L 174 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.

(Præmiering af ekstra praktikpladser og udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 10-06-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l174_som_fremsat (html)

L 174 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. (Præmiering af ekstra praktikpladser og udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus).

Fremsat den 10. juni 2005 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion

(Præmiering af ekstra praktikpladser og udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus)

 

§ 1

I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 13 indsættes efter 1. pkt.:

"Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer endvidere ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus (eud+), der er nævnt i § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser. De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder administrationsudgifter, afholdes af Undervisningsministeriet. § 22, stk. 3, 2.-4. pkt., finder tilsvarende anvendelse."

2. Kapitel 6 affattes således:

"Kapitel 6

Præmiering af ekstra praktikpladser

   § 16. Arbejdsgivernes Elevrefusion yder efter bestemmelserne i stk. 2-4, og regler fastsat i medfør af stk. 5 en økonomisk præmie til de i § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere for merbeskæftigelse i praktikpladser.

Stk. 2. Præmien ydes for merbeskæftigelse i praktikpladser opgjort på dagsbasis for perioden fra den 1. oktober til den 30. september (præmieringsåret) i forhold til den gennemsnitlige beskæftigelse i praktikpladser i den pågældende virksomhed i de tre foregående præmieringsår. Elever, jf. stk. 4, indgår i beregningen for den periode, hvor arbejdsgiveren er fritaget for det i § 18 nævnte bidrag for den pågældende elev.

Stk. 3. Præmien beregnes efter præmieringsårets afslutning på grundlag af en præmieringssats på 20.000 kr. pr. merbeskæftiget elev i et år. Ved beregningen af merbeskæftigelsen fradrages for hver arbejdsgiver beskæftigelse i praktikpladser i 30 dage. Præmien udbetales efter præmieringsårets afslutning.

Stk. 4. Præmie efter stk. 1 ydes kun for elever, som har uddannelsesaftaler inden for de i § 4, stk. 1, nævnte uddannelser, og som har gennemført prøvetiden i virksomheden.

Stk. 5. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætter nærmere regler om præmiens beregning, dens udbetaling, herunder efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om administrationen af ordningen i øvrigt.«

3. § 18 affattes således:

"§ 18. Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Elevrefusion til dækning af udgifter i medfør af kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel 3, 4 og 6, herunder administrationsudgifter. Bidraget udgør 1.090 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2006 pris- og lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for pris- og lønudviklingen med 2 procent tillagt den i § 3 i lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering nævnte tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 2. Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag på 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Elevrefusion, som overfører beløbet kvartalsvis til Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. § 15 b.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte bidrag opkræves samlet[som ét bidrag]."

4. I § 19, stk. 1, 1. pkt ., ændres "den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1," til: "bidrag som nævnt i § 18, stk. 1,".

5. I § 19, stk. 2 , ændres "efter § 18 vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1, " til; " som nævnt i § 18, stk. 1,".

6. I § 20, stk. 1, 1. pkt . indsættes efter "Bidrag". "efter § 18".

7. § 20, stk. 4 , affattes således:

»Stk. 4. Der betales ikke bidrag for følgende uddannelsessøgende, der har skriftlig aftale med arbejdsgiveren om gennemførelse af et uddannelsesforhold:

1) Elever i erhvervsuddannelser, landbrugets grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og erhvervsgrunduddannelser.

2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller i henhold til lov.

3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år i praktikuddannelse, der

a) er aftalt eller godkendt af vedkommende overenskomstparter eller vedkommende brancheorganisation eller

b) er fastsat af en offentlig myndighed som betingelse for at opnå en autorisation eller lignende eller som betingelse for at deltage i eller afslutte en videregående uddannelse.

4) Elever, der gennemgår uddannelsen til træningsterapeut på Optræningscentret i Karlslunde.«

8. I § 20 indsættes som stk. 5 :

»Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om, hvilke uddannelser der berettiger til bidragsfritagelse.«

9. I § 22, stk. 1 , ophæves 1. punktum.

10. I § 22, stk. 2 , udgår "2. pkt.".

11. § 38 ophæves.

§ 2

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2005, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. § 1, nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2005.

Stk. 3. Bidragssatsen i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion § 18, stk. 1., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, har virkning fra og med beregningen af bidrag for 1. kvartal 2006.

 

 

 

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrunden for lovforslaget

Det er regeringens mål, at andelen af en ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse, skal hæves fra 78 pct. til mindst 85 pct. i 2010 og mindst 95 pct. i 2015. For at nå målet vil regeringen bl.a. sikre flere rigtige praktikpladser og præmiere virksomheder, der opretter ekstra praktikpladser inden for de erhvervsrettede ungdomsuddannelser gennem en præmieringsordning. Målet er, at der i 2006 er oprettet 3.000 ekstra praktikpladser i forhold til antallet af praktikpladser i 2004. Med dette lovforslag tilvejebringes det retlige grundlag for en sådan præmieringsordning.

Ordningen skal iværksættes umiddelbart og administreres inden for rammerne af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER).

Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) er en selvejende institution, der har til formål at finansiere og administrere refusions- og tilskudsordninger, som skal medvirke til at skaffe det fornødne antal praktikpladser for uddannelsessøgende. AERs kærneopgave er via opkrævede formålsbestemte arbejdsgiverbidrag at finansiere og administrere lønrefusion til arbejdsgivere, der har udbetalt løn under skoleophold til visse elever i henhold til uddannelsesaftaler, tilskud til arbejdsgiverudgifter til befordringsgodtgørelse til elever, mobilitetsfremmende ydelser og andre ydelser, der kan skaffe flere elever i praktik og dermed sikre en veluddannet arbejdsstyrke for erhvervslivet og virksomheder. Herudover opkræver AER et fast bidrag, der medgår til hel eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse m.v. Endvidere administreres den bidragsordning, som alle arbejdsgivere betaler til, og som bl.a. finansierer AERs udgifter. Bidraget betales dog ikke for uddannelsessøgende i en række uddannelser, herunder uddannelser der berettiger til lønrefusion. I forbindelse med varetagelsen af disse opgaver indhenter AER oplysninger, som vil kunne anvendes direkte ved administrationen af den foreslåede præmieringsordning.

2. Forslagets indhold

2.1. Præmiering af ekstra uddannelsespladser

Med forslaget præmieres hver af de arbejdsgivere, der i perioden fra den 1. oktober til den 30. september (præmieringsåret) har haft større beskæftigelse i praktikpladser end i et gennemsnit af de tre foregående præmieringsår, og som derved bidrager til at nedbringe andelen af unge, der ikke gennemfører en ungdomsuddannelse, og medvirker til at sikre tilgangen af unge med de fornødne kvalifikationer til erhvervslivet. Det foreslås, at præmien fastsættes til 20.000 kr. for merbeskæftigelse i et år for en elev. Beregningen af præmien til en arbejdsgiver sker for antallet af dage med merbeskæftigelse hos arbejdsgiveren. Elever indgår ved beregningen for den periode, hvor arbejdsgiveren er fritaget for AER-bidrag for den pågældende elev. Det foreslås, at der ved beregningen af merbeskæftigelsen for hver arbejdsgiver fradrages beskæftigelse i 30 dage.

For at gøre ordningen så ubureaukratisk som muligt baseres den på oplysninger, der allerede indhentes af AER i forbindelse med varetagelsen af dens øvrige opgaver. I forbindelse med administrationen af fritagelsen for bidrag for uddannelsessøgende med uddannelsesaftale i visse uddannelser indberettes løbende beskæftigelsen for disse uddannelsessøgende. Dette gør det bl.a. muligt at præmiere merbeskæftigelse på dagsbasis.

Præmieringsordningen foreslås at omfatte arbejdsgivere, der er omfattet af Arbejdsgivernes Elevrefusion. Arbejdsgivere, der er undtaget fra loven, jf. lovens § 2, stk. 2, er således ikke omfattet af ordningen.

Det skønnes, at præmieringsordningen årligt vil omfatte merbeskæftigelse svarende til 12.500 €" 14.500 præmieberettigende elever i et år.

I beregningen af præmien indgår uddannelsessøgende i uddannelser, der berettiger en arbejdsgiver til refusion fra AER for afholdte lønudgifter i forbindelse med skoleophold dvs.

Uddannelser i henhold til lov om erhvervsuddannelser.

Landbrugets grunduddannelser.

Grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.

Uddannelser, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med erhvervsuddannelser.

Det er en forudsætning for præmieringen, at eleven har overstået prøvetiden, men prøvetiden indgår i præmieberegningen.

Præmieringen omfatter alle former for gyldige uddannelsesaftaler inden for erhvervsuddannelserne dvs.

Ordinære uddannelsesaftaler, hvor virksomhed og elev indgår en aftale, der omfatter hele uddannelsesforløbet.

Restuddannelsesaftaler med elever, der fx har været i skolepraktik eller i et afbrudt uddannelsesforhold.

Ordinære kombinationsaftaler, hvor to eller flere virksomheder tilsammen varetager et helt uddannelsesforløb for en elev.

Korte uddannelsesaftaler (forsøg), hvor eleven over tid indgår aftaler, der dækker hele praktikdelen af uddannelserne. Korte uddannelsesaftaler omfatter mindst en praktikperiode og et skoleophold.

Flex-kombinationsaftaler (forsøg), hvor eleven over tid indgår aftaler, der dækker hele praktikdelen af uddannelserne. Kun virksomheder, der er godkendt til at gennemføre en del af praktiktiden i en uddannelse, kan indgå flex-kombinationsaftaler

Delaftaler med elever i skolepraktik

Det er uden betydning, om der ydes løntilskud fra anden side.

Ordningen foreslås at få virkning umiddelbart, hvilket i praksis vil sige første gang for det præmieringsår, der går fra den 1. oktober 2004 til den 30. september 2005. Hermed præmieres arbejdsgivere, der i 2004 gjorde en ekstra indsats og bidrog til, at antallet af indgåede uddannelsesaftaler efter flere års fald steg i 2004.

2.2. Regulering af bidrag til AER.

Det foreslås, at det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag, der primært finansierer ydelser til arbejdsgiverne, reguleres fra 950 kr. til 1.090 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. Reguleringen skal ses i lyset af, at arbejdsgiverbidraget ikke har været reguleret for pris- og lønudviklingen siden 2002 og endvidere blev nedsat med 60 kr. med virkning fra 2002. Det foreslås, at det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag fra 2007 årligt reguleres for pris- og lønudviklingen. Baggrunden herfor er, foruden udgiften til den nye præmieringsordning, at AERs udgifter til lønrefusion er stigende som følge af, at lønniveauet for uddannelsessøgende stiger.

Bidraget på 530 kr. til godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse berøres ikke og videreføres uændret.

Bidragene opkræves samlet, og set fra virksomhedernes synsvinkel betyder ændringsforslaget en synliggørelse af, hvad bidraget til AER anvendes til, samtidig med at den enkelte virksomhed ikke påføres nye administrative opgaver, idet bidragsopkrævningen vil ske som hidtil.

Det tydeliggøres, at bidraget består af to dele, en formålsbestemt afgift, der reguleres for pris- og lønudviklingen, og en fiskal afgift, der ikke reguleres.

2.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for AER

AER vil skønsmæssigt blive påført ekstraudgifter på 240-285 mio. kr. årligt som følge af præmieringsordningen. Udgifterne fordeler sig på posterne præmieudgifter, lønrefusionsudgifter, etablering og administration som vist i oversigten. Den samlede stigning i antallet af indgåede præmieberettigende aftaler forventes at blive 4.000, altså 1.000 flere end måltallet på 3.000 pladser. Det skyldes, at den foreslåede ordning har virkning fra den 1. oktober 2004.

Den foreslåede regulering af det formålsbestemte AER-bidrag fra 950 kr. til 1.090 kr. med efterfølgende regulering, vil medføre årlige ekstraindtægter på cirka 280 mio. kr. fra og med 2006.

Oversigt over de økonomiske konsekvenser for AER

 

Mio. kr.

2005

2006

2007

2008

2009

Dispositionsfond før præmieordning, ultimo året

477

360

213

26

-188

Udgifter til præmiering

270

252

224

224

224

Udgifter til lønrefusion

10

25

22

13

13

Udgifter til etablering af administration

1,9

-

-

-

-

Udgifter til administration

3,2

3,2

3,2

3,2

3,2

Øgede indtægter ved forhøjelse af AER-bidraget

0

280

280

280

280

Dispositionsfond efter indførelse af præmieordning og forhøjelse af AER-bidraget

192

75

-42

-189

-305

 

 

2.4. Udbetaling af ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus.

Det følger af § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, at undervisningsministeren for skolepraktikuddannelsen og erhvervsuddannelse plus (eud+) kan fastsætte regler om tilskud til delvis dækning af de faglige udvalgs udgifter til svendeprøver samt regler om økonomisk støtte til elever til værktøj, værnemidler, befordring og lignende, hvis elever med uddannelsesaftale i det pågældende hovedforløb er berettiget til at modtage sådanne ydelser fra arbejdsgiveren. AER administrerer i dag i henhold til AER-lovens § 13 udbetaling af disse ydelser til skolepraktikelever. Det foreslås, at AER også administrerer udbetalingen til eud+-elever. Undervisningsministeriet afholder de med ordningen forbundne udgifter, herunder administrationsudgifter. Forslaget har ingen administrative konsekvenser for AER af betydning.

Endelig indeholder lovforslaget enkelte ændringer af teknisk karakter

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget om præmiering af ekstra praktikpladser medfører øgede statslige udgifter på ca. 16 mio. kr. årligt som følge af det forhøjede AER-bidrag. Præmieindtægterne forventes at udgøre ca. 4 mio. kr. årligt.

Statens udgifter til ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus (eud+) forventes at beløbe sig til cirka 1 mio. kr. og finansieres af rammen til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse parallelt med de øvrige udgifter til eud+. Beløbet er indbudgetteret på finansloven for 2005.

Kommuner og amtskommuner berøres som arbejdsgivere på samme måde som erhvervslivet, jf. afsnit 4. Kommunernes ekstraudgifter til AER-bidrag beløber sig skønsmæssigt til ca. 55 mio. kr. årligt. Kommunernes præmieindtægter forventes at udgøre ca. 14 mio. kr. årligt. Amtskommunernes udgifter beløber sig skønsmæssigt til ca. 18 mio. kr. Kommunernes og amtskommunernes præmieindtægter vil afhænge af, hvor mange ekstra pladser de opretter. Under forudsætning af, at andelen Amtskommunernes præmieindtægter forventes at udgøre ca. 17 mio. kr. årligt.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Præmieringsordningen foreslås finansieret ved regulering af AER-bidraget, jf. den under afsnit 2.2 nævnte regulering.

Ordningen indebærer, at arbejdsgiverne modtager en kontant præmiering fra AER for merbeskæftigelse i praktikpladser for en elev i et år med en præmieringssats på 20.000 kr.

Ordningen har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet ordningen baseres på allerede eksisterende data og registreringer i AER.

 

5. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

6. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

7. Høring

Umiddelbart før fremsættelsen er lovforslaget sendt til orientering til følgende:

Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Håndværksrådet, Dansk Landbrug, Amtsrådsforeningen i Danmark, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Bornholms Regionskommune, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Landssammenslutningen af handelsskoleelever, Interesseorganisation for handelsskolernes ledelser (HFI), Foreningen af skoleledere ved tekniske skoler, Handelsskolernes Lærerforening, Dansk Teknisk Lærerforbund, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Foreningen af Landbrugsskoler, Danmarks Erhvervsskoleforening, Arbejdsgivernes Elevrefusion, Danmarks Evalueringsinstitut, De Samvirkende Invalideforeninger, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Kommunernes Revision Rigsrevisionen og Datatilsynet.

Endvidere er lovforslaget lagt frem på Undervisningsministeriets hjemmeside.

 

8. Sammenfattende skema

 

 

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Stat , amter og kommuner forventes at få en indtægt ved præmieringsordningen på 37 mio. kr.

Det regulerede AER-bidrag medfører merudgifter for stat, amter og kommuner på 85 mio. kr. årligt.

 

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Samlet præmiering af arbejdsgivere på 187-233 mio. kr. årligt

Øgede udgifter ved regulering af AER-bidraget på 195 mio. kr. årligt

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Forslaget om, at Arbejdsgivernes Elevrefusion skal administrere udbetalingen af tilskud til befordring, værktøj, værnemidler og lignende til elever i erhvervsuddannelse plus, (eud+), stilles for at tilvejebringe samme ordning for udbetaling af de nævnte tilskud til eud+-elever som til elever i skolepraktik. Det er planen, at der indtil videre skal gælde samme regler, som er fastsat for skolepraktikelever af AER om udbetaling af støtte til udgifter til befordring, værktøj og værnemidler, jf. § 6, stk. 3, i lov nr. 1228 af 27. december 2003 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Eleverefusion, lov om erhvervsuddannelser, lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om produktionsskoler. Det drejer sig om bekendtgørelse nr. 998 af 9. december 2002 og bekendtgørelse nr. 1034 af 26. november 2001 og bekendtgørelse nr. 21 af 16. januar 2005 om tilskud til svendeprøver. Klager over AERs afgørelser vedr. ydelser til eud+-elever kan indbringes for det ankenævn, der er nedsat i henhold til lovens § 27.

Til nr. 2

Gældende bestemmelser i lovens kapitel 6 omhandler tilskud til praktikpladser. Denne tilskudsordning er imidlertid bortfaldet. Det foreslås, at bestemmelserne om den nye præmieringsordning indsættes i kapitel 6 i stedet for tilskudsordningen. Da bestemmelsen i gældende § 16, stk. 3, indeholder en angivelse af uddannelser, hvortil der i § 20, stk. 4, henvises som berettigende til bidragsfritagelse, foreslås de pågældende uddannelser indskrevet i § 20, stk. 4. Denne placering er mere hensigtsmæssig, da § 20 omhandler bidragsordningen. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5.

§ 16, stk. 1

Forslaget fastlægger, at præmieringsordningen gælder for arbejdsgivere, der er omfattet af Arbejdsgivernes Elevrefusion. Uden for ordningen falder religiøse samfund, der er fritaget for afgiftspligt i medfør af § 2 a, stk. 1, nr. 1, i lov om afgift af lønsum m.v. samt Julemærkefonden.

§ 16, stk. 2

Forslaget fastlægger, at præmie udbetales for merbeskæftigelse i praktikpladser i en virksomhed i perioden fra den 1. oktober til den 30. september (præmieringsåret) i forhold til den gennemsnitlige beskæftigelse i praktikpladser i den pågældende virksomhed i de tre foregående år.

§ 16, stk. 3

Efter forslaget beregnes præmiens størrelse til en virksomhed på grundlag af en præmieringssats på 20.000 kr. for merbeskæftigelse i et år for en elev i forhold til antallet af dage, den pågældende virksomhed har haft merbeskæftigelse i praktikpladser. Beregningen vil ske på grundlag af oplysninger, som allerede i dag løbende indberettes til AER i forbindelse med administrationen af arbejdsgiveres fritagelse for betaling af bidrag for elever i visse uddannelser. Registreringen gør det muligt at opgøre beskæftigelsen i uddannelsespladser på dagniveau, og det er teknisk muligt at udbetale præmie for merbeskæftigelse for én dag. Ved beregningen af merbeskæftigelsen fradrages dog hos hver arbejdsgiver 30 dages beskæftigelse. Beregningen af præmien og udbetalingen sker efter præmieringsårets udløb.

§ 16, stk. 4

Forslaget angiver, hvilke elever der berettiger til præmie. Det drejer sig om elever, der har overstået prøvetiden hos arbejdsgiveren i uddannelser, der berettiger arbejdsgiveren til refusion for udbetalt løn under skoleophold, jf. AER-lovens § 4, stk. 1. Det er dog ikke en betingelse, at der faktisk udbetales lønrefusion. I præmieberegningen indgår alle former for gyldige uddannelsesaftaler inden for de grupper af uddannelser, der er nævnt i AER- lovens § 4, stk. 1. De i § 4, stk. 1, nævnte uddannelser er:

1) Erhvervsuddannelser.

2) Landbrugets grunduddannelser.

3) Grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.

4) Uddannelser, der efter beslutning truffet af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med erhvervsuddannelser. Det er for tiden erhvervsfiskeruddannelsen og farmakonomuddannelsen.

Hvis der er prøvetid i aftaleforholdet mellem eleven og virksomheden, indgår eleven først i præmieberegningen, når prøvetiden er gennemført. Prøvetiden indgår herefter i beregningsgrundlaget.

§ 16, stk. 5

Forslaget bemyndiger bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion til at fastsætte regler om beregningen af præmien, om dens udbetaling, herunder om efterregulering, om evt. modregning eller tilbagebetaling og om administrationen i øvrigt af ordningen. I kvartalet efter præmieringsårets slutning opgør AER beskæftigelsen i praktikpladser i præmieringsåret og sammenholder beskæftigelsen med den gennemsnitlige beskæftigelse i de tre foregående præmieringsår. I tilfælde af merbeskæftigelse udbetales præmie til de pågældende abejdsgivere. Da kun elever, der har overstået prøvetiden (tre måneder) berettiger til præmie, men praktikperioden i øvrigt indgår i præmieberegningen, vil der skulle foretages en efterregulering for elever, hvis prøvetid ikke var overstået inden udgangen af præmieringsåret. De nævnte forhold vil blive reguleret med hjemmel i bemyndigelsen.

Til nr. 3

Det foreslås, at det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag, der primært finansierer ydelser til arbejdsgiverne, reguleres fra 950 kr. til 1.090. Det foreslås, at det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag fra 2007 årligt reguleres for pris €" og lønudviklingen.

Bidraget, der overføres til Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse m.v., vil fortsat være fikseret med det i loven angivne beløb på 530 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget.

Det foreslås, at de to bidrag opkræves samlet som et bidrag, således at arbejdsgiverne ikke påføres nye administrative opgaver. Det samlede bidrag udgør i 2006 1.620 kr. AER vil gennemføre den nødvendige synliggørelse over for arbejdsgiverne i form af en særskilt orientering til alle bidragspligtige arbejdsgivere i forbindelse med, at de modtager den første bidragsopkrævning, der er påvirket af ændringen og bidragsreguleringen. Herudover vil AER orientere vis sin hjemmeside www.aer.dk.

Til nr. 4-6, 9 og 10

Der er tale om tekniske ændringer som konsekvens af forslaget til nr. 3.

Til nr. 7 og 8

Forslagene er en teknisk konsekvens af, at præmieringsordningen foreslås indskrevet i kapitel 6 i stedet for den tidligere tilskudsordning, jf. det til nr. 2 anførte. Gruppen af uddannelsessøgende, der fritages fra bidragsbetaling, er den samme som hidtil.

Til nr. 11

§ 38 foreslås ophævet, da bestemmelsen refererer til en tidligere tilskudsordning.

Til § 2

Til stk. 1

Da præmieringsordningen skal træde i kraft umiddelbart, foreslås loven at træde i kraft den 1. juli 2005. Ordningen får virkning første gang for præmieringsåret 2004/05.

Til stk. 2

Det foreslås, at administrationen af tilskuddene til elever i erhvervsuddannelse plus (eud+) får virkning den 1. januar 2005, hvor denne uddannelse blev igangsat.

Til stk. 3

Det foreslås, at opkrævningen af det justerede arbejdsgiverbidrag først træder i kraft den 1. januar 2006 med virkning første gang for indbetalingen af bidrag for januar kvartal 2006.

.

 

 

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

 

 

I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretages følgende ændringer:

 

 

1. I § 13 indsættes efter 1. pkt.:

 

§ 13. Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer udbetaling til skolerne af skolepraktikydelse, befordringstilskud og tilskud til værktøj, værnemidler og lignende til elever i skolepraktik samt tilskud til de faglige udvalgs udgifter til afholdelse af svendeprøver for elever i skolepraktik, jf. § 66 k, stk. 1, oh § 67 a, stk. 4, I lov om erhvervsuddannelser samt støtte efter § 8, stk. 2. Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer endvidere udbetalingen af elevgodtgørelse til elever, der har påbegyndt skolepraktik inden den 1. januar 2004.

 

"Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer endvidere ydelser til elever i erhvervsuddannelse plus (eud+), der er nævnt i § 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser. De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder administrationsudgifter, afholdes af Undervisningsministeriet. § 22, stk. 3, 2.-4. pkt., finder tilsvarende anvendelse."

 

 

2. Kapitel 6 affattes således:

Kapitel 6

 

Tilskud til praktikpladser

 

§ 16. Arbejdsgivernes Elevrefusion yder tilskud til de i § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere for ansættelse af elever, der i perioden fra den 1. juli 1992 til den 31. december 1996 er begyndt praktikuddannelse hos arbejdsgiveren på grundlag af en skriftlig aftale om at gennemføre en uddannelse. Det er en betingelse, at eleven modtager løn fra arbejdsgiveren i praktiktiden. Der ydes endvidere tilskud til arbejdsgivere for elever, hvis praktikuddannelse er påbegyndt i nævnte tidsrum hos en tidligere arbejdsgiver, når den nye arbejdsgiver indtræder i den eksisterende uddannelsesaftale i henhold til lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.

Stk. 2. For 1993 er tilskuddet 20.000 kr. pr. elev. For elever, der er begyndt praktikuddannelse i 1992, 1993, 1994 og 1995, er tilskuddet i 1994 og følgende år 16.000 kr. årligt pr. elev. For elever, der er begyndt praktikuddannelse i 1996, er tilskuddet 12.000 kr. årligt pr. elev.

 

 

 

"Kapitel 6

Præmiering af ekstra praktikpladser

 

§ 16. Arbejdsgivernes Elevrefusion yder efter bestemmelserne i stk. 2-4, og regler fastsat i medfør af stk. 5 en økonomisk præmie til de i § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere for merbeskæftigelse i praktikpladser.

Stk. 2. Præmien ydes for merbeskæftigelse i praktikpladser opgjort på dagsbasis for perioden fra den 1. oktober til den 30. september (præmieringsåret), i forhold til den gennemsnitlige beskæftigelse i praktikpladser hos den pågældende arbejdsgiver i de tre foregående præmieringsår. Elever, jf. stk. 4, indgår i beregningen for den periode, hvor arbejdsgiveren er fritaget for det i § 18 nævnte bidrag for den pågældende elev.

 

Stk. 3. Der ydes tilskud efter ansøgning for følgende uddannelsessøgende, der har en skriftlig aftale med arbejdsgiveren om gennemførelse af et uddannelsesforhold:

1) Elever i erhvervsuddannelser, landbrugets grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og erhvervsgrunduddannelser.

2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller i henhold til lov.

3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år i praktikuddannelse, der

a) er aftalt eller godkendt af vedkommende overenskomstparter eller anerkendt af vedkommende brancheorganisation eller

b) er fastsat af en offentlig myndighed som betingelse for at opnå en autorisation eller lignende eller som betingelse for at deltage i eller afslutte en videregående uddannelse.

 

Stk. 3. Præmien beregnes efter præmieringsårets afslutning på grundlag af en præmieringssats på 20.000 kr. pr. merbeskæftiget elev i et år. Ved beregningen af merbeskæftigelsen fradrages for hver arbejdsgiver beskæftigelse i praktikpladser i 30 dage. Præmien udbetales efter præmieringsårets afslutning.

Stk. 4. Præmie efter stk. 1 ydes kun for elever, som har uddannelsesaftaler inden for de i § 4, stk. 1, nævnte uddannelser, og som har gennemført prøvetiden i virksomheden.

Stk. 5. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætter nærmere regler om præmiens beregning, dens udbetaling, herunder efterregulering, modregning og tilbagebetaling samt om administrationen af ordningen i øvrigt.«

Stk. 4. Det er en betingelse, at den i stk. 3 nævnte lønnede uddannelsestid er led i en samlet uddannelse.

Stk. 5. For andre uddannelser end de i stk. 3, nr. 1, nævnte uddannelser kan undervisningsministeren efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion bestemme, at tilskuddet alene beregnes på grundlag af den lønnede praktikperiodes længde.

 

 

 

Stk. 6. Undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om, hvilke uddannelser der berettiger til tilskud, samt regler for registrering af aftaler efter stk. 3.

 

 

 

§ 17. Undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om betingelserne for tilskuddet, om dets beregning, om dets udbetaling og eventuelle tilbagebetaling ved uddannelsesforholdets ophør og om administrationen af ordningen.

Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud, at uddannelsesaftalen ikke er ophævet inden prøvetidens udløb, dog skal uddannelsesforholdet have varet mindst tre måneder. Ansættes eleven eller ophører uddannelsesforholdet i løbet af kalenderåret, ydes tilskuddet forholdsmæssigt.

 

 

 

§ 17 a. Ophævet

 

 

 

 

3. § 18 affattes således:

§ 18. Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler et bidrag til Arbejdsgivernes Elevrefusion til dækning af udgifterne efter denne lov, herunder de med ordningen forbundne administrationsudgifter. Staten dækker dog udgiften i medfør af § 5, stk. 2.

Stk. 2. Bidraget efter stk. 1, 1. pkt., udgør 1.480 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget. Af dette bidrag overføres 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt befordringsudgifter og udgifter til kost og logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. § 15 b.

 

 

"§ 18. Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Elevrefusion til dækning af udgifter i medfør af kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel 3, 4 og 6, herunder administrationsudgifter. Bidraget udgør 1.090 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2006 pris- og lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for pris- og lønudviklingen med 2 procent tillagt den i § 3 i lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering nævnte tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 2. Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag på 530 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Elevrefusion, som overfører beløbet kvartalsvis til Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. § 15 b.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte bidrag opkræves samlet."

 

§ 19. Overskydende midler vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1, overføres til efterfølgende år. Den del af bidragene, der ikke omgående viderebetales til ordningerne efter loven, skal anbringes som indestående i danske banker eller sparekasser eller eventuelt i obligationer udstedt eller garanteret af den danske stat eller af danske kommuner, i obligationer udstedt af danske realkreditinstitutioner, der er godkendt af staten, eller i værdipapirer, som i øvrigt efter deres art og sikkerhed kan stilles i klasse hermed.

 

 

4. I § 19, stk. 1, 1. pkt ., ændres "den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1," til: "bidrag som nævnt i § 18, stk. 1,".

§ 19 ---

 

5. I § 19, stk. 2 , ændres "efter § 18 vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1, " til; " som nævnt i § 18, stk. 1,".

Stk. 2. Kan bidrag efter § 18 vedrørende den del af arbejdsgiverbidraget, der medgår til dækning af udgifterne efter § 1, stk. 1, ikke fuldt ud dække udgifterne i det pågældende år, dækkes underskuddet midlertidigt af Undervisningsministeriet og indregnes med tillæg af renter, jf. stk. 3, i bidraget for det følgende år.

 

 

 

§ 20. Bidrag beregnes kvartalsvis i forhold til antallet af fuldtidsbeskæftigede i det foregående kvartal. Antallet af fuldtidsbeskæftigede opgøres svarende til det fra arbejdsgiverne modtagne ATP-bidrag i en forudgående 3-måneders-periode, inkl. bidrag indbetalt i henhold til § 2 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

 

 

6. I § 20, stk. 1, 1. pkt . indsættes efter "Bidrag". "efter § 18".

§ 20. -- -

 

7.§ 20, stk. 4 , affattes således:

Stk. 4. Der betales ikke bidrag for elever, der er nævnt i § 16, samt for elever, der gennemgår uddannelsen til træningsterapeut på Optræningscentret i Karlslunde. Bestemmelsen omfatter også elever, der påbegynder uddannelse efter den 31. december 1996.

 

»Stk. 4. Der betales ikke bidrag for følgende uddannelsessøgende, der har skriftlig aftale med arbejdsgiveren om gennemførelse af et uddannelsesforhold:

1) Elever i erhvervsuddannelser, landbrugets grunduddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og erhvervsgrunduddannelser.

2) Uddannelsessøgende i uddannelser, hvor både skoleophold og praktikophold er reguleret ved eller i henhold til lov.

3) Uddannelsessøgende i indtil 3 år i praktikuddannelse, der

a) er aftalt eller godkendt af vedkommende overenskomstparter eller vedkommende brancheorganisation eller

b) er fastsat af en offentlig myndighed som betingelse for at opnå en autorisation eller lignende eller som betingelse for at deltage i eller afslutte en videregående uddannelse.

4) Elever, der gennemgår uddannelsen til træningsterapeut på Optræningscentret i Karlslunde.«

§ 20. ---

 

8. I § 20 indsættes som stk. 5 :

 

 

»Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om, hvilke uddannelser der berettiger til bidragsfritagelse . «

§ 22. Det i § 18, stk. 2, nævnte bidrag på 530 kr. indbetales kvartalsvis af Arbejdsgivernes Elevrefusion til Undervisningsministeriet som en forholdsmæssig andel af de af Arbejdsgivernes Elevrefusion modtagne arbejdsgiverbidrag i den foregående 3-måneders-periode. Beløb til dækning af de ordninger, der administreres af institutioner godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., udbetales månedsvis af Arbejdsgivernes Elevrefusion til disse skoler.

 

 

9. I § 22, stk. 1 , ophæves 1. punktum.

 

§ 22. ---

 

 

10. I § 22, stk. 2 , udgår "2. pkt.".

Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om udbetalingen fra Arbejdsgivernes Elevrefusion og om revision og afgivelse af regnskab for institutioner godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller efter lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. vedrørende de i stk. 1, 2. pkt., nævnte udgifter, jf. dog stk. 3, 4. pkt.

 

 

 

§ 38. Tilskud efter kapitel 6 ydes for uddannelsesaftaler i den normale uddannelsestid, jf. dog § 16, stk. 3, nr. 3, der indgås og påbegyndes inden den 1. januar 1997. Tilskudsrater i henhold til § 16 udbetales første gang i løbet af april kvartal 1993.

Stk. 2. Ansøgning om tilskud efter § 16 skal være modtaget af Arbejdsgivernes Elevrefusion senest den 1. april 1997.

 

11.§ 38 ophæves.

 

 

 

§ 39. Reglerne i denne lov finder tilsvarende anvendelse for lærlinge og efg-elever.