L 170 (som fremsat): Forslag til lov om visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder.
Fremsat den 11. maj 2005 af
finansministeren (Thor Pedersen)
Forslag
til
Lov om visse personalemæssige
spørgsmål i forbindelse med
de færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder
§ 1. Loven
finder anvendelse i forbindelse med de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder efter lov om
de færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder.
Stk. 2. Loven finder tilsvarende
anvendelse ved de færøske myndigheders overtagelse af
andre opgaver.
§ 2. De
færøske myndigheder tilbyder de tjenestemænd i
staten og folkekirken, som på tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et
sagsområde gør tjeneste inden for det
pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed
på Færøerne, ansættelse som
færøske tjenestemænd på de for
færøske tjenestemænd gældende løn-,
ansættelses- og pensionsvilkår. Tilbuddet gælder
indtil 2 år efter de færøske myndigheders
overtagelse af sagen eller sagsområdet.
Stk. 2. Tjenestemænd, der ikke
ønsker at overgå til ansættelse som
færøske tjenestemænd, opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed.
Stk. 3. Tjenestemænd, der
opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske
myndighed, har pligt til at fortsætte deres tjeneste under de
færøske myndigheder.
Stk. 4. Tjenestemænd, der
opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske
myndighed, har ikke krav på rådighedsløn,
ventepenge eller pension som følge af de
færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet.
Stk. 5. Tjenestemænd, der
opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende danske
myndighed, har pligt til at underkaste sig de forandringer i deres
tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed, som er en
følge af de færøske myndigheders overtagelse af
sagen eller sagsområdet.
§ 3. De danske
myndigheder udbetaler løn og pension m.v. til de
tjenestemænd, der opretholder deres ansættelsesforhold
til vedkommende danske myndighed og fortsætter deres tjeneste
under de færøske myndigheder.
Stk. 2. De færøske
myndigheder refunderer løbende de danske myndigheder
udgifterne til løn m.v. til de tjenestemænd, der er
nævnt i stk. 1.
Stk. 3. De færøske
myndigheder refunderer løbende de danske myndigheder en
forholdsmæssig andel af udgifterne til pension, jf.
stk. 1, opgjort efter forholdet mellem den oparbejdede
pensionsalder henholdsvis før og efter tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet.
§ 4. De
færøske myndigheder overtager pensioneringen af de
tjenestemænd, som i henhold til § 2, stk. 1,
overgår til ansættelse som færøske
tjenestemænd.
Stk. 2. De danske myndigheder
refunderer løbende de færøske myndigheder en
forholdsmæssig andel af udgifterne til pension, jf.
stk. 1, opgjort efter forholdet mellem den oparbejdede
pensionsalder henholdsvis før og efter tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet.
§ 5. De
færøske myndigheder overtager det
ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et
sagsområde gør tjeneste inden for det
pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed
på Færøerne.
Stk. 2. De færøske
myndigheder sikrer, at de pligter og rettigheder, der følger
af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven), finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med den overtagelse, der er
nævnt i stk. 1.
§ 6.
Vedkommende minister kan efter forhandling med de
færøske myndigheder bestemme, at § 2,
stk. 3-5, og § 5 ikke skal gælde for ansatte i
nærmere angivne stillinger.
§ 7.
Vedkommende færøske myndighed kan efter
finansministerens nærmere bestemmelse indgå aftaler,
der vedrører ansættelsesvilkår for
tjenestemænd, som i henhold til § 2, stk. 3,
fortsætter deres tjeneste under de færøske
myndigheder.
§ 8. Loven
træder i kraft den 29. juli 2005.
Stk. 2. Vedkommende minister kan efter
forhandling med de færøske myndigheder bestemme, at
loven også skal finde anvendelse ved de færøske
myndigheders overtagelse af sagsområder m.v., der har fundet
sted før lovens ikrafttræden. Vedkommende minister kan
i den forbindelse efter forhandling med de færøske
myndigheder forlænge den frist, der er nævnt i
§ 2, stk. 1, 2. pkt.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at regulere
visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse
med de færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder efter lov om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder. Efter forslaget skal
loven finde tilsvarende anvendelse ved de færøske
myndigheders overtagelse af andre opgaver.
Administrationen af de sager og
sagsområder, der på grundlag af det samtidig fremsatte
forslag til lov om de færøske myndigheders overtagelse
af sager og sagsområder vil overgå til de
færøske myndigheder, varetages i dag af personale ved
danske myndigheder. I forbindelse med færøsk
overtagelse af et sagsområde m.v. opstår der
spørgsmål om ansættelsesforholdene for det
personale, der hidtil har varetaget opgaverne på det
pågældende område, herunder om det
pågældende personale skal overgå til
ansættelse under de færøske myndigheder.
Spørgsmålet vil f.eks. kunne
opstå i de tilfælde, hvor færøsk
overtagelse af et sagsområde m.v. indebærer oprettelse
af nye færøske myndigheder og nedlæggelse af de
danske myndigheder, der hidtil har haft ansvaret for det
pågældende område. Som et eksempel på et
sådant tilfælde kan nævnes en fremtidig
færøsk overtagelse af politiet.
Der henvises til bemærkningerne til
forslaget til lov om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder og til
bemærkningerne nedenfor.
Lovforslaget har i overensstemmelse med
hjemmestyrelovens § 7 været forelagt de
færøske myndigheder til udtalelse.
2. Tjenestemænd
Ansættelsesforholdene for
tjenestemænd i staten og folkekirken, som på
tidspunktet for de færøske myndigheders overtagelse af
en sag eller et sagsområde gør tjeneste inden for det
pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed
på Færøerne, foreslås reguleret på
tilsvarende måde som ved en række tidligere
omlægninger.
Det færøske landsstyre tilbyder
at ansætte de tjenestemænd, der gør tjeneste
inden for det pågældende sagsområde m.v., som
færøske tjenestemænd på de for
færøske tjenestemænd gældende løn-,
ansættelses- og pensionsvilkår. De færøske
myndigheder vil sikre, at de pågældende
tjenestemænd på overgangstidspunktet ikke lider nogen
lønnedgang. Tilbuddet fra det færøske
landsstyre gælder indtil 2 år efter de
færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet.
Tjenestemænd, der ikke ønsker at
overgå til ansættelse som færøske
tjenestemænd, opretholder deres ansættelsesforhold til
vedkommende danske myndighed.
Tjenestemænd, der i overensstemmelse
hermed opretholder deres ansættelsesforhold til vedkommende
danske myndighed, har pligt til at fortsætte deres tjeneste
under de færøske myndigheder, jf. dog for så
vidt angår ansatte i visse stillinger nedenfor under pkt. 4.
De har ikke krav på rådighedsløn, ventepenge
eller pension som følge af de færøske
myndigheders overtagelse af sagen eller sagsområdet og har
pligt til at underkaste sig de forandringer i deres
tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed, som er en
følge af de færøske myndigheders overtagelse af
sagen eller sagsområdet.
Om de nærmere vilkår og om
udbetaling og refusion af løn og pension m.v. henvises til
lovforslagets §§ 2-4 og de specielle
bemærkninger hertil.
3. Overenskomstansatte m.v.
Forholdene for overenskomstansatte og andre
ikketjenestemandsansatte, som på tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et
sagsområde gør tjeneste inden for det
pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed
på Færøerne, foreslås reguleret på
den måde, at de færøske myndigheder overtager
dette personale.
Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse (virksomhedsoverdragelsesloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002, gælder
ikke for Færøerne, jf. lovens § 8.
Virksomhedsoverdragelsesloven finder heller ikke anvendelse
på overførelse af administrative funktioner mellem
offentlige administrative myndigheder, jf. lovens § 1,
stk. 2. Dette indebærer bl.a., at loven ikke finder
anvendelse for ansatte, der er beskæftiget med
myndighedsopgaver.
Med henblik på at skabe et ensartet
retsgrundlag for hele det ikketjenestemandsansatte personale
foreslås det imidlertid, at de færøske
myndigheder ved lovgivning sikrer, at de pligter og rettigheder,
der følger af virksomhedsoverdragelsesloven, finder
tilsvarende anvendelse i forbindelse med overtagelsen.
En sådan lovgivning vil bl.a.
indebære, at de færøske myndigheder
indtræder i de rettigheder og forpligtelser over for de
ansatte, der bestod på overdragelsestidspunktet i henhold til
kollektive overenskomster og aftaler, bestemmelser om løn-
og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig
myndighed, og individuel aftale om løn- og
arbejdsforhold.
En færøsk lovgivning af denne
karakter vil endvidere indebære, at afskedigelse som
følge af overtagelsen ikke anses for rimeligt begrundet i
myndighedens forhold, medmindre afskedigelsen skyldes
økonomiske, tekniske eller organisatoriske årsager,
der medfører beskæftigelsesmæssige
ændringer.
Virksomhedsoverdragelsesloven indeholder
herudover bl.a. bestemmelser, der har betydning for de
færøske myndigheders tiltrædelse af de
kollektive overenskomster, staten har indgået for dette
personale. De færøske myndigheder skal inden for
nærmere angivne frister underrette det pågældende
fagforbund, hvis de ikke ønsker at tiltræde
overenskomsten. I modsat fald anses de færøske
myndigheder for at have tiltrådt overenskomsten.
De danske myndigheder underretter i rimelig
tid inden de færøske myndigheders overtagelse af en
sag eller et sagsområde repræsentanter for de ansatte
om forskellige forhold af betydning i forbindelse med overtagelsen,
f.eks. om datoen for overtagelsen og om følgerne af
overtagelsen for de ansatte.
4. Ansatte i visse stillinger
Lovforslagets § 6 indeholder en
bestemmelse om, at vedkommende minister efter forhandling med de
færøske myndigheder kan bestemme, at
tjenestemænd i nærmere angivne stillinger ikke skal
have pligt til at fortsætte deres tjeneste under de
færøske myndigheder.
Vedkommende minister kan endvidere efter
forhandling med de færøske myndigheder bestemme, at
bestemmelsen i § 5 om anvendelsen af
virksomhedsoverdragelsesloven ikke skal gælde for ansatte i
nærmere angivne stillinger.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 6.
5. Andre tilfælde af
overtagelse af sagsområder m.v.
Efter § 6 i forslaget til lov om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder kan de færøske myndigheder efter
aftale med de danske myndigheder overtage Vágar Lufthavn
samt ansvaret for driften heraf.
Det skønnes hensigtsmæssigt, at
loven om visse personalemæssige spørgsmål i
forbindelse med de færøske myndigheders overtagelse af
sager og sagsområder også regulerer personalets forhold
ved de færøske myndigheders overtagelse af denne og
andre opgaver, der ikke er sager eller sagsområder i
hjemmestyrelovens forstand. Det foreslås derfor, at denne lov
skal finde tilsvarende anvendelse ved de færøske
myndigheders overtagelse heraf.
Der henvises til forslaget i § 1, stk.
2, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås endvidere, at vedkommende
minister efter forhandling med de færøske myndigheder
kan bestemme, at loven også skal finde anvendelse ved de
færøske myndigheders overtagelse af sagsområder
m.v., der har fundet sted før lovens ikrafttræden.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på sagsområdet sikkerhed
til søs inden for økonomi- og erhvervsministerens
område, der er overtaget som færøsk
særanliggende med virkning fra den 1. januar 2002.
Bestemmelsen vil også finde anvendelse, hvis de
færøske myndigheder overtager administrationen af
sagsområdet tinglysning, der for tiden administreres af de
danske myndigheder (Færøernes Ret).
Der henvises til lovforslagets § 8,
stk. 2, og bemærkningerne hertil.
6. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget regulerer visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder i henhold til forslaget til lov om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder. Der henvises til bemærkningerne til dette
lovforslag. Loven finder tilsvarende anvendelse ved de
færøske myndigheders overtagelse af andre opgaver.
De danske myndigheder udbetaler løn og
pension m.v. til de tjenestemænd, der opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. De
færøske myndigheder refunderer løbende de
danske myndigheder løn m.v. og en forholdsmæssig del
af udgifterne til pension for disse tjenestemænd.
De færøske myndigheder overtager
pensioneringen af de tjenestemænd, der overgår til
ansættelse som færøske tjenestemænd. De
danske myndigheder refunderer løbende de
færøske myndigheder en forholdsmæssig andel af
udgifterne til pension for disse tjenestemænd.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget har
ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
7. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været i
høring hos:
Færøernes landsstyre
Grønlands hjemmestyre
Højesteret
Præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret
Domstolsstyrelsen.
Lovforslaget har endvidere været i
høring hos Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Akademikernes Centralorganisation,
Den Danske Dommerforening og Dommerfuldmægtigforeningen.
Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | De danske myndigheder udbetaler løn
og pension m.v. til tjenestemænd, der opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. De
færøske myndigheder refunderer løn m.v. og en
forholdsmæssig andel af udgiften til pension. De
færøske myndigheder overtager pensioneringen af
tjenestemænd, der overgår til ansættelse som
færøske tjenestemænd. Staten refunderer en
forholdsmæssig andel af udgiften til pension. Lovforslaget
har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller
amtskommuner. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget har konsekvenser for statens
administration af løn og pension til ansatte på
områder, der overtages af de færøske
myndigheder. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
kommuner eller amtskommuner. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter forslaget i stk. 1 finder
loven anvendelse på visse personalemæssige
spørgsmål i forbindelse med de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder efter det
samtidig fremsatte forslag til lov om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Det foreslås i stk. 2 , at
loven skal finde tilsvarende anvendelse ved de færøske
myndigheders overtagelse af andre opgaver. Bestemmelsen omfatter
således også opgaver, der ikke er sager eller
sagsområder i hjemmestyrelovens forstand, f.eks. driften af
Vágar Lufthavn.
Til § 2
Efter forslaget i stk. 1
tilbyder de færøske myndigheder de tjenestemænd
i staten og folkekirken, som på tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et
sagsområde gør tjeneste inden for det
pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed
på Færøerne, ansættelse som
færøske tjenestemænd på de for
færøske tjenestemænd gældende løn-,
ansættelses- og pensionsvilkår. De færøske
myndigheder vil sikre, at de pågældende
tjenestemænd på overgangstidspunktet ikke lider nogen
lønnedgang. Tilbuddet gælder indtil 2 år efter
de færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet.
De færøske myndigheder har
oplyst, at de er indstillede på at drøfte den
nærmere udformning af tilbuddet om ansættelse som
færøsk tjenestemand med vedkommende danske
centralorganisation, inden de konkrete tilbud fremsættes over
for de pågældende tjenestemænd.
Hvis en tjenestemand søger og
får en anden stilling under de færøske
myndigheder end den, den pågældende var ansat i ved de
færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet, vil tjenestemanden ikke være omfattet af
denne lov.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 vil tjenestemænd, der ikke ønsker
at overgå til ansættelse som færøske
tjenestemænd, opretholde ansættelsesforholdet til
vedkommende danske myndighed. De vil fortsat oppebære
løn og pension efter den danske tjenestemandslovgivning
m.v., ligesom de fortsat vil være repræsenteret af de
centralorganisationer, der har indgået en hovedaftale med
staten, jf. bekendtgørelse nr. 515 af 28. november 1969 af
hovedaftale i henhold til lov nr. 291 af 18. juni 1969 om
tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken.
Tjenestemænd, der opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, har
efter forslaget i stk. 3 pligt til at fortsætte
deres tjeneste under de færøske myndigheder. Disse
tjenestemænd vil blive udlånt til de
færøske myndigheder med henblik på at
fortsætte tjenesten under de færøske
myndigheder.
Vedkommende færøske myndighed
kan efter finansministerens nærmere bestemmelse indgå
aftaler, der vedrører ansættelsesvilkår for
tjenestemænd, som i henhold til stk. 3 fortsætter deres
tjeneste under de færøske myndigheder, jf. forslaget i
§ 7.
Det er for at tydeliggøre
retsstillingen fundet hensigtsmæssigt i selve lovteksten at
medtage en bestemmelse om, at tjenestemænd, der opretholder
deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed,
ikke har krav på rådighedsløn, ventepenge eller
pension som følge af de færøske myndigheders
overtagelse af sagen eller sagsområdet og må acceptere
de forandringer i deres tjenesteforretningers omfang og
beskaffenhed, som følger af overtagelsen, jf.
stk. 4 og 5.
Udlån til de færøske
myndigheder vil således ikke i sig selv være en
forflyttelse af tjenestemændene. De pågældende
tjenestemænd vil derfor ikke kunne kræve sig afskediget
med ventepenge, rådighedsløn eller pension som
følge af udlånet til de færøske
myndigheder.
Gennemførelsen af denne lov giver ikke
adgang til at foretage sådanne ændringer i de
pågældendes løn- og andre
ansættelsesvilkår, som ville have karakter af en
forflyttelse, uden at de pågældende vil kunne
kræve sig afskediget med rådighedsløn/ventepenge
og pension efter de herom gældende regler.
De pågældende stillinger vil ved
ledighed blive nedlagt som danske tjenestemandsstillinger.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 6 kan vedkommende minister efter forhandling med de
færøske myndigheder bestemme, at § 2,
stk. 3-5, ikke skal gælde for ansatte i nærmere
angivne stillinger.
Til § 3
Det følger af bestemmelsen, at de
færøske myndigheder løbende refunderer de
danske myndigheders udgifter til løn, herunder eventuelle
senere udgifter til ventepenge og rådighedsløn, til de
tjenestemænd, der udlånes til de færøske
myndigheder. Det følger endvidere, at de
færøske myndigheder løbende refunderer en
forholdsmæssig andel af de danske myndigheders udgifter til
pension til disse tjenestemænd opgjort efter forholdet mellem
den oparbejdede pensionsalder henholdsvis før og efter de
færøske myndigheders overtagelse af sagen eller
sagsområdet.
De nærmere retningslinjer for den
praktiske gennemførelse af refusionen forudsættes
fastsat ved aftale mellem finansministeren og de
færøske myndigheder.
Til § 4
Refusionen mellem de danske og
færøske myndigheder af udgifterne til pension til de
tjenestemænd, der i henhold til § 2, stk. 1,
overgår til ansættelse som færøske
tjenestemænd, foreslås opgjort som en
forholdsmæssig andel af udgifterne til pension efter
forholdet mellem den oparbejdede pensionsalder henholdsvis
før og efter de færøske myndigheders
overtagelse af sagen eller sagsområdet.
Refusionen sker således i
overensstemmelse med principperne i aftalen af 6. februar 1981 med
tillæg af 26. april 1989 om deling mellem staten og
Færøernes landsstyre af udgifter til pension m.v. til
tjenestemænd i staten, der i forbindelse med
opgaveomlægninger er blevet ansat eller overført til
tjeneste under landsstyret eller Færøernes
Specialskole.
De nærmere retningslinjer for den
praktiske gennemførelse af refusionen forudsættes
fastsat ved aftale mellem finansministeren og de
færøske myndigheder.
Til § 5
Det foreslås, at de
færøske myndigheder overtager det
ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for de
færøske myndigheders overtagelse af en sag eller et
sagsområde gør tjeneste inden for det
pågældende sagsområde m.v. ved en dansk myndighed
på Færøerne.
Det foreslås endvidere, at de
færøske myndigheder ved lovgivning sikrer, at de
pligter og rettigheder, der følger af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse
(virksomhedsoverdragelsesloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
710 af 20. august 2002, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse
med overtagelsen.
Forslaget indebærer bl.a., at de
pågældende overgår til ansættelse hos de
færøske myndigheder. Endvidere vil den omhandlede
lovgivning regulere de færøske myndigheders
tiltrædelse af de overenskomster, staten har indgået.
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.
Der er enighed mellem de danske og
færøske myndigheder om, at den færøske
lovgivning skal træde i kraft samtidig med loven om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder og loven om visse personalemæssige
spørgsmål i forbindelse med de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder.
Vedkommende minister kan efter forhandling
med de færøske myndigheder bestemme, at bestemmelsen
ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne
stillinger, jf. lovforslagets § 6.
Til § 6
Det foreslås, at vedkommende minister
efter forhandling med de færøske myndigheder kan
bestemme, at § 2, stk. 3-5, og § 5 ikke
skal gælde for ansatte i nærmere angivne
stillinger.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på
ansatte i visse stillinger inden for politi og retsvæsen.
Bestemmelsen omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde
ikke bør pålægges pligt til at fortsætte
tjenesten under de færøske myndigheder. Bestemmelsen
kan også anvendes i tilfælde, hvor de
færøske myndigheder finder, at stillingen bør
varetages af en person, der ikke er udlånt, men ansat under
de færøske myndigheder.
Vedkommende minister kan betinge sig, at de
færøske myndigheder løbende refunderer
eventuelle merudgifter til rådighedsløn, ventepenge
eller pension til tjenestemænd, der på foranledning af
de færøske myndigheder undtages fra pligten til
fortsat at gøre tjeneste under de færøske
myndigheder, og som det som følge heraf måtte blive
nødvendigt at afskedige.
Tjenestemænd, der i medfør af
bestemmelsen undtages fra pligten til at fortsætte tjenesten
under de færøske myndigheder, opretholder deres
ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed, jf.
§ 2, stk. 2. Der sker ikke ændringer i dette
ansættelsesforhold som følge af, at de undtages fra
den nævnte pligt. Det indebærer bl.a., at de vil kunne
pålægges at overtage en anden stilling eller afskediges
i samme omfang som hidtil. Der vil i den forbindelse kunne
opstå spørgsmål om krav på
rådighedsløn eller ventepenge m.v.
Ikketjenestemandsansatte, der i medfør
af bestemmelsen undtages fra § 5, opretholder ligeledes
deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed.
Der sker ikke ændringer i dette ansættelsesforhold som
følge af, at de undtages fra den nævnte bestemmelse.
Det forudsættes, at de danske og færøske
myndigheder aftaler de nærmere vilkår, herunder
refusion af lønudgifter m.v., hvis de pågældende
udlånes med henblik på at fortsætte tjenesten
under de færøske myndigheder.
Til § 7
Det foreslås, at vedkommende
færøske myndighed efter finansministerens
nærmere bestemmelse kan indgå aftaler, der
vedrører ansættelsesvilkår for
tjenestemænd, som i henhold til § 2, stk. 3,
fortsætter deres tjeneste under de færøske
myndigheder. Bestemmelsen indebærer, at finansministeren kan
delegere kompetencen til at indgå aftaler om løn- og
andre ansættelsesvilkår i henhold til
tjenestemandslovgivningens regler herom for disse
tjenestemænd til vedkommende færøske
myndighed.
Til § 8
Det foreslås i stk. 1 ,
at loven træder i kraft den 29. juli 2005 samtidig med den
foreslåede lov om de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder.
Det foreslås i stk. 2
endvidere, at vedkommende minister efter forhandling med de
færøske myndigheder kan bestemme, at loven også
skal finde anvendelse ved de færøske myndigheders
overtagelse af sager og sagsområder og af andre opgaver, der
har fundet sted før lovens ikrafttræden. I den
forbindelse kan vedkommende minister efter forhandling med de
færøske myndigheder forlænge den
2-års-frist, der er nævnt i lovforslagets
§ 2, stk. 1, 2. pkt.
Bestemmelsen tager bl.a. sigte på
sagsområdet sikkerhed til søs inden for
økonomi- og erhvervsministerens område. Efter aftalen
af 30. oktober 2001 mellem den danske regering og
Færøernes landsstyre er dette sagsområde
overtaget som færøsk særanliggende i
medfør af hjemmestyrelovens § 2 med virkning fra
den 1. januar 2002. Det fremgår af aftalen, at
Færøernes landsstyre er rede til at beskæftige
de ansatte i den færøske afdeling af
Søfartsstyrelsen på samme løn- og
ansættelsesvilkår, som er gældende på
overtagelsestidspunktet. Det fremgår endvidere af aftalen, at
den danske regering vil tage skridt til at gennemføre
lovgivning vedrørende tjenestemændenes og de
øvrige ansattes forhold. Aftalen indeholder desuden
bestemmelser om deling og refusion af pensionsudgifter, der svarer
til lovforslaget.
Den i aftalen nævnte lovgivning har
afventet generelle overvejelser vedrørende lovgivning om
personaleforholdene på sagsområder, der overtages af de
færøske myndigheder. Det er derfor aftalt mellem
Søfartsstyrelsen, det færøske landsstyre og de
pågældende medarbejdere, at medarbejderne på
frivillig basis indtil videre er udlånt til landsstyret med
henblik på at gøre tjeneste i den færøske
søfart sadministration.
Bestemmelsen vil også finde anvendelse,
hvis de færøske myndigheder overtager administrationen
af sagsområdet tinglysning. Dette sagsområde, der er et
særanliggende opført på hjemmestyrelovens liste
A, er overtaget af de færøske myndigheder efter
hjemmestyrelovens § 2, men administreres af de danske
myndigheder (Færøernes Ret).