Skriftlig fremsættelse (27. april
2005)
Videnskabsministeren (Helge
Sander):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om internet-domæner,
der særligt tildeles Danmark
(Lovforslag nr. L 165).
Formålet med loven er at fremme en
dynamisk og kvalitetspræget udvikling i det danske
internet-samfund ved at tilvejebringe tilgængelighed,
gennemsigtighed, effektivitet og sikkerhed om
internet-domæner, der særligt tildeles Danmark (for
eksempel .dk). Loven fastsætter grundlaget for, at
selvregulering i vidt omfang kan videreføres, og
fastsætter rammerne for registrering og anvendelse af
internet-domænenavne.
Domænenavne har udviklet sig til en del
af infrastrukturen, som har afgørende betydning for
både offentlige og private brugere, men især for de
mange virksomheder, der i stigende grad sælger deres ydelser
via internettet. I lyset af denne udvikling er der behov for
lovgivning på området.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling nedsatte i oktober 2003 et domæneudvalg, der skulle
undersøge, om og i givet fald i hvilket omfang der var behov
for lovgivning på domænenavnsområdet.
Domæneudvalget offentliggjorde betænkning nr. 1450 om
administration af domænenavne i Danmark i september 2004. Et
enigt domæneudvalg anbefalede, at der udarbejdes en lov
på området. Udvalgets betænkning indeholdt et
forslag til lov, som har været sendt i høring.
Resultatet af høringen viste bred opbakning til
lovforslaget.
Foreningen Dansk Internet Forum (DIFO) har
gennem selskabet DK Hostmaster siden juli 1999 varetaget
administrationen af .dk. Det er hensigten med loven at
videreføre styrkerne ved den nuværende
selvregulering.
Loven fastsætter de overordende
principper for administrationen af internet-domæner, som
særligt tildeles Danmark. Loven omfatter som udgangspunkt
landedomænet .dk, men kan omfatte andre domæner, der
senere vil blive tildelt Danmark.
Udpegning af administrator skal ske på
baggrund af et udbud med henblik på at sikre konkurrence om
varetagelsen af opgaven. Administration af internet-domæner,
som er omfattet af loven, skal ske på non-profit basis. Det
betyder blandt andet, at der fastsættes regler for skift fra
én administrator til en ny og for administrators
ophør i øvrigt. Reglerne medfører, at der ikke
må udføres penge fra administrators virksomhed og
dermed fra internet-samfundet, men at en eventuel egenkapital skal
komme det danske internet-samfund til gode.
Et af lovens grundlæggende principper
for administrationen er, at administrator skal sikre
gennemsigtighed i sin administration, sikkerhed og have en bred
repræsentation af deltagere fra det danske internet-samfund,
herunder private brugere, professionelle brugere og
internet-branchen (leverandører).
Administrator skal som i dag fortsat
fastsætte forretningsbetingelser og vilkår for
registranter og registratorer.
I medfør af loven skal der
nedsættes et klagenævn med henblik på en smidig
og hurtig klagebehandling af tvister på området.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling udpeger medlemmer
til klagenævnet.
Loven vil alene indeholde enkelte bestemmelser
rettet direkte mod registranter. Der er blandt andet tale om en
regel om god skik på domænenavnsområdet
inspireret af markedsføringslovens § 1. Forslaget om at
indføre en god skik på domænenavnsområdet
er en nyskabelse, der skal sikre, at klagenævnet får et
klarere hjemmelsgrundlag i sager, hvor den eksisterende lovgivning
ikke finder anvendelse som hjemmelsgrundlag. Herudover indeholder
loven et forbud mod at registrere et domænenavn alene med
udleje eller videresalg for øje, det såkaldte
"warehousing". Formålet er, at registrering af
domænenavne som udgangspunkt skal foretages af en registrant,
som har ret til eller selv har nytten af det eller de
pågældende domænenavne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.