L 20 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om integration af udlændinge i Danmark.

(Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser m.v., udvidelse af kontrolbeføjelser, indførelse af sanktioner, hurtig beskæftigelsesindsats m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l20_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om integration af udlændinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser mv., udvidelse af kontrolbeføjelser, indførelse af sanktioner, hurtig beskæftigelsesindsats mv.)

(Lovforslag nr. L 20).

Det foreliggende lovforslag er en genfremsættelse af lovforslag L 89, der blev fremsat for Tinget den 11. november 2004, med ændringer som vedtaget ved 2. behandlingen den 13. januar 2005.

Lovforslaget indeholder følgende elementer:

1. I lov om arbejdsløshedsforsikring hæves minimumssanktionerne for svig i forbindelse udbetaling af dagpenge mv. Endvidere udvides Arbejdsdirektoratets beføjelser i forbindelse med kontrolaktioner.

2. I lov om aktiv socialpolitik indføres der nye sanktioner for kontanthjælpsmodtagere og starthjælpsmodtagere, der uberettiget får udbetalt ydelse, samtidig med at de arbejder.

3. I lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel indføres nye sanktioner for arbejdsgivere, der får dagpengerefusion, samtidig med at den sygemeldte er i arbejde hos arbejdsgiveren.

4. I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indføres der pligt for Arbejdsformidlingen henholdsvis kommunerne til straks at sørge for en hurtig beskæftigelsesindsats for personer, der under en kontrolaktion træffes som ansat, og som samtidig uberettiget får udbetalt dagpenge, kontanthjælp eller starthjælp, eller hvor der kan rejses tvivl om pågældendes generelle rådighed.

5. I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område udvides kommunernes beføjelser i forbindelse med kontrolaktioner.

6. I lov om integration af udlændinge i Danmark indføres der nye sanktioner for udlændinge, der uberettiget får udbetalt introduktionsydelse, samtidig med at de arbejder. Reglerne svarer til de foreslåede regler i lov om aktiv socialpolitik om tilbagebetaling af starthjælp. Endvidere foreslås det, at kommunerne, såfremt de modtager oplysninger om, at en udlænding, der modtager introduktionsydelse, træffes i beskæftigelse i forbindelse med en offentlig kontrolaktion, får pligt til at iværksætte en hurtig beskæftigelsesindsats i lighed med de foreslåede regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Formålet med forslaget er at bekæmpe misbruget af sociale ydelser mv. i de tilfælde, hvor personer uberettiget modtager dagpenge mv., samtidig med at personerne arbejder.

For at imødegå misbruget foreslår regeringen, at de administrative sanktioner ved misbrug af dagpenge og andre ydelser efter arbejdsløshedsforsikringsloven sættes op. Samtidig foreslår regeringen, at der indføres nye sanktioner ved misbrug af ydelser efter lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark samt ved misbrug af arbejdsgiveres dagpengerefusion efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. På disse områder er der i dag ikke administrative sanktioner ved misbrug af reglerne.

Endvidere foreslås en hurtig beskæftigelsesindsats over for personer, der under en kontrolaktion træffes som ansatte, og som samtidig uberettiget får udbetalt dagpenge eller andre sociale ydelser, eller hvor der kan rejses tvivl om pågældendes generelle rådighed. Endelig foreslås det, at Arbejdsdirektoratets og kommunernes kontrolbeføjelser udvides. I forbindelse hermed foreslås det, at direktøren for Arbejdsdirektoratet får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at arbejdsgivere dagligt skal registrere i en "logbog", hvem der er beskæftiget i virksomheden, hvilket tidsrum de er beskæftiget, og hvilken løn der skal udbetales. Arbejdsdirektoratet og kommunerne får hjemmel til at pålægge arbejdsgivere, der ikke har orden i papirerne, at føre "logbog".

Forslaget skønnes samlet at betyde en mindreudgift for det offentlige af mindre omfang. Forslaget skønnes endvidere at betyde en begrænset administrativ merbelastning for det offentlige i forbindelse med forslaget om en hurtig beskæftigelsesindsats for at afprøve den generelle rådighed for personer, der uberettiget modtager sociale ydelser, samtidig med at de arbejder. Forslaget har herudover ingen administrative konsekvenser af betydning for det offentlige.

Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet. De regler, der skal fastsættes administrativt om arbejdsgiveres pligt til dagligt at registrere, hvem der er ansat i virksomheden mv., vil blive forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med henblik på en eventuel undersøgelse af de administrative konsekvenser for erhvervslivet i et af Erhvervs- og Selskabstyrelsens virksomhedspaneler.

Forslaget har ingen miljø- eller ligestillingsmæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2005.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.