L 147 Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven.

(Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-04-2005

Fremsat: 06-04-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l147_som_fremsat (html)

L 147 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om tobaksafgifter. (Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter).

Fremsat den 6. april 2005 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om tobaksafgifter1)1)

(Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter)

 

§ 1

I lov om tobaksafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som ændret ved bl.a. § 3 i lov nr. 947 af 20. december 1999, § 3 i lov nr. 962 af 2. december 2003 og senest ved § 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, foretages følgende ændringer:

1. § 2, stk. 1, affattes således:

»Pakninger med afgiftspligtige varer til forbrug her i landet skal forsynes med et stempelmærke i forbindelse med fremstillingen her i landet eller senest ved modtagelsen fra udlandet, jf. dog stk. 4 og § 29. For røgtobak er fristen dog senest en måned efter varens modtagelse eller pakning. Ved stempelmærkernes udlevering betales et beløb svarende til stempelmærkeværdien. Ved varernes overgang til forbrug forfalder tobaksafgiften.«

2. § 2, stk. 2, affattessåledes :

» Stk. 2. Der betales afgift af tobaksvarer ved overgangen til forbrug, dvs. når varerne forlader, herunder uretmæssigt, en ordning under suspension af afgiften, eller ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse. Der betales ligeledes afgift ved indførsel af varer fra steder uden for EU, jf. § 12.«

3. I § 5 indsættes som stk. 2:

» Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte kredittid kan efter anmodning, og såfremt der er tale om særlige omstændigheder, forlænges. De nærmere regler for forlængelse af kredittiden fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder.«

4.§ 6 affattes således:

» § 6. Stempelmærker fremstilles ved de statslige told- og skattemyndigheders foranstaltning og udleveres af de statslige told- og skattemyndigheder til de registrerede virksomheder. De registrerede virksomheder må ikke sælge eller udlåne de modtagne stempelmærker.

Stk. 2. Stempelmærkeværdien tilbagebetales for ikke-brugte stempelmærker, der tilbageleveres eller tilintetgøres. Ligeledes tilbagebetales stempelmærkeværdien for stempelmærker påsat pakninger, der hos en registreret oplagshaver eller fremstillingsvirksomhed eller under transport til og fra virksomheden er gået tabt som følge af brand, brækage eller lignende og endelig tilbagebetales stempelmærkeværdien i forbindelse med tyveri, når varerne er afgiftsberigtiget i et andet EU-land efter EU-reglerne. De nærmere vilkår for tilbagebetalingen fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Baggrunden for lovforslaget er, at Kommissionen i åbningsskrivelse af 18. oktober 2002 meddelte, at Danmark efter Kommissionens opfattelse har overtrådt Fællesskabets bestemmelser i direktiv 92/12/EØF (cirkulationsdirektivet fra 1992) ved, at punktafgifterne på tobak forfalder ved rekvireringen af stempelmærkerne og ikke i forbindelse med varernes overgang til forbrug.

Kommissionen finder, at den danske ordning forhindrer virksomhederne i at drage fordel af at transportere varer, der er punktafgiftspligtige, under suspensionsordningen. Ved suspensionsordningen forstås, at en registreret virksomhed, der er er registreret som oplagshaver, har ret til (under visse betingelser) at have varer liggende uden at afgiftsberigtige varerne (afgiftsbetalingen suspenderes). Dette skal først ske ved varens overgang til forbrug €" altså når varen sælges videre til en ikke-oplagshaver. Ved overgang til forbrug forstås efter cirkulationsdirektivet: ethvert tilfælde, herunder uretmæssig, hvor en vare forlader suspensionsordningen, eller enhver fremstilling, herunder uretmæssig, af de pågældende varer uden for suspensionsordningen, eller enhver indførsel, herunder uretmæssig, af de pågældende varer, såfremt varerne ikke er undergivet suspensionsordningen.

Efter Kommissionens opfattelse bevirker Danmarks nuværende regelsæt, at det forhindrer virksomhederne i at have varerne liggende på lager uden, at der er betalt afgift, hvilket efter Kommissionens opfattelse strider mod hensigten med suspensionsordningen og varernes fri bevægelighed i EU.

Endvidere kan det efter Kommissionens opfattelse føre til dobbeltbeskatning. Der kan eksempelvis være tale om en dobbeltbeskatningssituation, hvor en producent bliver opkrævet afgift fra både Danmark og Tyskland af de samme varer. Situationen kan opstå, hvis cigaretter produceret og påsat danske stempelmærker i Tyskland til det danske marked, bliver stjålet i Tyskland. Det betyder, at cigaretterne anses for at være overgået til forbrug i Tyskland og dermed udløser afgift i Tyskland, men da cigaretterne er påsat danske stempelmærker har det som udgangspunkt allerede udløst dansk afgift. Med lovændringen vil denne situation kunne undgås, da en eventuel dansk afgift nu vil kunne godtgøres efter § 6, stk. 2.

Udover Danmark har 5 andre EU-lande modtaget en åbningsskrivelse vedrørende samme problemstilling. På den baggrund har der været nedsat en arbejdsgruppe under Kommissionen, der har set på alternative muligheder for en stempelmærkeordning.

I brev af 14. januar 2004 har Kommissionen foreslået nogle modeller for, hvordan stempelmærkeordningen kan sammensættes for at være i overensstemmelse med EU-retten. Danmark har valgt en ordning, der svarer til Kommissionens forslag. Ved udlevering af stempelmærkerne betales en værdi, der svarer til den værdi stempelmærkerne repræsenterer. På tidspunktet for varernes overgang til forbrug jf. art. 6 i direktiv 92/12/EØF, vil stempelmærkeværdien herefter overgå til afgift.

Det fremsatte forslag vurderes derfor at være i overensstemmelse med EU-retten €" herunder at opfylde de tilsigtede virkninger af art. 14 og 20 i direktiv 92/12/EØF.

Med lovforslaget er indsat en mulighed for forlængelse af kredittiden, når der er tale om særlige omstændigheder.

Provenumæssige konsekvenser

Forslaget forventes ikke at få nævneværdig betydning for provenuet. Nogle få virksomheder med en relativ ubetydelig omsætning vil med forslaget få mulighed for en forlænget kredittid. Den reelle effekt på det offentliges finanser vil dog kun vedrøre den forøgede rentebelastning af de eventuelle kreditforlængelser, der som nævnt ikke skønnes at få nævneværdig betydning.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.

Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Forslaget skønnes at medføre engangsudgifter på op til kr. 21.000 til systemtilretning og information.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget skønnes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.

Forholdet til EU-retten

Lovændringen har til formål at imødekomme den kritik, der er fremkommet fra Kommissionen. Skatteministeriet vurderer, at forslaget med den nu foreslåede ordning er i overensstemmelse med EU-retten.

Høring

Forslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer og virksomheder:

Tobaksproducent Philip Morris ApS, Skandinavisk Tobakskompagni A/S, Tobaksindustrien, Aldi Holding ApS og Kræftens Bekæmpelse.

 

Høringssvar

Kommentar

Philip Morris ApS

Ingen

Ingen

Skandinavisk Tobakskompagni A/S

Ingen

Ingen

Tobaksindustrien

Ingen

Ingen

Aldi Holding ApS

Har ikke afgivet bemærkninger

Ingen

Kræftens Bekæmpelse

Ingen bemærkninger til lovforslaget. Generel bemærkning om, at afgiften fra tobak skal øremærkes til tobaksforebyggelse

Skatteministeriet er som udgangspunkt imod en øremærkning af tobaksafgiften.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

 

Positive konsekvenser/

mindreudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/

merudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Forslaget skønnes at medføre engangsudgifter på op til kr. 21.000 til system-tilretning og information.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU‑retten

Lovændringen har til formål at imødekomme den kritik, der er fremkommet fra Kommissionen. Skatteministeriet vurderer, at forslaget med den nu foreslåede ordning er i overensstemmelse med EU-retten.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Ændringen i § 2 sker som en konsekvens af Kommissionens opfattelse af, at dansk ret ikke er i overensstemmelse med direktiv 92/12/EØF om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed (cirkulationsdirektivet), når der i bestemmelsen står, »at afgiften skal betales i forbindelse med fremstillingen eller modtagelsen fra udlandet af afgiftspligtige varer«. Afgiften forfalder først ved overgangen til forbrug, hvilket følger af reglerne i cirkulationsdirektivet 92/12/EØF.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til nr. 2

Dele af den tidligere stk. 2 er flyttet op i stk. 1.

I direktiv 92/12/EØF er i art. 6 fastsat, hvornår der er tale om, at en vare overgår til forbrug. Denne definition fremgår ikke af den nuværende tobaksafgiftslov. Der indsættes derfor et nyt stk. 2, hvoraf fremgår, hvad der menes med »overgang til forbrug«. Bestemmelsen svarer til spiritusafgiftslovens § 2 a og øl- og vinafgiftslovens § 4.

Til nr. 3

Der indføres en mulighed for at forlænge den kredittid, der er fastsat i lovens § 5, stk. 1, hvorefter virksomhederne mod fuld sikkerhed kan få kredit. Muligheden indføres, idet det er Kommissionens opfattelse, at afgiften først må kunne kræves betalt, når varerne er overgået til forbrug efter art. 6 i direktiv 92/12/EØF. For cigaretter er kredittiden 1 måned og 20 dage og for røgtobak er kredittiden 2 måneder og 15 dage. Hvis virksomhedernes samlede gennemsnitlige tid før udleveringen af cigaretter henholdsvis røgtobak overstiger kredittiden, indføres en mulighed for at få forlænget kredittiden mod fuld sikkerhed, eksempelvis som følge af udskiftning af produktionsudstyr eller lignende. Den nærmere fastlæggelse af reglerne for en forlængelse fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder.

Til nr. 4

§ 6 ændres som følge af Kommissionens opfattelse vedrørende tilbagebetaling og fritagelse for afgift. Det er Kommissionens opfattelse, at det er medlemsstaten, der fastlægger de nærmere regler for fritagelse eller tilbagebetaling, hvorfor de nærmere vilkår fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder. Ved fastsættelse af vilkårene sikres det, at der ikke vil kunne opstå situationer, hvor der er risiko for dobbeltbeskatning €" det vil sige en situation, hvor en virksomhed kommer til at betale afgiften to gange. Afgiften for tobaksvarer forfalder i den medlemsstat, hvor varen overgår til forbrug (det vil sige, når varen forlader suspensionsordningen). Eksempelvis vil det betyde, at der skal betales afgifter i Tyskland, såfremt et parti cigaretter bliver stjålet i Tyskland og dermed anses for overgået til forbrug i Tyskland. Er der danske stempelmærker på, fordi cigaretterne var bestemt for det danske marked, kan der være betalt afgifter i Danmark. I denne situation må Danmark som udgangspunkt, og når visse betingelse er opfyldt, tilbagebetale den danske afgift.

Der kan ikke gives afgiftsgodtgørelse eller tilbagebetaling ved tyveri af tobak i Danmark med danske stempelmærker. Bestemmelsen dækker situationer omfattet af art. 14 og 20 i direktiv 92/12/EØF cirkulationsdirektivet.

Til § 2

Loven foreslås at træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.


1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed, (EF-Tidende 1992 nr. L 076, s. 1).


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov om tobaksafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som ændret ved bl.a. § 3 i lov nr. 947 af 20. december 1999, § 3 i lov nr. 962 af 2. december 2003, og senest ved § 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. I § 2, stk. 1, affattes således:

§ 2. Afgiften af varer til forbrug her i landet skal betales i forbindelse med fremstillingen af afgiftspligtige varer her i landet eller senest ved modtagelsen af afgiftspligtige varer fra udlandet, jf. dog stk. 5 og § 29.

 

 

»Pakninger med afgiftspligtige varer til forbrug her i landet skal forsynes med et stempelmærke i forbindelse med fremstillingen her i landet eller senest ved modtagelsen fra udlandet, jf. dog stk. 4 og § 29. For røgtobak er fristen dog senest en måned efter varens modtagelse eller pakning. Ved stempelmærkernes udlevering betales et beløb svarende til stempelmærkeværdien. Ved varernes overgang til forbrug forfalder afgiften.

 

 

 

 

 

2. I § 2 , indsættes som nyt stk. 2:

Stk. 2. Afgiften berigtiges ved, at varens pakning, jf. § 3, forsynes med et stempelmærke. Dette skal for røgtobak ske senest en måned efter varens modtagelse eller pakning.

Stk. 3-7. - - -

 

» Stk. 2. Der betales afgift af tobaksvarer ved overgangen til forbrug, dvs. når varerne forlader, herunder uretmæssigt, en ordning under suspension af afgiften, eller ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse. Der betales ligeledes afgift ved indførsel af varer fra steder uden for EU, jf. § 12.«

 

 

 

§ 5. - - -

 

3. I § 5 indsættes som stk. 2:

§ 6. Værdien af stempelmærker, herunder stempelmærker påsat pakninger, kan kun refunderes den registrerede virksomhed, såfremt mærkerne tilbageleveres eller tilintetgøres på vilkår fastsat af de statslige told- og skattemyndigheder.

 

 

» Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte kredittid kan efter anmodning, og såfremt der er tale om særlige omstændigheder, forlænges. De nærmere regler for forlængelse af kredittiden fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder.

 

 

 

 

 

4. § 6 affattes således:

 

 

» § 6. Stempelmærker fremstilles ved de statslige told- og skattemyndigheders foranstaltning og udleveres af de statslige told- og skattemyndigheder til de registrerede virksomheder. De registrerede virksomheder må ikke sælge eller udlåne de modtagne stempelmærker.

 

 

Stk. 2. Stempelmærkeværdien tilbagebetales for ikke-brugte stempelmærker, der tilbageleveres eller tilintetgøres. Ligeledes tilbagebetales stempelmærkeværdien for stempelmærker påsat pakninger, der hos en registreret oplagshaver eller fremstillingsvirksomhed eller under transport til og fra virksomheden er gået tabt som følge af brand, brækage eller lignende og endelig tilbagebetales stempelmærkeværdien i forbindelse med tyveri, når varerne er afgiftsberigtiget i et andet EU-land efter EU-reglerne. De nærmere vilkår for tilbagebetalingen fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder.«