Skriftlig fremsættelse (13. april
2005)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
omsætning af fast ejendom (Bedre og billigere
bolighandel)
(Lovforslag nr. L 156).
Med publikationen "Bedre og billigere
bolighandel" lancerede Regeringen i januar 2005 en række
initiativer på boligområdet, som skal bidrage til at
gøre det bedre og billigere at købe, sælge og
eje bolig. Lovforslaget har til formål at gennemføre
nogle af de centrale initiativer, så konkurrencen forbedres,
reglerne forenkles og de administrative byrder lettes, og der
skabes større ensartethed mellem danske og internationale
regler.
Lovforslaget bygger bl.a. på
Konkurrencestyrelsens undersøgelse fra 2004, som bl.a.
viser, at konkurrencen i mæglerbranchen ikke er
tilstrækkelig. Området er præget af høje
salærpriser, ens udbydere, standardkoncepter, et stift
salærsystem og uklare rabatter. Endvidere bygger lovforslaget
på en international sammenligning, som viser, at reglerne i
Danmark er betydeligt mere detaljerede end i lande som bl.a.
Sverige, Norge og Holland.
Efter de gældende regler er det kun
ejendomsmæglere, advokater og visse finansielle institutter,
der må eje en ejendomsformidlingsvirksomhed. Med lovforslaget
åbnes der mulighed for, at en bredere kreds kan være
ejer eller medejer af en ejendomsformidlingsvirksomhed. Nye typer
af ejere vil kunne skabe et mere varieret udbud af ydelser og
styrke konkurrencen. Samtidig gives nyetablerede eller
uafhængige ejendomsformidlere bedre muligheder for
kapitalindskud og generationsskifte. Hvert forretningssted skal
fortsat ledes af en ejendomsmægler eller advokat med garanti-
og ansvarsforsikring.
Med lovforslaget foreslås antallet af
lovpligtige, obligatoriske ydelser, som en ejendomsformidler skal
levere i en ejendomshandel, begrænset. Der skal kun
være lovkrav om kerneydelserne i en ejendomshandel.
Øvrige ydelser, herunder finansieringsforslag, skal
være frivillige for forbrugerne. Forbrugerne sikres
således større valgfrihed, så de ikke betaler
for mere, end de reelt har brug for. Samtidig bliver det muligt for
ejendomsformidlere at udvikle mere varierede koncepter for salg af
ejendomme. Forbrugerne vil stadig få oplysninger om de
faktiske brutto- og nettoudgifter forbundne med at eje ejendommen
fra deres egen rådgiver.
Lovforslaget vil også styrke
gennemsigtigheden, så prisen på de enkelte ydelser og
oplysning om provisioner fremgår på en klar og tydelig
måde og på et tidligere tidspunkt end i dag. Det
præciseres endvidere, at ingen må være formidler
for begge parter i samme handel.
Annoncering af ejerboliger er omfattet af
markedsføringsloven, og da dette vurderes at sikre
forbrugerne den fornødne beskyttelse, ophæves kravene
til annoncer ved salg af ejendomme.
Det foreslås endvidere at indsætte
hjemmel til, at registrering som ejendomsformidler og kommunikation
om bortfald, genoptagelse mv. kan eller skal ske elektronisk.
Både ejendomsmæglerne og det offentlige vil herved
kunne spare tid og ressourcer.
Med lovforslaget ønsker regeringen at
gøre den danske lovgivning mere fleksibel i forhold til
udviklingen på markedet og skabe bedre rammer for
konkurrence. Dette vil betyde større valgfrihed for
forbrugerne. Det er centralt for regeringen, at
forenklingstiltagene gennemføres uden, at det går ud
over forbrugerbeskyttelsen.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2006.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.