Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 26. april 2005
Forslag
til
Lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1. Loven
gælder for indhentning af tilbud på udførelse
eller projektering og udførelse af bygge- og
anlægsarbejder og for tildeling af ordren.
Stk. 2. Loven gælder for
følgende udbydere:
1) Statslige, regionale og kommunale myndigheder
og offentligretlige organer,
2) andre udbydere, når de udbyder bygge- og
anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte,
herunder garantier, og
3) tilbudsgivere, når de indhenter tilbud
hos underentreprenører til brug for udførelse af en
bygge- og anlægsopgave omfattet af loven for en bygherre
omfattet af nr. 1 eller 2.
Stk. 3. Bortset fra § 3,
stk. 2, og § 7 gælder loven dog ikke udbud,
der er omfattet af
1) udbudsdirektivet, herunder reglerne for
delarbejder omfattet af direktivets artikel 9, stk. 5 a,
2) forsyningsvirksomhedsdirektivet, herunder
reglerne for delarbejder omfattet af direktivets artikel 17,
stk. 6 a, eller
3) lov nr. 378 af 14. juni 1995 om kommuners og
amtskommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder med senere ændringer eller regler udstedt med
hjemmel heri.
Stk. 4. Lovens regler om
fremgangsmåden ved indhentning af tilbud og ved tildeling af
ordren finder endvidere anvendelse, når en udbyder, der ikke
er omfattet af stk. 3, klart tilkendegiver, at loven eller
nærmere angivne regler heri vil blive anvendt som grundlag
for tildeling af en ordre om et bygge- og anlægsarbejde.
Stk. 5. Ved »bygge- og
anlægsarbejder« forstås i overensstemmelse med
udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet resultatet af
et sæt bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig
selv at udfylde en økonomisk eller teknisk funktion. Ved
»udbudsdirektivet« forstås Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2004/18/EF om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter. Ved
»forsyningsvirksomhedsdirektivet« forstås
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester. Begrebet »offentligretlige organer«
forstås i overensstemmelse med definitionen heraf i
udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Kapitel 2
Generelle principper for
tilbudsindhentning
Konkurrence og ligebehandling
§ 2. Tilbud
på udførelse eller projektering og udførelse af
bygge- og anlægsarbejder omfattet af denne lov indhentes ved
offentlig eller begrænset licitation eller ved
underhåndsbud.
Stk. 2. Udbyderen skal udnytte de
muligheder, der findes for at skabe tilstrækkelig
konkurrence.
Stk. 3. Det påhviler udbyderen
ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udbuddet og
tildelingen af ordren at sørge for, at udvælgelsen af
tilbudsgivere sker på grundlag af objektive, saglige og
ikkediskriminerende kriterier, og at der ikke finder
forskelsbehandling sted mellem tilbudsgiverne.
Tilbudsfrister og
vedståelsesfrister
§ 3. I
udbudsbetingelserne skal angives fristen for modtagelse af tilbud.
Fristen skal være lang nok til at give tilbudsgivere rimelig
tid til at afgive tilbud.
Stk. 2. Der gælder en
vedståelsesfrist på 40 arbejdsdage, medmindre andet er
angivet i udbudsmaterialet.
Stk. 3. Ved forhandlinger af
licitationsbud efter § 11 gælder, at uanset
vedståelsesfristen efter stk. 2 frigøres en
tilbudsgiver, der ikke indbydes til forhandlinger eller
fravælges i løbet af forhandlingerne, fra sit tilbud,
så snart vedkommende beslutning er meddelt
tilbudsgiveren.
Kapitel 3
Fremgangsmåden ved en
licitation
Definitioner
§ 4. Ved
licitation forstås i denne lov, at en opgave udbydes
således, at flere opfordres til inden samme bestemte
tidspunkt og på samme udbudsgrundlag eller ud fra
fælles mindstekrav at give bindende tilbud eller at give
tilbud om at indgå i et forpligtende samarbejde om en bygge-
og anlægsopgave. Ved opfordringen tilkendegives, at der er
tale om en licitation.
Stk. 2. Ved offentlig licitation
rettes opfordring til at byde til en ubestemt kreds ved annonce i
pressen eller i elektroniske medier.
Stk. 3. Ved begrænset licitation
rettes opfordringen til at byde direkte og alene til dem, fra hvem
tilbud ønskes.
Tilbuddets form
§ 5. Tilbud ved
en licitation skal være skriftlige. Tilbud kan afgives
elektronisk, medmindre udbyderen på forhånd har
udelukket dette. Udbyderen kan bestemme, at tilbud skal afgives i
elektronisk form.
Tilrettelæggelse af offentlig og
begrænset licitation
§ 6. Hvis
udbyderen ved en offentlig licitation kræver oplysninger
vedrørende teknisk og økonomisk formåen, som
tilbudsgiver skal dokumentere at råde over for at kunne
få sit bud taget i betragtning, skal karakteren af disse
oplysninger og dokumentationen herfor være angivet i
annoncen. I annoncen angives tillige, om opgaven vil blive tildelt
efter kriteriet laveste pris eller efter kriteriet det
økonomisk mest fordelagtige bud.
Stk. 2. Ved begrænset licitation
kan udbyderen gennemføre en prækvalifikationsrunde ved
at indkalde mulige tilbudsgivere ved offentliggørelse af en
udbudsannonce i pressen eller i elektroniske medier. I
udbudsannoncen skal angives
1) en frist på mindst 15 arbejdsdage til at
anmelde interesse i at deltage,
2) karakteren af de oplysninger vedrørende
økonomisk og teknisk formåen, som skal dokumenteres
for at kunne blive prækvalificeret, og dokumentationen
herfor,
3) om opgaven vil blive tildelt efter kriteriet
laveste pris eller efter kriteriet det økonomisk mest
fordelagtige bud, og
4) hvor mange bydende der maksimalt vil blive
opfordret til at afgive tilbud.
Stk. 3. Ved indbydelse til en
begrænset licitation uden forudgående
prækvalifikation skal udbyderen oplyse, hvor mange bydende
der maksimalt vil blive opfordret til at afgive tilbud. Det skal af
indbydelsen fremgå, om opgaven vil blive tildelt efter
kriteriet laveste pris eller efter kriteriet økonomisk mest
fordelagtige bud. For udbydere omfattet af § 1,
stk. 2, nr. 1 og 2, gælder, at medmindre kun bestemte
virksomheder har praktisk mulighed for at udføre arbejdet,
skal mindst en af de indbudte være fra områder uden for
lokalområdet, og udbyderen kan ikke ved hvert udbud indbyde
den samme kreds af virksomheder. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler, der begrænser
adgangen til at anvende begrænset licitation uden
forudgående prækvalifikation.
Adgangen til at være til stede ved
åbningen af licitationsbuddene
§ 7. Ved en
licitation åbnes tilbuddene på licitationsstedet
på et forud fastsat tidspunkt. De bydende er berettiget til
at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at
blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold.
Tildelingskriterier
§ 8. Medmindre
udbyderen annullerer licitationen, skal ordren tildeles efter
følgende kriterier:
1) Den laveste pris eller
2) det økonomisk mest fordelagtige bud
under hensyntagen til forskellige kriterier, som varierer efter den
pågældende kontrakt, f.eks. kvalitet, pris, byggetid,
driftsomkostninger, rentabilitet, teknisk værdi,
påvirkning af miljøet, arkitektur og funktion.
Stk. 2. Det skal i udbudsbetingelserne
anføres, hvilket tildelingskriterium der skal anvendes. Ved
tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige bud
anføres så vidt muligt, hvordan udbyderen relativt vil
vægte de kriterier, der er valgt. Denne vægtning kan
angives ved fastsættelse af en ramme med et passende
maksimalt udsving. Hvis der ikke kan foretages en vægtning,
angiver udbyderen kriteriernes prioriterede rækkefølge
med det vigtigste først.
Stk. 3. Udbyderen kan forkaste et
tilbud, såfremt det findes overvejende sandsynligt, at den
bydende er ude af stand til at gennemføre arbejdet i
tilfredsstillende kvalitet, på hensigtsmæssig og
forsvarlig måde og i rette tid.
Alternative bud
§ 9. Udbyderen
kan tage hensyn til alternative bud fra bydende, såfremt
disse alternative bud opfylder de mindstekrav, som fremgår af
udbudsbetingelserne.
Stk. 2. Udbyderen kan i
udbudsbetingelserne anføre, at alternative bud ikke kan
modtages.
Forhandlinger
§ 10. Når
kriteriet for tildeling af ordren er laveste pris, kan udbyderen
kun forhandle med lavestbydende.
§ 11. Når
kriteriet for tildeling af ordren er det økonomisk mest
fordelagtige bud, kan udbyderen forhandle med tre tilbudsgivere
eller færre, som ved licitationen har afgivet de
økonomisk mest fordelagtige tilbud bedømt ud fra de
vægtede eller prioriterede underkriterier, medmindre der i
udbudsbetingelserne er givet afkald herpå.
Stk. 2. Når udbyderen
vælger at forhandle, skal det senest ved forhandlingernes
påbegyndelse over for de udvalgte tilbudsgivere, som
udbyderen forbeholder sig at forhandle med, tilkendegives, hvilken
procedure der vil blive fulgt, hvis dette ikke fremgår af
udbudsbetingelserne.
Stk. 3. Under forhandlingerne skal
udbyderen sikre, at alle tilbudsgivere behandles ens. Navnlig
må udbyderen ikke udøve forskelsbehandling ved at give
oplysninger, som kan stille nogle tilbudsgivere bedre end andre.
Udbyderen må under forhandlingerne alene give oplysninger til
en tilbudsgiver om andre tilbudsgiveres løsninger eller
priser, i det omfang sådanne oplysninger allerede er gjort
offentligt tilgængelige i henhold til § 7.
Stk. 4. Forhandlingerne må ikke
føre til, at opgavens karakter ændres
væsentligt, eller til, at tildelingskriterierne, herunder den
vægtning eller prioritering, der er lagt til grund ved
udvælgelsen af forhandlingspartnere efter stk. 1,
ændres.
Kapitel 4
Underhåndsbud
§ 12. Tilbud,
der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en
rammeaftale, er underhåndsbud .
Stk. 2. Udbyderen kan på samme
arbejde indhente indtil tre underhåndsbud. Dog kan der
indhentes et fjerde underhåndsbud, hvis udbyderen i
opfordringerne til at afgive bud har forbeholdt sig denne mulighed
og det fjerde tilbud indhentes fra en tilbudsgiver uden for det
lokale område.
Stk. 3. Udbydere omfattet af
§ 1, stk. 2, nr. 1 og 2, kan ikke indhente
underhåndsbud på bygge- og anlægsarbejder med en
samlet anslået værdi af arbejdet eksklusive moms
på mere end 3 mio. kr., medmindre
1) der er tale om delarbejder, hvis
anslåede værdi eksklusive moms er 500.000 kr. eller
derunder, og den samlede værdi af disse delarbejder ikke
overstiger 20 pct. af de samlede arbejders værdi,
2) bygge- og anlægsarbejdets omfang,
kvalitet eller tidsforløb kun med stor vanskelighed kan
fastlægges i et udbudsgrundlag såsom visse
forsøgs-, forsknings- og udviklingsarbejder eller
restaurerings-, reparations- og ombygningsarbejder eller arbejdet
af tvingende sikkerhedsmæssige grunde ikke kan
udsættes,
3) der ikke ved licitation er indkommet et egnet
eller forskriftsmæssigt bud eller der ikke er modtaget nogen
ansøgninger, forudsat at de oprindelige udbudsbetingelser
ikke ændres væsentligt,
4) kun en bestemt virksomhed kan udføre
arbejdet eller
5) bygge- og anlægsarbejdet supplerer et
arbejde, der har været udbudt i licitation, og arbejdet
på grund af uforudsete forhold er blevet nødvendigt
for fuldførelse af det udbudte arbejde og ordren tildeles
den virksomhed, der udfører det oprindelige arbejde,
medmindre udbyderen kan påvise særlige forhold, der
begrunder, at udbyderen kan lade andre udføre arbejdet.
Stk. 4. Når den samlede,
anslåede værdi eksklusive moms af et bygge- og
anlægsarbejde overstiger 300.000 kr., skal udbydere omfattet
af § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, indhente mindst to
underhåndsbud. Disse udbydere kan ikke ved hvert udbud
indbyde den samme kreds af virksomheder.
Stk. 5. Udbyderen skal ved indhentning
af underhåndsbud give meddelelse om, hvorvidt tildeling af
ordren vil ske på grundlag af kriteriet laveste pris eller
kriteriet det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Stk. 6. Udbyderen kan forkaste et
tilbud, såfremt det findes overvejende sandsynligt, at den
bydende er ude af stand til at gennemføre arbejdet i
tilfredsstillende kvalitet, på hensigtsmæssig og
forsvarlig måde og i rette tid.
Stk. 7. Økonomi- og
erhvervsministeren kan undtage bestemte kategorier af udbydere fra
reglerne i stk. 2 og 3.
Kapitel 5
Rammeaftaler
§ 13. Ved
rammeaftaler forstås aftaler, der er indgået i
overensstemmelse med denne lovs regler, om betingelserne, f.eks.
med hensyn til kvalitet, pris og mængde eller omfang, for en
mulig udførelse af bygge- og anlægsarbejder af samme
karakter i løbet af en given periode.
Stk. 2. En rammeaftale har kun
virkning i forholdet mellem de direkte parter i aftalen. En
rammeaftale kan kun indgås mellem én udbyder og
én virksomhed. Udbyderen kan om nødvendigt anmode
virksomheden om at komplettere sit tilbud til brug for
kontraktindgåelsen. Dette må dog ikke medføre
væsentlige ændringer i aftalevilkårene.
Stk. 3. En rammeaftale må
højst gælde for en periode på 4 år.
Kapitel 6
Meddelelse til ansøgere og
tilbudsgivere
§ 14. Udbyderen
underretter hurtigst muligt alle tilbudsgivere, der har afgivet et
licitationsbud eller et underhåndsbud, om, hvilken
afgørelse der er truffet med hensyn til ordretildelingen,
herunder i givet fald begrundelsen for at annullere en licitation
eller indhente underhåndsbud.
Stk. 2. Ved begrænset licitation
med prækvalifikation underretter udbyderen hurtigst muligt
ansøgere om, hvorvidt de er blevet prækvalificeret.
Efter anmodning underretter udbyderen endvidere en forbigået
ansøger om begrundelsen for, at ansøgningen er blevet
forkastet.
Stk. 3. Udbyderen underretter efter
anmodning berørte tilbudsgivere om begrundelsen for at
forkaste tilbuddet, jf. § 8, stk. 3, og
§ 12, stk. 6, såfremt en sådan
begrundelse ikke allerede er givet i medfør af
§ 15, stk. 2.
§ 15. Når
kriteriet er det økonomisk mest fordelagtige bud,
gælder endvidere reglerne i stk. 2-4.
Stk. 2. Senest samtidig med, at der
indledes forhandlinger efter § 11, underretter udbyderen
berørte tilbudsgivere om en beslutning om ikke at indbyde
dem til forhandlingerne og en begrundelse herfor.
Stk. 3. Efter afslutningen på
forhandlinger efter § 11 underretter udbyderen hurtigst
muligt tilbudsgivere, som udbyderen har forbeholdt sig at forhandle
med, om det antagne tilbuds egenskaber og relative fordele.
Stk. 4. Hvis der ikke har været
forhandlinger efter § 11, eller hvis tilbuddene er
indhentet ved underhåndsbud, underretter udbyderen efter
anmodning tilbudsgivere, som har overholdt udbudsbetingelserne, om
det antagne tilbuds egenskaber og relative fordele.
Kapitel 7
Klage over licitation m.v.
§ 16. Enhver,
der har en retlig interesse heri eller i øvrigt er tillagt
klageadgang efter lov om Klagenævnet for Udbud, kan indbringe
spørgsmål om overtrædelse af bestemmelser i
nærværende lov og regler udstedt i medfør heraf
for Klagenævnet for Udbud.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 17. Loven
træder i kraft den 1. september 2005 og har virkning for
opgaver, der udbydes fra dette tidspunkt.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov nr.
450 af 7. juni 2001 om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren.
§ 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.