Skriftlig fremsættelse (27. april
2005)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Sund og Bælt Holding
A/S
(Lovforslag nr. L 159).
Lovgrundlaget for de faste forbindelser over
Storebælt og Øresund, som begge er
infrastrukturprojekter af afgørende betydning for det danske
samfund, findes i dag i de anlægslove, der blev vedtaget
forud for etableringen af de to faste forbindelser i hhv. 1997/1998
(tog- og vejforbindelsen over Storebælt) og 2000
(Øresundsforbindelsen).
Det findes derfor nu hensigtsmæssigt med
fokus på grundlaget for driften af de to forbindelser at
samle de relevante bestemmelser herom i én lov, der
dækker aktiviteterne i Sund og Bælt-koncernen.
Koncernen (Sund og Bælt Holding A/S og dettes
datterselskaber) ejes af den danske stat og forestår driften
af den faste forbindelse over Storebælt og de danske
tilslutningsanlæg til den faste forbindelse over
Øresund.
Samtidig har Sund og Bælt-koncernen en
betydelig interesse i en kommende fast forbindelse over Femern
Bælt, bl.a. fordi denne forbindelse som en afledt effekt vil
øge trafikken på den faste forbindelse over
Øresund og dermed indtægterne herfra. På denne
baggrund foreslås, at der oprettes et nyt datterselskab under
Sund og Bælt Holding A/S, som vil have til formål i
samarbejde med Transport- og Energiministeriet at forestå den
danske del af forundersøgelserne vedrørende en
eventuel kommende fast forbindelse over Femern Bælt og
afholde udgifterne hertil. De hidtidige forundersøgelser har
været finansieret af Transport- og Energiministeriet på
basis af særskilte bevillinger på finansloven.
Gennem den hidtidige drift af de faste
forbindelser har Sund og Bælt-koncernen endvidere udviklet en
betydelig ekspertise og kompetence vedrørende
BroBizz-teknologien, der anvendes på de faste forbindelser
over Storebælt og Øresund. På denne baggrund
foreslås, at koncernen tillige får mulighed for at
oprette et datterselskab, der på forretningsmæssigt
grundlag har mulighed for at forestå udstedelsen af BroBizzer
på vegne af A/S Storebæltsforbindelsen, A/S
Øresundsforbindelsen, Scandlines A/S og Bornholmstrafikken
A/S. Datterselskabet vil tillige kunne fakturere på de
nævnte selskabers vegne.
Kompetencen til at fastsætte takster for
benyttelse af den faste forbindelse over Storebælt ligger i
dag hos transport- og energiministeren. Lovforslaget indeholder
forslag om, at A/S Storebæltsforbindelsen får mulighed
for at ændre de gældende rabatordninger på den
faste forbindelse over Storebælt samt indføre nye
rabatordninger på forbindelsen. Det er imidlertid en
forudsætning, at disse ændringer ikke ændrer det
samlede betalingsniveau væsentligt.
For så vidt angår jernbanedelen af
den faste forbindelse over Storebælt har Banedanmark i dag ud
over driftsansvaret også ansvaret for vedligeholdelse og
reinvesteringer. Det foreslås nu at overføre ansvaret
for vedligeholdelse og reinvesteringer til A/S
Storebæltsforbindelsen, der også skal afholde
udgifterne hertil. Dette indebærer et ikke ubetydeligt
økonomisk løft til jernbanesektoren, idet der i dag
ikke er afsat midler til de pågældende reinvesteringer.
Tilsvarende overføres ansvaret for vedligeholdelse og
reinvesteringer vedrørende de danske
jernbanetilslutningsanlæg til den faste forbindelse over
Øresund fra Banedanmark til A/S
Øresundsforbindelsen.
Når lovforslaget fremsættes nu,
skyldes det især at der af hensyn til de fortsatte
forundersøgelser vedrørende en fast forbindelse over
Femern Bælt er behov for, at lovforslaget vedtages inden
sommerferien.
Hermed tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til Tingets velvillige behandling.