L 42 Forslag til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l42_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren.

(Lovforslag nr. L 42).

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren. (Lovforslag nr. L 42), der er en uændret genfremsættelse af L 150, der blev fremsat den 15. december 2004.

Regeringen lægger vægt på et effektivt byggeri. Der er stadig et effektiviseringspotentiale i dansk byggeri, når vi sammenligner med andre lande. Det bedste middel til at udløse dette potentiale er konkurrence.

Tilbudsloven fra 2001 skal sikre forretningsmæssighed ved offentligt og offentligt støttet byggeri. Gevinsten ved konkurrence må imidlertid vejes op imod udbyderes og tilbudsgiveres omkostninger ved at gennemføre konkurrencen. Allerede i 2002 fastsatte jeg derfor i Konkurrenceevnepakken, at der ved offentligt og offentligt støttet byggeri højst skal kunne indhentes 4 underhåndsbud.

En omfattende undersøgelse af tilbudslovens virkninger, som jeg har fået gennemført, har imidlertid vist, at tilbudsgiversiden fortsat bruger mange ressourcer ved at afgive tilbud på offentligt finansieret byggeri. Forslaget om at ændre tilbudsloven skal derfor bidrage til at undgå et unødigt ressourcetræk i forbindelse med tilbud på offentligt finansieret byggeri, uden at det begrænser mulighederne for en effektiv konkurrence.

Undersøgelsen viste, at der er behov for større gennemsigtighed omkring tildelingen af opgaverne. Lovforslaget vil derfor skabe større klarhed omkring de kriterier, som tilbud sammenlignes på grundlag af.

Endelig skal lovforslaget bidrage til regelforenklingen. I dag findes nogle af de operative bestemmelser for indhentning af tilbud og tildeling af ordren i loven, medens andre bestemmelser findes i tilbudsbekendtgørelsen. De to regelsæt overlapper endvidere hinanden i et vist omfang. For at skabe en klarere indbyrdes sammenhæng i regelsættet og gøre det mere overskueligt foreslås det derfor at indarbejde tilbudsbekendtgørelsens regler i selve loven.

Konkret foreslås det, at der kun kan forhandles med 3 tilbudsgivere eller derunder, og at de ikke-inviterede tilbudsgivere frigøres fra deres tilbud, så snart forhandlingspartnerne er valgt. Dette vil spare ressourcer for tilbudsgiverne. Også udbyderne kan spare ressourcer, fordi de fremover ikke skal forhandle med alle forskriftsmæssige tilbudsgivere.

Reglerne for indhentning af underhåndsbud foreslås også ændret, så offentlige og offentligt støttede udbydere kun kan indhente et 4. underhåndsbud, hvis dette kommer fra en tilbudsgiver, der ikke kommer fra lokalområdet. Der sker endvidere den ændring, at tærsklen for indhentning af underhåndsbud hæves fra de nugældende 2 mio. kr. til 3 mio. kr. Dette kan spare ressourcer på begge sider.

For at give tilbudsgiverne bedre muligheder for at disponere sine ressourcer i forbindelse med en direkte indbudt licitation foreslås det, at udbyder i opfordringen til at byde skal oplyse, hvor mange tilbudsgivere, der maksimalt vil blive opfordret til at byde.

Forslaget om, at udbyderen normalt skal vægte underkriterierne ved en licitation med tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige bud, vil give en potentiel tilbudsgiver bedre mulighed for at vurdere, om der overhovedet skal afgives bud. Herudover giver kravet om vægtning af underkriterierne større sikkerhed for, at de indkomne tilbud er blevet sammenlignet på en fair og objektiv måde.

Tilbudsgivernes retssikkerhed tilgodeses endvidere ved et krav om, at udbydere, der indleder forhandlinger, altid skal give de fravalgte tilbudsgivere en begrundelse for fravalget.

Idet jeg henviser til de udførlige bemærkninger til lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.