L 25 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

(Private leverandører af dagtilbud – pengene følger barnet).

Af: Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l25_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Ministeren for familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet)

(Lovforslag nr. L 25)

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud, frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v. €" pengene følger barnet) blev fremsat første gang den 31. marts 2004, lovforslag nr. L 207 (FT 2003-2004, Tillæg A sp. 7078 og 7084). Forslaget kom til 1. behandling den 20. april 2004 (FF 2003-2004, sp. 8839). Socialministeren trak forslaget tilbage.

Lovforslaget blev i forbindelse med den anden fremsættelse delt op i to lovforslag »forslag til lov om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførsel af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger)« og »forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet)«. Det sidstnævnte lovforslag var i store træk identisk med den del af lovforslag L 207, der vedrørte privatinstitutioner. Der blev dog indført en tilføjelse til formålsbestemmelsen i § 8 som stk. 6, og nye bestemmelser om administrationsbidrag til private institutioner, jf. § 9, stk. 2 og 3, og § 11 a, stk. 3.

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet) blev fremsat anden gang den 5. november 2004, lovforslag nr. L 85 (FT 2004-2005, Tillæg 2525 og 2508). Lovforslaget kom til 1. behandling den 19. november 2004 (FF 2004-2005, 1557). Lovforslaget bortfaldt imidlertid som følge af udskrivelse af folketingsvalg.

Baggrunden for lovforslaget om private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet er, at reglerne i lov om social service om kommunernes ret og pligt til at organisere dagpasningsområdet kan virke som en barriere i forhold til, at private leverandører kan etablere sig og herunder tjene penge på børnepasning. Dette medfører, at forældre ikke i tilstrækkelig grad har mulighed for at vælge dagtilbud og andre pasningsordninger i privat regi.

Lovforslaget indeholder to hovedelementer. Lettere adgang for kvalificerede private leverandører til at oprette og drive daginstitutioner som privatinstitutioner og mulighed for, at privatinstitutionerne kan trække et eventuelt overskud ud af driften. Kommunen godkender privatinstitutioner, hvis de lever op til de centralt fastsatte krav til dagtilbud og kommunens krav til dagtilbud. Kommunen kan ikke stille højere krav til privatinstitutioner end til egne institutioner.

Forældre skal i højere grad end tidligere have et frit valg, også i en periode hvor børnetallet er faldende, og antallet af dagtilbud skal reduceres. Fx får forældre i et landdistrikt bedre mulighed for at vælge at oprette en privatinstitution, hvis kommunen vælger at lukke den eneste daginstitution i området.

Lovforslaget giver også mulighed for, at virksomheder kan oprette virksomhedsbørnehaver og dermed tilbyde forældre mere fleksibilitet fx i forhold til åbningstider.

Lovforslaget skønnes samlet set at medføre kommunale merudgifter på 3,6 mio. kr. i 2005, 13,6 mio. kr. i 2006, 12,8 mio. kr. i 2007 og 8,7 mio. kr. i 2008 (2005-prisniveau). Heraf vedrører de 1,3 mio. kr. i 2005 og 5,1 mio. kr. i de resterende år merudgifter til administration af det frie valg. De 0,9 mio. kr. i 2005 og 3,6 mio. kr. i 2006 og årene frem vedrører kommunale merudgifter til administrationsbidrag til private leverandører efter lovforslaget. Endelig vedrører 1,4 mio. kr. i 2005, 4,9 mio. kr. i 2006 og 4,1 mio. kr. i 2007 merudgifter til selvejende institutioners ret til at modtage administrationsbidrag.

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.