L 164 Forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.

(Maksimale bindingsperioder ved udbud af teleterminaludstyr, ophævelse af regler om småforbrugerabonnement og ændring af regler vedrørende frit operatørvalg).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-04-2005

Fremsættelse: 27-04-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l164_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. april 2005)

 

 

Videnskabsministeren (Helge Sander):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet

(Lovforslag nr. L 164).

Lovforslaget indeholder 3 delelementer: En ændring af reglerne om bindingsperioder, ophævelse af reglerne om småforbrugerabonnement, og en præcisering af reglerne om frit operatørvalg.

For så vidt angår bindingsperioder, er baggrunden for lovforslaget, at der i efteråret 2004 opstod usikkerhed om den maksimalt tilladte længde af bindingsperioder på mobiltelefoner og om kompetencefordelingen vedr. bindingsperioder på mobilområdet. Formålet med forslaget er at imødekomme denne usikkerhed.

Hidtil har kompetencedelingen vedrørende bindingsperioder været den, at telelovgivningen regulerede direkte og indirekte bindinger på abonnementet, mens anden lovgivning, herunder konkurrencelovgivningen, regulerede udstyret.

Lovforslaget indebærer, at telelovgivningens regulering af maksimale bindingsperioder også vil komme til at omfatte salg af teleterminaludstyr, der anvendes til mobilkommunikation, herunder blandt andet SIM-lås.

Lovforslaget indeholder således en bemyndigelse til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling til at fastsætte nærmere regler, der forpligter udbydere af teleterminaludstyr, der anvendes til mobilkommunikation, til at sikre grundlæggende brugerrettigheder i forbindelse med aftaler om levering af terminaludstyr til slutbrugere, herunder regler om maksimal bindingsperiode.

For så vidt angår reglerne om småforbrugerabonnement, er baggrunden for lovforslaget, at Europa-Kommissionen har udtalt, at det fremover ikke vil være muligt indenfor rammerne af EU-retten, at undtage småforbrugerabonnementer fra frit operatørvalg, som forudsat i gældende dansk ret. Formålet med forslaget er derfor at bringe dansk ret i overensstemmelse med EU-retten.

Hidtil har der i den danske regulering været fastsat regler om, at forsyningspligtudbyderen kan afskære kunder med et småforbrugerabonnement fra at ringe via andre operatører, altså en undtagelse til det generelle krav om, at der skal være frit operatørvalg.

Europa-Kommissionen har udtalt, at kun såfremt forsyningspligtudbyderen er forpligtet til at udbyde småforbrugerabonnementer, kan der undtages fra frit operatørvalg. Efter de danske regler er det frivilligt for forsyningspligtudbyderen at udbyde småforbrugerabonnementer, og der kan derfor ikke undtages fra kravet om frit operatørvalg.

Lovforslaget sikrer, at de danske regler bringes i overensstemmelse med EU-reglerne, og ophæver på den baggrund bemyndigelsen til at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler for forsyningspligtudbyderens udbud af småforbrugerabonnementer.

Det kan bemærkes, at konkurrencen på det danske telemarked har tilvejebragt andre billigere tilbud til brugere med et lavt telefonforbrug. Det vurderes derfor ikke nødvendigt med en særskilt forsyningspligt på abonnementer rettet mod brugere med et lille forbrug.

Endelig er baggrunden for ændringen vedrørende frit operatørvalg, at ordlyden af de gældende danske regler om frit operatørvalg indebærer en risiko for begrænsning af konkurrencen på telemarkedet.

Det gælder de tilfælde, hvor der er udpeget en udbyder med stærk markedsposition på et abonnementsmarked, men hvor det ikke samtidig har været muligt at udpege en udbyder med stærk markedsposition på det tilhørende trafikmarked.

Konsekvensen af de gældende regler er, at reel konkurrence på et trafikmarked kan føre til ophævelse af kravet om frit operatørvalg, hvilket kan tvinge brugere til at skifte selskab, og dermed begrænse konkurrencen på markedet igen. Dette ville medføre behov for re-regulering på dette område for at genindføre frit operatørvalg.

Det foreliggende lovforslag har til formål at sikre en mere hensigtsmæssig fastlæggelse af kravet om frit operatørvalg, herunder at forebygge en uhensigtsmæssig pendul-regulering. Kravet vil fremover indtræde for udbydere, der har en stærk markedsposition på et abonnementsmarked.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.