Skriftlig fremsættelse (13. april
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
borteblevne (Ændring af betingelserne for at afsige
dødsformodningsdom)
(Lovforslag nr. L 152).
Lovforslagets hovedformål er at justere
og modernisere reglerne i lov om borteblevne om, hvilke betingelser
der skal være opfyldt for, at domstolene kan afsige
dødsformodningsdom. En dødsformodningsdom
indebærer, at en forsvunden (»bortebleven«)
person anses for død i retlig henseende bl.a. med den
virkning, at boet kan skiftes, og at livsforsikringer og pensioner
mv. kan udbetales til efterladte.
Reglerne om de betingelser, der skal
være opfyldt for at afsige dødsformodningsdom, er ikke
blevet ændret siden 1946, og navnlig må lovens
tidsfrister for, hvornår en sådan dom kan afsiges,
anses for unødigt lange under hensyn til nutidens
kommunikationsmuligheder, samfærdselsforhold, internationale
politimæssige samarbejde, efterforskningsmuligheder mv.
Flodbølgekatastrofen i
Sydøstasien den 26. december 2004 har endvidere aktualiseret
spørgsmålet om, hvorvidt betingelserne for at anvende
lovens korte fristregel, der alene finder anvendelse i
særlige tilfælde, bør lempes.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
1) De tidsmæssige betingelser for afsigelse
af dødsformodningsdom foreslås justeret på
følgende punkter:
€" Lovens frister for, hvornår en sag
til dødsformodningsdom kan rejses, foreslås forkortet,
således at fristen normalt er 5 år i stedet for 10
år (lovens lange frist) og i særlige tilfælde 6
måneder i stedet for 1 år (lovens korte frist).
Reglerne om, hvor lang tid der skal
gå, før der kan rejses en sag om afsigelse af
dødsformodningsdom vedrørende en forsvundet person,
bør ramme den rette balance mellem forskellige hensyn. Under
hensyn til en dødsformodningsdoms omfattende og indgribende
retsvirkninger for den borteblevne, hvis bo i givet fald bliver
skiftet, er det væsentligt, at fristerne er så lange,
at man kan gå ud fra, at en person, der ikke har givet
livstegn inden fristens udløb, normalt er død.
På den anden side tilsiger hensynet til de efterladte m.v.,
at fristerne ikke er længere, end det er nødvendigt,
dels fordi det ofte kan have væsentlig økonomisk og
juridisk betydning for de pårørende at få en
retlig afklaring, dels fordi de efterladte også
følelsesmæssigt kan have behov for, at der officielt
sættes et punktum.
Under hensyn til nutidens stærkt
forøgede kommunikationsmuligheder €" herunder
udbredelsen af (mobil)telefoni og anvendelsen af
internetkommunikation €" forbedrede samfærdselsforhold,
et øget internationalt politimæssigt samarbejde og
generelt forbedrede muligheder for eftersøgning og
efterforskning finder Justitsministeriet, at det i dag må
anses for langt mindre sandsynligt end dengang, de gældende
fristregler blev udformet omkring 2. verdenskrigs afslutning, at en
bortebleven person kan være forsvundet gennem en
længere årrække uden at have haft mulighed for at
give livstegn fra sig, og uden, at der har kunnet skaffes nogen
efterretninger om den pågældende. På den baggrund
er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke behov for, at den
almindelige frist for afsigelse af dødsformodningsdom er
længere end 5 år.
Forslaget ændrer ikke på
gældende ret med hensyn til, hvornår en person kan
anses som »bortebleven« i lovens forstand. Dette
betyder, at det fortsat vil være nødvendigt for at
afsige dødsformodningsdom, at mulighederne for at fremskaffe
bevismateriale vedrørende den pågældende persons
færden kan anses for udtømte. Det vil således
ikke i sig selv være tilstrækkeligt, at sagsøger
forklarer, at han eller hun ikke har hørt fra den forsvundne
i 5 år.
De nævnte grunde til at halvere lovens
lange frist gør sig efter Justitsministeriets opfattelse
tilsvarende gældende i forhold til lovens 1-års frist,
som gælder i tilfælde, hvor den pågældende
var i livsfare, da han eller hun forsvandt, eller hvor der i
øvrigt er en til vished grænsende sandsynlighed for,
at vedkommende er død. Efter Justitsministeriets opfattelse
er der ikke behov for, at den korte frist er længere end 6
måneder.
€" Der skal efter forslaget fortsat ske en
offentlig indkaldelse af en bortebleven person (i Statstidende
mv.), før dødsformodningsdom kan afsiges, men det
foreslås, at den frist, som mindst skal gives i indkaldelsen,
nedsættes fra 3 måneder til 1 måned.
Denne fristregel har til formål at
sikre, at den borteblevne eller personer, som ved, hvor den
borteblevne opholder sig €" hvis den pågældende er
i live €" har rimelig tid til at nå at blive
opmærksom på indkaldelsen og reagere herpå.
På baggrund af den udvikling, der som
nævnt er sket med hensyn til bl.a. kommunikationsmuligheder
og samfærdselsforhold, siden de gældende regler
trådte i kraft, er der efter Justitsministeriets opfattelse
ikke længere behov for, at der i alle tilfælde skal
fastsættes en frist på mindst 3 måneder.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres således, at der skal fastsættes en frist
på mindst 1 måned. Det forudsættes, at en frist
på 1 måned normalt vil være tilstrækkelig,
men retten vil efter en konkret vurdering kunne fastsætte en
længere frist, hvis der skønnes at være behov
for det navnlig på grund af forholdene på det sted,
hvor den borteblevne er forsvundet. Den gældende regel i
lovens § 12, stk. 3, om, at fristen højst må
være 1 år, foreslås samtidig ophævet.
Det foreslås endvidere, at det fremover
skal være retten, der står for at kundgøre
indkaldelsen af den borteblevne i Statstidende og andre relevante
medier. Herved vil retten ofte kunne beramme nyt retsmøde
hurtigere end i dag, hvor retten ved berammelsen må tage
hensyn til, at sagsøger skal have en passende tid til at
sørge for at få indkaldelsen kundgjort korrekt i
overensstemmelse med de nærmere anvisninger.
De foreslåede ændringer af lovens
fristregler vil efter Justitsministeriets opfattelse
medføre, at den samlede tid, der i praksis går,
før der kan afsiges dødsformodningsdom, vil blive
mere end halveret i forhold til i dag.
2) Betingelserne for at rejse sag til
dødsformodningsdom efter lovens korte frist (der som
nævnt nedsættes fra 1 år til 6 måneder)
foreslås lempet lidt, således at denne frist finder
anvendelse i tilfælde, hvor der efter en samlet vurdering af
de foreliggende omstændigheder er en særdeles
høj grad af sandsynlighed for, at den borteblevne person er
død.
Der er tale om en meget begrænset
lempelse af kriterierne for, hvornår lovens korte frist kan
anvendes. Med den foreslåede formulering vil domstolene i
lidt videre omfang kunne anlægge en samlet vurdering af
sandsynligheden for, at den borteblevne er død, på
grundlag af alle relevante oplysninger.
Den foreslåede ændring vil navnlig
kunne have betydning i tilfælde som
flodbølgekatastrofen i Sydøstasien i 2004, f.eks.
hvor det ligger fast, at den borteblevne var i
katastrofeområdet, men hvor der ikke kan skaffes sikre
oplysninger om, hvor den pågældende nøjagtigt
befandt sig, da flodbølgen ramte det relevante område.
I et sådant tilfælde vil oplysningerne om forholdene
på stedet, herunder om antallet af omkomne og tilskadekomne,
og om eftersøgningsindsatsen samt relevante personlige
oplysninger om den borteblevne samlet set kunne medføre, at
den eneste rimelige forklaring på, at den borteblevne i
(efter forslaget) 6 måneder ikke har givet noget livstegn og
ikke har kunnet findes med myndighedernes bistand på stedet
er, at den pågældende er omkommet ved
naturkatastrofen.
3) Endvidere foreslås en ændring af
lovens regel om, at kundgørelse af en offentlig indkaldelse
skal ske i Statstidende og evt. i blade og radio. Bestemmelsen
foreslås skærpet, således at kundgørelsen
€" ud over i Statstidende €" også skal ske i et
eller flere medier, der er tilgængelige på det sted,
hvor den borteblevne sidst vides at have haft bopæl eller
ophold.
Det foreslås samtidig hermed at
skærpe bestemmelsen i § 12, stk. 2, 2. pkt., om kravene
til kundgørelsen, dels således, at der også
bliver mulighed for at kundgøre indkaldelsen i f.eks. TV
eller på Internettet, dels således, at det gøres
obligatorisk at kundgøre indkaldelsen i et andet eller flere
andre relevante medier ud over Statstidende.
Lovforslagets udformning har været
drøftet på møder med repræsentanter for
domstolene og Advokatsamfundet.
Forslaget indebærer ikke en generel
revision af loven, og forslaget indeholder således ud over de
nævnte justeringer alene visse konsekvensændringer som
følge af forskellige ændringer i retsplejeloven samt
enkelte ændringer af sproglig karakter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. En eventuel
vedtagelse af lovforslaget i denne folketingssamling vil dermed
kunne få betydning også i sager vedrørende
borteblevne i forbindelse med flodbølgekatastrofen i
Sydøstasien i december 2004.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.