L 36 Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger.

(Skærpelse af reglerne om frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme m.v.).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l36_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger (Skærpelse af reglerne om frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme m.v.)

(Lovforslag nr. L 36).

Lovforslaget indebærer en skærpelse af de gældende regler i lejeloven om frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme. Forslaget afspejler regeringens synspunkt om, at de, der handler uansvarligt, skal mærke, at deres handlinger har konsekvenser. Dette gælder også for ejere af udlejningsboliger, som systematisk overtræder lejelovgivningen.

Lovforslaget indeholder 3 delelementer:

1. Frakendelse kan ske, hvis ejeren ikke har efterlevet 3 eller flere endelige huslejenævnsafgørelser inden for en periode på 2 år.

2. Frakendelse kan ske, hvis Grundejernes Investeringsfond i 3 eller flere tilfælde inden for en periode på 10 år over for den samme ejer har udført arbejder i henhold til § 60, stk. 1, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene.

3. Udvidelse af frakendelsesordningen til også at omfatte ejere af flere udlejede enfamiliehuse.

Ad 1. Manglende efterlevelse af endelige afgørelser.

Et meget begrænset antal udlejere overholder ikke afgørelser fra huslejenævn og ankenævn samt domstole. Disse udlejere ødelægger meget for de seriøse og professionelle udlejere. Det foreslås derfor, at det udtrykkeligt fremgår af frakendelsesordningen, at manglende efterlevelse af endelige afgørelser kan være grundlag for frakendelse af administrationsretten. Forslaget indebærer, at frakendelse kan ske, hvis ejeren ikke har efterlevet 3 eller flere afgørelser inden for en periode på 2 år. Hermed anses bestemmelsen at indeholde den nødvendige effektivitet samtidig med, at hensynet til udlejernes retssikkerhed er varetaget.

Forslaget bygger på, at lejeren indberetter tilfælde af en ejers manglende efterlevelse af en afgørelse til huslejenævnet. Nævnet videregiver indberetningerne til Grundejernes Investeringsfond, som registrerer samtlige indberetninger fra alle nævn i hele landet. Når Grundejernes Investeringsfond har modtaget indberetning om manglende efterlevelse i 3 tilfælde for den samme ejer, meddeler fonden dette til de involverede huslejenævn. Nævnene indgiver herefter, såfremt der er grundlag herfor, anmodning til anklagemyndigheden om at rejse sag om frakendelse.

Ad 2. Tvangsudførelse ved Grundejernes Investeringsfond

Regeringen finder, at det er rimeligt at kunne skride ind over for udlejere, som gentagne gange undlader at iagttage et huslejenævns frister for udførelse af vedligeholdelsesarbejder med den virkning, at Grundejernes Investeringsfond tilkaldes for at udføre arbejderne.

Det foreslås derfor, at det udtrykkeligt fremgår af frakendelsesordningen, at denne kan anvendes over for den udlejer, som i 3 tilfælde inden for en 10-årig periode har undladt at iagttage nævnets frist med den virkning, at arbejderne er blevet udført af Grundejernes Investeringsfond.

Grundejernes Investeringsfond registrerer de tilfælde, hvor fonden har udført arbejder for ejerens regning. Hvis fonden konstaterer, at en ejer 3 gange inden for en tiårig periode har fået udført arbejder, gives der oplysning herom til de involverede huslejenævn. Ved nævnene undersøges det, om betingelserne for rettighedsfrakendelse er overholdt. Er betingelserne overholdt, indgiver huslejenævnene politianmeldelse.

Ad 3. Udvidelse af tvangsadministrationsordningen til også at omfatte ejere af flere udlejede enfamiliehuse

I de senere år er der set en ny type boligudlejningsvirksomhed, hvor enfamilieshuse opkøbes med det formål at drive udlejning af disse boliger. Sådanne udlejere er ikke omfattet af den gældende frakendelsesordning, da den enkelte ejendom ikke opfylder kravet om mindst 2 udlejede boliger.

Denne form for udlejning må i dag anses at have karakter af erhvervsmæssig og professionel boligudlejning, og det foreslås derfor, at frakendelsesordningen udvides til at omfatte alle ejere med mindst 2 udlejede beboelseslejligheder, uanset om de ligger i samme eller i flere ejendomme.

Lovforslaget skønnes ikke at resultere i offentlige merudgifter.

Det foreslås, at lovændringen træder i kraft 1. juni 2005

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.