Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. maj 2005
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel,
lov om arbejdsskadesikring og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(En styrket sygefraværsindsats med ny
visitation og opfølgning i sygedagpengesager m.v.)
§ 1
I lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 28. oktober
2004, som ændret senest ved lov nr. 1425 af 22. december
2004, foretages følgende ændringer:
1. § 7, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Arbejdsgiveren kan,
hvis det skønnes nødvendigt, forlange en
lægeerklæring af lønmodtageren.
Erklæringen skal indeholde oplysninger om uarbejdsdygtighed
på grund af sygdom og om, hvilke konkrete
funktionsbegrænsninger sygdommen medfører, til brug
for indsatsen for at fastholde lønmodtageren og fremme hel
eller delvis tilbagevenden til arbejdspladsen. Funktionsoplysninger
forudsættes afgivet ud fra en dialog mellem sygemeldte og den
praktiserende læge.«
2. I § 7 indsættes
efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Kommunen kan forlange
en lægeerklæring af sygemeldte, når det
skønnes nødvendigt og der ikke allerede foreligger en
egnet erklæring eller andre tilstrækkelige
lægelige oplysninger i form af journaludskrift fra sygehus
eller klinik, erklæring fra skadestue m.v. Erklæringen
skal dels indeholde dokumentation for sygdommen, dels
understøtte kommunens indsats for at styrke
arbejdsfastholdelse med delvis tilbagevenden til arbejdspladsen,
optræning m.v. Med henblik på at få en
målrettet erklæring skal kommunen ved anmodningen om en
erklæring give lægen relevante oplysninger samt stille
relevante spørgsmål.
Stk. 4. Lægeerklæringer
efter stk. 2 og 3 gives på blanketter godkendt af
Arbejdsmarkedsstyrelsen. Erklæringer efter stk. 2
betales af arbejdsgiveren. Erklæringer efter stk. 3
betales af kommunen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
3. § 8, stk. 1, nr.
3, affattes således:
»3) hvis den sikrede uden rimelig grund
undlader at medvirke ved kommunens opfølgningsindsats efter
kapitel 10 a.«
4. Overskriften til
kapitel 10 affattes
således:
»Varighedsbegrænsning«.
5. Efter § 23
indsættes:
»Kapitel 10 a
Visitation og
opfølgning«.
6.§ 24 affattes
således:
Ȥ 24.
Kommunen skal i løbende sygedagpengesager, hvor kommunen
ikke har modtaget en raskmelding, tilrettelægge og
gennemføre et individuelt og fleksibelt
opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens
karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger.
Stk. 2. Formålet med
opfølgningsforløbet efter stk. 1 er at sikre,
at
1) flest muligt fastholdes i arbejde og
undgår at blive udstødt fra arbejdsmarkedet, og at
2) den enkeltes sygefraværsperiode
gøres så kort som muligt.
Stk. 3. Indsatsen skal være
sammenhængende og helhedsorienteret, og kommunen skal
koordinere den kommunale indsats med indsatsen fra andre, jf.
stk. 5.
Stk. 4. Kommunen skal som led i
opfølgningsforløbet, uanset om der er tale om en hel
eller delvis sygemelding, indhente oplysningsskema, visitere, holde
samtale og foretage en samlet vurdering af behov for indsats m.v.
samt udarbejde en opfølgningsplan, jf. §§ 24
a-24 d.
Stk. 5. Kommunen skal inddrage den
sygemeldte i opfølgningen. Herudover skal kommunen efter
behov inddrage relevante aktører i opfølgningen,
herunder arbejdsplads, læge, a-kasse, faglig organisation,
arbejdsformidling, revalideringsinstitutioner, sygehuse og
sygehusafdelinger. Kommunen skal have fokus på at udvikle
samarbejdet med de praktiserende læger og med
arbejdspladserne. Kommunen skal som led i samarbejdet informere
arbejdspladsen om relevante initiativer, som kommunen
igangsætter for den sygemeldte, f.eks.
arbejdsprøvning, anden revalidering, fleksjob eller
førtidspension. Informationen forudsætter samtykke fra
den sygemeldte.
Stk. 6. Kommunen skal løbende,
herunder ved anmeldelsen, visitationen og ved hver
opfølgning, vurdere, om betingelserne for at modtage
sygedagpenge er til stede, samt om der foreligger hel eller delvis
uarbejdsdygtighed på grund af sygdom. Kommunen skal i
opfølgningsforløbet efter behov indhente
lægelige oplysninger, jf. § 7, stk. 3.
Stk. 7. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om
opfølgningen.«
7. Efter § 24
indsættes før kapitel 11:
Ȥ 24 a.
Kommunen skal have et tilstrækkeligt oplyst grundlag til at
foretage visitation og opfølgning, herunder forberede den
første samtale samt vurdere retten til fulde eller nedsatte
dagpenge. Derfor skal den sygemeldte udfylde et oplysningsskema med
relevante oplysninger til brug for kommunen. Kommunen skal sende et
oplysningsskema til sygemeldte ved anmeldelse af sygefravær i
løbende sager. Den sygemeldte skal svare senest 8 dage efter
afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre andet aftales med
kommunen.
§ 24 b.
Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter
§ 24 a og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage
en visitation til en af følgende kategorier:
1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet
er umiddelbart forestående (kategori 1).
2) Sager med risiko for langvarigt
sygeforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen
(kategori 2).
3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen
medfører et længerevarende sygeforløb (kategori
3).
Stk. 2. Kommunen fastlægger ved
visitationen efter stk. 1 proceduren for
opfølgningsforløbet, herunder samtaleform ved
første og efterfølgende opfølgninger samt
hyppighed af den løbende opfølgning.
Stk. 3. I sager, der er omfattet af
stk. 1, nr. 1, skal der senest følges op første
gang inden udgangen af 8. uge regnet fra 1. sygedag, og der skal
som minimum holdes telefonsamtale. Herefter skal der følges
op mindst hver 8. uge, og der skal ved hver opfølgning
minimum holdes telefonsamtale.
Stk. 4. I sager, der er omfattet af
stk. 1, nr. 2, skal der senest følges op første
gang inden udgangen af 8. uge regnet fra 1. sygedag, og der skal
holdes en individuel samtale. Herefter skal der følges op
mindst hver 4. uge med samtale, der som minimum hver anden gang
skal være en individuel samtale.
Stk. 5. I sager, der er omfattet af
stk. 1, nr. 3, skal der senest følges op første
gang inden udgangen af 8. uge regnet fra 1. sygedag, og der skal
som minimum afholdes telefonsamtale. Herefter skal der
følges op mindst hver 8. uge.
Stk. 6. Såfremt sygdommen
forhindrer, at der holdes individuel samtale eller telefonsamtale,
skal opfølgningen ske på anden vis.
Stk. 7. Kommunen skal foretage
revisitation ved enhver opfølgning. Ved revisitationen tages
der stilling til, om der er grundlag for overflytning til en anden
kategori, jf. stk. 1.
Stk. 8. Uanset bestemmelserne i
stk. 2-5 om visitation inden første samtale kan en
kommune, som i løbende sager holder individuelle samtaler
ved første opfølgning inden udgangen af 8. uge regnet
fra 1. sygedag, vente med at foretage den første visitation,
således at der visiteres første gang i tilknytning til
samtalen. Den første revisitation sker herefter ved 2.
opfølgning.
Stk. 9. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om de tre kategorier og
visitationen og revisitationen.
§ 24 c.
På baggrund af den første samtale efter § 24
b med sygemeldte og sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen
foretage en samlet vurdering af sygemeldtes konkrete behov for
behandling, optræning, revalidering for at fremme
arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt
iværksætte den nødvendige indsats.
Stk. 2. På baggrund af hver
efterfølgende opfølgning skal kommunen foretage en ny
samlet vurdering af sygemeldtes behov for indsats.
Stk. 3. Kommunen skal ved hver
opfølgning tage stilling til, om der er behov for anden
indsats, herunder om der er behov for hjælp til sygemeldtes
familie.
§ 24 d.
Kommunen skal ved første samtale tage stilling til
udarbejdelsen af en opfølgningsplan med særlig fokus
på arbejdsfastholdelse og tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Planen, som senest skal udarbejdes i umiddelbar forlængelse
af den anden opfølgning, skal indeholde mål for
opfølgningen, og den konkrete opfølgningsindsats skal
fremgå af planen. Planen skal sikre overblik og koordination
af indsatsen i den enkelte sag.
Stk. 2. Kommunen skal i umiddelbar
forlængelse af de efterfølgende opfølgninger
justere og udbygge opfølgningsplanen.
Stk. 3. Den sygemeldte skal have
planen udleveret. Ved væsentlige justeringer af planen under
de efterfølgende opfølgninger udleveres planen til
den sygemeldte.
§ 24 e.
Kommunen skal som led i at arbejdsfastholde sygemeldte fremme
gradvis tilbagevenden til arbejdspladsen og understøtte, at
sygemeldte har kontakt med arbejdspladsen under et
sygeforløb. Som udgangspunkt besluttes gradvis tilbagevenden
i enighed mellem kommunen, virksomheden og den sygemeldte. Kommunen
skal dog træffe afgørelse om nedsatte dagpenge ved
delvis uarbejdsdygtighed, selv om der ikke kan opnås enighed,
hvis det vurderes, at der burde være mulighed for en gradvis
tilbagevenden.
Stk. 2. Kommunen skal i alle sager med
gradvis tilbagevenden sikre, at den sygemeldte genoptager arbejdet
i fuldt omfang så hurtigt som muligt.«
8. Før kapitel 11
indsættes:
»Kapitel 10 b
Andre aktører
§ 24 f.
Kommunen kan som led i at styrke opfølgningsindsatsen
overlade opgaver til andre aktører. Ansvaret for indsatsen
påhviler fortsat kommunen.
Stk. 2. Kommunen udarbejder en
opfølgningsplan, inden anden aktør inddrages. I
planen fastsættes den anden aktørs indsats m.v.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om, hvordan indsatsen kan varetages af
andre aktører.
§ 24 g.
Kommunen videregiver oplysninger til en anden aktør om en
persons helbred, beskæftigelsesprofil, sygeforløb,
modtagne ydelser og øvrige forhold, som er nødvendige
for den anden aktørs gennemførelse af den aftalte
opfølgningsindsats. Den anden aktør må ikke
benytte de modtagne oplysninger eller registrere nye oplysninger
til andre formål end dem, som er aftalt ved
opgavevaretagelsen.«
9. I § 30 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Der kan ikke ydes
refusion, så længe kommunen ikke opfylder sin pligt til
at følge op efter kapitel 10 a.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
10. I § 41 a ændres
»§§ 6, 7, 20, 24, 26, 27 og 28« til:
»§§ 6, 7, 20, 24, 24 a-24 d, 26, 27 og
28«.
§ 2
I lov nr. 422 af 10. juni 2003 om
arbejdsskadesikring, som ændret senest ved § 11 i
lov nr. 1383 af 20. december 2004, foretages følgende
ændring:
1. I § 37 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Til brug for behandling
af sager efter lov om arbejdsskadesikring og opfølgning af
sager efter § 24 i lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel kan Arbejdsskadestyrelsen og kommuner udveksle
oplysninger om oprettelse af arbejdsskadesager og sager om
sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension.
Udvekslingen kan ske automatisk og uden borgerens
samtykke.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 3
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
72 af 6. februar 2004, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 1442 af 22. december 2004, foretages følgende
ændringer:
1. I § 7, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«: », samt personer, der er
omfattet af et opfølgningsforløb efter kapitel 10 a i
lov om dagpenge ved sygdom og fødsel«.
2. Efter § 12
c indsættes som ny paragraf:
Ȥ 12 d. Til
brug for behandling af sager efter lov om arbejdsskadesikring og
opfølgning af sager efter § 24 i lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel kan Arbejdsskadestyrelsen og
kommuner udveksle oplysninger om oprettelse af arbejdsskadesager og
sager om sygedagpenge, revalidering, fleksjob og
førtidspension. Udvekslingen kan ske automatisk og uden
borgerens samtykke.«
3. I § 43, stk. 2,
indsættes efter »lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«: », lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel«.
4. I § 43, stk. 3,
indsættes efter »29«: », 31«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.