L 16 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland.

(Ajourføring af reglerne).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l16_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2005)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland (Ajourføring af reglerne)

(Lovforslag nr. L 16).

Lovforslaget svarer til det i sidste samling fremsatte lovforslag nr. L 79, dog er ændringsforslag, som fremgår af Arbejdsmarkedsudvalgets betænkning afgivet den 15. december 2004, indarbejdet i dette lovforslag.

Formålet med lovforslaget er at ajourføre den grønlandske arbejdsmiljølov fra 1986. Grønlands Hjemmestyre støtter en ajourføring, så reglerne i de to rigsdele bliver så ens som muligt.

Den grønlandske arbejdsmiljølov blev udarbejdet på grundlag af den daværende danske arbejdsmiljølov. Bortset fra en enkelt ændring i 1991 (ændring af Arbejdsmiljørådets sammensætning) har loven været uændret siden, mens den danske arbejdsmiljølov har gennemgået flere reformer og ændringer. Der har derfor længe været behov for en ajourføring af den grønlandske lov.

På baggrund af en fælles dansk/grønlandsk embedsmandsrapport tilkendegav Grønlands Hjemmestyre i august 2001, at man ønskede en ajourføring af den grønlandske lov, så reglerne i de to love blev så ens som muligt, dog under hensyntagen til de forhold i Grønland, der adskiller sig fra forholdene i Danmark.

Lovforslaget har følgende hovedindhold:

1) Jagt og fangst på landjorden bliver omfattet af loven.

2) Der indføres Arbejdspladsvurdering (APV) for alle arbejdsgivere med ansatte, dog skal Grønlands Hjemmestyre høres om ikrafttrædelsestidspunktet for de arbejdsgivere, der ikke har pligt til at organisere sikkerheds- og sundhedsarbejdet.

3) Der indføres regler om udbyderansvar, så udbyder af tjenesteydelser får medansvar for arbejdsmiljøet.

4) Reglerne om bygherreansvar udbygges, så en bygherre ikke kan overdrage samordningsforpligtelsen til en anden, og dermed selv blive ansvarsfri.

5) Revision af reglerne om hvileperiode og fridøgn, især at rejsetid betragtes som arbejdstid.

6) Revision af reglerne om unge under 18 år. Bl.a. sættes mindstealderen for børns arbejde op fra 10 til 13 år. Der er hjemmel til at fravige mindstealderen vedrørende jagt og fangst.

7) Udvidelse af Arbejdsmiljørådet fra 6 til 8 medlemmer.

8) Hjemmel til at beskæftigelsesministeren kan yde støtte til oplysningsarbejde vedrørende arbejdsmiljø.

9) Klagesystemet ændres fra et 3-instans- til et 2-instans-system.

10) Ikkeerhvervsmæssigt arbejde på, i og ved egen bolig m.v. undtages fra Arbejdstilsynets kontrol.

11) Ændring af strafbestemmelserne for arbejdsgivere i enkeltmandsejede virksomheder, så der kræves tilregnelse i virksomheden.

Ikrafttræden

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2006. Bestemmelsen om APV foreslås at træde i kraft 2 år senere, dog at Grønlands Hjemmestyre skal høres om ikrafttrædelsestidspunktet for de arbejdsgivere, der ikke har pligt til at organisere sikkerheds- og sundhedsarbejdet.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.