L 43 Forslag til lov om ændring af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

(Hedgeforeninger).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l43_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Hedgeforeninger)

(Lovforslag nr. L 43).

Lovforslaget er en genfremsættelse af L 151 fra 1. samling i folketingsåret 2004-2005.

Hensigten med lovforslaget er at indføre et særligt tilsynsmæssigt og juridisk grundlag for at etablere danske hedgeforeninger. Hedgeforeninger er foreninger, der til forskel fra investeringsforeninger og specialforeninger bl.a. har mulighed for at investere uden lovfastsatte investeringsregler, men inden for selvvalgte risikorammer, og som har mulighed for at optage lån til brug for investeringer.

Efter lovforslaget skal hedgeforeninger, som modtager midler fra en videre kreds eller offentligheden godkendes af Finanstilsynet. Hedgeforeninger, som kun modtager midler fra et enkelt medlem eller få medlemmer, kan vælge, om de ønsker godkendelse eller ej. Godkendte foreninger skal følge lovens regler. Der fastsættes ikke investeringsregler for hedgeforeninger i loven. I stedet skal hver forenings bestyrelse fastsætte risikorammer for foreningen. Offentligheden skal kunne orientere sig om foreningens investeringspolitik og risikoprofil dels i foreningens vedtægter, dels i dens prospekter.

Lovforslaget indeholder også konsekvensændringer af en række love på det finansielle område. Ændringerne består eksempelvis i, at investeringsforvaltningsselskaber får mulighed for at administrere hedgeforeninger, ligesom der foreslås regler for depotselskabers pligter i forhold til hedgeforeninger.

Endelig indeholder lovforslaget forlængelse af to overgangsbestemmelser om videregivelse af fortrolige oplysninger fra finansielle virksomheder.

Med lovforslaget bliver det muligt at tilbyde nye investeringsprodukter til investorer, ligesom forslaget forventes at medføre et øget aktivitetsniveau i de selskaber, der forvalter foreninger under tilsyn. Der forventes endvidere øget omsætning på Københavns Fondsbørs A/S.

Med disse bemærkninger og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings velvillige behandling.