L 36 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og
lov om leje af almene boliger. (Skærpelse af reglerne om
frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme
m.v.).
Fremsat den 24. februar 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje, lov om
midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene
boliger
(Skærpelse af reglerne om frakendelse
af retten til at administrere udlejningsejendomme m.v.)
§ 1
I lov om leje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 920 af 10. september 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 6, stk. 4,ændres »hæfte«
til: »fængsel indtil 4 måneder«.
2. § 113 a, stk. 1,
affattes således:
»Ejere af udlejede
beboelseslejligheder kan ved dom frakendes retten til at
administrere ejendomme med udlejede beboelseslejligheder eller til
at bestemme, hvem der skal administrere ejerens ejendomme med
udlejede beboelseslejligheder. Dette gælder dog ikke for
ejere af 1 udlejet beboelseslejlighed. Frakendelse kan ske på
tid fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom.«
3. I § 113 a, stk. 3, nr. 1,
ændres »hæftestraf« til:
»fængselsstraf«.
4. I § 113 a, stk. 3, nr. 2,ændres »gang«
til: »gange«, og »andre, eller« til:
»andre,«.
5. I § 113 a, stk. 3, nr. 3,
ændres »udlejningsejendomme.« til:
»udlejningsejendomme,«.
6. I § 113 a, stk. 3,indsættes som nr. 4og 5 :
»4) ikke har efterlevet tre eller flere
endelige huslejenævnsafgørelser inden for en periode
på 2 år, eller
5) tre eller flere gange af Grundejernes
Investeringsfond, jf. § 60 i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene, har fået påbegyndt
arbejder inden for en periode på 10 år.«
7.§ 113 a, stk. 4,affattes således:
»Sager om
rettighedsfrakendelse efter stk. 2 og 3 samt efter stk. 5
føres i strafferetsplejens former. Til brug for sager om
rettighedsfrakendelse jf. stk. 3, nr. 4, indberetter
huslejenævnene, når de bliver gjort opmærksomme
herpå, til Grundejernes Investeringsfond oplysning om
endelige afgørelser, som en ejer ikke har efterlevet.
Når Grundejernes Investeringsfond har fået indberetning
om tre endelige afgørelser inden for 2 år, som en ejer
ikke har efterlevet, skal Grundejernes Investeringsfond give
meddelelse om dette til de involverede huslejenævn. Det eller
de involverede huslejenævn foretager en vurdering af, om
betingelserne for rettighedsfrakendelse er opfyldt. Er der blandt
de involverede nævn enighed om, at der efter loven er
grundlag for en sag om rettighedsfrakendelse, indgives der
politianmeldelse. Til brug for sager om rettighedsfrakendelse jf.
stk. 3, nr. 5, skal Grundejernes Investeringsfond give meddelelse
til de involverede huslejenævn, når fonden tre gange
inden for 10 år har påbegyndt arbejder for en ejer i
henhold til § 60 i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene. Det eller de involverede huslejenævn
foretager en vurdering af, om betingelserne for
rettighedsfrakendelse er opfyldt. Er der blandt de involverede
nævn enighed om, at der efter loven er grundlag for en sag om
rettighedsfrakendelse, indgives der politianmeldelse. Sag om
rettighedsfrakendelse efter stk. 2 og stk. 3, nr. 3-5, kan alene
rejses, hvis huslejenævnet har anmodet herom. Sager kan
rejses, uden at der samtidig nedlægges påstand om
straf.«
8. I § 113 a, stk. 6,
ændres »hæfte« til: »fængsel
indtil 4 måneder«.
9. I § 113 a,
indsættes som stk. 7
:
»Stk. 7. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
10. I § 113 b, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.
:
»Grundejernes Investeringsfond kan beslutte,
at administrationen for ejerens regning overlades til en efter
fondens vurdering egnet administrator.«
11. I
§ 113 b indsættes som stk. 4
:
»Stk. 4. Socialministeren kan
fastsætte nærmere regler om Grundejernes
Investeringsfonds administration, jf. stk. 2.«
§ 2
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 922 af 10.
september 2004, foretages følgende ændring:
1. I § 16, stk. 1, 1. pkt.,og i § 29 a, stk.
1, ændres »hæfte« til:
»fængsel indtil 4 måneder«.
§ 3
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 921 af 10. september 2004, foretages
følgende ændring:
1. I § 7, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »hæfte« til: »fængsel
indtil 4 måneder«.
§ 4
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
juni 2005.
Stk. 2. Rettighedsfrakendelse efter den
foreslåede § 113 a, stk. 3, nr. 4, kan kun ske,
hvis alle 3 huslejenævnsafgørelser inden for en
2-årig periode, der udløser frakendelsen, er truffet
efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Rettighedsfrakendelse efter den
foreslåede § 113 a, stk. 3, nr. 5, kan kun ske,
hvis de 3 gange, der er foretaget arbejder af Grundejernes
Investeringsfond indenfor en 10-årig periode, og som
udløser frakendelsen, er påbegyndt efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indledning og baggrund
Borgere og virksomheder, der handler uansvarligt
og dermed belaster andre, skal mærke, at deres handlinger har
konsekvenser. Dette gælder også udlejere, der
systematisk overtræder lejelovgivningen.
Med dette forslag om en stramning af lejelovens
regler om frakendelse af retten til at administrere
udlejningsejendomme ønsker regeringen i overensstemmelse med
»Noget for noget«-princippet at gøre det klart,
at man ikke vil acceptere, at nogle udlejere ikke følger
afgørelser fra huslejenævn og ankenævn. Efter
regeringens opfattelse er der tale om et meget beskedent antal
udlejere, som gør skade i et omfang, der er langt
større, end deres antal tilsiger.
For det første medfører deres
adfærd, at forholdene for lejerne, som har deres bolig i
ejendommen, bliver uacceptable. Lejerne betaler for en
løbende ydelse, som de ikke får i det omfang, de efter
retsforholdet har krav på. Ofte må lejerne ud i lange
og opslidende sager imod udlejeren, før udlejeren opfylder
lejerens berettigede krav. Der ses til tider sager om mindre
vedligeholdelsesarbejder, der imidlertid har stor betydning for
lejerens brug af det lejede, hvor udlejeren end ikke overholder
huslejenævnets pålæg om udbedring. I
sådanne tilfælde kan der være tale om, at selv
mindre vedligeholdelsesmangler kan gøre det lejede mere
eller mindre ubrugeligt over en længere periode.
For det andet medfører disse udlejeres
adfærd stor skade for det store flertal af udlejere, som
samvittighedsfuldt opfylder deres forpligtelser over for lejerne.
Den miskredit, som disse få uefterrettelige udlejere har
skabt for sektoren som helhed, har medført et rygte, som
ikke står i mål med de faktiske forhold. Dette er bl.a.
resultatet af den store pressebevågenhed, disse
problemstillinger har tiltrukket sig.
Under behandlingen i Folketinget af
beslutningsforslag B 112 om forbedrede muligheder for frakendelse
m.v. af retten til at administrere udlejningsejendomme
(Folketingsåret 2003/04) tilkendegav regeringen og Dansk
Folkeparti, at man ikke kunne gå ind for forslaget i den
form, det var fremlagt, men at visse af forslagets elementer gav
anledning til overvejelser. Af betænkning af 1. juni 2004
over beslutningsforslaget fremgår således
følgende: »De tre partier finder, at enkelte elementer
i beslutningsforslaget bør undersøges nærmere
og bør indgå i det kommende forenklings- og
moderniseringsarbejde vedrørende lejelovgivningen. Dog
således, at der senest i januar 2005 fremsættes
forslag, som opfylder partiernes intentioner.
For det første finder de tre partier, at
der er gode takter i forslaget om, at en udlejer, der indenfor en
nærmere fastsat periode har undladt at efterkomme flere
endelige afgørelser fra huslejenævnet, bør
kunne fradømmes muligheden for at administrere
udlejningsejendomme. Det samme gør sig gældende, hvis
Grundejernes Investeringsfond gentagne gange overtager en
vedligeholdelsessag for en udlejer. Frakendelse bør
være mulig over for ejere af udlejningsejendomme, og det
bør indgå i hvilket omfang, det er muligt også
at frakende administratorer retten.«
I forlængelse af disse overvejelser er det
regeringens opfattelse, at der er grundlag for at foretage en
stramning af lejelovens frakendelsesordning.
Hensigten med dette forslag er derfor at
indføre nogle instrumenter, som er målrettet imod de
få udlejere, som systematisk overtræder
lejelovgivningens regler til stor skade for de lejere, som bor i en
ejendom tilhørende en sådan udlejer, og til skade for
det store flertal af udlejere, som administrerer i overensstemmelse
med lovgivningen. Virkningen af forslaget vil være, at disse
ejere kan fratages retten til at administrere
beboelsesudlejningsejendomme.
Lovforslaget indeholder ikke regler om, at
også administratorer skal kunne frakendes retten til at
administrere udlejningsejendomme. Dette skyldes, at pligten til at
efterleve en huslejenævnsafgørelse, der f.eks.
pålægger udlejer at udføre visse
vedligeholdelsesarbejder, påhviler denne, uanset om udlejeren
har antaget en administrator. Rettighedsfrakendelse efter de
foreslåede regler bør derfor alene kunne bringes i
anvendelse over for den pågældende udlejer. I praksis
vil en frakendelse af udlejers ret til at administrere
udlejningsejendomme imidlertid medføre, at den af udlejeren
antagne administrator som udgangspunkt ikke kan fortsætte
administrationen, idet Grundejernes Investeringsfond efter
lejelovens § 113 b overtager administrationen af de
ejendomme, som er omfattet af dommen om rettighedsfrakendelse.
Det forventes, at den foreslåede stramning,
herunder dens præventive virkning, vil indebære, at der
i fremtiden ikke ses eksempler på den systematiske
overtrædelse af lejelovgivningens regler, som nogle få
udlejere hidtil har praktiseret.
Indhold
Lovforslaget indeholder et forslag om udvidelse
af den gældende ordning i lejelovens kapitel XVIII A om
frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme.
Herudover indeholder lovforslaget forskellige
konsekvensændringer. Den forslåede udvidelse af
frakendelsesordningen består af 3 elementer:
1) Frakendelse kan ske, hvis ejeren ikke har
efterlevet 3 eller flere endelige
huslejenævnsafgørelser inden for en periode på 2
år.
2) Frakendelse kan ske, hvis Grundejernes
Investeringsfond i 3 eller flere tilfælde inden for en
periode på 10 år over for den samme ejer har
udført arbejder i henhold til § 60, stk. 1, i lov
om midlertidig regulering af boligforholdene.
3) Udvidelse af frakendelsesordningen til
også at omfatte ejere af udlejede enfamiliehuse.
Ad 1. Manglende efterlevelse af
endelige afgørelser
Lejeretlige tvister mellem en lejer og en udlejer
kan på en lang række punkter indbringes for
huslejenævnet. I Københavns Kommune kan
huslejenævnets afgørelser indbringes for et
ankenævn. Huslejenævns- og
ankenævnsafgørelser kan af parterne ankes til
boligretten. Boligrettens afgørelser kan ankes efter de
almindelige regler om anke af byretsafgørelser.
Et af de tilbagevendende kritikpunkter imod
uefterrettelige udlejere er, at afgørelser fra
huslejenævn og ankenævn samt domstole ikke iagttages.
Afgørelser fra huslejenævn og ankenævn er ikke
eksigible, det vil sige, at afgørelserne ikke kan
tvangsfuldbyrdes. Dette indebærer, at
nævnsafgørelser, som er endelige, da ankefristen er
udløbet, skal indbringes for domstolene for at tilvejebringe
et grundlag for tvangsfuldbyrdelse, hvis udlejeren ikke overholder
afgørelsen. Dette kan for nogle lejere indebære en
barriere for at gøre deres ret gældende.
Selv om lejeren går videre med sagen eller
i tilfælde af vedligeholdelsesmangler opfordrer Grundejernes
Investeringsfond til at udføre arbejdet for ejerens regning,
vil der være tale om, at lejerne må affinde sig med
manglerne i urimelig lang tid.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt,
at det udtrykkeligt fremgår af frakendelsesordningen, at
manglende efterlevelse af endelige afgørelser kan være
grundlag for frakendelse af administrationsretten. Der sondres ikke
imellem forskellige typer huslejenævnssager.
Det skal pointeres, at det alene er manglende
efterlevelse af endelige afgørelser, som kan
udløse frakendelse af administrationsretten. Dette
indebærer, at hvis en nævnsafgørelse indbringes
for domstolene, er det udlejerens efterlevelse af dommen, der er
afgørende.
Regeringen finder, at der med antallet 3 eller
flere afgørelser inden for en periode på 2 år er
tillagt bestemmelsen den nødvendige effektivitet samtidig
med, at hensynet til udlejernes retssikkerhed er varetaget. Med den
foreslåede periode er der således fundet en passende
balance imellem antal ikke-efterlevede afgørelser og
periodens længde, når der samtidig henses til den meget
indgribende sanktion, som frakendelse af retten til at administrere
udlejningsejendomme er. Det bemærkes, at lovforslaget
på dette punkt er en stramning i forhold til B 112, hvoraf
følger, at der skal kunne ske frakendelse i tilfælde,
hvor udlejer ikke har efterlevet 5 eller flere
huslejenævnsafgørelser inden for en periode på 2
år.
For at give ordningen gennemslagskraft i praksis
må huslejenævnene modtage underretning om en udlejers
manglende efterlevelse af en endelig
huslejenævnsafgørelse. Underretningen vil typisk komme
fra den eller de lejere, der har været part i den
huslejenævnsafgørelse, der ikke er blevet efterlevet,
men underretning vil for eksempel også kunne komme fra en
beboerrepræsentation eller lejerorganisation. Ordningens
effektivitet beror således på lejernes aktive
deltagelse. Dette er acceptabelt, fordi lejerne generelt må
antages at have stor egeninteresse i at skabe
forudsætningerne for en effektiv ordning. I lighed med den
gældende frakendelsesordning i øvrigt medregnes
ejerens forseelser i tilknytning til samtlige dennes ejendomme
uanset geografisk placering i Danmark.
Lejerne kan indberette ikke-efterlevede endelige
huslejenævnsafgørelser til det huslejenævn, der
har truffet den konkrete afgørelse. De enkelte
huslejenævn foretager indberetning af lejernes oplysninger
til Grundejernes Investeringsfond. Hvis Grundejernes
Investeringsfond på et tidspunkt konstaterer, at en ejer
inden for en toårig periode ikke har efterlevet tre endelige
huslejenævnsafgørelser, gives der oplysning herom til
det eller de huslejenævn, der har foretaget indberetning. Ved
nævnene undersøges det, om betingelserne for
rettighedsfrakendelse er overholdt. Er betingelserne overholdt,
indgiver huslejenævnene politianmeldelse. Huslejenævnet
skal ikke, som det hidtil er sket i sager om rettighedsfrakendelse,
vurdere, om det er hensigtsmæssigt at indgive
politianmeldelse. Huslejenævnet skal iagttage almindelige
forvaltningsretlige regler ligesom i andre sager.
Anklagemyndigheden vurderer ligesom i andre straffesager, om der er
grundlag for at fremsende begæring til retten med
påstand om rettighedsfrakendelse.
Ad 2. Tvangsudførelse
ved Grundejernes Investeringsfond
Efter reglerne i lejelovgivningen kan lejere i
kommuner, hvor boligreguleringsloven er gældende, hvis
udlejeren ikke overholder en af huslejenævnet eller
ankenævnet fastsat frist for færdiggørelse af
bestemte arbejder, anmode Grundejernes Investeringsfond om at
udføre arbejderne for ejerens regning jf.
boligreguleringsloves § 60. I sådanne
tilfælde, som fører til, at arbejderne udføres
af Grundejernes Investeringsfond, må det lægges til
grund, at der ofte ligger en bevidst beslutning bag udlejerens
undladelse. Udlejeren har haft mulighed for at anke nævnets
afgørelse både med hensyn til de konkrete arbejder og
med hensyn til fristens overholdelse.
Regeringen finder derfor, at det vil være
rimeligt at kunne skride ind over for udlejere, som gentagne gange
undlader at iagttage nævnets frister med den virkning, at
Grundejernes Investeringsfond må udføre
arbejderne.
Det foreslås derfor, at det udtrykkeligt
fremgår af frakendelsesordningen, at denne kan anvendes over
for den udlejer, som i 3 tilfælde inden for en 10-årig
periode har undladt at iagttage nævnets frist med den
virkning, at arbejderne er blevet udført af Grundejernes
Investeringsfond. Det bemærkes, at lovforslaget på
dette punkt ikke svarer til B 112, idet der ikke i
beslutningsforslaget er fastsat en tidsperiode, indenfor hvilken
Grundejernes Investeringsfond skal have udført arbejder 3
gange. Det er opfattelsen, at der med den foreslåede
bestemmelse er fundet en passende afvejning mellem på den ene
side muligheden for på en effektiv måde at skride ind
overfor udlejere, der på uacceptabel vis og til gene for
lejerne forsømmer selv at udføre fornødne
arbejder i tilknytning til de udlejede boliger, og på den
anden side hensynet til en rimelig frakendelsesordning, hvor
udlejere ikke kan mødes med den meget indgribende sanktion,
som rettighedsfrakendelse er, på grund af forseelser, der
ligger uforholdsmæssig lang tid tilbage.
Grundejernes Investeringsfond registrerer de
tilfælde, hvor fonden efter boligreguleringslovens
§ 60 har udført arbejder for ejerens regning. Der
er således ingen praktiske problemer med hensyn til at skaffe
oplysninger om, hvor mange gange Grundejernes Investeringsfond har
udført sådanne arbejder for én bestemt ejer.
Oplysning om arbejder udført af Grundejernes
Investeringsfond foreligger for hele landet. I lighed med den
gældende frakendelsesordning og den anden foreslåede
skærpelse af rettighedsfrakendelsesreglerne medregnes
arbejder udført af Grundejernes Investeringsfond efter
boligreguleringslovens § 60 i tilknytning til samtlige
udlejede ejendomme tilhørende en ejer uanset geografisk
placering i Danmark.
Hvis Grundejernes Investeringsfond på et
tidspunkt konstaterer, at en ejer 3 gange inden for en tiårig
periode har fået udført arbejder efter
boligreguleringslovens § 60, gives der oplysning herom
til det eller de huslejenævn, der under den oprindelige
huslejenævnssag har givet ejeren påbud om at
udføre arbejderne. Ved nævnene undersøges det,
om betingelserne for rettighedsfrakendelse er overholdt. Er
betingelserne overholdt, indgiver huslejenævnene
politianmeldelse. Huslejenævnet skal ikke, som det hidtil er
sket i sager om rettighedsfrakendelse, vurdere, om det er
hensigtsmæssigt at indgive politianmeldelse.
Huslejenævnet skal iagttage almindelige forvaltningsretlige
regler ligesom i andre sager. Anklagemyndigheden vurderer ligesom i
andre straffesager, om der er grundlag for at fremsende
begæring til retten med påstand om
rettighedsfrakendelse.
Ad 3. Udvidelse af
tvangsadministrationsordningen til også at omfatte ejere af
udlejede enfamiliehuse
I de senere år er en ny type
boligudlejningsvirksomhed, der adskiller sig fra de traditionelle
former, blevet mere almindelig. Det drejer sig om udlejere, som
opkøber enfamilieshuse med det formål at drive
udlejning af disse boliger. Denne type udlejningsvirksomhed er ikke
omfattet af de gældende regler om rettighedsfrakendelse, da
den enkelte ejendom ikke opfylder den gældende ordnings
mindstekrav til ejendomsstørrelse på 2 eller flere
boliger.
Denne form for udlejning har imidlertid med tiden
antaget en form, der har mere til fælles med
erhvervsmæssig og professionel boligudlejning end med den
måde, som enfamilieshuse traditionelt har været udlejet
på, hvor ejeren af forskellige årsager typisk har haft
behov for at leje ud i en bestemt periode.
Det foreslås på denne baggrund, at
frakendelsesordningen udvides til at omfatte alle ejere med mindst
2 udlejede beboelseslejligheder, uanset om de ligger i samme eller
i flere ejendomme.
Herved opnås en højere grad af
ligebehandling indenfor de mere professionelle udlejere. Endvidere
får en ny gruppe af lejere mulighed for at blive beskyttet af
frakendelsesreglerne.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører som nævnt
ovenfor, at lejerne skal indberette manglende efterlevelse af
huslejenævnsafgørelser til det huslejenævn, der
har truffet den konkrete afgørelse, og at det enkelte
huslejenævn herefter foretager indberetning til Grundejernes
Investeringsfond. Hvis Grundejernes Investeringsfond
efterfølgende konstaterer, at en udlejer inden for en
toårig periode ikke har efterlevet tre endelige
huslejenævnsafgørelser, skal de berørte
huslejenævn foretage en konstatering af, om de formelle
betingelser er overholdt og, hvis dette er tilfældet,
oversende sagen til anklagemyndigheden. Det samme gør sig
gældende, hvis Grundejernes Investeringsfond konstaterer, at
en udlejer inden for en tiårig periode tre gange har
fået udført arbejder efter boligreguleringslovens
§ 60. Der vil således være tale om en
begrænset arbejdsbelastning pr. sag for huslejenævnene.
Det vurderes endvidere, at det er et mindre antal udlejere, der
systematisk ikke efterlever huslejenævnsafgørelser.
På den baggrund skønnes forslaget isoleret set at
medføre et meget begrænset merarbejde for
huslejenævnene.
Samtidig er det vurderingen, at den
foreslåede stramning af frakendelsesordningen vil have en
præventiv effekt på den lille gruppe af udlejere, der
systematisk ikke efterlever huslejenævnsafgørelser, og
dermed mindske antallet af sager, der indbringes for
huslejenævnene, som følge af manglende efterlevelse af
tidligere nævnsafgørelser.
Samlet set skønnes forslaget derfor ikke
at medføre nogen nævneværdig ændring af
huslejenævnenes arbejdsbyrde og dermed heller ikke af
kommunernes udgifter hertil. Herudover vurderes lovforslaget ikke
at ville få økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af
lovforslaget har været forhandlet med de kommunale parter, og
der er enighed om, at forslaget er udgiftsneutralt for
kommunerne.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da der kun forventes et yderst begrænset
antal frakendelser, forventes der ingen nævneværdige
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Advokatrådet, Amtsrådsforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Boligselskabernes Landsforening, Bornholms Regionskommune, Bosam,
Danmarks Lejerforeninger, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Finansministeriet,
Frederiksberg Kommune, Grundejernes Investeringsfond,
Huslejenævns- og Beboerklagenævnsforeningen, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Jyske Grundejerforeninger, KL,
Københavns Kommune, Lejernes Landsorganisation,
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for
Vester Landsret, Statsministeriet og Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af, at
hæftestraffen blev afskaffet, jf. lov nr. 433 af 31. maj
2000. Det fremgik blandt andet af forarbejderne til den
pågældende ændringslov, at man fandt det
nærliggende at lade et maksimum på 4 måneders
fængsel træde i stedet for hæftestraffens
maksimum på 6 måneder i de strafferammer, der hidtil
har haft hæfte som højeste straf.
Til nr. 2
Den gældende ordning gælder alene for
udlejningsejendomme med mindst 2 udlejede beboelseslejligheder. Der
har igennem de senere år udviklet sig en udlejningsform, som
især vedrører enfamiliehuse således, at en ejer
udlejer et antal enfamiliehuse, som hver især udgør en
ejendom med 1 beboelseslejlighed. Da denne form for
udlejningsvirksomhed må anses at udgøre en andel af
det samlede boligudlejningserhverv, foreslås det at udvide
frakendelsesordningen til også at omfatte ejere af mindst 2
ejendomme med et enkelt udlejet enfamiliehus på hver ejendom.
Dette gælder tillige ejere af rækkehuse og lignende,
hvor hver enkelt bolig er beliggende på en selvstændig
matrikel. Med den foreslåede udvidelse vil ordningen
også omfatte ejere, der opkøber og udlejer
enfamiliehuse. Udenfor frakendelsesordningen er herefter kun de
ejere, som alene udlejer 1 beboelseslejlighed.
Det foreslås endvidere, at ændre
reglerne om frakendelsesperiodens længde således, at
frakendelse i alle tilfælde er tidsbegrænset og ikke
kan overstige 5 år. Forslaget er begrundet i hensynet til den
rettighedsfrakendte ejers mulighed for at indrette sig efter
frakendelsesperiodens længde. Endvidere findes en maksimal
frakendelsesperiode på 5 år at være passende.
Til nr. 3
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
Til nr. 4 og 5
De to ændringspunkter er af redaktionel
karakter.
Til nr. 6
Det forslås, at den gældende
§ 113 a, stk. 3, udvides med to nye tilfælde, hvor
frakendelse skal kunne ske. Det forslås således for det
første, at frakendelse skal kunne ske, hvis ejeren inden for
2 år ikke har efterlevet 3 eller flere endelige
afgørelser fra huslejenævnet. For det andet
foreslås, at frakendelse skal kunne ske, når en ejer 3
eller flere gange indenfor 10 år har fået arbejder
udført af Grundejernes Investeringsfond i henhold til
boligreguleringslovens § 60.
Ad § 113 a, stk. 3, nr. 4:
Ved vurderingen af, om en ejer kan
fradømmes administrationsretten efter § 113 a,
stk. 3, nr. 4, skal der for det første forholdes til ejerens
handlinger og/eller undladelser og for det andet den tidsperiode,
som handlingerne og/eller undladelserne er sket i.
Ejeren skal for det første have undladt at
efterleve 3 eller flere afgørelser fra huslejenævnet.
Huslejenævnssagerne kan vedrøre alle de forskellige
forhold, der er omfattet af nævnenes kompetence. I
forbindelse med én huslejenævnsafgørelse vil
der efter omstændighederne kunne blive taget stilling til
forskellige materielle forhold. Der kan i samme afgørelse
være taget stilling til flere forskellige problemstillinger,
der hver især ville kunne ankes selvstændigt og
uafhængigt af de øvrige problemstillinger.
I praksis kan der opstå situationer, hvor
en udlejer undlader fuldt ud at efterleve én
huslejenævnsafgørelse omfattende flere forskellige
materielle forhold. Den omstændighed, at en udlejer kun
delvist efterlever en afgørelse, vil som udgangspunkt
medføre, at afgørelsen ikke anses for efterlevet i
sin helhed.
Det er bl.a. af denne grund af stor betydning, at
huslejenævnene affatter deres afgørelser så
præcist som muligt for derved at skabe det bedst mulige
grundlag for udlejeren til at sikre sig at en afgørelse er
efterlevet. Præcise afgørelser fra
huslejenævnene vil tillige medvirke til, at
afgørelsen, om hvorvidt ejeren har efterlevet en
afgørelse, kan træffes på et sikkert grundlag.
Huslejenævnene bør tillige være
opmærksomme på, at der så vidt muligt
fastsættes frister for ejerens efterlevelse af en
afgørelse, således at der i videst muligt omfang
tilvejebringes et objektivt grundlag for vurderingen af, om en
afgørelse er efterlevet.
Som led i vurderingen af, hvornår der
foreligger én afgørelse vil der i praksis også
kunne opstå situationer, hvor eventuelt flere lejere i samme
ejendom uafhængigt af hinanden indbringer en sag for
huslejenævnet vedrørende det samme materielle forhold,
fx en sag vedrørende mangler ved ejendommens tag eller
opgangen. Hvis klagepunkterne i lejernes sager i det
væsentlige vedrører samme materielle forhold, og
lejerne i realiteten kunne have indbragt forholdet som en
fællessag for nævnet mod kun at betale det
påkrævede beløb i boligreguleringslovens
§ 39, stk. 1, én gang, bør de forskellige
afgørelser kun tælle som én. Det er
således væsentligt for det foreslåede, at der
reelt er tale om 3 forskellige afgørelser og ikke et mindre
antal, som af tekniske årsager fremtræder som flere
afgørelser. Den endelige afgørelse af
spørgsmålet henhører under domstolene.
For det andet skal udlejerens manglende
efterlevelse være sket inden for en periode på 2
år. For at en afgørelse kan medregnes som ikke
efterlevet i denne sammenhæng, skal den være endelig.
En afgørelse anses for endelig, når afgørelsen
ikke er anket inden for de almindelige frister i
boligreguleringsloven og retsplejeloven. For at en udlejer skal
kunne fradømmes administrationsretten efter denne
bestemmelse, skal der højest være 2 år mellem
udløbet af ankefristen for den første
afgørelse, der ikke efterleves, og udløbet af
ankefristen for den tredje afgørelse, der ikke efterleves.
Huslejenævn og domstole kan give udlejeren en frist til at
rette op på det forhold, som tvisten vedrører. Denne
frist kan efter omstændighederne være længere end
ankefristen. I et sådant tilfælde vil udlejeren
både skulle have siddet ankefristen og fristen for arbejderne
overhørig, for at dennes adfærd kan medregnes i en sag
om rettighedsfrakendelse efter denne bestemmelse.
Hvis en huslejenævnsafgørelse ankes,
bliver det afgørelsen i ankesagen, som bliver den endelige
afgørelse. Det vil sige, at det er de vilkår for
efterlevelse, som er fastsat heri og ikke vilkårene i den
oprindelige huslejenævnsafgørelse, der bliver
afgørende for, om udlejeren har efterlevet
afgørelsen. Allerede fordi
huslejenævnsafgørelsen ankes, vil betingelserne heri
om frister for arbejdernes udførelse af tidsmæssige
årsager normalt ikke kunne overholdes, og den
omstændighed skal derfor ikke kunne føre til
frakendelse.
Den omstændighed, at en ejendom ejes i
sameje af flere ejere, har ingen betydning for frakendelsen, idet
alle de ejere, som ejer andele i ejendomme, hvor betingelserne for
frakendelse foreligger, vil kunne rammes af frakendelsen.
Frakendelse forudsætter dog, at den enkelte medejer, konkret
er medejer af alle de ejendomme, som de overtrædelser, der
medfører frakendelsen, vedrører.
De 3 eller flere endelige afgørelser, der
udløser en frakendelse, kan vedrøre den samme ejendom
eller forskellige ejendomme. Alle tre afgørelser, der
udløser frakendelsen, skal være truffet efter denne
lovs ikrafttræden, jf. lovens overgangsbestemmelse.
Ad § 113, stk. 3, nr. 5:
Det foreslås, at frakendelse skal kunne
ske, hvis Grundejernes Investeringsfond i 3 eller flere
tilfælde over en 10-årig periode har udført
arbejder for den samme ejer efter reglerne i boligreguleringslovens
§ 60. Det vil sige, at ejeren i 3 eller flere
tilfælde har undladt at overholde et påbud fra
huslejenævnet om at udføre bestemte arbejder inden for
nærmere fastsatte frister, hvorefter Grundejernes
Investeringsfond på begæring af en lejer har
påbegyndt udført arbejderne for ejerens regning.
Ved vurderingen af, om en ejer kan
fradømmes administrationsretten efter den foreslåede
§ 113 a, stk. 3, nr. 5, skal der for det første
forholdes til det antal gange Grundejernes Investeringsfond har
udført arbejder for ejeren, jf. boligreguleringslovens
§ 60, og for det andet den tidsperiode, som arbejderne er
foretaget i.
De tre gange, hvor Grundejernes Investeringsfond
i henhold til boligreguleringslovens § 60 har
udført arbejder for ejeren, og som udløser en
frakendelse, kan vedrøre den samme ejendom eller forskellige
ejendomme, der tilhører den samme ejer. I bestemmelsen
sondres der ikke mellem typen af det arbejde, som Grundejernes
Investeringsfond har udført. Der kan således
være tale om arbejde af samme karakter eller af vidt
forskellig karakter. Fondens udførelse af alle 3 arbejder
skal være påbegyndt efter denne lovs
ikrafttræden.
Grundlaget for rettighedsfrakendelse efter denne
bestemmelse kræver også, at der ikke må
være mere end 10 år mellem det tidspunkt efter lovens
ikrafttræden, hvor Grundejernes Investeringsfond for
første gang påbegyndte arbejder, jf.
boligreguleringslovens § 60, og det tidspunkt hvor der
påbegyndes arbejder for tredje gang, jf. lovens
overgangsbestemmelse.
Der henvises i øvrigt til ovennævnte
bemærkninger til den foreslåede § 113 a, stk.
3, nr. 4.
Til nr. 7
Det foreslås, at der vedtages en
særlig sagsgang for, hvordan der som grundlag for sager om
rettighedsfrakendelse efter § 113 a, stk. 3, nr. 4 og 5,
tilvejebringes oplysninger om de enkelte forhold, der kan begrunde
rettighedsfrakendelse, hvordan der på landsplan sker en
registrering af disse enkelttilfælde med henblik på at
kunne reagere, når lovens betingelser er opfyldt, og for
hvordan anklagemyndigheden gøres opmærksom på,
at der er grundlag for at fremsende begæring til retten med
påstand om rettighedsfrakendelse.
Sager om rettighedsfrakendelse efter
§ 113 a, stk. 3, nr. 4, beror på lejerens aktive
medvirken. Den eller de lejere, der har været part i en
endelig huslejenævnssag, kan, hvis ejeren undlader at
efterleve afgørelsen, foretage indberetning heraf til det
pågældende huslejenævn. Det er ikke en
betingelse, at indberetningen sker fra en lejer, der har
været part i den sag, der ikke er blevet efterlevet. Kendskab
til indholdet af den huslejenævnsafgørelse, der ikke
er blevet efterlevet, må dog almindeligvis forudsættes
som grundlag for at kunne vurdere, om der foreligger manglende
efterlevelse fra udlejerens side. Et sådant
indholdsmæssigt kendskab må almindeligvis i praksis
forudsættes at være til stede hos sagens parter.
Når et huslejenævn har modtaget
underretning om en udlejers manglende efterlevelse af en sag, som
har været ført for det pågældende
nævn, skal nævnet indberette dette til Grundejernes
Investeringsfond. Huslejenævnene skal i forbindelse med denne
indberetning sikre, at der gives oplysning som entydigt kan
identificere udlejeren. Dette sker ved at meddele udlejerens
CPR-nr. eller CVR-nr. til Grundejernes Investeringsfond. Fonden
undergiver oplysningerne fra huslejenævne i denne type sager
fornøden behandling med henblik på at kunne
konstatere, når den samme ejer over en toårig periode
ikke har efterlevet 3 endelige
huslejenævnsafgørelser.
Det forudsættes, at såvel
Grundejernes Investeringsfond som huslejenævnene indretter
deres virksomhed med henblik på overholdelse af
persondatalovens regler om behandling af personoplysninger,
herunder sletning af personoplysninger, der ikke længere kan
danne grundlag for en sag om rettighedsfrakendelse.
Persondatalovens regler skal fx påses, når der
foretages behandling af personoplysninger, som helt eller delvist
sker ved elektronisk databehandling, eller når der sker
ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil
blive indeholdt i et register.
En række grundlæggende krav skal
være opfyldt, når der sker behandling af
personoplysninger, der er omfattet af persondataloven. God
databehandlings-skik skal overholdes. Der må kun samles
oplysninger, der tjener et sagligt formål i sager om
rettighedsfrakendelse. De indsamlede oplysninger må ikke
behandles på en måde, der er uforenelig med
formålet. Der må ikke samles flere oplysninger end
nødvendigt. Der må ikke behandles urigtige eller
vildledende oplysninger. Indsamlede oplysninger skal slettes,
når de ikke længere er nødvendige. Dette
indebærer blandt andet, at alle registrerede oplysninger om
en sag skal slettes, når den på grund af den
2-årige tidsfrist ikke længere kan indgå i
grundlaget for en frakendelse. Når der sker registrering af
personoplysninger, eller når indsamlede oplysninger
videregives med henblik på registrering, skal der gives
underretning til den person, som de registrerede oplysninger
vedrører. Underretningen skal indeholde nærmere
bestemte oplysninger, herunder om den dataansvarliges identitet,
formålet med behandlingen af oplysningerne, reglerne om
indsigt i og berigtigelse af oplysninger. Grundejernes
Investeringsfond skal ikke føre tilsyn med, om de
oplysninger, der indberettes af huslejenævnene i tilknytning
til en bestemt ejer, opfylder de formelle og materielle betingelser
for at kunne danne grundlag for en sag om
rettighedsfrakendelse.
Når Grundejernes Investeringsfond har
konstateret, at den samme ejer inden for en 2-årig periode
ikke har efterlevet tre endelige
huslejenævnsafgørelser, gives der underretning herom
til det eller de huslejenævn, der har indberettet
sagerne.
Det eller de involverede huslejenævn
foretager en undersøgelse af, om hver enkelt af de 3 sager
opfylder betingelserne for rettighedsfrakendelse, herunder om de
tre tidspunkter for ejerens manglende efterlevelse af
afgørelserne falder inden for en 2-årig periode, og
for eksempel om afgørelserne er truffet efter lovens
ikrafttræden. Det eller de involverede nævn foretager
vurdering af den eller de sager, som nævnet tidligere har
foretaget indberetning om til Grundejernes Investeringsfond. Med
henblik på at kunne konstatere, om de 3 ikke-efterlevede
afgørelser giver grundlag for at indgive politianmeldelse
må der imellem de involverede huslejenævn ske en
koordinering af de forhåndenværende oplysninger.
Huslejenævnene skal iagttage almindelige
forvaltningsretlige regler ligesom i andre sager. Hvis det eller de
involverede nævn umiddelbart vurderer, at lovens betingelser
for rettighedsfrakendelse er opfyldt, og der er grundlag for at
rette henvendelse til anklagemyndigheden, foretages der forud
herfor af de involverede nævn efter intern koordinering og i
overensstemmelse med forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler
bl.a. høring af ejeren med henblik på at give denne
mulighed for at gøre sig bekendt med og udtale sig om de
oplysninger, der kan give anledning til at indgive
politianmeldelse. Hvert enkelt af de involvere nævn skal som
udgangspunkt påse de forvaltningsretlige
sagsbehandlingsregler overholdt i forhold til den eller de sager,
som nævnet tidligere har foretaget indberetning om til
Grundejernes Investeringsfond.
Hvis ét af flere involverede nævn
vurderer, at en sag, hvorom det pågældende nævn
tidligere har foretaget indberetning til Grundejernes
Investeringsfond, ikke opfylder betingelserne for at kunne
indgå i sag om rettighedsfrakendelse, vil dette skulle
lægges til grund som led i andre involvere huslejenævns
vurdering af, om betingelserne for at indgive politianmeldelse er
opfyldt. Et enkelt involveret nævn vil således kunne
forhindre at der indgives politianmeldelse, hvis nævnet
vurderer, at den sag, hvorom nævnet har foretaget
indberetning til Grundejernes Investeringsfond, ikke opfylder
betingelser for at kunne indgå i en sag om
rettighedsfrakendelse. En sådan beslutning fra et nævn
om, at en tidligere indberettet afgørelse ikke opfylder
betingelserne skal meddeles til Grundejernes Investeringsfond,
således at afgørelsen ikke senere inddrages i en sag
om frakendelse. Vurderer det eller de involverede
huslejenævn, at betingelserne for rettighedsfrakendelse er
opfyldt for samtlige sager, bør der indgås aftale om,
at ét huslejenævn indgiver politianmeldelse på
de involverede nævns vegne.
Sager om rettighedsfrakendelse efter
§ 113 a, stk. 3, nr. 5, beror ikke på lejerens
aktive medvirken, som det er tilfældet for sager om
rettighedsfrakendelse efter § 113 a, stk. 3, nr. 4.
Grundejernes Investeringsfond råder selv over de
fornødne oplysninger om, hvilke ejere af
boligudlejningsejendomme i hele landet, der har fået
udført arbejder efter boligreguleringslovens § 60,
og på hvilke tidspunkter dette er sket. Grundejernes
Investeringsfond undergiver oplysningerne om ejerne i denne type
sager fornøden behandling med henblik på at kunne
konstatere, når den samme ejer 3 gange over en 10-årig
periode har fået udført arbejder efter
boligreguleringslovens § 60. Det forudsættes, at
Grundejernes Investeringsfond også i denne sammenhæng
indretter sin virksomhed med henblik på overholdelse af
persondatalovens regler om behandling af personoplysninger,
herunder sletning af personoplysninger, der ikke længere kan
danne grundlag for en sag om rettighedsfrakendelse.
Når Grundejernes Investeringsfond har
konstateret, at den samme ejer inden for en 10-årig periode 3
gange har fået udført arbejder efter
boligreguleringslovens § 60, underretter Grundejernes
Investeringsfond det eller de huslejenævn, der har truffet de
afgørelser, hvis manglende overholdelse har givet anledning
til arbejdernes udførelse. Hvis der af det eller de
involverede nævn konstateres at være grundlag for at
indgive politianmeldelse, foretages der forud herfor af de
involverede nævn efter intern koordinering og i
overensstemmelse med forvaltningslovens sagsbehandlingsregler
høring af ejeren med henblik på at give denne mulighed
for at gøre sig bekendt med og udtale sig om de oplysninger,
der kan give anledning til at indgive politianmeldelse.
Nævnenes interne koordinering i forbindelse med
sagsoplysningen og indgivelse i politianmeldelse foretages i
overensstemmelse med det ovenfor i tilknytning til § 113
a, stk. 3, nr. 4, beskrevne herom. Tilsvarende gælder, at
hvis ét af flere involverede nævn vurderer, at en sag
om arbejder udført af Grundejernes Investeringsfond, som det
pågældende nævn tidligere har truffet
afgørelse i, ikke opfylder betingelserne for at kunne
indgå i sag om rettighedsfrakendelse, vil dette således
skulle lægges til grund som led i andre involverede
huslejenævns vurdering af, om betingelserne for at indgive
politianmeldelse er opfyldt.
Fælles for sager om rettighedsfrakendelse
efter § 113 a, stk. 2, og, stk. 3, nr. 3-5, hvor kravet
ikke udløses af et strafbart forhold, er, at det
foreslås overladt helt til huslejenævnene at indgive
politianmeldelse. Henset til huslejenævnenes
arbejdsområder vurderes det som mest hensigtsmæssigt,
at denne kompetence ikke længere skal deles mellem
kommunalbestyrelsen og huslejenævnet.
Da kommunalbestyrelserne fik tillagt denne
kompetence, jf. lov nr. 419 af 1. juni 1994, var der i
modsætning til i dag ikke huslejenævn i alle kommuner.
Den saglige og praktiske begrundelse for at opretholde den delte
kompetence ses derfor ikke længere at være til
stede.
De foreslåede stramninger ændrer ikke
ved, at det fortsat er anklagemyndigheden, der træffer
afgørelse om, hvorvidt der er grundlag for at fremsende
begæring til retten med påstand om
rettighedsfrakendelse. Som led i denne vurdering må
anklagemyndigheden foretage en vurdering af, om det forhold, der
foreligger til pådømmelse, er af en sådan
karakter, at domstolen må forventes at træffe
afgørelse i overensstemmelse med anklagemyndighedens
påstand.
Rettighedsfrakendelse efter bestemmelsen
forudsætter €" ligesom enhver anden
rettighedsfrakendelse €" en individuel vurdering i hver enkelt
sag. Proportionalitetsbetragtninger kan i denne sammenhæng
bevirke, at udstrækningen af en eventuel frakendelse
bør overvejes, således at frakendelsen ikke er
uforholdsmæssig i forhold til de forseelser, som den
pågældende har begået.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at det
fortsat i alle sager om rettighedsfrakendelse er op til
anklagemyndigheden at vurdere, om der i forbindelse med
fremsendelse af begæring til retten med påstand om
rettighedsfrakendelse også skal nedlægges påstand
om egentlig straf, hvor der er mulighed herfor.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til nr. 9
Med den foreslåede ændring bringes
strafbestemmelsen i overensstemmelse med lejelovgivningens
øvrige strafbestemmelser, hvor der er indsat hjemmel til, at
også juridiske personer kan pålægges
strafansvar.
Til nr. 10
Det foreslås, at Grundejernes
Investeringsfond kan beslutte, at administrationen helt eller
delvist overlades til en efter fondens vurdering egnet
administrator.
Bestemmelsen er en modifikation i forhold til den
gældende § 113 b, stk. 2, 1. pkt., hvorefter
Grundejernes Investeringsfond for udlejerens regning administrerer
de ejendomme, som ejeren er blevet fradømt retten til selv
at administrere. Med den bestemmelse, som foreslås
indføjet i 2. pkt., får Grundejernes Investeringsfond
mulighed for at beslutte, at der udpeges en tredjemand til at
varetage administrationen af de ejendomme, som ejeren er blevet
fradømt retten til at administrere selv.
Formålet med bestemmelsen er at give
Grundejernes Investeringsfond mulighed for at begrænse
omfanget af ejendomsadministration, hvis f.eks. et større
ejendomsfirma frakendes administrationsretten.
Det forudsættes, at den administrator, som
Grundejerens Investeringsfond udpeger, skal være uvildig.
Grundejernes Investeringsfond skal i denne sammenhæng
være opmærksom på, at formålet med den dom,
hvorefter ejeren er blevet fradømt retten til at
administrere boligudlejningsejendomme, ikke forspildes.
Formålet med dommen kan efter omstændighederne for
eksempel tænkes forspildt ved antagelse af en administrator,
der er organiseret i selskabsform, og hvor ejeren af ejendommen
selv har en afgørende indflydelse på driften af
selskabet.
Til nr. 11
Det foreslås at medtage en bestemmelse,
hvorefter der gives socialministeren mulighed for i en
bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om
Grundejernes Investeringsfonds administration af ejendomme, hvor
ejeren er frakendt retten til at administrere udlejningsejendomme.
Reglerne gælder ligeledes for den administrator, som
Grundejernes Investeringsfond måtte udpege i sit sted.
Der vil efter drøftelse med Grundejernes
Investeringsfond blive taget stilling til, hvorvidt der er behov
for at fastsætte nærmere regler om administratorens
virke samt regnskabsaflæggelse, herunder om meddelelse til
ejendommens panthavere og lejere om overtagelse af
administrationen, om huslejens betaling med frigørende
virkning, om muligheden for optagelse af lån i ejendommen, om
vederlag for administrationen, om aflæggelse af årlige
regnskaber samt om aflæggelse af endeligt regnskab.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til § 4
Loven træder i kraft den 1. juni 2005.
For at rettighedsfrakendelse efter den
foreslåede § 113 a, stk. 3, nr. 4, kan ske, skal
alle 3 huslejenævnsafgørelser inden for en
2-årig periode, der udløser frakendelsen, være
truffet efter lovens ikrafttræden.
For at rettighedsfrakendelse efter den
foreslåede § 113 a, stk. 3, nr. 5, kan ske, skal de
3 gange, der er udført arbejder af Grundejernes
Investeringsfond indenfor en 10-årig periode, og som
udløser frakendelsen, være påbegyndt efter
lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 920 af 10. september 2004, foretages følgende
ændringer: |
§ 6. Ved
udlejning til beboelse, ved formidling af sådanne lejeforhold
eller ved bytning af beboelseslejligheder er det ikke tilladt at
modtage eller kræve vederlag fra lejeren eller at betinge
sig, at lejeren indgår anden retshandel, som ikke er et led i
lejeaftalen. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke
vederlag for afståelse af en forretning eller vederlag for at
formidle afståelsen. Stk. 3. Beløb, der er betalt i strid
med stk. 1, kan kræves tilbagebetalt. Beløbet
forrentes fra forfaldsdagen med en årlig rente, der svarer
til den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i
lov om renter ved forsinket betaling m.v. Når særlige
forhold begrunder det, kan boligretten bestemme, at der skal
betales en højere eller lavere rente. Stk. 4. Overtrædelse af stk. 1
straffes med bøde eller hæfte, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning. Stk. 5. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | | 1. I § 6, stk. 4,ændres »hæfte«
til: »fængsel indtil 4 måneder«. |
§ 113 a. En
ejer af en ejendom med mindst 2 udlejede beboelseslejligheder kan
ved dom miste retten til at administrere ejendomme med udlejede
beboelseslejligheder eller til at bestemme, hvem der skal
administrere ejerens ejendomme med udlejede beboelseslejligheder.
Frakendelse kan ske på tid fra 1 til 5 år regnet fra
endelig dom eller indtil videre. Stk. 2. Frakendelse i medfør af stk.
1 kan ske, såfremt en ejer gentagne gange groft har
tilsidesat reglerne i denne lov eller reglerne i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene. | | 2. I § 113
a, stk. 1, affattes således: » Ejere af udlejede
beboelseslejligheder kan ved dom frakendes retten til at
administrere ejendomme med udlejede beboelseslejligheder eller til
at bestemme, hvem der skal administrere ejerens ejendomme med
udlejede beboelseslejligheder. Dette gælder dog ikke for
ejere af 1 udlejet beboelseslejlighed. Frakendelse kan ske på
tid fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom.« |
§ 113 a.
€ Stk. 3. Frakendelse i medfør af stk.
1 kan i øvrigt ske i tilfælde, hvor en ejer 1) to gange er idømt bøde- eller
hæftestraf i medfør af bestemmelserne i denne lov, lov
om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og
boligforbedring samt lov om byfornyelse, 2) to gang er idømt bødestraf i
medfør af byggeloven for at undlade at foretage
vedligeholdelsesarbejder, som er nødvendige for at
undgå, at der opstår fare for en bebyggelses beboere
eller andre, eller 3) to gange har været under tvungen
administration, jf. lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme. | | 3. I § 113 a, stk. 3, nr. 1,
ændres »hæftestraf« til:
»fængselsstraf«. 4. I § 113 a, stk. 3, nr.
2, ændres
»gang« til: »gange«, og »andre,
eller« til: »andre,«. 5. I § 113 a, stk. 3, nr. 3,
ændres »udlejningsejendomme.« til:
»udlejningsejendomme,«. 6. I § 113 a, stk. 3,indsættes som nr. 4og 5 : »4) ikke har efterlevet tre eller flere
endelige huslejenævnsafgørelser inden for en periode
på 2 år, eller 5) tre eller flere gange af Grundejernes
Investeringsfond, jf. § 60 i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene, har fået påbegyndt
arbejder inden for en periode på 10 år.« |
§ 113 a. € Stk. 4. Sager om rettighedsfrakendelse
efter stk. 2 og 3 samt efter stk. 5 føres i
strafferetsplejens former. Sag om rettighedsfrakendelse efter stk.
2 og stk. 3, nr. 3, kan alene rejses, såfremt vedkommende
kommunalbestyrelse har anmodet herom. Huslejenævnet kan dog
på tilsvarende måde begære sagen rejst. Sager kan
rejses, uden at der samtidig nedlægges påstand om
straf. | | 7.§ 113 a, stk. 4,affattes således: »Sager om
rettighedsfrakendelse efter stk. 2 og 3 samt efter stk. 5
føres i strafferetsplejens former. Til brug for sager om
rettighedsfrakendelse jf. stk. 3, nr. 4, indberetter
huslejenævnene, når de bliver gjort opmærksomme
herpå, til Grundejernes Investeringsfond oplysning om
endelige afgørelser, som en ejer ikke har efterlevet.
Når Grundejernes Investeringsfond har fået indberetning
om tre endelige afgørelser inden for 2 år, som en ejer
ikke har efterlevet, skal Grundejernes Investeringsfond give
meddelelse om dette til de involverede huslejenævn. Det eller
de involverede huslejenævn foretager en vurdering af, om
betingelserne for rettighedsfrakendelse er opfyldt. Er der blandt
de involverede nævn enighed om, at der efter loven er
grundlag for en sag om rettighedsfrakendelse, indgives der
politianmeldelse. Til brug for sager om rettighedsfrakendelse jf.
stk. 3, nr. 5, skal Grundejernes Investeringsfond give meddelelse
til de involverede huslejenævn, når fonden tre gange
inden for 10 år har påbegyndt arbejder for en ejer i
henhold til § 60 i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene. Det eller de involverede huslejenævn
foretager en vurdering af, om betingelserne for
rettighedsfrakendelse er opfyldt. Er der blandt de involverede
nævn enighed om, at der efter loven er grundlag for en sag om
rettighedsfrakendelse, indgives der politianmeldelse. Sag om
rettighedsfrakendelse efter stk. 2 og stk. 3, nr. 3-5, kan alene
rejses, hvis huslejenævnet har anmodet herom. Sager kan
rejses, uden at der samtidig nedlægges påstand om
straf.« |
§ 113 a. € Stk. 6. Overtrædelse af en kendelse
afsagt i medfør af stk. 1 straffes med bøde eller
hæfte. | | 8. I § 113 a, stk. 6,
ændres »hæfte« til: »fængsel
indtil 4 måneder«. 9. I § 113 a,
indsættes som stk. 7
: »Stk. 7. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.« |
§ 113 b.
Når en ejer er dømt efter § 113 a, skal
Grundejernes Investeringsfond have meddelelse herom ved rettens
foranstaltning. Stk. 2. For ejers regning forestår
Grundejernes Investeringsfond herefter administrationen af de af
dommen omfattede ejendomme i den af dommen omfattede periode. Stk. 3. § 60, stk. 3, og 4, i lov
om midlertidig regulering af boligforholdene finder tilsvarende
anvendelse. | | 10. I § 113 b, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.
: »Grundejernes Investeringsfond kan beslutte,
at administrationen for ejerens regning overlades til en efter
fondens vurdering egnet administrator.« 11. I
§ 113 b indsættes som stk. 4 :
stykke: »Stk. 4. Socialministeren kan
fastsætte nærmere regler om Grundejernes
Investeringsfonds administration jf. stk. 2.« |
| | § 2 I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 922 af 10.
september 2004, foretages følgende ændringer: |
§ 16. Med
bøde eller hæfte straffes den, som afkræver en
lejer højere leje end tilladt efter reglerne i dette
kapitel. På samme måde straffes den udlejer, som
aftaler leje og lejevilkår, der er mere byrdefulde for
lejeren end tilladt efter bestemmelserne i
§§ 5-6. Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. § 29 a. Med
bøde eller hæfte straffes den, som gennemfører
moderniseringer (forbedringer) af en ejendom i strid med reglerne i
dette kapitel eller med kendskab til det lovstridige forhold
finansierer sådanne moderniseringer. Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | | 1. I § 16, stk. 1, 1.
pkt., og i
§ 29 a, stk. 1, ændres
»hæfte« til: »fængsel indtil 4
måneder«. |
| | § 3 I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 921 af 10. september 2004, foretages
følgende ændringer: |
§ 7. Ved
udlejning til beboelse, ved formidling af sådanne lejeforhold
eller ved bytning af boliger er det ikke tilladt at modtage eller
kræve vederlag fra lejeren eller at betinge sig, at lejeren
indgår anden retshandel, som ikke er et led i lejeaftalen.
Udlejer kan dog opkræve gebyr hos boligsøgende, hvis
dette er tilladt efter anden lovgivning. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke
vederlag for aftalt afståelse af en forretning eller vederlag
for at formidle afståelsen. Stk. 3. Beløb, der er betalt i strid
med stk. 1, kan kræves tilbagebetalt. Beløbet
forrentes fra forfaldsdagen med en årlig rente, der svarer
til den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i
lov om renter ved forsinket betaling m.v. Når særlige
forhold begrunder det, kan boligretten bestemme, at der skal
betales en højere eller lavere rente. Stk. 4. Overtrædelse af stk. 1
straffes med bøde eller hæfte, medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 1. I § 7, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »hæfte« til: »fængsel
indtil 4 måneder«. |
| | § 4 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
juni 2005. Stk. 2. Rettighedsfrakendelse efter den
foreslåede § 113 a, stk. 3, nr. 4, kan kun ske,
hvis alle 3 huslejenævnsafgørelser inden for en
2-årig periode, der udløser frakendelsen, er truffet
efter lovens ikrafttræden. Stk. 3. Rettighedsfrakendelse efter den
foreslåede § 113 a, stk. 3, nr. 5, kan kun ske,
hvis de 3 gange, der er foretaget arbejder af Grundejernes
Investeringsfond indenfor en 10-årig periode, og som
udløser frakendelsen, er påbegyndt efter lovens
ikrafttræden. |