Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Gennemførelse af direktiv om
Århus-konventionen)
(Lovforslag nr. L 3).
Lovforslaget er en genfremsættelse af
det lovforslag L 59, som blev fremsat for Folketinget den 28.
oktober 2004, førstebehandlet den 4. november 2004, og som
bortfaldt umiddelbart før 2. behandlingen ved udskrivelse af
folketingsvalget den 18. januar 2005. Der henvises i øvrigt
til Miljø- og Planlægningsudvalgets betænkning
af 1. december 2004 over L 59.
Lovforslaget sigter mod at ændre
miljøbeskyttelsesloven således, at der kan skabes
hjemmel til at gennemføre Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/35 af 26. maj 2003 om offentlig
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse. Lovforslaget vedrører kun de
bestemmelser i direktivet, der handler om borgernes inddragelse,
når myndighederne udarbejder planer og programmer på
miljøområdet og foretager ad hoc-revurderinger af
miljøgodkendelser. De øvrige bestemmelser i
direktivet kræver ikke lovændringer.
Direktivet selv tilsigter bl.a. at tilpasse
EU-lovgivningen om offentlighedens deltagelse i forbindelse med
udarbejdelse af visse planer og programmer og revurderinger i
miljøgodkendelser til konventionen om adgang til
miljøoplysninger, offentlig deltagelse i
beslutningsprocesser og adgang til klage og domstolsprøvelse
på miljøområdet ( Århus-konventionen).
Danmark har ved lov nr. 447 af 31. maj 2000 gennemført
Århus-konventionen i dansk ret og tiltrådte
konventionen den 29. september 2000.
Direktivet er imidlertid ikke kun en ordret
implementering af konventionen, men supplerer og fortolker denne.
Konsekvensen er, at direktivet ikke på alle punkter svarer
til den danske implementering af konventionen. Hertil kommer, at
den danske implementering af konventionens regler om
offentlighedens deltage i planer og programmer i en vis grad hviler
på praksis, som ikke er tilstrækkelig til at
implementere EU-regler.
Der foreslås derfor en bemyndigelse i
miljøbeskyttelsesloven til at fastsætte nærmere
regler om borgernes inddragelse, når myndighederne udarbejder
planer og programmer på miljøområdet.
Bemyndigelsen supplerer andre specifikke bemyndigelser til at
fastsætte regler om offentlighedens indragelse på
miljøområdet. Bemyndigelsen skal først og
fremmest bruges til at fastsætte offentlighedsbestemmelser
for nogle de EU planer og programmer, der er omfattet af
direktivet. Det drejer sig for tiden om en national affaldsplan og
evt. et program om batterier og akkumulatorer og ved justeringer af
nitrathandlingsplanen.
Der forslås endvidere en bemyndigelse i
loven til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse
i forbindelse med, at der træffes beslutning efter
miljøbeskyttelseslovens § 41 a, som omhandler de
situationer, hvor der- ud over den regelmæssige revurdering
efter § 41 b €" skal ske en revision i
miljøgodkendelsens vilkår.
Lovforslaget er uændret i forhold til L
59. Dog er er der indarbejdet en enkel konsekvensændring i
angivelsen af, hvilken lov der ændres i.
Idet der i øvrigt henvises til
lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg det til
Folketingets velvillige behandling.