L 174 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. (Præmiering af ekstra
praktikpladser og udbetaling af ydelser til elever i
erhvervsuddannelse plus).
Fremsat den 10. juni 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion
(Præmiering af ekstra praktikpladser og
udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretages
følgende ændringer:
1. I § 13
indsættes efter 1. pkt.:
"Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer
endvidere ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus (eud+), der
er nævnt i § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder
administrationsudgifter, afholdes af Undervisningsministeriet.
§ 22, stk. 3, 2.-4. pkt., finder tilsvarende anvendelse."
2. Kapitel
6 affattes således:
"Kapitel 6
Præmiering af ekstra
praktikpladser
§ 16. Arbejdsgivernes Elevrefusion yder
efter bestemmelserne i stk. 2-4, og regler fastsat i medfør
af stk. 5 en økonomisk præmie til de i § 2, stk.
1, nævnte arbejdsgivere for merbeskæftigelse i
praktikpladser.
Stk. 2. Præmien ydes for
merbeskæftigelse i praktikpladser opgjort på dagsbasis
for perioden fra den 1. oktober til den 30. september
(præmieringsåret) i forhold til den gennemsnitlige
beskæftigelse i praktikpladser i den pågældende
virksomhed i de tre foregående præmieringsår.
Elever, jf. stk. 4, indgår i beregningen for den periode,
hvor arbejdsgiveren er fritaget for det i § 18 nævnte
bidrag for den pågældende elev.
Stk. 3. Præmien beregnes efter
præmieringsårets afslutning på grundlag af en
præmieringssats på 20.000 kr. pr. merbeskæftiget
elev i et år. Ved beregningen af merbeskæftigelsen
fradrages for hver arbejdsgiver beskæftigelse i
praktikpladser i 30 dage. Præmien udbetales efter
præmieringsårets afslutning.
Stk. 4. Præmie efter stk. 1 ydes kun
for elever, som har uddannelsesaftaler inden for de i § 4,
stk. 1, nævnte uddannelser, og som har gennemført
prøvetiden i virksomheden.
Stk. 5. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion fastsætter nærmere regler om
præmiens beregning, dens udbetaling, herunder
efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om
administrationen af ordningen i øvrigt.«
3. §
18 affattes således:
"§ 18. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes
Elevrefusion til dækning af udgifter i medfør af
kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i
medfør af kapitel 3, 4 og 6, herunder
administrationsudgifter. Bidraget udgør 1.090 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2006 pris- og
lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for pris-
og lønudviklingen med 2 procent tillagt den i § 3 i lov
nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering nævnte
tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
Stk. 2. Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
betaler bidrag på 530 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Elevrefusion, som
overfører beløbet kvartalsvis til
Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte
bidrag opkræves samlet[som ét bidrag]."
4. I § 19, stk. 1, 1. pkt .,
ændres "den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til
dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1," til: "bidrag
som nævnt i § 18, stk. 1,".
5. I § 19, stk. 2 , ændres
"efter § 18 vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget,
der medgår til dækning af udgifterne efter § 1,
stk. 1, " til; " som nævnt i § 18, stk. 1,".
6. I § 20, stk. 1, 1. pkt .
indsættes efter "Bidrag". "efter § 18".
7. § 20, stk. 4 , affattes
således:
»Stk. 4. Der betales ikke bidrag for
følgende uddannelsessøgende, der har skriftlig aftale
med arbejdsgiveren om gennemførelse af et
uddannelsesforhold:
1) Elever i erhvervsuddannelser, landbrugets
grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
og erhvervsgrunduddannelser.
2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor
både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller i
henhold til lov.
3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år
i praktikuddannelse, der
a) er aftalt eller godkendt af vedkommende
overenskomstparter eller vedkommende brancheorganisation eller
b) er fastsat af en offentlig myndighed som
betingelse for at opnå en autorisation eller lignende eller
som betingelse for at deltage i eller afslutte en
videregående uddannelse.
4) Elever, der gennemgår uddannelsen til
træningsterapeut på Optræningscentret i
Karlslunde.«
8. I § 20 indsættes som
stk. 5 :
»Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om, hvilke uddannelser der
berettiger til bidragsfritagelse.«
9. I § 22, stk. 1 , ophæves
1. punktum.
10. I § 22, stk. 2 , udgår
"2. pkt.".
11. § 38 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
juli 2005, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 1, har virkning fra
den 1. januar 2005.
Stk. 3. Bidragssatsen i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion § 18, stk. 1., som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, har virkning fra og med beregningen af
bidrag for 1. kvartal 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Det er regeringens mål, at andelen af en
ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse,
skal hæves fra 78 pct. til mindst 85 pct. i 2010 og mindst 95
pct. i 2015. For at nå målet vil regeringen bl.a. sikre
flere rigtige praktikpladser og præmiere virksomheder, der
opretter ekstra praktikpladser inden for de erhvervsrettede
ungdomsuddannelser gennem en præmieringsordning. Målet
er, at der i 2006 er oprettet 3.000 ekstra praktikpladser i forhold
til antallet af praktikpladser i 2004. Med dette lovforslag
tilvejebringes det retlige grundlag for en sådan
præmieringsordning.
Ordningen skal iværksættes
umiddelbart og administreres inden for rammerne af Arbejdsgivernes
Elevrefusion (AER).
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) er en
selvejende institution, der har til formål at finansiere og
administrere refusions- og tilskudsordninger, som skal medvirke til
at skaffe det fornødne antal praktikpladser for
uddannelsessøgende. AERs kærneopgave er via
opkrævede formålsbestemte arbejdsgiverbidrag at
finansiere og administrere lønrefusion til arbejdsgivere,
der har udbetalt løn under skoleophold til visse elever i
henhold til uddannelsesaftaler, tilskud til arbejdsgiverudgifter
til befordringsgodtgørelse til elever, mobilitetsfremmende
ydelser og andre ydelser, der kan skaffe flere elever i praktik og
dermed sikre en veluddannet arbejdsstyrke for erhvervslivet og
virksomheder. Herudover opkræver AER et fast bidrag, der
medgår til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse m.v. Endvidere administreres den bidragsordning,
som alle arbejdsgivere betaler til, og som bl.a. finansierer AERs
udgifter. Bidraget betales dog ikke for uddannelsessøgende i
en række uddannelser, herunder uddannelser der berettiger til
lønrefusion. I forbindelse med varetagelsen af disse opgaver
indhenter AER oplysninger, som vil kunne anvendes direkte ved
administrationen af den foreslåede
præmieringsordning.
2. Forslagets indhold
2.1. Præmiering af ekstra
uddannelsespladser
Med forslaget præmieres hver af de
arbejdsgivere, der i perioden fra den 1. oktober til den 30.
september (præmieringsåret) har haft større
beskæftigelse i praktikpladser end i et gennemsnit af de tre
foregående præmieringsår, og som derved bidrager
til at nedbringe andelen af unge, der ikke gennemfører en
ungdomsuddannelse, og medvirker til at sikre tilgangen af unge med
de fornødne kvalifikationer til erhvervslivet. Det
foreslås, at præmien fastsættes til 20.000 kr.
for merbeskæftigelse i et år for en elev. Beregningen
af præmien til en arbejdsgiver sker for antallet af dage med
merbeskæftigelse hos arbejdsgiveren. Elever indgår ved
beregningen for den periode, hvor arbejdsgiveren er fritaget for
AER-bidrag for den pågældende elev. Det foreslås,
at der ved beregningen af merbeskæftigelsen for hver
arbejdsgiver fradrages beskæftigelse i 30 dage.
For at gøre ordningen så
ubureaukratisk som muligt baseres den på oplysninger, der
allerede indhentes af AER i forbindelse med varetagelsen af dens
øvrige opgaver. I forbindelse med administrationen af
fritagelsen for bidrag for uddannelsessøgende med
uddannelsesaftale i visse uddannelser indberettes løbende
beskæftigelsen for disse uddannelsessøgende. Dette
gør det bl.a. muligt at præmiere
merbeskæftigelse på dagsbasis.
Præmieringsordningen foreslås at
omfatte arbejdsgivere, der er omfattet af Arbejdsgivernes
Elevrefusion. Arbejdsgivere, der er undtaget fra loven, jf. lovens
§ 2, stk. 2, er således ikke omfattet af ordningen.
Det skønnes, at
præmieringsordningen årligt vil omfatte
merbeskæftigelse svarende til 12.500 €" 14.500
præmieberettigende elever i et år.
I beregningen af præmien indgår
uddannelsessøgende i uddannelser, der berettiger en
arbejdsgiver til refusion fra AER for afholdte lønudgifter i
forbindelse med skoleophold dvs.
Uddannelser i henhold til lov om
erhvervsuddannelser.
Landbrugets grunduddannelser.
Grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser.
Uddannelser, der efter beslutning truffet af
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med
erhvervsuddannelser.
Det er en forudsætning for
præmieringen, at eleven har overstået
prøvetiden, men prøvetiden indgår i
præmieberegningen.
Præmieringen omfatter alle former for
gyldige uddannelsesaftaler inden for erhvervsuddannelserne dvs.
Ordinære uddannelsesaftaler, hvor
virksomhed og elev indgår en aftale, der omfatter hele
uddannelsesforløbet.
Restuddannelsesaftaler med elever, der fx har
været i skolepraktik eller i et afbrudt
uddannelsesforhold.
Ordinære kombinationsaftaler, hvor to
eller flere virksomheder tilsammen varetager et helt
uddannelsesforløb for en elev.
Korte uddannelsesaftaler (forsøg),
hvor eleven over tid indgår aftaler, der dækker hele
praktikdelen af uddannelserne. Korte uddannelsesaftaler omfatter
mindst en praktikperiode og et skoleophold.
Flex-kombinationsaftaler (forsøg),
hvor eleven over tid indgår aftaler, der dækker hele
praktikdelen af uddannelserne. Kun virksomheder, der er godkendt
til at gennemføre en del af praktiktiden i en uddannelse,
kan indgå flex-kombinationsaftaler
Delaftaler med elever i skolepraktik
Det er uden betydning, om der ydes
løntilskud fra anden side.
Ordningen foreslås at få virkning
umiddelbart, hvilket i praksis vil sige første gang for det
præmieringsår, der går fra den 1. oktober 2004
til den 30. september 2005. Hermed præmieres arbejdsgivere,
der i 2004 gjorde en ekstra indsats og bidrog til, at antallet af
indgåede uddannelsesaftaler efter flere års fald steg i
2004.
2.2. Regulering af bidrag til
AER.
Det foreslås, at det formålsbestemte
arbejdsgiverbidrag, der primært finansierer ydelser til
arbejdsgiverne, reguleres fra 950 kr. til 1.090 kr. årligt
pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. Reguleringen skal ses i
lyset af, at arbejdsgiverbidraget ikke har været reguleret
for pris- og lønudviklingen siden 2002 og endvidere blev
nedsat med 60 kr. med virkning fra 2002. Det foreslås, at det
formålsbestemte arbejdsgiverbidrag fra 2007 årligt
reguleres for pris- og lønudviklingen. Baggrunden herfor er,
foruden udgiften til den nye præmieringsordning, at AERs
udgifter til lønrefusion er stigende som følge af, at
lønniveauet for uddannelsessøgende stiger.
Bidraget på 530 kr. til godtgørelse
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
berøres ikke og videreføres uændret.
Bidragene opkræves samlet, og set fra
virksomhedernes synsvinkel betyder ændringsforslaget en
synliggørelse af, hvad bidraget til AER anvendes til,
samtidig med at den enkelte virksomhed ikke påføres
nye administrative opgaver, idet bidragsopkrævningen vil ske
som hidtil.
Det tydeliggøres, at bidraget består
af to dele, en formålsbestemt afgift, der reguleres for pris-
og lønudviklingen, og en fiskal afgift, der ikke
reguleres.
2.3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for AER
AER vil skønsmæssigt blive
påført ekstraudgifter på 240-285 mio. kr.
årligt som følge af præmieringsordningen.
Udgifterne fordeler sig på posterne præmieudgifter,
lønrefusionsudgifter, etablering og administration som vist
i oversigten. Den samlede stigning i antallet af indgåede
præmieberettigende aftaler forventes at blive 4.000,
altså 1.000 flere end måltallet på 3.000 pladser.
Det skyldes, at den foreslåede ordning har virkning fra den
1. oktober 2004.
Den foreslåede regulering af det
formålsbestemte AER-bidrag fra 950 kr. til 1.090 kr. med
efterfølgende regulering, vil medføre årlige
ekstraindtægter på cirka 280 mio. kr. fra og med
2006.
Oversigt over de
økonomiske konsekvenser for AER
Mio. kr. | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Dispositionsfond før
præmieordning, ultimo året | 477 | 360 | 213 | 26 | -188 |
Udgifter til præmiering | 270 | 252 | 224 | 224 | 224 |
Udgifter til lønrefusion | 10 | 25 | 22 | 13 | 13 |
Udgifter til etablering af
administration | 1,9 | - | - | - | - |
Udgifter til administration | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 |
Øgede indtægter ved
forhøjelse af AER-bidraget | 0 | 280 | 280 | 280 | 280 |
Dispositionsfond efter indførelse af
præmieordning og forhøjelse af AER-bidraget | 192 | 75 | -42 | -189 | -305 |
2.4. Udbetaling af ydelser til
elever i erhvervsuddannelse plus.
Det følger af § 67 a, stk. 4, i lov
om erhvervsuddannelser, at undervisningsministeren for
skolepraktikuddannelsen og erhvervsuddannelse plus (eud+) kan
fastsætte regler om tilskud til delvis dækning af de
faglige udvalgs udgifter til svendeprøver samt regler om
økonomisk støtte til elever til værktøj,
værnemidler, befordring og lignende, hvis elever med
uddannelsesaftale i det pågældende hovedforløb
er berettiget til at modtage sådanne ydelser fra
arbejdsgiveren. AER administrerer i dag i henhold til AER-lovens
§ 13 udbetaling af disse ydelser til skolepraktikelever. Det
foreslås, at AER også administrerer udbetalingen til
eud+-elever. Undervisningsministeriet afholder de med ordningen
forbundne udgifter, herunder administrationsudgifter. Forslaget har
ingen administrative konsekvenser for AER af betydning.
Endelig indeholder lovforslaget enkelte
ændringer af teknisk karakter
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om præmiering af ekstra
praktikpladser medfører øgede statslige udgifter
på ca. 16 mio. kr. årligt som følge af det
forhøjede AER-bidrag. Præmieindtægterne
forventes at udgøre ca. 4 mio. kr. årligt.
Statens udgifter til ydelser til elever i
erhvervsuddannelse plus (eud+) forventes at beløbe sig til
cirka 1 mio. kr. og finansieres af rammen til erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse parallelt med de øvrige udgifter
til eud+. Beløbet er indbudgetteret på finansloven for
2005.
Kommuner og amtskommuner berøres som
arbejdsgivere på samme måde som erhvervslivet, jf.
afsnit 4. Kommunernes ekstraudgifter til AER-bidrag beløber
sig skønsmæssigt til ca. 55 mio. kr. årligt.
Kommunernes præmieindtægter forventes at udgøre
ca. 14 mio. kr. årligt. Amtskommunernes udgifter
beløber sig skønsmæssigt til ca. 18 mio. kr.
Kommunernes og amtskommunernes præmieindtægter vil
afhænge af, hvor mange ekstra pladser de opretter. Under
forudsætning af, at andelen Amtskommunernes
præmieindtægter forventes at udgøre ca. 17 mio.
kr. årligt.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Præmieringsordningen foreslås
finansieret ved regulering af AER-bidraget, jf. den under afsnit
2.2 nævnte regulering.
Ordningen indebærer, at arbejdsgiverne
modtager en kontant præmiering fra AER for
merbeskæftigelse i praktikpladser for en elev i et år
med en præmieringssats på 20.000 kr.
Ordningen har ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet, idet ordningen baseres på allerede
eksisterende data og registreringer i AER.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Umiddelbart før fremsættelsen er
lovforslaget sendt til orientering til følgende:
Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Dansk Arbejdsgiverforening,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Håndværksrådet, Dansk Landbrug,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Bornholms
Regionskommune, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Landssammenslutningen af handelsskoleelever, Interesseorganisation
for handelsskolernes ledelser (HFI), Foreningen af skoleledere ved
tekniske skoler, Handelsskolernes Lærerforening, Dansk
Teknisk Lærerforbund, Handelsskolernes Bestyrelsesforening,
Foreningen af Landbrugsskoler, Danmarks Erhvervsskoleforening,
Arbejdsgivernes Elevrefusion, Danmarks Evalueringsinstitut, De
Samvirkende Invalideforeninger, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Kommunernes Revision Rigsrevisionen og
Datatilsynet.
Endvidere er lovforslaget lagt frem på
Undervisningsministeriets hjemmeside.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Stat , amter og kommuner forventes at
få en indtægt ved præmieringsordningen på
37 mio. kr. | Det regulerede AER-bidrag medfører
merudgifter for stat, amter og kommuner på 85 mio. kr.
årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Samlet præmiering af arbejdsgivere
på 187-233 mio. kr. årligt | Øgede udgifter ved regulering af
AER-bidraget på 195 mio. kr. årligt |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget om, at Arbejdsgivernes Elevrefusion
skal administrere udbetalingen af tilskud til befordring,
værktøj, værnemidler og lignende til elever i
erhvervsuddannelse plus, (eud+), stilles for at tilvejebringe samme
ordning for udbetaling af de nævnte tilskud til eud+-elever
som til elever i skolepraktik. Det er planen, at der indtil videre
skal gælde samme regler, som er fastsat for
skolepraktikelever af AER om udbetaling af støtte til
udgifter til befordring, værktøj og værnemidler,
jf. § 6, stk. 3, i lov nr. 1228 af 27. december 2003 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Eleverefusion, lov om
erhvervsuddannelser, lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om produktionsskoler. Det
drejer sig om bekendtgørelse nr. 998 af 9. december 2002 og
bekendtgørelse nr. 1034 af 26. november 2001 og
bekendtgørelse nr. 21 af 16. januar 2005 om tilskud til
svendeprøver. Klager over AERs afgørelser vedr.
ydelser til eud+-elever kan indbringes for det ankenævn, der
er nedsat i henhold til lovens § 27.
Til nr. 2
Gældende bestemmelser i lovens kapitel 6
omhandler tilskud til praktikpladser. Denne tilskudsordning er
imidlertid bortfaldet. Det foreslås, at bestemmelserne om den
nye præmieringsordning indsættes i kapitel 6 i stedet
for tilskudsordningen. Da bestemmelsen i gældende § 16,
stk. 3, indeholder en angivelse af uddannelser, hvortil der i
§ 20, stk. 4, henvises som berettigende til bidragsfritagelse,
foreslås de pågældende uddannelser indskrevet i
§ 20, stk. 4. Denne placering er mere hensigtsmæssig, da
§ 20 omhandler bidragsordningen. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 5.
§ 16, stk. 1
Forslaget fastlægger, at
præmieringsordningen gælder for arbejdsgivere, der er
omfattet af Arbejdsgivernes Elevrefusion. Uden for ordningen falder
religiøse samfund, der er fritaget for afgiftspligt i
medfør af § 2 a, stk. 1, nr. 1, i lov om afgift af
lønsum m.v. samt Julemærkefonden.
§ 16, stk. 2
Forslaget fastlægger, at præmie
udbetales for merbeskæftigelse i praktikpladser i en
virksomhed i perioden fra den 1. oktober til den 30. september
(præmieringsåret) i forhold til den gennemsnitlige
beskæftigelse i praktikpladser i den pågældende
virksomhed i de tre foregående år.
§ 16, stk. 3
Efter forslaget beregnes præmiens
størrelse til en virksomhed på grundlag af en
præmieringssats på 20.000 kr. for
merbeskæftigelse i et år for en elev i forhold til
antallet af dage, den pågældende virksomhed har haft
merbeskæftigelse i praktikpladser. Beregningen vil ske
på grundlag af oplysninger, som allerede i dag løbende
indberettes til AER i forbindelse med administrationen af
arbejdsgiveres fritagelse for betaling af bidrag for elever i visse
uddannelser. Registreringen gør det muligt at opgøre
beskæftigelsen i uddannelsespladser på dagniveau, og
det er teknisk muligt at udbetale præmie for
merbeskæftigelse for én dag. Ved beregningen af
merbeskæftigelsen fradrages dog hos hver arbejdsgiver 30
dages beskæftigelse. Beregningen af præmien og
udbetalingen sker efter præmieringsårets
udløb.
§ 16, stk. 4
Forslaget angiver, hvilke elever der
berettiger til præmie. Det drejer sig om elever, der har
overstået prøvetiden hos arbejdsgiveren i uddannelser,
der berettiger arbejdsgiveren til refusion for udbetalt løn
under skoleophold, jf. AER-lovens § 4, stk. 1. Det er dog ikke
en betingelse, at der faktisk udbetales lønrefusion. I
præmieberegningen indgår alle former for gyldige
uddannelsesaftaler inden for de grupper af uddannelser, der er
nævnt i AER- lovens § 4, stk. 1. De i § 4, stk. 1,
nævnte uddannelser er:
1) Erhvervsuddannelser.
2) Landbrugets grunduddannelser.
3) Grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser.
4) Uddannelser, der efter beslutning truffet af
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med
erhvervsuddannelser. Det er for tiden erhvervsfiskeruddannelsen og
farmakonomuddannelsen.
Hvis der er prøvetid i aftaleforholdet
mellem eleven og virksomheden, indgår eleven først i
præmieberegningen, når prøvetiden er
gennemført. Prøvetiden indgår herefter i
beregningsgrundlaget.
§ 16, stk. 5
Forslaget bemyndiger bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion til at fastsætte regler om
beregningen af præmien, om dens udbetaling, herunder om
efterregulering, om evt. modregning eller tilbagebetaling og om
administrationen i øvrigt af ordningen. I kvartalet efter
præmieringsårets slutning opgør AER
beskæftigelsen i praktikpladser i præmieringsåret
og sammenholder beskæftigelsen med den gennemsnitlige
beskæftigelse i de tre foregående
præmieringsår. I tilfælde af
merbeskæftigelse udbetales præmie til de
pågældende abejdsgivere. Da kun elever, der har
overstået prøvetiden (tre måneder) berettiger
til præmie, men praktikperioden i øvrigt indgår
i præmieberegningen, vil der skulle foretages en
efterregulering for elever, hvis prøvetid ikke var
overstået inden udgangen af præmieringsåret. De
nævnte forhold vil blive reguleret med hjemmel i
bemyndigelsen.
Til nr. 3
Det foreslås, at det formålsbestemte
arbejdsgiverbidrag, der primært finansierer ydelser til
arbejdsgiverne, reguleres fra 950 kr. til 1.090. Det
foreslås, at det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag fra
2007 årligt reguleres for pris €" og
lønudviklingen.
Bidraget, der overføres til
Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse m.v., vil fortsat være fikseret med det i
loven angivne beløb på 530 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget.
Det foreslås, at de to bidrag
opkræves samlet som et bidrag, således at
arbejdsgiverne ikke påføres nye administrative
opgaver. Det samlede bidrag udgør i 2006 1.620 kr. AER vil
gennemføre den nødvendige synliggørelse over
for arbejdsgiverne i form af en særskilt orientering til alle
bidragspligtige arbejdsgivere i forbindelse med, at de modtager den
første bidragsopkrævning, der er påvirket af
ændringen og bidragsreguleringen. Herudover vil AER orientere
vis sin hjemmeside www.aer.dk.
Til nr. 4-6, 9 og 10
Der er tale om tekniske ændringer som
konsekvens af forslaget til nr. 3.
Til nr. 7 og 8
Forslagene er en teknisk konsekvens af, at
præmieringsordningen foreslås indskrevet i kapitel 6 i
stedet for den tidligere tilskudsordning, jf. det til nr. 2
anførte. Gruppen af uddannelsessøgende, der fritages
fra bidragsbetaling, er den samme som hidtil.
Til nr. 11
§ 38 foreslås ophævet, da
bestemmelsen refererer til en tidligere tilskudsordning.
Til § 2
Til stk. 1
Da præmieringsordningen skal træde i
kraft umiddelbart, foreslås loven at træde i kraft den
1. juli 2005. Ordningen får virkning første gang for
præmieringsåret 2004/05.
Til stk. 2
Det foreslås, at administrationen af
tilskuddene til elever i erhvervsuddannelse plus (eud+) får
virkning den 1. januar 2005, hvor denne uddannelse blev
igangsat.
Til stk. 3
Det foreslås, at opkrævningen af det
justerede arbejdsgiverbidrag først træder i kraft den
1. januar 2006 med virkning første gang for indbetalingen af
bidrag for januar kvartal 2006.
.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | 1. I § 13
indsættes efter 1. pkt.: |
§ 13.
Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer udbetaling til skolerne
af skolepraktikydelse, befordringstilskud og tilskud til
værktøj, værnemidler og lignende til elever i
skolepraktik samt tilskud til de faglige udvalgs udgifter til
afholdelse af svendeprøver for elever i skolepraktik, jf.
§ 66 k, stk. 1, oh § 67 a, stk. 4, I lov om
erhvervsuddannelser samt støtte efter § 8, stk. 2.
Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer endvidere udbetalingen
af elevgodtgørelse til elever, der har påbegyndt
skolepraktik inden den 1. januar 2004. | | "Arbejdsgivernes Elevrefusion
administrerer endvidere ydelser til elever i erhvervsuddannelse
plus (eud+), der er nævnt i § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser. De udgifter, der er forbundet med ordningen,
herunder administrationsudgifter, afholdes af
Undervisningsministeriet. § 22, stk. 3, 2.-4. pkt., finder
tilsvarende anvendelse." |
| | 2. Kapitel
6 affattes således: |
Kapitel 6 Tilskud til praktikpladser § 16.
Arbejdsgivernes Elevrefusion yder tilskud til de i § 2, stk.
1, nævnte arbejdsgivere for ansættelse af elever, der i
perioden fra den 1. juli 1992 til den 31. december 1996 er begyndt
praktikuddannelse hos arbejdsgiveren på grundlag af en
skriftlig aftale om at gennemføre en uddannelse. Det er en
betingelse, at eleven modtager løn fra arbejdsgiveren i
praktiktiden. Der ydes endvidere tilskud til arbejdsgivere for
elever, hvis praktikuddannelse er påbegyndt i nævnte
tidsrum hos en tidligere arbejdsgiver, når den nye
arbejdsgiver indtræder i den eksisterende uddannelsesaftale i
henhold til lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse. Stk. 2. For 1993 er tilskuddet 20.000 kr.
pr. elev. For elever, der er begyndt praktikuddannelse i 1992,
1993, 1994 og 1995, er tilskuddet i 1994 og følgende
år 16.000 kr. årligt pr. elev. For elever, der er
begyndt praktikuddannelse i 1996, er tilskuddet 12.000 kr.
årligt pr. elev. | | "Kapitel 6 Præmiering af ekstra
praktikpladser § 16.
Arbejdsgivernes Elevrefusion yder efter bestemmelserne i stk. 2-4,
og regler fastsat i medfør af stk. 5 en økonomisk
præmie til de i § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere
for merbeskæftigelse i praktikpladser. Stk. 2. Præmien ydes for
merbeskæftigelse i praktikpladser opgjort på dagsbasis
for perioden fra den 1. oktober til den 30. september
(præmieringsåret), i forhold til den gennemsnitlige
beskæftigelse i praktikpladser hos den pågældende
arbejdsgiver i de tre foregående præmieringsår.
Elever, jf. stk. 4, indgår i beregningen for den periode,
hvor arbejdsgiveren er fritaget for det i § 18 nævnte
bidrag for den pågældende elev. |
Stk. 3. Der ydes tilskud efter
ansøgning for følgende uddannelsessøgende, der
har en skriftlig aftale med arbejdsgiveren om gennemførelse
af et uddannelsesforhold: 1) Elever i erhvervsuddannelser, landbrugets
grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
og erhvervsgrunduddannelser. 2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor
både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller i
henhold til lov. 3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år
i praktikuddannelse, der a) er aftalt eller godkendt af vedkommende
overenskomstparter eller anerkendt af vedkommende
brancheorganisation eller b) er fastsat af en offentlig myndighed som
betingelse for at opnå en autorisation eller lignende eller
som betingelse for at deltage i eller afslutte en
videregående uddannelse. | | Stk. 3. Præmien beregnes efter
præmieringsårets afslutning på grundlag af en
præmieringssats på 20.000 kr. pr. merbeskæftiget
elev i et år. Ved beregningen af merbeskæftigelsen
fradrages for hver arbejdsgiver beskæftigelse i
praktikpladser i 30 dage. Præmien udbetales efter
præmieringsårets afslutning. Stk. 4. Præmie efter stk. 1 ydes kun
for elever, som har uddannelsesaftaler inden for de i § 4,
stk. 1, nævnte uddannelser, og som har gennemført
prøvetiden i virksomheden. Stk. 5. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion fastsætter nærmere regler om
præmiens beregning, dens udbetaling, herunder
efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om
administrationen af ordningen i øvrigt.« |
Stk. 4. Det er en betingelse, at den i stk.
3 nævnte lønnede uddannelsestid er led i en samlet
uddannelse. Stk. 5. For andre uddannelser end de i stk.
3, nr. 1, nævnte uddannelser kan undervisningsministeren
efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion
bestemme, at tilskuddet alene beregnes på grundlag af den
lønnede praktikperiodes længde. | | |
Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om, hvilke uddannelser der
berettiger til tilskud, samt regler for registrering af aftaler
efter stk. 3. | | |
§ 17.
Undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om
betingelserne for tilskuddet, om dets beregning, om dets udbetaling
og eventuelle tilbagebetaling ved uddannelsesforholdets
ophør og om administrationen af ordningen. Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud,
at uddannelsesaftalen ikke er ophævet inden
prøvetidens udløb, dog skal uddannelsesforholdet have
varet mindst tre måneder. Ansættes eleven eller
ophører uddannelsesforholdet i løbet af
kalenderåret, ydes tilskuddet forholdsmæssigt. | | |
§ 17 a.
Ophævet | | |
| | 3. §
18 affattes således: |
§ 18. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler et bidrag til Arbejdsgivernes
Elevrefusion til dækning af udgifterne efter denne lov,
herunder de med ordningen forbundne administrationsudgifter. Staten
dækker dog udgiften i medfør af § 5, stk. 2. Stk. 2. Bidraget efter stk. 1, 1. pkt.,
udgør 1.480 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget.
Af dette bidrag overføres 530 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget til Undervisningsministeriet til hel
eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt befordringsudgifter
og udgifter til kost og logi i henhold til lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. § 15 b. | | "§ 18. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes
Elevrefusion til dækning af udgifter i medfør af
kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i
medfør af kapitel 3, 4 og 6, herunder
administrationsudgifter. Bidraget udgør 1.090 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2006 pris- og
lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for pris-
og lønudviklingen med 2 procent tillagt den i § 3 i lov
nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering nævnte
tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2. Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
betaler bidrag på 530 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Elevrefusion, som
overfører beløbet kvartalsvis til
Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte
bidrag opkræves samlet." |
§ 19. Overskydende
midler vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget, der
medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk.
1, overføres til efterfølgende år. Den del af
bidragene, der ikke omgående viderebetales til ordningerne
efter loven, skal anbringes som indestående i danske banker
eller sparekasser eller eventuelt i obligationer udstedt eller
garanteret af den danske stat eller af danske kommuner, i
obligationer udstedt af danske realkreditinstitutioner, der er
godkendt af staten, eller i værdipapirer, som i øvrigt
efter deres art og sikkerhed kan stilles i klasse hermed. | | 4. I § 19, stk. 1, 1. pkt .,
ændres "den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til
dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1," til: "bidrag
som nævnt i § 18, stk. 1,". |
§ 19 --- | | 5. I § 19, stk. 2 , ændres
"efter § 18 vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget,
der medgår til dækning af udgifterne efter § 1,
stk. 1, " til; " som nævnt i § 18, stk. 1,". |
Stk. 2. Kan bidrag efter § 18
vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår
til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1, ikke fuldt
ud dække udgifterne i det pågældende år,
dækkes underskuddet midlertidigt af Undervisningsministeriet
og indregnes med tillæg af renter, jf. stk. 3, i bidraget for
det følgende år. | | |
§ 20. Bidrag
beregnes kvartalsvis i forhold til antallet af
fuldtidsbeskæftigede i det foregående kvartal. Antallet
af fuldtidsbeskæftigede opgøres svarende til det fra
arbejdsgiverne modtagne ATP-bidrag i en forudgående
3-måneders-periode, inkl. bidrag indbetalt i henhold til
§ 2 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | 6. I § 20, stk. 1, 1. pkt .
indsættes efter "Bidrag". "efter § 18". |
§ 20. -- - | | 7.§ 20, stk. 4 , affattes
således: |
Stk. 4. Der betales ikke bidrag for elever,
der er nævnt i § 16, samt for elever, der
gennemgår uddannelsen til træningsterapeut på
Optræningscentret i Karlslunde. Bestemmelsen omfatter
også elever, der påbegynder uddannelse efter den 31.
december 1996. | | »Stk. 4. Der betales ikke bidrag for
følgende uddannelsessøgende, der har skriftlig aftale
med arbejdsgiveren om gennemførelse af et
uddannelsesforhold: 1) Elever i erhvervsuddannelser, landbrugets
grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
og erhvervsgrunduddannelser. 2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor
både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller i
henhold til lov. 3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år
i praktikuddannelse, der a) er aftalt eller godkendt af vedkommende
overenskomstparter eller vedkommende brancheorganisation eller b) er fastsat af en offentlig myndighed som
betingelse for at opnå en autorisation eller lignende eller
som betingelse for at deltage i eller afslutte en
videregående uddannelse. 4) Elever, der gennemgår uddannelsen til
træningsterapeut på Optræningscentret i
Karlslunde.« |
§ 20. --- | | 8. I § 20 indsættes som
stk. 5 : |
| | »Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om, hvilke uddannelser der
berettiger til bidragsfritagelse . « |
§ 22. Det i § 18,
stk. 2, nævnte bidrag på 530 kr. indbetales kvartalsvis
af Arbejdsgivernes Elevrefusion til Undervisningsministeriet som en
forholdsmæssig andel af de af Arbejdsgivernes Elevrefusion
modtagne arbejdsgiverbidrag i den foregående
3-måneders-periode. Beløb til dækning af de
ordninger, der administreres af institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om
Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v., udbetales
månedsvis af Arbejdsgivernes Elevrefusion til disse
skoler. | | 9. I § 22, stk. 1 , ophæves
1. punktum. |
§ 22. --- | | 10. I § 22, stk. 2 , udgår
"2. pkt.". |
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om udbetalingen fra Arbejdsgivernes
Elevrefusion og om revision og afgivelse af regnskab for
institutioner godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v. vedrørende de i stk. 1,
2. pkt., nævnte udgifter, jf. dog stk. 3, 4. pkt. | | |
§ 38. Tilskud efter
kapitel 6 ydes for uddannelsesaftaler i den normale uddannelsestid,
jf. dog § 16, stk. 3, nr. 3, der indgås og
påbegyndes inden den 1. januar 1997. Tilskudsrater i henhold
til § 16 udbetales første gang i løbet af april
kvartal 1993. Stk. 2. Ansøgning om
tilskud efter § 16 skal være modtaget af Arbejdsgivernes
Elevrefusion senest den 1. april 1997. | | 11.§ 38 ophæves. |
| | |
§ 39. Reglerne i
denne lov finder tilsvarende anvendelse for lærlinge og
efg-elever. | | |