L 168 Forslag til lov om Grønlands landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.

Af: Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V)
Udvalg: Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-05-2005

Fremsættelse: 04-05-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l168_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (4. maj 2005)

 

 

Statsministeren (Anders Fogh Rasmussen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Grønlands landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.

(Lovforslag nr. L 168).

Efter fremsættelsen af lovforslag nr. L 99 til Lov om Grønlands landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler er drøftelserne om en tilsvarende ordning for Færøernes landsstyre fortsat. De dansk/færøsk/grønlandske drøftelser har resulteret i enighed, der indebærer visse ændringer i det allerede fremsatte lovforslag om Grønlands landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler. I overensstemmelse med Grønlands Hjemmestyres ønske fremsættes nærværende lovforslag i forbindelse med anmodning om tilbagetagelse af lovforslag nr. L 99 til Lov om Grønlands landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler.

Formålet med lovforslaget er at give Grønlands landsstyre en udtrykkelig og generelt formuleret adgang til selv €" på rigets vegne og uden Udenrigstjenestens medvirken €" at forhandle og indgå de i lovforslaget angivne typer af folkeretlige aftaler med fremmede stater og internationale organisationer inden for sagsområder, der er overtaget fuldt ud af de grønlandske myndigheder.

Lovforslaget er en udmønting af regeringens overordnede politik om at søge rigsfællesskabet moderniseret og herunder inddrage Grønland i udenrigspolitiske beslutninger, som særligt vedrører Grønland.

Som følge af Grønlands stigende internationale interessevaretagelse har internationale forhandlinger, som alene berører Grønland, i stigende omfang været ført under ledelse af det grønlandske landsstyre med Udenrigsministeriets medvirken. For så vidt angår visse forvaltningsaftaler mellem Grønland og visse nærtstående lande har der udviklet sig en praksis, hvorefter Grønlands landsstyre €" efter bemyndigelse i overensstemmelse med grundlovens § 19 €" har forhandlet aftaler uden Udenrigstjenestens medvirken og alene med løbende underretning af Udenrigstjenesten af hensyn til muligheden for at varetage rigets interesser.

Forslaget indebærer således, at denne praksis etableres som en generel ordning for Grønlands landsstyre med hensyn til de aftaler, der er omfattet af loven.

Fuldmagtens typiske anvendelsesområde forventes at blive bilaterale aftaler med nabolandene og EU vedrørende fiskeri, handelsforhold, dobbeltbeskatning, kultur, forskning, undervisning, sociale forhold, miljø, turisme og lignende emner.

Ordningen forudsætter et tæt samarbejde mellem regeringen og landsstyret med henblik på, at rigets samlede interesser ikke tilsidesættes. Det er derfor forudsat, at landsstyret skal underrette regeringen forinden og under hele forløbet i forbindelse med forhandling og indgåelse af aftaler i medfør af ordningen.

Fuldmagten begrænser ikke regeringens og Folketingets ansvar og beføjelser efter grundlovens § 19.

Fuldmagten vil ikke omfatte folkeretlige aftaler, der berører forsvars- og sikkerhedspolitikken, samt folkeretlige aftaler som skal gælde for Danmark eller som forhandles inden for en mellemfolkelig organisation, hvoraf riget er medlem.

Lovforslaget er et resultat af drøftelser mellem regeringen og Grønlands landsstyre. Forslaget har været forelagt for Grønlands Landsting, der den 2. maj 2005 enstemmigt har vedtaget landsstyrets beslutningsforslag vedrørende sagen.

Idet jeg henviser til de bemærkninger, der ledsager forslaget, skal jeg tillade mig at anbefale det til Folketingets velvillige behandling.