Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik,
lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om integration af
udlændinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale
ydelser mv., udvidelse af kontrolbeføjelser,
indførelse af sanktioner, hurtig beskæftigelsesindsats
mv.)
(Lovforslag nr. L 20).
Det foreliggende lovforslag er en
genfremsættelse af lovforslag L 89, der blev fremsat for
Tinget den 11. november 2004, med ændringer som vedtaget ved
2. behandlingen den 13. januar 2005.
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
1. I lov om arbejdsløshedsforsikring
hæves minimumssanktionerne for svig i forbindelse udbetaling
af dagpenge mv. Endvidere udvides Arbejdsdirektoratets
beføjelser i forbindelse med kontrolaktioner.
2. I lov om aktiv socialpolitik indføres
der nye sanktioner for kontanthjælpsmodtagere og
starthjælpsmodtagere, der uberettiget får udbetalt
ydelse, samtidig med at de arbejder.
3. I lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel indføres nye sanktioner for arbejdsgivere, der
får dagpengerefusion, samtidig med at den sygemeldte er i
arbejde hos arbejdsgiveren.
4. I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
indføres der pligt for Arbejdsformidlingen henholdsvis
kommunerne til straks at sørge for en hurtig
beskæftigelsesindsats for personer, der under en
kontrolaktion træffes som ansat, og som samtidig uberettiget
får udbetalt dagpenge, kontanthjælp eller
starthjælp, eller hvor der kan rejses tvivl om
pågældendes generelle rådighed.
5. I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område udvides kommunernes
beføjelser i forbindelse med kontrolaktioner.
6. I lov om integration af udlændinge i
Danmark indføres der nye sanktioner for udlændinge,
der uberettiget får udbetalt introduktionsydelse, samtidig
med at de arbejder. Reglerne svarer til de foreslåede regler
i lov om aktiv socialpolitik om tilbagebetaling af
starthjælp. Endvidere foreslås det, at kommunerne,
såfremt de modtager oplysninger om, at en udlænding,
der modtager introduktionsydelse, træffes i
beskæftigelse i forbindelse med en offentlig kontrolaktion,
får pligt til at iværksætte en hurtig
beskæftigelsesindsats i lighed med de foreslåede regler
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Formålet med forslaget er at
bekæmpe misbruget af sociale ydelser mv. i de tilfælde,
hvor personer uberettiget modtager dagpenge mv., samtidig med at
personerne arbejder.
For at imødegå misbruget
foreslår regeringen, at de administrative sanktioner ved
misbrug af dagpenge og andre ydelser efter
arbejdsløshedsforsikringsloven sættes op. Samtidig
foreslår regeringen, at der indføres nye sanktioner
ved misbrug af ydelser efter lov om aktiv socialpolitik og lov om
integration af udlændinge i Danmark samt ved misbrug af
arbejdsgiveres dagpengerefusion efter lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel. På disse områder er der i dag ikke
administrative sanktioner ved misbrug af reglerne.
Endvidere foreslås en hurtig
beskæftigelsesindsats over for personer, der under en
kontrolaktion træffes som ansatte, og som samtidig
uberettiget får udbetalt dagpenge eller andre sociale
ydelser, eller hvor der kan rejses tvivl om pågældendes
generelle rådighed. Endelig foreslås det, at
Arbejdsdirektoratets og kommunernes kontrolbeføjelser
udvides. I forbindelse hermed foreslås det, at
direktøren for Arbejdsdirektoratet får hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om, at arbejdsgivere dagligt
skal registrere i en "logbog", hvem der er beskæftiget i
virksomheden, hvilket tidsrum de er beskæftiget, og hvilken
løn der skal udbetales. Arbejdsdirektoratet og kommunerne
får hjemmel til at pålægge arbejdsgivere, der
ikke har orden i papirerne, at føre "logbog".
Forslaget skønnes samlet at betyde en
mindreudgift for det offentlige af mindre omfang. Forslaget
skønnes endvidere at betyde en begrænset administrativ
merbelastning for det offentlige i forbindelse med forslaget om en
hurtig beskæftigelsesindsats for at afprøve den
generelle rådighed for personer, der uberettiget modtager
sociale ydelser, samtidig med at de arbejder. Forslaget har
herudover ingen administrative konsekvenser af betydning for det
offentlige.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet. De
regler, der skal fastsættes administrativt om arbejdsgiveres
pligt til dagligt at registrere, hvem der er ansat i virksomheden
mv., vil blive forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med henblik
på en eventuel undersøgelse af de administrative
konsekvenser for erhvervslivet i et af Erhvervs- og
Selskabstyrelsens virksomhedspaneler.
Forslaget har ingen miljø- eller
ligestillingsmæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.