Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive
investeringsordninger m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(Hedgeforeninger)
(Lovforslag nr. L 43).
Lovforslaget er en genfremsættelse af L
151 fra 1. samling i folketingsåret 2004-2005.
Hensigten med lovforslaget er at
indføre et særligt tilsynsmæssigt og juridisk
grundlag for at etablere danske hedgeforeninger. Hedgeforeninger er
foreninger, der til forskel fra investeringsforeninger og
specialforeninger bl.a. har mulighed for at investere uden
lovfastsatte investeringsregler, men inden for selvvalgte
risikorammer, og som har mulighed for at optage lån til brug
for investeringer.
Efter lovforslaget skal hedgeforeninger, som
modtager midler fra en videre kreds eller offentligheden godkendes
af Finanstilsynet. Hedgeforeninger, som kun modtager midler fra et
enkelt medlem eller få medlemmer, kan vælge, om de
ønsker godkendelse eller ej. Godkendte foreninger skal
følge lovens regler. Der fastsættes ikke
investeringsregler for hedgeforeninger i loven. I stedet skal hver
forenings bestyrelse fastsætte risikorammer for foreningen.
Offentligheden skal kunne orientere sig om foreningens
investeringspolitik og risikoprofil dels i foreningens
vedtægter, dels i dens prospekter.
Lovforslaget indeholder også
konsekvensændringer af en række love på det
finansielle område. Ændringerne består
eksempelvis i, at investeringsforvaltningsselskaber får
mulighed for at administrere hedgeforeninger, ligesom der
foreslås regler for depotselskabers pligter i forhold til
hedgeforeninger.
Endelig indeholder lovforslaget
forlængelse af to overgangsbestemmelser om videregivelse af
fortrolige oplysninger fra finansielle virksomheder.
Med lovforslaget bliver det muligt at tilbyde
nye investeringsprodukter til investorer, ligesom forslaget
forventes at medføre et øget aktivitetsniveau i de
selskaber, der forvalter foreninger under tilsyn. Der forventes
endvidere øget omsætning på Københavns
Fondsbørs A/S.
Med disse bemærkninger og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til
dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings
velvillige behandling.