L 154 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om visse betalingsmidler. (Betalingsmodtager skal betale et
årligt abonnement til indløser for at modtage et
betalingsmiddel med chip. Betalingsmodtager må ikke
opkræve gebyr af bruger, når denne benytter et
betalingsmiddel i den fysiske handel).).
Fremsat den 13. april 2005 af økonomi-
og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
Lov om ændring af lov om visse
betalingsmidler
(Betalingsmodtager skal betale et
årligt abonnement til indløser for at modtage et
betalingsmiddel med chip. Betalingsmodtager må ikke
opkræve gebyr af bruger, når denne benytter et
betalingsmiddel i den fysiske handel)
§ 1
I lov om visse betalingsmidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1501 af 20. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1.§ 14 affattes
således:
Ȥ 14.
Omkostningerne ved driften af et betalingssystem kan
pålægges betalingsmodtager, jf. dog § 14,
stk. 4. Omkostningerne fastsættes efter § 15,
jf. dog § 14, stk. 2 og 3.
Stk. 2. I tilfælde, hvor en
betalingstransaktion sker i den fysiske handel ved anvendelse af et
betalingsmiddel med chip omfattet af § 1, stk. 2,
nr. 1, samtidig med at brugeren anvender underskrift eller
personlig, hemmelig kode eller tilsvarende sikker identifikation,
kan indløser til dækning af sine omkostninger til
driften af betalingssystemet alene pålægge
betalingsmodtager at betale et årligt abonnement.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for,
hvorledes det årlige abonnement i stk. 2 skal beregnes
.
Stk. 4. Der kan ikke
pålægges betalingsmodtager betaling, når brugen
af betalingsmidlet sker i den fysiske handel, og der anvendes et
betalingsmiddel uden chip.
Stk. 5. Opkræver udsteder gebyr
fra bruger for brugerens anvendelse af et betalingsmiddel, skal
gebyret fastsættes uafhængigt af betalingsmodtagers
forhold.
Stk. 6. Betalingsmodtager kan ikke hos
bruger opkræve gebyr for en betalingstransaktion i den
fysiske handel, når bruger betaler med et betalingsmiddel.
Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse
af et betalingsmiddel i den ikke-fysiske handel, må gebyrets
størrelse ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser. Betalingsmodtager skal
forud for en aftales indgåelse i den ikke-fysiske handel
på tydelig måde oplyse bruger om, hvilke gebyrer der
opkræves.
Stk. 7. I tilfælde, hvor en
betalingstransaktion sker i den fysiske handel ved anvendelse af et
betalingsmiddel med chip, jf. § 14, stk. 2, kan
udsteder, indløser og betalingsmodtager indgå aftale
om betaling for særlige ordninger tilknyttet det enkelte
betalingsmiddel, der ikke er omfattet af abonnementsordningen.
Stk. 8. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for,
hvilke særlige ordninger der vil kunne indgås aftale om
i henhold til § 14, stk. 7.
2. I § 17, stk. 2,
ændres »§ 14, stk. 1-6« til:
»§ 14, stk. 1-5«.
§ 2
I lov nr. 459 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om visse betalingsmidler foretages
følgende ændringer:
1.§ 2 ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juni
2005.
§ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for disse landsdele med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund for og formål med
lovforslaget
Lovforslaget fremsættes for, at
Dankortet også i fremtiden kan fungere som et sikkert,
billigt og effektivt betalingsmiddel. Lovforslaget skal endvidere
ses i lyset af den høje grad af overvæltning af
dankortgebyret på 0,50 kr. på forbrugerne og det
faldende antal dankorttransaktioner i starten af 2005.
Det er formålet med lovændringen
at fastslå, at indløser (primært
pengeinstitutter) har ret til at kræve betaling fra
betalingsmodtagere (forretningerne) til dækning af
omkostningerne til driften af et betalingssystem. Indløsers
ret til at kræve betaling er dog begrænset, når
brugen af betalingsmidlet sker i den fysiske handel, og
betalingsmidlet er forsynet med en chip, jf. den foreslåede
§ 14, stk. 2. Indløser kan endvidere ikke
kræve betaling, når brugen af betalingsmidlet sker i
den fysiske handel, og der anvendes et betalingsmiddel uden chip,
jf. den foreslåede § 14, stk. 4.
Det foreslås at forbyde forretningerne
at opkræve gebyrer direkte af de kunder, der betaler med et
betalingsmiddel. Dette forbud mod overvæltning gælder
dog kun for transaktioner i den fysiske handel, jf. den
foreslåede § 14, stk. 6.
Ved ændringen af betalingsmiddelloven i
juni 2003 fik pengeinstitutterne ret til fra den 1. januar 2005 at
opkræve et gebyr af forretningerne på op til 0,50 kr.
pr. transaktion i den fysiske handel, når kunder betalte med
et betalingsmiddel med chip. Pengeinstitutterne forsynede i
løbet af 2004 samtlige 3,3 mio. Dankort med chip. Herefter
har pengeinstitutterne fra den 1. januar 2005 opkrævet gebyr
af dankorttransaktioner. Pengeinstitutterne har dog ikke kunnet
opkræve gebyr af den enkelte forretning for de første
5.000 dankorttransaktioner om året, medmindre forretningen er
en del af en kapitalkæde.
Forretningerne har siden 1999 haft adgang til
efter betalingsmiddelloven at opkræve gebyr af de brugere,
der betaler med et betalingsmiddel, som defineret i § 1,
stk. 2, i loven. Gebyrets størrelse må dog ikke
overstige størrelsen på det gebyr, som forretningerne
betaler til pengeinstitutterne. Da pengeinstitutterne samtidig har
haft forbud mod at opkræve gebyr af forretningerne for
brugernes transaktioner med Dankort i den fysiske handel, har
forretningerne i praksis indtil 2005 kun kunnet opkræve gebyr
for transaktioner med de internationale betalingsmidler og i den
ikke-fysiske handel for transaktioner med alle betalingsmidler. Fra
den 1. januar 2005 har forretningerne derimod som nævnt
kunnet opkræve 0,50 kr. for brugen af Dankort i den fysiske
handel.
Ministeren vil fortsat kunne gøre brug
af sin ret i betalingsmiddellovens § 1, stk. 7, og
fastsætte nærmere regler, der undtager internationale
betalingsmidler fra § 14.
2. Lovforslagets indhold
Det foreslås indarbejdet i
betalingsmiddelloven, at indløser af betalingsmidler kan
pålægge betalingsmodtager (forretningerne) at betale
til driften af et betalingssystem, jf. den foreslåede
§ 14. stk. 1. Omkostningerne skal fastsættes
efter lovens § 15, dvs., at indløser ved
fastsættelse af gebyr mv. over for betalingsmodtager ikke
må benytte urimelige priser og avancer. Forslaget er en
kodificering af gældende ret.
Forholdet mellem indløser og
betalingsmodtager
Hvor brugen af betalingsmidler med chip
foregår i den fysiske handel, foreslås det i lyset af
de fordele, indirekte som direkte, forretningerne har af Dankortet,
at forretningerne skal betale til driften af infrastrukturen bag
Dankortet gennem et årligt abonnement. Abonnementet
indbetales til pengeinstitutterne, der står for driften af
dankortinfrastrukturen.
Økonomi- og erhvervsministeren
bemyndiges til at fastsætte de nærmere regler for
beregningen af det årlige abonnement. De nærmere
vilkår for abonnementsordningen i øvrigt
forudsættes at blive fastsat senere af indløser.
Udsteder, indløser og
betalingsmodtager kan derudover indgå aftale om betaling for
særlige ordninger tilknyttet det enkelte betalingsmiddel, der
ikke er omfattet af abonnementsordningen, jf. § 14,
stk. 2. Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler for hvilke særlige
ordninger, der vil kunne indgås aftale om.
Økonomi- og erhvervsministeren kan
efter betalingsmiddellovens § 1, stk. 7, bestemme,
at § 14 ikke finder anvendelse på dansk og
udenlandsk udstedte internationale betalingsmidler.
Forholdet mellem betalingsmodtager og
bruger
Det foreslås at forbyde forretninger i
den fysiske handel at opkræve gebyrer direkte af de kunder,
der betaler med et dansk udstedt betalingsmiddel. Økonomi-
og erhvervsministeren kan som nævnt undtage internationale
betalingsmidler fra denne bestemmelse, jf. § 1,
stk. 7. Ved den administrative fastlæggelse af, hvilke
internationale betalingsmidler, der skal undtages fra
forretningernes forbud mod at overvælte gebyrer på
kunderne, vil der bl.a. blive taget hensyn til, at reglerne er i
overensstemmelse med Danmarks EU-retlige forpligtelser, og at
sammenlignelige betalingsmidler ligebehandles.
I det omfang forretningerne betaler
abonnement eller anden form for gebyr til pengeinstitutterne, vil
konsekvensen af forbudet mod overvæltning i den fysiske
handel være, at gebyromkostningerne til betalingsmidler
finansieres på linie med forretningernes øvrige
driftsomkostninger.
En bestemmelse om forbud mod
overvæltning vil svare til den praksis, der har udviklet sig
i flere andre europæiske lande. I f.eks. Sverige er det op
til pengeinstituttet og forretningen at aftale, hvorvidt gebyret
må overvæltes på forbrugeren. Det er ofte en del
af aftalebetingelserne fra pengeinstitutternes side, at
forretningerne ikke har lov til at overvælte gebyret direkte
på forbrugeren (No-Discrimination-Rule eller NDR).
3. Forholdet mellem
indløsere
Pengeinstitutterne kan aftale en ny intern
fordelingsnøgle efter ikke-diskriminerende kriterier, som
svarer til fordelingen mellem pengeinstitutterne i Dankortaftalen
fra 2003. Pengeinstitutterne vil herunder også - af hensyn
til de små pengeinstitutter - have mulighed for at
centralisere indløsningen.
Det forventes endelig, at Dankortaftalen fra
2003 med de ændringer, der følger af Dankortaftalen
fra 2005 samt nærværende lovforslag, videreføres
uændret.
4. Ændringerne efter 2009
Den lovændring, der blev vedtaget af
Folketinget i juni 2003, jf. lov nr. 459 af 10. juni 2003, og som
pr. 1. januar 2005 gav pengeinstitutter ret til at opkræve et
gebyr på maksimalt 0,50 kr. pr. transaktion af
betalingsmodtager, når bruger betaler med et betalingsmiddel,
der er forsynet med chip, gælder ifølge
lovændringen frem til den 31. december 2009. Herefter
ændres § 14, så pengeinstitutterne kan
opkræve et omkostningsbestemt gebyr af betalingsmodtager.
Gebyret skal efter de gældende regler fortsat være et
fast beløb i krone og øre, men der vil ikke
længere være et fast loft over gebyret. Det er dog
fastsat i forarbejderne til bestemmelsen, at gebyret som
udgangspunkt kun kan dække op til halvdelen af omkostningerne
af betalingssystemet.
Nærværende lovforslag
indebærer, at abonnementsbetalingen fortsætter efter
den 1. januar 2010, og at den gældende ændring af
§ 14, der skulle være trådt i kraft den 1.
januar 2010, ophæves. Beregningen af abonnementsordningen
fastsættes også efter 2010 administrativt af
ministeren, men således at beregningen af det årlige
abonnement fastsættes ud fra omkostningerne ved driften af
betalingssystemet, jf. de specifikke bemærkninger til
lovforslagets § 2.
Det foreslås, at forbudet mod, at
betalingsmodtager opkræver gebyr af bruger af et
betalingsmiddel, også gælder efter den 1. januar
2010.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer ikke nogen
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Omlægningen til abonnementsbetaling vil
give pengeinstitutterne en gebyrindtægt på 125 mio. kr.
i 2005. Det var forventet, at opkrævningen af gebyret
på 0,50 kr. ville give pengeinstitutterne en indtægt
på mellem ca. 190 og 200 mio. kr. i 2005. Omlægningen
vil således betyde, at pengeinstitutterne skal dække
mellem ca. 65 - 75 mio. kr. mere om året end ved den
gældende ordning. Derved dækker pengeinstitutterne
hovedparten af omkostningerne i dankortsystemet.
Lovændringen medfører, at
forretninger og andre modtagere af Dankort vil få en udgift
på 125 mio. kr., som de ikke vil kunne dække ind ved at
opkræve gebyr direkte af kunderne, der betaler med et
betalingsmiddel. Såfremt hele gebyret skal dækkes ind
via priserne, vil det betyde en prisstigning på ca. en halv
promille.
Lovforslaget er sendt i virksomhedspanel med
henblik på en vurdering af de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Ved den administrative fastlæggelse af, hvilke
internationale betalingsmidler, der skal undtages fra
forretningernes forbud mod at overvælte gebyrer på
kunderne, jf. betalingsmiddellovens § 1, stk. 7, vil
der bl.a. blive taget hensyn til, at reglerne er i overensstemmelse
med Danmarks EU-retlige forpligtelser.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forretningerne sparer umiddelbart gebyrer
på ca. 65 til 75 mio. kr. Til gengæld kan forretningerne ikke
opkræve gebyr af forbrugerne til dækning af disse
omkostninger. Forretningerne skal derfor i alt finansiere 125 mio.
kr. | Pengeinstitutterne får en mindre
indtægt til dækning af omkostningerne ved
dankortsystemet på ca. 65 til 75 mio. kr. i forhold til de
ca. 190 til 200 mio. kr., der tidligere var forudsat. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Resultat af virksomhedspanel afventes. | Resultat af virksomhedspanel afventes. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
10. Høring
Inden fremsættelsen af lovforslaget er
følgende myndigheder og organisationer mv. blevet
hørt:
Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CO-Industri, COOP Danmark (FDB), Den
Europæiske Centralbank, Dankort A/S, Danmarks Nationalbank,
Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, DDK -
Dansk Detail Kreditråd, Dansk Handel og Service, Dansk
Industri, Dansk IT, Dansk Markedsføringsforbund, Dansk
Postordreforening, Dansk Taxaråd, Danske Andelsselskaber,
Danske Biludlejere, Danske Finansieringsselskabers Forening, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Finansforbundet,
Finansministeriet, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen for Dansk Internethandel,
Forsikring og Pension, HK Danmark, HORESTA, HTS - Handel, Transport
og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
IT-Brancheforeningen, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencerådet, Landsorganisationen i Danmark, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter,
Miljøministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Nærbutikkernes Landsforening, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, PBS, Realkreditrådet,
Sammenslutningen Danske Andelskasser, Skatteministeriet,
Specialarbejderforbundet i Danmark, og Trafikministeriet.
Erhvervsudvalget vil under
udvalgsbehandlingen modtage høringssvar og
høringsnotat.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Stk. 1
Det forslås, at § 14
eksplicit giver indløser en generel ret til at
pålægge betalingsmodtager at betale til driften af et
betalingssystem inden for rammerne af lovens § 15.
Bestemmelsen fastslår således udgangspunktet i
gældende ret. Fra dette udgangspunkt gælder dog nogle
undtagelser, jf. bemærkningerne til § 14,
stk. 2 og 4.
Stk. 2
Bestemmelsen vedrører transaktioner i
den fysiske handel ved anvendelse af et betalingsmiddel forsynet
med chip. Det foreslås, at indløser alene kan
pålægge betalingsmodtager at betale til driften af
infrastrukturen gennem et årligt abonnement. Abonnementet
skal indbetales til den indløser, der står for driften
af infrastrukturen, f.eks. de pengeinstitutter, der står for
driften af dankortinfrastrukturen. Abonnementet er knyttet til de
indløsningsaftaler, der indgås om at modtage
betalingsmidler, der er forsynet med chip. Abonnementet
forudsætter mindst én transaktion i forretningen for
at blive udløst. Betalingsmodtager er defineret i
betalingsmiddellovens § 3, stk. 4, som den, hos hvem
bruger kan anvende betalingsmidlet til at erhverve varer eller
tjenesteydelser, foranledige overførsel af beløb
eller foretage andre betalingstransaktioner, dvs. den enkelte
virksomhed, der tager mod et betalingsmiddel, som defineret i
§ 1, stk. 2.
Det er ikke hensigten med forslaget at
ændre den gældende sondring mellem fysisk handel og
ikke-fysisk handel.
Stk. 3
Det foreslås, at økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse om, hvorledes det årlige abonnement
generelt skal beregnes.
De nærmere vilkår for
abonnementsordningen i øvrigt vil blive fastsat mellem
indløser og betalingsmodtager ved en privatretlig
aftale.
Størrelsen på
abonnementsbetalingen reguleres årligt efter udviklingen i
det samlede antal transaktioner. I alt vil
abonnementsindtægterne i 2005 udgøre 125 mio. kr.
på årsbasis. Abonnementsbetalingen for 2005 vil blive
udformet således, at den vil få økonomisk
virkning fra den 1. marts 2005, hvor pengeinstitutterne
ophørte med at opkræve 0,50 kr. af forretningerne. For
2005 vil abonnementet således blive fastsat svarende til
10/12 af 125 mio. kr.
Abonnementet vil blive fastsat, således
at der tages særligt hensyn til de mindre forretninger med
under 5.000 transaktioner om året. Disse skal kun betale et
årligt abonnement på ca. 500 kr. i 2005. For de
mellemstore og store forretninger vil abonnementet blive fastsat i
intervaller på baggrund af antallet af dankorttransaktioner.
Udgangspunktet for 2005 er, at mellemstore forretningssteder med
mellem 5.000 og 20.000 transaktioner om året skal betale et
årligt abonnement på ca. 2.700 kr. i 2005, mens de
større forretningssteder med over 20.000 transaktioner om
året skal betale et årligt abonnement på ca.
10.000 kr. i 2005.
De præcise abonnementsbetalinger vil
blive fastsat, når det nøjagtige antal forretninger og
deres fordeling på antal transaktioner kendes ultimo 2005.
Det forventes, at abonnementsbetalingen justeres proportionalt,
så forretningernes samlede betaling bliver 125 mio. kr.
på årsbasis i 2005.
Det forudsættes, at abonnementet
reguleres hvert år frem til udgangen af 2009, således
at den samlede abonnementsbetaling reguleres forholdsmæssigt
som udviklingen i antallet af transaktioner.
De intervaller for abonnementer, der vil
blive fastsat administrative regler for, bestemmes ud fra antallet
af forretninger i hvert interval samt ud fra det forhold, at
marginalomkostningerne ved driften af betalingskortsystemer er
begrænsede for større forretninger med mange
transaktioner.
Det fremgår af den justerede aftale om
Dankortet af 25. februar 2005, at forretningernes
abonnementsbetaling til dankortsystemet fra den 1. januar 2010 skal
fastsættes i overensstemmelse med principperne i den
gældende betalingsmiddellov, som forudsat i Dankortaftalen
fra 2003.
Lovforslaget indebærer, at
økonomi- og erhvervsministeren også efter 2010
administrativt kan fastsætte regler for, hvorledes det
årlige abonnement efter § 14, stk. 2, skal
beregnes. Hermed er tilsikret en nem lovteknisk administration af
abonnementsordningen også efter 2010. Det årlige
abonnement forventes fastsat efter betalingsmiddellovens
§ 15, hvorefter der ikke må anvendes urimelige
priser og avancer ved fastsættelse af gebyr mv. i forbindelse
med transaktioner med betalingsmidler. Efter bestemmelsen
forstås urimelige priser og avancer som priser og avancer,
der er højere, end hvad der ville være tilfældet
under virksom konkurrence.
Pengeinstitutternes omkostninger til
abonnementsordningen kan efter 2010 indregnes i omkostningerne. Det
følger dog præciserende af bemærkningerne til
L221 forslag til lov om ændring af lov om visse
betalingsmidler af den 30. april 2003, at hvis
abonnementsbetalingen fra betalingsmodtager dækker op til
halvdelen af omkostningerne til driften af et betalingssystem,
anses dette ikke for urimeligt efter § 15.
Det forudsættes, at økonomi- og
erhvervsministeren fortsat benytter muligheden for at undtage
danske og udenlandske internationale betalingsmidler, jf.
§ 1, stk. 7, således at gebyrerne for disse
betalingsmidler fastsættes i overensstemmelse med
bemærkningerne til lovændringen fra 2003. jf.
bekendtgørelse nr. 1513 af 21. december 2004 om anvendelse
af betalingsmiddellovens § 14 på internationale
betalingsmidler.
Stk. 4
Stk. 4 er en videreførelse af
forbudet mod at opkræve betaling for betalingsmidler uden
chip, jf. den gældende stk. 3
Stk. 5
Stk. 5 er en videreførelse af
gældende stk. 5.
Stk. 6
Det foreslås, at det forbydes
betalingsmodtager at opkræve gebyr af bruger for en
betalingstransaktion i den fysiske handel, der gennemføres
med et betalingsmiddel. Forbudet skal gælde for brugen af
alle de betalingsmidler, der er omfattet af loven.
Økonomi- og erhvervsministeren har
mulighed for efter betalingsmiddellovens § 1,
stk. 7, at undtage internationale betalingsmidler fra forbudet
mod at betalingsmodtager opkræver gebyr af bruger. Ved den
administrative fastlæggelse heraf vil der bl.a. tages hensyn
til, at reglerne er i overensstemmelse med Danmarks EU-retlige
forpligtelser, og at sammenlignelige betalingsmidler
ligebehandles.
I det omfang betalingsmodtager betaler
abonnement eller anden form for gebyr til indløser, vil
konsekvensen af forbudet mod overvæltning i den fysiske
handel være, at gebyromkostningerne indgår i
butikkernes omkostninger på linie med øvrige
omkostninger, jf. også de generelle bemærkninger.
Forbudet mod overvæltning gælder
ikke for handler i den ikke-fysiske handel. Hermed fortsættes
principperne fra 1999-loven, hvor der blev givet adgang for
pengeinstitutterne til at opkræve gebyr af ikke-fysiske
butikker, samtidig med at disse butikker kunne overvælte
gebyret på brugerne. Endvidere opretholdes hensynet til
fortsat at støtte udviklingen af bl.a.
Internet-butikker.
Den gældende bestemmelse i
§ 14, stk. 7, forbyder betalingsmodtager at
forskelsbehandle mellem betalingsmidler, for så vidt
angår opkrævning af gebyr for betalingstransaktionen
hos bruger, der betaler med et betalingsmiddel.
Da betalingsmodtager ikke længere kan
opkræve gebyr af bruger, når denne betaler med et
betalingsmiddel i den fysiske handel, udgår bestemmelsen. Som
følge heraf bortfalder økonomi- og
erhvervsministerens adgang til at udstede en bekendtgørelse
efter § 14, stk. 7, 3. pkt.
Den gældende bestemmelse i
§ 14, stk. 6, 2. pkt., fastsætter, at
såfremt betalingsmodtager opkræver gebyr hos brugeren
for anvendelse af et betalingsmiddel, må gebyrets
størrelse ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser. Bestemmelsen
videreføres for så vidt angår betalingsmodtagers
adgang til at opkræve gebyr af brugeren i den ikke-fysiske
handel.
Den gældende bestemmelse i
§ 14, stk. 8, kræver, at såfremt
betalingsmodtager opkræver gebyr af bruger, skal
betalingsmodtager forud for handlen på tydelig måde
oplyse brugeren om, at der opkræves gebyr. Også denne
bestemmelse videreføres for så vidt angår
betalingsmodtagers adgang til at opkræve gebyr af brugeren i
den ikke-fysiske handel.
Stk. 7.
Det foreslås, at i tilfælde, hvor
en betalingstransaktion sker i den fysiske handel ved anvendelse af
et betalingsmiddel med chip kan udsteder, indløser og
betalingsmodtager indgå aftale om betaling for særlige
ordninger tilknyttet det enkelte betalingsmiddel, der ikke er
omfattet af abonnementsordningen.
Det er en betingelse for at opkræve
særskilt betaling, at aftalen mellem udsteder,
indløser og betalingsmodtager indgås på
frivillig basis. Udsteder og indløser kan ikke afvise at
udbyde eksisterende ydelser med henvisning til, at der er tale om
en særlig ordning, som betalingsmodtager vil skulle betale
for. Dette indebærer ikke, at pengeinstitutterne
pålægges yderligere forpligtelser i forhold til
Dankortet, end de der fulgte af Dankortaftalen fra 2003.
Ved fastsættelse af betalingen for en
særlig ordning, må der ikke anvendes urimelige priser
og avancer jf. den gældende lovs § 15. Forbudet mod
overvæltning i den fysiske handel, jf. forslagets
§ 14, stk. 6, finder ligeledes anvendelse på
særlige ordninger i den fysiske handel.
Uanset ovenstående påhviler det
ifølge § 4 udsteder og indløser at sikre,
at betalingssystemet er sikkert og velfungerende. Tilpasninger, som
er nødvendige med henblik på løbende at sikre
dette, kan ikke kræves betalt særskilt.
Stk. 8.
Det foreslås, at i tilfælde hvor
en betalingstransaktion sker i den fysiske handel ved anvendelse af
et betalingsmiddel med chip, jf. stk. 2, gives økonomi-
og erhvervsministeren mulighed for at fastsætte nærmere
regler for udsteders, indløsers og betalingsmodtagers adgang
til at indgå aftale om betaling for særlige ordninger
tilknyttet det enkelte betalingsmiddel.
Til nr. 2
Det foreslås, at henvisningen til
§ 14, stk. 6, udgår. Efter den
foreslåede ændring af § 14, stk. 6, vil
der ikke længere være forhold hos betalingsmodtageren,
som skal beskyttes.
Til § 2
Til nr. 1
Folketinget vedtog den 10. juni 2003
ændringer af § 14 i lov om visse betalingsmidler
til ikrafttræden i 2 tempi. Pengeinstitutterne fik fra den 1.
januar 2005 og frem til den 31. december 2009 lov til at
opkræve et gebyr af betalingsmodtager på maksimalt 0,50
kr. pr. transaktion foretaget med et betalingsmiddel med chip i den
fysiske handel. Fra 1. januar 2010 skulle § 14
ændres, så der ikke i loven var fastsat et fast loft
over gebyret. Pengeinstitutterne kunne fra 1. januar 2010
opkræve et omkostningsbestemt gebyr af betalingsmodtager, der
som udgangspunkt kunne dække op til halvdelen af
omkostningerne af et betalingssystem.
Nærværende lovforslag
medfører, at beregningen af abonnementet også efter 1.
januar 2010 reguleres i den bekendtgørelse, som ministeren
skal udstede efter § 14, stk. 3. Det
forudsættes, at abonnementsbetalingen efter den 1. januar
2010 fastsættes efter bestemmelserne i § 15. Dette
betyder, at den allerede vedtagne § 14, der skal
træde i kraft den 1. januar 2010, kan ophæves.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2005.
Til § 4
Den geografiske afgrænsning af
ændringsloven er den samme, som anvendes i hovedloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om visse betalingsmidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1501 af 20. december 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 14 affattes
således: |
§ 14. I ndløser
kan til dækning af omkostninger til driften af
betalingssystemet pålægge betalingsmodtager et gebyr
på 0,50 kr. pr. betalingstransaktion i den fysiske handel,
hvis betalingstransaktionen sker ved fysisk anvendelse af et
betalingsmiddel forsynet med chip omfattet af § 1,
stk. 2, nr. 1, samtidig med at brugeren anvender underskrift
eller personlig, hemmelig kode eller tilsvarende sikker
identifikation, jf. dog stk. 2 og 4. | | Ȥ 14.
Omkostningerne ved driften af et betalingssystem kan
pålægges betalingsmodtager, jf. dog § 14,
stk. 4. Omkostningerne fastsættes efter § 15,
jf. dog § 14, stk. 2 og 3. |
Stk. 2. Indløser kan til
dækning af omkostninger til driften af betalingssystemet
pålægge betalingsmodtager et gebyr på 0,75 kr.
pr. betalingstransaktion i den fysiske handel, hvis
betalingstransaktionen sker ved fysisk anvendelse af et
betalingsmiddel, der er | | Stk. 2. I tilfælde hvor en
betalingstransaktion sker i den fysiske handel ved anvendelse af et
betalingsmiddel med chip omfattet af § 1, stk. 2,
nr. 1, samtidig med at brugeren anvender underskrift eller
personlig, hemmelig kode eller tilsvarende sikker identifikation,
kan indløser til dækning af omkostninger til driften
af betalingssystemet alene pålægge betalingsmodtager at
betale et årligt abonnement. |
1) forsynet med chip, 2) udstedt til personer under 18 år, 3) undergivet saldokontrol, og 4) omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1,
samtidig med at brugeren anvender underskrift eller personlig,
hemmelig kode eller tilsvarende sikker identifikation, jf. dog
stk. 4. | | |
Stk. 3. Der kan ikke
pålægges betalingsmodtager gebyr for
betalingstransaktioner i fysisk handel, hvor der betales med et
betalingsmiddel, der alene er magnetstribebaseret og ikke forsynet
med chip., og som er omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1,
samtidig med at brugeren anvender underskrift eller personlig,
hemmelig kode eller tilsvarende sikker identifikation | | Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for,
hvorledes det årlige abonnement i stk. 2, skal
fastsættes . |
Stk. 4. Uanset stk. 1 og 2 kan
der inden for et kalenderår ikke pålægges gebyr
for de første 5000 betalingstransaktioner, der afvikles med
et dankort, der er forsynet med chip. Indløser kan dog
foreløbigt opkræve gebyr for de transaktioner, der er
nævnt i 1. pkt., såfremt det for meget opkrævede
gebyr efterfølgende tilbagebetales. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
1. pkt. ikke finder anvendelse, f. eks. hvis betalingsmodtager er
en kapitalkæde. | | Stk. 4. Der kan ikke
pålægges betalingsmodtager betaling, når brugen
af betalingsmidlet sker i den fysiske handel, og der anvendes et
betalingsmiddel uden chip. |
Stk. 5. Opkræver udsteder gebyr
fra bruger for brugerens anvendelse af et betalingsmiddel, skal
gebyret fastsættes uafhængigt af betalingsmodtagers
forhold. | | Stk. 5. Opkræver udsteder gebyr
fra bruger for brugerens anvendelse af et betalingsmiddel, skal
gebyret fastsættes uafhængigt af betalingsmodtagers
forhold. |
Stk. 6. Betalingsmodtager kan
opkræve gebyr for betalingstransaktionen hos bruger,
når bruger betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr
for betalingstransaktionen til udsteder og indløser. Uanset
at betalingsmodtager ikke skal betale gebyr for de første
5000 betalingstransaktioner, jf. stk. 4, kan bruger dog
opkræves gebyr herfor. | | Stk. 6. Betalingsmodtager kan ikke hos
bruger opkræve gebyr for en betalingstransaktion i den
fysiske handel, når bruger betaler med et betalingsmiddel.
Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse
af et betalingsmiddel i den ikke-fysiske handel, må gebyrets
størrelse ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser. Betalingsmodtager skal
forud for en aftales indgåelse i den ikke-fysiske handel
på tydelig måde oplyse bruger om, hvilke gebyrer der
opkræves. |
Stk. 7. Betalingsmodtager må
ikke opkræve højere gebyr hos bruger for afviklingen
af betalingstransaktionen med et betalingsmiddel end for
afviklingen af betalingstransaktioner med andre betalingsmidler.
Undlader betalingsmodtager at opkræve gebyr, jf. stk. 1
og 2, hos bruger for afviklingen af en betalingstransaktion med et
betalingsmiddel, skal betalingsmodtager ligeledes undlade at
opkræve sådanne gebyrer hos bruger for afviklingen af
en betalingstransaktion med andre betalingsmidler. Økonomi-
og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
at bestemmelserne i 1. og 2. pkt. kun skal gælde
nærmere bestemte betalingskort. | | Stk. 7. I tilfælde, hvor en
betalingstransaktion sker i den fysiske handel ved anvendelse af et
betalingsmiddel med chip, jf. § 14, stk. 2, kan
udsteder, indløser og betalingsmodtager indgå aftale
om betaling for særlige ordninger tilknyttet det enkelte
betalingsmiddel, der ikke er omfattet af abonnementsordningen, jf.
§ 14, stk. 2. |
Stk. 8. Opkræver
betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse af et
betalingsmiddel, skal betalingsmodtager forud for aftalens
indgåelse på tydelig måde oplyse bruger om,
hvilke gebyrer der opkræves. | | Stk. 8. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
hvilke særlige ordninger, der vil kunne indgås aftale
om i henhold til § 14, stk. 7.« |
| | |
§ 17. stk. 2.
§ 9, stk. 3, § 12, stk. 3 og 4, og
§ 14, stk. 1-6 kan ikke ved forudgående aftale
fraviges til skade for betalingsmodtager. | | 2. I § 17,
stk. 2 , ændres »§ 14,
stk. 1-6« til: »§ 14,
stk. 1-5«. |
| | |
§ 2 | | § 2 I lov nr. 459 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om visse betalingsmidler foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 14. I ndløser
kan til dækning af omkostninger til driften af
betalingssystemet pålægge betalingsmodtager et gebyr
fastsat i kroner og øre pr. betalingstransaktion i den
fysiske handel, hvis betalingstransaktionen sker ved fysisk
anvendelse af et betalingsmiddel forsynet med chip omfattet af
§ 1, stk. 2, nr. 1, samtidig med at brugeren
anvender underskrift eller personlig, hemmelig kode eller
tilsvarende sikker identifikation, jf. dog stk. 5. | | 1. § 2
ophæves. |
Stk. 2. Der kan ikke
pålægges betalingsmodtager gebyr for
betalingstransaktioner i fysisk handel, hvor der betales med et
betalingsmiddel, der alene er magnetstribebaseret og ikke forsynet
med chip og som er omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1,
samtidig med at brugeren anvender underskrift eller personlig,
hemmelig kode eller tilsvarende sikker identifikation. | | |
Stk. 3. Der kan ikke inden for et
kalenderår ikke pålægges gebyr for de
første 5000 betalingstransaktioner, der afvikles med et
dankort, der er forsynet med chip. Indløser kan dog
foreløbigt opkræve gebyr for de transaktioner, der er
nævnt i 1. pkt., såfremt det for meget opkrævede
gebyr efterfølgende tilbagebetales. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
1. pkt. ikke finder anvendelse, f. eks. hvis betalingsmodtager er
en kapitalkæde. | | |
Stk. 4. Opkræver udsteder gebyr
fra bruger for brugerens anvendelse af et betalingsmiddel, skal
gebyret fastsættes uafhængigt af betalingsmodtagers
forhold. | | |
Stk. 5. Betalingsmodtager kan
opkræve gebyr for betalingstransaktionen hos bruger,
når bruger betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr
for betalingstransaktionen til udsteder og indløser. Uanset
at betalingsmodtager ikke skal betale gebyr for de første
5000 betalingstransaktioner jf. stk. 2, kan bruger dog
opkræves gebyr herfor. | | |
Stk. 6. Betalingsmodtager må
ikke opkræve højere gebyr hos bruger for afviklingen
af betalingstransaktionen med et betalingsmiddel end for
afviklingen af en betalingstransaktion med andre betalingsmidler.
Undlader betalingsmodtager at opkræve gebyr hos bruger for
afviklingen af en betalingstransaktion med et betalingsmiddel, skal
betalingsmodtager ligeledes undlade at opkræve sådanne
gebyrer hos bruger for afviklingen af en betalingstransaktion med
andre betalingsmidler. Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at bestemmelserne i 1. og
2. pkt. kun skal gælde nærmere bestemte
betalingskort. | | |
Stk. 7. Opkræver
betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse af et
betalingsmiddel, skal betalingsmodtager forud for aftalens
indgåelse på tydelig måde oplyse bruger om,
hvilke gebyrer der opkræves. | | |
| | |
§ 3 Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. august 2003, jf. dog stk. 2 og 3. | | § 3 Lo ven træder i kraft den 1. juni
2005 |
Stk. 2. § 1, nr. 1-3, 5-6 og
11-13, træder dog først i kraft den 1. januar
2005. | | |
Stk. 3. § 2 træder i
kraft den 1. januar 2010. | | |
| | |
§ 4 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for disse landsdele med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger. | | § 4 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for disse landsdele med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger. |