L 147 Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven.

(Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 06-04-2005

Fremsættelse: 06-04-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l147_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (6. april 2005)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om tobaksafgifter (Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter)

(Lovforslag nr. L 147).

Baggrunden for lovforslaget er, at Kommissionen i åbningsskrivelse af 18. oktober 2002 (første led i traktatkrænkelsessag) meddelte, at Danmark efter Kommissionens opfattelse har overtrådt Fællesskabets bestemmelser i direktiv 92/12/EØF ved, at punktafgifterne på tobak forfalder ved rekvireringen af stempelmærkerne og ikke i forbindelse med varernes overgang til forbrug. Udover Danmark har 5 andre EU-lande modtaget en åbningsskrivelse vedrørende samme problemstilling.

Kommissionen finder, at den danske ordning forhindrer virksomhederne i at drage fordel af at transportere afgiftspligtige varer, under suspension af afgiften, mellem EU-landene. Efter direktiv 92/12/EØF kan registrerede virksomheder transportere varer rundt i EU under den såkaldte suspensionsordning. Ved suspensionsordningen forstås, at en registreret virksomhed, der er registreret som oplagshaver, har ret til (under visse betingelser) at have varer liggende uden at afgiftsberigtige varerne. Dette skal først ske ved varens overgang til forbrug €" altså når varen sælges videre til en ikke-oplagshaver.

Endvidere kan det efter Kommissionens opfattelse føre til dobbeltbeskatning. Der kan eksempelvis være tale om en dobbeltbeskatningssituation, hvis cigaretter produceret og påsat danske stempelmærker i Tyskland til det danske marked, bliver stjålet i Tyskland. Det betyder, at cigaretterne anses for at være overgået til forbrug i Tyskland og dermed udløser afgift i Tyskland, men da cigaretterne er påsat danske stempelmærker, har det som udgangspunkt udløst dansk afgift. Med lovændringen vil denne situation kunne undgås, da en eventuel dansk afgift nu vil kunne godtgøres.

I brev af 14. januar 2004 har Kommissionen foreslået nogle modeller for, hvordan stempelmærkeordningen kan sammensættes for at være i overensstemmelse med EU-retten. Danmark har valgt en ordning, der svarer til Kommissionens forslag. Ved udlevering af stempelmærkerne betales en værdi, der svarer til den værdi stempelmærkerne repræsenterer. På tidspunktet for varernes overgang til forbrug vil stempelmærkeværdien herefter overgå til afgift.

Det fremsatte forslag vurderes derfor at være i overensstemmelse med EU-retten €" herunder at opfylde de tilsigtede virkninger af art. 14 og 20 i direktiv 92/12/EØF.

Lovforslaget var planlagt til fremsættelse FEB II med ekstern høring midt i januar. På grund af udskrivelsen, i januar, til Folketingsvalget var det ikke muligt at udsende lovforslaget i høring. Høringsfasen kunne således først gennemføres efter valget, og det var således ikke muligt at fremsætte lovforslaget inden 1. april 2005.

Forslaget forventes ikke at få nævneværdig betydning for provenuet.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.