L 147 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om tobaksafgifter. (Ændring i forfaldstidspunktet for
tobaksafgifter).
Fremsat den 6. april 2005 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tobaksafgifter1)1)
(Ændring i forfaldstidspunktet for
tobaksafgifter)
§ 1
I lov om tobaksafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som
ændret ved bl.a. § 3 i lov nr. 947 af 20. december
1999, § 3 i lov nr. 962 af 2. december 2003 og senest ved
§ 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1,
affattes således:
»Pakninger med afgiftspligtige varer til
forbrug her i landet skal forsynes med et stempelmærke i
forbindelse med fremstillingen her i landet eller senest ved
modtagelsen fra udlandet, jf. dog stk. 4 og § 29.
For røgtobak er fristen dog senest en måned efter
varens modtagelse eller pakning. Ved stempelmærkernes
udlevering betales et beløb svarende til
stempelmærkeværdien. Ved varernes overgang til forbrug
forfalder tobaksafgiften.«
2. § 2, stk. 2, affattessåledes :
» Stk. 2. Der betales afgift af
tobaksvarer ved overgangen til forbrug, dvs. når varerne
forlader, herunder uretmæssigt, en ordning under suspension
af afgiften, eller ved modtagelsen, når varer fra andre
EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er
berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse.
Der betales ligeledes afgift ved indførsel af varer fra
steder uden for EU, jf. § 12.«
3. I § 5 indsættes som
stk. 2:
» Stk. 2. Den i stk. 1
nævnte kredittid kan efter anmodning, og såfremt der er
tale om særlige omstændigheder, forlænges. De
nærmere regler for forlængelse af kredittiden
fastsættes af de statslige told- og
skattemyndigheder.«
4.§ 6 affattes
således:
» § 6.
Stempelmærker fremstilles ved de statslige told- og
skattemyndigheders foranstaltning og udleveres af de statslige
told- og skattemyndigheder til de registrerede virksomheder. De
registrerede virksomheder må ikke sælge eller
udlåne de modtagne stempelmærker.
Stk. 2.
Stempelmærkeværdien tilbagebetales for ikke-brugte
stempelmærker, der tilbageleveres eller tilintetgøres.
Ligeledes tilbagebetales stempelmærkeværdien for
stempelmærker påsat pakninger, der hos en registreret
oplagshaver eller fremstillingsvirksomhed eller under transport til
og fra virksomheden er gået tabt som følge af brand,
brækage eller lignende og endelig tilbagebetales
stempelmærkeværdien i forbindelse med tyveri, når
varerne er afgiftsberigtiget i et andet EU-land efter EU-reglerne.
De nærmere vilkår for tilbagebetalingen
fastsættes af de statslige told- og
skattemyndigheder.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrunden for lovforslaget er, at
Kommissionen i åbningsskrivelse af 18. oktober 2002 meddelte,
at Danmark efter Kommissionens opfattelse har overtrådt
Fællesskabets bestemmelser i direktiv 92/12/EØF
(cirkulationsdirektivet fra 1992) ved, at punktafgifterne på
tobak forfalder ved rekvireringen af stempelmærkerne og ikke
i forbindelse med varernes overgang til forbrug.
Kommissionen finder, at den danske ordning
forhindrer virksomhederne i at drage fordel af at transportere
varer, der er punktafgiftspligtige, under suspensionsordningen. Ved
suspensionsordningen forstås, at en registreret virksomhed,
der er er registreret som oplagshaver, har ret til (under visse
betingelser) at have varer liggende uden at afgiftsberigtige
varerne (afgiftsbetalingen suspenderes). Dette skal først
ske ved varens overgang til forbrug €" altså når
varen sælges videre til en ikke-oplagshaver. Ved overgang til
forbrug forstås efter cirkulationsdirektivet: ethvert
tilfælde, herunder uretmæssig, hvor en vare forlader
suspensionsordningen, eller enhver fremstilling, herunder
uretmæssig, af de pågældende varer uden for
suspensionsordningen, eller enhver indførsel, herunder
uretmæssig, af de pågældende varer, såfremt
varerne ikke er undergivet suspensionsordningen.
Efter Kommissionens opfattelse bevirker
Danmarks nuværende regelsæt, at det forhindrer
virksomhederne i at have varerne liggende på lager uden, at
der er betalt afgift, hvilket efter Kommissionens opfattelse
strider mod hensigten med suspensionsordningen og varernes fri
bevægelighed i EU.
Endvidere kan det efter Kommissionens
opfattelse føre til dobbeltbeskatning. Der kan eksempelvis
være tale om en dobbeltbeskatningssituation, hvor en
producent bliver opkrævet afgift fra både Danmark og
Tyskland af de samme varer. Situationen kan opstå, hvis
cigaretter produceret og påsat danske stempelmærker i
Tyskland til det danske marked, bliver stjålet i Tyskland.
Det betyder, at cigaretterne anses for at være overgået
til forbrug i Tyskland og dermed udløser afgift i Tyskland,
men da cigaretterne er påsat danske stempelmærker har
det som udgangspunkt allerede udløst dansk afgift. Med
lovændringen vil denne situation kunne undgås, da en
eventuel dansk afgift nu vil kunne godtgøres efter
§ 6, stk. 2.
Udover Danmark har 5 andre EU-lande modtaget
en åbningsskrivelse vedrørende samme problemstilling.
På den baggrund har der været nedsat en arbejdsgruppe
under Kommissionen, der har set på alternative muligheder for
en stempelmærkeordning.
I brev af 14. januar 2004 har Kommissionen
foreslået nogle modeller for, hvordan
stempelmærkeordningen kan sammensættes for at
være i overensstemmelse med EU-retten. Danmark har valgt en
ordning, der svarer til Kommissionens forslag. Ved udlevering af
stempelmærkerne betales en værdi, der svarer til den
værdi stempelmærkerne repræsenterer. På
tidspunktet for varernes overgang til forbrug jf. art. 6 i direktiv
92/12/EØF, vil stempelmærkeværdien herefter
overgå til afgift.
Det fremsatte forslag vurderes derfor at
være i overensstemmelse med EU-retten €" herunder at
opfylde de tilsigtede virkninger af art. 14 og 20 i direktiv
92/12/EØF.
Med lovforslaget er indsat en mulighed for
forlængelse af kredittiden, når der er tale om
særlige omstændigheder.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at få
nævneværdig betydning for provenuet. Nogle få
virksomheder med en relativ ubetydelig omsætning vil med
forslaget få mulighed for en forlænget kredittid. Den
reelle effekt på det offentliges finanser vil dog kun
vedrøre den forøgede rentebelastning af de eventuelle
kreditforlængelser, der som nævnt ikke skønnes
at få nævneværdig betydning.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget skønnes at medføre
engangsudgifter på op til kr. 21.000 til systemtilretning og
information.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.
Forholdet til EU-retten
Lovændringen har til formål at
imødekomme den kritik, der er fremkommet fra Kommissionen.
Skatteministeriet vurderer, at forslaget med den nu
foreslåede ordning er i overensstemmelse med EU-retten.
Høring
Forslaget har været sendt i
høring hos følgende organisationer og
virksomheder:
Tobaksproducent Philip Morris ApS,
Skandinavisk Tobakskompagni A/S, Tobaksindustrien, Aldi Holding ApS
og Kræftens Bekæmpelse.
| Høringssvar | Kommentar |
Philip Morris ApS | Ingen | Ingen |
Skandinavisk Tobakskompagni A/S | Ingen | Ingen |
Tobaksindustrien | Ingen | Ingen |
Aldi Holding ApS | Har ikke afgivet bemærkninger | Ingen |
Kræftens Bekæmpelse | Ingen bemærkninger til lovforslaget.
Generel bemærkning om, at afgiften fra tobak skal
øremærkes til tobaksforebyggelse | Skatteministeriet er som udgangspunkt imod
en øremærkning af tobaksafgiften. |
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive
konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative
konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv
omfang) |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
engangsudgifter på op til kr. 21.000 til system-tilretning og
information. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke,
at forslaget indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
et virksomhedspanel. Forslaget bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU‑retten | Lovændringen har til formål at
imødekomme den kritik, der er fremkommet fra Kommissionen.
Skatteministeriet vurderer, at forslaget med den nu
foreslåede ordning er i overensstemmelse med EU-retten. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen i § 2 sker som en
konsekvens af Kommissionens opfattelse af, at dansk ret ikke er i
overensstemmelse med direktiv 92/12/EØF om den generelle
ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning og
omsætning heraf samt om kontrol hermed
(cirkulationsdirektivet), når der i bestemmelsen står,
»at afgiften skal betales i forbindelse med fremstillingen
eller modtagelsen fra udlandet af afgiftspligtige varer«.
Afgiften forfalder først ved overgangen til forbrug, hvilket
følger af reglerne i cirkulationsdirektivet
92/12/EØF.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Dele af den tidligere stk. 2 er flyttet
op i stk. 1.
I direktiv 92/12/EØF er i art. 6
fastsat, hvornår der er tale om, at en vare overgår til
forbrug. Denne definition fremgår ikke af den nuværende
tobaksafgiftslov. Der indsættes derfor et nyt stk. 2,
hvoraf fremgår, hvad der menes med »overgang til
forbrug«. Bestemmelsen svarer til spiritusafgiftslovens
§ 2 a og øl- og vinafgiftslovens
§ 4.
Til nr. 3
Der indføres en mulighed for at
forlænge den kredittid, der er fastsat i lovens
§ 5, stk. 1, hvorefter virksomhederne mod fuld
sikkerhed kan få kredit. Muligheden indføres, idet det
er Kommissionens opfattelse, at afgiften først må
kunne kræves betalt, når varerne er overgået til
forbrug efter art. 6 i direktiv 92/12/EØF. For cigaretter er
kredittiden 1 måned og 20 dage og for røgtobak er
kredittiden 2 måneder og 15 dage. Hvis virksomhedernes
samlede gennemsnitlige tid før udleveringen af cigaretter
henholdsvis røgtobak overstiger kredittiden, indføres
en mulighed for at få forlænget kredittiden mod fuld
sikkerhed, eksempelvis som følge af udskiftning af
produktionsudstyr eller lignende. Den nærmere
fastlæggelse af reglerne for en forlængelse
fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder.
Til nr. 4
§ 6 ændres som følge
af Kommissionens opfattelse vedrørende tilbagebetaling og
fritagelse for afgift. Det er Kommissionens opfattelse, at det er
medlemsstaten, der fastlægger de nærmere regler for
fritagelse eller tilbagebetaling, hvorfor de nærmere
vilkår fastsættes af de statslige told- og
skattemyndigheder. Ved fastsættelse af vilkårene sikres
det, at der ikke vil kunne opstå situationer, hvor der er
risiko for dobbeltbeskatning €" det vil sige en situation,
hvor en virksomhed kommer til at betale afgiften to gange. Afgiften
for tobaksvarer forfalder i den medlemsstat, hvor varen
overgår til forbrug (det vil sige, når varen forlader
suspensionsordningen). Eksempelvis vil det betyde, at der skal
betales afgifter i Tyskland, såfremt et parti cigaretter
bliver stjålet i Tyskland og dermed anses for overgået
til forbrug i Tyskland. Er der danske stempelmærker på,
fordi cigaretterne var bestemt for det danske marked, kan der
være betalt afgifter i Danmark. I denne situation må
Danmark som udgangspunkt, og når visse betingelse er opfyldt,
tilbagebetale den danske afgift.
Der kan ikke gives afgiftsgodtgørelse
eller tilbagebetaling ved tyveri af tobak i Danmark med danske
stempelmærker. Bestemmelsen dækker situationer omfattet
af art. 14 og 20 i direktiv 92/12/EØF
cirkulationsdirektivet.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 92/12/EØF
af 25. februar 1992 om den generelle ordning for
punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning
heraf samt om kontrol hermed, (EF-Tidende 1992 nr. L 076, s.
1).
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om tobaksafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som
ændret ved bl.a. § 3 i lov nr. 947 af 20. december
1999, § 3 i lov nr. 962 af 2. december 2003, og senest
ved § 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I § 2,
stk. 1, affattes således: |
§ 2. Afgiften af varer
til forbrug her i landet skal betales i forbindelse med
fremstillingen af afgiftspligtige varer her i landet eller senest
ved modtagelsen af afgiftspligtige varer fra udlandet, jf. dog
stk. 5 og § 29. | | »Pakninger med afgiftspligtige varer til
forbrug her i landet skal forsynes med et stempelmærke i
forbindelse med fremstillingen her i landet eller senest ved
modtagelsen fra udlandet, jf. dog stk. 4 og § 29.
For røgtobak er fristen dog senest en måned efter
varens modtagelse eller pakning. Ved stempelmærkernes
udlevering betales et beløb svarende til
stempelmærkeværdien. Ved varernes overgang til forbrug
forfalder afgiften. |
| | |
| | 2. I
§ 2 , indsættes som nyt stk. 2: |
Stk. 2. Afgiften berigtiges ved, at
varens pakning, jf. § 3, forsynes med et
stempelmærke. Dette skal for røgtobak ske senest en
måned efter varens modtagelse eller pakning. Stk. 3-7. - - - | | » Stk. 2. Der betales afgift af
tobaksvarer ved overgangen til forbrug, dvs. når varerne
forlader, herunder uretmæssigt, en ordning under suspension
af afgiften, eller ved modtagelsen, når varer fra andre
EU-lande erhverves af virksomheder og personer, der ikke er
berettiget til at oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse.
Der betales ligeledes afgift ved indførsel af varer fra
steder uden for EU, jf. § 12.« |
| | |
§ 5. - - - | | 3. I
§ 5 indsættes som stk. 2: |
§ 6. Værdien af
stempelmærker, herunder stempelmærker påsat
pakninger, kan kun refunderes den registrerede virksomhed,
såfremt mærkerne tilbageleveres eller
tilintetgøres på vilkår fastsat af de statslige
told- og skattemyndigheder. | | » Stk. 2. Den i stk. 1
nævnte kredittid kan efter anmodning, og såfremt der er
tale om særlige omstændigheder, forlænges. De
nærmere regler for forlængelse af kredittiden
fastsættes af de statslige told- og skattemyndigheder. |
| | |
| | 4. § 6 affattes
således: |
| | » § 6.
Stempelmærker fremstilles ved de statslige told- og
skattemyndigheders foranstaltning og udleveres af de statslige
told- og skattemyndigheder til de registrerede virksomheder. De
registrerede virksomheder må ikke sælge eller
udlåne de modtagne stempelmærker. |
| | Stk. 2.
Stempelmærkeværdien tilbagebetales for ikke-brugte
stempelmærker, der tilbageleveres eller tilintetgøres.
Ligeledes tilbagebetales stempelmærkeværdien for
stempelmærker påsat pakninger, der hos en registreret
oplagshaver eller fremstillingsvirksomhed eller under transport til
og fra virksomheden er gået tabt som følge af brand,
brækage eller lignende og endelig tilbagebetales
stempelmærkeværdien i forbindelse med tyveri, når
varerne er afgiftsberigtiget i et andet EU-land efter EU-reglerne.
De nærmere vilkår for tilbagebetalingen
fastsættes af de statslige told- og
skattemyndigheder.« |