Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om
leje af almene boliger (Skærpelse af reglerne om frakendelse
af retten til at administrere udlejningsejendomme m.v.)
(Lovforslag nr. L 36).
Lovforslaget indebærer en skærpelse
af de gældende regler i lejeloven om frakendelse af retten
til at administrere udlejningsejendomme. Forslaget afspejler
regeringens synspunkt om, at de, der handler uansvarligt, skal
mærke, at deres handlinger har konsekvenser. Dette
gælder også for ejere af udlejningsboliger, som
systematisk overtræder lejelovgivningen.
Lovforslaget indeholder 3 delelementer:
1. Frakendelse kan ske, hvis ejeren ikke har
efterlevet 3 eller flere endelige
huslejenævnsafgørelser inden for en periode på 2
år.
2. Frakendelse kan ske, hvis Grundejernes
Investeringsfond i 3 eller flere tilfælde inden for en
periode på 10 år over for den samme ejer har
udført arbejder i henhold til § 60, stk. 1, i lov om
midlertidig regulering af boligforholdene.
3. Udvidelse af frakendelsesordningen til
også at omfatte ejere af flere udlejede enfamiliehuse.
Ad 1. Manglende efterlevelse af endelige
afgørelser.
Et meget begrænset antal udlejere overholder
ikke afgørelser fra huslejenævn og ankenævn samt
domstole. Disse udlejere ødelægger meget for de
seriøse og professionelle udlejere. Det foreslås
derfor, at det udtrykkeligt fremgår af frakendelsesordningen,
at manglende efterlevelse af endelige afgørelser kan
være grundlag for frakendelse af administrationsretten.
Forslaget indebærer, at frakendelse kan ske, hvis ejeren ikke
har efterlevet 3 eller flere afgørelser inden for en periode
på 2 år. Hermed anses bestemmelsen at indeholde den
nødvendige effektivitet samtidig med, at hensynet til
udlejernes retssikkerhed er varetaget.
Forslaget bygger på, at lejeren indberetter
tilfælde af en ejers manglende efterlevelse af en
afgørelse til huslejenævnet. Nævnet videregiver
indberetningerne til Grundejernes Investeringsfond, som registrerer
samtlige indberetninger fra alle nævn i hele landet.
Når Grundejernes Investeringsfond har modtaget indberetning
om manglende efterlevelse i 3 tilfælde for den samme ejer,
meddeler fonden dette til de involverede huslejenævn.
Nævnene indgiver herefter, såfremt der er grundlag
herfor, anmodning til anklagemyndigheden om at rejse sag om
frakendelse.
Ad 2. Tvangsudførelse ved Grundejernes
Investeringsfond
Regeringen finder, at det er rimeligt at kunne
skride ind over for udlejere, som gentagne gange undlader at
iagttage et huslejenævns frister for udførelse af
vedligeholdelsesarbejder med den virkning, at Grundejernes
Investeringsfond tilkaldes for at udføre arbejderne.
Det foreslås derfor, at det udtrykkeligt
fremgår af frakendelsesordningen, at denne kan anvendes over
for den udlejer, som i 3 tilfælde inden for en 10-årig
periode har undladt at iagttage nævnets frist med den
virkning, at arbejderne er blevet udført af Grundejernes
Investeringsfond.
Grundejernes Investeringsfond registrerer de
tilfælde, hvor fonden har udført arbejder for ejerens
regning. Hvis fonden konstaterer, at en ejer 3 gange inden for en
tiårig periode har fået udført arbejder, gives
der oplysning herom til de involverede huslejenævn. Ved
nævnene undersøges det, om betingelserne for
rettighedsfrakendelse er overholdt. Er betingelserne overholdt,
indgiver huslejenævnene politianmeldelse.
Ad 3. Udvidelse af
tvangsadministrationsordningen til også at omfatte ejere af
flere udlejede enfamiliehuse
I de senere år er der set en ny type
boligudlejningsvirksomhed, hvor enfamilieshuse opkøbes med
det formål at drive udlejning af disse boliger. Sådanne
udlejere er ikke omfattet af den gældende
frakendelsesordning, da den enkelte ejendom ikke opfylder kravet om
mindst 2 udlejede boliger.
Denne form for udlejning må i dag anses at
have karakter af erhvervsmæssig og professionel
boligudlejning, og det foreslås derfor, at
frakendelsesordningen udvides til at omfatte alle ejere med mindst
2 udlejede beboelseslejligheder, uanset om de ligger i samme eller
i flere ejendomme.
Lovforslaget skønnes ikke at resultere i
offentlige merudgifter.
Det foreslås, at lovændringen
træder i kraft 1. juni 2005
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.