Skriftlig fremsættelse (6. april
2005)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tobaksafgifter (Ændring i forfaldstidspunktet for
tobaksafgifter)
(Lovforslag nr. L 147).
Baggrunden for lovforslaget er, at
Kommissionen i åbningsskrivelse af 18. oktober 2002
(første led i traktatkrænkelsessag) meddelte, at
Danmark efter Kommissionens opfattelse har overtrådt
Fællesskabets bestemmelser i direktiv 92/12/EØF ved,
at punktafgifterne på tobak forfalder ved rekvireringen af
stempelmærkerne og ikke i forbindelse med varernes overgang
til forbrug. Udover Danmark har 5 andre EU-lande modtaget en
åbningsskrivelse vedrørende samme problemstilling.
Kommissionen finder, at den danske ordning
forhindrer virksomhederne i at drage fordel af at transportere
afgiftspligtige varer, under suspension af afgiften, mellem
EU-landene. Efter direktiv 92/12/EØF kan registrerede
virksomheder transportere varer rundt i EU under den såkaldte
suspensionsordning. Ved suspensionsordningen forstås, at en
registreret virksomhed, der er registreret som oplagshaver, har ret
til (under visse betingelser) at have varer liggende uden at
afgiftsberigtige varerne. Dette skal først ske ved varens
overgang til forbrug €" altså når varen
sælges videre til en ikke-oplagshaver.
Endvidere kan det efter Kommissionens
opfattelse føre til dobbeltbeskatning. Der kan eksempelvis
være tale om en dobbeltbeskatningssituation, hvis cigaretter
produceret og påsat danske stempelmærker i Tyskland til
det danske marked, bliver stjålet i Tyskland. Det betyder, at
cigaretterne anses for at være overgået til forbrug i
Tyskland og dermed udløser afgift i Tyskland, men da
cigaretterne er påsat danske stempelmærker, har det som
udgangspunkt udløst dansk afgift. Med lovændringen vil
denne situation kunne undgås, da en eventuel dansk afgift nu
vil kunne godtgøres.
I brev af 14. januar 2004 har Kommissionen
foreslået nogle modeller for, hvordan
stempelmærkeordningen kan sammensættes for at
være i overensstemmelse med EU-retten. Danmark har valgt en
ordning, der svarer til Kommissionens forslag. Ved udlevering af
stempelmærkerne betales en værdi, der svarer til den
værdi stempelmærkerne repræsenterer. På
tidspunktet for varernes overgang til forbrug vil
stempelmærkeværdien herefter overgå til
afgift.
Det fremsatte forslag vurderes derfor at
være i overensstemmelse med EU-retten €" herunder at
opfylde de tilsigtede virkninger af art. 14 og 20 i direktiv
92/12/EØF.
Lovforslaget var planlagt til
fremsættelse FEB II med ekstern høring midt i januar.
På grund af udskrivelsen, i januar, til Folketingsvalget var
det ikke muligt at udsende lovforslaget i høring.
Høringsfasen kunne således først
gennemføres efter valget, og det var således ikke
muligt at fremsætte lovforslaget inden 1. april 2005.
Forslaget forventes ikke at få
nævneværdig betydning for provenuet.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.