Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. juni 2005
Forslag
til
Lov om Sund og Bælt Holding A/S
Ejendomsforhold og forvaltning
§ 1.
Holdingaktieselskabet Sund og Bælt Holding A/S ejer aktierne
i A/S Storebæltsforbindelsen, A/S
Øresundsforbindelsen, Sund og Bælt Partner A/S og
datterselskaber oprettet i henhold til § 6 og
§ 7. Holdingaktieselskabet kan endvidere for sine
datterselskaber varetage opgaver med hensyn til styring af
finansiering, drift og vedligeholdelse.
Stk. 2. Holdingaktieselskabet ejer
gennem A/S Storebæltsforbindelsen den faste vejforbindelse
over Storebælt samt jernbaneforbindelsen og de
jernbanetekniske anlæg på den faste forbindelse over
Storebælt.
Stk. 3. Holdingaktieselskabet ejer
gennem A/S Øresundsforbindelsen Øresundsmotorvejen
på Amager og jernbanerne fra Københavns
Hovedbanegård og Vigerslev til Kastrup Station, herunder
stationerne Tårnby og Kastrup, som tilsammen udgør
tilslutningsanlæggene i Danmark til den faste forbindelse
over Øresund, samt 50 pct. af Øresundsbro Konsortiet
I/S, som ejer og driver den faste forbindelse over
Øresund.
§ 2. Den faste
forbindelse over Øresund forvaltes og drives i
overensstemmelse med aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og
Sverige om en fast forbindelse over Øresund med senere
ændringer.
§ 3. A/S
Storebæltsforbindelsen forvalter og driver den faste
vejforbindelse over Storebælt.
Stk. 2. A/S Storebæltsforbindelsen
kan i forbindelse med den i stk. 1 nævnte virksomhed erhverve
relevante havneanlæg efter transport- og energiministerens
nærmere bestemmelse.
Stk. 3. A/S
Øresundsforbindelsen forvalter og driver
tilslutningsanlægget for vejtrafik til den faste forbindelse
over Øresund.
§ 4.
Banedanmark er infrastrukturforvalter for jernbanedelen på
den faste forbindelse over Storebælt. Banedanmark er
infrastrukturforvalter på de danske
jernbanetilslutningsanlæg til den faste forbindelse over
Øresund (Kastrupbanen og Vigerslevbanen).
Stk. 2. A/S
Storebæltsforbindelsen forestår vedligeholdelse og
reinvesteringer i relation til jernbanedelen af den faste
forbindelse over Storebælt og afholder udgifterne hertil. A/S
Øresundsforbindelsen forestår vedligeholdelse og
reinvesteringer i relation til de danske
jernbanetilslutningsanlæg til den faste forbindelse over
Øresund (Kastrupbanen og Vigerslevbanen) og afholder
udgifterne hertil.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte anlæg forvaltes og drives således, at de
indgår som integrerede dele af det danske jernbanenet.
Stk. 4. Der indgås en aftale
mellem Banedanmark og A/S Storebæltsforbindelsen, der
regulerer samarbejdet mellem Banedanmark og A/S
Storebæltsforbindelsen, herunder specificerer de trafikale,
tekniske og sikkerhedsmæssige minimumskrav, som den
jernbaneinfrastruktur, der vedligeholdes og reinvesteres af A/S
Storebæltsforbindelsen, skal opfylde. Der indgås en
aftale mellem Banedanmark og A/S Øresundsforbindelsen, der
regulerer samarbejdet mellem Banedanmark og A/S
Øresundsforbindelsen, herunder specificerer de trafikale,
tekniske og sikkerhedsmæssige minimumskrav, som den
jernbaneinfrastruktur, der vedligeholdes og reinvesteres af A/S
Øresundsforbindelsen, skal opfylde. Uenighed mellem parterne
i forbindelse med aftalernes indgåelse afgøres af
transport- og energiministeren.
Stk. 5. En uafhængig
rådgiver gennemgår én gang årligt
opfyldelsen af de forpligtelser, der er omfattet af de i
stk. 4 nævnte aftaler. Rådgiveren udpeges af
transport- og energiministeren efter indstilling fra henholdsvis
A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen
samt efter høring af Banedanmark. Rådgiveren afklarer
eventuelle fortolkningsspørgsmål i relation til de i
stk. 4 nævnte aftaler, herunder fordeling af udgifter
til udførte arbejder inden for rammerne af den
indgåede aftale, og kommer med en indstilling til parterne
herom. Parterne kan indbringe rådgiverens indstilling for
transport- og energiministeren.
Stk. 6. Transport- og energiministeren
afgør eventuelle tvivlsspørgsmål mellem
Banedanmark og holdingaktieselskabet henholdsvis A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen.
§ 5. Sund og
Bælt Partner A/S kan på et forretningsmæssigt
grundlag udføre bygherrerådgivning til A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen
samt i relation til andre infrastrukturprojekter.
§ 6.
Holdingaktieselskabet kan stifte et aktieselskab, der i samarbejde
med transport- og energiministeren forestår den danske del af
det forberedende arbejde med etablering af en fast forbindelse over
Femern Bælt.
Stk. 2. Aktieselskabet afholder
udgifterne til det i stk. 1 nævnte arbejde efter aftale
med transport- og energiministeren.
§ 7.
Holdingaktieselskabet kan stifte et aktieselskab, der har til
formål at være udstederselskab i relation til
brobizzordningen, som bruges af A/S Storebæltsforbindelsen,
Øresundsbro Konsortiet I/S, Scandlines A/S og
Bornholmstrafikken A/S. Aktieselskabet forestår udstedelsen
af brobizzer og kan fakturere på de nævnte selskabers
vegne.
Stk. 2. Aktieselskabet kan stille
brobizzordningen til rådighed for andre virksomheder.
§ 8 .
Vedtægterne for holdingaktieselskabet, A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen og
ændringer i disse skal godkendes af transport- og
energiministeren.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
kan om spørgsmål af væsentlig betydning give de
i stk. 2 nævnte aktieselskaber generelle eller specielle
instrukser for udøvelsen af deres virksomhed.
§ 9. For de i
denne lov nævnte aktieselskaber gælder
aktieselskabsloven med de ændringer, der følger af
denne lov.
Låneadgang, garantier og
afskrivning m.v.
§ 10.
Holdingaktieselskabet og A/S Storebæltsforbindelsen kan
optage lån til finansiering og refinansiering af etablering
og drift af den faste forbindelse over Storebælt og
tilhørende tilslutningsanlæg.
Stk. 2. Holdingaktieselskabet og A/S
Øresundsforbindelsen kan optage lån til finansiering
og refinansiering af etablering og drift af de til den faste
forbindelse over Øresund hørende
tilslutningsanlæg. Endvidere kan A/S
Øresundsforbindelsen optage lån til finansiering af
indskud i den faste forbindelse over Øresund.
Stk. 3. Holdingaktieselskabet kan
optage lån til brug for indskud i eller viderelån til
det i § 6 nævnte aktieselskab.
Stk. 4. Lån optages efter
finansministerens nærmere bestemmelse med henblik på at
opnå de bedst mulige vilkår. Finansministeren
bemyndiges til at yde garanti af statskassen for betaling af renter
og afdrag. Finansministeren er endvidere bemyndiget til, i det
omfang det måtte anses for hensigtsmæssigt, at
dække selskabernes finansieringsbehov gennem statslån.
Sådanne lån må ikke ydes på bedre
vilkår end dem, som staten selv kan opnå som
låntager.
Stk. 5. Den danske stat garanterer
uden særlig tilkendegivelse i det enkelte tilfælde for
holdingaktieselskabets, A/S
Storebæltsforbindelsens og A/S Øresundsforbindelsens
øvrige økonomiske forpligtelser.
Stk. 6. Holdingaktieselskabet, A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen
må ikke udstede garantier for forpligtelser, der
påhviler Sund og Bælt Partner A/S eller de i
§ 6 og § 7 nævnte selskaber.
§ 11. Den
danske stat garanterer for forpligtelser vedrørende
Øresundsbro Konsortiet I/S€™ lån og andre
finansielle instrumenter, som benyttes i forbindelse med
finansieringen af den faste forbindelse over Øresund.
§ 12. Hvis den
for holdingaktieselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen eller
A/S Øresundsforbindelsen for et indkomstår opgjorte
skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette underskud
fradrages i den skattepligtige indkomst for de følgende
indkomstår. Underskud i indkomstår, der ligger forud
for det indkomstår, i hvilket henholdsvis den faste
forbindelse over Storebælt, den faste forbindelse over
Øresund eller de enkelte tilslutningsanlæg er taget i
brug, kan fradrages i den skattepligtige indkomst for de
følgende 30 indkomstår. Fradraget kan dog kun
overføres til et senere indkomstår, hvis det ikke kan
rummes i et tidligere års skattepligtige indkomst.
§ 13. Fra og
med det indkomstår, hvor henholdsvis jernbane- og
vejforbindelsen over Storebælt er taget i brug
(anskaffelsesåret), kan A/S Storebæltsforbindelsen
på grundlag af anskaffelsessummen foretage
skattemæssige afskrivninger.
Stk. 2. Fra og med de
indkomstår, hvor den faste forbindelse over Øresund
eller de enkelte tilslutningsanlæg er taget i brug
(anskaffelsesåret), kan A/S Øresundsforbindelsen
på grundlag af anskaffelsessummen foretage
skattemæssige afskrivninger.
Stk. 3. Ved anskaffelsessummen
forstås de samlede byggeudgifter ved henholdsvis jernbane- og
vejforbindelserne.
Stk. 4. Ved opgørelsen af
anskaffelsessummen kan selskaberne ikke medregne afgift, som ved
opgørelsen af selskabets afgiftstilsvar efter loven om
almindelig omsætningsafgift kan fradrages som indgående
afgift.
§ 14.
Afskrivning efter § 13 foretages med indtil 6 pct. af
anskaffelsessummen. I det indkomstår, hvori summen af de
anvendte afskrivningsprocenter overstiger 60, og i de
følgende år kan afskrivning dog kun foretages med
indtil 2 pct. af anskaffelsessummen.
Stk. 2. Summen af de anvendte
afskrivningsprocenter for hver af de to forbindelser kan ikke
overstige 100.
Betaling for benyttelse af
Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen
m.v.
§ 15.
Banedanmark betaler til A/S Storebæltsforbindelsen for alle
jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over
Storebælt og til A/S Øresundsforbindelsen for alle
jernbanevirksomheders brug af jernbanerne fra Københavns
Hovedbanegård og Vigerslev til Kastrup. Betalingens
størrelse fastsættes af transport- og
energiministeren.
Stk. 2. Banedanmark og det svenske
Banverket betaler til Øresundsbro Konsortiet I/S med
halvdelen hver for alle jernbanevirksomheders brug af
jernbaneforbindelsen over Øresund i henhold til den i
§ 2 nævnte aftale mellem Danmark og Sverige om en
fast forbindelse over Øresund.
Stk. 3. Banedanmark
træffer afgørelse om jernbanevirksomhedernes
anvendelse af de i stk. 1 nævnte
banestrækninger.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
kan fastsætte takster og andre bestemmelser for togrejser
mellem Kastrup Lufthavn og Københavns Hovedbanegård
efter forhandling med Hovedstadens Udviklingsråd.
§ 16. For
benyttelse af motorvejsforbindelsen over Storebælt
opkræver A/S Storebæltsforbindelsen betaling.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter niveauet for betalingen og principperne for
regulering af denne, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i
stk. 2 kan A/S Storebæltsforbindelsen ændre
gældende generelle rabatordninger og indføre nye
rabatordninger, i det omfang dette ikke påvirker
betalingsniveauet væsentligt.
Stk. 4. Føreren af
køretøjet skal betale et tillæg ud over den
normale betaling, hvis motorvejsforbindelsen benyttes uden at
betale. Den registrerede ejer (bruger) hæfter tillige for
betaling heraf, medmindre det godtgøres, at føreren
uberettiget er i besiddelse af køretøjet.
Tillægget fastsættes af transport- og
energiministeren.
Stk. 5. Hvis de i stk. 4
nævnte tillæg ikke betales rettidigt, kan der
tillægges 1,3 pct. pr. påbegyndt måned. Renten
beregnes fra forfaldsdag, som er 30 dage efter, at krav om betaling
er afsendt fra selskabet, indtil betaling sker, dog mindst 50 kr.
Endvidere kan der opkræves gebyr for erindringsskrivelser
vedrørende betalingen.
Stk. 6. For benyttelse af
motorvejsforbindelsen over Øresund opkræver
Øresundsbro Konsortiet I/S betaling. Betalingens
størrelse fastsættes af konsortiet, jf.
§ 2.
Stk. 7. De i stk. 1-6
nævnte betalinger offentliggøres på de
pågældende selskabers hjemmesider.
Tv-overvågning
§ 17. A/S
Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen og
Øresundsbro Konsortiet I/S kan foretage tv-overvågning
på henholdsvis den faste forbindelse over Storebælt og
den faste forbindelse over Øresund, herunder
betalingsanlæg og tilslutningsanlæg for vejtrafik, samt
foretage registrering af billeder fra denne overvågning. Der
skal ved skiltning eller på anden tydelig måde gives
oplysning herom.
Stk. 2. Øresundsbro Konsortiet
I/S kan give svenske politi- og redningsmyndigheder adgang til den
i stk. 1 nævnte overvågning og registrering
på Øresundsforbindelsen med
tilslutningsanlæg.
Stk. 3. Oplysninger i
Centralregisteret for Motorkøretøjer om den
registrerede ejer (bruger) af køretøjer kan
videregives til A/S Storebæltsforbindelsen og
Øresundsbro Konsortiet I/S.
Forskellige bestemmelser
§ 18. Staten
stiller uden vederlag de vandområder og den havbund uden for
Amagers kystlinje og inden for dansk søterritorium, som
staten har rådighed over, og som midlertidigt eller for
bestandigt er nødvendige for den faste forbindelse over
Øresund, til rådighed for Øresundsbro
Konsortiet I/S.
§ 19.
Transport- og energiministeren bemyndiges til at træffe
afgørelse om, at A/S Storebæltsforbindelsen
vederlagsfrit kan overdrage ejendomsretten til lyslederkablet
på den faste jernbaneforbindelse over Storebælt til
Banedanmark, idet selskabet dog har en vederlagsfri brugsret til
dette kabel til formål, der har tilknytning til den faste
forbindelse og til dennes benyttelse.
§ 20.
Transport- og energiministeren bemyndiges til for selskaber
reguleret af eller oprettet i henhold til nærværende
lov ved ekspropriation at erhverve fast ejendom, der er
nødvendig til drift og vedligeholdelse af de i denne lov
omhandlede anlæg. Ekspropriationen sker efter reglerne i lov
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§ 21.
Transport- og energiministeren fastsætter, hvilke dele af den
faste forbindelse over Storebælt der henføres til
henholdsvis den faste forbindelse, statsbaneanlægget og
hovedlandevejsnettet.
Ikrafttræden m.v.
§ 22. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens
§ 4. Ministeren kan herunder fastsætte, at de
enkelte dele af § 4 træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Stk. 3. Følgende love
ophæves:
1) Lov om anlæg af fast forbindelse over
Storebælt, jf. lovbekendtgørelse nr. 260 af 4. maj
1998.
2) Lov om anlæg af fast forbindelse over
Øresund, jf. lovbekendtgørelse nr. 353 af 16. maj
2001.