Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov
om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger
for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og
lov om byfornyelse og udvikling af byer (Nyetablering af selvejende
almene ungdomsboliginstitutioner m.v.)
(Lovforslag nr. L 35).
Lovforslaget indgår som led i regeringens
boligpolitiske indsats med henblik på at skabe et mere
fleksibelt boligmarked med flere valgmuligheder, som sikrer, at
beboerne får større frihed og flere muligheder for at
få en bolig svarende til deres individuelle behov.
Lovforslaget indeholder derfor en række
ændringer, som skaber nye muligheder for et mere
velfungerende boligmarked som led i regeringens fortsatte
bestræbelser på at tilvejebringe vækst og
fornyelse på boligmarkedet.
Lovforslaget indeholder endvidere en række
forslag, der forenkler eller moderniserer regelsættet for den
almene boligsektor, bl.a. ved at skabe en større grad af
gennemskuelighed i lovgivningen og at lette de administrative
byrder for kommuner og almene boligorganisationer. Endelig
ajourføres forskellige dele af lovgivningen.
Lovforslaget har følgende
hovedelementer:
1. Nyetablering af selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner
2. Øget råderet
3. Indførelse af ordning med
udslusningsboliger
4. Puljer og bemyndigelser til ministeren
5. Forskellige ændringer som led i
regelforenkling og modernisering samt tekniske ændringer af
redaktionel og præciserende art.
Der forventes amtskommunale og kommunale
merudgifter på 1,4 mio. kr. om året i perioden
2005-2008 som følge af indførelse af ordning med
udslusningsboliger. Som led i satspuljeaftalen for 2005 er der
afsat et beløb på 1,4 mio. kr. om året til
finansiering af dette beløb.
Forslaget har begrænsede økonomiske
og administrative konsekvenser for Socialministeriet i forbindelse
med implementeringen af lovforslaget, herunder en statslig
merudgift på 0,5 mio. kr. til tilpasninger af
Socialministeriets informations- og forvaltningssystem for
støttet boligbyggeri (BOSSINF). Merudgiften dækkes af
Socialministeriet inden for eksisterende rammer.
Forslaget har ingen erhvervsmæssige eller
miljømæssige konsekvenser.
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale
forslaget til Tingets velvillige behandling.