Skriftlig fremsættelse (4. maj
2005)
Statsministeren (Anders Fogh
Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Grønlands
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.
(Lovforslag nr. L 168).
Efter fremsættelsen af lovforslag nr. L
99 til Lov om Grønlands landsstyres indgåelse af
folkeretlige aftaler er drøftelserne om en tilsvarende
ordning for Færøernes landsstyre fortsat. De
dansk/færøsk/grønlandske drøftelser har
resulteret i enighed, der indebærer visse ændringer i
det allerede fremsatte lovforslag om Grønlands landsstyres
indgåelse af folkeretlige aftaler. I overensstemmelse med
Grønlands Hjemmestyres ønske fremsættes
nærværende lovforslag i forbindelse med anmodning om
tilbagetagelse af lovforslag nr. L 99 til Lov om Grønlands
landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.
Formålet med lovforslaget er at give
Grønlands landsstyre en udtrykkelig og generelt formuleret
adgang til selv €" på rigets vegne og uden
Udenrigstjenestens medvirken €" at forhandle og indgå de
i lovforslaget angivne typer af folkeretlige aftaler med fremmede
stater og internationale organisationer inden for
sagsområder, der er overtaget fuldt ud af de
grønlandske myndigheder.
Lovforslaget er en udmønting af
regeringens overordnede politik om at søge
rigsfællesskabet moderniseret og herunder inddrage
Grønland i udenrigspolitiske beslutninger, som særligt
vedrører Grønland.
Som følge af Grønlands stigende
internationale interessevaretagelse har internationale
forhandlinger, som alene berører Grønland, i stigende
omfang været ført under ledelse af det
grønlandske landsstyre med Udenrigsministeriets medvirken.
For så vidt angår visse forvaltningsaftaler mellem
Grønland og visse nærtstående lande har der
udviklet sig en praksis, hvorefter Grønlands landsstyre
€" efter bemyndigelse i overensstemmelse med grundlovens
§ 19 €" har forhandlet aftaler uden Udenrigstjenestens
medvirken og alene med løbende underretning af
Udenrigstjenesten af hensyn til muligheden for at varetage rigets
interesser.
Forslaget indebærer således, at
denne praksis etableres som en generel ordning for Grønlands
landsstyre med hensyn til de aftaler, der er omfattet af loven.
Fuldmagtens typiske anvendelsesområde
forventes at blive bilaterale aftaler med nabolandene og EU
vedrørende fiskeri, handelsforhold, dobbeltbeskatning,
kultur, forskning, undervisning, sociale forhold, miljø,
turisme og lignende emner.
Ordningen forudsætter et tæt
samarbejde mellem regeringen og landsstyret med henblik på,
at rigets samlede interesser ikke tilsidesættes. Det er
derfor forudsat, at landsstyret skal underrette regeringen forinden
og under hele forløbet i forbindelse med forhandling og
indgåelse af aftaler i medfør af ordningen.
Fuldmagten begrænser ikke regeringens og
Folketingets ansvar og beføjelser efter grundlovens §
19.
Fuldmagten vil ikke omfatte folkeretlige
aftaler, der berører forsvars- og sikkerhedspolitikken, samt
folkeretlige aftaler som skal gælde for Danmark eller som
forhandles inden for en mellemfolkelig organisation, hvoraf riget
er medlem.
Lovforslaget er et resultat af
drøftelser mellem regeringen og Grønlands landsstyre.
Forslaget har været forelagt for Grønlands Landsting,
der den 2. maj 2005 enstemmigt har vedtaget landsstyrets
beslutningsforslag vedrørende sagen.
Idet jeg henviser til de bemærkninger,
der ledsager forslaget, skal jeg tillade mig at anbefale det til
Folketingets velvillige behandling.