Skriftlig fremsættelse (10. juni
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (Præmiering af ekstra
praktikpladser og udbetaling af ydelser til elever i
erhvervsuddannelse plus)
(Lovforslag nr. L 174).
Samtidig anmoder jeg om Folketingets tilslutning
til, at der i henhold til Folketingets Forretningsordens § 42
gives de fornødne dispensationer, for at lovforslaget kan
blive færdigbehandlet i denne folketingssamling. Anmodningen
om dispensation er begrundet i, at de forventningerne, der er skabt
om den kommende præmieringsordning, har fået
virksomhederne til at udskyde indgåelsen af praktikaftaler.
En udskydelse af fremsættelsen af lovforslaget til
næste folketingssamling vil forværre denne
udvikling.
Lovforslaget er led i regeringsgrundlaget Nye
Mål (februar 2005) om tilvejebringelse af flere rigtige
uddannelsespladser. Antallet af uddannelsespladser steg med 1.800 i
2004 i forhold til 2003 som følge af en intensiveret
indsats. Det er målet, at antallet af uddannelsespladser
øges med 3.000 i 2006 i forhold til antallet i 2004.
Efter lovforslaget ydes en præmie til
arbejdsgivere, der i perioden fra den 1. oktober til den 30.
september (præmieringsåret) år har haft
merbeskæftigelse i uddannelsespladser i forhold til
gennemsnittet af de tre foregående præmieringsår.
Satsen for præmieringen foreslås fastsat til 20.000 kr.
for en merbeskæftiget elev i et år. Præmien
beregnes for antal dage med merbeskæftigelse i forhold til
præmieringssatsen. Årlig elevtilvækst på 30
dage eller derunder præmieres ikke for at undgå
præmiering af vækst, som skyldes tilfældige
tidsforskydninger i ansættelsestidspunkter.
Præmieringsordningen omfatter arbejdsgivere, der er omfattet
af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER), og som har indgået
aftaler om uddannelser, der berettiger en arbejdsgiver til refusion
af udbetalt løn under skoleophold, dvs. erhvervsuddannelser
(eud-loven), landbrugets grunduddannelser, grundlæggende
sosu-uddannelser og uddannelser, der efter beslutning truffet af
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion kan sidestilles med
erhvervsuddannelser.
Ifølge regeringsgrundlaget skal ordningen
administreres inden for AERs rammer. Administrationen vil blive
ubureaukratisk, idet AER allerede i forbindelse med
administrationen af bidragsfritagelsen for arbejdsgivere med
uddannelsespladser løbende modtager indberetninger, der vil
kunne anvendes ved administrationen af
præmieringsordningen.
Det foreslås, at det formålsbestemte
arbejdsgiverbidrag, der primært finansierer ydelser til
arbejdsgiverne, reguleres fra 950 kr. til 1.090 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget. Reguleringen skal ses i lyset af, at
arbejdsgiverbidraget ikke har været reguleret for pris- og
lønudviklingen siden 2002, hvor det yderligere blev nedsat
med 60 kr. Præmieringsordningen, herunder udgifter hos AER
til administration, finansieres inden for denne regulering.
Endvidere foreslås det, at den del af arbejdsgiverbidraget,
der af AER anvendes til lønrefusion m.v., og som har
karakter af en formålsbestemt afgift, fra og med den 1.
januar 2007 reguleres for udviklingen i pris- og
lønniveauet. Den del af det samlede bidrag, der helt eller
delvist finansierer godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, og som udgør 530
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget, berøres ikke
og videreføres uændret. Bidragene opkræves
uændret sammen.
Det tydeliggøres, at arbejdsgiverbidraget
består af to dele, en formålsbestemt afgift, der
reguleres for pris- og lønudviklingen, og en fiskal afgift,
der ikke reguleres.
Endelig foreslås det, at AER ligesom for
elever i skolepraktik udbetaler visse ydelser til elever i
erhvervsuddannelse plus (eud+).
Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og erhvervslivet:
Lovforslaget vil medføre præmiering af arbejdsgiverne
med skønsmæssigt 240 €" 285 mio. kr.
årligt. Arbejdsgiverne vil blive pålagt øgede
udgifter til AER-bidrag modsvarende dette beløb. Endvidere
vil den foreslåede fremtidige regulering af AER-bidraget for
den løbende pris- og lønudvikling betyde, at AER
også i fremtiden kan sikre tilstrækkelig likviditet til
at kunne oppebære udgifterne til lønrefusion.
Det offentlige: staten, kommunerne og
amtskommunerne, vil tegne sig for cirka en tredjedel af
arbejdsgivernes samlede merudgifter til AER-bidrag, mens de
øvrige to tredjedele vil påhvile det private
erhvervsliv. De private arbejdsgivere vil i højere grad end
de offentlige arbejdsgivere nyde godt af muligheden for
præmiering.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for det offentlige eller for erhvervslivet, idet ordningen baseres
på allerede eksisterende data og registreringer i AER. AER
pålægges som følge af lovforslaget udgifter til
administration i størrelsesordenen 3,2 mio. kr.
årligt.
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2005 og have virkning for udbetaling af præmie
for merbeskæftigelse i året, der går fra den 1.
oktober 2004 til den 30. september 2005.
Idet jeg henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje
Ting.