Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. (Ændring
af lovens målgruppe)
(Lovforslag nr. L 34).
Lovforslaget er - bortset fra enkelte
ændringer i bemærkningerne til lovforslaget - en
genfremsættelse af det lovforslag (L 55), som bortfaldt ved
udskrivning den 18. januar 2005 af valg til Folketinget.
Lovforslaget blev 1. behandlet den 5. november 2004, men
nåede ikke at blive færdigbehandlet inden udskrivelsen
af valget til Folketinget.
Den gældende Lov om forebyggende
hjemmebesøg blev vedtaget i
1995. Ifølge loven skal alle borgere over 75 år have
tilbud om mindst to forebyggende hjemmebesøg
årligt.
Med lovforslaget foreslås, at
målgruppen for de forebyggende hjemmebesøg
differentieres, så kommunerne får mulighed for at
undtage de borgere fra ordningen, der modtager både personlig
og praktisk hjælp efter § 71 i lov om social
service.
Formålet er at skabe større
fleksibilitet i ordningen, således at kommunerne får
mulighed for at målrette indsatsen mod de borgere, der har
størst gavn af de forebyggende hjemmebesøg.
Kommunalbestyrelsen får dermed større mulighed for
selv at tilrette den forebyggende og sundhedsfremmende indsats
efter lokale behov og øvrige tiltag på
forebyggelsesområdet.
Med lovforslaget foretages samtidig en sproglig
præcisering af kommunalbestyrelsens forpligtelse til at
tilbyde to årlige hjemmebesøg til ældre.
Ældre borgere skal have stillet tilbudet om 2 årlige
hjemmebesøg til rådighed, men der er ikke i
lovgivningen noget specifikt krav om, at kommunerne skal informere
de ældre om tilbudet 2 gange årligt. Det er fortsat frivilligt for den
ældre, om vedkommende ønsker at tage imod
tilbudet.
Forslaget er en udmøntning af aftalen
mellem regeringen og de kommunale parter om kommunernes
økonomi for 2005. Her var der enighed om at forenkle
reglerne om forebyggende hjemmebesøg. Formålet var at
forbedre kommunernes mulighed for at målrette indsatsen mod
de borgere, der har størst gavn af ordningen.
Forslaget indebærer en økonomisk
lettelse for kommunerne. Regeringen og KL er dog i aftalen om
kommunernes økonomi for 2005 enige om, at det råderum,
der frigøres herved, giver mulighed for forbedringer for
ældre med større plejebehov.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.