L 33 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service.(Revision af reglerne om frit valg af
leverandør i hjemmeplejen m.v.)
Fremsat den 23. februar 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Revision af reglerne om frit valg af
leverandør i hjemmeplejen m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret
ved lov nr. 1378 af 20. december 2004, lov nr. 1379 af 20. december
2004, § 2 i lov nr. 1422 af 22. december 2004, lov nr.
1423 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1442 af 22.
december 2004, lov nr. 1443 af 22. december 2004, lov nr. 1444 af
22. december 2004, § 2 i lov nr. 1445 af 22. december
2004, § 1 i lov nr. 1447 af 22. december 2004, lov nr.
1448 af 22. december 2004 og § 1 i lov nr. 1450 af 22.
december 2004, foretages følgende ændringer:
1.§§ 75 c- 75 h
ophæves, og i stedet indsættes:
» § 75 c.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at skabe grundlag for, at
modtagere af hjælp efter § 71 kan vælge
mellem forskellige leverandører af hjælpen. Til dette
formål skal kommunalbestyrelsen sikre, at kvalificerede
private leverandører får adgang til at levere ydelser
efter § 71. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og
offentliggøre de kvalitetsmæssige krav, der stilles
til leverandører af personlig og praktisk hjælp efter
§ 71, jf. § 74 a, herunder krav til, hvilket
beredskab der, jf. § 75 b, stk. 1, kræves af
leverandørerne for at sikre, at de afgørelser, der er
truffet efter § 71, kan effektueres. Kvalitetskravene
skal være saglige, konkrete og velunderbyggede og må
ikke være konkurrenceforvridende.
Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan vælge at
sikre kvalificerede leverandørers adgang til at levere
ydelser efter stk. 1 via udbudsmodellen. Kommunalbestyrelsen skal
efter en udbudsforretning efter 1. pkt. indgå kontrakt med
mindst 2 kvalificerede leverandører af de forskellige typer
af ydelser efter § 71. Kontrakterne skal indgås med
de leverandører, der har afgivet de økonomisk mest
fordelagtige tilbud. Grundlaget for udbudsmaterialet er de efter
stk. 1 fastsatte kvalitetskrav.
Stk. 3.Hvis det efter et udbud ikke er muligt
at indgå kontrakter i overensstemmelse med betingelsen i stk.
2, samt betingelserne fastsat i medfør af § 75 d,
stk. 4, finder reglerne om godkendelse af enhver kvalificeret
leverandør efter stk. 4-7 anvendelse.
Stk. 4.Hvis kommunalbestyrelsen ikke benytter
udbudsmodellen, jf. stk. 2, skal kommunalbestyrelsen sikre
kvalificerede leverandørers adgang til at levere ydelser
efter stk. 1 via godkendelsesmodellen. Ud over de kvalitetskrav,
der skal fastsættes i medfør af stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen, hvis der skabes valgfrihed via
godkendelsesmodellen, fastsætte og offentliggøre de
priskrav, der stilles til leverandører af personlig og
praktisk hjælp efter § 71, jf. § 74
a.
Stk. 5.Hvis kommunalbestyrelsen har valgt at
give kvalificerede leverandører adgang til at levere ydelser
efter § 71 via godkendelsesmodellen, har
kommunalbestyrelsen pligt til at godkende og indgå kontrakt
med enhver leverandør, der opfylder kravene i stk. 1, 3.
pkt. og stk. 4, jf. dog § 75 d, stk. 4.
Stk. 6.Priskravene efter stk. 4
fastsættes af kommunalbestyrelsen ud fra en kalkulation af de
gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af personlig
og praktisk hjælp i overensstemmelse med de stillede
kvalitetskrav, jf. stk. 1.
Stk. 7. Fastsættelse af priskrav
efter stk. 6 kan fraviges, når fravigelsen er begrundet i
forventede effektiviseringer i den kommunale
leverandørvirksomhed eller ændringer i kommunens
kvalitetsstandard, jf. § 74 a. Prisfastsættelsen
kan ligeledes fraviges, hvis en kommunalbestyrelse, der har valgt
at bruge godkendelsesmodellen, jf. stk. 4, vælger at
gennemføre en udbudsforretning med henblik på at finde
en privat hovedleverandør til ydelserne efter § 71
i stedet for den kommunale leverandørvirksomhed.
Stk. 8.
Efter en udbudsforretning efter stk. 7, 2. pkt., fastsættes
priskravet til de øvrige leverandører,
kommunalbestyrelsen skal indgå kontrakt med efter stk. 5, til
kommunens omkostninger ved kontrakten med den private
leverandør, der har vundet udbuddet. Det er en betingelse
herfor, at den leverandør, der har vundet udbuddet,
accepterer at den kontrakt, der indgås efter udbuddet, danner
grundlaget for kommunalbestyrelsens indgåelse af kontrakt med
andre leverandører efter stk. 5. Det er endvidere en
betingelse, at kommunens kontrakt med den leverandør, der
har vundet udbuddet, er offentlig.
Stk. 9. Kommunalbestyrelsen har pligt til
at efterbetale private leverandører i de tilfælde,
hvor det efterfølgende viser sig, at de fastsatte priskrav
er lavere end de faktiske omkostninger ved levering af personlig og
praktisk hjælp, jf. stk. 6 og 7.
§ 75 d. En
leverandør, der har indgået kontrakt med en eller
flere kommunalbestyrelser, jf. § 75 c, stk. 2 og 5, anses
som udgangspunkt for generelt kvalificeret til at udføre
opgaver efter § 71. Kommunalbestyrelsen kan dog afvise at
indgå kontrakt med leverandøren, hvis dennes
kvalifikationer ikke opfylder den pågældende
kommunalbestyrelses kvalitetskrav, jf. § 75 c, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt informere leverandøren
om baggrunden for, at der ikke kan indgås kontrakt.
Stk. 2. En
person, der er berettiget til hjælp eller støtte efter
§ 71, jf. § 75, stk. 1, skal vælge
hvilken af de leverandører, kommunalbestyrelsen har
indgået kontrakt med, der skal udføre hjælpen.
Til brug herfor skal kommunalbestyrelsen, i samarbejde med de
godkendte leverandører, udarbejde informationsmateriale om
leverandørerne. Det udarbejdede informationsmateriale skal i
forbindelse med afgørelsen, jf. § 75, stk. 1,
udleveres til de personer, der er tilkendt hjælp efter
§ 71. Informationsmaterialet skal løbende
opdateres, hvis der sker ændringer i
leverandørkredsen, eksempelvis i forbindelse med
indgåelse eller opsigelse af kontrakter med
leverandørerne. Det opdaterede informationsmateriale skal
udleveres til alle de modtagere af hjælp efter
§ 71, der er omfattet af de ændrede
valgmuligheder.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal
indgå skriftlig aftale med den valgte leverandør om
udførelsen af den hjælp, der er truffet
afgørelse om efter § 75, stk. 1, om
leverancesikkerhed efter § 75 b, stk. 1, samt om betaling
m.v.
Stk. 4. Socialministeren fastsætter
regler for opgørelse, offentliggørelse m.v. af de af
kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitets- og priskrav efter
§ 75 c, stk. 1 og 4, regler for gennemførelse af
udbud efter udbudsmodellen, jf. § 75 c, stk. 2, regler
for efterbetaling af private leverandører, jf.
§ 75 c, stk. 9, samt regler for hvornår
kommunalbestyrelsen kan undtages for pligten til at indgå
kontrakt, jf. § 75 c, stk. 5.
§ 75 e.
Bestemmelserne i § 75 c og § 75 d omfatter ikke
beboere i plejehjem m.v., jf. § 140, lejere i
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v. eller lov om
boliger for ældre og personer med handicap, og lejere i
tilsvarende boligenheder.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der
stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til de
i stk. 1 nævnte persongrupper, jf. § 74 a. Hvis
kommunalbestyrelsen har ansvaret for andre dele af driften af de i
stk. 1 nævnte boliger, skal kommunalbestyrelsen endvidere
fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der
stilles i forbindelse med varetagelsen af disse opgaver.
Stk. 3. Socialministeren fastsætter
regler for opgørelse, offentliggørelse m.v. af de af
kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitetskrav efter stk. 2.
§ 75 f. En
person, som er berettiget til hjælp eller støtte efter
§ 71, kan vælge selv at udpege en person til at
udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den
pågældende om omfang og indhold af opgaverne,
leverancesikkerhed, jf. § 75 b, stk. 1, samt om betaling
m.v.
§ 75 g.
Personer, der modtager hjælp efter § 71, kan
vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er
truffet afgørelse om, jf. §§ 75 og 75 a. En
tilkendt ydelse, der fravælges efter 1. pkt., kan ikke
efterfølgende kræves leveret efter § 75 b,
stk. 1.
§ 75 h En klage
over en afgørelse om hjælp efter §§ 71
og 72 kan først indbringes for det sociale nævn,
når
1) klagen har været behandlet af
klagerådet, jf. § 34, stk. 1, nr. 1, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
og
2) kommunalbestyrelsen har taget stilling til
klagerådets indstilling.
§ 75 i. Ud over
pligten til løbende at følge op på enkeltsager,
jf. § 113, har kommunalbestyrelsen pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 71 og 73 a løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunen har truffet efter disse bestemmelser og
i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder,
jf. § 74 a.
Stk. 2. Som led i tilsynsforpligtelsen
efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage
mindst ét anmeldt og ét uanmeldt tilsynsbesøg
i plejehjem m.v., jf. § 140, i plejeboligbebyggelser, der
er omfattet af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer
med handicap, og i andre tilsvarende boligenheder i kommunen.
Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der
modtager kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages
af leverandører eller personer, der udfører opgaver
på området.
Stk. 3. Efter hvert tilsynsbesøg
udarbejder kommunalbestyrelsen en tilsynsrapport til brug for
opfølgningen på tilsynsbesøget.
Tilsynsrapporterne offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 112 a, samt i det kommunale ældreråd, jf.
§ 30 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Den enkelte bruger eller
pårørende skal endvidere have tilbud om løbende
at få tilsendt tilsynsrapporterne. Kommunalbestyrelsen har
pligt til på anmodning fra bruger- og
pårørenderådet eller det kommunale
ældreråd at tilbyde det pågældende
råd en mundtlig præsentation og drøftelse af
tilsynsrapporterne.
Stk. 4. Mindst én gang årligt
udarbejder og offentliggør kommunalbestyrelsen en samlet
redegørelse om tilsynet efter stk. 2 og 3 samt om det
sundhedsfaglige tilsyn efter § 6 a i lov om
embedslægeinstitutioner m.v. Redegørelsen skal
endvidere indeholde en opgørelse over, hvad der i
forbindelse med tilsynet er blevet afdækket om
sammenhængen mellem de ydelser, der er truffet
afgørelse om, og de faktisk leverede ydelser.
Redegørelsen offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 112 a, samt i det kommunale ældreråd.
Kommunalbestyrelsen drøfter herefter redegørelsen
på et møde med henblik på opfølgning af
tilsynet.«
2.§ 150
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrund
Lovforslaget er en genfremsættelse af det
lovforslag (L 143), som bortfaldt ved udskrivning den 18. januar
2005 af Folketingsvalg. Lovforslaget blev 1. behandlet den 13.
januar 2005, men nåede ikke at blive færdigbehandlet
inden udskrivelsen af valget til Folketinget.
Dette lovforslag er en udmøntning af den
revisionsbestemmelse, der ved ældrepakkens vedtagelse i maj
2002 blev skrevet ind i servicelovens § 150.
Revisionsbestemmelsen blev primært udformet med henblik
på at sikre en lovgivningsmæssig opfølgning
på reglerne om frit leverandørvalg i hjemmeplejen.
Revisionsbestemmelsen omfatter derudover fem af
de mere generelle bestemmelser om personlig og praktisk
hjælp, nemlig §§ 71, 75 og 75 a, der omhandler
kommunalbestyrelsens forpligtelser i forbindelse med at tilbyde og
træffe afgørelse om personlig og praktisk hjælp,
samt §§ 75 b og 75 f om henholdsvis
erstatningshjælp og fleksibel hjemmehjælp. Regeringen
ser dog intet grundlag for at gennemføre
indholdsmæssige ændringer i disse bestemmelser, og
foreslår derfor alene, at revisionsforpligtelsen for disse
bestemmelser bortfalder, via en ophævelse af § 150.
Endeligt omfatter revisionsbestemmelsen § 73 a om
genoptræning samt § 75 h om det særlige
tilsyn med plejehjem og lignende boligenheder.
Spørgsmålet om kommunernes forpligtelse på
genoptræningsområdet indgår i aftalen mellem
regeringen og Dansk Folkeparti om strukturreformen. § 73
a vil derfor blive revideret i et af de lovforslag, der i anden
halvdel af Folketingsåret 2004-05 vil blive fremsat som
opfølgning på aftalen om strukturreformen.
Bestemmelsen i § 75 om det særlige tilsyn, der med
dette lovforslag bliver § 75 i, blev ændret ved lov
nr. 1443 af 22. december 2004. Der fremsættes derfor ikke
forslag om indholdsmæssige ændringer af denne
bestemmelse i indeværende forslag.
Med lovforslaget ønsker regeringen
således alene at justere de regler, der siden 1. januar 2003
har skabt grundlaget for det frie leverandørvalg i
hjemmeplejen. Lovforslaget indeholder dog ikke større
indholdsmæssige ændringer i bestemmelserne om frit
leverandørvalg, da det eksisterende regelsæt har vist
sig i alt væsentligt at fungere efter hensigten: De kommunale
monopoler på levering af hjemmeplejeydelser er blevet brudt,
der er blevet skabt valgfrihed i de fleste af landets kommuner, og
i tilgift er der over hele landet skabt større
gennemsigtighed i, hvordan hjemmeplejen drives €" til fordel
for både hjemmehjælpsmodtagernes retssikkerhed,
kommunernes styringsmuligheder og borgernes indsigt i kommunens
økonomi.
Siden loven trådte i kraft den 1. januar
2003, har der løbende været fulgt op på
implementeringen af de nye regler om frit leverandørvalg. De
kommunale indberetninger til Fritvalgsdatabasen i Styrelsen for
Social Service viser, at borgerne får mulighed for at
vælge mellem forskellige leverandører i flere og flere
kommuner, og at markedet for hjemmehjælpsydelser har udviklet
sig støt siden reglerne trådte i kraft.
Ankestyrelsen har endvidere gennemført et
omfattende opfølgningsprogram, dels via en
landsdækkende kommuneundersøgelse af forskellige
aspekter af frit valg, dels via en tæt dialog med 15
foregangskommuner på frit-valgs-området. Oplysninger om
opfølgningsprogrammet kan ses på Ankestyrelsens
hjemmeside www.ankestyrelsen.dk
De frie leverandørvalg har medført
store omlægninger i ældreplejen rundt om i landets
kommuner. Men opfølgningsprogrammet bekræfter, at
reglerne er slået igennem, og at de ældre har taget det
frie valg til sig. I de kommuner, hvor der er valgfrihed, har hver
tiende hjemmehjælpsmodtager allerede i dag valgt at
gøre brug af en privat leverandør, og tallet
forventes fortsat at stige. De kommunale myndigheder har fået
skabt de nødvendige redskaber til at håndtere de nye
krav om gennemsigtighed og konkurrence, og har med tiden anerkendt
de fordele, de organisatoriske omlægninger har ført
med sig. En undersøgelse blandt private leverandørers
erfaringer tegner et overvejende positivt billede af markedet for
hjemmepleje og frit-valgs-ordningen generelt. Leverandørerne
har store forventninger til udviklingen af markedet for
hjemmehjælp, og anfører, at samarbejdet med de
kommunale myndigheder i overvejende grad fungerer godt. Rapporten
om leverandørundersøgelsen kan findes på
Ankestyrelsens hjemmeside www.ankestyrelsen.dk Som
supplement til den beskrevne opfølgningsindsats vil der i
2005 blive gennemført en landsdækkende
brugerundersøgelse.
Udviklingen har således bekræftet, at
reglerne om det frie leverandørvalg i det store og hele
fungerer, som de skal. Derfor præsenteres der med dette
lovforslag kun mindre justeringer i regelsættet.
Opfølgningen på lovens
implementering har dog synliggjort et behov for en gennemgribende
modernisering af den fritvalgsdatabase, der blandt andet
bruges til registrering af de lovpligtige indberetninger af de
kommunale kvalitets- og priskrav og de godkendte
leverandører, jf. § 75 c, stk. 7 (herefter
§ 75 d, stk. 4) samt bekendtgørelse om
kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig
og praktisk hjælp § 16, stk. 2. Det foreslås
derfor, at der i 2005 afsættes midler til en modernisering af
databasen, der både vil gøre databasen mere
brugevenlig, og udvide mulighederne for at frembringe de analyser
af udviklingen på området, der blandt andet
efterspørges af Folketinget, regeringen, kommunerne og
pressen.
De enkelte elementer i
lovforslaget
Ny overordnet bestemmelse om
modellerne for frit leverandørvalg
Regeringen ønsker at benytte den
lovpligtige revision til at få præciseret nogle af de
væsentlige principper bag det frie leverandørvalg.
Dette kommer blandt andet til udtryk ved forslaget om en ny
formulering af lovens § 75 c, udformet som en
sammenskrivning af nogle af de centrale bestemmelser fra den
tidligere lovtekst, og fra bekendtgørelsen om
kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig
og praktisk hjælp m.v. Med denne foreslåede, nye
bestemmelse, bliver kommunalbestyrelsens forpligtelse til at skabe
grundlaget for borgenes valgfrihed slået fast, ligesom det
præciseres, at valgfriheden skal skabes ved hjælp af en
af de to modeller for det frie leverandørvalg €"
udbudsmodellen eller godkendelsesmodellen. Endvidere foreslås
det, at der i den generelle lovbestemmelse indføjes en
passus om kommunalbestyrelsens mulighed for at gennemføre et
udbud inden for godkendelsesmodellens rammer.
Regeringen ønsker med denne del af
forslaget at sætte øget fokus på de fordele, der
er ved at skabe valgfrihed via udbudsmodellen. Det er regeringens
opfattelse, at en øget anvendelse af udbudsmodellen
både vil medføre administrative og økonomiske
fordele for kommunerne og væsentlige
samfundsøkonomiske gevinster. Både fordi denne
model €" i modsætning til godkendelsesmodellen - skaber
reel konkurrence på både kvalitet og pris, og fordi
anvendelsen af udbudsmodellen overflødiggør det
administrative arbejde, der ligger i at fastsætte og regulere
de priskrav, der skal være på plads i
godkendelsesmodellen.
Med henblik på at lette de kommunale
myndigheders adgang til at opnå disse fordele,
gennemførte regeringen i starten af 2004 en række
justeringer i udbudsmodellen, jf. Folketingstidende tillæg C
473. Det er regeringens forventning, at den nye, forbedrede
udbudsmodel på lidt længere sigt vil blive det
naturlige valg i kommunerne, så de mere administrativt tunge
regler om godkendelsesmodellen vil kunne ophæves. Regeringen
vil derfor opfordre kommunalbestyrelserne til allerede nu at
gøre brug af muligheden for at skabe valgfrihed for borgerne
via udbudsmodellen.
Den nye bestemmelse skal også tjene til at
cementere princippet om ligebehandling af leverandørerne.
Derfor foreslås det, at den eksisterende
bekendtgørelsesbestemmelse om, at kvalitetskravene til
leverandørerne ikke må være
konkurrenceforvridende, men skal være saglige og
velunderbyggede, skrives ind i selve lovteksten. Baggrunden for
denne del af forslaget er tilbagemeldinger fra de private
leverandører og deres brancheorganisationer om, at der i
enkelte kommuner fortsat ikke sker en reel ligebehandling af
leverandørerne. Dette fremgår blandt andet af den
leverandørundersøgelse, der som nævnt er
gennemført som led i opfølgningsprogrammet for
implementeringen af reglerne om frit leverandørvalg.
Regelforenkling i
godkendelsesproceduren - fritvalgsattesten
Flere leverandører har endvidere givet
udtryk for, at der er en manglende ensartethed i kommunernes
kvalitetskrav, der opleves som en barriere for det frie
leverandørvalg. Dels stiller de enkelte kommunalbestyrelser
på visse områder forskellige indholdsmæssige
krav, dels stilles der ofte krav om, at leverandørerne skal
dokumentere deres kvalifikationer på en bestemt måde,
fx via udfyldelse af et særligt skema, udformet af den
enkelte kommunalbestyrelse. Dette betyder i praksis, at
leverandører, der er godkendt i en eller flere kommuner,
reelt ikke har lettere adgang til at opnå godkendelse i andre
kommuner €" på trods af, at dette allerede i dag klart
forudsættes i lovgivningen. Leverandørerne
efterlyser på denne baggrund en større ensartethed i
de kommunale kvalitetskrav, og en lettere adgang til at opnå
godkendelse i kommunerne.
Regeringen ønsker at tilgodese dette
ønske, både for at fremme udbredelsen af det frie
valg, og fordi en forenkling af godkendelsesproceduren vil kunne
medføre administrative lettelser for såvel
leverandørerne som de kommunale myndigheder. Ensretningen i
godkendelsesproceduren skal ikke ændre ved den grundliggende
præmis om, at det er den enkelte kommunalbestyrelse, der har
ansvaret for at fastlægge og offentliggøre
kvalitetskravene til leverandørerne. Der er, og skal fortsat
være, mulighed for, at den enkelte kommunalbestyrelse kan
stille særlige krav til leverandørerne, baseret
på de lokalpolitiske beslutninger om kvalitetsstandarder,
serviceniveau m.v. Den endelige vurderingen af, om en
leverandør kan godkendes af kommunalbestyrelsen, vil derfor
fortsat skulle ske med udgangspunkt i de konkrete kvalitetskrav,
der stilles i den pågældende kommune.
Omvendt er der også en række
generelle krav, der går igen fra kommune til kommune - typisk
obligatoriske krav, der skal stilles i medfør af
frit-valgs-lovgivningen eller anden lovgivning. På dette
område er der grundlag for forenklinger, som vil kunne lette
godkendelsesprocedurerne væsentligt for både kommuner
og leverandører. Konkret kan godkendelsesproceduren
afbureaukratiseres og forenkles ved at der udvikles en »fritvalgsattest«, der dokumenterer at
en leverandør på disse basale områder er
kvalificeret til at levere personlig og praktisk
hjælp.
Socialministeren har været i dialog med de
kommunale parter og de private leverandørers
brancheorganisationer om udvikling af en sådan » fritvalgsattest « , og har fået tilkendegivelser
om, at parterne vil gå positivt ind i arbejdet med at
afklare, hvordan en sådan attest kan udvikles og udbredes.
Regeringen vil bakke op om arbejdet med attesten, der på
længere sigt forventes at kunne danne grundlag for en del af
den kommunale godkendelsesprocedure. Det er således
regeringens hensigt, at attesten med tiden vil få status af
en alment accepteret dokumentation for, at leverandøren
lever op til de generelle kvalitetskrav, der stilles i alle
kommuner.
Når attesten er færdigudviklet
forventer regeringen således, at der i frit-valgs-reglerne
vil blive stillet krav om, at leverandører, der
ønsker godkendelse som leverandører af personlig og
praktisk hjælp, skal have en fritvalgsattest. Samtidig vil de
kommunale myndigheder få en forpligtelse til at acceptere
attesten som dokumentation for, at leverandørens
grundliggende kvalifikationer på en række områder
er i orden. Attesten vil således på lidt længere
sigt overflødiggøre en del af de dokumentationskrav,
leverandørerne i dag skal præstere i hver enkelt
kommune, således at der i den enkelte kommune i forbindelse
med godkendelsen af leverandøren alene skal fokuseres
på, om de helt specifikke kvalitetskrav, der er fastsat af
kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune, er
opfyldt.
Efterbetaling af
leverandører
Konkurrencerådet har den 29. september 2004
rettet henvendelse til socialministeren med henvisning til
konkurrencelovens § 2, stk. 5, da det er rådets
opfattelse, at de eksisterende regler for kommunernes adgang til at
indregne forventede effektiviseringer ved anvendelse af
godkendelsesmodellen har skadelige virkninger for konkurrencen.
Skal adgangen hertil bevares, og konkurrenceforvridning reduceres,
finder rådet, at reglerne bør ændres, så
der indføres en pligt for kommunen til at efterbetale de
private leverandører i situationer, hvor det viser sig, at
priserne har været fastsat for lavt. Rådet
foreslår således, at kommunerne kompenserer de private
leverandører, hvis timeprisen ikke svarer til den kommunale
leverandørvirksomheds faktiske omkostninger ved
leverandørvirksomheden.
I overensstemmelse med anbefalingerne fra
Konkurrencerådet foreslås det derfor, at der
indføjes en ny bestemmelse i § 75 c, der giver de
kommunale myndigheder pligt til at efterbetale
leverandørerne, hvis det efterfølgende viser sig, at
timeprisen har været fastsat for lavt.
For at sikre lige konkurrencevilkår mellem
private og kommunale leverandører, og samtidig bevare
adgangen til at indregne forventede effektiviseringer,
foreslås det endvidere, at socialministeren gives adgang til
at fastsætte de nærmere regler for de kommunale
myndigheders pligt til at efterbetale de private
leverandører.
Konkurrencerådet forudsætter
endvidere, at det mindst en gang årligt følges op
på, om de forventede effektiviseringer sker som planlagt. Der
lægges op til en præcisering af reglerne i Budget
€" og Regnskabssystem for kommuner og amtskommuner om
opfølgning og kontrol af, om timepriserne har været
beregnet korrekt.
Der iværksættes tiltag med henblik
på sikre, at adgangen til efterbetaling følges op af
en præcisering af reglerne for opfølgning og kontrol
af, om timepriserne er beregnet korrekt, herunder om de forventede
effektiviseringer er gennemført som planlagt. Dette vil ske
i Budget- og Regnskabssystem for kommuner og amtskommuner.
Økonomiske konsekvenser
for stat, amter og kommuner
De første erfaringer med frit-valgs-loven
har som nævnt synliggjort et behov for en gennemgribende
modernisering af Fritvalgsdatabasen. Der er derfor behov for en
bevilling på 1,5 mio. kr. i 2005 til modernisering af
databasen.
Herudover vil der skulle afsættes midler
til udviklingen af fritvalgsattesten. Udgifterne til udviklingen af
attesten vurderes maksimalt at ville udgøre 1,5 mio. kr.,
der forventes afholdt som en engangsudgift i 2005. Driften af
ordningen vil være brugerfinansieret, idet
leverandørerne vil skulle betale for at erhverve attesten.
Leverandørernes udgifter hertil skønnes dog at ville
blive opvejet af besparelser som følge af lettelserne i
godkendelsesproceduren i kommunerne. Driften af ordningen
skønnes således ikke at ville medføre
merudgifter for det offentlige.
Lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Administrative konsekvenser for
stat, amter og kommuner
Lovforslaget forventes ikke at få
administrative konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Når fritvalgsattesten er udviklet, vil
driften af ordningen være brugerfinansieret, idet
leverandørerne vil skulle betale for at erhverve attesten.
Leverandørernes udgifter hertil skønnes dog at ville
blive opvejet af besparelser som følge af lettelserne i
godkendelsesproceduren i kommunerne. Driften af ordningen
skønnes således ikke at ville medføre
merudgifter for erhvervslivet.
Konsekvenser for
miljøet
Lovforslaget forventes ikke at have konsekvenser
for miljøet.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Socialchefforeningen, Alzheimerforeningen, Det Centrale
Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Organisationen af Selvejende Institutioner, Landsforeningen
Ældresagen, Ældremobiliseringen,
Pårørendegruppen for svage ældre, Dansk Handel
og Service, Handel, Transport og Service, KA Pleje,
Omsorgsorganisationernes Samråd, Dansk Sygeplejeråd,
Forbundet af Offentligt Ansatte, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Lederforum,
Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Forslaget medfører statslige
merudgifter på 3 mio. kr. i 2005 |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Om § 75 c:
Det foreslås at § 75 c, stk. 1,
præciseres og uddybes, så bestemmelsen samlet
præsenterer kommunalbestyrelsens forpligtelser: pligten til
at give kvalificerede leverandører adgang til at tilbyde at
levere ydelser efter § 71, pligten til €" uanset
valg af model - at fastlægge og offentliggøre
kvalitetskrav for levering af ydelser efter § 71, samt
pligten til at udforme kvalitetskravene på en måde, der
ikke er konkurrenceforvridende. Det foreslås endvidere at
§ 75 c stk. 2-5 udformes så de giver en kort
præsentation af udbudsmodellen og godkendelsesmodellen. Der
er ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med
denne del af forslaget. Den foreslåede ændring skal
dels tjene til at præcisere gældende ret, dels til at
skærpe de kommunale myndigheders opmærksomhed på
fordelene ved anvende udbudsmodellen.
Endvidere foreslås det, at der i
§ 75 c indsættes et nyt stk. 7, der
pålægger de kommunale myndigheder at efterbetale
leverandørerne, hvis det viser sig, at timeprisen efter stk.
5 og 6 er fastsat for lavt. Formålet med denne bestemmelse er
at sikre ligebehandling af leverandørerne i de
tilfælde, hvor det efterfølgende viser sig, at de
kommunale priser har været fastsat for lavt.
Konkurrencerådet har påpeget at den eksisterende
retstilstand, hvorefter der er adgang til at indregne forventede
effektiviseringer, må betragtes som konkurrenceforvridende.
Imidlertid reduceres denne konkurrenceforvridning væsentligt,
hvis der indføres en hjemmel til at pålægge
kommunerne en efterbetalingspligt i de situationer, hvor det viser
sig, at de kommunale priser har været fastsat for lavt.
Om § 75 d:
Det foreslås at § 75 d udformes
som en samlebestemmelse, der præsenterer de bestemmelser
vedrørende det frie leverandørvalg, der gælder
uanset om kommunalbestyrelsen har valgt at skabe valgfrihed via
udbudsmodellen eller via godkendelsesmodellen. Der er ikke
tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med denne del af
forslaget, der alene skal tjene til at give en mere overskuelig
præsentation af gældende ret. I § 75 d samles
de bestemmelser, der hidtil har været reguleret i
§ 75 c, stk. 3-5 og stk. 7.
Om § 75 e:
Det foreslås at den tidligere
§ 75 d ændres til § 75 e, som en
konsekvens af de foreslåede ændringer i
§§ 75 c og 75 d. Der er således alene tale om
en redaktionel ændring.
Om § 75 f:
Det foreslås at bestemmelsen om borgerens
ret til at vælge en personligt udpeget hjælper skrives
ind i en selvstændig bestemmelse, § 75 f. Retten
til at vælge en personligt udpeget hjælper har hidtil
været reguleret i § 75 c, stk. 6. Den
foreslåede ændring vil tjene til at understrege, at
retten til at vælge en personligt udpeget hjælper er et
alternativt tilbud til hjemmehjælpsmodtagere, der ikke
ønsker at få den personlige og praktiske hjælp
leveret af en af de leverandører, der er godkendt efter
frit-valgs-reglerne.
Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssig ændring i bestemmelsen om retten til at
vælge en personligt udpeget hjælper, men skal alene
tjene til at give en mere overskuelig præsentation af
gældende ret.
Om § 75 g:
Det foreslås at den tidligere
§ 75 f ændres til § 75 g som en
konsekvens af de foreslåede ændringer i
§§ 75 c, 75 d og 75 f. Der er således alene
tale om en redaktionel ændring.
Om § 75 h:
Det foreslås at den tidligere § 75 g
ændres til § 75 h som en konsekvens af de
foreslåede ændringer i §§ 75 c, 75 d, 75 f og
75 g. Der er således alene tale om en redaktionel
ændring.
Om § 75 i:
Det foreslås at den tidligere § 75 h
ændres til § 75 i som en konsekvens af de
foreslåede ændringer i §§ 75 c, 75 d, 75 f,
75 g og 75 h. Der er således alene tale om en redaktionel
ændring.
Til nr. 2
Det foreslås at revisionsbestemmelsen i
servicelovens § 150 ophæves med vedtagelsen af
denne lov. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger herom.
Til § 2
Det foreslås at ændringerne i denne
lov træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret
ved lov nr. 1378 af 20. december 2004, lov nr. 1379 af 20. december
2004, § 2 i lov nr. 1422 af 22. december 2004, lov nr.
1423 af 22. december 2004, § 1 i lov nr. 1442 af 22.
december 2004, lov nr. 1443 af 22. december 2004, lov nr. 1444 af
22. december 2004, § 2 i lov nr. 1445 af 22. december
2004, § 1 i lov nr. 1447 af 22. december 2004, lov nr.
1448 af 22. december 2004 og § 1 i lov nr. 1450 af 22.
december 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 75 c.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre de
kvalitets- og prismæssige krav, der stilles til
leverandører af personlig og praktisk hjælp efter
§ 71, jf. § 74 a, herunder hvilket beredskab
der, jf. § 75 b, stk. 1, kræves af
leverandørerne for at sikre, at de afgørelser, der er
truffet efter § 71, kan effektueres. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen har pligt
til at godkende og indgå kontrakt med enhver
leverandør, der opfylder kravene i stk. 1, jf. dog stk.
7. Stk. 3. En privat leverandør,
der har indgået kontrakt med en eller flere kommuner, jf.
stk. 1 og 2, anses som udgangspunkt for generelt kvalificeret til
at udføre opgaver efter § 71. Kommunalbestyrelsen
kan dog afvise at indgå kontrakt med leverandøren,
hvis dennes kvalifikationer ikke opfylder den
pågældende kommunalbestyrelses kvalitetskrav m.v., jf.
stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal skriftligt informere
leverandørerne om baggrunden for, at der ikke kan
indgås kontrakt. Stk. 4. En person, der er berettiget
til hjælp eller støtte efter § 71, jf.
§ 75, stk. 1, skal vælge, hvilken af de efter stk.
2 godkendte leverandører der skal udføre
hjælpen. Til brug herfor skal kommunalbestyrelsen i
samarbejde med de godkendte leverandører udarbejde
informationsmateriale om leverandørerne. Det udarbejdede
informationsmateriale skal i forbindelse med afgørelsen, jf.
§ 75, stk. 1, udleveres til de personer, der er tilkendt
hjælp efter § 71. Når informationsmaterialet
i forbindelse med indgåelse eller opsigelse af kontrakter med
leverandører, jf. stk. 2, udarbejdes eller revideres, skal
personer, der modtager hjælp efter § 71, have det
nye informationsmateriale udleveret. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal
indgå skriftlig aftale med den valgte leverandør om
udførelsen af den hjælp, der er truffet
afgørelse om efter § 75, stk. 1, om
leverancesikkerhed efter § 75 b, stk. 1, samt om betaling
m.v. Stk. 6. En person, som er berettiget
til hjælp eller støtte efter § 71, kan
vælge selv at udpege en person til at udføre
opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af kommunen, som
herefter skal indgå kontrakt med den pågældende
om omfang og indhold af opgaverne, leverancesikkerhed, jf.
§ 75 b, stk. 1, samt om betaling m.v. Stk. 7. Socialministeren
fastsætter regler for opgørelse,
offentliggørelse m.v. af de kommunale kvalitets- og priskrav
efter stk. 1, samt regler for, hvornår kommunalbestyrelsen
kan undtages fra pligten til at indgå kontrakt, jf. stk.
2. | | 1.§§ 75 c-75 h
ophæves, og i stedet indsættes: » § 75
c. Kommunalbestyrelsen har pligt til at skabe grundlag
for, at modtagere af hjælp efter § 71 kan
vælge mellem forskellige leverandører af
hjælpen. Til dette formål skal kommunalbestyrelsen
sikre, at kvalificerede private leverandører får
adgang til at levere ydelser efter § 71.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre de
kvalitetsmæssige krav, der stilles til leverandører af
personlig og praktisk hjælp efter § 71, jf.
§ 74 a, herunder krav til, hvilket beredskab der, jf.
§ 75 b, stk. 1, kræves af leverandørerne for
at sikre, at de afgørelser, der er truffet efter
§ 71, kan effektueres. Kvalitetskravene skal være
saglige, konkrete og velunderbyggede og må ikke være
konkurrenceforvridende. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
vælge at sikre kvalificerede leverandørers adgang til
at levere ydelser efter stk. 1 via udbudsmodellen.
Kommunalbestyrelsen skal efter en udbudsforretning efter 1. pkt.
indgå kontrakt med mindst 2 kvalificerede leverandører
af de forskellige typer af ydelser efter § 71.
Kontrakterne skal indgås med de leverandører, der har
afgivet de økonomisk mest fordelagtige tilbud. Grundlaget
for udbudsmaterialet er de efter stk. 1 fastsatte
kvalitetskrav. Stk. 3. Hvis det efter et udbud ikke er
muligt at indgå kontrakter i overensstemmelse med betingelsen
i stk. 2, samt betingelserne fastsat i medfør af
§ 75 d, stk. 4, finder reglerne om godkendelse af enhver
kvalificeret leverandør efter stk. 4-7 anvendelse. Stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen ikke
benytter udbudsmodellen, jf. stk. 2, skal kommunalbestyrelsen sikre
kvalificerede leverandørers adgang til at levere ydelser
efter stk. 1 via godkendelsesmodellen. Ud over de kvalitetskrav,
der skal fastsættes i medfør af stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen, hvis der skabes valgfrihed via
godkendelsesmodellen, fastsætte og offentliggøre de
priskrav, der stilles til leverandører af personlig og
praktisk hjælp efter § 71, jf. § 74
a. Stk. 5 . Hvis kommunalbestyrelsen har
valgt at give kvalificerede leverandører adgang til at
levere ydelser efter § 71 via godkendelsesmodellen, har
kommunalbestyrelsen pligt til at godkende og indgå kontrakt
med enhver leverandør, der opfylder kravene i stk. 1, 3.
pkt. og stk. 4, jf. dog § 75 d, stk. 4. Stk.
6. Priskravene efter
stk. 4 fastsættes af kommunalbestyrelsen ud fra en
kalkulation af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved
levering af personlig og praktisk hjælp i overensstemmelse
med de stillede kvalitetskrav, jf. stk. 1. Stk. 7. Fastsættelse af priskrav
efter stk. 6 kan fraviges, når fravigelsen er begrundet i
forventede effektiviseringer i den kommunale
leverandørvirksomhed eller ændringer i kommunens
kvalitetsstandard, jf. § 74 a. Prisfastsættelsen
kan ligeledes fraviges, hvis en kommunalbestyrelse, der har valgt
at bruge godkendelsesmodellen, jf. stk. 4, vælger at
gennemføre en udbudsforretning med henblik på at finde
en privat hovedleverandør til ydelserne efter § 71
i stedet for den kommunale leverandørvirksomhed. Stk.
8. Efter en udbudsforretning efter stk. 7, 2. pkt.,
fastsættes priskravet til de øvrige
leverandører, kommunalbestyrelsen skal indgå kontrakt
med efter stk. 5, til kommunens omkostninger ved kontrakten med den
private leverandør, der har vundet udbuddet. Det er en
betingelse herfor, at den leverandør, der har vundet
udbuddet, accepterer at den kontrakt, der indgås efter
udbuddet, danner grundlaget for kommunalbestyrelsens
indgåelse af kontrakt med andre leverandører efter
stk. 5. Det er endvidere en betingelse, at kommunens kontrakt med
den leverandør, der har vundet udbuddet, er offentlig. Stk. 9. Kommunalbestyrelsen har pligt
til at efterbetale private leverandører i de tilfælde,
hvor det efterfølgende viser sig, at de fastsatte priskrav
er lavere end de faktiske omkostninger ved levering af personlig og
praktisk hjælp, jf. stk. 6 og 7. |
§ 75 d.
Bestemmelserne i § 75 c omfatter ikke beboere i plejehjem
m.v., jf. § 140, lejere i plejeboligbebyggelser, der er
omfattet af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer
med handicap, og lejere i tilsvarende boligenheder. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der
stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til de
i stk. 1 nævnte persongrupper, jf. § 74 a. Hvis
kommunalbestyrelsen har ansvaret for andre dele af driften af de i
stk. 1 nævnte boliger, skal kommunalbestyrelsen endvidere
fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der
stilles i forbindelse med varetagelsen af disse opgaver. Stk. 3. Socialministeren
fastsætter regler for opgørelse,
offentliggørelse m.v. af de kommunale kvalitetskrav efter
stk. 2. | | § 75 d. En
leverandør, der har indgået kontrakt med en eller
flere kommunalbestyrelser, jf. § 75 c, stk. 2 og 5, anses
som udgangspunkt for generelt kvalificeret til at udføre
opgaver efter § 71. Kommunalbestyrelsen kan dog afvise at
indgå kontrakt med leverandøren, hvis dennes
kvalifikationer ikke opfylder den pågældende
kommunalbestyrelses kvalitetskrav, jf. § 75 c, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt informere leverandøren
om baggrunden for, at der ikke kan indgås kontrakt. Stk. 2. En person, der er berettiget til hjælp
eller støtte efter § 71, jf. § 75, stk.
1, skal vælge hvilken af de leverandører,
kommunalbestyrelsen har indgået kontrakt med, der skal
udføre hjælpen. Til brug herfor skal
kommunalbestyrelsen, i samarbejde med de godkendte
leverandører, udarbejde informationsmateriale om
leverandørerne. Det udarbejdede informationsmateriale skal i
forbindelse med afgørelsen, jf. § 75, stk. 1,
udleveres til de personer, der er tilkendt hjælp efter
§ 71. Informationsmaterialet skal løbende
opdateres, hvis der sker ændringer i
leverandørkredsen, eksempelvis i forbindelse med
indgåelse eller opsigelse af kontrakter med
leverandørerne. Det opdaterede informationsmateriale skal
udleveres til alle de modtagere af hjælp efter
§ 71, der er omfattet af de ændrede
valgmuligheder. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal
indgå skriftlig aftale med den valgte leverandør om
udførelsen af den hjælp, der er truffet
afgørelse om efter § 75, stk. 1, om
leverancesikkerhed efter § 75 b, stk. 1, samt om betaling
m.v. Stk. 4. Socialministeren
fastsætter regler for opgørelse,
offentliggørelse m.v. af de af kommunalbestyrelsen fastsatte
kvalitets- og priskrav efter § 75 c, stk. 1 og 4, regler
for gennemførelse af udbud efter udbudsmodellen, jf.
§ 75 c, stk. 2, regler for efterbetaling af private
leverandører, jf. § 75 c, stk. 9, samt regler for
hvornår kommunalbestyrelsen kan undtages for pligten til at
indgå kontrakt, jf. § 75 c, stk. 5. |
75 e. Den kommunale
myndighed kan fravige bestemmelserne i § 75 c, stk. 1-5,
jf. stk. 7, og § 75 d, hvis kommunalbestyrelsen på
anden måde, under hensyntagen til de konkurrenceretlige
regler, sikrer valgfrihed mellem forskellige leverandører af
hjælp efter § 71. Socialministeren fastsætter
nærmere regler herom, herunder om, under hvilke betingelser
de i 1. pkt. nævnte bestemmelser kan fraviges. | | § 75 e.
Bestemmelserne i § 75 c og § 75 d omfatter ikke
beboere i plejehjem m.v., jf. § 140, lejere i
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v. eller lov om
boliger for ældre og personer med handicap, og lejere i
tilsvarende boligenheder. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der
stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til de
i stk. 1 nævnte persongrupper, jf. § 74 a. Hvis
kommunalbestyrelsen har ansvaret for andre dele af driften af de i
stk. 1 nævnte boliger, skal kommunalbestyrelsen endvidere
fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der
stilles i forbindelse med varetagelsen af disse opgaver. Stk. 3. Socialministeren
fastsætter regler for opgørelse,
offentliggørelse m.v. af de af kommunalbestyrelsen fastsatte
kvalitetskrav efter stk. 2. |
§ 75 f.
Personer, der modtager hjælp efter § 71, kan
vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er
truffet afgørelse om, jf. §§ 75 og 75 a. En
tilkendt ydelse, der fravælges efter 1. pkt., kan ikke
efterfølgende kræves leveret efter § 75 b,
stk. 1. | | § 75 f. En
person, som er berettiget til hjælp eller støtte efter
§ 71, kan vælge selv at udpege en person til at
udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den
pågældende om omfang og indhold af opgaverne,
leverancesikkerhed, jf. § 75 b, stk. 1, samt om betaling
m.v. |
§ 75 g. En
klage over en afgørelse om hjælp efter
§§ 71 og 72 kan først indbringes for det
sociale nævn, når 1) klagen har været
behandlet af klagerådet, jf. § 34, stk. 1, nr. 1, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og 2) kommunalbestyrelsen har
taget stilling til klagerådets indstilling. | | § 75 g.
Personer, der modtager hjælp efter § 71, kan
vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er
truffet afgørelse om, jf. §§ 75 og 75 a. En
tilkendt ydelse, der fravælges efter 1. pkt., kan ikke
efterfølgende kræves leveret efter § 75 b,
stk. 1. |
§ 75 h. Ud
over pligten til løbende at følge op på
enkeltsager, jf. § 113, har kommunalbestyrelsen pligt til
at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 71 og 73 a løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunen har truffet efter disse bestemmelser og
i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder,
jf. § 74 a. Stk. 2. Som led i tilsynsforpligtelsen
efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage
mindst ét anmeldt og ét uanmeldt tilsynsbesøg
i plejehjem m.v., jf. § 140, i plejeboligbebyggelser, der
er omfattet af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer
med handicap, og i andre tilsvarende boligenheder i kommunen.
Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der
modtager kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages
af leverandører eller personer, der udfører opgaver
på området. Stk. 3. Efter hvert tilsynsbesøg
udarbejder kommunalbestyrelsen en tilsynsrapport til brug for
opfølgningen på tilsynsbesøget.
Tilsynsrapporterne offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 112 a, samt i det kommunale ældreråd, jf.
§ 30 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Den enkelte bruger eller
pårørende skal endvidere have tilbud om løbende
at få tilsendt tilsynsrapporterne. Kommunalbestyrelsen har
pligt til på anmodning fra bruger- og
pårørenderådet eller det kommunale
ældreråd at tilbyde det pågældende
råd en mundtlig præsentation og drøftelse af
tilsynsrapporterne. Stk. 4. Mindst én gang
årligt udarbejder og offentliggør kommunalbestyrelsen
en samlet redegørelse om tilsynet efter stk. 2 og 3 samt om
det sundhedsfaglige tilsyn efter § 6 a i lov om
embedslægeinstitutioner m.v. Redegørelsen skal
endvidere indeholde en opgørelse over, hvad der i
forbindelse med tilsynet er blevet afdækket om
sammenhængen mellem de ydelser, der er truffet
afgørelse om, og de faktisk leverede ydelser.
Redegørelsen offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 112 a, samt i det kommunale ældreråd.
Kommunalbestyrelsen drøfter herefter redegørelsen
på et møde med henblik på opfølgning af
tilsynet. | | § 75 h. En
klage over en afgørelse om hjælp efter
§§ 71 og 72 kan først indbringes for det
sociale nævn, når 1) klagen har været
behandlet af klagerådet, jf. § 34, stk. 1, nr. 1, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og 2) kommunalbestyrelsen har
taget stilling til klagerådets indstilling. |
| | § 75 i. Ud
over pligten til løbende at følge op på
enkeltsager, jf. § 113, har kommunalbestyrelsen pligt til
at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 71 og 73 a løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunen har truffet efter disse bestemmelser og
i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder,
jf. § 74 a. Stk. 2. Som led i tilsynsforpligtelsen
efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage
mindst ét anmeldt og ét uanmeldt tilsynsbesøg
i plejehjem m.v., jf. § 140, i plejeboligbebyggelser, der
er omfattet af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer
med handicap, og i andre tilsvarende boligenheder i kommunen.
Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der
modtager kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages
af leverandører eller personer, der udfører opgaver
på området. Stk. 3. Efter hvert tilsynsbesøg
udarbejder kommunalbestyrelsen en tilsynsrapport til brug for
opfølgningen på tilsynsbesøget.
Tilsynsrapporterne offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 112 a, samt i det kommunale ældreråd, jf.
§ 30 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Den enkelte bruger eller
pårørende skal endvidere have tilbud om løbende
at få tilsendt tilsynsrapporterne. Kommunalbestyrelsen har
pligt til på anmodning fra bruger- og
pårørenderådet eller det kommunale
ældreråd at tilbyde det pågældende
råd en mundtlig præsentation og drøftelse af
tilsynsrapporterne. Stk. 4. Mindst én gang
årligt udarbejder og offentliggør kommunalbestyrelsen
en samlet redegørelse om tilsynet efter stk. 2 og 3 samt om
det sundhedsfaglige tilsyn efter § 6 a i lov om
embedslægeinstitutioner m.v. Redegørelsen skal
endvidere indeholde en opgørelse over, hvad der i
forbindelse med tilsynet er blevet afdækket om
sammenhængen mellem de ydelser, der er truffet
afgørelse om, og de faktisk leverede ydelser.
Redegørelsen offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 112 a, samt i det kommunale ældreråd.
Kommunalbestyrelsen drøfter herefter redegørelsen
på et møde med henblik på opfølgning af
tilsynet.« |
| | |
§ 150.
Forslag til revision af §§ 71, 73 a, 75-75 f og 75 h
fremsættes for Folketinget i første halvdel af
folketingsåret 2004-05. | | 2.§ 150
ophæves. |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |