L 158 (som fremsat): Forslag til lov om detailsalg
fra butikker m.v.
Fremsat den 20. april 2005 af
økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om detailsalg fra butikker m.v.
Lovens område
§ 1. Denne lov
omfatter butikker, hvorfra der foregår detailsalg.
Stk. 2. Foregår der fra de i
stk. 1 nævnte butikker udover detailsalg også
selvstændig erhvervsvirksomhed ved servering af spise- eller
drikkevarer, finder bestemmelserne i lov om hotel- og
restaurationsvirksomhed m.v. anvendelse på denne del af
virksomheden.
Stk. 3. Loven gælder ikke for
apoteker.
Generelle lukketider
§ 2. Fra de i
§ 1, stk. 1, nævnte butikker må der ikke
ske detailsalg fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 6.00 samt
på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl.
15.00 på nytårsaftensdag.
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i
stk. 1 må der fra de i § 1, stk. 1,
nævnte butikker ske detailsalg fra kl. 10.00 til kl. 17.00
den første søndag i hver måned. Dette
gælder dog ikke, hvis en sådan søndag falder
på en helligdag eller grundlovsdag. I december måned
må detailsalg endvidere ske fra kl. 10.00 til kl. 17.00
på de søndage, der falder forud for juleaftensdag. Den
sidste søndag før juleaftensdag kan der fra
butikkerne ske detailsalg fra kl. 10.00 til kl. 20.00.
Stk. 3. Endvidere må der fra de
i § 1, stk. 1, nævnte butikker ske detailsalg
fra kl. 10.00 til kl. 17.00 yderligere seks søndage om
året. De to af disse søndage skal placeres i perioden
1. juli til 1. september. De fire øvrige søndage
må ikke placeres på helligdage, grundlovsdag,
juleaftensdag og efter kl. 15.00 på
nytårsaftensdag.
Stk. 4. Påske- og
pinselørdag samt den sidste lørdag før
juleaftensdag kan der fra de i § 1, stk. 1,
nævnte butikker ske detailsalg til kl. 20.00.
Stk. 5. Stk. 1 finder ikke
anvendelse på salg fra automater.
Særlige varer
§ 3.
§ 2, stk. 1, gælder ikke for salg af
følgende varer:
1) Brændsel.
2) Motorkøretøjer, traktorer,
landbrugs- og entreprenørmaskiner, skibe og
luftfartøjer samt brændstof og tilbehør
hertil.
3) Lystbåde og tilbehør hertil,
campingvogne, telte og andet lejrudstyr.
4) Planter, blomster, kranse og tilbehør
hertil samt havebrugsvarer.
5) Husdyr.
6) Løsøre, der afhændes ved
tvangsauktion eller er indleveret fra et bo og afhændes ved
frivillig offentlig auktion.
7) Brugte genstande, der sælges fra en
butik, hvis indehaver har bevilling til handel med brugte
genstande, jf. lov om handel med brugte genstande samt
pantelånervirksomhed.
Stk. 2. Brød, mejeriprodukter
og aviser må på søn- og helligdage, grundlovsdag
og juleaftensdag i tidsrummet fra kl. 7.00 til kl. 11.00
sælges fra butikker, hvorfra der på hverdage
sælges aviser eller mejeriprodukter.
Særlige butikker
§ 4.
§ 2, stk. 1, gælder ikke for:
1) Butikker i udstillingslokaler,
forlystelseshaver, dyreparker og lignende.
2) Serviceanlæg beliggende på
motorvejsnettet.
3) Butikker beliggende i passagerskibe, fly og
tog til betjening af de rejsende.
4) Butikker beliggende i lufthavne, hvorved
forstås butikker i samme bygning som lufthavnens egne
faciliteter til betjening af de rejsende.
5) Butikker beliggende på lejrpladser for
den tid af året, hvor lejrpladsen er åben for
lejrgæster.
6) Butikker beliggende i jernbanestationer og
rutebilstationer, hvorved forstås butikker i samme bygning
som stationens egne faciliteter til betjening af de rejsende.
Omsætningen må dog ikke overstige den i henhold til
§ 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte
beløbsgrænse.
Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler om afgrænsningen af
de i stk. 1 nævnte butikker.
Mindre dagligvarebutikker
§ 5. Undtaget
fra § 2, stk. 1, er eksisterende butikker, hvis
realiserede omsætning for seneste regnskabsperiode ikke
overstiger 27,1 mio. kr. inkl. moms, samt nye butikker, hvis
budgetterede omsætning for første regnskabsperiode
ikke overstiger 27,1 mio. kr. inkl. moms. Omsætningen skal
omregnes til helårstal og opgøres inkl. punktafgifter.
Butikker, der udelukkende eller hovedsagelig sælger
udvalgsvarer, er ikke omfattet af undtagelsen.
Stk. 2. Eksisterende butikker skal for
at kunne gøre brug af undtagelsen i stk. 1 inden tre
måneder efter seneste regnskabsperiodes udløb indsende
en erklæring til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om, at den
bogførte omsætning inkl. moms og punktafgifter for
seneste regnskabsperiode ikke overskrider grænsen i
stk. 1. Butikker, der har en regnskabsperiode på mere
end 12 måneder, skal dog tillige inden tre måneder
efter udløbet af de første 12 måneder i
regnskabsperioden indsende en tilsvarende erklæring som
nævnt i 1. pkt. for de første 12 måneder.
Indsendes erklæringen ikke inden indsendelsesfristens
udløb, kan butikken først gøre brug af
undtagelsen i stk. 1 fra det tidspunkt, erklæringen er
modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Stk. 3. Nye butikker skal for at kunne
gøre brug af undtagelsen i stk. 1 indsende en
erklæring til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om, at den
budgetterede omsætning inkl. moms og punktafgifter for
første regnskabsperiode ikke overskrider grænsen i
stk. 1. Butikken kan først gøre brug af
undtagelsen i stk. 1 fra det tidspunkt, erklæringen er
modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Stk. 4. Eksisterende butikker er ikke
omfattet af indsendelseskravet i stk. 2, og nye butikker er
ikke omfattet af indsendelseskravet i stk. 3, hvis den
realiserede omsætning for seneste regnskabsperiode
henholdsvis den budgetterede omsætning for første
regnskabsperiode inkl. moms og opgjort efter stk. 1, 2. pkt.,
ikke overstiger 11,7 mio. kr. Disse butikker skal dog til enhver
tid kunne dokumentere, at omsætningen ligger under denne
grænse. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter
nærmere regler herom.
Stk. 5. De i stk. 2 og 3
nævnte erklæringer skal være underskrevet af en
registreret eller statsautoriseret revisor. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler for
erklæringernes indhold samt for indsendelse og
offentliggørelse heraf.
Stk. 6. De i stk. 1 nævnte
butikker skal til enhver tid kunne dokumentere, at
omsætningen ikke udelukkende eller hovedsagelig består
af udvalgsvarer. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter
nærmere regler herom.
Stk. 7. De i stk. 1 nævnte
butikker må ikke stå i indvendig forbindelse, herunder
med andre butikker.
Stk. 8. De i stk. 1 og 4
nævnte beløbsgrænser reguleres årligt i
overensstemmelse med stigningen i Danmarks Statistiks
forbrugerprisindeks respektive detailomsætningsindeks.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bekendtgør hvert år
beløbene efter den stedfundne regulering.
Dagligvarebutikker i
landområder
§ 6. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan tillade, at butikker, der udelukkende
eller hovedsagelig sælger dagligvarer, og som er beliggende i
landområder, undtages fra § 2, stk. 1.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Straffebestemmelser
§ 7.
Overtrædelse af § 2, stk. 1, straffes med
bøde. Der skal ved udmålingen af bøde tages
særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller
tilsigtet økonomisk fordel.
Stk. 2. I regler, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde samt træffes bestemmelse om, at der ved
udmålingen af bøde skal tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 8. Loven
træder i kraft den 1. juli 2005, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §§ 14 og 15
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 3. Lov nr. 1260 af 20. december
2000 om butikstid ophæves den 1. juli 2005. Lovens
§§ 18 og 19 ophæves dog den 1. juli 2010.
§ 9.
Gældende tilladelser givet af kommunalbestyrelsen inden den
1. juli 1995 i henhold til tidligere love om butikstid bevarer
deres gyldighed tidsubegrænset.
Stk. 2. Butikker i områder, der
i henhold til tidligere love om butikstid er udlagt af
kommunalbestyrelsen som områder, der i det væsentlige
benyttes til sommer- og weekendophold, er undtaget fra
bestemmelserne i § 2, stk. 1. Dette gælder dog
kun for de butikker, som den 5. oktober 2000 var beliggende i de
pågældende områder , samt butikker i de
pågældende områder, hvor driften er
påbegyndt efter den 5. oktober 2000, og som har en
omsætning, der ikke overstiger den i henhold til
§ 5, stk. 1, jf. stk. 8, fastsatte
beløbsgrænse.
Stk. 3. Butikker, der sælger
proviant til skibe og luftfartøjer, og som forud for den 5.
oktober 2000 har holdt åbent i overensstemmelse med
undtagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 4, i lov om
butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni
2000, kan fortsætte hermed indtil den 1. juli 2007. Det samme
gælder butikker, der er beliggende på eller ved
havnearealer, og som forud for den 5. oktober 2000 har holdt
åbent i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i
§ 3, stk. 5, i lov om butikstid m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2000.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at der fra de butikker i kommunen, der er omfattet af
stk. 3, 2. pkt., i en nærmere angivet periode også
efter den 1. juli 2007 kan ske detailsalg i overensstemmelse med
undtagelsen nævnt i stk. 3, 2. pkt.
§ 10.
Gældende tilladelser givet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
i henhold til lov om butikstid m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 614 af 26. juni 2000, og lov nr. 1260 af 20. december 2000 om
butikstid bevarer deres gyldighed.
§ 11.
Økonomi- og erhvervsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2009-10.
Samdrift m.v.
§ 12. I lov nr.
256 af 6. maj 1993 om restaurations- og hotelvirksomhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 163 af 11. marts 2003, som
ændret ved lov nr. 366 af 19. maj 2004 og lov nr. 487 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. § 6, stk. 2,
ophæves.
2. I § 8, stk. 3,
ændres »jf. stk. 2, 2. pkt.« til: »jf.
stk. 3, 2. pkt.«.
3.§ 9 og overskriften til
denne paragraf ophæves.
4. Overalt i § 16 ændres
ordene »eller forhandler« til: »eller en gros
forhandler«.
5.§ 20, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
6.§ 24, stk. 1,
affattes således:
»I og fra butikker og lignende
forretningslokaler må der ikke udleveres stærke drikke
til nydelse på eller ved forretningsstedet, medmindre der til
forretningsstedet er udstedt alkoholbevilling.«
7. I § 25 indsættes
før stk. 1 som nyt stk.:
»I lokaler, hvorfra der udøves
virksomhed omfattet af denne lov, kan detailsalg ske under
iagttagelse af reglerne i lov om detailsalg fra butikker
m.v.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
8.§ 28, stk. 8,
affattes således:
» Stk. 8 . I lukketiden
må der ikke ske servering, men detailsalg er tilladt i
overensstemmelse med reglerne i § 25, stk. 1. Senest
et kvarter efter lukketidens indtræden må der ikke ske
indtagelse af mad og drikkevarer. I lukketiden må der dog ske
servering for sammenkomster af foreninger eller sluttede selskaber,
rejseselskaber og lignende, når det foregår i
særlige fra restaurationen adskilte selskabslokaler, eller
der foreligger tilladelse fra politiet.«
9.§ 30, stk. 2,
ophæves.
10. I § 34, stk. 1,
indsættes efter »§ 15 a«: »og
godkendelse efter § 15 c«.
11. I § 37, stk. 1, nr.
1, udgår: »§ 9,
stk. 1,«.
12. I § 37, stk. 1, nr.
1, ændres »§ 20, stk. 2, 3, 4 og
stk. 6, 1. og 2. pkt.« til: »§ 20,
stk. 2, 3 og stk. 5, 1. og 2. pkt.« og
»§ 30, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.,«
til: »§ 30«.
13.§ 37, stk. 5,
affattes således:
» Stk. 5 . Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 13. I
næringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 25.
marts 1988, som senest ændret ved lov nr. 306 af 30. april
2003, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk.1, nr. 1,
ophæves.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og 2.
2. I § 3, stk. 1,
udgår: »dansk indfødsret og«.
3. I § 3, stk. 2,
ændres »nr.1-3« til: »nr. 1 og
2«.
4. I § 10 indsættes
som stk. 3:
» Stk. 3 . Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om, at varer i helt
særlige tilfælde kan afsættes uden for en butiks
sædvanlige, faste forretningssted.«
5.§ 15, stk. 3,
ophæves.
6. I § 27, stk. 1,
ændres »§ 15, stk. 2, 2. pkt., og
stk. 3,« til »§ 15, stk. 2, 2.
pkt.,«.
7.§ 27, stk. 3,
affattes således:
» Stk. 3 . Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 14. I lov nr.
934 af 20. december 1999 om leje af erhvervslokaler m.v., som
senest ændret ved lov nr. 1235 af 27. december 2003,
foretages følgende ændringer:
1. I § 39, stk. 2, 2.
pkt., affattes således:
»Det kan ikke uanset modstående aftale
pålægges lejere af forretninger i
butiksfællesskaber at holde åbent mandag til fredag
efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl.
06.00.«
2.§ 89, stk. 5,
ophæves.
§ 15. I lov om
leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 10. september 2004,
affattes § 30, stk. 2, 2. pkt. således:
1. »Det kan ikke
uanset modstående aftale pålægges lejere af
forretninger i butiksfællesskaber at holde åbent mandag
til fredag efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til
mandag kl. 06.00.«
§ 16. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den gældende lov om butikstid
trådte i kraft den 1. juli 2001. Loven indeholder en
revisionsklausul, hvorefter økonomi- og erhvervsministeren
skal fremsætte forslag om revision af loven i
folketingsåret 2004/2005.
Ved lovændringen i 2001 blev der
foretaget en række justeringer og præciseringer, der
inden for de gældende rammer skulle sikre en større
konkurrencemæssig ligestilling mellem butikkerne. Tidligere
lukkelove indeholdt en række konkurrencemæssige
skævheder, som stillede butikkerne i en ulige
konkurrencemæssig situation, og som gav anledning til, at
lovens rækkevidde blev afprøvet. Ved revisionen af
loven blev der rettet op på en lang række af disse
forhold. Ændringerne i 2001 synes at have skabt en
sådan klarhed og konkurrencemæssig ligestilling, at der
ikke er behov for at foretage yderligere ændringer heri.
Den debat, der har været om revisionen
af loven, herunder også de drøftelser, der har
været med organisationerne herom, har da også i det
væsentligste koncentreret sig om det antal søndage,
butikkerne kan holde åbent.
Det er regeringens opfattelse, at en
liberalisering skal ske over en årrække, så
detailhandelen og samfundet i sin helhed får mulighed for
gennem en periode at indstille sig på og tilpasse sig til de
ændrede forhold. En liberalisering skal derfor ske på
en sådan måde, at der tages hensyn til en kombination
af forbrugernes, de ansattes og de forretningsdrivendes behov.
Dette er lovforslagets sigte.
1. De særrettigheder, som
butikstidsloven i et vist omfang stadig indeholder,
berøres ikke, men bibeholdes uændret. Det gælder
f.eks. bestemmelsen om omsætningsgrænsen for
dagligvarebutikker, bestemmelsen om særlige butikker samt
havne- og sommerhusbestemmelserne. Antallet af
»løse« søndage over året
foreslås fastsat til 6, hvoraf de to søndage skal
ligge i månederne juli/august af hensyn til turisterne.
Herudover får butikkerne mulighed for at holde åbent
den første søndag i hver måned. I
julemåneden december kan butikkerne yderligere holde
åbent søndagene før juleaften, hvis de
ønsker det, så forbrugerne kan få
overstået deres juleindkøb. Af hensyn til personalet
foreslås det til gengæld, at butikkerne skal lukke kl.
15.00 på nytårsaftensdag. Bestemmelsen gælder kun
de butikker, der er omfattet af de almindelige lukketidsregler.
Med udvidelsen af antallet af søndage,
hvor det vil være muligt for butikkerne at holde åbent,
herunder butikkernes mulighed for selv at placere de
»løse« søndage, skønnes behovet
for dispensationsmuligheder at være forsvundet. Det
foreslås derfor, at den dispensationsmulighed, som Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen har haft til at give tilladelse til
søndagsåbent ved ganske særlige lejligheder,
afskaffes.
Butikkernes åbningstider i
øvrigt berøres ikke ved lovforslaget.
Detailsalg af alkohol er blevet
særskilt reguleret ved lov nr. 213 af 31. marts 2004 om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år.
Da detailsalg af alkohol er underlagt særskilt regulering, er
forbudet i lov om butikstid mod salg af alkohol efter kl. 20
overflødiggjort og foreslås derfor ophævet.
Fjernelse af forbudet vil samtidig betyde en administrativ lettelse
for butikkerne, som slipper for at foretage afskærmning af
alkohol efter kl. 20.
2. Restaurationsloven er ikke blevet
liberaliseret i takt med lov om butikstid. Med den liberalisering
af reglerne i lov om butikstid, der er sket gennem de senere
år - både med hensyn til den udvidede åbningstid
og de varegrupper, der må sælges - er forskellen mellem
en række butikker og restaurationer uden alkoholbevilling
udvisket i nogen grad. Forskellen mellem f.eks. en
smørrebrødsforretning eller en Seven Eleven på
den ene side og en McDonalds eller et pizzeria på den anden
side vil således oftest være en disk eller enkelte
borde, hvor burgeren eller pizzaen kan spises og kaffen kan
drikkes. Salget ud af butikken vil formentlig i begge situationer
være af afgørende betydning.
I takt med samfundsudviklingen er der kommet
flere torve, centre m.v., hvor der sker såvel detailsalg som
restaurationsdrift, og ikke mindst sådanne steder har der
været en voksende interesse for at få mulighed for at
kombinere detailsalg og restaurationsdrift. En sådan mulighed
vil ligestille små butikker og restaurationer med
større supermarkeder, stormagasiner, varehuse m.v., hvor en
kombination af detailsalg og restaurationsdrift (udskænkning)
i dag er tilladt, hvis det samlede gulvareal i forretningslokalerne
er mindst 800 m2. I takt med liberaliseringen af lov om butikstid
er der ikke sket en tilsvarende liberalisering af restaurationernes
mulighed for salg ud af huset.
Som led i regeringens strategi
»Vækst med Vilje« og handlingsplan for
regelforenkling og administrative lettelser er gennemført en
række analyser om konkurrencebegrænsende regler.
Herunder er der også set på forbudet mod detailsalg fra
restaurationer. Analysen konstaterede, at reglerne om samdrift er
konkurrenceforvridende, idet store butikker har lov til at
kombinere servering med anden virksomhed. Det har butikker under
800 m2 ikke. Der er begrænsede muligheder for såkaldt
brancheglidning og konceptudvikling. Forretninger, der måtte
have til hensigt at lave et forretningskoncept, hvor f. eks. salg
af udvalgsvarer eller forarbejdede fødevarer kombineres med
udskænkning af kaffe øl eller vin, har ikke mulighed
for at etablere et sådant koncept.
Tiden er derfor fundet moden til at fjerne
uhensigtsmæssige og konkurrencemæssige barrierer for
nye kombinationer af samdrift mellem restaurationsvirksomheder og
detailhandel. Lovforslaget fjerner de eksisterende
begrænsninger i restaurationernes mulighed for salg ud af
huset. Der skabes dermed mulighed for detailsalg i restaurationer i
det omfang, dette er muligt efter lov om butikstid m.v.
Tilsvarende vil der i butikker også
kunne ske servering, f.eks. et glas vin eller en kop kaffe. Ved
detailsalg vil reglerne i lov om detailsalg fra butikker m.v.
gælde, og ved servering vil reglerne i lov om restaurations-
og hotelvirksomhed m.v. gælde. Det betyder, at der ikke vil
kunne ske servering af alkohol i en butik, medmindre butikken
samtidig har opnået næringsbrev og alkoholbevilling
hertil på lige fod med restaurationer. Tilsvarende vil der
ikke fra restaurationer kunne ske detailsalg i videre omfang, end
der i overensstemmelse med butikstidsloven kan ske fra
butikker.
3. Ulykken i Seest ved Kolding, hvor en
fyrværkerifabrik sprang i luften, medførte
stærkt skærpede regler for opbevaring og salg af
fyrværkeri. Der er derfor behov for, at der skabes en mere
præcis adgang til i særlige situationer, hvor det er af
samfundsmæssig betydning, at kunne fastsætte regler,
som gør det muligt, at kravet om fast forretningssted
fraviges. Det foreslås derfor, at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen får mulighed for at fastsætte regler
i næringsloven om fravigelse af kravet om fast
forretningssted, hvor det skønnes nødvendigt at kunne
fravige de almindelige regler på grund af fare for ulykker
eller lignende.
Det foreslås endvidere, at kravet om
indfødsret ophæves, som det er tilfældet i en
række andre næringsretlige love.
4. Det foreslås, at der foretages en
ændring i såvel erhvervslejeloven som
lejeloven, så vilkår i lejeaftaler om, at butikker i
centre m.v. kan pålægges at holde åbent på
søndage samt på hverdage efter kl. 20, ikke
længere vil være gyldige.
I takt med den liberalisering af
bestemmelserne i butikstidsloven, der er sket gennem det sidste
tiår, er der fastsat bestemmelser, der skal beskytte
små butikker beliggende i butikscentre fra at være
tvunget til at holde åbent på søndage eller
efter kl. 20 på hverdage. Der eksisterer imidlertid stadig
centerkontrakter, der er indgået forud for bestemmelsernes
ikrafttræden, og som derfor ikke er omfattet af beskyttelsen.
Med liberaliseringen af muligheden for søndagsåbent,
finder regeringen det rimeligt, at der samtidig tages yderligere
hensyn til de butikker i centrene, som er bundet af de gamle
aftaler.
Ændringen i erhvervslejeloven og
lejeloven skal nu gælde, uanset hvornår aftalen er
indgået. For at give udlejere og andre rettighedshavere
mulighed for at indstille sig på den ændrede
retstilstand, træder ændringerne, der vedrører
de ældre aftaler, dog først i kraft efter en periode
på 5 år.
5. Som det er tilfældet med den
gældende lov, indeholder lovforslaget også en
revisionsklausul , hvorefter loven foreslås taget op
til revision i folketingsåret 2009/10. Forinden skal der
gennemføres en analyse af, hvordan loven påvirker
detailhandelens struktur.
2. Gældende ret
1. Efter lov om butikstid kan alle
butikker frit holde åbent fra kl. 6.00 mandag morgen til kl.
17.00 lørdag eftermiddag. Butikkerne kan således i
denne periode selv fastsætte deres åbningstid ud fra
lokale behov og omsætningsmuligheder. Butikkerne skal
være lukkede fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 6.00
samt på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag. Butikker,
der fortrinsvis sælger dagligvarer, og som har en
omsætning inkl. moms og alle punktafgifter på under
27,1 mio. kr. årligt, kan dog holde åbent i den
fastsatte lukketid. Omsætningsgrænsen reguleres
årligt af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ved
bekendtgørelse. Butikker, der udelukkende eller
hovedsageligt sælger udvalgsvarer, er ikke omfattet af denne
undtagelse.
Herudover kan alle butikker - såvel
udvalgsvarebutikker som dagligvarebutikker - holde åbent 4
søndage i turistmånederne juli-august. Butikkerne kan
selv vælge, hvilke søndage i juli-august, de vil
benytte. Endelig har alle butikker 4 »løse«
søndage, som butikkerne selv kan placere over året,
f.eks. i forbindelse med juletravlhed eller lokale arrangementer.
Søndagene kan dog ikke placeres på helligdage,
grundlovsdag eller juleaftensdag.
Loven indeholder et forbud mod salg af
alkohol fra kl. 20.00 til kl. 6.00. Dagligvarebutikker, der
må holde søndagsåbent, fordi deres
omsætning falder under omsætningsgrænsen,
må således også sælge alkohol på
søndage indtil kl. 20.
Loven indeholder undtagelser for en
række varer, som uanset bestemmelserne i butikstidsloven kan
sælges i den fastsatte lukketid. Det gælder f.eks.
motorkøretøjer o.lign., lystbåde, campingvogne
o.lign., planter, blomster m.v. samt husdyr.
Endvidere kan en række butikker med
særlig placering holde åbent i den generelle lukketid.
Det gælder f.eks. butikker beliggende i lufthavne og
jernbanestationer.
Herudover kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
efter indstilling fra kommunalbestyrelsen tillade, at butikker ved
ganske særlige lejligheder kan få udvidet
åbningstiden samt i den udvidede åbningstid sælge
alkohol.
2. Lov om restaurations- og
hotelvirksomhed m.v. indeholder et forbud mod samdrift, dvs.
et forbud mod at der fra lokaler, hvor der drives
restaurationsvirksomhed €" såvel med som uden
alkoholbevilling €" kan ske detailsalg af varer.
Efter § 6, stk. 2, i
restaurationsloven må der således fra restauranter ud
af huset kun sælges tillavet mad, brød, kager samt
drikkevarer - dog ikke stærke drikke. Har virksomheden
alkoholbevilling, må stærke drikke dog sælges
sammen med og som forholdsmæssigt tilbehør til
tillavet mad. Herudover er der ikke mulighed for at foretage salg
ud af huset fra restaurationer.
Restaurationsloven indeholder endvidere i
§ 9 et forbud mod at drive restaurationsvirksomhed med
servering af stærke drikke i lokaler, der benyttes til anden
næringsvirksomhed. Bestemmelsen indeholder dog muligheder for
enkelte undtagelser.
3. I henhold til næringsloven
, jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 25. marts 1988 med senere
ændringer, må varer med enkelte undtagelser kun
afsættes fra fast forretningssted, dvs. typisk en butik. Ved
omførsel må personer dog uanset denne bestemmelse
sælge en nærmere opregnet række varer.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Liberalisering af
søndagsåbent
Med lovforslaget sker der en liberalisering,
idet muligheden for at holde søndagsåbent udvides,
så butikkerne kan holde åbent den første
søndag i hver måned samt søndagene i december
før juleaften. Desuden får butikkerne 6
»løse« søndage, hvoraf de 2 dog skal
placeres i månederne juli/august. Af hensyn til
butikspersonalet foreslås det, at butikkerne skal lukke kl.
15.00 nytårsaften.
De særrettigheder, som loven i et vist
omfang stadig indeholder, berøres ikke, men bibeholdes
uændret. Det gælder f.eks. bestemmelsen om
omsætningsgrænsen for dagligvarebutikker og
bestemmelsen om særlige butikker.
Derimod sker der, som nævnt, en
udvidelse af butikkernes mulighed for at holde
søndagsåbent.
Der er tale om en kombination af »faste
søndage«, dvs. søndage, hvor det er fastlagt i
loven, at der kan holdes åbent, og »løse
søndage«, dvs. søndage, hvor det er op til den
enkelte butik selv at fastlægge, hvornår den vil holde
åbent. Som hidtil er det både for så vidt
angår »faste« og »løse«
søndage op til den enkelte butik, om den ønsker at
benytte muligheden for at holde søndagsåbent.
De faste søndage omfatter muligheden
for, at butikkerne kan holde åbent den første
søndag i hver måned.
December måned synes såvel
butikker som forbrugere at have taget til sig som en stor
indkøbs- og handelsmåned - en måned, hvor alle
juleindkøbene skal foretages. Mange butikker har derfor
under den gældende lov lagt de »løse«
søndage - eller en del af dem - netop i december.
Lovforslaget indeholder derfor endvidere mulighed for, at alle
butikker kan holde åbent de søndage i december, der
ligger før juleaftensdag. Juleaftensdag skal butikkerne
holdes lukket, medmindre der er tale om dagligvarebutikker, der
ligger under omsætningsgrænsen, eller butikker, der er
undtaget fra lukketiderne i henhold til andre bestemmelser.
Selvom butikkerne således får
forøget antallet af »faste« søndage, hvor
de kan holde åbent, er der fortsat behov for at beholde et
antal »løse« søndage, som butikkerne selv
kan placere over året, f.eks. i forbindelse med byfester,
særlige begivenheder el.lign. Disse »løse«
søndage må dog ikke placeres på helligdage,
grundlovsdag og juleaftensdag. Lovforslaget fastholder derfor
muligheden for, at butikkerne, som det er tilfældet efter den
gældende lov, får mulighed for selv at placere fire
søndage helt frit i løbet af året, samt to
søndage, der skal placeres i juli/august.
Til gengæld foreslås det, at den
dispensationsmulighed, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har til
at give tilladelse til søndagsåbent ved ganske
særlige lejligheder, afskaffes. Det behov, bestemmelsen har
opfyldt, opvejes nu i høj grad af den liberalisering, der er
sket med udvidelsen af antallet af søndage, der kan holdes
åbent. Det behov, butikkerne herudover kan have for at holde
åbent i forbindelse med f.eks. lokale festivaler, byfester og
indkøbscentres åbning, kan nu også dækkes
ved, at butikkerne gør brug af de yderligere søndage,
som lovforslaget indeholder.
Butikkernes åbningstider - dvs. de
tidsrum, hvori der kan ske detailsalg - berøres ikke. Alle
butikker kan herefter - ud over de tilladte søndage -
lovligt holde døgnåbent for detailsalg uafbrudt fra
mandag morgen kl. 06.00 til lørdag eftermiddag kl.
17.00.
3.2. Afskaffelse af reglerne om
forbud mod salg af alkohol efter kl. 20
Efter den gældende lov er det forbudt
at sælge, udlevere eller udbringe drikkevarer med 2,8 pct.
vol. alkohol eller derover mellem kl. 20.00 og kl. 06.00. Ydermere
er der et krav om, at de omhandlede varer i det nævnte
tidsinterval skal være afskærmet over for publikum.
Fjernelse af forbudet vil betyde en
administrativ lettelse for butikkerne, som slipper for at foretage
afskærmning af alkohol efter kl. 20.
Fjernelse af forbudet vil næppe
få den store betydning for danskernes alkoholforbrug. Langt
de fleste danskere har det forbrug, som de ønsker, og langt
de fleste planlægger deres indkøb, således at de
ikke behøver at købe alkohol efter kl. 20. Tidligere
ændringer af lukkeloven har ikke haft betydning for det
samlede salg af alkohol, som har været ret konstant de
seneste 30 år.
Detailsalg af alkohol til unge er
særligt reguleret ved lov nr. 213 af 31. marts 2004 om forbud
mod salg af tobak og alkohol til unge under 16 år. En
ophævelse af forbudet mod salg af alkohol efter kl. 20 vil
derfor næppe heller få nogen betydning for de under
16-åriges forbrug af alkohol.
Derimod må man formode, at unge over 16
år vil købe mere alkohol ved impulskøb i aften-
og nattetimer, fx i forbindelse med ture i byen. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen planlægger at
gennemføre en særlig indsats for at få de unge i
16 års alderen og opefter til at nedsætte forbruget af
alkohol.
3.3. Mulighed for samdrift mellem
butik og restauration
Regeringen har i sine analyser om
konkurrencebegrænsende regler bl.a. set på forbudet mod
samdrift, dvs. et forbud mod, at der fra lokaler, hvor der drives
restaurationsvirksomhed €" såvel med som uden
alkoholbevilling €" kan ske detailsalg af varer. Analysen
konstaterede, at de gældende regler om samdrift, er
konkurrenceforvridende, idet kun store butikker har lov til at
kombinere udskænkning med anden virksomhed. Der er som
følge heraf under den gældende restaurationslov
begrænsede muligheder for brancheglidning og
konceptudvikling. Butikker, der måtte have til hensigt at
lave et forretningskoncept, hvor f. eks. salg af udvalgsvarer eller
forarbejdede fødevarer kombineres med servering, har ikke
mulighed for at etablere en sådan butik.
Med lovforslaget foreslås de
eksisterende begrænsninger i restaurationernes mulighed for
salg ud af huset derfor fjernet. Der skabes dermed mulighed for
detailsalg i restaurationer i det omfang, dette er muligt efter lov
om detailsalg fra butikker m.v.
Forslaget vil således medføre,
at der fra en restauration ud over tillavet mad også vil
kunne sælges f.eks. krus, T-shirts, egne kaffe- og
theblandinger og alkohol ud af huset. Tilsvarende vil der i
butikker også kunne ske servering, f.eks. vil et bageri kunne
servere kaffe og kage, eller en boghandel vil kunne servere en kop
kaffe eller et glas hvidvin. Der er således tale om en
brancheglidning, hvorved der sker en større grad af
ligestilling mellem de to typer virksomheder.
Såvel lukkelovens som
restaurationslovens regler vil dog fortsat være
gældende. Sker der detailsalg - hvad enten det sker fra en
butik eller en restauration - vil reglerne i lov om detailsalg fra
butikker altid være gældende. Tilsvarende vil reglerne
i lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. gælde,
så snart der er mulighed for servering. Det betyder, at der
ikke fra restaurationer vil kunne ske detailsalg i videre omfang,
end reglerne i lov om detailsalg fra butikker - eller andre regler,
som regulerer salg og opbevaring af varer - tillader. Tilsvarende
vil der ikke kunne ske servering af stærke drikke i en butik,
med mindre butikken samtidig har opnået næringsbrev og
alkoholbevilling hertil på lige fod med restaurationer. Det
betyder endvidere, at andre regler om restaurationsdrift, herunder
regler om indretning, brandsikkerhed, hygiejne m.m., også
skal være opfyldt.
3.4. Ændring af
næringsloven
I henhold til næringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 185 af 25. marts 1988 med senere
ændringer, må varer med enkelte undtagelser kun
afsættes fra fast forretningssted, dvs. typisk en butik.
Ulykken ved Seest ved Kolding, hvor en
fyrværkerifabrik sprang i luften, medførte
stærkt skærpede regler for opbevaring og salg af
fyrværkeri. For en lang række butikker, der allerede
havde hjemkøbt eller bestilt fyrværkeri til
videresalg, var det derfor nødvendigt at finde en
løsning, der gjorde det muligt for disse butikker på
en sikker måde at opbevare og sælge fyrværkeri
uden for deres sædvanlige forretningssted.
Dette har vist behovet for, at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen får en mere præcis adgang til i
særlige situationer, hvor det er af samfundsmæssig
betydning, at kunne fastsætte regler, som gør det
muligt, at kravet om fast forretningssted fraviges. Bestemmelsen
vil ikke kunne benyttes til at fravige kravet i forbindelse med
dagligdags forekommende situationer, men alene med henblik på
at løse problemer, der er af en karakter som gør det
nødvendigt at kunne fravige de almindelige regler på
grund af fare for ulykker eller lignende.
Det foreslås, at kravet om
indfødsret ophæves, som det er tilfældet i en
række andre næringsretlige love.
3.5. Ændring af
erhvervslejeloven og lejeloven
I forbindelse med ændringerne af
butikstidsloven i henholdsvis 1995 og 2001 blev der indsat en
bestemmelse i lejeloven og erhvervslejeloven, som skulle hindre, at
det blev pålagt lejere i butikscentre eller lignende
butiksfællesskaber €" uanset centrenes eller
fællesskabernes åbningstider i øvrigt €" at
holde små specialbutikker åbent efter kl. 20.00
på hverdage samt på søndage. Bestemmelsen var
begrundet i, at små specialbutikker typisk €" i
modsætning til større dagligvarebutikker €"
benytter faglært og dyr arbejdskraft, og at det derfor kan
være tabsgivende for en lille specialbutik at holde
åbent i samme omfang som de store dagligvarebutikker.
Bestemmelsen fastslog i overensstemmelse
hermed, at butikker i centre eller lignende
butiksfællesskaber ikke kan pålægges at holde
åbent på hverdage efter kl. 20 samt i perioden
lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 6.00. Bestemmelsen
gælder ikke, hvis lejeaftalen er indgået inden den 1.
juli 1995.
Med den foreslåede liberalisering af
bestemmelserne om søndagsåbent er der et større
behov for at sikre, at små butikker i butikscentre ikke
fremover kan pålægges at holde åbent på
søndage og efter kl. 20 på hverdage. På den
baggrund finder regeringen det rimeligt, at der samtidig med
liberaliseringen af butikstidsloven tages yderligere hensyn til de
butikker i centrene, som ikke ønsker at holde
søndagsåbent.
Der eksisterer stadig centerkontrakter, der
er indgået forud for bestemmelsernes ikrafttræden, og
dermed butikker, som ikke er omfattet af beskyttelsen. Det
foreslås derfor at ændre erhvervslejeloven, så
bestående vilkår i lejeaftaler, der er indgået
før ændringen i butikstidslovene, ikke længere
vil være gyldige. Bestemmelser i kontrakter, der
pålægger butikker i centre m.v. at holde åbent
på søndage samt hverdage efter kl. 20, vil derfor ikke
længere være gyldige, uanset hvornår de er
indgået.
Også lejeloven indeholder bestemmelser,
der kan være af betydning for butikker, som er beliggende i
centre. Reglerne i lejeloven foreslås derfor ligeledes
ændret, så de har virkning også på
lejekontrakter, der er indgået før 1995.
For at give centrene den fornødne tid
til at tilpasse sig ordningen, foreslås det, at
ændringen først træder i kraft efter en periode
på 5 år, dvs. den 1. juli 2010.
3.6. Revisionsklausul
Loven træder i kraft den 1. juli 2005.
På baggrund af de liberaliseringer, der foreslås, er
det fundet hensigtsmæssigt, at Folketinget, efter at
bestemmelserne har været i kraft i en periode, får
mulighed for at vurdere, hvordan justeringerne har virket, og om de
har haft indflydelse på den nuværende butiksstruktur.
Lovforslaget indeholder derfor en revisionsklausul, hvorefter
økonomi- og erhvervsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2009/10. Ministeren kan
dog på et tidligere tidspunkt fremsætte forslag til
revision, hvis ministeren finder, at der er behov for justeringer i
loven.
4. Høring
Forslaget har været sendt i
høring hos A/S Dansk Shell, Advokatrådet,
Afholdsforeningen i Danmark, Amtsrådsforeningen i Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bager- og
Konditormestrene i Danmark, Benzinforhandlernes Fælles
Repræsentation, Beskæftigelsesministeriet,
Brancheorganisationen for Forbrugerelektronik, Bryggeriforeningen,
Camping Branchen, Camping-Rådet, Danmarks Frugthandlere,
Danmarks Restauranter og Caféer €" DRC, Danmarks
Skohandlerforening, Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening,
Danmarks Turistråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automat
Brancheforening, Dansk Automobilhandler Forening, Dansk
Blomsterhandlerforening, Dansk Dagligvareleverandør
Forening, Dansk Familielandbrug, Dansk Frisør- og
Kosmetikerforbund, Dansk Frisørmesterforening, Dansk
Fødevareråd, Dansk Handel og Service, Dansk Industri,
Dansk Isenkramforening, Dansk Supermarked A/S, Dansk Textil &
Beklædning, Dansk Textil Union, Danske Slagtermestres
Landsforening, De Danske Landboforeninger, De Samvirkende
Købmænd (DSK), De Selvejende Statoil Forhandlere, Den
Danske Dommerforening, Det Danske Handelskammer, Det Kooperative
Fællesforbund, DSB restauranter og kiosker A/S, COOP Norden
Danmark A/S, Forbrugerrådet, Foreningen af Dagligvare
Grossister, Foreningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
VideogramDistributører og Brancheforeningen af
Videoforhandlere, Foreningen Registrerede Revisorer FRR,
Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommunalbestyrelse,
Frederiksberg Kommune, Handels-, handelskartellet, HK/Handel,
Hotel- , Restaurations- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening
€" HORESTA, HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Kirkeministeriet, Kommunernes Landsforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kulturministeriet,
Københavns City Center, Københavns Kommune,
Københavns Magistrat, Københavns Vin- og
Tobakshandlerforening af 1885, Landbrugsrådet,
Landsforeningen Loyal Handel, Landsorganisationen i Danmark,
Leverandørforeningen for Tobaks- og Konfekturevarer,
Miljøministeriet, Ministeriet for Familie og
Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere og
Ostehandlerforeningen for Danmark, Ministeriet for videnskab,
teknologi og udvikling, Møbelhandlernes Centralforening i
Danmark, Nærbutikkernes Landsforening, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Politidirektøren i
København, Q8 Forpagtere og Forhandlere, Restaurations
Branchens Forbund €" RBF, Rigspolitichefen, Afdeling E,
Sammenslutningen af Danske Benzinforhandlere, Skatteministeriet,
Socialministeriet, Statsministeriet, Trafikministeriet, Turismens
Fællesråd, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Vinhandlerforeningen for Danmark, Vin- og
Tobakshandlernes Landsforening.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget forventes ikke at få
hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for
stat, kommuner eller amtskommuner.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder en række
initiativer, der forventes at have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Der foreslås i § 2,
stk. 2, en liberalisering af reglerne for
søndagsåbent, der giver alle butikker mulighed for at
holde åbent den første søndag i hver
måned samt de søndage i december, der ligger forud for
juleaftensdag. Endvidere har butikkerne 6 søndage om
året, hvor de kan holde åbent efter den enkelte butiks
eget valg, dog således at de to af disse skal placeres i
juli/august. Dette vurderes at være gavnligt for butikkernes
afsætningsmuligheder.
Den hidtidige bestemmelse om, at alkohol ikke
må sælges i tidsrummet fra kl. 20.00 til kl. 06.00,
afskaffes. Foruden muligheden for at forøge butikkernes
afsætning indebærer dette forslag, at butikkerne ikke
længere behøver at foretage afskærmning overfor
publikum, hvorved der opnås såvel en økonomisk
som administrativ besparelse for disse butikker.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Reglerne om indsendelse af
revisorerklæring som betingelse for at kunne holde
søndagsåbent for dagligvarebutikker med en
omsætning, der ligger under 27,1 mio. kr., er uændrede
i forhold til den gældende lov om butikstid. Lovforslaget
påfører således ikke erhvervslivet ekstra byrder
i forhold til den bestående lov.
Derimod medfører afskaffelsen af
forbudet mod salg af alkohol efter kl. 20, at den gældende
lovs krav om afskærmning over for publikum forsvinder. Dette
vil betyde såvel en økonomisk som en administrativ
lettelse for de butikker, der udnytter åbningstiderne.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
8. Konsekvenser for
miljøet
Lovforslaget forventes ikke at få
konsekvenser for miljøet.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Oversigt over økonomiske
og administrative konsekvenser i skemaform
| Positive konsekvenser/mindre
omkostninger | Negative konsekvenser/meromkostninger |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Liberaliseringen af lukkelovens
åbningstider og afskaffelsen af forbudet mod samdrift i
restaurationsloven vurderes at være gavnligt for butikkernes
og restaurationernes afsætningsmuligheder. Afskaffelsen af forbudet mod salg af alkohol
efter kl. 20 betyder, at den gældende lovs krav om
afskærmning over for publikum forsvinder. Dette vil betyde
såvel en økonomisk som en administrativ lettelse for
de butikker, der udnytter åbningstiderne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Afskaffelsen af forbudet mod salg af alkohol
efter kl. 20 betyder, at den gældende lovs krav om
afskærmning over for publikum forsvinder. Dette vil betyde
såvel en økonomisk som en administrativ lettelse for
de butikker, der udnytter åbningstiderne. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Den foreslåede liberalisering må
forventes at gøre det nemmere for borgerne at foretage deres
indkøb. | Ingen, idet arbejdstid, løn m.m.
forhandles ved overenskomster. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovens anvendelsesområde er
uændret i forhold til den gældende lov. Loven omfatter
efter stk. 1 butikker, hvorfra der foregår detailsalg.
Ved detailsalg forstås salg af varer direkte til forbrugere,
hvorimod eksempelvis en gros salg, dvs. salg af varer til andre
næringsdrivende til videresalg eller forarbejdning, ikke er
omfattet. Butiksbegrebet er således uændret i forhold
til den gældende lov. Butikker omfatter salgs- og
udleveringssteder, herunder selvstændige boder og
stadepladser. Ved salg fra permanente kræmmermarkeder o.lign.
omfatter det derfor den enkelte bod. Lagre og
håndværkeres salg fra lagre vil fortsat være
omfattet af loven, når disse fungerer som salgs- eller
udleveringssted.
Enkeltstående kræmmermarkeder,
hvortil der kan gives dispensation til salg af nye varer efter
næringslovens § 13, vil som hidtil ikke være
omfattet af denne lovs bestemmelser. Permanente
kræmmermarkeder, der afholdes f.eks. ugentligt i en
bestående bygning eller hal, og hvor kræmmerne opfylder
næringslovens krav om fast forretningssted, vil derimod falde
ind under lovens regler. Detailsalg af udvalgsvarer vil derfor
alene kunne ske herfra på de 20 søndage, der er
omhandlet i forslagets § 2.
Loven omfatter detailsalg af varer.
Tjenesteydelser er således ikke omfattet. Dinér
transportable-virksomhed, der primært består i
udførelse af tjenesteydelser, er derfor heller ikke omfattet
af loven. Det samme gælder f.eks. fremkaldelse af film, samt
salg af billetter, lodsedler, totalisatorvirksomhed, herunder tips,
lotto og lignende. Videoudlejningsvirksomheder, der i
begrænset omfang sælger videofilm, er heller ikke
omfattet, sålænge den primære virksomhed
består i udlejning af videofilm. Sælges der herudover
andre varer fra videobutikken, vil den derimod være omfattet
af loven. Hvis en sådan butik skal kunne holde åbent i
den generelle lukketid, må omsætningen af dagligvarer
derfor ikke overstige den omsætningsgrænse, der er
fastsat i henhold til § 5.
Salg på messer, kortvarige
udstillinger, dyrskuer, festivaler, omrejsende
forlystelsesetablissementer m.v. foregår ikke fra fast
forretningssted og er som hidtil ikke omfattet af loven, men
kræver tilladelse efter reglerne i næringsloven.
Som i den gældende lov er apoteker
omfattet af lov om apoteksvirksomhed, og derfor undtaget fra loven,
jf. stk. 3.
Stk. 2 er nyt og hænger sammen med
ændringen af restaurationsloven, så
»samdrift« bliver tilladt, dvs. at det bliver muligt
fra en restauration at foretage detailsalg af varer €" og
på tilsvarende måde i en detailbutik at foretage
servering. Betydningen af stk. 2 er, at en butik, der
foretager servering, f.eks. udskænker vin eller kaffe, vil
være underlagt butikstidsreglerne, når der foretages
detailsalg og restaurationslovens regler, når der foretages
servering. Det betyder, at en butik, der benytter sig af muligheden
for at servere for gæsterne, skal have næringsbrev og
evt. alkoholbevilling hertil, samt i øvrigt opfylde de
betingelser om indretning, brandsikkerhed, hygiejne m.m., som andre
myndigheder stiller.
Til § 2
Stk. 1 viderefører de generelle
lukketidsregler. Den generelle lukketid er således fortsat
fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl. 6.00 samt på
helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag. Som noget nyt
foreslås det, at der heller ikke må ske detailsalg
nytårsaftensdag efter kl. 15.00.
Følgende dage anses i relation til lov
om detailsalg for helligdage: 1. og 2. juledag, nytårsdag,
skærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påskedag, 1. og 2.
pinsedag, Store Bededag og Kr. himmelfartsdag.
Alle butikker uanset placering,
størrelse, sortiment m.v. vil således kunne holde
døgnåbent og foretage detailsalg fra mandag morgen kl.
6.00 til lørdag eftermiddag kl. 17.00.
Som følge af lovforslagets mulighed
for at etablere samdrift vil den hidtil snævre fortolkning af
butikkernes mulighed for i den generelle lukketid at holde
åbent for udstillinger, rundvisninger o.lign. ikke
længere kunne opretholdes. Forslaget vil således
betyde, at en butik i den generelle lukketid kan holdes åben
for sådanne arrangementer, men at der ikke må
foregå detailsalg fra butikken i dette tidsrum.
Butikker, der benytter sig af muligheden for
også at have servering for kunderne i overensstemmelse med
restaurationslovens regler, kan altså holdes åbne
også i de perioder, hvor de ellers efter lovforslaget skulle
være lukket. Der må dog i disse perioder ikke finde
detailsalg sted fra butikkerne. I lovforslaget benyttes derfor ikke
længere den ellers gængse betegnelse »butikkernes
åbningstid« eller »butikkernes lukketid«,
men derimod »at der må ske detailsalg«,
henholdsvis »at der ikke må ske detailsalg«.
Det foreslås i stk. 2, at alle
butikker - såvel dagligvarebutikker som udvalgsvarebutikker -
må holde søndagsåbent den første
søndag i måneden. Falder den første
søndag i en måned på en helligdag eller
grundlovsdag skal butikkerne dog holde lukket denne dag.
I december måned må der fra
butikkerne endvidere foregå detailsalg på de
søndage, der falder forud for juleaftensdag i tidsrummet
mellem kl. 10.00 og kl. 17.00. Den sidste søndag før
juleaftensdag må butikkerne dog holde åbent til kl.
20.00.
Herudover giver lovforslaget i stk. 3
mulighed for, at butikkerne yderligere kan holde åbent et
antal »løse« søndage om året. Der
er tale om 6 søndage, som kan placeres efter butikkernes
eget frie valg. De to af disse søndage skal dog placeres i
turistmånederne juli/august. De øvrige 4 kan placeres
efter eget ønske, f.eks. i forbindelse med lokale
arrangementer, hvor butikkerne ønsker ekstraordinært
at kunne holde søndagsåbent. Det kunne f.eks.
være naturligt, at butikkerne reserverer en søndag til
en eventuel festuge, regatta eller en anden større lokal
begivenhed, der tiltrækker mange mennesker. De
»løse« søndage kan dog ikke placeres
på helligdage samt juleaftensdag og grundlovsdag og kan ikke
benyttes til at udvide åbningstiden nytårsaftensdag til
efter kl. 15.
Butikkerne kan på såvel de
»faste« som de »løse« søndage
holde åbent fra kl. 10.00 til kl. 17.00 og vil kunne
sælge øl, vin og spiritus i åbningstiden -
nytårsaftensdag dog kun til kl. 15.
Påske- og pinselørdag samt den
sidste lørdag før juleaftensdag har butikkerne som
hidtil mulighed for at holde åbent til kl. 20.00.
Nytårsaftensdag er lukketiden dog som noget nyt fastsat til
kl. 15.
Stk. 5 viderefører den hidtidige
bestemmelse om salg fra automater, hvorefter automatsalg kan finde
sted døgnet rundt.
Til § 3
§ 3 er en uændret
videreførelse af bestemmelsen i den gældende lovs
§ 4, der vedrører salg af bestemte varer. Der er
således ikke foretaget nogen ændringer i forhold til de
gældende bestemmelser.
Bestemmelsen opregner alene de varegrupper,
der må sælges i den almindelige lukketid. Bestemmelsen
indeholder således ikke begrænsninger i hvilke
butikker, der må sælge de omhandlede varer. Der er
derfor ikke noget i vejen for, at f.eks. scootere, som er omfattet
af reglen i stk. 1, nr. 2, om motorkøretøjer,
sælges i den almindelige lukketid fra en cykelforretning.
Forretningen må dog i lukketiden ikke sælge andre varer
end angivet i § 3.
I medfør af stk. 1, nr. 4, er
planter, blomster, kranse og tilbehør hertil, samt
havebrugsvarer undtaget. Der er hermed først og fremmest
taget højde for de varer, som sædvanligvis
sælges fra blomsterbutikker, planteskoler og gartnerier. Ved
havebrugsvarer forstås varer, som anvendes ved og i
forbindelse med dyrkning af planter og træer i haver. Der kan
f.eks. være tale om frø, løg, gødning,
ukrudtsmidler og mindre haveredskaber, men ikke havemøbler
og fliser.
Efter stk. 1, nr. 5, er husdyr undtaget
fra de almindelige lukketidsbestemmelser. Ved husdyr forstås
dyr, der sædvanligvis indgår i almindelige
landbrugsbedrifter. Undtagelsen omfatter således ikke
kæledyr.
Som hidtil er løsøre, der
afhændes ved tvangsauktion eller er indleveret fra et bo og
afhændes ved frivillig offentlig auktion, undtaget fra de
almindelige lukketider efter stk. 1, nr. 6. Herved gives
mulighed for, at tvangsauktionssalg og auktioner over effekter
indleveret fra et bo kan finde sted uden for den almindelige
åbningstid. Samme mulighed gælder ikke for frivillige
offentlige auktioner, hvor effekterne ikke stammer fra et bo. Det
skyldes, at denne form for auktion i realiteten ikke adskiller sig
fra almindeligt erhvervsmæssigt detailsalg af varer. Dette
salg er derfor omfattet af de almindelige lukketidsregler.
Tæppesalg under en frivillig offentlig auktion må
således ikke foregå på en søndag, da der
er tale om salg af en almindelig udvalgsvare, som ikke er
særskilt undtaget.
Ved revisionen af loven i 2001 blev der
indsat en bestemmelse, hvorefter salg af brugte genstande kan finde
sted i den almindelige lukketid. Herved fik bl.a.
antikvitetsforretninger mulighed for at holde åbent om
søndagen. Bestemmelsen er videreført i forslagets
stk. 1, nr. 7. Det er dog en forudsætning, at
indehaveren har bevilling til handel med brugte genstande.
Udøves virksomheden fra flere forretningssteder, kan kun
ét af disse forestås af bevillingshaveren. Driften af
de øvrige forretningssteder skal forestås af
bestyrere, der er godkendt af politiet. Ved kontrolbesøg kan
politiet således konstatere, om indehaveren har en bevilling
til handel med brugte genstande og dermed lovligt kan holde
åbent i den generelle lukketid.
Stk. 2 svarer til den gældende
lovs § 4, stk. 2. Bestemmelsen har kun
selvstændig betydning for butikker med en omsætning
over 27,1 mio. kr. Denne omsætningsgrænse
pristalsreguleres årligt, jf. forslagets § 5,
stk. 8.
Til § 4
§ 4 omfatter - i modsætning
til § 3 - bestemte butikker, herunder butikker med
særlig beliggenhed. Bestemmelsen viderefører i
uændret form den gældende lovs § 5.
Salg fra butikker i udstillingslokaler,
forlystelseshaver, dyreparker o. lign. i stk. 1, nr. 1, er
således fortsat undtaget fra reglerne om den almindelige
lukketid. Også museers salg af plakater, postkort, souvenirs
m.v. vil være undtaget fra lukketidsreglerne. Under
bestemmelsen hører også dyreparker og faste
forlystelseshaver.
Mens faste dyreparker og faste
forlystelseshaver således er undtaget fra lovens generelle
lukketider, gælder det samme ikke for kortvarige udstillinger
og omrejsende forlystelser. Disse vil imidlertid som følge
af den foreslåede ændring af næringslovens
§ 12 kunne sælge dagligvarer, jf. forslagets
§ 13, nr. 5, om omførsel.
Stk. 1, nr. 2, viderefører
bestemmelsen om, at der ved serviceanlæg på
motorvejsnettet er adgang til køb af såvel benzin som
andre varer. Anlæggene er karakteriseret ved, at der alene er
adgang dertil direkte fra motorvejene, dog for så vidt
angår enkelte serviceanlæg tillige adgang via
tilslutningsanlæg. Formålet bag etableringen af disse
anlæg på motorvejene er, at de alle ugens syv dage, 24
timer i døgnet, skal kunne forsyne de trafikanter, der
allerede benytter motorvejsstrækningerne. Anlæggene
skal derimod ikke i kraft af deres vareudbud i sig selv kunne
tiltrække kunder og dermed øge trafikken på
motorvejsnettet.
Ifølge forslagets stk. 1, nr. 3,
er butikker beliggende i passagerskibe, fly og tog undtaget fra
lukketidsreglerne. Der skal være tale om butikker, der
betjener de rejsende. En væsentlig del af salget skal
således ske til rejsende, for at en butik er omfattet af
undtagelsen.
I stk. 1, nr. 4, præciseres det,
at der ved butikker beliggende i lufthavne forstås butikker i
samme bygning som lufthavnens egne faciliteter til betjening af de
rejsende. Bestemmelsen eksisterer af hensyn til rejselivet, og den
har samme udstrækning som bestemmelsen vedrørende
butikker i jernbane- og rutebilstationer.
Bestemmelsen om lejrpladser
videreføres i stk. 1, nr. 5. Lejrpladser
(campingpladser) omfatter mere permanent organiserede lejrpladser,
men også nye lejrpladser, som etableres med henblik på
varig anvendelse for gæster. Ved sådanne lejrpladser er
der tale om permanente sanitære installationer. Butikken skal
især henvende sig til pladsens gæster. Det er derfor en
forudsætning, at der er gæster på pladsen.
Bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, om
butikker beliggende i jernbane- og rutebilstationer
viderefører den hidtidige bestemmelse. Herefter kan
såvel dagligvare- som udvalgsvarebutikker holde åbent,
hvis deres årlige omsætning ikke overstiger
omsætningsgrænsen på 27,1 mio. kr. inkl. moms og
punktafgifter. Ved butikker beliggende i jernbane- og
rutebilstationer forstås butikker beliggende i samme
bygninger som stationens egne faciliteter til betjening af de
rejsende.
Bestemmelsen i stk. 2, foreslås
videreført i uændret form. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler, der
præciserer afgrænsningen af de lokaliteter, der er
nævnt i § 4, stk. 1. Bestemmelsen kan ikke
anvendes til at fastsætte regler, der begrænser de
omhandlede butikkers lovligt eksisterende rettigheder, men kan
alene benyttes til at præcisere lokaliteternes
afgrænsning.
Til § 5
Bestemmelsen indeholder betingelserne for, at
mindre dagligvarebutikker kan holde åbent i den generelle
lukketid. Bestemmelsen er med enkelte præciseringer
videreført uændret fra den gældende lovs
§ 6.
For, at en dagligvarebutik kan holde
åbent i den generelle lukketid, skal en statsautoriseret
eller registreret revisor indsende en erklæring til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen om, at omsætningen for butikken ligger
under omsætningsgrænsen på p.t. 27,1 mio. kr. Som
under den tidligere lov vil der blive fastsat bestemmelse om, at
revisors erklæring kun kan indsendes elektronisk ved brug af
elektronisk signatur.
Omsætningen opgøres for
eksisterende butikkers vedkommende ud fra den realiserede
omsætning for den seneste regnskabsperiode. For nye butikkers
vedkommende opgøres omsætningen ud fra den
budgetterede omsætning for første regnskabsperiode.
Omsætningen skal i begge tilfælde opgøres inkl.
moms og alle punktafgifter, men kan fratrækkes
omsætningen fra de varetyper, som er nævnt i
§ 3, stk. 1 (særlige varer), samt
omsætningen fra tjenesteydelser og en gros salg, som ikke
omfattes af loven. Omsætningen skal i tilfælde af, at
regnskabsperioden er kortere eller længere end 12
måneder, omregnes til helårstal.
Ved eksisterende butikker forstås
butikker, der på indsendelsestidspunktet har overstået
første regnskabsperiode. Ved nye butikker forstås
butikker, der på indsendelsestidspunktet ikke har
overstået første regnskabsperiode.
En eksisterende butik kan, hvis den
væsentligt ændrer karakter, ændre status til en
ny butik i relation til § 5. Hvis ejerskabet og butikkens
beliggenhed ikke ændres, skal der dog meget til, at
karakterændringen kan karakteriseres som væsentlig.
Alene det, at en butik indskrænker eller udvider sortimentet
evt. kombineret med en ombygning er således som hovedregel
ikke tilstrækkelig til, at der er tale om en ny butik i
relation til bestemmelsen.
Til § 6
Som under den gældende lovgivning kan
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tillade, at dagligvarebutikker, der
ligger i landområder, og hvis omsætning overstiger
omsætningsgrænsen på 27,1 mio. kr., undtages fra
lukketidsreglerne. Der skal være tale om butikker, der har
stor betydning for indkøbsmulighederne i lokalsamfundet, og
som typisk udgør den eneste indkøbsmulighed i
området. En dagligvarebutik er en butik, der hovedsageligt
sælger dagligvarer, hvorved forstås varer, der
forbruges samtidig med, at de bruges.
Til § 7
I lovforslaget foreslås det, at
særreglerne om salg af alkohol efter bestemte tidspunkter
udgår. Straffebestemmelsen er derfor ændret i
overensstemmelse med dette forslag. Principperne i den
gældende sanktionsbestemmelse opretholdes i øvrigt
uændret, således at der ved udmålingen af
bøde skal tages særligt hensyn til størrelsen
af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel.
Til § 8
Paragraffen indeholder lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse. Lovens ikrafttræden
foreslås fastsat til den 1. juli 2005. §§ 14
og 15, der vedrører henholdsvis erhvervslejeloven og
lejeloven, foreslås sat i kraft den 1. juli 2010, så
butikscentrene får en rimelig overgangsperiode.
Til § 9
§ 9 vedrører tilladelser og
særbestemmelser, der består i henhold til tidligere
butikstidslove, som enten givet lokalt af kommunalbestyrelsen,
eller som direkte er fremgået af tidligere butikstidslove.
For enkelte af disse gælder, at der ved lovændringen i
2001 blev fastsat en udløbsdato, således at de inden
for en nærmere afgrænset periode ophører med at
have virkning, jf. nedenfor.
I henhold til stk. 1 bevarer lovligt
givne tilladelser fra kommunalbestyrelsen deres gyldighed
tidsubegrænset. Der er tale om tilladelser, der er givet
inden lovændringen i 1995. Tilladelserne kan f.eks.
vedrøre butikker beliggende i haveforeninger, ved sygehuse
o.lign., butikker, der i særlig grad betjener turister, eller
butikker beliggende i grænse- eller sommerhusområder. I
takt med liberaliseringen af åbningstiderne, herunder ikke
mindst lovforslagets mulighed for at alkohol vil kunne sælges
i hele åbningstiden, forventes disse tilladelsers betydning
at falde.
Stk. 2 viderefører bestemmelsen i
den gældende lovs § 15, stk. 2, og omhandler
tilladelser givet af kommunalbestyrelsen til sommerhus- og
weekendområder. Den særlige ordning for butikker i
disse områder kan dog kun benyttes af butikker, der den 5.
oktober 2000 var beliggende i et udlagt område samt af
butikker, der falder under lovens omsætningsgrænse
på 27,1 mio. kr. Reglen er ikke begrænset til
dagligvarebutikker.
Stk. 3 viderefører den
gældende lovs § 13, stk. 2. Herefter
gælder tidligere loves særregler for
skibsprovianteringsforretninger og butikker beliggende på
eller ved havnearealer kun for butikker, der har holdt åbent
forud for den 5. oktober 2000. Disse butikker kan fortsætte
hermed indtil den 1. juli 2007, hvorefter særreglen
ophører med at have virkning, jf. dog nedenfor om
modifikationen for havnebutikker i stk. 4.
Reglen i stk. 3 om ophør af
særreglen for havnebutikker modificeres i stk. 4,
hvorefter kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de butikker i
kommunen, der er omfattet af havnebestemmelsen, kan fortsætte
hermed i en nærmere angivet periode efter 1. juli 2007.
Perioden fastsættes af kommunalbestyrelsen, og en
forlængelse vil omfatte de butikker, der benyttede reglen
før 5. oktober 2000, jf. stk. 3. Nye butikker, der er
kommet til efter denne dato, og butikker, der ikke før denne
dato benyttede sig af reglen, vil således ikke kunne blive
omfattet. Reglen viderefører bestemmelsen i § 13,
stk. 3, i den gældende lov.
Til § 10
Bestemmelsen viderefører
§ 16 i den gældende butikstidslov, hvorefter
tilladelser, der er givet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
bevarer deres gyldighed. Tilsvarende gælder tilladelser givet
i medfør af den gældende § 7.
Til § 11
Som det har været tilfældet med
de seneste butikstidslove, er der også i dette lovforslag
indsat en bestemmelse om, at loven tages op til revision. Dette
skal senest ske i folketingsåret 2009/10.
Til § 12
Til nr. 1
Bestemmelsen i restaurationslovens
§ 6, stk. 2, foreslås ophævet.
Ifølge den gældende bestemmelse må der fra
restaurationer ud af huset kun sælges tillavet mad m.v., og
stærke drikke må kun sælges sammen med og som
forholdsmæssigt tilbehør til tillavet mad. Forslaget
betyder, at der nu skabes mulighed for, at detailsalg af alle typer
varer vil kunne ske fra restaurationer. Samtidig foreslås
restaurationslovens § 9 ophævet, jf. forslagets
§ 12, nr. 3. Denne bestemmelse indeholder et forbud mod
servering af stærke drikke i lokaler, der benyttes til anden
næringsvirksomhed. Ophævelsen af de to bestemmelser
giver mulighed for, at der kan ske samdrift, dvs. at der fra
restaurationer kan ske detailsalg, og at der i butikker kan ske
servering.
Salg ud af huset er ikke omfattet af
serveringsbegrebet i restaurationslovens § 1,
stk. 3, hvorefter der ved servering forstås salg af
spise- eller drikkevarer til nydelse på eller ved
salgsstedet. Som en konsekvens af forslaget, vil salg ud af huset
ikke længere være omfattet af restaurationsloven. Salg
af varer vil være omfattet af lov om detailsalg fra butikker
m.v., se bemærkningerne til lovforslagets § 12, nr.
7.
Som nævnt, foreslås også
adgangen til fra virksomheder med alkoholbevilling at sælge
stærke drikke ud af huset som tilbehør til tillavet
mad, ophævet. Denne adgang har hidtil gjort det muligt for
restaurationer at sælge øl og vin på
tidspunkter, hvor det ikke er lovligt efter den gældende lov
om butikstid. Med ophævelsen af bestemmelsen kan
restaurationerne sælge vin og øl ud af huset,
når det er muligt efter lov om detailsalg fra butikker m.v.
Salget skal herefter ikke længere ske som
forholdsmæssigt tilbehør til tillavet mad.
Til nr. 2
Der er alene tale om tilretning af en forkert
henvisning.
Til nr. 3
Bestemmelsen foreslås ophævet.
Den gældende § 9, stk. 1, indeholder et forbud
mod at drive virksomhed med servering af stærke drikke i
lokaler, der benyttes til anden næringsvirksomhed, eller i
lokaler, som står i forbindelse med andre salgslokaler,
medmindre lokalerne har hver sin indgang fra et sted, hvortil der
er offentlig adgang. Der vil herefter kunne være
lokalesammenfald mellem restaurationsvirksomhed og detailhandel.
Undtagelserne i den gældende lovs § 9, stk. 2,
er herefter overflødige og foreslås ligeledes
ophævet.
Forbudet i § 9 omfatter
næringsvirksomhed og ikke kun detailsalg. Med forslaget om at
ophæve bestemmelsen bliver det muligt at drive
restaurationsvirksomhed sammen med anden næringsvirksomhed,
medmindre det er særskilt forbudt i anden lovgivning.
Restaurationsvirksomhed kan således foruden med detailsalg
også drives sammen med f.eks. galleridrift eller anden
udstillingsvirksomhed.
Til nr. 4
Formålet med den gældende
§ 16 er at sikre en uafhængig
restauratørstand. Bestemmelsen er opbygget, så den
skal hindre leverandører i at få økonomisk
indflydelse på en restaurationsvirksomhed, der har
alkoholbevilling. Der er således i stk. 1 et forbud mod
aktiebesiddelse eller aktieoverdragelse til nogen, der fremstiller
eller forhandler drikkevarer. Stk. 2 indeholder et forbud mod
finansiering, og stk. 4 og 5 indeholder forbud mod, at
personer eller selskaber, som fremstiller eller forhandler
drikkevarer, får alkoholbevilling. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan dog i alle situationer give tilladelse, hvis
betingelserne herfor skønnes at foreligge.
I forbindelse med afskaffelsen af forbudet
mod samdrift må det forventes, at en række
detailhandlende vil benytte sig af muligheden for at opnå
alkoholbevilling, så der i deres butik kan ske servering
€" også af stærke drikke. Tilsvarende må det
forventes, at en række restauratører med
alkoholbevilling ønsker at benytte sig af muligheden for, at
der fra restaurationen kan ske detailsalg.
Med den foreslåede ændring,
hvorefter kun forhandling en gros vil være omfattet,
løses der op for det gældende forbud mod, at
detailforhandlere af drikkevarer kan få alkoholbevilling.
Herefter vil der rent faktisk kunne finde en kombination af
detailsalg og servering af stærke drikke sted fra samme
butik/restauration.
Det vil naturligvis ikke være alle
butikker, der er lige egnede til også at kunne udskænke
alkohol. Mulighed herfor vil kræve en alkoholbevilling, som
gives af bevillingsmyndigheden, der i hvert enkelt tilfælde
må tage konkret stilling til, om betingelserne er til
stede.
Som en konsekvens af at samdrift tillades,
foreslås det, at ordet »forhandler« erstattes med
»en gros forhandler«. Bestemmelsen vil herefter alene
berøre engrossalg. Salg fra grossister til handlende er
således stadig omfattet af forbudet i § 16. Hvis
der sker videresalg til andre handlende, vil forholdet derfor
være omfattet af forbudet i § 16 og vil
således ikke kunne finde sted, med mindre der foreligger en
konkret tilladelse hertil fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Hvis
en vinhandler derimod importerer vine udelukkende til salg i egen
butik, vil dette ikke være omfattet af forbudet i
§ 16.
Til nr. 5
Ifølge den gældende bestemmelse
i § 20, stk. 4, må der fra kantiner,
også til medtagelse uden for virksomheden, sælges
tillavet mad, brød, kager og drikkevarer, dog ikke
stærke drikke. Bestemmelsen foreslås ophævet,
således at der også fra kantiner kan ske detailsalg.
Der må ske detailsalg af stærke drikke fra en kantine,
hvorimod der ikke må ske servering af stærke drikke fra
en kantine uden alkoholbevilling.
Til nr. 6
Bestemmelsen i § 24, stk. 1,
skal modvirke såkaldt smugkrovirksomhed. En købmand,
som ikke har bevilling, må således ikke servere
øl for sine kunder. Dette forbud opretholdes. Da samdrift
imidlertid skal være mulig, er det foreslået
tydeliggjort, at forbudet naturligvis ikke gælder, når
der er udstedt en alkoholbevilling. I disse tilfælde må
der selvsagt ske servering for kunderne i restaurationen på
vilkår, der i øvrigt gælder herfor i
restaurationsloven.
Til nr. 7
Restaurationer vil efter forslaget få
mulighed for at drive detailhandel på lige fod med butikker.
Stk. 1 præciserer, at detailsalg €" også fra
restaurationslokaler €" er underlagt lukketidsreglerne i lov
om detailsalg m.v. Selv om der sker samdrift, dvs. både
detailsalg fra og restaurationsdrift i samme virksomhed, så
skal virksomheden overholde begge regelsæt. Virksomheden er
således underlagt lov om detailsalg m.v., når der sker
detailsalg, og er underlagt restaurationsloven, når der sker
servering.
Ved sådan samdrift må en
restauration med alkoholbevilling udskænke alkohol, men skal
ophøre med enhver form for udskænkning og servering
ved lukketidens indtræden efter restaurationslovens regler.
Derimod kan restaurationen godt ud af huset som detailsalg
sælge øl og vin, når blot reglerne i lov om
detailsalg fra butikker m.v. overholdes.
Tilsvarende må en butik sælge
øl og vin m.v. i overensstemmelse med reglerne i lov om
detailsalg fra butikker m.v., ligesom der i butikken må ske
servering, sålænge det sker i overensstemmelse med
restaurationslovens regler. Men der må naturligvis ikke ske
servering af nogen art €" hverken af mad eller drikkevarer
€" uden for det tidsrum, i hvilket restaurationsdelen må
holde åbent.
I restaurationslovens § 27 er det
bestemt, at på serveringssteder, hvor der serveres
stærke drikke, må personer under 18 år ikke
være beskæftiget i serveringslokaler, garderobe eller
på toiletter i åbningstiden. Ved samdrift med servering
af stærke drikke må der ikke beskæftiges personer
under 18 år i forbindelse med restaurationsvirksomheden.
Personer, som er under uddannelse i tjenerfaget eller er uddannet i
dette fag, er i henhold til restaurationsloven dog undtaget fra
dette forbud.
Butikker, der er indrettet med mulighed for
restaurationsdrift, skal overholde lov om detailsalg fra butikker
m.v. for så vidt angår detailsalget og
restaurationsloven for så vidt angår driften af
restaurationen. De særlige regler i lov om detailsalg fra
butikker, der giver mindre dagligvarebutikker mulighed for at holde
søndagsåbent, skal for butikker/restaurationer, hvori
der sker samdrift, alene opgøres på basis af den
omsætning, der stammer fra detailsalget. Ved opgørelse
af omsætningen skal den omsætning, der stammer fra
serveringen, således ikke medtages. En udvalgsvarebutik kan
således ikke via sin restaurationsdrift blive til en
dagligvarebutik. Det vil derfor eksempelvis ikke være muligt
at åbne en café i en udvalgsvarebutik - f.eks. en
tøjbutik - og herefter holde åbent om søndagen
for salg af tøj, da dette ikke er tilladt i henhold til lov
om detailsalg fra butikker. Tilsvarende vil en restauration heller
ikke lovligt kunne sælge udvalgsvarer i det tidsrum, som
butikker, der hovedsalig sælger udvalgsvarer, skal holde
lukket.
Hvis der åbnes en café i
forbindelse med butik, skal den i lighed med andre caféer
søge om næringsbrev og eventuelt om alkoholbevilling.
Indretningen skal naturligvis opfylde gældende bygge- og
sundhedsmæssig lovgivning, og lokalerne må ikke tages i
brug, før de er godkendt af den pågældende
myndighed, jf. restaurationsloven § 2, stk. 4.
Ved bevillingsansøgninger i
forbindelse med samdrift skal bevillingsmyndigheden - som det er
tilfældet ved almindelig restaurationsdrift - inddrage
samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige,
ordensmæssige og dermed sammenhængende hensyn. Det
må være op til bevillingsmyndigheden at skønne i
konkrete tilfælde, om betingelserne for alkoholbevilling er
opfyldt under iagttagelse af lovgivningens regler. En bevilling kan
eventuelt begrænses. F.eks. kan en bevilling begrænses
til øl og bordvin og til bestemte tidsrum. Det må
påregnes, at en række butikker ud fra en samlet
bedømmelse vil være uegnede til samdrift. Der vil
formentlig være visse virksomhedstyper, hvor
restaurationsdrift i en butik ud fra f.eks. hygiejnemæssige
eller samfundsmæssige betragtninger ikke vil være
acceptabelt. Samtidig skal der også være de
nødvendige faciliteter til rådighed for publikum.
Restaurationer uden alkoholbevilling vil
også have mulighed for at sælge dagligvarer og
stærke drikke en detail efter reglerne i lov om detailsalg
fra butikker m.v. Restaurationernes detailsalg vil dermed
være omfattet af lov om detailsalg fra butikker m.v. samt
lovens undtagelser med de begrænsninger, der følger af
restaurationsloven. Det vil dog fortsat være forbudt i
medfør af restaurationsloven § 30 at nyde de
stærke drikke i serveringslokalerne eller stille lokaler til
rådighed for nydelse af stærke drikke. Tilsvarende
gælder for en butik, som må holde åbent under
forudsætning af, at den årlige omsætning ikke
overstiger den fastsatte grænse i lov om detailsalg fra
butikker m.v. I dette tilfælde skal virksomheden i
tilfælde af samdrift i øvrigt tilrettelægges
således, at butikkens egen årlige omsætning kan
dokumenteres.
Ved ansøgning om alkoholbevilling kan
der være tale om, at ansøgeren i forbindelse med
detailhandlen forhandler drikkevarer. Efter den gældende
restaurationslovs § 16 skal der søges om
tilladelse til at opnå alkoholbevilling, da forhandlere af
drikkevarer ikke må drive restaurationsvirksomhed. Da
lovforslaget imidlertid nu netop foreslår en adgang til
samdrift, er § 16 foreslået justeret i
overensstemmelse hermed, jf. bemærkningerne til nr. 4.
Den gældende stk. 1, som bliver
stk. 2, bibeholdes uændret. Bestemmelsen indeholder en
adgang for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen til at fastsætte
regler om indretning og benyttelse af lokaler og lignende. Viser
der sig behov for at fastsætte nærmere regler om
indretning af restaurationer i tilfælde af samdrift, vil
styrelsen kunne udstede en bekendtgørelse herom i
medfør af denne bestemmelse.
Til nr. 8
Som en konsekvens af forslaget om samdrift
foreslås det endvidere, at forbudet mod at opholde sig i
restaurationslokaler ikke opretholdes i sin nuværende
udformning. Efter forslaget undtages restaurationer, hvor lokalerne
tillige anvendes til anden næringsvirksomhed, fra forbudet
mod ophold. Når udtrykket »lukket« fortsat
anvendes i § 28, betyder det således lukket for
servering, dvs. nydelse af spise- og drikkevarer i
restaurationen.
Som det er tilfældet under den
gældende lov, må der dog i lukketiden ske servering for
sammenkomster af foreninger eller sluttede selskaber,
rejseselskaber og lignende, når det foregår i
særlige fra restaurationen adskilte selskabslokaler, eller
der foreligger tilladelse fra politiet.
Til nr. 9
§ 30, stk. 1, indeholder et
forbud imod, at der nydes stærke drikke i lokaler uden
alkoholbevilling. Efter den gældende stk. 2 er dette
forbud udvidet til også at gælde på den
måde, at lokaler uden alkoholbevilling ikke må
stå i forbindelse med lokaler, hvorfra der sælges
stærke drikke. Bestemmelsen i stk. 2 foreslås
ophævet som konsekvens af muligheden for detailsalg af
stærke drikke fra restaurationer uden alkoholbevilling, jf.
lovforslagets § 6, stk. 2. Der må herefter
godt sælges stærke drikke en detail efter reglerne i
lov om detailsalg fra butikker m.v. i restaurationer uden
alkoholbevilling.
Til nr. 10
I § 34 er angivet de af politiets
afgørelser, som kan indbringes for justitsministeren.
Politiets nægtelse af autorisation som dørmand kan
således indbringes for justitsministeren, og det
foreslås, at også nægtelse af godkendelse af
andre ansatte skal kunne indbringes for justitsministeren.
Til nr. 11 og 12
Ændringerne er en konsekvens af nr. 1,
3 og 9. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 13
Bestemmelsen i § 37, stk. 5,
foreslås ændret i overensstemmelse med
Straffelovrådets anbefalinger, således som det er
kommet til udtryk i lov nr. 474 af 12. juni 1996 om ændringen
af straffeloven (strafansvar for juridiske personer), jf.
bemærkningerne til lovforslaget (L 201). Straffelovens
kapitel 5 er ændret ved nævnte lov. Af
lovbemærkningerne fremgår det, at eksisterende
bestemmelser om selskabsansvar ved først givne lejlighed
ændres i overensstemmelse med de nye regler i
straffeloven.
Til § 13
Til nr. 1-3
I henhold til lovens § 2,
stk. 1, nr. 1, stilles der krav om dansk indfødsret for
at drive næring som handlende, håndværker og
industridrivende samt som speditør og vognmand. Kravet om
indfødsret gælder dog ikke for personer, der er
omfattet af De Europæiske Fællesskabers eller
EØS-aftalens regler om etablering og tjenesteydelser. I
praksis er kravet afløst af et krav om opholds- og
arbejdstilladelse, uanset om personen har tilhørsforhold til
et land uden for EU eller EØS-området.
I overensstemmelse med, hvad der er sket i
andre næringsretlige love, foreslås det, at kravet om
indfødsret udgår af loven. Kravet i næringsloven
om bopæl i Danmark vil herefter gælde for borgere uden
for EU eller EØS-området.
Til nr. 4
Reglerne om fast forretningssted i
næringslovens § 10 fortolkes efter fast praksis
således, at der fra et udsalgssted skal være
åbent mindst én gang om ugen (det samme tidspunkt) i
en sammenhængende periode på mindst fire måneder,
for at kravet om fast forretningssted er opfyldt. En nystartet
butik skal således have til hensigt at etablere sig varigt i
næringslovens forstand.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 3 er en hjemmel, der gør det muligt for Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen at fastsætte regler om fravigelse af
kravet om fast forretningssted i sådanne helt særlige
situationer, hvor det på grund af fare for ulykker eller
lignende er nødvendigt at kunne fravige de almindelige
regler herom. Bestemmelsen vil ikke kunne benyttes til at fravige
kravet om fast forretningssted i forbindelse med dagligdags
forekommende situationer, men alene i sådanne helt
særlige tilfælde, hvor det af samfundsmæssige
grunde skønnes nødvendigt at fastsætte
særlige regler om opbevaring og salg af varer, der kan
udgøre en risiko, hvis de opbevares i almindelige
butikker.
Til nr. 5
§ 15, stk. 3, ophæves
som følge af, at den ikke længere har
selvstændig betydning, jf. bemærkningerne til
forslagets § 2, stk. 1. Der må således
holdes udstilling i butikker. Der må dog naturligvis ikke ske
detailsalg i lukketiden.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ophævelsen af § 15,
stk. 3.
Til nr. 7
Der er tale om en modernisering af ordlyden,
så den kommer i overensstemmelse med Straffelovrådets
anbefalinger, jf. nærmere herom under bemærkningerne
til forslagets § 12, nr. 13.
Til § 14
Det fremgår af § 39,
stk. 2, 2. pkt. i erhvervslejeloven, at »Det kan ikke
pålægges lejere af forretninger i
butiksfællesskaber at holde åbent mandag til fredag
efter kl. 20.00 og fra lørdag kl. 17.00 til mandag kl.
06.00.« Af samme lovs § 89, stk. 5,
fremgår det, at reglen om længste åbningstid ikke
gælder, hvis lejeaftalen er indgået inden den 1. juli
1995.
Det foreslås derfor, at § 89,
stk. 5, ophæves, samtidig med, at der i § 39,
stk. 2, 2. pkt., indsættes ordene »uanset
modstående aftale«. Herefter vil ingen lejeaftaler, der
pålægger lejere videregående
åbningsforpligtelser end dem, der følger af
§ 39, stk. 2, 2. pkt., kunne gøres
gældende over for lejerne. Dette vil gælde, uanset
hvornår lejeaftalen er indgået. Det vil herefter
stå lejere i butiksfællesskaber frit, om de vil holde
åbent i de i paragraffen nævnte tidsrum. Der er dog en
overgangsperiode på fem år, jf. lovforslagets
§ 8, stk. 2, så denne bestemmelse først
træder i kraft den 1. juli 2010.
Til § 15
Der henvises til bemærkningerne til
erhvervslejelovens § 39, stk. 2, 2. pkt., i
§ 14.