L 30 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af retsplejeloven og forskellige andre love. (Ændringer som
følge af kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love
(Ændringer som følge af
kommunalreformen)
§ 1
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1436 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. § 4, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 4. Der skal
være 2 landsretter: Østre Landsret og Vestre Landsret.
Under Østre Landsret hører øerne, og under
Vestre Landsret hører Jylland.«
2. § 43 b, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes af justitsministeren
efter indstilling fra henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings
Samråd.«
3. I § 43 b, stk. 5,
ændres »amtsråd«: til
»regionsråd«.
4.§ 145, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 145. Ved
behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå
Advokatnævnet, og sager efter § 146 om klager over
vederlag tiltrædes bestyrelserne hver af et medlem, der ikke
er advokat. Virker en kredsbestyrelse i flere afdelinger,
tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for hver
afdeling. Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af
justitsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling fra
KL. Justitsministeren kan fastsætte regler om indstilling fra
kommuner, der ikke er medlemmer af KL.«
5.§ 239 affattes
således:
Ȥ 239. Regioner og
kommuner har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret
ligger.«
6. I § 456 m, stk. 1, 2.
pkt., udgår: »eller amtskommunen«.
7.§ 641, stk. 1,
affattes således:
Ȥ 641. Fogedretten
kan ved forbud pålægge private og repræsentanter
for stat, region og kommune i disses egenskab af parter i private
retsforhold at undlade handlinger, som strider mod rekvirentens
ret.«
8.§ 1021, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Lægmændene
udpeges efter indstilling fra KL, der for hvert
politiklagenævn indstiller 8 personer, heraf 4 kvinder og 4
mænd, som har bopæl inden for det
pågældende politiklagenævns
område.«
9. I § 1021, stk. 5, 1.
pkt., ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«.
10. I § 1021, stk. 9,
indsættes efter »medlemmer«: », herunder om
indstilling fra kommuner, der ikke er medlemmer af KL.«
§ 2
I lov om Domstolsstyrelsen, jf. lov nr.
401 af 26. juni 1998, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1156 af 19. december 2003, foretages følgende
ændring:
1. I § 4, stk. 4,
ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«.
§ 3
I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 24. august 2000, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1436 af 22.
december 2004, foretages følgende ændring:
1. I § 12, nr. 1,
ændres »kommunale råd« til:
»regionale råd og kommunalbestyrelser«.
§ 4
I forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19.
december 1985, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
215 af 31. marts 2004, foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 2, 2.
pkt., affattes således:
»Det gælder dog kun, hvis udgifterne ved
deres virksomhed overvejende dækkes af statslige, regionale
eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold
til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe
afgørelser på statens, en regions eller en kommunes
vegne.«
2. I § 4, stk. 3, 2.
pkt., ændres »kommunalbestyrelsers« til:
»regionsråds eller kommunalbestyrelsers«.
§ 5
I lov nr. 572 af 19. december 1985 om
offentlighed i forvaltningen, som ændret senest ved
§ 80 i lov nr. 429 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring:
1. § 1, stk. 3, 2.
pkt., affattes således:
»Det gælder dog kun, såfremt
udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de
ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse
til at træffe afgørelser på statens, en regions
eller en kommunes vegne.«
§ 6
I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger, som ændret ved § 7
i lov nr. 280 af 25. april 2001, foretages følgende
ændring:
1.§ 47, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Kan tilsynet ikke
tiltræde udførelsen af en behandling, som foretages
for en regional eller kommunal myndighed, forelægges sagen
for indenrigs- og sundhedsministeren, der træffer
afgørelse i sagen.«
§ 7
I lov om udgivelsen af en Lovtidende og
en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 842 af 16.
december 1991, foretages følgende ændring:
1. I § 2, stk. 2,
ændres »kommune« til: »region eller
kommune«.
§ 8
I værgemålsloven, lov nr. 388
af 14. juni 1995, foretages følgende ændring:
1. I § 16, stk. 1, nr.
5, ændres »amtsrådet« til:
»regionsrådet«.
§ 9
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, som
ændret senest ved § 16 i lov nr. 473 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer:
1. I § 92 d, stk. 1,
udgår: »amtsråd og«.
2. I § 92 d, stk. 2,
udgår: »amtsrådet eller«.
3. I § 92 d, stk. 3,
udgår: »og amtskommuner«.
§ 10
I lov om fonde og visse foreninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 698 af 11. august 1992, som
ændret senest ved § 23 i lov nr. 166 af 24. marts
1999, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 2, nr.
2, ændres »amtskommune« til:
»region«, og »amtskommunens« ændres
til: »regionens«.
2. I § 1, stk. 2, nr.
2, ændres »lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område« til:
»lov om social service«.
3. I § 1, stk. 3,
indsættes efter »statsligt«: »,
regionalt«.
4. I § 2, stk. 2,
udgår: »eller amtskommuner«.
§ 11
I lov om erstatning for
miljøskader, lov nr. 225 af 6. april 1994, foretages
følgende ændring:
1. Bilag J, nr. 8, affattes
således:
»8. Virksomheder med tilladelse efter
miljøbeskyttelseslovens § 28 til udledning af
spildevand fra anlæg med en kapacitet på mere end 30
personækvivalenter eller spildevand, som indeholder andre
stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer i husspildevand,
eller som har en væsentlig anden
sammensætning.«
§ 12
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
gennemføre de ændringer i lovgivningen under
Justitsministeriets område, der følger af
nedlæggelsen af amtskommunerne og oprettelsen af regionerne
(kommunalreformen). Lovforslaget indebærer bl.a.
ændringer i indstillingsretten til
Dommerudnævnelsesrådet, kredsbestyrelserne under
Advokatsamfundet og politiklagenævnene.
De ændringer, der vedrører
adgangen til at henlægge visse opgaver vedrørende
ansøgning om pas og kørekort til kommunerne, er ikke
omfattet af lovforslaget, idet der fremsættes et
særskilt lovforslag herom (L 29).
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller borgerne.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering
(CKR), som har vurderet, at forslaget ikke forventes at indeholde
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget er derfor ikke forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Retsplejeloven)
Til nr. 1 (§ 4, stk. 1)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 4, stk. 1, hører
Københavns, Frederiksbergs og Bornholms Kommuner og
øernes amter under Østre Landsret. Under Vestre
Landsret hører Jyllands amter.
Da amterne nedlægges som følge
af kommunalreformen foreslås det, at retsplejelovens
§ 4, stk. 1, udformes således, at øerne
(Sjælland, Fyn, Bornholm, Lolland-Falster og Møn mv.)
hører under Østre Landsret, og Jylland hører
under Vestre Landsret. Forslaget indebærer ingen
ændringer i de geografiske områder, der hører
under Østre Landsret og Vestre Landsret i forhold til den
gældende bestemmelse i § 4, stk. 1.
Til nr. 2 (§ 43 b, stk. 4)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 43 b, stk. 4, beskikkes
offentlighedsrepræsentanterne i
Dommerudnævnelsesrådet af justitsministeren efter
indstilling fra henholdsvis Amtsrådsforeningen i Danmark,
Kommunernes Landsforening og Københavns og Frederiksberg
Kommuner i forening og Dansk Folkeoplysnings Samråd.
Det foreslås, at
offentlighedsrepræsentanterne fremover skal beskikkes af
justitsministeren efter indstilling fra henholdsvis KL og Dansk
Folkeoplysnings Samråd.
Til nr. 3 (§ 43 b, stk. 5)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af amtsrådenes nedlæggelse og oprettelsen
af regionsrådene. Med ændringen præciseres det,
at medlemmer af Dommerudnævnelsesrådet, der i dag ikke
samtidig kan være medlem af Folketinget, et amtsråd
eller en kommunalbestyrelse, heller ikke kan være medlem af
et regionsråd.
Til nr. 4 (§ 145, stk. 1, 3.
pkt.)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 145, stk. 1, tiltrædes
kredsbestyrelserne under Advokatsamfundet hver af et medlem, der
ikke er advokat, i sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå
Advokatnævnet, og i sager om klager over vederlag efter
retsplejelovens § 146 (salærklager). Disse
medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af
justitsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling fra
vedkommende amtsråd, i Københavns Kommune
Borgerrepræsentationen, i Frederiksberg Kommune
kommunalbestyrelsen og i Bornholms Kommune regionsrådet.
Det foreslås, at disse medlemmer
fremover skal beskikkes af justitsministeren efter indstilling fra
KL.
Det foreslås endvidere, at
justitsministeren kan fastsætte regler om indstilling fra
kommuner i kredsbestyrelsens område, der ikke måtte
være medlemmer af KL.
Til nr. 5 (§ 239)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af nedlæggelsen af amtskommunerne og oprettelsen
af regionerne. Med ændringen præciseres det, at
regioner ligesom kommuner har hjemting i den retskreds, hvor
hovedkontoret ligger.
Til nr. 6 (§ 456 m, stk. 1, 2.
pkt.)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 456 m, stk. 1, 2. pkt., kan en
medarbejder fra kommunen eller amtskommunen efter moderens
ønske give møde med hende i forbindelse med
behandlingen af en faderskabssag ved domstolene.
Da amtskommunerne nedlægges som led i
kommunalreformen, og kommunerne fremover skal varetage alle
myndighedsopgaver på det sociale område, foreslås
det, at retsplejelovens § 456 m, stk. 1, 2. pkt.,
ændres, således at en medarbejder fra kommunen efter
moderens ønske kan give møde med hende i forbindelse
med behandlingen af en faderskabssag ved domstolene.
Til nr. 7 (§ 641, stk. 1)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 641, stk. 1, kan fogedretten ved
forbud pålægge private og repræsentanter for
stat, amt eller kommune i disses egenskab af parter i private
retsforhold at undlade handlinger, der strider mod rekvirentens
ret.
Det foreslås, at fogedretten ved forbud
kan pålægge private og repræsentanter for stat,
region eller kommune i disses egenskab af parter i private
retsforhold at undlade handlinger, der strider mod rekvirentens
ret.
Til nr. 8 (§ 1021, stk. 4)
Efter den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 1021 udpeges de læge medlemmer af
politiklagenævnene efter indstilling fra amtsrådene,
Københavns Borgerrepræsentation, kommunalbestyrelsen
på Frederiksberg og Bornholms Regionsråd, der hver
indstiller 6 personer, heraf 3 kvinder og 3 mænd, som har
bopæl inden for vedkommende amt eller kommune.
Det foreslås, at lægmændene
fremover udpeges efter indstilling fra KL, jf. dog forslaget til
§ 1, nr. 10 (retsplejelovens § 1021,
stk. 9). Forslaget indebærer endvidere en ændring
i antallet af indstillinger. Efter forslaget skal KL fremover til
hvert politiklagenævn indstille 8 personer, der har
bopæl inden for det pågældende
politiklagenævns område. Der skal som hidtil indstilles
et lige antal kvinder og mænd.
Til nr. 9 (§ 1021, stk. 5)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af amtsrådenes nedlæggelse og oprettelsen
af regionsrådene. Med ændringen præciseres det,
at de læge medlemmer af politiklagenævnene, der i dag
ikke samtidig kan være medlem af en kommunalbestyrelse, et
amtsråd eller Folketinget, heller ikke kan være medlem
af et regionsråd.
Til nr. 10 (§ 1021, stk. 9)
Bestemmelsen indebærer, at
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
kommuner, der ikke repræsenteres gennem KL, kan få
mulighed for at indstille læge medlemmer af
politiklagenævnene.
Til § 2
(Lov om Domstolsstyrelsen)
Til nr. 1 (§ 4, stk. 4)
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af amtsrådenes nedlæggelse og oprettelsen
af regionsrådene. Med ændringen præciseres det,
at medlemmer af Domstolsstyrelsens bestyrelse, der i dag ikke
samtidig kan være medlem af Folketinget, et amtsråd
eller en kommunalbestyrelse, heller ikke kan være medlem af
et regionsråd.
Til § 3
(Retsafgiftsloven)
Til nr. 1 (§ 12, nr. 1)
Efter den gældende bestemmelse i
retsafgiftslovens § 12, nr. 1, er sager om nægtelse
af valgret til Folketinget samt til kommunale råd afgiftsfri.
Med ændringen foreslås det, at sager om nægtelse
af valgret til regionsråd også skal være
afgiftsfri.
Til § 4
(Forvaltningsloven)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2)
Efter den gældende bestemmelse i
forvaltningslovens § 1, stk. 2, kan vedkommende
minister efter forhandling med justitsministeren fastsætte
regler om, at forvaltningsloven helt eller delvis skal gælde
for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv.,
som ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning. Det
gælder dog kun, hvis udgifterne ved deres virksomhed
overvejende dækkes af statslige eller kommunale midler, eller
i det omfang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt
beføjelse til at træffe afgørelser på
statens eller en kommunes vegne.
Det foreslås, at der fremover vil kunne
fastsættes regler om, at forvaltningsloven skal gælde
for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv.
uden for den offentlige forvaltning, hvis virksomhed overvejende
dækkes af regionale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelse på en regions vegne.
Til nr. 2 (§ 4, stk. 3, 2.
pkt.)
Efter den gældende bestemmelse i
forvaltningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt.,
gælder bestemmelserne i forvaltningslovens § 3 om
inhabilitet ikke for kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag
mv. til medlemmer.
Det foreslås, at bestemmelserne i
forvaltningslovens § 3 om inhabilitet heller ikke skal
gælde for regionsråds beslutninger om vederlag mv. til
medlemmer.
Til § 5
(Offentlighedsloven)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 3)
Efter den gældende bestemmelse i
offentlighedslovens § 1, stk. 3, kan vedkommende
minister efter forhandling med justitsministeren fastsætte
regler om, at offentlighedsloven skal gælde for nærmere
angivne selskaber, institutioner, foreninger mv., som ikke kan
henregnes til den offentlige forvaltning. Det gælder dog kun,
hvis udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelser på statens eller en kommunes
vegne.
Det foreslås, at der fremover vil kunne
fastsættes regler om, at offentlighedsloven skal gælde
for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger mv.
uden for den offentlige forvaltning, hvis virksomhed overvejende
dækkes af regionale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelse på en regions vegne.
Til § 6
(Persondataloven)
Til nr. 1 (§ 47, stk. 2)
Det følger af den gældende
bestemmelse i persondatalovens § 47, stk. 2, at i
tilfælde, hvor tilsynet ikke kan tiltræde
udførelsen af en behandling, som foretages for en kommunal
myndighed, forelægges sagen for indenrigs- og
sundhedsministeren, der træffer afgørelse i sagen.
Det foreslås, at også sager, hvor
tilsynet ikke kan tiltræde udførelsen af en
behandling, som foretages for en regional myndighed,
forelægges for indenrigs- og sundhedsministeren, der
træffer afgørelse i sagen.
Til § 7
(Lov om udgivelsen af en Lovtidende og
en Ministerialtidende)
Til nr. 1 (§ 2, stk. 2, 3.
led)
Det følger af den gældende
bestemmelse i lovtidendelovens § 2, stk. 2, 1. led,
at alle ministerielle anordninger, under hvilket navn de end
måtte udstedes, som udgangspunkt indføres i
Lovtidende. Efter lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2.
led, kan dette udgangspunkt dog fraviges, hvis det ved kongelig
anordning bestemmes, at en nærmere bestemt form for
ministerielle anordninger ikke indføres i Lovtidende, men at
der i stedet forholdes overensstemmende med forskrifter, som
meddeles af vedkommende minister. Efter lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 3. led, kan det i den forbindelse
eventuelt også bestemmes, at den pågældende
ministerielle anordning, når den kun vedrører den
enkelte kommune og således kun skal bringes til offentlig
kundskab inden for dennes område, skal offentliggøres
på kommunens bekostning.
Det foreslås, at det eventuelt
også kan bestemmes, at den pågældende
ministerielle anordning, når den kun vedrører den
enkelte region og således kun skal bringes til offentlig
kundskab inden for dennes område, skal offentliggøres
på vedkommende regions bekostning.
Til § 8
(Værgemålsloven)
Til nr. 1 (§ 16, stk. 1, nr.
5)
Efter den gældende bestemmelse i
værgemålslovens § 16, stk. 1, nr. 5, kan
amtsrådet tage initiativ til, at der indledes en
værgemålssag. Bestemmelsen er indsat for at give
amtskommunerne, som har ansvaret for behandling og omsorg i forhold
til personer med vidtgående psykiske handicap, og som driver
institutioner, der varetager sådanne opgaver, mulighed for at
rejse sag om værgemål.
Det foreslås, at denne mulighed for at
rejse sag om værgemål overføres til
regionsrådet, idet regionerne fremover som udgangspunkt vil
skulle varetage amtskommunernes ansvar og driftsopgaver på
området.
Til § 9
(Færdselsloven)
Til nr. 1-3 (§ 92 d)
Efter færdselslovens § 92 d
om tidsmæssigt og geografisk begrænsede forsøg
med færdselsregulerende foranstaltninger kan kommuner og
amtskommuner med justitsministerens (tidligere trafikministerens)
godkendelse udføre forsøg med f.eks. etablering af
»miljøzoner« eller indførelse af visse
sikkerhedsforskrifter mv., således at handicappede, der selv
fører kørestol, eller rulleskøjteløbere
kan betragtes som cyklister i trafikken. Ansøgning om
tilladelse til forsøg indgives af kommunen eller
amtskommunen til justitsministeren. Efter § 92 d,
stk. 3, kan kommuner og amtskommuner opkræve betaling
for certifikater, parkeringstilladelser eller lignende, der
udstedes i forbindelse med gennemførelse af forsøg
med færdselsregulerende foranstaltninger.
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af, at amterne nedlægges, og at de nuværende
amtsveje fordeles mellem stat og kommune. Amterne vil således
ikke længere skulle varetage opgaver som vejmyndighed,
herunder i forbindelse med forsøg med
færdselsregulerende foranstaltninger.
Til § 10
(Fondsloven)
Til nr. 1 og 2 (§ 1, stk. 2, nr.
2)
Efter den gældende bestemmelse i
fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, omfatter fondsloven
ikke fonde, med hvilke en kommune eller amtskommune har
indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller
amtskommunens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, såfremt
fonden ikke varetager andre opgaver.
Efter gennemførelsen af
kommunalreformen vil regionerne på samme måde som
amtskommunerne i dag have opgaver på det sociale og
sundhedsmæssige område, jf. herved forslag L 38 til en
ny lov om social service.
I stedet for - således som i den
gældende bestemmelse i fondslovens § 1,
stk. 2, nr. 2 - at henvise til regionens forpligtelser i
henhold til lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område foreslås det at henvise til regionens
forpligtelser i henhold til lov om social service.
Baggrunden herfor er, at den nye lov om social service
præciserer reglerne om forsyningsansvaret for regionerne og
kommunerne på det sociale område. Der er ikke herved
tilsigtet ændringer i forhold til gældende ret ud over
de ændringer, som følger af kommunalreformen på
det sociale område.
Det foreslås endvidere at formulere
fondslovens § 1, stk. 2, nr. 2, således, at
loven ikke omfatter fonde, med hvilke en kommune eller region har
indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller regionens
forpligtelser i henhold til lov om social service, såfremt
fonden ikke varetager andre opgaver.
Til nr. 3 (§ 1, stk. 3)
Efter den gældende bestemmelse i
fondslovens § 1, stk. 3, kan fondsmyndigheden
bestemme, at en fond, som på anden måde end efter
fondsloven er undergivet et vist statsligt eller kommunalt tilsyn,
helt eller delvis skal være undtaget fra loven.
Da det vil kunne forekomme, at tilsynet med
en fond føres af en region, foreslås det, at
fondsmyndigheden kan bestemme, at en fond, som på anden
måde end efter fondsloven er undergivet et vist statsligt,
regionalt eller kommunalt tilsyn, helt eller delvis skal være
undtaget fra loven.
Til nr. 4 (§ 2, stk. 2)
Af fondslovens § 2, stk. 2,
følger bl.a., at loven ikke omfatter foreninger af kommuner
eller amtskommuner.
Det foreslås, at bestemmelsen udformes
således, at foreninger af kommuner undtages fra loven.
Til § 11
(Miljøerstatningsansvarsloven)
Til nr. 1 (Bilag J, nr. 8)
Efter gældende ret meddeler
amtsrådet tilladelse til, at spildevand tilføres
vandløb, søer eller havet, hvis der er tale om
udledning fra anlæg med en kapacitet på mere end 30
personækvivalenter eller udledning af spildevand, der ikke
kan omregnes til PE, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 28, stk. 1, mens kommunalbestyrelsen kan meddele
tilladelse til udledning, hvis anlægget har en lavere
kapacitet, jf. § 28, stk. 2. Kun skade, der er
forvoldt ved forurening som led i aktivitet udøvet af de
førstnævnte virksomheder, er omfattet af
miljøerstatningsansvarsloven, jf. denne lovs bilag J, nr.
8.
Efter forslaget til ændring af
miljøbeskyttelsesloven som led i kommunalreformen
(lovforslag L 91) vil kommunalbestyrelsen fremover kunne meddele
tilladelse til udledning af spildevand uanset anlæggets
kapacitet, dog således at kompetencen til at meddele
tilladelse vil ligge hos miljøministeren i visse
tilfælde vedrørende listevirksomheder.
Ved den foreslåede ændring af
miljøerstatningsansvarslovens bilag J, nr. 8,
videreføres gældende ret uændret, således
at det fortsat kun er skade forvoldt af virksomheder, der udleder
spildevand fra større eller særlige anlæg, som
er omfattet af denne lov. De nævnte særlige anlæg
er anlæg, hvor spildevandet ikke kan omregnes til PE, fordi
spildevandet indeholder andre stoffer, end hvad der
sædvanligt forekommer i husspildevand, eller har en
væsentlig anden sammensætning. Som eksempel kan
tænkes udledning af vand fra afværgeforanstaltninger
ved jord- eller grundvandsforurening, filterskyllevand, spildevand
fra særlige industrielle aktiviteter mv.
Til § 12
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 21. september 2004, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1436 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 4, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 4. Der skal
være 2 landsretter: Østre Landsret og Vestre Landsret.
Under Østre Landsret henhører Københavns,
Frederiksberg og Bornholms Kommuner og øernes amter, under
Vestre Landsret Jyllands amter. | | » § 4.
Der skal være 2 landsretter: Østre Landsret og Vestre
Landsret. Under Østre Landsret hører øerne, og
under Vestre Landsret hører Jylland.« |
Stk. 2. € | | |
| | |
§ 43 b.
€ | | 2. § 43 b, stk. 4 ,
affattes således: |
Stk. 4.
Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes af justitsministeren
efter indstilling fra henholdsvis Amtsrådsforeningen i
Danmark, Kommunernes Landsforening og Københavns og
Frederiksberg Kommuner i forening og Dansk Folkeoplysnings
Samråd. | | » Stk. 4.
Offentlighedsrepræsentanterne beskikkes af justitsministeren
efter indstilling fra henholdsvis KL og Dansk Folkeoplysnings
Samråd.« |
Stk. 5. Medlemmer af Folketinget,
amtsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer
af Dommerudnævnelsesrådet. | | 3. I § 43
b, stk. 5 , ændres: »amtsråd« til
»regionsråd«. |
Stk. 6. € | | |
| | |
| | 4. § 145, stk. 1. ,
affattes således: |
§ 145. Ved
behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå
Advokatnævnet, og sager efter § 146 om klager over
vederlag tiltrædes bestyrelserne hver af et medlem, der ikke
er advokat. Virker en kredsbestyrelse i flere afdelinger,
tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for hver
afdeling. Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af
justitsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling fra
vedkommende amtsråd, i Københavns Kommune
Borgerrepræsentationen, i Frederiksberg Kommune
kommunalbestyrelsen og i Bornholms Kommune regionsrådet. | | » § 145.
Ved behandlingen af sager, hvor kredsbestyrelserne skal bistå
Advokatnævnet, og sager efter § 146 om klager over
vederlag tiltrædes bestyrelserne hver af et medlem, der ikke
er advokat. Virker en kredsbestyrelse i flere afdelinger,
tiltrædes kredsbestyrelsen dog af ét medlem for hver
afdeling. Disse medlemmer og stedfortrædere herfor udpeges af
justitsministeren for 4 år ad gangen efter indstilling fra
KL. Justitsministeren kan fastsætte regler om indstilling fra
kommuner, der ikke er medlemmer af KL. « |
Stk. 2. € | | |
| | |
| | 5. § 239 affattes
således: |
§ 239. Kommuner
har hjemting i den retskreds, hvor hovedkontoret ligger. | | » § 239.
Regioner og kommuner har hjemting i den retskreds, hvor
hovedkontoret ligger.« |
| | |
§ 456 m.
Retsmøderne foregår for lukkede døre. Efter
moderens ønske kan en medarbejder fra kommunen eller
amtskommunen give møde med hende. | | 6. I § 456
m, stk. 1, 2. pkt. , udgår: »eller
amtskommunen«. |
Stk. 2. € | | |
| | |
| | 7. § 641, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 641.
Fogedretten kan ved forbud pålægge private og
repræsentanter for stat og kommune i disses egenskab af
parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod
rekvirentens ret. | | » § 641.
Fogedretten kan ved forbud pålægge private og
repræsentanter for stat, region og kommune i disses egenskab
af parter i private retsforhold at undlade handlinger, som strider
mod rekvirentens ret.« |
Stk. 2. € | | |
| | |
§ 1021.... | | 8. § 1021, stk. 4 ,
affattes således: |
Stk. 4. Lægmændene udpeges
efter indstilling fra amtsrådene, Københavns
Borgerrepræsentation, kommunalbestyrelsen på
Frederiksberg og Bornholms Regionsråd, der hver indstiller
seks personer, heraf tre kvinder og tre mænd, som har
bopæl i vedkommende amt eller kommune. | | »S tk. 4. Lægmændene
udpeges efter indstilling fra KL, der for hvert
politiklagenævn indstiller 8 personer, heraf 4 kvinder og 4
mænd, som har bopæl inden for det
pågældende politiklagenævns
område.« |
Stk. 5. Lægmændene kan
ikke samtidig med hvervet som medlem af politiklagenævnet
være medlem af en kommunalbestyrelse, et amtsråd eller
Folketinget. Bestemmelsen i § 70 finder i øvrigt
tilsvarende anvendelse. | | 9. I
§ 1021, stk. 5, 1. pkt. , ændres
»amtsråd« til:
»regionsråd«. |
Stk. 6. Advokaten skal have kontor, og
lægmændene skal have bopæl, i det område,
der hører under vedkommende politiklagenævn. | | |
Stk. 7. En person, der inden for det i
stk. 1, 1. pkt., nævnte tidsrum fylder 70 år, kan
ikke udpeges som medlem. | | |
Stk. 8. For hvert medlem udpeger
justitsministeren efter tilsvarende regler som for vedkommende
medlem en suppleant blandt dem, der er indstillet i medfør
af stk. 3 og 4. | | |
Stk. 9. Justitsministeren
fastsætter nærmere regler om antallet af
politiklagenævn og om sagernes fordeling mellem dem samt om
indstillingen af medlemmer og disses vederlag. | | 10. I
§ 1021, stk. 9 , indsættes efter
»medlemmer«: », herunder om indstilling fra
kommuner, der ikke er medlemmer af KL.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om Domstolsstyrelsen, jf. lov nr.
401 af 26. juni 1998, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1156 af 19. december 2003, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 4. € | | |
Stk. 4. Medlemmer af Folketinget,
amtsråd og kommunalbestyrelser kan ikke være medlemmer
af bestyrelsen. | | 1. I § 4,
stk. 4 , ændres »amtsråd« til:
»regionsråd«. |
Stk. 5. € | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 24. august 2000, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1436 af 22.
december 2004, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 12.
Afgiftsfri er sager om: | | |
1) Nægtelse af valgret til Folketinget samt
til kommunale råd, | | 1. I § 12,
nr. 1 , ændres »kommunale råd« til:
»regionale råd og kommunalbestyrelser«. |
2) € | | |
| | |
| | § 4 |
| | I forvaltningsloven, lov nr. 571 af 19.
december 1985, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
215 af 31. marts 2004, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1. € | | 1. § 1,
stk. 2, 2. pkt., affattes således: |
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at
loven helt eller delvis skal gælde for nærmere angivne
selskaber, institutioner, foreninger m.v., som ikke kan henregnes
til den offentlige forvaltning. Det gælder dog kun, hvis
udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelser på statens eller en kommunes
vegne. Vedkommende minister kan herunder fastsætte
nærmere regler om opbevaring af dokumenter m.v. og om
tavshedspligt. | | »Det gælder dog kun, hvis udgifterne ved
deres virksomhed overvejende dækkes af statslige, regionale
eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold
til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe
afgørelser på statens, en regions eller en kommunes
vegne.« |
| | |
§ 4. € | | |
Stk. 3. Ved kollegiale
forvaltningsmyndigheders valg af medlemmer til hverv kan et medlem
uanset bestemmelserne i § 3 deltage, selv om medlemmet er
bragt i forslag. Bestemmelserne i § 3 gælder ikke
for kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag m.v. til
medlemmer. | | 2. I § 4,
stk. 3, 2. pkt., ændres
»kommunalbestyrelsers« til: »regionsråds
eller kommunalbestyrelsers«. |
| | |
| | § 5 |
| | I lov nr. 572 af 19. december 1985 om
offentlighed i forvaltningen, som ændret senest ved
§ 80 i lov nr. 429 af 31. maj 2000, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 1.... | | 1.§ 1, stk. 3, 2.
pkt., affattes således: |
Stk. 3. Vedkommende minister kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at
loven skal gælde for nærmere angivne selskaber,
institutioner, foreninger m.v., som ikke kan henregnes til den
offentlige forvaltning. Det gælder dog kun, såfremt
udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at
træffe afgørelser på statens eller en kommunes
vegne. Vedkommende minister kan herunder fastsætte
nærmere regler om opbevaring m.v. af dokumenter. | | »Det gælder dog kun, såfremt
udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige, regionale eller kommunale midler, eller i det omfang de
ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse
til at træffe afgørelser på statens, en regions
eller en kommunes vegne.« |
| | |
| | § 6 |
| | I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger, som ændret ved § 7
i lov nr. 280 af 25. april 2001, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 47.
€ | | 1. § 47,
stk. 2, affattes således: |
Stk. 2. Kan tilsynet ikke
tiltræde udførelsen af en behandling, som foretages
for en kommunal myndighed, forelægges sagen for
indenrigsministeren, der træffer afgørelse i
sagen. | | » Stk. 2. Kan tilsynet ikke
tiltræde udførelsen af en behandling, som foretages
for en regional eller kommunal myndighed, forelægges sagen
for indenrigs- og sundhedsministeren, der træffer
afgørelse i sagen.« |
| | |
| | § 7 |
| | I lov om udgivelsen af en Lovtidende og
en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 842 af 16.
december 1991, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 2. € | | |
Stk. 2. Endvidere indføres i
Lovtidende alle ministerielle anordninger, under hvilket navn og de
end måtte udstedes (anordninger, bekendtgørelser,
plakater, reglementer, regulativer, instrukser, vedtægter
osv.), dog at det ved kongelig anordning kan bestemmes, at visse
grupper af de heromhandlede udfærdigelser ikke
indføres i Lovtidende, men at der i stedet forholdes
overensstemmende med forskrifter, som meddeles af vedkommende
minister, hvorved det eventuelt kan bestemmes, at den
pågældende udfærdigelse, når den kun
vedrører den enkelte kommune og således kun skal
bringes til offentlig kundskab inden for dennes område, skal
offentliggøres på dennes bekostning. | | 1. I § 2,
stk. 2, ændres »kommune« til:
»region eller kommune«. |
| | |
| | § 8 |
| | I værgemålsloven, lov nr. 388
af 14. juni 1995, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 16. Anmodning
om værgemål eller om ændring eller
ophævelse af værgemål, jf.
§§ 5-10, kan fremsættes af | | |
1) den pågældende selv, | | |
2) dennes ægtefælle, børn,
forældre, søskende eller andre blandt de
nærmeste, | | |
3) værgen eller en særlig
værge, | | |
4) kommunalbestyrelsen, | | |
amtsrådet eller 6) politimesteren (politidirektøren). | | 1. I § 16,
stk. 1, nr. 5, ændres »amtsrådet«
til: »regionsrådet«. |
Stk. 2. € | | |
| | |
| | § 9 |
| | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, som
ændret senest ved § 16 i lov nr. 473 af 9. juni
2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 92 d.
Trafikministeren kan, når det findes
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, efter
høring af politiet tillade amtsråd og
kommunalbestyrelser i disses egenskab af vejbestyrelse eller
vejmyndighed at udføre tidsmæssigt og geografisk
begrænsede forsøg med færdselsregulerende
foranstaltninger, der ikke kan udføres i medfør af
færdselslovens bestemmelser, herunder forsøg, der
alene er begrundet i miljømæssige hensyn.
Trafikministeren kan i forbindelse med sådanne forsøg
fravige bestemmelserne i § 2, nr. 2, 6, 8 og 11-13,
§ 5, stk. 2, §§ 6, 10, 11 og
13. Ministeren kan udstede forskrifter i forbindelse med en
konkret tilladelse. | | 1. I § 92
d, stk. 1, udgår: »amtsråd
og«. |
Stk. 2.Anmodning omtilladelse til
forsøg indsendes af amtsrådet eller
kommunalbestyrelsen tilTrafikministeriet ledsaget af en
nærmere beskrivelse af forsøget. | | 2. I § 92
d, stk. 2, udgår: »amtsrådet
eller«. |
Stk. 3.Kommuner ogamtskommuner kan
opkræve betaling for certifikater, parkeringstilladelsereller
lignende, der udstedes i forbindelse med gennemførelse af
forsøg somomhandlet i stk. 1. | | 3. I § 92
d, stk. 3, udgår: »og
amtskommuner«. |
| | |
| | § 10 |
| | I lov om fonde og visse foreninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 698 af 11. august 1992, som
ændret senest ved § 23 i lov nr. 166 af 24. marts
1999, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1. € | | |
Stk. 2. Loven omfatter ikke: | | |
1) fonde, som er oprettet ved eller i henhold til
lov, eller ved mellemfolkelig overenskomst mellem Danmark og en
anden stat, og som er undergivet tilsyn af en af staterne, | | |
2) fonde, med hvilke en kommune eller amtskommune
har indgået aftale til opfyldelse af kommunens eller
amtskommunens forpligtelser i henhold til lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, såfremt
fonden ikke varetager andre opgaver, | | 1. I § 1,
stk. 2, nr. 2, ændres »amtskommune«
til: »region«, og »amtskommunens«
ændres til: »regionens«. 2. I § 1,
stk. 2, nr. 2, ændres »lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område« til:
»lov om social service«. |
3) folkekirkens selvejende institutioner,
trossamfund og godkendte uddannelsesinstitutioner, såfremt
fonden ikke ud over sit hovedformål varetager andre
opgaver, | | |
4) fonde, der er omfattet af lov om
erhvervsdrivende fonde, | | |
5) fonde, der i medfør af § 1,
stk. 4 og 5, i lov om erhvervsdrivende fonde ikke er omfattet
af nævnte lov, | | |
6) selvejende institutioner, der som vilkår
for godkendelse eller tilskud fra det offentlige er undergivet
tilsyn og økonomisk kontrol af en offentlig myndighed efter
anden lovgivning eller bestemmelser udstedt i henhold til anden
lovgivning, og | | |
7) selvejende institutioner, hvis drift
overvejende dækkes af statslige eller kommunale midler, og
som er undergivet tilsyn af det offentlige, hvis det i
institutionens vedtægt er fastsat, at det offentlige
træffer bestemmelse om anvendelse af institutionens midler i
tilfælde af dennes opløsning. | | |
Stk. 3. Fondsmyndigheden kan bestemme,
at en fond, som på anden måde end efter denne lov er
undergivet et vist statsligt eller kommunalt tilsyn, helt eller
delvis skal være undtaget fra loven. | | 3. I § 1,
stk. 3, indsættes efter »statsligt«:
», regionalt«. |
Stk. 4. € | | |
| | |
§ 2. € | | |
Stk. 2. Loven omfatter ikke
foreninger, hvis aktiver ikke overstiger 250.000 kr., samt
foreninger af kommuner eller amtskommuner. | | 4. I § 2,
stk. 2, udgår: »eller
amtskommuner«. |
| | |
| | § 11 |
| | I lov om erstatning for
miljøskader, lov nr. 225 af 6. april 1994, foretages
følgende ændring: |
| | |
J. Anden særlig forurenende
aktivitet. | | 1. Bilag J, nr.
8, affattes således: |
1. € | | |
8. Virksomheder med tilladelse
fra amtsrådet til at udlede spildevand til vandløb,
søer eller havet, jf. miljøbeskyttelseslovens
§ 28, stk. 1 (lov nr. 358 af 6. juni 1991 om
miljøbeskyttelse). | | » 8. Virksomheder med
tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 28 til
udledning af spildevand fra anlæg med en kapacitet på
mere end 30 personækvivalenter eller spildevand, som
indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligt forekommer
i husspildevand, eller som har en væsentlig anden
sammensætning.« |
| | |
| | § 12 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2007. |