Skriftlig fremsættelse (27. april
2005)
Videnskabsministeren (Helge
Sander):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet
(Lovforslag nr. L 164).
Lovforslaget indeholder 3 delelementer: En
ændring af reglerne om bindingsperioder, ophævelse af
reglerne om småforbrugerabonnement, og en præcisering
af reglerne om frit operatørvalg.
For så vidt angår
bindingsperioder, er baggrunden for lovforslaget,
at der i efteråret 2004 opstod usikkerhed om den maksimalt
tilladte længde af bindingsperioder på mobiltelefoner
og om kompetencefordelingen vedr. bindingsperioder på
mobilområdet. Formålet med forslaget er at
imødekomme denne usikkerhed.
Hidtil har kompetencedelingen
vedrørende bindingsperioder været den, at
telelovgivningen regulerede direkte og indirekte bindinger på
abonnementet, mens anden lovgivning, herunder
konkurrencelovgivningen, regulerede udstyret.
Lovforslaget indebærer, at
telelovgivningens regulering af maksimale bindingsperioder
også vil komme til at omfatte salg af teleterminaludstyr, der
anvendes til mobilkommunikation, herunder blandt andet
SIM-lås.
Lovforslaget indeholder således en
bemyndigelse til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
til at fastsætte nærmere regler, der forpligter
udbydere af teleterminaludstyr, der anvendes til
mobilkommunikation, til at sikre grundlæggende
brugerrettigheder i forbindelse med aftaler om levering af
terminaludstyr til slutbrugere, herunder regler om maksimal
bindingsperiode.
For så vidt angår reglerne om
småforbrugerabonnement, er baggrunden for
lovforslaget, at Europa-Kommissionen har udtalt, at det fremover
ikke vil være muligt indenfor rammerne af EU-retten, at
undtage småforbrugerabonnementer fra frit
operatørvalg, som forudsat i gældende dansk ret.
Formålet med forslaget er derfor at bringe dansk ret i
overensstemmelse med EU-retten.
Hidtil har der i den danske regulering
været fastsat regler om, at forsyningspligtudbyderen kan
afskære kunder med et småforbrugerabonnement fra at
ringe via andre operatører, altså en undtagelse til
det generelle krav om, at der skal være frit
operatørvalg.
Europa-Kommissionen har udtalt, at kun
såfremt forsyningspligtudbyderen er forpligtet til at udbyde
småforbrugerabonnementer, kan der undtages fra frit
operatørvalg. Efter de danske regler er det frivilligt for
forsyningspligtudbyderen at udbyde småforbrugerabonnementer,
og der kan derfor ikke undtages fra kravet om frit
operatørvalg.
Lovforslaget sikrer, at de danske regler
bringes i overensstemmelse med EU-reglerne, og ophæver
på den baggrund bemyndigelsen til at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler for
forsyningspligtudbyderens udbud af
småforbrugerabonnementer.
Det kan bemærkes, at konkurrencen
på det danske telemarked har tilvejebragt andre billigere
tilbud til brugere med et lavt telefonforbrug. Det vurderes derfor
ikke nødvendigt med en særskilt forsyningspligt
på abonnementer rettet mod brugere med et lille forbrug.
Endelig er baggrunden for ændringen
vedrørende frit operatørvalg, at
ordlyden af de gældende danske regler om frit
operatørvalg indebærer en risiko for begrænsning
af konkurrencen på telemarkedet.
Det gælder de tilfælde, hvor der
er udpeget en udbyder med stærk markedsposition på et
abonnementsmarked, men hvor det ikke samtidig har været
muligt at udpege en udbyder med stærk markedsposition
på det tilhørende trafikmarked.
Konsekvensen af de gældende regler er,
at reel konkurrence på et trafikmarked kan føre til
ophævelse af kravet om frit operatørvalg, hvilket kan
tvinge brugere til at skifte selskab, og dermed begrænse
konkurrencen på markedet igen. Dette ville medføre
behov for re-regulering på dette område for at
genindføre frit operatørvalg.
Det foreliggende lovforslag har til
formål at sikre en mere hensigtsmæssig
fastlæggelse af kravet om frit operatørvalg, herunder
at forebygge en uhensigtsmæssig pendul-regulering. Kravet vil
fremover indtræde for udbydere, der har en stærk
markedsposition på et abonnementsmarked.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.