L 26 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Forbedring af muligheden for
madordninger i daginstitutioner mod fuld
forældrebetaling).
Fremsat den 23. februar 2005 af
Ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Lars
Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Forbedring af muligheden for madordninger i
daginstitutioner mod fuld forældrebetaling)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1450 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. I § 13, stk. 1, 1.
pkt ., indsættes efter
»forældre« : », jf. dog lov om folkeskolen
§ 24 a«.
2. § 15 b, stk. 1 , affattes
således:
§ 15 b.
»Kommunen kan beslutte at give mulighed for madordninger i
daginstitutioner og puljeordninger efter §§ 9 og 11.
Kommunen kan herunder beslutte, at lønudgifter, der
medgår til madordninger, kan indregnes i forældrenes
betaling. Kommunen skal fastsætte et maksimumbeløb for
forældrenes betaling til madordninger.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om social
service (Forbedring af muligheden for madordninger i
daginstitutioner mod fuld forældrebetaling) blev fremsat
første gang den 28. oktober 2004, Lovforslag nr. L 74 (FT
2004-05, 1. samling, Tillæg A sp. 2028 og 2034). Forslaget
kom til 1. behandling den 10. november 2004 (FF 2004-05, 1.
samling, sp. 1026) og 2. behandling den 13. januar 2005 (FF
2004-05, 1. samling). Ved 2. behandlingen blev vedtaget et
ændringsforslag, hvorefter kommunen ikke længere kan,
men skal fastsætte et maksimumbeløb for
forældrenes betaling til madordninger. Forslaget bortfaldt
med udskrivelsen den 18. januar 2005 af valg til Folketinget.
Forslaget fremsættes med det vedtagne ændringsforslag
indarbejdet.
Baggrund for lovforslaget
Regeringen ønsker at gøre det
lettere at etablere madordninger i daginstitutioner og
puljeordninger. Da mulighederne i servicelovens § 15 b ikke
fuldt ud opfylder dette, ønsker regeringen at forbedre
ordningen, således at reglerne i højere grad tilpasses
de behov, der har vist sig. Forslaget indeholder 3 elementer:
€" Lønudgifter kan indregnes i
betalingen for madordninger.
€" Kommunen skal fastsætte et
højeste beløb for forældrenes betaling.
€" 0-2 årige børn kan
omfattes.
Folketinget vedtog den 15. maj 2003 lovforslag
nr. L 135, om mulighed for madordninger i børnehaver mod
fuld forældrebetaling, servicelovens § 15 b, med
ikrafttræden den 1. juli 2003.
Lovændringen har muliggjort, at den enkelte
kommune kan beslutte, om der skal være mulighed for at
indføre madordninger, som betales af forældrene i
daginstitutioner og puljeordninger i kommunen. Der blev hermed
sikret et lovmæssigt grundlag for at opretholde de
forældreorganiserede mad- og måltidsordninger, som
faktisk allerede fandtes rundt omkring, og mulighed for at
imødekomme et ønske fra mange forældre og
institutioner om at udvide antallet af sådanne ordninger.
Madordninger, som betales af forældrene,
kan efter den gældende bestemmelse i servicelovens § 15
b, stk. 1, som omfatter børn i alderen fra 3 år og
derover, indføres i dagtilbud efter § 7.
Inden for kommunens overordnede mål og
rammer for daginstitutioner og puljeordninger er det
forældrebestyrelsen i den enkelte daginstitution, der kan
beslutte, om den ønsker en madordning, der betales af
forældrene. Forældrebestyrelsen fastsætter i
givet fald, hvordan madordningen konkret skal tilrettelægges,
jf. servicelovens § 15 b, stk. 2.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget L
135 blev det i et svar til Folketingets Socialudvalg oplyst, at den
pris, forældrene kan komme til at betale for at være
med i en madordning, er den udgift, der vil være til
madordningen og ikke mere. Det betyder, at en
forældrebestyrelse ikke kan beslutte at oprette en
madordning, der pålægger kommunen udgifter til fx
køkkenpersonale. Ligesom en daginstitutions udgifter, fx til
indretning af køkken eller til køkkenpersonale ikke
kan lægges ind i prisen for en madordning. Hvis
forældrebestyrelsen vælger en madordning, hvor maden
tilberedes og leveres udefra, kan udgifter til tilberedelse af
maden derimod godt regnes ind i prisen for madordningen. Rammerne
for ordningen tog udgangspunkt i, at udgiften skulle stå i
forhold til den udgift, forældrene ville have til selv at
sørge for at give børnene mad med.
Det har imidlertid vist sig, at det har
været vanskeligt at få etableret madordninger med den
nuværende afgrænsning af, hvad forældrene kan
betale for. Både forældre, institutioner og kommuner
har ønsket ordningen ændret, så der er mulighed
for også at kunne indregne lønomkostninger til
køkkenmedarbejder i forældrebetalingen.
Endvidere opleves det nogle steder som et
problem, at madordninger ikke kan omfatte 0-2 årige
børn. Særligt i aldersintegrerede institutioner
opleves det uhensigtsmæssigt, at der kan laves madordninger
for børnehavebørnene og ikke for
vuggestuebørnene, så forældre til 0-2
årige børn kan komme ud for at skulle give det mindste
barn mad med. Når den gældende madordning kun omfatter
børn fra 3 år og derover, var det ud fra en
forudsætning om, at kommunerne som oftest for børn i
vuggestuealderen har indført madordninger, som indgår
i den almindelige forældrebetaling. Det viser sig imidlertid,
at der er flere kommuner - heraf flere store kommuner -, der ikke
har truffet beslutning om at tilbyde mad i vuggestuer, men hvor det
er op til leder, personale og forældrebestyrelser at
bestemme, om mad skal være en del af dagtilbudsydelsen, jf.
UdviklingsForums undersøgelse "Kommunernes Kostordninger
& Kostpolitik i Daginstitutioner", Februar 2004.
Lovforslaget bliver i samarbejde med
Fødevarestyrelsen fulgt op med forskellige initiativer, der
bl.a. sætter fokus på mad og måltidsvaner i
dagtilbud.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget ønsker regeringen at
forbedre mulighederne for at indføre madordninger i
daginstitutioner og puljeordninger. Det foreslås derfor, at
der åbnes mulighed for, at der i den pris, forældrene
skal betale for at være med i den fælles madordning,
kan indregnes lønomkostninger, som medgår til den
fælles madordning.
For at kommunerne kan imødegå
etablering af dyre madordninger, som forældrene
fravælger, skal kommunerne fastsætte en øvre
grænse for forældrenes betaling for madordningen.
Oprettelse af madordninger skal fortsat ske på baggrund af
forældreønsker.
Forslaget om udvidelse af madordningen til alle
aldersgrupper betyder, at også vuggestuer og
aldersintegrerede institutioner for de 0-2 åriges vedkommende
bliver omfattet.
Kommunen kan fortsat vælge at give mulighed
for forældrebetalte madordninger i alle eller kun i en del af
institutionerne i kommunen.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
mellemværendet mellem stat og kommune.
Lovforslaget er forhandlet med de kommunale
parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes at have positive
strukturelle virkninger, da det bliver muligt for daginstitutioner
at etablere madordninger for alle aldersgrupper. Dette tiltag vil
kunne medføre en lettere adgang til markedet for fx
cateringfirmaer og således en større konkurrence
på markedet.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været til høring
hos Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF), Forbundet af
Offentligt Ansatte (FOA), Landsforeningen af Socialpædagoger
(LFS), Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO),
Landsforeningen af forældre til børn i
daginstitutioner (FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund
(SL), Økonomaforeningen, Kommunernes Landsforening (KL),
Københavns og Frederiksberg Kommuner, Socialchefforeningen,
Børne- og Kulturchefforeningen, Amtsrådsforeningen i
Danmark, Børnerådet, Det Centrale Handicapråd og
De Samvirkende Invalideorganisationer.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervsliver | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er alene af
redaktionel karakter og en konsekvens af aftalen fra november 2002
om fornyelse af folkeskolen og den deraf følgende
indsættelse af en ny § 24 a i lov om folkeskolen.
Ændringen trådte i kraft den 1. august 2003. Med
folkeskolelovens § 24 a blev det hidtidige
forsøgsprogram "Sikring af små skoler og dagtilbud i
landdistrikter" gjort permanent.
Efter folkeskolelovens § 24 a kan
kommunalbestyrelsen efter indstilling fra skolebestyrelsen og
forældrebestyrelsen i et kommunalt dagtilbud oprettet i
henhold til lov om social service godkende, at en folkeskole med
eventuel skolefritidsordning og et dagtilbud har fælles leder
og fælles bestyrelse. Det er en betingelse, at der er tale om
små skoler. Ved små skoler forstås små
skoler, jf. folkeskolelovens § 55, stk. 1, i landdistrikter
eller skoler med normalt ikke over 150 elever og med beliggenhed i
et byområde med ikke over 900 indbyggere.
Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med
socialministeren nærmere regler herom og kan i den
forbindelse fravige bestemmelserne i kapitel 6 om styrelsen af
kommunens skolevæsen, jf. Undervisningsministeriets
bekendtgørelse nr. 802 af 13. juli 2004 om fælles
leder for folkeskoler og kommunale dagtilbud i landdistrikter
mv.
Efter servicelovens § 13, stk. 1, skal der
ved hver selvstændig kommunal daginstitution og den kommunale
dagpleje oprettes en forældrebestyrelse. Med folkeskolelovens
§ 24 a kan dette fraviges i landdistrikter mv., hvis der er
forældreopbakning til at oprette en bestyrelse fælles
for et kommunalt dagtilbud og en folkeskole.
Til nr. 2
Med forslaget gøres det muligt, at
madordninger i daginstitutioner og puljeordninger kan omfatte
børn i alle aldersgrupper fra 0 år og opefter,
således at børn i vuggestuealderen på lige fod
med børn i børnehavealderen har mulighed for at blive
omfattet af en madordning.
Når den kommunale dagpleje ikke er
medtaget, hænger det sammen med, at det følger af
dagplejernes overenskomst, at dagplejeren skal yde kost til
dagplejebørnene. Dagplejerens udgifter til mad til
børnene er en del af den betaling, dagplejeren modtager, og
dagplejeren kan ved opgørelse af den skattepligtige indkomst
fratrække udgifterne til kost i forbindelse med
dagplejen.
Det foreslås, at det skal være muligt
at indregne lønudgifter, herunder feriepenge, ATP,
arbejdsskadeforsikring, nettoudgifter ved sygdom og barsel mv., til
køkkenpersonale, som medgår til en
forældrebetalt madordning, i den pris forældrene skal
betale for at være med i madordningen. Hermed kan indregnes
de lønudgifter, der er i forbindelse med forberedelse og
tilberedelse af maden samt anretning og oprydning mv. Der kan ikke
indregnes andre følgeudgifter, herunder bygningsrelaterede
udgifter som fx indretning af køkken, og udgifter til
administration som fx udgifter til beregning af løn.
Køkkenpersonalet ansættes i givet
fald på tilsvarende måde som øvrigt personale i
institutionen. Dvs. at det er kommunen, der får
arbejdsgiveransvaret for køkkenpersonalet, og får
dermed ansvaret for, at den ansatte er dækket af
arbejdsskadeforsikringer, dækket under fravær ved
sygdom og barsel, får indbetalt feriepenge mv.
Budget samt udgifter og indbetalinger til
madordningen holdes adskilt fra institutionens almindelige
budget.
Med forslaget skal kommunen fastsætte et
maksimumbeløb for forældrebetalingen til madordninger,
så kommunen kan sikre, at udgiften til madordninger ikke kan
overskride en vis grænse, og dermed undgå at
madordningerne bliver alt for dyre for forældrene.
Hvis kommunen derfor træffer beslutning om
at give forældrebestyrelsen for den enkelte daginstitution
mulighed for at indføre forældrebetalte madordninger,
har kommunen samtidig pligt til at fastsætte et
maksimumbeløb for forældrenes betaling for
børnenes mad. Det gælder uanset, om der kun betales
for udgifterne til selve maden eller også for
lønudgifter forbundet med madordningen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 13. Ved alle
kommunale daginstitutioner og den kommunale dagpleje oprettes en
bestyrelse med et flertal af valgte forældre. Medarbejderne i
dagtilbuddene skal være repræsenteret i bestyrelsen.
Kommunen kan beslutte, at medarbejderrepræsentanterne skal
have stemmeret. Stk. 2. € § 15 b.
Kommunen kan beslutte at give mulighed for madordninger i dagtilbud
efter § 7 til børn i alderen fra 3 år og
derover. | | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1450 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer: 1. I § 13, stk.
1, 1. pkt., indsættes efter "forældre": ", jf. dog
lov om folkeskolen § 24 a". 2. §15 b,
stk. 1, affattes således: " § 15 b. Kommunen
kan beslutte at give mulighed for madordninger i daginstitutioner
og puljeordninger efter §§ 9 og 11. Kommunen kan herunder
beslutte, at lønudgifter, der medgår til madordninger,
kan indregnes i forældrenes betaling. Kommunen skal
fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes
betaling til madordninger." |