L 45 (som fremsat): Forslag til lov om straf for
overtrædelse af Det Europæiske Fællesskabs
forordning om medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter.
Fremsat den 24. februar 2005 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om straf for overtrædelse af Det
Europæiske
Fællesskabs forordning om medaljer og
møntefterligninger,
der ligner euromønter
§ 1. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der overtræder bestemmelser, der er
indeholdt i Det Europæiske Fællesskabs forordning om
medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter.
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 2. Loven
træder i kraft 30. juni 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med den foreslåede
lovgivning er at indføre strafbestemmelser for
overtrædelse af Det Europæiske Fællesskabs
forordning nr. 2182/2004/EF af 6. december 2004 om medaljer og
møntefterligninger, der ligner euromønter (EF-Tidende
2004 nr. L 373, s. 1). Denne forordning skal ifølge Det
Europæiske Fællesskabs forordning nr. 2183/2004 af 6.
december 2004 om udvidelse af forordning (EF) nr. 2182/2004 om
medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter, til at omfatte ikke-deltagende medlemsstater
(EF-Tidende 2004 nr. L 373, s. 7) også omfatte medlemsstater,
der ikke deltager i euro-samarbejdet. Dette gøres ved, at
strafsanktionere overtrædelser af de retningslinier, der er
fastsat i forordningen. Formålet med forordningen er at
beskytte offentligheden mod bedrageri og forvekslinger. Der er
især to relevante risici for offentligheden. For det
første kunne offentligheden tro, at metalgenstande (medaljer
og møntefterligninger) er lovlige betalingsmidler, hvis de
viser den tekst, der optræder på euromønter,
eller benytter eurosymbolet. For det andet kunne medaljer eller
møntefterligninger anvendes på bedragerisk vis i
møntautomater, hvis deres størrelse eller
metalegenskaber ligger tæt på euromønterne.
Efter forordningens artikel 6 har medlemslandene pligt til at
sikre, at forordningen overholdes.
Forordningen skal ses i forhold til den meget
store udbredelse af euroen samt den særlige
forvekslingsrisiko, der følger af, at euromønter har
varierende nationale design på den ene møntside.
Baseret på de hidtidige danske erfaringer skønnes der
ikke at være behov for en tilsvarende lovgivning for danske
mønter.
2. Indhold
Forordning stiller i artikel 6 krav om, at
medlemsstaterne fastlægger regler om idømmelse af
sanktioner for overtrædelse af forordningens bestemmelser og
træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre,
at de gennemføres. Dette sker ved, at der fastsættes
bestemmelser, hvorefter overtrædelser af forordningen
sanktioneres efter samme materielle og processuelle regler, som
efter national ret gælder for overtrædelser af samme
art og grovhed. Sanktionen skal endvidere være effektiv,
stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en
afskrækkende virkning.
Det bemærkes, at visse af de
overtrædelser, der er omfattet af forordningen, også
kan udgøre strafbare handlinger efter anden lovgivning,
bl.a. straffeloven. Den foreslåede strafbestemmelse skal
finde anvendelse i de situationer, hvor der ikke forskyldes
højere straf efter anden lovgivning.
Forordningen fastsætter i artikel 5 en
overgangsordning til udgangen af 2009 for eksisterende medaljer og
møntefterligninger, der ikke overholder de opstillede regler
i forordningen. I den forbindelse skal der ske registrering af
disse medaljer og møntefterligninger. Denne registrering
varetages af Danmarks Nationalbank ved Den Kgl. Mønt.
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. Nationalbankens omkostninger til at foretage
registrering af eksisterende medaljer og mønter til udgangen
af 2009 skønnes at blive yderst begrænset.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering. Lovforslaget er ikke erhvervsrelevant og
forventes således ikke at medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Centret anbefaler
på den baggrund, at forslaget ikke forelægges et
virksomhedspanel.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget fastsættes regler om
straf for overtrædelse af artikel 6 i forordningen om
medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter.
7. Høring
Lovforslaget har forud for
fremsættelsen været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Danmarks Nationalbank,
Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Finansrådet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, HTS
Interesseorganisationen - Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet samt Lokale Pengeinstitutter.
Vurdering af konsekvenser for
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget fastsættes regler om
straf for overtrædelse af artikel 6 i forordningen om
medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at der indføres en
bestemmelse, hvorefter overtrædelse af forordningen straffes
med bøde. Efter forordningens artikel 6 har medlemslandene
pligt til at sikre, at forordningen overholdes. Dette sker ved, at
der fastsættes bestemmelser om sanktioner, der skal
være effektive, stå i et rimeligt forhold til
overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
Handlinger, der indebærer
overtrædelse af forordningen, kan efter
omstændighederne tillige være omfattet af andre
straffebestemmelser, eksempelvis straffelovens regler om
forbrydelser vedrørende penge (kapitel 18), visse
formueforbrydelser eller straffebestemmelser for overtrædelse
af ophavsretlige regler. Den foreslåede § 1,
stk. 1 , forudsættes anvendt, hvor højere
straf ikke er forskyldt efter anden lovgivning.
Bestemmelsen medfører, at også
uagtsom overtrædelse af forordningen kan medføre
straf.
Bestemmelsens stk. 2
medfører, at straffelovens kapitel 5 om selskabsansvar
finder tilsvarende anvendelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 30. juni 2005. Det er i overensstemmelse med fristen for
at fastsætte sanktionsbestemmelser i forordningens artikel
6.
I
(Retsakter, hvis offentliggørelse
er obligatorisk)
RÅDETS FORORDNING (EF) Nr.
2182/2004
af 6. december 2004
om medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR €"
under henvisning til traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 123, stk. 4, tredje punktum,
under henvisning til forslag fra
Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Den
Europæiske Centralbank, 1) og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Den 1. januar 1999 blev euroen den
lovlige valuta i de deltagende medlemsstater i overensstemmelse med
kravene i Rådets forordning (EF) nr. 974/98 af 3. maj 1998 om
indførelse af euroen 2) og med kravene i de
tredjelande, der har indgået en aftale med Fællesskabet
om indførelse af euroen, nemlig Monaco, San Marino og
Vatikanstaten.
(2) Rådets forordning (EF) nr. 975/98
af 3. maj 1998 om pålydende værdi og tekniske
specifikationer for euromønter 3) definerer de
grundlæggende karakteristika ved euromønter.
Euromønter har siden deres indførelse i januar 2002
cirkuleret i euroområdet som det eneste lovlige metalbaserede
betalingsmiddel.
(3) I Kommissionens henstilling 2002/664/EF
af 19. august 2002 om medaljer og møntefterligninger, der
ligner euromønter 4) anbefales det at undgå
visse visuelle karakteristika i forbindelse med salg samt
fremstilling, oplagring, indførsel og distribution med
henblik på salg eller til andre kommercielle formål af
medaljer og møntefterligninger, hvis størrelse ligger
tæt på euromønternes.
(4) Meddelelsen fra Kommissionen af 23. juli
1997 om brugen af eurosymbolet indfører eurosymbolet (') og
opfordrer alle valutabrugere til at anvende symbolet til
beskrivelse af pengebeløb udtrykt i euro.
(5) Meddelelsen fra Kommissionen af 22.
oktober 2001 om ophavsretlig beskyttelse af designet på
euromønternes fælles side 5) fastlægger
de ordninger for reproduktion, der skal anvendes med hensyn til
gengivelse af designet på euromønternes fælles
side.
(6) Meddelelsen om euromønternes
udseende blev offentliggjort af Kommissionen den 28. december 2001.
6)
(7) Borgerne kunne få den opfattelse,
at medaljer og møntefterligninger, der bærer
betegnelserne »euro« eller »eurocent«,
eurosymbolet eller et design, der ligner det, der optræder
på den fælles side eller på en af de nationale
sider af euromønterne, har status som lovligt
betalingsmiddel i alle de medlemsstater, der har vedtaget at bruge
euroen, eller i et deltagende tredjeland.
(8) Der er en stigende risiko for, at
medaljer og møntefterligninger af en størrelse
og med metalegenskaber, der ligner euromønterne, på
ulovlig vis kan blive anvendt i stedet for euromønter.
(9) Det er derfor hensigtsmæssigt, at
medaljer og møntefterligninger med udseende,
størrelse eller metalegenskaber, der ligner
euromønterne, ikke sælges, fremstilles, importeres
eller distribueres med henblik på salg eller til andre
kommercielle formål.
(10) Den enkelte medlemsstat indfører
passende sanktioner for overtrædelser, således at der
opnås den samme beskyttelse af euroen mod medaljer og
møntefterligninger, der ligner dem, i hele
Fællesskabet €"
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Definitioner
I denne forordning gælder
følgende definitioner:
a) »euro« betyder den lovlige
valuta i de deltagende medlemsstater som defineret i artikel 1
i Rådets forordning (EF) nr. 974/98 og i de deltagende
tredjelande, der har indgået en aftale med Fællesskabet
om indførelse af euroen, i det følgende benævnt
»deltagende tredjelande«
b) »eurosymbol« betyder det
symbol på euroen ( ), der er vist og beskrevet i bilag I
c) »medaljer og
møntefterligninger« betyder metalgenstande med
undtagelse af råemner til udmøntning af
skillemønt, der ligner en mønt og/eller har en
mønts tekniske egenskaber, men som ikke er udstedt i
henhold til nationale eller deltagende tredjelandes lovbestemmelser
eller andre udenlandske lovbestemmelser, og som derfor ikke er
lovlige betalingsmidler
d) »guld«,
»sølv« og »platin« betyder
legeringer, der indeholder guld, sølv og platin med
finholdighed i vægt på mindst henholdsvis 375, 500 og
850 tusindedel; denne definition gælder ikke medlemsstaternes
regler for kontrolstempling
e) »Det Europæiske Tekniske og
Videnskabelige Center« (i det følgende benævnt
»ETSC«) betyder det organ, der er oprettet ved
Kommissionens afgørelse af 29. oktober 2004
f) »referencebåndet« har
den betydning, der er defineret i bilag II, punkt 1.
Artikel 2
Beskyttende bestemmelser
Med forbehold af artikel 3 og 4 er
fremstilling og salg af medaljer og møntefterligninger samt
indførsel og distribution heraf med henblik på salg
eller til andre kommercielle formål forbudt under
følgende omstændigheder:
a) når udtrykkene »euro«
eller »eurocent« eller eurosymbolet optræder
på deres overflade, eller
b) når deres størrelse ligger
inden for referencebåndet, eller
c) når ethvert design, der
optræder på overfladen af medaljer og
møntefterligninger, ligner et af de nationale forsidedesign
eller euromønternes fælles bagside eller er identisk
med eller ligner kantdesignet på toeuromønten.
Artikel 3
Fritagelser
1. Medaljer og møntefterligninger,
der bærer udtrykkene »euro« eller
»eurocent« eller eurosymbolet uden en tilknyttet
nominel værdi, er ikke forbudt, når deres
størrelse ligger uden for referencebåndet.
2. Medaljer og møntefterligninger,
hvis størrelse ligger inden for referencebåndet, er
ikke forbudt, når:
a) der er et hul på over 6 millimeter i
midten, eller deres form er polygonal med op til seks kanter,
forudsat at betingelserne i litra c), nr. ii), er overholdt,
eller
b) de er lavet af guld, sølv eller
platin, eller
c) de opfylder følgende
betingelser:
i) kombinationerne af diameter og
kanthøjde for medaljer og møntefterligninger skal
konsekvent ligge uden for de værdiintervaller, der er
defineret i hvert af de tilfælde, der er angivet i bilag II,
punkt 2, og
ii) kombinationerne af diameter og
metalegenskaber for medaljer og møntefterligninger skal
konsekvent ligge uden for de værdiintervaller, der er
defineret i hvert af de tilfælde, der er angivet i bilag II,
punkt 3.
Artikel 4
Undtagelser efter bemyndigelse
1. Kommissionen kan give specifikke
tilladelser til at benytte udtrykkene »euro« eller
»eurocent« eller eurosymbolet under kontrollerede
anvendelsesforhold i tilfælde, hvor der ikke er risiko for
forveksling. I sådanne tilfælde skal den
erhvervsdrivende i en medlemsstat klart kunne identificeres
på medaljens eller møntefterligningens overflade, og
angivelsen »Ikke lovligt betalingsmiddel« skal
være stemplet på forsiden eller bagsiden af medaljen
eller møntefterligningen.
2. Kommissionen har kompetence til at
fremsætte en erklæring om, hvorvidt et design
»ligner« i den i artikel 2, litra c), anvendte
betydning.
Artikel 5
Eksisterende medaljer og
møntefterligninger
Medaljer og møntefterligninger,
der er udstedt før denne forordnings ikrafttræden, og
som ikke opfylder betingelserne i artikel 2, 3 og 4, kan fortsat
benyttes indtil udgangen af 2009, medmindre de kan anvendes i
stedet for euromønter. Efter omstændighederne
registreres disse medaljer og møntefterligninger i
overensstemmelse med de procedurer, der gælder i
medlemsstaterne, og der gives ETSC meddelelse herom.
Artikel 6
Sanktioner
1. Medlemsstaterne fastlægger
reglerne om idømmelse af sanktioner for overtrædelser
af denne forordnings bestemmelser og træffer de
nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de
gennemføres. De fastsatte sanktioner skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og
have afskrækkende virkning.
2. Medlemsstaterne vedtager inden den 1.
juli 2005 de love og administrative bestemmelser, der gælder
for anvendelsen af denne artikel. De underretter straks
Kommissionen herom.
Artikel 7
Anvendelsesområde
Denne forordning anvendes i de deltagende
medlemsstater som defineret i forordning (EF) nr. 974/98.
Artikel 8
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft
på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende .
Denne forordning er bindende i alle
enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne i
overensstemmelse med traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab.
Udfærdiget i Bruxelles, den 6.
december 2004.
På
Rådets vegne
H. HOOGERVORST
Formand
_______________
1) EUT C 134 af 12.5.2004, s. 11.
2) EFT L 139 af 11.5.1998, s. 1.
Ændret ved forordning (EF) nr. 2596/2000 (EFT L 300 af
29.11.2000, s. 2).
3) EFT L 139 af 11.5.1998, s. 6.
Ændret ved forordning (EF) nr. 423/1999 (EFT L 52 af
27.2.1999, s. 2).
4) EFT L 225 af 22.8.2002, s. 34.
5) EFT C 318 af 13.11.2001, s. 3.
6) EFT C 373 af 28.12.2001, s. 1.
BILAG
I
EUROSYMBOLETS UDSEENDE (JF. ARTIKEL 1)
![](/RIPics/20042/lovforslag/L45_AU002029_image002.jpg)
BILAG
II
1. Definition af referencebåndet
i artikel 1
a) Referencebåndet for medaljer og
møntefterligningers størrelse er et sæt af
kombinationer mellem værdierne for diameter og
værdierne for kanthøjde, som indgår i hhv.
referenceværdiintervallet for diameter og
referenceværdiintervallet for kanthøjde.
b) Referenceværdiintervallet for
diameter ligger mellem 19,00 millimeter og 28,00 millimeter.
c) Referenceværdiintervallet for
kanthøjde ligger mellem 7,00 % og 12,00 % for hver
værdi inden for referenceværdiintervallet for
diameter.
2. Værdiintervallet omhandlet i
artikel 3, stk. 2, litra c), nr. i)
Definerede værdiintervaller |
| Diameter (mm) | Kanthøjde (mm) |
1. | 19,45-20,05 | 1,63-2,23 |
2. | 21,95-22,55 | 1,84-2,44 |
3. | 22,95-23,55 | 2,03-2,63 |
4. | 23,95-24,55 | 2,08-2,68 |
5. | 25,45-26,05 | 1,90-2,50 |
3. Værdiintervaller omhandlet i
artikel 3, stk. 2, litra c), nr. ii)
| Diameter (mm) | Metalegenskaber |
1. | 19,00-21,94 | Elektrisk ledeevne mellem 14,00 og 18,00 %
IACS |
2. | 21,95-24,55 | Elektrisk ledeevne mellem: €" 14,00 og 18,00 % IACS, eller €" 4,50 og 6,50 % IACS, medmindre medaljen
eller møntefterligningen er af en enkelt legering, og dens
magnetiske moment ligger uden for referenceværdiintervallet
mellem 1,0 og 7,0 ~Vs.cm |
3. | 24,56-26,05 | Elektrisk ledeevne mellem: €" 15,00 og 18,00 % IACS, eller €" 13,00 og 15,00 % IACS, medmindre medaljen
eller møntefterligningen er af en enkelt legering, og dens
magnetiske moment ligger uden for referenceværdiintervallet
mellem 1,0 og 7,0 ~Vs.cm |
4. | 26,06-28,00 | Elektrisk ledeevne mellem 13,00 og 15,00 %
IACS, medmindre medaljen eller møntefterligningen er af en enkelt
legering, og dens magnetiske moment ligger uden for referenceværdien mellem 1,0 og
7,0 ~Vs.cm |
4. Grafisk præsentation
Følgende graf giver en vejledende
illustration af definitionerne i dette bilag:
![](/RIPics/20042/lovforslag/L45_AU002029_image004.jpg)
RÅDETS FORORDNING (EF) Nr.
2183/2004
af 6. december 2004
om udvidelse af anvendelsen af
forordning (EF) nr. 2182/2004 om medaljer og
møntefterligninger,
der ligner euromønter, til at omfatte ikke-deltagende
medlemsstater
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR €"
under henvisning til traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 308,
under henvisning til forslag fra
Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra
Europa-Parlamentet, 1) og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Ved vedtagelsen af forordning (EF) nr.
2182/2004 2) lod Rådet forstå,
at forordningen ville finde anvendelse i de deltagende
medlemsstater som defineret i Rådets forordning (EF) nr.
974/98 af 3. maj 1998 om indførelse af euroen. 3)
(2) Det er imidlertid vigtigt, at reglerne om
medaljer og møntefterligninger, der ligner
euromønter, er ensartede i hele Fællesskabet, og de
nødvendige foranstaltninger bør vedtages med henblik
herpå €"
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Anvendelsen af forordning (EF) nr.
2182/2004 udvides til at omfatte andre medlemsstater end de
deltagende medlemsstater som defineret i forordning (EF) nr.
974/98.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft
på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende .
Denne forordning er bindende i alle
enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den 6.
december 2004.
På
Rådets vegne
H. HOOGERVORST
Formand
_______________
1) Udtalelse af 1.4.2004 (endnu ikke
offentliggjort i EUT).
2) Se side 1 i denne EUT.
3) EFT L 139 af 11.5.1998, s. 1.
Ændret ved forordning (EF) nr. 2596/2000 (EFT L 300 af
29.11.2000, s. 2).