entydigheden skal omfatte alle vejnavne i et postnummer, jf.
bemærkningerne til nr. 6.
I tilfælde af, at postnumret omfatter
adresser i mere end én kommune, vil bestemmelsen betyde, at
de berørte kommunalbestyrelser skal konsultere hinanden,
før et nyt vejnavn fastsættes. I modsat fald kan man
risikere, at et nyt fastsat vejnavn i den ene kommune allerede er
besluttet eller taget i brug i nabokommunen.
Et sådant samarbejde er der imidlertid
allerede tradition for i dag, f.eks. når en navngivet vej
krydser kommunegrænsen, hvilket bevirker, at de to kommuner
skal afstemme vejnavnets stavemåde og
rækkefølgen af husnumrene efter hinanden.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring, der
følger af ændring af lov om offentlige veje i
forbindelse med kommunalreformen.
I henhold til BBR-lovens § 3 b kan
kommunalbestyrelsen fastsætte og ændre de enkelte
husnumre. For hovedlandeveje og landeveje dog kun efter samtykke
fra vedkommende vejbestyrelse.
Efter kommunalreformen vil der alene være
tale om offentlige veje, der er kommuneveje eller hovedlandeveje,
idet lov om offentlige veje foreslås ændret,
således at begrebet "landeveje" bortfalder med
nedlæggelsen af amterne. Vejdirektoratet vil være
vejbestyrelse for hovedlandeveje.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, der
følger af ændring af lov om offentlige veje i
forbindelse med kommunalreformen.
I henhold til BBR-lovens § 3 c stk. 2 kan
kommunalbestyrelsen fastsætte bestemmelser om anbringelse af
skilte med husnumre og matrikelnumre. For hovedlandeveje og
landeveje dog kun efter forhandling med vedkommende
vejbestyrelse.
Efter kommunalreformen vil der alene være
tale om offentlige veje, der er kommuneveje eller hovedlandeveje,
idet lov om offentlige veje foreslås ændret,
således at begrebet "landeveje" bortfalder med
nedlæggelsen af amterne. Vejdirektoratet vil være
vejbestyrelse for hovedlandeveje.
Til nr. 5
Bestemmelsen indføjer postnumret som et
bærende element i det offentlige adressesystem, idet det
bestemmes, at en adressebetegnelse består af postnummer,
vejnavn og husnummer. Det er i denne forbindelse ikke
afgørende, om postnumret identificeres af den
tilhørende talbetegnelse, af distriktets navn eller €"
som det sker ved postforsendelser €" af begge dele.
Bestemmelsen medtager i øvrigt en
præcisering af, at adressesystemets "husnummer" inkluderer et
eventuelt bogstav, hvis dette er fastsat. I overensstemmelse med
gængs praksis udgør et eventuelt bogstav en
fuld-gyldig del af husnummeret, ligesom husnumre med og uden
bogstaver er ligeværdige.
Til nr. 6
I bestemmelsen præciseres det, at
økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om adressebetegnelserne, som også
omhandler deres geografiske entydighed. Hensigten med denne
tilføjelse er at tydeliggøre, at nye vejnavnes
entydighed inden for et postnummer er en
minimumsforudsætning, som kan suppleres af andre regler.
Som følge af lovforslagets regler om, at
postnumret fremover er en bærende enhed i adressesystemet,
vil bestemmelserne i cirkulære nr. 137 af 11. december 2002
om adresser skulle revideres. Først og fremmest vil reglen
om, at samme vejnavn ikke må forekomme mere end én
gang i kommunen, skulle afløses af en regel om, at to veje
inden for en kommune kan have samme navn, når de ligger i
hver sit postnummer. Det vil herudover være nødvendigt
at formulere regler om, at veje, som ligger tæt ved hinanden,
ikke kan have samme eller enslydende vejnavn, selv om de ligger i
hvert sit postnummer.
Der findes enkelte eksempler på
eksisterende vejnavne, som forekommer mere end én gang inden
for det pågældende postnummer. For disse vejes
vedkommende har kommunerne, i overensstemmelse med de
gældende regler, fastsat et supplerende bynavn, der
præciserer vejens beliggenhed, og som derfor udgør en
nødvendig del af den fuldstændige og entydige adresse.
Ud fra en nærmere vurdering af sagen, bl.a. i samarbejde med
Post Danmark, vil økonomi- og erhvervsministeren ligeledes
efter denne bestemmelse kunne fastsætte nærmere regler,
der kan afhjælpe de problemer og forvekslingsmuligheder som
de pågældende vejnavne giver anledning til.
Til nr. 7
Efter § 3 f, stk. 2 kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte regler om, at tildelingen og
registreringen af adresser skal tilknyttes andre administrative
betegnelser, herunder postnummeret. Som konsekvens af at
postnumret, med dette lovforslag, bliver en del af
adressebetegnelsen, vil registrering af postnumret fremover
være omfattet at bestemmelsen i § 3 f stk. 1.
Til nr. 8
Da lovforslaget indebærer, at landets
inddeling i postnumre fremover vil være en del af det
officielle adressesystem, skal den geografiske afgrænsning af
de enkelte områder samt deres betegnelser være til
rådighed for kommunerne som grundlag for fastsættelsen
af vejnavne og husnumre og for den korrekte registrering heraf, jf.
§ 3 f, stk. 1.
De oplysninger, som er til rådighed for
kommunerne, må imidlertid også være til
rådighed for andre myndigheder og for private virksomheder i
samme form og nøjagtighed, således at alle parter
på lige vilkår kan anvende postnumret som et
fælles referencegrundlag for registrering af oplysninger,
opgørelse af statistik og produktion af vejvisere,
færdselskort, landkort o.l.
I praksis betyder dette, at der skal etableres et
officielt, digitalt kort som tilstrækkeligt detaljeret viser
de enkelte postnumres afgrænsning ifølge Post Danmarks
oplysninger. Af hensyn til geografisk stedfæstelse af
adresseoplysninger, som er baseret på de såkaldte
firmapostnumre, skal disse så vidt muligt medtages. Det
forventes at etablering, ajourføring og distribution kan ske
efter aftale mellem Post Danmark, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Miljøministeriet (Kort- og
Matrikelstyrelsen).
Til nr. 9
Efter bestemmelsen er det økonomi- og
erhvervsministeren som skal afgøre sager, hvor to kommuner
eller en kommune og Vejdirektoratet er uenige. Tvist mellem to
kommuner kan f.eks. opstå om navngivning eller husnummerering
af en vej, som krydser grænsen mellem de to kommuner, eller i
situationer, hvor kommunerne deler postnummer og ønsker at
fastsætte det samme vejnavn til hver sin vej.
Bestemmelsen vil også kunne anvendes,
såfremt en kommune ikke kan opnå enighed med
Vejdirektoratet om navngivningen af en hovedlandevej, der
fører igennem flere kommuner, og som derfor bør
være navngivet ensartet.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører
konsekvensændringer i lov om kommuners og amtskommuners
samarbejde med aktieselskaber m.v., der følger af
nedlæggelsen af amtskommunerne og Hovedstadens
Udviklingsråd.
Bestemmelsen indebærer, at regionerne ikke
vil være omfattet af lov om kommuners og amtskommuners
samarbejde med aktieselskaber m.v.. Regionerne vil således
ikke kunne deltage ledelsesmæssigt eller finansielt i
selskaber o.l., medmindre der er udtrykkelig hjemmel hertil i
særlovgivningen.
Regionerne er oprettet til varetagelse af visse
nærmere afgrænsede opgaver. Det er væsentligt at
sikre en effektiv opgavevaretagelse inden for regionens
opgaveområder og så vidt muligt at undgå
eventuelle kompetenceglidninger.
Det er derfor fundet hensigtsmæssigt, at
regionerne ikke skal have generel adgang til at deltage finansielt
eller ledelsesmæssigt i selskaber m.v. Det vurderes, at
regionernes størrelse vil sikre en effektiv
opgavevaretagelse, og at der derfor ikke vil være behov for,
at regionerne kan deltage i selskaber m.v.
Hvor det skønnes hensigtsmæssigt, at
regionerne skal have adgang til at deltage finansielt eller
ledelsesmæssigt i selskaber, vil den fornødne
regulering heraf skulle ske i sektorlovgivningen.
Til § 3
Til nr. 1
Konkurrencerådets sammensætning
ændres således, at rådet fremover består af
én formand og 17 medlemmer. I tilfælde af stemmelighed
vil formandens stemme være afgørende, jf. § 11,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 862 af 5. september 2000 om
forretningsorden for Konkurrencerådet.
Til § 4
Til nr. 1
Stormrådets sammensætning
ændres således, at rådet fremover består af
én formand og 7 medlemmer. I tilfælde af stemmelighed
vil formandens stemme være afgørende, jf. § 5,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 102 af 13. februar 2001 om
forretningsorden for Stormrådet.
Til nr. 2
Bestemmelsen er en konsekvensrettelse af, at
Amtsrådsforeningen ikke længere vil være
repræsenteret i Stormrådet.
Til § 5
Loven træder i kraft 1. januar 2007.
Til § 6
Lov om bygnings- og boligregistrering, lov om
kommuners og amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v.,
konkurrenceloven og lov om stormflod og stormfald gælder ikke
for Færøerne og Grønland. Lov om bygnings- og
boligregistrering kan ved kgl. anordning sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Med § 9 foreslås det at
ændringerne i dette lovforslag har samme territoriale
gyldighedsområde som hovedlovene.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om bygnings- og boligregistrering
jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 12. september 2002, som
ændret ved § 2 i lov nr. 406 af 28. maj 2003, foretages
følgende ændringer: |
§ 3 a.... Stk. 2. For hovedlandeveje og landeveje
fastsættes navne dog efter forhandling med vedkommende
vejbestyrelse. | | 1. § 3 a,
stk. 2 , affattes således: » Stk. 2. For hovedlandeveje
fastsættes navne dog efter forhandling med
Vejdirektoratet.« |
| | 2. I § 3 a
indsættes som stk. 3 : » Stk. 3. Et vejnavn, som allerede
findes inden for det pågældende postnummer, må
ikke fastsættes til en anden vej inden for samme
postnummer.« |
§ 3 b.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de enkelte husnumre for
bebyggede ejendomme med adgang til offentlig vej og andre
ejendomme, der er udstykket med henblik på bebyggelse, og
hvor der er adgang til vejen. For hovedlandeveje og landeveje kan
husnumre dog kun fastsættes efter samtykke fra vedkommende
vejbestyrelse. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ændre
de enkelte husnumre, for hovedlandeveje og landeveje dog kun efter
samtykke fra vedkommende vejbestyrelse. | | 3. § 3
b , affattes således: »§ 3 b.
Kommunalbestyrelsen fastsætter de enkelte husnumre for
bebyggede ejendomme med adgang til offentlig vej og andre
ejendomme, der er udstykket med henblik på bebyggelse, og
hvor der er adgang til vejen. For hovedlandeveje kan husnumre dog
kun fastsættes efter samtykke fra Vejdirektoratet. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ændre
de enkelte husnumre, for hovedlandeveje dog kun efter samtykke fra
Vejdirektoratet.« |
§ 3 c.... Stk. 2. Nærmere bestemmelser om
udførelse og anbringelse af skilte med husnumre og
matrikelnumre samt belysning af husnummerskilte kan
fastsættes af kommunalbestyrelsen, for hovedlandeveje og
landeveje dog kun efter forhandling med vedkommende
vejbestyrelse | | 4. § 3 c,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Nærmere bestemmelser
om udførelse og anbringelse af skilte med husnumre og
matrikelnumre samt belysning af husnummerskilte kan
fastsættes af kommunalbestyrelsen, for hovedlandeveje dog kun
efter forhandling med Vejdirektoratet.« |
§ 3 e.... Stk. 2. Adressebetegnelsen for den enkelte
bygning og for det enkelte tekniske anlæg m.v. kan foruden
vejnavn bestå af husnummer og bogstav. I bygninger og
tekniske anlæg, hvortil der er mere end én
hovedadgangsvej, kan der fastsættes et selvstændigt
husnummer og eventuelt bogstav til hver enkelt adgangsvej. | | 5. § 3 e,
stk. 2, affattes således: » Stk. 2. Adressebetegnelsen for den
enkelte bygning og for det enkelte tekniske anlæg m.v.
består af postnummer, vejnavn samt husnummer inklusive evt.
bogstav. I bygninger og tekniske anlæg m.v., hvortil der er
mere end én hovedadgangsvej, kan der fastsættes en
selvstændig adressebetegnelse til hver enkelt
adgangsvej.« |
§ 3 f.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling og ændring af adresser, jf.
§§ 3 a-3 e, samt om registreringen heraf. | | 6. § 3 f,
stk. 1, affattes således: » § 3 f.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling og ændring af
adressebetegnelser, jf. §§ 3 a-3 e, samt om yderligere
krav til sikring af adressebetegnelsernes geografiske entydighed og
deres registrering.« |
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan efter aftale med de dataansvarlige
myndigheder fastsætte regler om, at registreringen efter stk.
1 skal tilknyttes andre administrative betegnelser som postnummer,
matrikelnummer, bygningsnummer, ejendomsnummer og lign. | | 7. I § 3 f,
stk. 2, udgår »postnummer,« |
| | 8. I § 3 f
indsættes som stk. 4 : » Stk. 4. Det påhviler
økonomi- og erhvervsministeren at træffe
foranstaltninger for at sikre, at oplysninger om postnumre og deres
geografiske afgrænsning er til rådighed for
brugerne.« |
| | 9. Efter § 3 f
indsættes: » § 3 g.
Uenighed mellem kommuner eller mellem en kommune og Vejdirektoratet
om fastsættelse af vejnavne afgøres af økonomi-
og erhvervsministeren.« |
| | § 2 I lov om kommuners og amtskommuners
samarbejde med aktieselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 608 af 28. juni 1996, som ændret ved § 2 i lov nr.
355 af 2. juni 1999, foretages følgende ændringer: |
Bekendtgørelse af lov om kommuners
og amtskommuners samarbejde med aktieselskaber m.v. | | 1. I lovens
titel udgår: »og amtskommuners«. |
§ 1. Kommuner og
amtskommuner kan efter bestemmelserne i § 3 deltage finansielt
og ledelsesmæssigt i selskaber, der med henblik på salg
forarbejder og videreudvikler viden samt produkter og
tjenesteydelser byggende på kommunal viden, som er oparbejdet
i kommunen eller amtskommunen i forbindelse med løsning af
kommunale eller amtskommunale opgaver. | | 2. I § 1, stk.
1 , udgår: »og amtskommuner«, »eller
amtskommunen« og: »eller amtskommunale«. |
Stk. 2. De selskaber, hvori der foretages
indskud efter stk. 1, kan ud over kommunal og amtskommunal viden
afsætte dermed sammenhængende privat viden samt
produkter og tjenesteydelser byggende på denne viden, men
må ikke derudover drive anden virksomhed. | | 3. I § 1, stk.
2 , udgår: »og amtskommunal«. |
§ 2. Kommuner og
amtskommuner kan efter bestemmelserne i § 3 deltage finansielt
og ledelsesmæssigt i selskaber, der ud over at varetage
kommunale og amtskommunale opgaver vedrørende forsyning af
kommuner og amtskommuner med varer og tjenesteydelser driver
virksomhed med henblik på salg af varer og tjenesteydelser
baseret på kommunal viden til andre end kommuner og
amtskommuner. | | 4. I § 2
udgår tre steder: »og amtskommuner« og et sted:
»og amtskommunale«. |
§ 2 a. I
hovedstadsområdet, jf. lov om Hovedstadens
Udviklingsråd, gælder lovens regler om kommuner og
amtskommuner også for Hovedstadens Udviklingsråd.
Endvidere ligestilles de opgaver, som Hovedstadens
Udviklingsråd varetager, med kommunale og amtskommunale
opgaver. | | 5. § 2
a ophæves. |
§ 3. En kommunes
eller amtskommunes samlede indskud i kontanter eller andre
værdier i de i §§ 1 og 2 omhandlede selskaber
må ikke overstige 10 mio. kr. | | 6. I § 3, stk.
1 , udgår: »eller amtskommunes«. |
Stk. 2. € Stk. 3. En kommune eller amtskommune
må ikke ved sin deltagelse i de i §§ 1 og 2
omhandlede selskaber opnå bestemmende indflydelse. | | 7. I § 3, stk.
3 , udgår: »eller amtskommune«. |
Stk. 4. En kommune eller amtskommune som
ved lovens ikrafttræden har et samlet indskud i de i
§§ 1 og 2 omhandlede selskaber, der overstiger 10 mio.
kr., jf. stk. 2, kan uanset bestemmelserne i stk. 1 og 3 opretholde
de indskud, som kommunen eller amtskommunen havde ved lovens
ikrafttræden. | | 8. I § 3, stk.
4 , udgår: »eller amtskommune« og:
»eller amtskommunen«. |
Stk. 5. Erhvervsministeren kan efter
ansøgning tillade, at en kommune eller amtskommune uanset
bestemmelsen i stk. 1 i særlige tilfælde foretager
indskud, der overstiger 10 mio. kr., i selskaber som nævnt i
§§ 1 og 2. Tilsvarende kan erhvervsministeren efter
ansøgning tillade, at en kommune eller amtskommune, der er
omfattet af stk. 4, foretager yderligere indskud. Stk. 6-7. € | | 9. I § 3, stk.
5 , udgår to steder: »eller
amtskommune«. |
Stk. 8. Kommuner og amtskommuner indsender
en gang årligt en redegørelse til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen for deres deltagelse finansielt eller
ledelsesmæssigt i erhvervsdrivende selskaber, herunder
kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes
styrelse. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter
nærmere regler herom. | | 10. I § 3, stk.
8 , udgår: »og amtskommuner«. |
| | § 3 I konkurrenceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 539 af 28. juni 2002, som
ændret, senest ved lov nr. 1461 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer: |
§ 15.
Konkurrencerådet består af en formand og 18 medlemmer.
Formanden udnævnes af kongen for en periode af op til 4
år. De øvrige medlemmer udnævnes af
økonomi- og erhvervsministeren for en periode på op
til 4 år. Rådet skal omfatte et alsidigt kendskab til
offentlig og privat erhvervsvirksomhed, herunder juridiske,
økonomiske, finansielle og forbrugermæssige forhold.
Formanden og otte af rådets medlemmer skal være
uafhængige af erhvervs- og forbrugerinteresser. Et af disse
medlemmer skal have særlig indsigt i statslig
erhvervsvirksomhed. Efter økonomi- og erhvervsministerens
nærmere bestemmelse udnævnes syv medlemmer efter
indstilling fra erhvervsorganisationer, ét medlem efter
indstilling fra forbrugerorganisationer og to medlemmer med
særlig indsigt i offentlig erhvervsvirksomhed efter
indstilling fra de kommunale organisationer. Stk. 2. € | | 1. § 15,
stk. 1 affattes således: »§ 15.
Konkurrencerådet består af en formand og 17 medlemmer.
Formanden udnævnes af kongen for en periode af op til 4
år. De øvrige medlemmer udnævnes af
økonomi- og erhvervsministeren for en periode på op
til 4 år. Rådet skal omfatte et alsidigt kendskab til
offentlig og privat erhvervsvirksomhed, herunder juridiske,
økonomiske, finansielle og forbrugermæssige forhold.
Formanden og otte af rådets medlemmer skal være
uafhængige af erhvervs- og forbrugerinteresser. Et af disse
medlemmer skal have særlig indsigt i statslig
erhvervsvirksomhed. Efter økonomi- og erhvervsministerens
nærmere bestemmelse udnævnes syv medlemmer efter
indstilling fra erhvervsorganisationer, ét medlem efter
indstilling fra forbrugerorganisationer og ét medlem med
særlig indsigt i offentlig erhvervsvirksomhed efter
indstilling fra Kommunernes Landsforening.« |
| | § 4 I lov om stormflod og stormfald, jf. lov
nr. 349 af 17. maj 2000, som ændret ved lov nr. 505 af 7.
juni 2001, foretages følgende ændringer: |
§ 21. Der
nedsættes et stormråd bestående af en formand,
der skal have bestået juridisk kandidateksamen, og 8 andre
medlemmer samt suppleanter for disse. Rådets formand
udnævnes af økonomiministeren, der i øvrigt til
medlemmer af Rådet udnævner en repræsentant for
hver af følgende myndigheder og organisationer:
Økonomiministeriet (næstformand), Trafikministeriet,
Justitsministeriet, Forsikring & Pension, Forbrugerrådet,
Amtsrådsforeningen i Danmark og Kommunernes Landsforening.
Endvidere udnævnes efter drøftelser med Miljø-
og Energiminsteriet et medlem med skovteknisk kendskab. | | 1. § 21,
stk. 1 , affattes således: »§ 21. Der
nedsættes et stormråd bestående af en formand,
der skal have bestået juridisk kandidateksamen, og 7 andre
medlemmer samt suppleanter for disse. Rådets formand
udnævnes af økonomi- og erhvervsministeren, der i
øvrigt til medlemmer af Rådet udnævner en
repræsentant for hver af følgende myndigheder og
organisationer: Økonomi- og Erhvervsministeriet
(næstformand), Trafikministeriet, Justitsministeriet,
Forsikring & Pension, Forbrugerrådet og Kommunernes
Landsforening. Endvidere udnævnes efter drøftelse med
Miljøministeriet et medlem med skovteknisk
kendskab.« |
Stk. 2. Repræsentanterne for
Forbrugerrådet og Amtsrådsforeningen i Danmark deltager
ikke i behandlingen af sager vedrørende stormfald, jf.
kapitel 3, samt om lagring af træ, jf. § 28. Medlemmet
med skovteknisk kendskab deltager ikke i behandlingen af sager
vedrørende stormflod, jf. kapitel 2, samt om
stormflodsvarsling, jf. § 29. Stk. 3-4. € | | 2. I § 21, stk.
2 , udgår: »og Amtsrådsforeningen i
Danmark«. |
| | § 5 Loven træder i kraft den 1. januar
2007. |
| | § 6 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 1 kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de
særlige grønlandske forhold tilsiger. |
Bilag 2
Folketingets forhandlinger
vedrørende lov om bygnings- og boligregistrering
Folketingsåret 1975-76 : Sp. 4495, 5149, 5903, A 2541, B 945, 1067, C
443. Loven stadfæstet 12. maj 1976. (Lovtidende nr. 243). | | Folketingsåret 1988-89 : Sp. 95, 393, 2760, 3094, A 487, B 133, C
263. Loven stadfæstet 7. december 1988. (Lovtidende nr. 750). |
Folketingsåret 1982-83 : Sp. 4738, 5508, 8037, 8533, A 2321, B 1051, C
315. Loven stadfæstet 13. april 1983. (Lovtidende nr. 138). | | Folketingsåret 1990-91 : Sp. 906, 1679, 4095, 4522, A 2073, B 209, C
275. Loven stadfæstet 8. maj 1991. (Lovtidende nr. 275). |
Folketingsåret 1987-88 : Sp. 782, 1092, 3361, 3609, A 913, B 59, C
89. Loven stadfæstet 18. december 1987 (Lovtidende nr. 841). | | Folketingsåret 2000-01 : Sp. 2141, 4763, 4976, A 2684, 2712, B 629, C 420 Loven stadfæstet 19. marts 2001. (Lovtidende nr. 172). |
Folketingsåret 1987-88 : Sp. 4501, 5244, A 2923, B 719. Forslaget blev ikke vedtaget. | | Folketingsåret 2002-03 : Sp. 5945, 8649, 9539, A 4258, 4266, B 907,
C439 Loven stadfæstet 28. maj 2003 (Lovtidende nr. 406) |