L 4 Forslag til lov om ændring af lov om aktindsigt i miljøoplysninger. (Gennemførelse af direktiv om Århuskonventionen).

Af: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Miljø- og Planlægningsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l4_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

Miljøministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om aktindsigt i miljøoplysninger (Gennemførelse af direktiv om Århus-konventionen).

(Lovforslag nr. L 4).

Der er tale om en genfremsættelse af det lovforslag om ændring af lov om aktindsigt i miljøoplysninger (L 60), som blev fremsat for Folketinget den 28. oktober 2004, førstebehandlet den 4. november 2004 og som umiddelbart før 2. behandlingen bortfaldt ved udskrivelse af folketingsvalget den 18. januar 2005. Der henvises i øvrigt til Miljø- og Planlægningsudvalgets betænkning af 12. januar 2005 over L 60.

Formålet med lovforslaget er at justere den gældende lovgivning om aktindsigt i miljøoplysninger, således at de danske regler bringes i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/ EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF.

Direktivet gennemfører dele af Århus-konventionens bestemmelser om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet. Danmark har ved lov nr. 447 af 31. maj 2000 gennemført konventionen i dansk ret og tiltrådte konventionen den 29. december 2000.

Direktivet er imidlertid ikke kun en ordret implementering af konventionen, men supplerer og fortolker denne. Konsekvensen er, at direktivet ikke på alle punkter svarer til den danske implementering af konventionen.

På baggrund af direktivet foreslås, at myndighederne i hver enkel sag om aktindsigt i miljøoplysninger skal afveje de offentlige interesser, der varetages ved udlevering overfor de interesser, der varetages ved af afslå udlevering. Myndighederne skal også fortolke undtagelser fra adgangen til aktindsigten restriktivt under hensyn til samfundets interesse i, at miljøoplysningerne offentliggøres. I tilknytning hertil, foreslås en samtykkeregel om statistikoplysninger ændret til en høringsregel. Endvidere lægger lovforslaget op til en udvidet adgang til aktindsigt i oplysninger om emissioner til miljøet.

Og på baggrund af direktivet foreslås også en række formelle regler om aktindsigt, som ikke modsvares af gældende danske regler.

Lovforslaget lægger endelig op til nye generelle bestemmelser om miljøoplysningers kvalitet og myndighedernes aktive formidling af miljøoplysninger, navnlig elektronisk. I den forbindelse foreslås en bemyndigelse, som forventes udnyttet til at fastsætte regler om myndighedernes aktive formidlingspligt af miljøoplysninger på miljøområdet.

Det foreliggende lovforslag indeholder enkelte ændringer i forhold til L 60. For det første er regeringens to ændringsforslag indarbejdet, jf. betænkningen af 12. januar 2005 over L 60. Det drejer sig dels om en konsekvensændring til lovforslagets § 1, nr. 2, og dels om en præcisering til § 1, nr. 3 af, at det kun er sager inden for strafferetsplejen, som behandles af politiet og anklagemyndigheden, der ikke er omfattet af lovforslagets generelle og konkrete afvejningsregel. For det andet er lovforslagets bilag 1 vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 ændret for at medtage en berigtigelse af en oversættelsesfejl i den danske udgave af direktivet. For det tredje er lovforslagets ikrafttrædelsesdato ændret. Når loven er vedtaget, vil der blive nedsat et udvalg, der vil få til opgave løbende at overvåge lovens anvendelse i praksis og indsamle erfaringer, jf. miljøministerens bidrag til Miljø- og Planlægningsudvalgets betænkning af 12. januar 2005 over L 60.

Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg det til Folketingets velvillige behandling.