Skriftlig fremsættelse (17. maj
2005)
Statsministeren (Anders Fogh
Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Færøernes
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.
(Lovforslag nr. L 171).
Forslag til lov om Færøernes
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler er et resultat
af forhandlinger mellem regeringen og Færøernes
landsstyre.
Formålet med lovforslaget er at give
Færøernes landsstyre en udtrykkelig og generelt
formuleret adgang til selv €" på rigets vegne og uden
Udenrigstjenestens medvirken €" at forhandle og indgå de
i lovforslaget angivne typer af folkeretlige aftaler med fremmede
stater og internationale organisationer inden for
sagsområder, der er overtaget fuldt ud af de
færøske myndigheder.
Lovforslaget er en udmønting af
regeringens overordnede politik om at søge
rigsfællesskabet moderniseret og herunder inddrage
Færøerne i udenrigspolitiske beslutninger, som
særligt vedrører Færøerne.
Regeringen har fremsat lovforslag om en
tilsvarende fuldmagtsordning for Grønland.
Som følge af Færøernes
stigende internationale interessevaretagelse har internationale
forhandlinger, som alene berører Færøerne, i
øget omfang været ført under ledelse af det
færøske landsstyre med Udenrigsministeriets medvirken.
For så vidt angår visse forvaltningsaftaler mellem
Færøerne og visse nærtstående lande har
der udviklet sig en praksis, hvorefter Færøernes
landsstyre €" efter bemyndigelse i overensstemmelse med
grundlovens § 19 €" har forhandlet aftalen uden
Udenrigstjenestens medvirken, og alene med løbende
underretning af Udenrigstjenesten, af hensyn til muligheden for at
varetage rigets interesser.
Forslaget indebærer således, at
denne praksis etableres som en generel ordning for
Færøernes landsstyre med hensyn til de aftaler, der er
omfattet af loven.
Fuldmagtens typiske anvendelsesområde
forventes at blive bilaterale aftaler med nabolandene og EU
vedrørende fiskeri, handelsforhold, dobbeltbeskatning,
kultur, forskning, undervisning, sociale forhold, miljø,
turisme og lignende emner.
Ordningen forudsætter et tæt
samarbejde mellem regeringen og landsstyret med henblik på,
at rigets samlede interesser ikke tilsidesættes. Det er
derfor forudsat, at landsstyret skal underrette regeringen forinden
og under hele forløbet i forbindelse med forhandling og
indgåelse af aftaler i medfør af ordningen.
Fuldmagten begrænser ikke regeringens og
Folketingets ansvar og beføjelser efter grundlovens §
19.
Fuldmagten vil ikke omfatte folkeretlige
aftaler, der berører forsvars- og sikkerhedspolitikken, samt
folkeretlige aftaler, som skal gælde for Danmark, eller som
forhandles inden for en mellemfolkelig organisation, hvoraf riget
er medlem.
Lovforslaget omhandler centrale
forfatningsmæssige forhold og indeholder en
redegørelse for regeringens opfattelse heraf, herunder de
statsretlige rammer for fuldmagten.
Regeringen konstaterer, at landsstyret ved
fremsættelse af forslag til lagtingslov om
Færøernes landsstyres indgåelse af folkeretlige
aftaler, lægger en anden opfattelse af Færøernes
forfatningsmæssige status til grund, end der er givet udtryk
for i regeringens lovforslag.
Regeringen hverken kan eller vil forhindre, at
de færøske myndigheder €" ligesom andre deltagere
i den forfatningsretlige debat €" kan give udtryk for deres
opfattelse af forfatningsretlige spørgsmål. Det er
imidlertid klart, at hvis regeringens lovforslag berører
spørgsmål i relation til grundloven, må
regeringen lægge sin grundlovsfortolkning til grund. Dette er
også tilkendegivet over for de færøske
myndigheder.
Forslaget har været forelagt for de
færøske myndigheder, og et flertal i Lagtinget har
tilsluttet sig, at forslaget fremmes.
Baggrunden for, at lovforslaget
fremsættes så sent i folketingssamlingen, er, at
Færøernes Lagting først den 14. maj 2005 har
tilsluttet sig, at lovforslaget fremsættes for
Folketinget.
Færøernes landsstyre har
imidlertid ønsket, at loven så vidt muligt vedtages i
denne folketingssamling. Regeringen er enig heri.
Efter Folketingets vedtagelse af lovforslaget
og den stadfæstede lovs kundgørelse i Danmark og
på Færøerne vil det retlige grundlag for den
nyordning, der er beskrevet i lovforslaget, være etableret i
Danmark og på Færøerne.
Idet jeg henviser til de bemærkninger,
der ledsager forslaget, skal jeg tillade mig at anbefale det til
Folketingets velvillige behandling.