L 32 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v. og lov om kommunal anvisningsret. (Indsats mod
ghettoisering).
Fremsat den 23. februar 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v. og lov om kommunal
anvisningsret
(Indsats mod ghettoisering)
§ 1
I lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 626 af 30. juni 2003, som ændret
ved lov nr. 1233 af 27. december 2003, § 1 i lov nr. 485
af 9. juni 2004, § 2 i lov nr. 488 af 9. juni 2004, lov
nr. 489 af 9. juni 2004, § 5 i lov nr. 1380 af 20.
december 2004 og lov nr. 1446 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 51
a indsættes:
» § 51 b.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at boligorganisationen ved
udlejning af almene familieboliger i afdelinger beliggende i
områder med en høj andel af personer uden for
arbejdsmarkedet skal afvise boligsøgende på
ventelisten, som ikke allerede har en bolig i afdelingen, når
den boligsøgende og dennes eventuelle ægtefælle
i 6 sammenhængende kalendermåneder har modtaget
kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller introduktionsydelse efter lov om integration af
udlændinge i Danmark. Med ægtefæller sidestilles
andre personer, som i mindst 2 år har været samlevende
med den boligsøgende. Kommunalbestyrelsen indberetter
beslutninger efter 1. pkt. til socialministeren.
Stk. 2. 6-måneders-perioden i stk. 1
beregnes individuelt for både den boligsøgende og
dennes eventuelle ægtefælle eller samlever fra
første hele kalendermåned, hvorfra personen er
berettiget til at modtage kontanthjælp, starthjælp
eller introduktionsydelse. Perioden afbrydes, hvis personen i en
hel kalendermåned ikke har modtaget kontanthjælp,
starthjælp eller introduktionsydelse. § 25, stk. 9
og 10, i lov om aktiv socialpolitik finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3. Ved områder med en høj
andel af personer uden for arbejdsmarkedet forstås fysisk
sammenhængende almene afdelinger, hvor
1) mindst 50 pct. af beboerne på 18
år og derover i mindst én af afdelingerne i
området er uden for arbejdsmarkedet,
2) der bor mindst 1.200 beboere i afdelingerne
tilsammen, og
3) mindst 40 pct. af beboerne på 18
år og derover i afdelingerne tilsammen er uden for
arbejdsmarkedet.
Stk. 4. Ved områder med en høj
andel af personer uden for arbejdsmarkedet forstås desuden
fysisk sammenhængende almene afdelinger, hvor
1) der bor mindst 5.000 beboere i afdelingerne
tilsammen, og
2) mindst 30 pct. af beboerne på 18
år og derover i afdelingerne tilsammen er uden for
arbejdsmarkedet.
Stk. 5. Socialministeren beregner og
offentliggør hvilke områder, der opfylder
betingelserne i stk. 2 og 3.
Stk. 6. Socialministeren kan efter
ansøgning fra kommunalbestyrelsen og boligorganisationen
godkende, at afdelinger med indbyrdes geografisk tilknytning
betragtes som et område, selvom afdelingerne ikke er fysisk
sammenhængende, når betingelserne i stk. 3, nr. 1-3, er
opfyldt.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen påser
inden udlejning, at den boligsøgende ikke modtager de
ydelser, der er nævnt i stk. 1, og meddeler dette til
boligorganisationen. Kan boligen ikke lejes ud til andre
boligsøgende på ventelisten, lejes boligen dog ud til
boligsøgende, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal anvise en
anden passende bolig til boligsøgende, som er blevet afvist
efter stk. 1, og som er registreret som boligsøgende i
boligorganisationen senest på datoen for kommunalbestyrelsens
beslutning om, at boligorganisationen skal afvise
boligsøgende efter stk. 1. Anvisning skal så vidt
muligt ske senest 6 måneder efter den dato, hvor den
boligsøgende modtager meddelelse om afvisning. En passende
bolig har enten et rum mere end antallet af husstandsmedlemmer
eller samme rumantal, som den bolig, den boligsøgende er
blevet afvist fra, medmindre denne bolig ville være blevet
beboet af mere end 2 personer pr. beboelsesrum.
Stk. 9. Hvert 5. år foretager
kommunalbestyrelsen en evaluering af beboersammensætningen i
området med henblik på at vurdere, om der fortsat skal
ske afvisning af de i stk. 1 nævnte boligsøgende.
Socialministeren kan kræve, at kommunalbestyrelsen
tilbagekalder sin beslutning, når der indtræder en
væsentlig forbedring af
beboersammensætningen.«
2. § 59, stk. 1, 1. pkt. ,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Den almene boligorganisation skal efter
kommunalbestyrelsens bestemmelse stille indtil hver fjerde ledige
almene familiebolig til rådighed for kommunalbestyrelsen til
løsning af påtrængende boligsociale opgaver i
kommunen. Anvisning sker på baggrund af en vurdering af den
boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den
afdeling, der anvises til.«
3. § 59, stk. 2, 1. pkt. ,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Boligorganisationen kan indgå aftale
med kommunalbestyrelsen om at stille ledige familieboliger til
rådighed for kommunalbestyrelsen til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning
sker på baggrund af en vurdering af den boligsøgendes
behov og beboersammensætningen i den afdeling, der anvises
til.«
4. § 59, stk. 4 ,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om, at boligorganisationen skal stille
ledige familieboliger i afdelinger i områder med en
høj andel af personer uden for arbejdsmarkedet til
rådighed for kommunalbestyrelsen med henblik på
styrkelse af beboersammensætningen i området.
§ 51 b, stk. 3-5 og 9, finder tilsvarende anvendelse.
Kommunalbestyrelsen indberetter beslutninger efter 1. pkt. til
socialministeren.
Stk. 5. I kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet, at boligorganisationen skal
afvise boligsøgende efter § 51 b, stk. 1, kan
socialministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen
godkende, at det antal boliger, som boligorganisationerne i
kommunen stiller til rådighed for kommunalbestyrelsen efter
§ 59, stk. 1 og 2, forhøjes med et antal boliger,
der svarer til 1/3 af antallet af udlejninger i de afdelinger, der
er omfattet af kommunalbestyrelsens beslutning efter § 51
b, stk. 1. Stk. 1, 2.-4. pkt. finder tilsvarende
anvendelse.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
5. I § 59,
stk. 6 og 7 , der bliver stk. 7 og 8, ændres alle steder
»stk. 5« til: »stk. 6«.
6. I § 64,
stk. 1 , indsættes som 3. pkt. :
»Socialministeren kan fastsætte
nærmere regler om udlejning efter § 51 b og
anvisning efter § 59, stk. 4.«
§ 2
I lov om kommunal anvisningsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 77 af 19. januar 2005, foretages
følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen i kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet, at boligorganisationen skal
afvise boligsøgende efter § 51 b, stk. 1, eller at
anvisning skal foretages efter § 59, stk. 4, i lov om
almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., kan
indgå aftale efter reglerne i denne lov om erhvervelse af
anvisningsret til ledigblevne lejligheder i private
udlejningsejendomme i kommunen mod at yde en godtgørelse til
ejeren, jf. § 4. Aftale efter 1. pkt. kan kun
indgås med henblik på løsning af boligsociale
opgaver, herunder at opnå en mere afbalanceret
beboersammensætning i enkelte ejendomme.«
2. § 1, stk. 2, affattes
således:
» Stk. 2. Der kan erhverves
anvisningsret til
1) højst hver fjerde lejlighed, der bliver
ledig, jf. stk. 3, eller
2) et antal bestemte lejligheder i ejendommen,
når de bliver ledige, jf. stk. 4.«
3. I
§ 1 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker:
»Stk. 3. Hvis anvisningsretten
vedrører højst hver fjerde lejlighed, skal den
først ledige lejlighed stilles til kommunalbestyrelsens
rådighed til anvisning. Anvisningsretten kan højst
udnyttes det antal gange, der svarer til den andel af ejendommens
beboelseslejligheder, der er aftalt.
Stk. 4. Hvis anvisningsretten
vedrører et antal bestemte lejligheder, skal
anvisningsretten omfatte mindst 2 lejligheder, og samtlige
lejligheder, der er omfattet af aftalen, skal stilles til
rådighed til anvisning, når de bliver ledige.
Anvisningsretten kan højst aftales til 25 pct. af
ejendommens lejligheder.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
4. I § 1, stk. 4, der bliver
stk. 6, ændres to steder »stk. 3« til:
»stk. 5«.
5. I § 2, stk. 1,
indsættes efter »hvor mange lejligheder«:
»eller hvilke bestemte lejligheder«.
6. I § 4, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »skal udgøre den gennemsnitlige
restgodtgørelse« til: »udgør
restgodtgørelsen«.
7. I § 4, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »de i stk. 6« til: »det i stk.
6«.
8. § 4, stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6. Det maksimale statslige
refusionsbeløb udgør 30.000 kr. pr. lejlighed, som
kommunalbestyrelsen kan råde over.«
9. I § 5, stk. 4,
ændres »§ 1, stk. 3« til:
»§ 1, stk. 5«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juni 2005.
Stk. 2. Bestemmelserne i lov om kommunal
anvisningsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 77 af 19. januar
2005, finder fortsat anvendelse på aftaler mellem en
kommunalbestyrelse og en ejer af en privat udlejningsejendom,
når aftalen er indgået
1) inden denne lovs ikrafttræden eller
2) på baggrund af en opfordring, som
kommunalbestyrelsen inden denne lovs ikrafttræden har givet
samtlige ejere af private udlejningsejendomme i kommunen til at
stille lejligheder til rådighed for kommunal anvisning, og
opfordringen er givet i overensstemmelse med reglerne i
§ 2 i lov om kommunal anvisningsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 77 af 19. januar 2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets baggrund
Der er tale om en genfremsættelse med
enkelte tekniske ændringer og præciseringer af L 135,
som blev fremsat for Folketinget den 8. december 2004 og
førstebehandlet den 16. december 2004, og som bortfaldt ved
folketingsvalgets udskrivelse.
Forslaget indgår som et led i
udmøntningen af regeringens strategi mod ghettoisering, som
blev fremlagt i maj 2004. Med strategien præsenterede
regeringen en række initiativer, som har til formål at
vende udviklingen i de mest problemramte boligområder og at
bidrage til at forebygge, at nye opstår.
Ghettoisering er karakteriseret ved, at der i en
række boligområder i stigende omfang sker en
koncentration af personer, der ikke i kraft af arbejde eller
uddannelse har kontakt til det omgivende samfund. Ghettoiseringen
bliver derved en barriere for den sociale integration, fordi disse
personer mangler muligheder for at blive integreret i det
øvrige samfundsliv.
For den enkelte kan et liv i et ghettoiseret
område dermed blive et liv, der er præget af
fravær af mange af de valgmuligheder, som findes i det
øvrige samfund.
Fra et integrationsperspektiv er det desuden
problematisk, at arbejdsløse indvandrere og efterkommere
ofte samles i disse boligområder. I disse tilfælde
udgør ghettoiseringen ligeledes en barriere for en vellykket
integration.
Tilflytning af ressourcesvage grupper og
fraflytning af ressourcestærke er kernen i
ghettoiseringsprocessen. Det afgørende for en vellykket
indsats er derfor at forhindre, at flere ressourcesvage borgere
flytter ind i de problemramte boligområder. Samtidig skal
mere ressourcestærke grupper tiltrækkes.
Regeringen har allerede taget en række
initiativer med henblik på at modvirke negative
udviklingstendenser i de problemramte boligområder.
Landsbyggefonden har inden for en årlig ramme på 1,5
mia. kr. fået mulighed for at sikre en konkurrencedygtig
boligkvalitet gennem opretning og modernisering af det eksisterende
almene byggeri, og beboerrådgiverordningen er
videreført. Samtidig har regeringen gennemført en
forsøgsordning med salg af almene boliger, som bl.a. giver
mulighed for at blande ejerformerne i de problemramte
boligområder. Regeringen har desuden i forbindelse med
forårspakken (Flere i beskæftigelse €" lavere
ledighed, marts 2004) fordelt 100 mio. kr. til en særlig
byfornyelsesindsats, der gennemføres som en målrettet
forsøgsordning i belastede boligområder i store
byer.
I forlængelse heraf indeholder regeringens
strategi mod ghettoisering et katalog af redskaber, som kommuner,
almene boligorganisationer og lokale aktører kan bruge til
at vende udviklingen i de problemramte boligområder og til at
forebygge, at der opstår nye problemer. I strategien
indgår som et hovedelement en ny model for udlejning og
anvisning af almene boliger i boligområder med en høj
andel af beboere udenfor arbejdsmarkedet. Da kontakten til det
omgivende samfund er et vigtigt led i genopretningen af disse
områder, giver modellen boligorganisationerne mulighed for at
afvise boligsøgende modtagere af kontanthjælp,
starthjælp og introduktionsydelse, som står på
ventelisten. Dermed retter modellen sig mod de boligsøgende,
der har den svageste tilknytning til arbejdsmarkedet. Disse
boligsøgende får i stedet tilbudt en anden passende
bolig af kommunen.
I tilknytning til modellen ligger desuden en
forbedring af mulighederne for at etablere kommunal anvisningsret i
private udlejningsboliger.
Forslaget går ud på at målrette
den gældende lov om kommunal anvisningsret mod kommuner,
hvori der er boligområder med en høj grad af beboere
uden for arbejdsmarkedet. Herved opnås der mulighed for inden
for den eksisterende bevilling på ca. 14 mio. kr. at give
disse kommuner et ekstra løft i muligheden for at foretage
boligsocial anvisning.
Ud over dette lovforslag omfatter regeringens
strategi mod ghettoisering en række specifikke
integrationsinitiativer vedrørende en særlig indsats
for kriminalitetsforebyggelse, lektiehjælp,
frivillighedsarbejde m.m. i de mest problemramte
boligområder. Og endelig kommer øget fokus på
positive erfaringer fra skoler i de pågældende
områder.
Med henblik på at følge udviklingen
i områderne og strategiens gennemførelse, herunder at
vurdere eventuelle behov for dispensationer, forsøg og nye
initiativer i problemramte boligområder, er der etableret en
programbestyrelse bestående af repræsentanter fra den
almene boligsektor, erhvervslivet og kommunerne. Efter
programbestyrelsens kommissorium skal programbestyrelsen
således følge udviklingen i de konkrete områder
og vurdere behovet og mulighederne for at iværksætte
nye initiativer i de pågældende områder.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
1) Nye udlejningsregler i problemramte
boligområder
2) Forbedret anvisningsmulighed i privat
udlejningsbyggeri.
Ad 1. Nye udlejningsregler i
problemramte boligområder
Gældende ret
Bestemmelserne vedrørende udlejning af
almene familieboliger findes i kapitel 4 i lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v.
(almenboligloven).
Udlejningen af almene familieboliger
forestås af boligorganisationen og foregår som
udgangspunkt efter anciennitet på en venteliste, jf.
§ 51. Med henblik på løsning af boligsociale
opgaver kan kommunalbestyrelsen efter almenboliglovens
§ 59 imidlertid træffe beslutning om at foretage
anvisning af indtil hver fjerde ledige bolig. Herudover kan
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen aftale kommunal
anvisningsret på op til 100 pct. af de ledige boliger.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger at
anvende sin anvisningsret eller at aftale forhøjet
anvisning, betaler kommunen lejen fra det tidspunkt, hvor den
ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og
indtil den bliver udlejet. Kommunen garanterer desuden for
boligtagerens kontraktmæssige forpligtelser til at
istandsætte boligen ved fraflytning.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at den vil
tilbyde mere ressourcesvage boligsøgende, som efter
venteliste tilbydes en bolig i en problemramt afdeling, en bolig i
en mere velfungerende afdeling. Det er frivilligt for den
boligsøgende, om vedkommende vil tage imod dette tilbud.
Hvis der som følge af, at boligsøgende i problemramte
afdelinger anvises boliger i andre afdelinger, opstår ledige
boliger i den problemramte afdeling, kan kommunen efter
almenboliglovens § 59, stk. 4, dække det heraf
opståede lejetab.
Husstande med 1 eller flere børn har efter
bekendtgørelse om udlejning af almene boliger m.v.
(udlejningsbekendtgørelsen) fortrinsret til boliger med 3
eller flere beboelsesrum. Desuden har lejere, der samtidig afgiver
en bolig i en afdeling i boligorganisationen, efter samme
bekendtgørelse fortrinsret til at overtage en anden bolig i
boligorganisationen (oprykningsretten). Lejere, der afgiver en
bolig i samme afdeling som den ledige bolig, har fortrinsret frem
for andre lejere i boligorganisationen. Der er til oprykningsretten
knyttet en særlig intern oprykningsventeliste, der
føres adskilt fra den almindelige venteliste for de
øvrige boligsøgende.
Fra 2000 har kommunalbestyrelser og
boligorganisationer efter almenboliglovens § 60 desuden
gennem den såkaldte fleksible udlejning fået mulighed
for at indgå aftale om, at der skal gives fortrin til
særlige grupper, f.eks. pendlere, tilflyttere, ældre
eller skilsmisseramte personer. Aftaler om fleksibel udlejning kan
maksimalt omfatte 90 pct. af de ledige boliger i en afdeling, som
ikke anvises af kommunalbestyrelsen. Mindst 10 pct. af udlejningen
gennem ventelisten skal altså fortsat ske efter de
sædvanlige ventelisteregler.
Forslag til ny
udlejningsmodel:
Der foreslås en ny udlejningsmodel med
følgende indhold:
1) Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
boligorganisationen ved udlejning af almene familieboliger i
afdelinger i almene boligområder med en høj andel af
personer udenfor arbejdsmarkedet skal afvise boligsøgende
på ventelisten, når den boligsøgende og dennes
eventuelle ægtefælle eller en anden person, der i
mindst 2 år har haft fælles husstand med den
boligsøgende, i 6 sammenhængende kalendermåneder
har modtaget kontanthjælp, starthjælp eller
introduktionsydelse. Kan boligen ikke lejes ud til andre
boligsøgende på ventelisten, lejes den dog ud til de
nævnte boligsøgende.
2) Afviste boligsøgende skal af
kommunalbestyrelsen have anvist en anden passende bolig. Dette skal
så vidt muligt ske inden 6 måneder. Har kommunen ikke
haft mulighed for at anvise en anden passende bolig i denne
periode, fordi kommunen ikke har haft passende boliger til
rådighed, eller pga. kommunens varetagelse af
påtrængende boligsociale opgaver overfor
boligsøgende med akut boligbehov, anvises en passende bolig
hurtigst muligt herefter. Da behovet for anvisning af anden
passende bolig modsvares af en mulighed for forhøjet
anvisningsret, jf. nedenfor, forudsættes det dog, at
kommunerne under normale omstændigheder inden for perioden
på 6 måneder kan løse sine opgaver overfor
både akut boligsøgende og afviste personer på
ventelisten.
3) For at imødekomme det heraf
følgende anvisningsbehov kan socialministeren godkende, at
kommunens anvisningsret til kommunens øvrige almene
boligafdelinger samlet set forhøjes med et antal boliger,
der svarer til 1/3 af antallet af udlejninger i de boligafdelinger,
hvor kommunalbestyrelsen har besluttet, at der skal ske afvisning
af kontanthjælpsmodtagere m.v. på ventelisten.
4) Kommunalbestyrelsen kan endelig også
vælge selv at stå for anvisningen af boligerne i
afdelingerne, der er omfattet af pkt. 1 ovenfor, idet
kommunalbestyrelsen kan kræve, at boligorganisationen stiller
indtil 100 pct. af de ledige boliger i afdelingerne til
rådighed for kommunalbestyrelsen med henblik på
styrkelse af beboersammensætningen. Det bemærkes, at
der i forbindelse med kommunal anvisning ikke kan tales om, at
personer på ventelisten bliver sprunget over, idet
ventelisten slet ikke aktiveres. Det betyder, at der ikke tilbydes
en erstatningsbolig i det omfang, der etableres kommunal
anvisning.
I forlængelse af pkt. 4 foreslås
endvidere en præcisering af, at kommunal anvisning i
øvrigt kan ske efter en afvejning af både den
boligsøgendes behov og beboersammensætningen i
afdelingen.
Det foreslås, at der ved områder med
en høj andel af personer udenfor arbejdsmarkedet
forstås fysisk sammenhængende almene afdelinger, hvor
mindst 50 pct. af beboerne i en eller flere afdelinger i
området er udenfor arbejdsmarkedet, hvor der bor mindst 1.200
beboere i afdelingerne tilsammen, og hvor mindst 40 pct. af
beboerne i afdelingerne tilsammen er udenfor arbejdsmarkedet.
Fysisk sammenhængende afdelinger med mindst 5.000 beboere i
afdelingerne tilsammen, hvor mindst 30 pct. af beboerne i
afdelingerne tilsammen er uden for arbejdsmarkedet betragtes
også som områder med en høj andel af personer
uden for arbejdsmarkedet.
Socialministeren beregner, hvilke områder
der opfylder disse betingelser, og offentliggør resultatet.
Socialministeren offentliggør desuden årligt, hvilke
nye områder, der opfylder betingelserne.
Det foreslås desuden, at socialministeren
efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen kan godkende, at afdelinger med indbyrdes
geografisk tilknytning betragtes som et område, selvom
afdelingerne ikke er fysisk sammenhængende. Områderne
skal omfatte en eller flere afdelinger, hvor mindst 50 pct. af
beboerne er uden for arbejdsmarkedet, der skal bo mindst 1.200
beboere i afdelingerne tilsammen, og mindst 40 pct. af beboerne i
afdelingerne tilsammen skal være udenfor arbejdsmarkedet.
Dermed kan også områder, der normalt betragtes som
sammenhængende områder, men som f.eks. adskilles af
privat udlejningsbyggeri, også omfattes af ordningen.
Omkring 20 kommuner og 20-25 boligområder
vil efter foreløbige beregninger kunne opfylde
kriterierne.
Kan kommunalbestyrelsen ikke opnå
anvisningsret til flere boliger inden for den gældende
anvisningsret på 25 pct. eller aftale sig til en
forhøjelse, kan kommunalbestyrelsen ansøge
socialministeren om en forhøjet anvisningsret. Ved
godkendelsen af den forhøjede anvisningsret vil ministeriet
lægge vægt på kommunens indstilling om, hvordan
anvisningsretten skal fordeles på de øvrige afdelinger
i kommunen, under hensyntagen til eksisterende anvisningsaftaler og
beboersammensætningen i de øvrige afdelinger og andre
lokale forhold.
Med henblik på at vurdere om kombineret
udlejning fortsat skal anvendes, skal kommunalbestyrelsen hver 5.
år evaluere beboersammensætningen i de områder,
hvor kombineret udlejning anvendes. Der foreslås ikke nogen
fast grænse for, hvor længe kombineret udlejning kan
anvendes, da den kombinerede udlejnings påvirkning af
beboersammensætningen vurderes at være underkastet
betydelig lokal variation. Der foreslås dog mulighed for, at
ministeren kan kræve den kombinerede udlejning standset, hvis
der sker en væsentlig forbedring af
beboersammensætningen, og kommunen ikke selv tager initiativ
til at standse ordningen.
Kommunalbestyrelserne indberetter beslutninger om
anvendelse af kombineret udlejning til socialministeren. Det er
hensigten, at socialministeren offentliggør, hvilke kommuner
der træffer beslutning om anvendelse af kombineret
udlejning.
De berørte kommuner foretager en
årlig indberetning af nøgletal, herunder antallet af
afviste kontanthjælpsmodtagere m.v., vedrørende
anvendelse af den kombinerede anvisning til Socialministeriet.
Ad 2. Forbedret
anvisningsmulighed til privat udlejningsbyggeri
Gældende ret
Lov om kommunal anvisningsret gælder i dag
i alle landets kommuner. Efter de gældende regler kan
kommunalbestyrelserne indgå aftale med private udlejere om
erhvervelse af anvisningsret til hver fjerde lejlighed, der bliver
ledig i en ejendom. Det er frivilligt for den enkelte udlejer at
indgå aftale om kommunal anvisningsret.
Inden der indgås aftale om erhvervelse af
anvisningsret, skal samtlige private udlejere i kommunen opfordres
til at afgive tilbud. Aftalerne indgås for en
tidsbegrænset periode på 6 år, og
kommunalbestyrelsen udbetaler en godtgørelse for de
lejligheder, der stilles til rådighed for kommunal anvisning.
Staten refunderer kommunernes udgift til godtgørelsen. Det
fastsatte refusionsbeløb er differentieret i forhold til
lejlighedsstørrelser og udgør mellem 14.000 og 18.000
kr. pr. anvist lejlighed. Godtgørelse og udgifter herudover
betales af kommunerne.
Anvisningsloven har kun været anvendt i et
endog meget beskedent omfang i de sidste 10 år. Der er
således kun indgået aftaler mellem kommunalbestyrelser
og udlejere i enkelte mindre kommuner om i alt 14 lejligheder,
hvoraf kommunalbestyrelserne har foretaget anvisning til de 13 med
en samlet refusion på knap 200.000 kr.
Forslag til forbedring af
kommunernes mulighed for at indgå aftaler om kommunal
anvisning i privat udlejningsbyggeri
Med forslaget er det intentionen at
målrette loven mod løsningen af boligsociale problemer
i de kommuner, som anvender kombineret udlejning, dermed
opnås der mulighed for at give kommuner med afdelinger med
høj andel af personer uden for arbejdsmarkedet ekstra
muligheder.
Det foreslås derfor, at loven
målrettes mod kommuner med særlige behov, og at
udlejernes incitamenter til at anvende loven øges, dels ved
at øge betalingen, dels ved at gøre ordningen mere
fleksibel og lettere at administrere. Forslaget om, at der fremover
kun skal være én maksimal sats for den statslige
refusion pr. lejlighed, som kommunen kan råde over til
anvisning, forenkler således ordningen, samtidig med at
udlejers incitament til at bruge ordningen øges.
Det skal fortsat være frivilligt for den
enkelte udlejer, hvorvidt der skal indgås en aftale med
kommunen om kommunal anvisningsret. Den enkelte udlejer må
selv tage stilling til, om anvisningsretten ønskes
overdraget, og om ejendommen er egnet til, at der er kommunal
anvisningsret til en del af boligerne.
Forslaget indeholder følgende
elementer:
1) Loven kan fremover kun anvendes i de
kommuner, hvori der ligger almene afdelinger, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet kombineret udlejning.
2) En aftale om kommunal anvisningsret kan enten
- som nu - vedrøre højst hver fjerde ledige lejlighed
eller bestemte boliger i ejendommen. De private udlejere får
herved mulighed for at udvælge, hvilke bestemte boliger som
bedst vil kunne indgå i aftalen.
3) Kommunerne kan i de tilfælde, hvor
anvisningsretten vedrører bestemte boliger, kun indgå
aftaler med private udlejere om anvisningsret til indtil 25 pct. af
ledige boliger i ejendommen. Aftalen skal dog omfatte mindst 2
boliger.
4) Den maksimale godtgørelse for
anvisningen, som kommunerne kan få refunderet fra staten,
forhøjes til 30.000 kr. Det foreslås, at der fremover
alene opereres med ét beløb på 30.000 kr. pr.
anvist bolig uafhængigt af boligens størrelse.
5) De øvrige regler i loven bevares.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Det forudsættes, at forslaget om kombineret
udlejning vil komme til at omfatte 20-25 almene boligområder
med i alt 30-35.000 boliger. Det skønnes, at der i disse
afdelinger årligt vil blive afvist omkring 600
kontanthjælpsmodtagere m.v., som kommunalbestyrelsen derefter
skal anvise en anden passende bolig. Det skønnes, at 2/3 af
de afviste kontanthjælpsmodtagere m.v. vil tage imod den
anviste erstatningsbolig. Kommunen betaler efter allerede
gældende regler lejen for de anviste boliger i perioden fra
boligen stilles til rådighed for kommunalbestyrelsen til
boligen udlejes til den anviste boligsøgende. Derudover
garanterer kommunen for lejerens opfyldelse af
kontraktmæssige forpligtelser til at istandsætte
boligen ved fraflytning.
Med den kombinerede udlejning gives der de
omfattede kommuner et redskab til at løse opgaver, der
allerede henhører under kommunerne. Der er tale om en
frivillig mulighed for kommunerne, og der er ikke hermed tilsigtet
kommunale merudgifter.
Den foreslåede mulighed for kommunerne for
at vælge selv at stå for anvisningen i de omfattede
boligafdelinger vil heller ikke medføre kommunale
merudgifter, idet kommunerne allerede har mulighed herfor efter
aftale med boligorganisationen.
Forslaget om forbedring af kommunernes mulighed
for at indgå aftale om kommunal anvisningsret i privat
udlejningsbyggeri har ingen økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Ordningen målrettes således, at den
fremover kun kan anvendes i de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen
har besluttet at anvende kombineret udlejning. Udgifterne til
ordningen kan derfor holdes inden for de eksisterende rammer.
Tabel 1 viser de samlede økonomiske
konsekvenser for det offentlige i perioden 2005-2008.
(mio. kr., 2005-prisniveau) | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Kommuner | 0 | 0 | 0 | 0 |
Staten | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 0 | 0 | 0 | 0 |
De kommunaløkonomiske konsekvenser af
lovforslaget forhandles med de kommunale parter.
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vil medføre en mindre
administrativ merbelastning af kommunerne.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Høring
Et udkast af dette lovforslag har været i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Arbejdsdirektoratet,
Beskæftigelsesministeriet, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Statens Byggeforskningsinstitut, Byggesocietetet, Danmarks
Lejerforeninger, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Forsikring og Pension,
Finansministeriet, Frederiksberg Kommune, Grundejernes
Investeringsfond, Husleje og Beboerklagenævnsforeningen,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Institut for Menneskerettigheder,
Jydske Grundejerforeninger, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Landsforeningen Ældre Sagen,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Programbestyrelsen, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Skatteministeriet,
Statsministeriet, Ældreboligrådet,
Ældremobiliseringen, Økonomi- og Erhvervsministeriet
og Økonomistyrelsen.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | En mindre administrativ merbelastning af
kommunerne |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter det foreslåede stk. 1 kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at boligorganisationen ved udlejning
af almene boliger efter venteliste i afdelinger i områder med
en høj andel af personer udenfor arbejdsmarkedet skal afvise
boligsøgende på ventelisten, som ikke allerede har en
bolig i afdelingen, når den boligsøgende og dennes
eventuelle ægtefælle i 6 sammenhængende
kalendermåneder har modtaget kontanthjælp,
starthjælp eller introduktionsydelse. Har en
boligsøgende kontanthjælpsmodtager m.v. en
ægtefælle eller samlever, der ikke er
kontanthjælpsmodtager m.v., afvises den boligsøgende
ikke. Med ægtefælles sidestilles andre personer, der i
mindst 2 år har været i et ægteskabslignende
samlivsforhold med den boligsøgende. De regler i
bestemmelsen, som gælder for ægtefæller,
gælder tilsvarende for registrerede partnere.
Kan boligen ikke lejes ud til andre
boligsøgende på ventelisten, lejes boligen dog ud til
kontanthjælpsmodtagere m.v. Kommunalbestyrelsen indberetter
beslutninger efter det foreslåede stk. 1 til
socialministeren.
Beregningen af 6-måneders perioden i stk. 1
er baseret på reglerne om nedsættelse af
kontanthjælp for bl.a. ægtepar i § 25 og
§ 25 b i lov om aktiv socialpolitik, dog således at
6-måneders-perioden beregnes individuelt for både den
boligsøgende og dennes ægtefælle eller samlever,
efter det foreslåede stk. 2. 6-måneders-perioden
beregnes fra første hele kalendermåned, hvorfra
personen er berettiget til at modtage kontanthjælp m.v. Det
betyder, at både den boligsøgende og dennes
ægtefælle eller samlever skal have modtaget
kontanthjælp m.v. i 6 sammenhængende
kalendermåneder. Perioden afbrydes, hvis personen i en hel
kalendermåned ikke har modtaget kontanthjælp m.v. Efter
en hel kalendermåned uden kontanthjælp m.v. startes der
altså forfra på beregningen af
6-måneders-perioden. § 25, stk. 9 og 10, i lov om
aktiv socialpolitik finder tilsvarende anvendelse, dvs. at f.eks.
perioder med kontanthjælp m.v. under barsel ikke medregnes,
mens f.eks. perioder hvor personen har deltaget i tilbud efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats medregnes i
6-måneders-perioden. Har den boligsøgende eller dennes
ægtefælle haft arbejde i en hel kalendermåned,
kan den boligsøgende ikke afvises. Ved beregningen af
6-måneders-perioden medregnes også perioder før
lovens ikrafttræden.
Efter det foreslåede stk. 3, forstås
ved områder med en høj andel af personer udenfor
arbejdsmarkedet fysisk sammenhængende almene afdelinger, hvor
mindst 50 pct. af beboerne i mindst én afdeling i
området er udenfor arbejdsmarkedet, hvor der bor mindst 1.200
beboere i afdelingerne tilsammen, og hvor mindst 40 pct. af
beboerne i afdelingerne tilsammen er udenfor arbejdsmarkedet. De
1.200 beboere beregnes som samtlige beboere inkl. børn i
husstandene, mens de henholdsvis 50 og 40 pct. beregnes af beboere
på 18 år og derover. Det foreslås i stk. 4, at
der ved områder med høj andel af personer uden for
arbejdsmarkedet desuden forstås fysisk sammenhængende
afdelinger, med mindst 5.000 beboere inkl. børn, hvor mindst
30 pct. af beboerne på 18 år og derover i afdelingerne
tilsammen er uden for arbejdsmarkedet. Det foreslås i stk. 5,
at socialministeren beregner og offentliggør, hvilke
områder der opfylder disse betingelser.
Efter det foreslåede stk. 6 kan
socialministeren desuden efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen godkende, at afdelinger
med indbyrdes geografisk tilknytning betragtes som et område,
selvom afdelingerne ikke er fysisk sammenhængende.
Områderne skal omfatte en eller flere afdelinger, hvor mindst
50 pct. af beboerne er udenfor arbejdsmarkedet, der skal bo mindst
1.200 beboere i afdelingerne tilsammen, og mindst 40 pct. af
beboerne i afdelingerne tilsammen skal være udenfor
arbejdsmarkedet. Dermed kan områder, der normalt betragtes
som sammenhængende, men som f.eks. adskilles af privat
udlejningsbyggeri, også omfattes af ordningen.
Det er hensigten, at socialministeren tillige
offentliggør, hvilke kommuner der får godkendt
ansøgninger om godkendelse af, at afdelinger med indbyrdes
geografisk tilknytning betragtes som et område, ligesom
socialministeren offentliggør, hvilke kommuner, der
indberetter beslutninger om udlejning. Det skyldes, at mulighederne
for at anvende de foreslåede regler i anvisningsloven, jf.
forslagets § 2, rettes mod kommuner, der har truffet
beslutning om, at boligorganisationer skal afvise
kontanthjælpsmodtagere efter det foreslåede stk. 1,
eller om anvisning efter forslagets § 1, nr. 4. Det er
hensigten at offentliggøre de nævnte oplysninger
på Socialministeriets hjemmeside.
Det er hensigten, at ministeren fastsætter
nærmere regler om beregningen af, hvilke afdelinger der er
omfattet af ordningen, jf. bemærkningerne til forslagets
§ 1, nr. 6.
Ordningen udformes som en kommunal
godkendelsesordning, dvs. at afdelingens beliggenhedskommune inden
udlejning påser, at den boligsøgende, som boligen
påtænkes udlejet til, ikke er
kontanthjælpsmodtager m.v., og meddeler oplysning herom til
boligorganisationen, jf. det foreslåede stk. 7. Proceduren
for udlejning bliver følgende:
Boligorganisationen skriver ud til et passende
antal af de boligsøgende, der står øverst
på ventelisten, og tilbyder den ledige bolig.
Boligorganisationen oplyser samtidig, at
kontanthjælpsmodtagere m.v. ikke kan komme i betragtning til
udlejning, men i stedet kan komme i betragtning til at få
anvist en anden passende bolig af kommunen. Boligorganisationen
orienterer i brevet den boligsøgende om, at
boligorganisationen vil indhente oplysninger fra kommunen, om den
boligsøgende er kontanthjælpsmodtager m.v. eller ej,
og om, at kommunen eventuelt vil indhente oplysninger herom fra
fraflytningskommunen. Interesserede boligsøgende melder sig
herefter til boligorganisationen. Boligorganisationen beder
kommunen om at kontrollere, om de interesserede boligsøgende
og deres eventuelle ægtefælle eller samlever i mere end
2 år er kontanthjælpsmodtagere m.v. Kommunen indhenter
om nødvendigt oplysninger herom fra den boligsøgendes
fraflytningskommune. Dermed konstateres det både, hvem der
opfylder betingelserne for at leje boligen, og hvem der som
øverste kontanthjælpsmodtager m.v. på
ventelisten evt. er blevet sprunget over, og dermed skal have
anvist en erstatningsbolig, jf. nærmere nedenfor.
Det vurderes, at boligorganisationens indhentning
af oplysninger fra kommunen om den boligsøgende er
kontanthjælpsmodtager eller ej, er ikke-følsomme
oplysninger, som er omfattet af § 6 i lov om behandling
af personoplysninger.
Ved intern oprykning inden for afdelingen afvises
kontanthjælpsmodtagere m.v. ikke, idet den samlede
beboersammensætning i afdelingen ikke påvirkes
heraf.
Efter det foreslåede stk. 8 skal afviste
boligsøgende af kommunen tilbydes en anden passende bolig.
En passende bolig har enten et rum mere end antallet af
husstandsmedlemmer eller samme rumantal, som den bolig, hvorfra den
boligsøgende er blevet afvist, medmindre denne bolig ville
være blevet beboet af mere end 2 personer pr. beboelsesrum.
Ville boligen være blevet beboet af mere end 2 personer pr.
beboelsesrum, skal kommunen anvise en bolig, som har så mange
beboelsesrum, at den ikke vil blive beboet af flere end 2 personer
pr. beboelsesrum. Anden passende bolig skal så vidt muligt
anvises senest 6 måneder efter den dato, hvor den
boligsøgende har modtaget meddelelse om afvisningen. Har
kommunen ikke haft mulighed for at anvise en passende bolig i denne
periode, fordi kommunen ikke har haft passende boliger til
rådighed for kommunal anvisning, eller pga. kommunens
varetagelse af påtrængende boligsociale opgaver overfor
boligsøgende med akut boligbehov, anvises en passende bolig
hurtigst muligt herefter. Det bemærkes, at afviste
boligsøgende normalt har en bolig i forvejen, og altså
ikke har et akut behov for anvisning af anden passende bolig. Har
en afvist boligsøgende et akut boligbehov, hører
anvisning af bolig under kommunens sædvanlige boligsociale
forpligtelser. Da behovet for anvisning af anden passende bolig
modsvares af en mulighed for forhøjet anvisningsret efter
forslagets § 1, nr. 4, forudsættes det dog, at
kommunerne under normale omstændigheder inden for perioden
på 6 måneder kan løse sine opgaver overfor
både akut boligsøgende og afviste personer på
ventelisten.
Da der må påregnes en betydelig lokal
variation med hensyn til muligheden for at påvirke
beboersammensætningen, foreslås ikke en fast
grænse for, hvor længe kontanthjælpsmodtagere kan
afvises. I stedet fremgår det af det foreslåede stk. 9,
at kommunalbestyrelsen hvert 5. år foretager en evaluering af
beboersammensætningen i området, med henblik på
at kommunalbestyrelsen vurderer, om der fortsat skal ses bort fra
de nævnte boligsøgende. Som udgangspunkt er det
altså op til kommunalbestyrelsen at vurdere, hvor længe
instrumentet skal anvendes. Det foreslås dog samtidig, at
socialministeren kan kræve, at kommunalbestyrelsen
tilbagekalder sin beslutning om afvisning af
kontanthjælpsmodtagere, når der indtræder en
væsentlig forbedring af beboersammensætningen.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås præciseret, at kommunal
anvisning generelt kan ske under hensyntagen til
beboersammensætningen i de pågældende afdelinger,
også i afdelinger, hvor der ikke anvendes kombineret
udlejning. Det betyder, at den boligsøgendes behov og
beboersammensætningen i den pågældende afdeling
vejes op mod hinanden, således at det ved vurderingen af,
hvilke boligsøgende der skal anvises til hvilke afdelinger,
ikke alene er den boligsøgendes behov, men også
beboersammensætningen i den pågældende afdeling,
der lægges vægt på. Hermed præciseres
kommunalbestyrelsens mulighed for at anvise mere
ressourcestærke boligsøgende med et mindre akut
boligbehov til områder med en belastet
beboersammensætning.
Til nr. 4
Efter gældende regler i lovens
§ 59, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen indgå aftale
med en boligorganisation om anvisningsret til op til 100 pct. af
boligerne. Efter det foreslåede stk. 4 kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at boligorganisationen i
nærmere bestemt omfang skal stille ledige familieboliger i
afdelinger i områder med en høj andel af personer uden
for arbejdsmarkedet til rådighed for kommunalbestyrelsen med
henblik på styrkelse af beboersammensætningen i
afdelingerne. Dette gælder, selvom der ikke kan opnås
aftale med boligorganisationen herom. Kommunalbestyrelsens
beslutning herom indberettes til socialministeren.
§ 51 b, stk. 3-5, finder tilsvarende
anvendelse. Det betyder, at kommunalbestyrelsen kan beslutte sig
for indtil 100 pct.€™s anvisning i de samme
områder som § 51 b, det vil sige der, hvor der kan
ske afvisning af kontanthjælpsmodtagere på ventelisten.
Kommunalbestyrelsen kan således beslutte enten at anvende
afvisning efter § 51 b eller anvisning efter denne
bestemmelse, eller en kombination heraf.
§ 51 b, stk. 9, finder desuden
tilsvarende anvendelse. Det vil sige, at kommunalbestyrelsen hvert
5. år foretager en evaluering af beboersammensætningen
i området, med henblik på at vurdere, om der fortsat
skal ske kommunal anvisning efter denne bestemmelse. Samtidig
foreslås det, at socialministeren kan kræve, at
kommunalbestyrelsen tilbagekalder sin beslutning om op til 100 pct.
kommunal anvisning efter denne bestemmelse, når der
indtræder en væsentlig forbedring af
beboersammensætningen.
Kommunalbestyrelsens anvisning sker under
hensyntagen til beboersammensætningen i området, det
vil sige, at kommunalbestyrelsen anvender sin anvisningsret til at
anvise mere ressourcestærke personer, som ikke
nødvendigvis har et akut boligbehov.
Det bemærkes, at der ikke i forbindelse med
kommunal anvisning kan tales om, at personer på ventelisten
bliver sprunget over, idet ventelisten slet ikke aktiveres.
Allerede efter gældende regler i lovens § 59, stk.
2, må boligsøgende på ventelisten acceptere, at
kommunen kan opnå op til 100 pct.€™s
anvisningsret, og at indtil 90 pct. af de ledige boliger efter
lovens § 60 kan lejes ud efter særlige kriterier.
Det betyder, at der ikke tilbydes en erstatningsbolig i det omfang,
der etableres kommunal anvisning.
Efter gældende regler i § 59,
stk. 1 og 2, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at den vil give et
alternativt frivilligt tilbud om at få anvist en bolig i en
mere velfungerende afdeling til ressourcesvage boligsøgende,
som efter venteliste tilbydes en bolig i en problemramt afdeling.
Hvis der opstår ledige boliger i den problemramte afdeling
som følge af, at boligsøgende anvises boliger i andre
afdelinger, kan kommunalbestyrelsen efter den gældende
§ 59, stk. 4, dække det heraf opståede
lejetab.
Efter forslaget er det ikke hensigten, at
mulighederne for at anvise mere ressourcestærke personer skal
give anledning til ledige boliger, idet ledige boliger ikke
medvirker til at give afdelingen et løft.
Kommunalbestyrelsens gældende mulighed for at dække tab
ved lejeledighed efter § 59, stk. 4, ophæves
derfor. Det forudsættes altså, at der gennem den
kommunale anvisning rent faktisk anvises en boligsøgende.
Kan der ikke anvises mere ressourcestærke personer, må
kommunen anvise en anden boligsøgende, eller meddele
boligorganisationen, at kommunen ikke ønsker at råde
over boligen, således at boligen i stedet udlejes efter
venteliste. § 59, stk. 1, 2.-4. pkt. finder i
øvrigt tilsvarende anvendelse, det vil sige, at kommunen
betaler lejen fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er
til rådighed for kommunalbestyrelsen og indtil udlejning
sker, at kommunen garanterer for boligtagerens opfyldelse af
kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisationen
til at istandsætte boligen ved fraflytning, og at kommunen
skal betale lejen indtil det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville
have haft virkning, hvis kommunalbestyrelsen ændrer sin
beslutning om at råde over boligen.
Efter det foreslåede stk. 5 kan
socialministeren desuden godkende, at kommunalbestyrelsens
anvisningsret på 25 pct. efter § 59, stk. 1, og
kommunalbestyrelsens eventuelle aftalte anvisningsret efter
§ 59, stk. 2, kan forhøjes med et antal boliger,
der svarer til 1/3 af antallet af udlejninger i de afdelinger, hvor
kontanthjælpsmodtagere m.v. afvises efter forslagets nr. 1,
hvis kommunalbestyrelsen og boligorganisationerne i kommunen ikke
selv kan aftale sig frem til en forhøjelse. Af
forenklingshensyn fastsættes den forhøjede
anvisningsret efter generelle og enkle kriterier. Det
skønnes i de fleste tilfælde i begrænset omfang
at give en ekstra forhøjelse af anvisningsretten i forhold
til antallet af reelt afviste, idet færre end 1/3 på
ventelisterne gennemsnitligt er kontanthjælpsmodtagere m.v.
Hensigten hermed er først og fremmest at sikre, at
kommunalbestyrelsens pligt til at anvise anden passende bolig til
kontanthjælpsmodtagere m.v., der afvises, afspejler sig i en
højere anvisningsret. Dermed har kommunen fortsat samme
mulighed for at anvise boliger til personer med akut
boligbehov.
Ved godkendelsen af den forhøjede
anvisningsret lægges der vægt på kommunens
indstilling om, hvordan anvisningsretten skal fordeles på de
øvrige afdelinger i kommunen, under hensyntagen til
eksisterende anvisningsaftaler og beboersammensætningen i
afdelingerne og andre lokale forhold.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvens af ændringen i
forslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 6
Det foreslås, at socialministeren kan
fastsætte nærmere regler om udlejning efter
§ 51 b og anvisning efter § 59, stk. 4.
Der vil blive fastsat nærmere regler om
Socialministeriets beregning af, hvilke afdelinger der på
baggrund af ovennævnte kriterier omfattes af ordningen og om,
at ministeriet årligt beregner, hvilke nye afdelinger der vil
kunne omfattes af ordningen. Der vil desuden blive fastsat
nærmere regler om ministeriets offentliggørelse af
resultatet.
Det er endvidere hensigten at fastsætte
nærmere regler om, at afvisning af
kontanthjælpsmodtagere m.v. efter forslagets § 1,
nr. 1, udformes som en kommunal godkendelsesordning, det vil sige,
at kommunen inden udlejning påser, at den boligsøgende
og dennes eventuelle ægtefælle eller samlever i mere
end 2 år, som boligen påtænkes udlejet til, ikke
er kontanthjælpsmodtager m.v., jf. nærmere
bemærkningerne hertil. Kommunen oplyser alene overfor
boligorganisationen, om den boligsøgende og dennes
ægtefælle eller samlever har modtaget
kontanthjælp m.v. i en 6 mdr.€™s periode eller
ej.
Endelig er det hensigten at fastsætte
regler om, at kommunerne årligt indberetter nøgletal
vedrørende anvendelsen af kombineret udlejning til
socialministeren.
Til § 2
Til nr. 1
Den gældende anvisningsretslov gælder
for alle kommuner, således at kommunerne har mulighed for at
opfordre ejere af private udlejningsejendomme i kommunen til at
give bindende tilsagn om, på hvilke vilkår og i hvilket
omfang de vil stille lejligheder til rådighed for kommunal
anvisning.
Det foreslås, at loven ikke længere
skal kunne anvendes i alle kommuner, men kun i kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet udlejning efter § 51 b,
stk. 1, eller anvisning efter § 59, stk. 4, i lov om
almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.
Hensigten hermed er at sikre, at bevillingen til kommunal anvisning
fremover kun kan anvendes i kommuner, hvor der ligger afdelinger
med en høj andel af personer udenfor arbejdsmarkedet, og
hvor kommunen som følge heraf har et særligt behov for
flere anvisningsmuligheder, bl.a. til afviste boligsøgende
efter den foreslåede § 51 b i lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v.
Forslaget indebærer ikke, at formålet
med at indgå en aftale om anvisningsret med private udlejere
ændres i forhold til de gældende regler.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat anvende loven til at løse
boligsociale opgaver, herunder at opnå en mere afbalanceret
beboersammensætning i enkelte ejendomme i kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan derfor bruge anvisningsmulighederne enten
direkte til at anvise borgere, der afvises fra ventelisten til et
alment boligbyggeri, eller til at løse andre boligsociale
anvisningsbehov i kommunen.
Aftale om anvisningsret indgås efter den
gældende lovs § 3 for en tidsbegrænset
periode på 6 år. Såfremt kommunalbestyrelsen,
efter at den har opfordret samtlige ejere af private
udlejningsejendomme til at afgive tilbud om anvisningsret,
får pålæg om at tilbagekalde sin beslutning om
udlejning efter § 51 b, stk. 9, eller om anvisning efter
§ 59, stk. 4, begrænser dette ikke mulighederne for
indgåelse af aftaler med ejere af private udlejningsejendomme
i kommunen. Allerede indgåede aftaler bevarer således
deres gyldighed, ligesom kommunalbestyrelsen bevarer retten til at
indgå nye aftaler med ejere af private udlejningsejendomme i
kommunen på grundlag af opfordringen.
Til nr. 2
Efter den gældende anvisningsretslovs
§ 2 kan kommunalbestyrelsen ikke indgå aftale med
en udlejer om anvisningsret efter loven, før samtlige ejere
af private udlejningsejendomme i kommunen er blevet opfordret til
inden for samme tidsfrist og på samme grundlag at meddele
skriftligt og bindende, hvor mange lejligheder de vil overdrage
anvisningsretten til og til hvilken pris.
Efter den gældende lovs § 1, stk.
2, kan der aftales anvisningsret til højst hver fjerde
lejlighed, der bliver ledig i en ejendom.
Det foreslås, at denne bestemmelse
opretholdes, men at der alternativt skal kunne erhverves
anvisningsret til et antal bestemte lejligheder i ejendommen, der
dog ikke kan udgøre mere end en fjerdedel af lejlighederne i
ejendommen.
Forslaget om, at anvisningsretten også kan
fastsættes til bestemte lejligheder, giver den enkelte
kommune mulighed for at aftale, hvilke lejligheder kommunen har
mest brug for til løsning af boligsociale opgaver, herunder
specielt opgaver i forbindelse med løsning af
ghettoproblemer. Tilsvarende får den private udlejer mulighed
for at bestemme, hvilke konkrete lejligheder der i givet fald skal
være omfattet af aftalen. Udlejeren vil hermed kunne tilpasse
aftalen til de lejlighedstyper, som mest hensigtsmæssigt vil
kunne indgå i aftalen.
Til nr. 3 og 5
Indholdet af det foreslåede stk. 3 svarer
til indholdet af den gældende § 1, stk. 2. Aftalen
kan således fortsat højst omfatte anvisning til det
antal lejligheder, som den aftalte andel af lejlighederne med
anvisningsret udgør. I en ejendom med for eksempel 20
lejligheder, hvor aftalen omfatter hver 4. ledige lejlighed,
omfatter aftalen således anvisning til højst 5
lejligheder.
I stk. 4 er det foreslået, at hvis
anvisningsretten omfatter et antal bestemte lejligheder, skal
lejlighederne stilles til rådighed for anvisning, hver gang
de bliver ledige. Baggrunden herfor er, at anvisningsretten
vedrører bestemte lejligheder. Det forslås endvidere,
at anvisningsretten i denne situation mindst skal omfatte 2
lejligheder. For at sikre en afbalanceret beboersammensætning
i de enkelte ejendomme foreslås det, at anvisningsretten
højst kan aftales til 25 pct. af ejendommens lejligheder.
Bestemmelsen svarer til den gældende regel i lovens
§ 1, stk. 2, om, at kun hver fjerde lejlighed kan stilles
til rådighed for anvisning. Bestemmelsen betyder, at
anvisningsretten til bestemte lejligheder kun kan ske i ejendomme
med mindst 8 lejligheder.
Til nr. 4 og 9
Ændringerne er en konsekvens af forslaget i
§ 1, nr. 3, om at der indsættes nye stk. 2 og 3 i
lovens § 1.
Til nr. 6 og 7
Ændringerne er en konsekvens af forslagets
§ 2, nr. 8, om, at der skal gælde én
maksimal refusionssats pr. anvist lejlighed.
Til nr. 8
Efter den gældende lovs § 4, stk.
6, kan der maksimalt ydes statslig refusion af kommunens udgifter
til kommunal anvisning efter lov om kommunal anvisningsret på
14.000 kr. for lejligheder under 66 m², 16.000 kr. for
lejligheder mellem 66 og 95 m² og 18.000 kr. for lejligheder
over 95 m².
Det foreslås, at der fremover kun skal
være én maksimal sats for den statslige refusion pr.
lejlighed, som kommunen kan råde over til anvisning, på
30.000 kr.
Der ændres ikke herved i kommunens
muligheder for at aftale med de private udlejere, at der ydes en
højere godtgørelse, men i så fald må
kommunen selv udrede det beløb, der overstiger 30.000 kr.
pr. lejlighed, herunder i forbindelse med ydelse af
engangsbeløb efter den gældende lovs § 4,
stk. 3.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juni 2005.
Det foreslås i stk. 2, at en aftale om
kommunal anvisningsret, der er indgået mellem en
kommunalbestyrelse og en ejer af en privat udlejningsejendom inden
lovens ikrafttræden den 1. juni 2005, fortsat skal være
reguleret af bestemmelserne i den gældende lov om kommunal
anvisningsret. Det indebærer, at allerede indgåede
aftaler ikke kun bevarer deres gyldighed i kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet, at boligorganisationen skal
afvise boligsøgende efter § 51 b, stk. 1, eller at
anvisning skal foretages efter § 59, stk. 4, i lov om
almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., men
også i landets andre kommuner. Gyldigheden bevares i den
resterende del af den 6-årige aftaleperiode, de er
indgået for, jf. den gældende lovs § 3.
I stk. 2 er det endvidere foreslået, at det
også efter denne lovs ikrafttræden skal være
muligt at indgå en aftale mellem kommunalbestyrelsen og en
ejer af en privat udlejningsejendom efter de gældende regler
i anvisningsretsloven. Dette skal dog kun gælde, hvis
kommunalbestyrelsen har udsendt en opfordring til alle ejere af
private udlejningsejendomme i kommunen om at stille lejligheder til
rådighed for kommunal anvisning inden den 1. juni 2005, hvor
denne lov træder i kraft, og aftalen indgås på
grundlag af opfordringen. Opfordringen skal være
gennemført efter reglerne i den gældende lovs
§ 2, for at der gyldigt kan indgås en aftale efter
denne overgangsbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenhold med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om almene boliger samt støttede
private andelsboliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 626 af
30. juni 2003, som ændret ved lov nr. 1233 af 27. december
2003, § 1 i lov nr. 485 af 9. juni 2004, § 2 i
lov nr. 488 af 9. juni 2004, lov nr. 489 af 9. juni 2004,
§ 5 i lov nr. 1380 af 20. december 2004 og lov nr. 1446
af 22. december 2004, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 51 a. Almene
familieboliger, der indrettes som bofællesskaber, skal
udlejes til boligsøgende, der har behov for boliger af den
pågældende art. Kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen indgår senest samtidig med tilsagnet
efter § 115 aftale om, hvorledes udlejningen skal finde
sted. Stk. 2. Beslutter kommunalbestyrelsen, at
almene boliger, jf. § 3, stk. 3, fremover skal
mærkes som almene familieboligbofællesskaber, skal
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen senest samtidig med
ommærkningen indgå aftale om, hvorledes udlejningen
skal finde sted. Stk. 3. Beslutter
kommunalbestyrelsen, jf. § 3, stk. 4, at almene
familieboliger fremover skal udlejes som almene
familieboligbofællesskaber, skal kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen senest samtidig med beslutningen indgå
aftale om, hvorledes udlejningen skal finde sted. | | 1. Efter § 51
a indsættes: » § 51
b. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
boligorganisationen ved udlejning af almene familieboliger i
afdelinger beliggende i områder med en høj andel af
personer uden for arbejdsmarkedet skal afvise boligsøgende
på ventelisten, som ikke allerede har en bolig i afdelingen,
når den boligsøgende og dennes eventuelle
ægtefælle i 6 sammenhængende
kalendermåneder har modtaget kontanthjælp eller
starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i
Danmark. Med ægtefæller sidestilles andre personer, som
i mindst 2 år har været samlevende med den
boligsøgende. Kommunalbestyrelsen indberetter beslutninger
efter 1. pkt. til socialministeren. |
| | Stk. 2. 6-måneders-perioden i stk. 1
beregnes individuelt for både den boligsøgende og
dennes eventuelle ægtefælle eller samlever fra
første hele kalendermåned, hvorfra personen er
berettiget til at modtage kontanthjælp, starthjælp
eller introduktionsydelse. Perioden afbrydes, hvis personen i en
hel kalendermåned ikke har modtaget kontanthjælp,
starthjælp eller introduktionsydelse. § 25, stk. 9
og 10, i lov om aktiv socialpolitik finder tilsvarende
anvendelse. |
| | Stk. 3. Ved områder med en høj
andel af personer uden for arbejdsmarkedet forstås fysisk
sammenhængende almene afdelinger, hvor 1) mindst 50 pct. af beboerne på 18
år og derover i mindst én af afdelingerne i
området er uden for arbejdsmarkedet, 2) der bor mindst 1.200 beboere i afdelingerne
tilsammen, og 3) mindst 40 pct. af beboerne på 18
år og derover i afdelingerne tilsammen er uden for
arbejdsmarkedet. |
| | Stk. 4. Ved områder med en høj
andel af personer uden for arbejdsmarkedet forstås desuden
fysisk sammenhængende almene afdelinger, hvor 1) der bor mindst 5.000 beboere i afdelingerne
tilsammen, og 2) mindst 30 pct. af beboerne på 18
år og derover i afdelingerne tilsammen er uden for
arbejdsmarkedet. |
| | Stk. 5. Socialministeren beregner og
offentliggør hvilke områder, der opfylder
betingelserne i stk. 2 og 3. |
| | Stk. 6. Socialministeren kan efter
ansøgning fra kommunalbestyrelsen og boligorganisationen
godkende, at afdelinger med indbyrdes geografisk tilknytning
betragtes som et område, selvom afdelingerne ikke er fysisk
sammenhængende, når betingelserne i stk. 3, nr. 1-3, er
opfyldt. |
| | Stk. 7. Kommunalbestyrelsen påser
inden udlejning, at den boligsøgende ikke modtager de
ydelser, der er nævnt i stk. 1, og meddeler dette til
boligorganisationen. Kan boligen ikke lejes ud til andre
boligsøgende på ventelisten, lejes boligen dog ud til
boligsøgende, der er nævnt i stk. 1. |
| | Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal anvise en
anden passende bolig til boligsøgende, som er blevet afvist
efter stk. 1, og som er registreret som boligsøgende i
boligorganisationen senest på datoen for kommunalbestyrelsens
beslutning om, at boligorganisationen skal afvise
boligsøgende efter stk. 1. Anvisning skal så vidt
muligt ske senest 6 måneder efter den dato, hvor den
boligsøgende modtager meddelelse om afvisning. En passende
bolig har enten et rum mere end antallet af husstandsmedlemmer
eller samme rumantal, som den bolig, den boligsøgende er
blevet afvist fra, medmindre denne bolig ville være blevet
beboet af mere end 2 personer pr. beboelsesrum. |
| | Stk. 9. Hvert 5. år foretager
kommunalbestyrelsen en evaluering af beboersammensætningen i
området med henblik på at vurdere, om der fortsat skal
ske afvisning af de i stk. 1 nævnte boligsøgende.
Socialministeren kan kræve, at kommunalbestyrelsen
tilbagekalder sin beslutning, når der indtræder en
væsentlig forbedring af
beboersammensætningen.« |
| | |
§ 59. Den almene
boligorganisation skal efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
stille indtil hver fjerde almene familiebolig til rådighed
for kommunalbestyrelsen til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver i kommunen, herunder
at opnå en mere afbalanceret beboersammensætning i
enkelte almene afdelinger. | | 2. § 59,
stk. 1, 1. pkt. , ophæves, og i stedet
indsættes: »Den almene boligorganisation skal efter
kommunalbestyrelsens bestemmelse stille indtil hver fjerde ledige
almene familiebolig til rådighed for kommunalbestyrelsen til
løsning af påtrængende boligsociale opgaver i
kommunen. Anvisning sker på baggrund af en vurdering af den
boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den
afdeling, der anvises til.« |
| | |
Stk. 2. Boligorganisationen kan
indgå aftale med kommunalbestyrelsen om at stille ledige
familieboliger til rådighed for kommunalbestyrelsen til
løsning af påtrængende boligsociale opgaver i
kommunen, herunder at opnå en mere afbalanceret
beboersammensætning i enkelte almene afdelinger. | | 3. § 59, stk. 2, 1. pkt. ,
ophæves, og i stedet indsættes: »Boligorganisationen kan indgå aftale
med kommunalbestyrelsen om at stille ledige familieboliger til
rådighed for kommunalbestyrelsen til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning
sker på baggrund af en vurdering af den boligsøgendes
behov og beboersammensætningen i den afdeling, der anvises
til.« |
| | |
Stk. 4. Har kommunalbestyrelsen i
medfør af stk. 1 og 2 benyttet sin anvisningsret for at
opnå en mere afbalanceret beboersammensætning i en
afdeling, og konstateres der som følge heraf ledige boliger
i afdelingen, kan kommunalbestyrelsen dække det heraf
opståede lejetab. | | 4. § 59, stk. 4 ,
ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen
kan træffe beslutning om, at boligorganisationen skal stille
ledige familieboliger i afdelinger i områder med en
høj andel af personer uden for arbejdsmarkedet til
rådighed for kommunalbestyrelsen med henblik på
styrkelse af beboersammensætningen i området.
§ 51 b, stk. 3-5 og 9, finder tilsvarende anvendelse.
Kommunalbestyrelsen indberetter beslutninger efter 1. pkt. til
socialministeren. |
| | Stk. 5. I kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet, at boligorganisationen skal
afvise boligsøgende efter § 51 b, stk. 1, kan
socialministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen
godkende, at det antal boliger, som boligorganisationerne i
kommunen stiller til rådighed for kommunalbestyrelsen efter
§ 59, stk. 1 og 2, forhøjes med et antal boliger,
der svarer til 1/3 af antallet af udlejninger i de afdelinger, der
er omfattet af kommunalbestyrelsens beslutning efter § 51
b, stk. 1. Stk. 1, 2.-4. pkt. finder tilsvarende
anvendelse.« Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8. |
| | |
| | 5. I § 59,
stk. 6 og 7 , der bliver stk. 7 og 8, ændres alle steder
»stk. 5« til: »stk. 6«. |
| | |
§ 64.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om de forhold, der er nævnt i
§§ 51-54 og §§ 57, 58 og 59-62.
Økonomi- og erhvervsministeren kan herunder fastsætte
regler om fortrinsret til ledige boliger for husstande med
børn og for særlige befolkningsgrupper.
Økonomi- og erhvervsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvorledes udlejningsreglerne kan fraviges i
nødretssituationer (ganske ekstraordinære
udlejningsvanskeligheder). | | 6. I § 64,
stk. 1 , indsættes som 3. pkt. :
»Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om
udlejning efter § 51 b og anvisning efter § 59,
stk. 4.« |
| | |
| | § 2 I lov om kommunal anvisningsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 77 af 19. januar 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Kommunalbestyrelsen kan med henblik på løsning af
boligsociale opgaver, herunder at opnå en mere afbalanceret
beboersammensætning i enkelte ejendomme, indgå aftale
efter reglerne i denne lov om erhvervelse af anvisningsret til
ledigblevne lejligheder i private udlejningsejendomme i kommunen
mod en godtgørelse til ejeren, jf. § 4. | | 1.§ 1, stk. 1, affattes
således: »Kommunalbestyrelsen i kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet, at boligorganisationen skal
afvise boligsøgende efter § 51 b, stk. 1, eller at
anvisning skal foretages efter § 59, stk. 4, i lov om
almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., kan
indgå aftale efter reglerne i denne lov om erhvervelse af
anvisningsret til ledigblevne lejligheder i private
udlejningsejendomme i kommunen mod at yde en godtgørelse til
ejeren, jf. § 4. Aftale efter 1. pkt. kan kun
indgås med henblik på løsning af boligsociale
opgaver, herunder at opnå en mere afbalanceret
beboersammensætning i enkelte ejendomme.« |
| | |
Stk. 2. Der kan erhverves
anvisningsret til højst hver fjerde lejlighed, der bliver
ledig i en ejendom. Den først ledigblevne lejlighed efter
aftalens indgåelse skal stilles til kommunalbestyrelsens
rådighed til anvisning. Anvisningsretten kan højst
udnyttes det antal gange, der svarer til den andel af ejendommens
beboelseslejligheder, der er aftalt efter 1. pkt. | | 2.§ 1, stk. 2, affattes
således: » Stk. 2. Der kan erhverves
anvisningsret til 1) højst hver fjerde lejlighed, der bliver
ledig, jf. stk. 3, eller 2) et antal bestemte lejligheder i ejendommen,
når de bliver ledige, jf. stk. 4.« |
| | |
| | 3. I
§ 1 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: »Stk. 3. Hvis anvisningsretten
vedrører højst hver fjerde lejlighed, skal den
først ledige lejlighed stilles til kommunalbestyrelsens
rådighed til anvisning. Anvisningsretten kan højst
udnyttes det antal gange, der svarer til den andel af ejendommens
beboelseslejligheder, der er aftalt. Stk. 4. Hvis anvisningsretten
vedrører et antal bestemte lejligheder, skal
anvisningsretten omfatte mindst 2 lejligheder, og samtlige
lejligheder, der er omfattet af aftalen, skal stilles til
rådighed til anvisning, når de bliver ledige.
Anvisningsretten kan højst aftales til 25 pct. af
ejendommens lejligheder.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6. |
Stk. 4. En efterfølgende
udnyttelse af anvisningsretten som nævnt i stk. 3 betragtes
ikke særskilt som udnyttelse af anvisningsret efter denne lov
og giver således ikke ret til godtgørelse ved
udnyttelsen, jf. § 4, stk. 2. Ved første manglende
udnyttelse af en efterfølgende anvisningsret bortfalder
retten til senere anvisning af lejligheden efter stk. 3, 1.
pkt. | | 4. I § 1, stk. 4, der bliver
stk. 6, ændres to steder »stk. 3 « til:
»stk. 5«. |
§ 2. Inden der
indgås aftale om erhvervelse af anvisningsret, opfordres
samtlige ejere af private udlejningsejendomme i kommunen til inden
samme bestemte tidspunkt og på samme grundlag at give
skriftlig og bindende meddelelse om, hvor mange lejligheder de vil
overdrage anvisningsret til og til hvilken pris. | | 5. I § 2, stk. 1,
indsættes efter »hvor mange lejligheder«:
»eller hvilke bestemte lejligheder«. |
§ 4 | | |
- - - Stk. 3. Engangsbeløbet kan
maksimalt udgøre 15 pct. af godtgørelsen fastsat
efter stk. 1. Den godtgørelse, der udbetales, hver gang
anvisningsretten udnyttes, skal udgøre den gennemsnitlige
restgodtgørelse pr. anvisningsret i den
pågældende ejendom. Ejeren kan afsætte
godtgørelsen for anvisningsretten på
vedligeholdelseskontoen for ejendommen i Grundejernes
Investeringsfond efter § 18 a eller § 18 b i
lov om midlertidig regulering af boligforholdene. Ved
afsætning af beløb efter 3. pkt. er ejeren forpligtet
til også at afsætte de senere i 5-års-perioden
efter § 3, stk. 1, udbetalte
godtgørelsesbeløb på den nævnte konto i
Grundejernes Investeringsfond. Reglerne i kapitel III A i lov om
midlertidig regulering af boligforholdene finder tilsvarende
anvendelse. Boligministeren fastsætter nærmere regler
om disse indbetalinger til og udbetalinger fra Grundejernes
Investeringsfond. | | 6. I § 4, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »skal udgøre den gennemsnitlige
restgodtgørelse« til: »udgør
restgodtgørelsen«. |
| | |
Stk. 4. Staten refunderer inden for
et beløb, som fastsættes på de årlige
bevillingslove, kommunens udgifter til godtgørelse ved
erhvervelse af anvisningsret op til de i stk. 6 fastsatte maksimale
refusionsbeløb, hvis kommunalbestyrelsen, inden aftale
indgås, har fået tilsagn om refusion fra Kongeriget
Danmarks Hypotekbank og Finansforvaltning. Staten refunderer dog
ikke kommunens udgifter til godtgørelse som nævnt i
stk. 2, sidste pkt. Udgifter ud over den maksimale refusion
afholdes af kommunen. | | 7. I § 4, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »de i stk. 6« til: »det i stk.
6«. |
Stk. 6. De maksimale refusionsbeløb
udgør i forhold til den gennemsnitlige
lejlighedsstørrelse i den pågældende ejendom
følgende pr. lejlighed, kommunalbestyrelsen kan råde
over: antal m2
maksimal
refusion under 66 m2 14.000 kr. 66-95 m2 16.000 kr. over 95 m2 18.000 kr. | | 8.§ 4, stk. 6, affattes
således: »Stk. 6. Det maksimale
statslige refusionsbeløb udgør 30.000 kr. pr.
lejlighed, som kommunalbestyrelsen kan råde over.« |
§ 5 Stk. 4. Stk. 1-3 finder
også anvendelse ved efterfølgende udnyttelse af
anvisningsret til en lejlighed som nævnt i § 1,
stk. 3. | | 9. I § 5, stk. 4,
ændres »§ 1, stk. 3« til:
»§ 1, stk. 5«. |