L 25 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. (Private leverandører af
dagtilbud - pengene følger barnet).
Fremsat den 23. februar 2005 af
Ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Lars
Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område
(Private leverandører af dagtilbud -
pengene følger barnet)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 1450 af 22.december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 7, stk. 2, 1.
pkt. , affattes således:
»Dagtilbuddene kan etableres som
daginstitutioner, dagpleje, puljeordninger og
privatinstitutioner.«
2. I § 7 indsættes som
stk. 3 :
»Stk. 3. Private leverandører
kan oprette og drive dagtilbud som selvejende institution efter
§ 9, puljeordning efter § 11 eller
privatinstitution efter § 11 a.«
3. I § 8 indsættes som
stk. 6 :
»Stk. 6. Dagtilbuddene skal medvirke
til og understøtte børns demokratiforståelse,
integration i og samhørighed med det danske
samfund.«
4. I § 9 indsættes som
stk. 2og 3 :
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder et
administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med
kommunen, med mindre de selvejende institutioner ikke ønsker
at varetage administrationen.«
»Stk. 3. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
administrationsbidrag efter stk. 2.«
5. Efter § 11
indsættes:
»Privatinstitutioner
§ 11 a.
Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune godkender
privatinstitutioner, hvis de lever op til lovgivningen og kommunens
betingelser for godkendelse af dagtilbud. Kommunalbestyrelsen
fastsætter og offentliggør sine kriterier for
godkendelse. Kommunalbestyrelsen kan trække godkendelsen af
privatinstitutionen tilbage, hvis privatinstitutionen ikke lever op
til de kriterier, institutionen blev godkendt på baggrund af.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et depositum for
ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet
tilbagebetales, når kommunen har truffet
afgørelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (eksklusiv
støttepædagogudgifter), der er optaget i en
privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede
nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter)
pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11,
i kommunen.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i o
pholdskommunen yder et administrationsbidrag pr. barn, der er
optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
administrationsbidrag pr. barn kommunen yder til selvejende
institutioner jf. § 9, med mindre privatinstitutionen ikke
ønsker at varetage administrationen.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i
en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende
daginstitutioner i kommunen, jf. § 9.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder tilskuddene efter stk. 2, 3 og 4 fra det
tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et
tilskud til brug for dagtilbud, og barnet er optaget i
privatinstitutionen, og indtil det tidspunkt, hvor børn
almindeligvis optages i børnehaveklasse. Kommunalbestyrelsen
kan dog beslutte også at yde et tilskud efter dette
tidspunkt.
Stk. 6. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
tilskud efter stk. 2, 3 og 4, søskende- og fripladstilskud i
privatinstitutioner og depositum for ansøgning om
godkendelse efter stk. 1 samt regler for det tyske mindretal.
Stk. 7. Afgørelser efter stk. 1 kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
6. I § 12 indsættes
som stk. 5 :
»Stk. 5. Privatinstitutioner, jf.
§ 11 a, fastsætter retningslinjer for optagelse af
børn i institutionen og træffer selv afgørelse
om optagelse. Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage
børn, medmindre der ikke er plads i institutionen. Kommunen
kan ikke anvise plads i privatinstitutioner.«
7. Efter § 14
indsættes:
»Forældreindflydelse i
privatinstitutioner
§ 14 a.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af privatinstitutioner
påse, at forældrene sikres indflydelse svarende til
forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner jf.
§§ 9 og 14.«
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
72 af 6. februar 2004, som ændret ved lov nr. 191 af 24.
marts 2004, foretages følgende ændring:
1. I § 43, stk.
1 , indsættes som 2. pkt. :
»Dette gælder dog ikke formue, som
opstår i forbindelse med drift af privatinstitutioner efter
§ 11 a i lov om social service.«
2. I § 43, stk.
2 , indsættes som 2. pkt. :
»Dette gælder også for
privatinstitutioner, jf. § 11 a i lov om social
service.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. oktober
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Indledende bemærkninger
Forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Private leverandører af dagtilbud,
frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v.
€" pengene følger barnet) blev fremsat første
gang den 31. marts 2004, lovforslag nr. L 207 (FT 2003-2004,
Tillæg A sp. 7078 og 7084). Forslaget kom til 1. behandling
den 20. april 2004 (FF 2003-2004, sp. 8839). Socialministeren trak
forslaget tilbage.
Lovforslaget blev i forbindelse med den anden
fremsættelse delt op i to lovforslag »forslag til lov
om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud
eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over
kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse
for tilskud til private pasningsordninger)« og »forslag
til lov om ændring af lov om social service og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
(Private leverandører af dagtilbud €" pengene
følger barnet)«. Det sidstnævnte lovforslag var
i store træk identisk med den del af lovforslag L 207, der
vedrørte privatinstitutioner. Der blev dog indført en
tilføjelse til formålsbestemmelsen i § 8 som stk.
6, og nye bestemmelser om administrationsbidrag til private
institutioner, jf. § 9, stk. 2 og 3, og § 11 a, stk.
3.
Forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (Private leverandører af dagtilbud
€" pengene følger barnet) blev fremsat anden gang den
5. november 2004, lovforslag nr. L 85 (FT 2004-2005, Tillæg
2525 og 2508). Lovforslaget kom til 1. behandling den 19. november
2004 (FF 2004-2005, 1557). Lovforslaget bortfaldt imidlertid som
følge af udskrivelse af folketingsvalg.
Almindelige bemærkninger
Baggrunden for lovforslaget
Af bemærkningerne til lovforslaget om frit
valg af dagtilbud til børn over kommunegrænser,
lovforslag nr. L 134, Folketingsåret 2002-03, fremgår
det, at det er regeringens hensigt, som opfølgning på
arbejdet med at undersøge rammerne og mulighederne for frit
valg på dagpasnings- og folkeskoleområdet over
kommunegrænserne og et frit valg mellem offentlige og private
leverandører, at udvide det frie valg til at omfatte private
leverandører af dagtilbud. I forbindelse med loven om frit
valg af børnepasning over kommunegrænser blev det
ligeledes indført, at kommunerne skulle tilbyde et
økonomisk tilskud til privat pasning efter § 26 i
lov om social service.
Det fremgår endvidere af det supplerende
regeringsgrundlag Vækst, Velfærd og Fornyelse II,
august 2003, at regeringen vil fremlægge forslag om udbygning
og styrkelse af frit valg, bl.a. frit valg mellem offentlige og
private daginstitutioner, svarende til det frie valg som der i dag
er mellem folkeskoler og private skoler.
Baggrunden for lovforslaget om flere
leverandører af dagtilbud m.v. er, at de gældende
regler i lov om social service om kommunernes ret og pligt til at
organisere dagpasningsområdet kan virke som en barriere i
forhold til, at private leverandører kan etablere sig og
herunder have mulighed for at tjene penge på
børnepasning. Dette medfører, at forældre ikke
i tilstrækkelig grad har mulighed for at vælge
dagtilbud og andre pasningsordninger i privat regi og dermed
vælge mellem forskelligartede tilbud.
Formålet med lovforslaget er, med respekt
for kommunernes udgiftsstyring, at forbedre mulighederne for
private leverandører af daginstitutionstilbud således,
at forældre får en bedre mulighed for at vælge
mellem offentlige og private daginstitutioner. Forslaget skal
således være med til at sikre en bred vifte af
dagtilbud i kommunerne, som kan give et grundlag for
forældrenes frie valg.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
vil i samarbejde med de kommunale parter følge udviklingen i
forbindelse med implementeringen af lovforslaget.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder to hovedelementer:
Lettere adgang for kvalificerede private leverandører til at
oprette og drive daginstitutioner som privatinstitutioner og
mulighed for, at privatinstitutionerne kan trække et
eventuelt overskud ud af driften.
Forældre skal i højere grad end
tidligere have et frit valg, også i en periode hvor
børnetallet er faldende, og antallet af dagtilbud skal
reduceres. Fx får forældre i et landdistrikt bedre
mulighed for at vælge at oprette en privatinstitution, hvis
kommunen vælger at lukke den eneste daginstitution i
området.
Lovforslaget giver også mulighed for, at
virksomheder kan oprette virksomhedsbørnehaver og dermed
tilbyde forældre mere fleksibilitet fx i forhold til
åbningstider.
Med lovforslaget åbnes der også
mulighed for, at kommunerne for så vidt angår
skolebørn kan lade andre aktører etablere tilbud
efter de samme regler, som gælder for børn under
skolealderen. Hermed imødekommes særligt ønsker
om at idrætsforeninger m.v. kan etablere en ny type
tematiserede fritidsordninger.
Med lovforslaget ændres der ikke på
det forhold, at det er kommunalbestyrelsen, der som myndighed har
ansvaret for at træffe overordnede, politiske beslutninger
på området. Dette ansvar indebærer blandt andet,
at det påhviler kommunalbestyrelsen at træffe
beslutning om fastsættelse af det kommunale serviceniveau
samt at følge op på, at de politiske beslutninger
føres ud i livet.
Privatinstitutioner
Med lovforslaget lægges der op til, at de
kommunale myndigheder forpligtes til at give alle kvalificerede
leverandører adgang til at etablere og drive
daginstitutioner.
Lovforslaget indebærer, at der
indføres en ny type daginstitution ved siden af de allerede
eksisterende. Dagtilbud omfattende kommunale og selvejende
institutioner, kommunal dagpleje og puljeordninger fortsætter
efter de gældende regler.
Efter gældende regler forudsætter
etablering af dagtilbud en aftale med kommunen. Nydannelsen er
således, at privatinstitutionen ikke behøver at
indgå en aftale med kommunen om driften. Kommunen skal
godkende en privat leverandør, hvis denne lever op til de
kvalitetskrav, der stilles til dagtilbud på centralt plan og
på kommunalt plan.
Kommunen skal stille samme krav til
privatinstitutioner, som den stiller til egne institutioner.
Kommunen skal godkende en privatinstitution, der lever op til de
fastsatte krav. Ved godkendelsen skal den private leverandør
dokumentere, at privatinstitutionen lever op til
formålsbestemmelsen for dagtilbud, jf. servicelovens
§ 8, bestemmelsen om pædagogiske læreplaner,
jf. servicelovens § 8 a, gældende krav til
bygninger samt kommunalt fastsatte godkendelseskriterier. Kommunen
skal føre løbende tilsyn med, at de krav
institutionen blev godkendt efter overholdes. Det er således
ikke længere alene op til kommunen om en privatinstitution
skal have mulighed for at blive oprettet. Hvis en privatinstitution
lever op til kravene skal den godkendes, og det er op til
forældrene, om institutionen skal nedlægges eller
ej.
Formålsbestemmelsen foreslås samtidig
ændret så det sikres, at alle dagtilbud medvirker til
og understøtter børns demokratiforståelse,
integration i og samhørighed med det danske samfund.
Der har været udtrykt bekymring for, at det
efter de foreslåede regler ville blive nemt for fx
religiøse bevægelser at oprette og drive
privatinstitutioner, der ikke var i overensstemmelse med det danske
samfunds grundværdier. Privatinstitutioner skal efter
forslaget være omfattet af både
formålsbestemmelsen og reglerne om pædagogiske
læreplaner. For at udrydde enhver tvivl om, hvorvidt det er
muligt at drive dagtilbud, der modarbejder integration og
sammenhængskraften i det danske samfund foreslås
formålsbestemmelsen udbygget med en bestemmelse om, at
integration, samhørighed og demokrati bliver elementer i
formålsbestemmelsen for dagtilbud. Alle dagtilbud skal
medvirke til børns integration i det danske samfund, bidrage
til at alle børn bliver inddraget i samfundets
samhørighed og fællesskab samt give børn
kendskab til de grundlæggende værdier og rettigheder i
det danske samfund. Kommunen fører løbende tilsyn
med, at institutionen overholder de centralt fastsatte regler,
herunder pædagogiske læreplaner og sprogstimulering
efter folkeskoleloven. Kommunen vil løbende kunne
følge med i, at disse krav bliver overholdt.
Hermed sikres det yderligere, at der ikke med de
nye regler skabes grundlag for, at yderligtgående grupper
skal misbruge de nye regler ved etablering af daginstitutioner med
formål, der strider imod det danske samfunds
grundlæggende værdier og rettigheder så som
ligestilling, demokrati m.v.
Det foreslås, at den ny type dagtilbud kun
omfatter institutioner eller institutionslignende
pasningsordninger, hvorimod dagplejer ikke omfattes af ordningen.
Baggrunden for, at dagplejer ikke foreslås omfattet af
lovforslaget, er, at bevillingsstrukturen til dagplejer er
anderledes end til daginstitutioner, idet dagplejere modtager et
betydeligt skattefradrag. I vurderingen af om ordningen er en
institution eller en dagpleje, indgår bl.a. hvorvidt
pasningen foregår i passerens eget hjem eller i hjemlige
omgivelser, antal af passere samt hvor mange børn der
indgår i ordningen.
Kommunen har fortsat forpligtelse til at
sørge for det nødvendige antal pladser i dagtilbud
til børn, jf. § 7. Dette indskrænkes ikke ved
oprettelsen af privatinstitutioner. Kommunen kan ikke anvise plads
i privatinstitutioner, med konsekvens for en eventuel
ventelisteplacering, da det er forældrene, der alene
vælger optagelse i privatinstitutioner.
Privatinstitutionen træffer selv
afgørelse om optagelse og er forpligtet til at optage
børn, hvis der er ledig kapacitet i privatinstitutionen.
Privatinstitutionen har kompetencen til at optage børn og
skal fastsætte regler om optagelse. Reglerne må
naturligvis ikke være i strid med almindelige
retsgrundsætninger så som lighedsgrundsætningen,
diskriminationsforbud o. lign. Privatinstitutioner kan €" som
efter de gældende regler - være oprettet med et
specielt formål, der gør, at der kan gives fortrinsret
til bestemte grupper af børn, fx
virksomhedsbørnehaver. Dette vil fremgå af
institutionens vedtægter, ligesom det vil fremgå,
hvordan pladserne tildeles i institutionen. Kommunen skal dog
sikre, at privatinstitutioner gennem sine optagelsesregler sikrer
samme rummelighed som i kommunens øvrige institutioner. Der
kan ikke fastsættes optagelsesregler eller udvikles en
praksis, der formelt eller reelt udelukker visse grupper fra
optagelse i en privatinstitution.
Godkendelse, tilsyn og
klageadgang
Forslaget indebærer, at den stedlige
kommune, det vil sige der, hvor institutionen er beliggende,
godkender privatinstitutionen. Kommunen fastsætter
godkendelseskriterier med udgangspunkt i de generelle krav til
kommunens egne institutioner og må ikke fastsætte
kriterier, der går videre end dette. Kommunens krav til
privatinstitutioner skal være saglige, konkrete og
velunderbyggede og skal både opfyldes af kommunale som
private institutioner. Kravene kan eksempelvis vedrøre
normering, fysiske rammer, krav til den uddannelsesmæssige
baggrund for det udførende personale og krav om, at
privatinstitutionen skal modtage elever/stille praktikpladser til
rådighed. Endvidere kan der eksempelvis stilles krav om
mål for brugertilfredshed samt krav om leverancesikkerhed.
Kommunen kan fx ikke afvise at godkende en privatinstitution, fordi
kommunen ikke mener, at den vil blive søgt. Kommunen skal
offentliggøre kravene til godkendelse fx på
hjemmesiden.
Det foreslås, at private
leverandører har krav på at få godkendt en
privatinstitution, hvis den lever op til formålsbestemmelsen
for dagtilbud, reglerne om pædagogiske læreplaner, og
anden relevant lovgivning samt de kommunalt fastsatte
godkendelseskriterier. Disse krav stilles for at sikre kvaliteten i
privatinstitutionerne, samt for at forældrene får
mulighed for at vælge mellem dagtilbud af samme standard.
Det foreslås, at dagtilbud skal medvirke
til og understøtte børns demokratiforståelse,
integration i og samhørighed med det danske samfund. Med
reglerne om pædagogiske læreplaner skal alle dagtilbud
udarbejde en pædagogisk læreplan for børn i
aldersgruppen ½ år-2 år og aldersgruppen 3
år til skolealderen, der giver rum for leg, læring og
udvikling.
Kommunen skal gennem et løbende tilsyn
sikre, at institutionerne lever op til de centrale og kommunale
kriterier, privatinstitutionen er godkendt efter, jf.
retssikkerhedslovens § 16, herunder pædagogiske
læreplaner og sprogstimulering efter folkeskoleloven.
Kommunen skal gennem tilsynet med
privatinstitutionen €" og andre institutioner €"
sørge for, at alle børn får den støtte,
de har behov for. Hvis kommunen bliver opmærksom på, at
en institution ikke giver den bevilgede støtte til et barn,
skal det påpeges over for institutionen og forholdene bringes
i orden. Hvis kommunen vurderer, at barnets behov ikke kan
tilgodeses i privatinstitutionen, kan kommunen pålægge
forældrene at få barnet flyttet til en anden
institution, der er indrettet til at klare barnets behov, eller som
har personale med særlig uddannelse til at varetage barnets
behov jf. kapitel 4 om flytning i Vejledning om Dagtilbud m.v. til
børn efter lov om social service.
Kommunen skal som tilsynsmyndighed for alle
dagtilbud i kommunen sørge for, at kommunens
afgørelser vedrørende særlig støtte til
børn reelt føres ud i livet, således at disse
børn modtager den støtte, de har behov for. Kommunen
skal ligeledes løbende tilpasse støtten efter
vurdering.
Kommunen skal gennem tilsynet sikre, at
tilskuddet ikke går til ulovlige formål. Hvis kommunen
bliver opmærksom på, at dette er tilfældet, kan
og skal kommunen standse tilskuddet, da privatinstitutionen ikke
opfylder betingelserne for godkendelse længere. Kommunerne
skal i sit tilsyn med privatinstitutioner have indsigt i
personalenormering, personalekvalifikationer, pædagogisk
læreplan etc.
Der vil ikke blive fastsat regler for tilsyn med
privatinstitutionernes økonomi. Det er institutionernes eget
ansvar. Institutionens bestyrelse er ansvarlig over for sine ejere
efter reglerne om fx aktieselskaber eller anpartsselskaber og er
ikke ansvarlig over for kommunen. Kommunerne yder et tilskud, som
er uafhængigt af institutionens økonomi, og kommunerne
er ikke ansvarlige for, hvordan institutionen klarer sig.
Dette indebærer samtidig, at institutionens
ejere kan anvende overskuddet til andre formål end egentlig
institutionsdrift. Overskuddet kan anvendes som fortjeneste til
ejerne (dog ikke selvejende institutioner) eller til støtte
til lovlige formål. Der kan være tale om støtte
til kulturelle eller religiøse formål.
Private leverandører, der får afslag
på godkendelse af en privatinstitution, som efter
leverandørens opfattelse er ulovlig, kan rette henvendelse
til det kommunale tilsyn efter lov om kommunernes styrelse.
Tilskud
Det foreslås, at der indføres en
»pengene følger barnet« model, hvor de private
institutioner modtager et driftstilskud pr. barn afhængigt af
børnenes alder . Det foreslås endvidere, at der gives
et bygningstilskud og et administrationsbidrag pr. barn optaget i
institutionen.
Tilskuddene foreslås fastsat ud fra den
enkelte kommunes udgiftsniveau. Baggrunden herfor er, at der derved
tages højde for den variation, der er mellem kommunerne
på området, og til kommunernes mulighed for selv at
fastsætte skat-serviceforholdet. Hermed sikres en
sammenhæng i forhold til det serviceniveau, som
opholdskommunen tilbyder i de offentlige dagtilbud, og som er
udgangspunktet for forældrenes frie valg.
Kommunernes styringsmuligheder bevares i relation
til, at der ved beregningsgrundlaget - som ved tilskuddet over
kommunegrænser - er taget højde for den kommunale
variation i sammensætning af dagtilbudstyper. Forældre
i kommuner, der i udpræget grad anvender dagpleje for de
yngste børn, vil dermed ikke kunne påføre
kommunen merudgifter ved at vælge en privatinstitution.
I beregningsgrundlaget kan kommunerne tage
højde for institutionernes åbningstid. Kommunerne kan
hermed nedsætte tilskuddet i forhold til privatinstitutioner
med deltidsplader eller begrænset åbningstid m.v.
Kommunens styringsmuligheder bevares også
ved, at kommunen først er forpligtet til at give tilskud,
fra det tidspunkt et barn er berettiget til et dagtilbud under den
kommunale forsyning. Først derefter kan forældrene
vælge at lade pengene følge barnet og bruge en anden
institution.
Driftstilskuddet
Det foreslås, at privatinstitutioner
modtager et driftstilskud pr. barn, der er optaget i institutionen.
Størrelsen af tilskuddet til den løbende drift
fastsættes svarende til de gennemsnitlige budgetterede
nettodriftsudgifter pr. barn (ekskl.
støttepædagogudgifter) i et alderssvarende dagtilbud,
inkl. dagpleje i den enkelte kommune. Tilskuddet vægtes efter
antal pladser i de forskellige dagtilbudstyper i kommunen.
Forslaget indebærer, at forældrene
får et tilskud svarende til den udgift, kommunen kunne
påregne, at barnet gennemsnitligt set ville have kostet i et
kommunalt tilbud. De kommunale budgetter og dermed private
leverandørers tilskud fastsættes for et budgetår
ad gangen jf. servicelovens § 15 stk. 7.
Det foreslås, at udgiften til
støttepædagog mv. ikke indgår i
driftstilskuddet, men bevilges efter kommunens beslutning til den
konkrete institution. Kommunen beslutter og finansierer hele
udgiften ved siden af driftstilskuddet. Efter gældende regler
tildeler kommunen den enkelte daginstitution ekstra ressourcer i
overensstemmelse med de i institutionen optagne børns behov
for særlig støtte. Derfor vil det være
naturligt, at den udgift, der måtte være til
støttepædagog o. lign., ikke indgår i
beregningsgrundlaget for driftstilskuddet til privatinstitutioner.
På denne måde understreges det også, at det
stadig er kommunens forpligtelse at yde særlig støtte
til børn med særlige behov uanset om barnet er optaget
i et kommunalt dagtilbud eller i en privatinstitution.
Privatinstitutioner vil blive omfattet af
underretningspligten, jf. servicelovens § 35.
Privatinstitutionen skal derfor, hvis de modtager et barn med
særlige behov eller handicap, tage kontakt til kommunen med
henblik på kommunens vurdering af støtte til barnet.
Hermed sikres det endvidere, at privatinstitutioner også er
med til at løse opgaven, når det drejer sig om
børn med særlige behov.
Ved tildeling af støtteressourcer til en
privatinstitution i en anden kommune end opholdskommunen er det
opholdskommunen, der træffer beslutning om behovet for
støtte, og det er også opholdskommunen, der betaler
udgifterne til støttepædagog mv.
Bygningstilskuddet
Det foreslås, at privatinstitutioner
modtager et tilskud pr. barn, der er optaget i institutionen.
Størrelsen af tilskuddet til bygninger fastsættes
svarende til de gennemsnitlige bygningsudgifter pr. barn i samme
aldersgruppe i de selvejende daginstitutioner i kommunen. For
kommuner uden selvejende daginstitutioner for aldersgruppen vil der
blive fastsat en tilbagefaldsregel, hvorefter at driftstilskuddet
forhøjes med en bestemt procentdel. Denne procentdel vil
blive fastlagt i en kommende bekendtgørelse på
baggrund af en undersøgelse af kommunernes nuværende
ejendomsrelaterede udgifter til selvejende institutioner. På
denne måde sikres det, at kommunerne ikke
påføres yderligere udgifter, end de har i dag.
Gennemsnittet af kommunens ejendomsudgifter til
de selvejende institutioner vil være det mest sammenlignelige
grundlag at beregne et bygningstilskud på. Det er denne
udgift, der giver det mest retvise grundlag for den enkelte
kommunes udgift til bygningsrelaterede udgifter i privat regi.
Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender
afdækker p.t. ved en landsdækkende undersøgelse,
hvilke tilskud til bygningsrelaterede udgifter og
administrationsbidrag kommunerne giver til selvejende
institutioner. Denne undersøgelse vil danne grundlag for
fastsættelse af bygningstilskuddet.
Administrationsbidrag
Efter gældende regler indgår udgifter
til administration ikke i de gennemsnitlige, budgetterede
bruttodriftsudgifter i dagtilbud og dermed heller ikke i
beregningsgrundlaget for forældrenes egenbetaling.
Selvejende daginstitutioner har i dag mulighed
for at få et administrationsbidrag, hvis det indgår i
driftsaftalen med kommunen. Det er således kommunen, der
afgør, om selvejende institutioner har mulighed for at
administrere sig selv.
For at sikre, at alle private institutioner
får denne mulighed foreslås det, at selvejende
daginstitutioner og privatinstitutioner får ret til et
administrationsbidrag, medmindre de ikke ønsker at varetage
administrationen.
Det foreslås, at ministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om beregningen af administrationsbidraget
på grundlag af den ovennævnte undersøgelse.
For kommuner, der i dag yder et
administrationsbidrag til selvejende institutioner, skal tilskuddet
svare til kommunens gennemsnitlige udgifter hertil. Hvis kommunen
ikke yder sådan bidrag i dag, vil administrationsbidraget
blive fastsat på grundlag af en tilbagefaldsregel.
På grundlag af den ovennævnte
undersøgelse og regnskabstal fra selvejende institutioner
vil der kunne beregnes et tilskud, der skal finde anvendelse i
kommuner, der i dag ikke yder administrationsbidrag til selvejende
institutioner, men selv forestår denne. Tilbagefaldsreglen
vil blive defineret som en procentdel af driftstilskuddet.
Der er intet til hinder for, at en selvejende
daginstitution og en privatinstitution kan aftale med kommunen, at
kommunen varetager institutionens administration for den, og dermed
ikke modtager tilskud hertil.
Egenbetaling
Lovforslaget medfører, at
privatinstitutioner ikke er omfattet af de nugældende
betalingsregler, og at de selv skal kunne fastsætte
forældrebetalingen. Institutionerne skal således ikke
være bundet af de betalingsregler, der gælder for
almindelige dagtilbud under den kommunale forsyning, og det bliver
herefter muligt at oprette og drive daginstitutioner, der bedre
afspejler forældrenes ønsker og behov. Der
sættes ikke et loft for forældrebetalingen i de private
institutioner, da forældrene selv - ved et oplyst valg -
vælger om deres børn skal optages i en
privatinstitution. Når privatinstitutioner selv kan
fastsætte taksten, kan der skabes konkurrence på prisen
- både mellem private og offentlige og mellem private
indbyrdes.
Der gives søskende- og fripladstilskud
efter regler, der bygger på principperne bag reglerne om
søskendetilskud i private pasningsordninger efter
servicelovens § 26. Dette vil blive reguleret ved en
bekendtgørelse.
Efter § 19, stk. 4, i Socialministeriets
bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 fastsættes
søskendetilskuddet til et beløb, der svarer til min.
85 pct. af søskendetilskuddet efter stk. 3 (hvilket er min.
50 pct. af egenbetalingen i et kommunalt dagtilbud), udregnet for
det billigste alderssvarende dagtilbud.
Reglen er begrundet i, at egenbetalingen i
private pasningsordninger kan aftales frit mellem forældre og
den private børnepasser.
Tilsvarende vil søskende- og
fripladstilskuddet til forældre, der benytter
privatinstitutioner, hvor egenbetalingen ligeledes kan aftales
frit, blive fastsat til et beløb i kroner og ører
svarende til, hvad forældre med børn i kommunale
dagtilbud maksimalt får i søskende- og fripladstilskud
i et alderssvarende kommunalt dagtilbud.
Opsigelse og lukning
Hvis forældrene ikke betaler for opholdet i
en privatinstitution, betragtes det som forældrenes opsigelse
af aftalen med privatinstitutionen, og privatinstitutionen har ret
til at opsige barnet med et mellem forældrene og
privatinstitutionen aftalt varsel. Barnet vil kunne få plads
i den kommunale forsyning inden for de frister, der måtte
gælde i kommunen. Privatinstitutionerne kan inddrive
eventuelle udeståender hos forældrene efter de
almindelige privatretlige regler.
Privatinstitutioner skal også være
tilgængelige for børn med handicap. Børn med
handicap, som ønskes optaget i en privatinstitution, kan
alene nægtes optagelse, hvis institutionen ikke er indrettet
eller kan indrettes til at varetage barnets behov eller hvis
personalet ikke har tilstrækkelig kompetence til at varetage
opgaven. Efter optagelse kan særlige forhold medføre,
at barnet må flyttes til et andet og bedre egnet
dagtilbud.
Hvis barnets handicap på forhånd er
kendt, vil man oftest fra begyndelsen vide, om tilbuddet vil
være egnet til at varetage barnets behov. Der kan dog
også være tale om, at et barns handicap eller
særlige behov først opdages eller afdækkes efter
barnet er optaget i en privatinstitution, og det derfor kan
være nødvendigt, at finde et bedre egnet dagtilbud til
barnet. Der kan fx være tale om psykosociale vanskeligheder,
autisme o.a.
I forbindelse med opsigelse fra og lukning af en
privatinstitution har kommunen efter gældende regler pligt
til at sørge for de nødvendige antal pladser i
dagtilbud til børn. Et barn vil være berettiget til en
plads indenfor de gældende optagelsesregler i kommunen. Det
vil fremgå af aftalen mellem forældre og
privatinstitution €" eller af institutionens vedtægter
€" med hvilke varsler forældrene og privatinstitutionen
kan opsige aftalen.
Hvis privatinstitutionen går konkurs eller
på anden måde pludselig ophører, vil kommunen
være forpligtet til at skaffe plads til børnene andre
steder i de kommunale dagtilbud jf. § 7. Da kommunen i sine
kriterier for godkendelse jf. § 11 a, stk. 1. fx kan stille
krav om en driftsgaranti, vil situationen eventuelt kunne
foregribes af kommunen.
Forbedring af vilkår for
private - mulighed for at trække overskud ud af driften
Det foreslås, at privatinstitutioner
får mulighed for at trække et eventuelt overskud ud af
driften
Efter gældende regler skal tilskuddet til
private dagtilbud anvendes efter formålet, hvilket vil sige
til børnepasning. Det betyder, at et eventuelt overskud, som
oparbejdes gennem kommunens tilskud, ikke kan trækkes ud som
overskud til driftsherren. I retssikkerhedslovens § 43
stk. 1, er det fastlagt, at en kommune eller amtskommune ved
nedlæggelsen af en udliciteret institution skal tage stilling
til, hvad et evt. overskud skal bruges til.
De private leverandørers incitament til at
gå ind på markedet for dagtilbudsydelser styrkes, hvis
de får mulighed for at trække et eventuelt overskud ud
af driften, så der kan tjenes penge på dagtilbud.
Derved må der alt andet lige forventes at blive flere
leverandører af dagtilbud. Men organisationer,
forældregrupper eller virksomheder behøver ikke at
trække overskuddet ud for at etablere sig under denne
ordning. Privatinstitutionerne skal leve op til de centrale og
kommunale krav, herunder formålsbestemmelsen,
pædagogiske læreplaner og andre regler. Lever
privatinstitutionerne op til alle krav, vil ejeren af institutionen
kunne bruge pengene til et hvilket som helst formål, blot det
ikke er i strid med lovgivningen i øvrigt. Det står
leverandørerne frit for fx at reinvestere overskuddet i
institutionen eller aftale en form for overskudsdeling med det
ansatte personale.
Det må antages, at forældrene vil
undersøge grundlaget for institutionerne, inden de foretager
deres valg. I den forbindelse vil de kunne fravælge
institutioner, hvis vedtægter indeholder bestemmelser om
anvendelse af institutionens overskud til formål, som
forældrene ikke kan tilslutte sig.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre kommunale merudgifter på 3,6 mio. kr. i 2005,
13,6 mio. kr. i 2006, 12,8 mio. kr. i 2007 og 8,7 mio. kr. i 2008
(2005-prisniveau). Heraf vedrører de 1,3 mio. kr. i 2005 og
5,1 mio. kr. i de resterende år merudgifter til
administration af det frie valg. De 0,9 mio. kr. i 2005 og 3,6 mio.
kr. i 2006 og årene frem vedrører kommunale
merudgifter til administrationsbidrag til private
leverandører efter lovforslaget. Endelig vedrører 1,4
mio. kr. i 2005, 4,9 mio. kr. i 2006 og 4,1 mio. kr. i 2007
merudgifter til selvejende institutioners ret til at modtage
administrationsbidrag.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles
med de kommunale parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører, at det bliver lettere
for private leverandører at etablere sig og drive
dagtilbud.
Høring
Lovforslaget har i forbindelse med anden
fremsættelse været sendt i høring hos
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF), Forbundet af
Offentligt Ansatte (FOA), Landsforeningen af Socialpædagoger
(LFS), Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO),
Landsforeningen af forældre til børn i
daginstitutioner (FOLA), Socialpædagogernes Landsforbund
(SL), KL, Københavns og Frederiksberg Kommuner,
Socialchefforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Amtsrådsforeningen i Danmark,, Børnerådet, Det
Centrale Handicapråd og De Samvirkende Invalideorganisationer
(DSI).
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der er kommunale merudgifter på samlet
set 2,3 mio. kr. i 2005, 8,5 mio. kr. i 2006, 7,7 mio. kr. i 2007
og 3,6 mio. kr. i 2008 til administrationsbidrag. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der er kommunale merudgifter til
administration på 1,3 mio. kr. i 2005 og på 5,1 mio.
kr. i hvert af årene 2006, 2007 og 2008. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Det bliver lettere for private
leverandører at etablere sig og drive dagtilbud. | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at dagtilbud kan etableres
som daginstitutioner, dagpleje, puljeordninger og
privatinstitutioner. Forslaget indebærer således, at
privatinstitutioner indføres som en ny type dagtilbud. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 5.
Til nr. 2
Det foreslås, at private
leverandører som noget nyt kan oprette og drive
daginstitutioner som privatinstitution efter § 11 a.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 5.
Til nr. 3
Med bestemmelsen præciseres det, at alle
dagtilbud skal bygge på de demokratiske værdier, der
kendetegner danske dagtilbud, og medvirke til, at børnene
kan begå sig i det danske samfund. Det indebærer, at
der skal tales dansk i alle dagtilbud, at de pædagogiske
læreplaner implementeres, at børnene introduceres til
danske traditioner, at børnene medinddrages etc. Hvis en
institution ikke lever op til dette, kan kommunen fratage
institutionen tilskuddet.
Dog kan kommunen, hvis den konkret
skønner, at det ikke medfører
integrationsmæssige problemer, at hovedsproget i dagtilbuddet
ikke er dansk €" for eksempel fordi der er tale om en
privatinstitution oprettet af medlemmerne af det tyske mindretal
€" se bort fra kravet om, at der skal tales dansk i
dagtilbuddet.
Til nr. 4
Det foreslås, at kommunen yder et
administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med
kommunen.
Bidraget fastsættes efter en
undersøgelse af, hvad kommuner giver i administrationsbidrag
til selvejende daginstitutioner og på baggrund af
regnskabstal fra selvejende institutioner. I kommuner, der ikke har
selvejende daginstitutioner eller som ikke giver
administrationsbidrag til disse, forhøjes driftstilskuddet
med en procentandel, der svarer til denne udgift.
En selvejende institution kan aftale med
kommunen, at kommunen varetager institutionens administration for
den, og dermed ikke modtager tilskud hertil.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indføres en ny
type daginstitutionstilbud, privatinstitutioner, ved siden af de
allerede eksisterende. Nydannelsen er, at privatinstitutioner ikke
behøver at indgå en aftale med kommunen om driften.
Kommunen skal godkende en privatinstitution, hvis denne lever op
til de krav, der stilles til dagtilbud på centralt plan og
på kommunalt plan.
Der vil herefter være tre
institutionstyper; 1. kommunale institutioner, 2. private
institutioner med aftale med kommunen (selvejende daginstitutioner
og puljeordninger) og 3. privatinstitutioner (uden aftale med
kommunen).
Der indføres hermed en
godkendelsesordning, hvorefter den stedlige kommune godkender
privatinstitutionen, der opfylder lovgivningens krav til
daginstitutioner og de godkendelseskriterier, som kommunen har
fastsat med udgangspunkt i de generelle krav til kommunens egne
institutioner. Hvis samme private leverandør således
opretter flere privatinstitutioner, skal hver institution godkendes
for sig.
For at afholde useriøse private
leverandører fra at søge om godkendelse,
foreslås det, at kommunen kan kræve et depositum i
forbindelse med ansøgningen om godkendelse som
privatinstitution. Det foreslås, at kommunen kan
fastsætte det til 30.000 kr. Beløbet tilbagebetales,
når kommunen har truffet afgørelse uanset om
institutionen godkendes eller ej. Det er op til den enkelte
kommune, om den også vil stille krav om leverancesikkerhed og
i givet fald hvor stor en garanti, den ønsker. Kommunen kan
fx i den forbindelse beregne et gennemsnitlig, månedlig
driftsbudget for egne institutioner og dermed det beløb, der
svarer til 2-3 måneders drift af en institution med en
bestemt størrelsesorden.
Endvidere kan kommunen stille krav om, at den
private leverandør opfylder grundlæggende krav til
økonomisk og faglig hæderlighed. Det drejer sig om, at
leverandørerne har orden i deres økonomi, er
hæderlige i erhvervsudtalelser og opfylder deres
økonomiske forpligtelser med hensyn til betaling af skatter
og sociale ydelser m.v. Kommunen hæfter ikke for et eventuelt
underskud hos en privatinstitution.
Lovgivningens krav til daginstitutioner omfatter
alle bestemmelser, der retter sig mod dagtilbud, herunder
formålsbestemmelsen i servicelovens § 8 og bestemmelsen
om pædagogiske læreplaner i § 8 a samt alle
gældende bestemmelser om hygiejne, sikkerhed m.v.
I § 11 a, stk. 2 - 4 indføres en
tilskudsordning, hvorefter opholdskommunen giver et driftstilskud,
et bygningstilskud og et administrationsbidrag pr. barn, der er
optaget i godkendte privatinstitutioner. Tilskuddets
størrelse afhænger af kommunens serviceniveau.
Kommunen kan ikke stille højere krav til en privat
leverandør end til egne institutioner. Da
privatinstitutioner ikke er omfattet af servicelovens § 15
fastsætter privatinstitutionen selv egenbetalingen.
Lovforslaget omfatter børn under
skolealderen, men kommunen kan beslutte, at privatinstitutioner
også skal være et tilbud til børn i
skolealderen.
Tilskuddet udbetales af barnets opholdskommune,
jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Tilskuddet kommer til udbetaling, selv om
barnet optages i en privatinstitution, som er beliggende i og
godkendt af en anden kommune. Dette gælder også selv om
den stedlige kommune har et andet serviceniveau. Der
indsættes en bemyndigelse til ministeren for familie- og
forbrugeranliggender til at fastsætte regler om beregningen
af tilskuddet.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender
bemyndiges til at fastsætte regler om beregning af drifts- og
bygningstilskud, administrationsbidrag samt søskende- og
fripladstilskud i privatinstitutioner.
Det foreslås, at kommunens afgørelse
om godkendelse af leverandør ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Kommunens afgørelse kan
således kun indbringes for kommunalbestyrelsen.
Dette svarer til klageadgangen vedrørende
afslag på godkendelse for private leverandører af
praktisk og personlig hjemmehjælp og godkendelse af private
botilbud efter servicelovens § 94 a.
Klage over fastsættelse af kommunens krav
kan afhængig af klagens art påklages til
kommunalbestyrelsen eller
Konkurrencerådet/Konkurrencestyrelsen.
Til nr. 6
Det foreslås, at privatinstitutioner selv
træffer afgørelse om optagelse i institutionen, og at
kommunen derfor ikke kan anvise plads i privatinstitutionen.
Privatinstitutionen kan kun afvise børn, hvis der ikke er
ledig kapacitet. Der forudsættes et samarbejde mellem
privatinstitutionen og kommunen om indsatsen i institutionen i
forhold til børn med særlige vanskeligheder.
Til nr. 7
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen ved
godkendelsen af privatinstitutionerne skal påse, at
forældrene sikres indflydelse svarende til
forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner, jf.
servicelovens §§ 9 og 14. Det vil sige, at
forældrebestyrelsen som minimum skal have indflydelse
på principperne for daginstitutionens arbejde, principperne
for anvendelse af budgetramme samt indstillingsret til
institutionsbestyrelsen i forbindelse med ansættelse af
personale i daginstitutionen. Hermed sikres forældrene en
indflydelse, der som minimum svarer til indflydelsen i selvejende
institutioner.
Til § 2
Til nr. 1
Efter § 43, stk. 1, skal der tages stilling
til anvendelsen af den formue, som opstår, når en
kommune overlader opgaver efter serviceloven til private. Det
foreslås, at denne bestemmelse ikke skal anvendes for formue,
som opstår ved drift af privatinstitutioner. Disse tilbud
foreslås derfor undtaget fra bestemmelsen i § 43, stk.
1. Privatinstitutioner kan således foretage
henlæggelser og trække et eventuelt overskud ud af
driften.
Det har hidtil været sådan, at
kommunens tilskud skal gå til formålet. Det vil sige,
at tilskud til børnepasning til fx en privat
børnehave har skullet gå til pasning af
børnene. Det bemærkes, at private pasningsordninger
efter servicelovens § 26 allerede har mulighed for at
trække et eventuelt overskud ud af driften.
Til nr. 2
Det foreslås, at bestemmelserne i
retssikkerhedslovens § 43, stk. 2 og 3, om anvendelse af
forvaltningslovens og offentlighedslovens regler også skal
finde anvendelse for privatinstitutioner. § 43, stk. 2 og 3,
forudsætter, at myndigheden overlader opgaverne til private.
Det bemærkes i den forbindelse, at når en
privatinstitution optager et barn, er der ikke tale om overtagelse
af en myndighedsopgave for private i lovens forstand.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. oktober 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 708 af 29. juni 2004, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 1450 af 22.december 2004, foretages
følgende ændringer: |
§ 7. Kommunen
sørger for, at der er det nødvendige antal pladser i
dagtilbud til børn, jf. dog § 16, med henblik
på at give pædagogiske, sociale og
pasningsmæssige tilbud. Kommunen har det overordnede ansvar
for dagtilbuddene. | | |
Stk. 2. Dagtilbuddene kan etableres som
daginstitutioner, dagpleje og puljeordninger.
Tilrettelæggelse af dagtilbuddene skal fastlægges i
overensstemmelse med § 4. | | 1. § 7, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således: Dagtilbuddene kan etableres som daginstitutioner,
dagpleje, puljeordninger og privatinstitutioner |
| | 2. I
§ 7 indsættes som stk. 3: Stk. 3. Private leverandører kan
oprette og drive dagtilbud som selvejende institution efter
§ 9, puljeordning efter § 11 eller
privatinstitution efter § 11 a. |
§ 8. Kommunen
fastsætter mål og rammer for dagtilbudenes arbejde som
en integreret del både af kommunens samlede generelle tilbud
til børn og af den forebyggende og støttende indsats
over for børn, herunder børn med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller med andet behov for støtte. Stk. 2. Dagtilbudene skal i samarbejde med
forældrene give børn omsorg og støtte det
enkelte barns tilegnelse og udvikling af sociale og almene
færdigheder med henblik på at styrke det enkelte barns
alsidige udvikling og selvværd og at bidrage til, at
børn får en god og tryg opvækst. | | |
Stk. 3. Dagtilbudene skal give muligheder
for oplevelser og aktiviteter, der bidrager til at stimulere
barnets fantasi, kreativitet og sproglige udvikling, samt give
barnet rum til at lege og lære og til fysisk udfoldelse,
samvær og mulighed for udforskning af omgivelserne. Stk. 4. Dagtilbudene skal give børn
mulighed for medbestemmelse og medansvar og som led heri bidrage
til at udvikle børns selvstændighed og evner til at
indgå i forpligtende fællesskaber. Stk. 5. Dagtilbudene skal medvirke til at
give børn forståelse for kulturelle værdier og
for samspillet med naturen | | |
| | 3. I § 8,
indsættes som stk. 6: Stk. 6. Dagtilbuddene skal medvirke til og
understøtte børns demokratiforståelse,
integration i og samhørighed med det danske samfund. |
§ 9.
Daginstitutioner kan drives af en eller flere kommuner eller som
selvejende institutioner efter aftale med kommunen. | | 4. I § 9
indsættes som stk. 2-3: " Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder et
administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med
kommunen, med mindre de selvejende institutioner ikke ønsker
at varetage administrationen. Stk. 3. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
administrationsbidrag efter stk. 2. |
§ 11. Kommunen
kan til puljeordninger til børn yde et tilskud pr. barn. Stk. 2. Kommunen indgår aftale med
puljeordningen om drift af ordningen | | |
| | 5. Efter § 11
indsættes: Privatinstitutioner § 11 a.
Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune godkender
privatinstitutioner, hvis de lever op til lovgivningen og kommunens
betingelser for godkendelse af dagtilbud. Kommunalbestyrelsen
fastsætter og offentliggør sine kriterier for
godkendelse. Kommunalbestyrelsen kan trække godkendelsen af
privatinstitutionen tilbage, hvis privatinstitutionen ikke lever op
til de kriterier, institutionen blev godkendt på baggrund af.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et depositum for
ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet
tilbagebetales, når kommunen har truffet
afgørelse. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (eksklusiv
støttepædagogudgifter), der er optaget i en
privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede
nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter)
pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11,
i kommunen. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i o
pholdskommunen yder et administrationsbidrag pr. barn, der er
optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
administrationsbidrag pr. barn kommunen yder til selvejende
institutioner jf. § 9, med mindre privatinstitutionen ikke
ønsker at varetage administrationen. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i
en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende
daginstitutioner i kommunen, jf. § 9. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder tilskuddene efter stk. 2, 3 og 4 fra det
tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et
tilskud til brug for dagtilbud, og barnet er optaget i
privatinstitutionen, og indtil det tidspunkt, hvor børn
almindeligvis optages i børnehaveklasse. Kommunalbestyrelsen
kan dog beslutte også at yde et tilskud efter dette
tidspunkt. Stk. 6. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
tilskud efter stk. 2, 3 og 4, søskende- og fripladstilskud i
privatinstitutioner og depositum for ansøgning om
godkendelse efter stk. 1 samt regler for det tyske mindretal. Stk. 7. Afgørelser efter stk.
1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.« |
§ 12. Kommunen
træffer afgørelse om optagelse i et dagtilbud.
Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. Kommunen kan bestemme, at selvejende daginstitutioner
efter § 9 og puljeordninger efter § 11 ikke er
omfattet af 1. pkt. Stk. 2. Kommunen fastsætter
retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud.
Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønsker
om optagelse i konkrete dagtilbud. Stk. 3. Alle børn har adgang til at
blive optaget i et dagtilbud. Kommuner uden pasningsgaranti efter
§ 15 a fastsætter en forventet længste
ventetid for optagelse i dagtilbud. Kommunen kan ikke opsige
børn fra et dagtilbud, uden at der tilbydes et andet
tilsvarende dagtilbud eller anden relevant foranstaltning. | | |
Stk. 4. Alle børn har adgang til at
blive optaget i et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen
fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om
et tilskud fra opholdskommunen til brug for dagtilbud. En kommune
kan afvise at optage børn fra andre kommuner, hvis det er
begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis
væsentlige hensyn til børn fra kommunen ellers ville
blive tilsidesat. Socialministeren fastsætter nærmere
regler om 2. pkt. | | |
| | 6. I §
12 indsættes som stk. 5: Stk. 5. Privatinstitutioner, jf.
§ 11 a, fastsætter retningslinjer for optagelse af
børn i institutionen og træffer selv afgørelse
om optagelse. Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage
børn, medmindre der ikke er plads i institutionen. Kommunen
kan ikke anvise plads i privatinstitutioner. |
§ 14. Ved alle
selvejende daginstitutioner for børn skal der oprettes en
forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre og
med repræsentation af institutionens medarbejdere. Dette
gælder dog ikke i tilfælde, hvor den selvejende
institutions bestyrelse består af et flertal af valgte
forældre. Den selvejende daginstitutions bestyrelse
udarbejder efter indhentet udtalelse fra en
forældrebestyrelse en vedtægt for styrelsen af
institutionen. Vedtægten godkendes af kommunen. Stk. 2. I selvejende daginstitutioner, hvor
der oprettes en forældrebestyrelse, skal det fastlægges
i vedtægten, at forældrebestyrelsen fastsætter
principper for institutionens arbejde og for anvendelse af en
budgetramme for institutionen samt har indstillingsret i
forbindelse med ansættelse af personale i institutionen.
Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de af
kommunen fastsatte mål og rammer og det i vedtægten
fastsatte formål og idegrundlag. Stk. 3. Lederen af den selvejende
daginstitution har den administrative og pædagogiske ledelse
af institutionen og er ansvarlig for daginstitutionens arbejde over
for forældrebestyrelsen og for bestyrelsen for den selvejende
institution. | | |
Stk. 4. Begrænsningerne i § 13,
stk. 4, om, at visse beføjelser ikke kan overlades til en
forældrebestyrelse, gælder også i forhold til en
forældrebestyrelse i selvejende daginstitutioner. | | |
| | 7. Efter § 14
indsættes: Forældreindflydelse i
privatinstitutioner § 14 a.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af privatinstitutioner
påse, at forældrene sikres indflydelse svarende til
forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner jf.
§§ 9 og 14. |
| | § 2 I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
72 af 6. februar 2004, som ændret ved lov nr. 191 af 24.
marts 2004, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 43. Når
en kommune eller en amtskommune betaler for at få
udført opgaver efter den sociale lovgivning, skal
myndigheden tage stilling til, hvorledes der skal forholdes med
formue, som kan opstå i denne forbindelse. Stk. 2. Når en myndighed overlader
opgaver efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om social service til andre end
offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave,
der udføres. | | 1. I § 43,
stk. 1, indsættes som 2. pkt. Dette gælder dog ikke formue, som opstår
i forbindelse med drift af privatinstitutioner efter § 11
a, i lov om social service. 2. I § 43,
stk. 2, indsættes som 2. pkt.: Dette gælder også for
privatinstitutioner, jf. § 11 a i lov om social
service. |