L 146 (som fremsat): Forslag til lov om
tilstødende zone.
Fremsat den 6. april 2005 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag
til
Lov om tilstødende zone
§ 1. Danmarks
tilstødende zone omfatter havområder uden for og
stødende op til søterritoriet indtil en afstand af 24
sømil (44.448 m) fra de til enhver tid gældende
basislinjer.
§ 2.
Afgrænsningen af den tilstødende zone i forhold til
fremmede stater, hvis kyster ligger over for det danske riges
kyster i en afstand, der er mindre end 48 sømil, eller som
grænser op til Danmark, sker i mangel af aftale efter den
linje, der ligger lige langt fra de nærmeste punkter på
basislinjerne ved de to staters kyster (midtlinjeprincippet).
Stk. 2. Udenrigsministeren
bekendtgør afgrænsningen af den tilstødende
zone.
§ 3. I den
tilstødende zone kan Danmark udøve den
fornødne kontrol med henblik på:
a) at forhindre, at de i Danmark gældende
told-, afgifts-, udlændinge- eller sundhedslove og regler
fastsat i medfør heraf overtrædes på Danmarks
land- eller søterritorium;
b) at straffe overtrædelse af
ovennævnte love og regler fastsat i medfør heraf
begået på Danmarks land- eller
søterritorium.
Stk. 2. Oprettelsen af en
tilstødende zone medfører ingen ændring af
lovgivningen for den eksklusive økonomiske zone eller
kontinentalsoklen eller kontrollen med arkæologiske og
historiske genstande.
§ 4. Loven
træder i kraft den 1. juli 2005.
§ 5. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for disse rigsdele
med de afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Formålet med lovforslaget om etablering
af en tilstødende zone er at forbedre mulighederne for at
forebygge og bekæmpe narkotikasmugling, told- og
afgiftsovertrædelser samt illegal indvandring ad
søvejen. Danmark har i dag kun mulighed for at føre
kontrol med og håndhæve overholdelsen af den
pågældende lovgivning i søterritoriet, som
strækker sig indtil 12 sømil fra kysten. Med
vedtagelsen af lovforslaget samtykker Folketinget i, at
lovgivningen vil kunne håndhæves uden for
søterritoriet indtil 24 sømil fra kysten, herunder i
korridorerne af åbent hav omkring Danmark, men kun i den del
af korridorerne, som er beliggende inden for ydergrænserne
for Danmarks eksklusive økonomiske zone (EEZ). I praksis
betyder dette, at Lillebælt og Storebælt samt den
danske del af Øresund vil blive omfattet af loven.
Et andet vigtigt formål med oprettelsen
af zonen er at undgå, at Danmarks søgrænser
på sigt som følge af den igangværende etablering
af tilsvarende zoner i nabolandene vil blive mere udsatte end
nabolandenes søgrænser.
Det retlige indhold af den tilstødende
zone er et andet end for den eksklusive økonomiske zone, som
Danmark oprettede den 1. juli 1996. H vor kyststaten i den
eksklusive økonomiske zone har suveræne rettigheder
vedrørende ressourcer og mulighed for at
håndhæve miljøbeskyttelsesregler, som er i
overensstemmelse med internationale regler og normer, har
kyststaten i den tilstødende zone udelukkende
kontrolbeføjelser knyttet til visse dele af den lovgivning,
der i øvrigt er gældende på statens
søterritorium, nemlig told-, afgifts-, udlændinge- og
sundhedslove.
Begrebet tilstødende zone er gradvist
udviklet i statspraksis siden 2. verdenskrig gennem etablering af
zoner uden for søterritoriet, hvor kyststatens lovgivning
havde virkning og blev håndhævet. En bestemmelse af
mere begrænset rækkevidde blev indsat i
Genève-konventionen om det ydre territorialfarvand og den
tilstødende zone fra 1958. Denne bestemmelse gav udelukkende
kyststaten mulighed for etablering af en tilstødende zone
indtil 12 sømil fra basislinjerne, i hvilken kyststaten
kunne håndhæve overtrædelser af visse love og
forskrifter begået på land- og søterritoriet.
Bestemmelsen blev overført i næsten uændret form
til FN€™s Havretskonvention, der blev vedtaget i 1982,
og som trådte i kraft den 16. november 1994. Danmark
ratificerede Havretskonventionen den 16. november 2004.
Havretskonventionen af 1982 definerer
begrebet tilstødende zone og fastlægger kyststatens
rettigheder i zonen. Det følger af denne konvention, at
kyststaten er berettiget til at etablere en tilstødende zone
på indtil 24 sømil målt fra basislinierne for
søterritoriet, dvs. normalt i en bredde af 12 sømil
uden for et søterritorium af 12 sømils bredde. Den
tilstødende zone dækker således et område,
der er sammenfaldende med en del af den eksklusive
økonomiske zone. Det følger af Havretskonventionen,
at statens jurisdiktion inden for en tilstødende zone er
begrænset i forhold til jurisdiktionen i
søterritoriet. Ved etablering af en tilstødende zone
får kyststaten beføjelser til inden for zonen at
udøve kontrol, dels med henblik på at forhindre
overtrædelser af statens told-, afgifts-, udlændinge-
eller sundhedslove og forskrifter på dens land- og
søterritorium, dels med henblik på at straffe
overtrædelser af disse love, som allerede måtte
være begået på land- eller søterritoriet.
I det omfang Danmark har kontrollerende og
retshåndhævende jurisdiktion i den tilstødende
zone, kan denne jurisdiktion ikke udøves i
videregående omfang, end hvad der gælder over for
fremmede skibe på søterritoriet.
Der har på internationalt plan,
herunder blandt EU-landene, i de seneste år kunnet spores en
markant stigning i interessen for etablering af tilstødende
zoner. Stigningen er primært begrundet i det voksende behov
for at forebygge og bekæmpe narkotikakriminalitet og illegal
indvandring ad søvejen. Dertil kommer, at de øgede
kontrolmuligheder også kan være nyttige instrumenter i
indsatserne med henholdsvis at bekæmpe terrorisme og at
forhindre spredningen af masseødelæggelsesvåben
ad søvejen. Kontrol i den tilstødende zone er
også nævnt som en foranstaltning i det program med
foranstaltninger til bekæmpelse af ulovlig indvandring ved
Den Europæiske Unions medlemsstaters søgrænser,
som Rådet vedtog den 27. november 2003.
76 ud af 150 kyststater havde primo 2005
etableret tilstødende zoner.
Blandt EU-landene har Belgien, Cypern,
Frankrig, Malta, Portugal og Spanien allerede etableret
sådanne zoner, mens der i Nederlandene er fremlagt lovforslag
om etablering af en tilstødende zone. Norge har med virkning
fra 1. januar 2004 etableret en tilstødende zone i
forbindelse med udvidelsen af sit søterritorium. En
række EU-lande, bl.a. Sverige, UK, Irland og Italien
overvejer at etablere tilstødende zoner. Inden for en
årrække vil hovedparten af Danmarks nabolande
formentlig etablere tilstødende zoner med deraf
forøgede muligheder for at forebygge og bekæmpe bl.a.
narkotikakriminalitet og illegal indvandring ad søvejen.
Lovforslagets gennemførelse har ikke
umiddelbart statsfinansielle, administrative eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Etablering af en
tilstødende zone pålægger ikke staten en pligt
til overvågning i zonen, men giver udelukkende staten en ret
til kontrol og håndhævelse af den relevante lovgivning
og kontrol i et større havområde end hidtil.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Det forudsættes, at omkostninger
forbundet med aktiviteter for at håndhæve den
jurisdiktionsmæssige kompetence i den tilstødende zone
afholdes af de respektive ressortmyndigheder. Der er ikke for tiden
udtrykt ønske om at øge den generelle
overvågning.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Lovforslaget giver staten øgede
kontrolbeføjelser knyttet til visse dele af den lovgivning,
der i øvrigt er gældende på statens land- og
søterritorium, nemlig told-, afgifts-, udlændinge- og
sundhedslove, men pålægger ikke staten en pligt til
øget kontrol med denne lovgivning. I den udstrækning
forslaget fører til øget kontrol, vil det have
administrative konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke,
at forslaget er erhvervsrelevant, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
nogen miljømæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører øgede
kontrolbeføjelser over for borgerne vedrørende
overtrædelser af told-, afgifts-, udlændinge-, og
sundhedslove og regler fastsat i medfør heraf, der er
begået på Danmarks land- eller
søterritorium.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Forslaget har været sendt i
høring hos:
Danmarks Rederiforening
Rederiforeningen for Mindre Skibe
Rederiforeningen af 1895
Bilfærgernes Rederiforening
Danmarks Fiskeriforening
Fiskernes Forbund
Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets
Arbejdsgiverforening Scandlines
Dansk Navigatørforening
Metal Søfart
Radiotelegrafistforeningen af 1917
Specialarbejderforbundet i Danmark
Specialarbejderforbundet i Danmark-
Hanstholm afdeling, Sømændenes Forbund i Danmark
Dansk Sø-Restaurationsforening
RestaurationsBranchens Forbund
Danmarks Skibsmæglerforening
Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd
Dansk Arbejdsgiverforening
Landsorganisationen i Danmark
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Amtsrådsforeningen i Danmark
Kommunernes Landsforening
Foreningen af Danske Privathavne
Sammenslutningen af Danske Havne
Københavns Havn A/S
Københavns Kommune
Århus Havn
Aalborg Havn
Esbjerg Havn
Frederikshavns Havn
Kystdirektoratet
Beskæftigelsesministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Skatteministeriet
Socialministeriet
Statsministeriet
Trafikministeriet
Undervisningsministeriet
Det Norske Veritas
Lloyd's Register of Shipping
Bureau Veritas
Germanischer Lloyd
Nippon Kaiji Kyokai
Assurandør-Sociétetet
Assuranceforeningen SKULD
Foreningen af Danske
Søassurandører
Skibsbevaringsfonden
Sø- og Handelsretten
Advokatrådet
Danmarks Fiskeriundersøgelser
Dansk Ornitologisk Forening
Forbrugerrådet
Friluftsrådet
Kort- og Matrikelstyrelsen
Mærsk Olie & Gas A/S
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Sejlunion
Farvandsvæsenet
Foreningen af Danske Ral- og
Sandsugere
Greenpeace Danmark
Miljøklagenævnet
Oliebranchens
Fællesrepræsentation
Rigsombudsmanden i Grønland
Danmarks Sportsfiskerforbund
Færøernes Landsstyre
Miljøstyrelsen
Energistyrelsen
Rigsombudsmanden på
Færøerne
Grønlands Hjemmestyre
Verdensnaturfonden
Dansk Industri
Entreprenørforeningen
Sundhedsstyrelsen
Told- og Skattestyrelsen
Skov- og Naturstyrelsen
Søfartsstyrelsen
Foreningen af danske
Eksportvognmænd
Dansk Speditørforening
Det Danske Handelskammer
Told-og Skattestyrelsen
Landbrugsraadet
Politidirektøren
Rigspolitichefen
Politimesterforeningen
Rigsadvokaten
Danske Lodser
Sammenslutningen af mindre
Erhvervsfartøjer
Dansk Vandski Forbund
Dansk Kano og Kajak Forbund
Danmarks Fritidssejler Union
Dansk Forening for Rosport
Danmarks Jægerforbund
Dansk Amatørfiskerforening
Dansk Sportsdykker Forbund
Danmarks Tursejlerforening
Foreningen til Langturssejladsens
Fremme
Falcks Redningskorps A/S
Sammenfattende skema vedrørende
vurdering af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | | Det forudsættes, at omkostninger
forbundet med aktiviteter for at håndhæve den
jurisdiktionsmæssige kompetence i den tilstødende zone
afholdes af de respektive ressortmyndigheder. Der er ikke for tiden
udtrykt ønske om at øge den generelle
overvågning. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Lovforslaget giver øgede
kontrolbeføjelser knyttet til visse dele af den lovgivning,
der i øvrigt er gældende på statens land- og
søterritorium, nemlig told-, afgifts-, udlændinge- og
sundhedslove, men pålægger ikke staten en pligt til
øget kontrol. | I den udstrækning lovforslaget
fører til øget kontrol, vil det have administrative
konsekvenser. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Ved bestemmelsen etableres en dansk
tilstødende zone indtil en afstand af 24 sømil fra
basislinjerne med virkning fra lovens ikrafttræden.
Bestemmelsen om den tilstødende zones udstrækning er
udformet i overensstemmelse med folkeretlig praksis, som nu er
nedfældet i FN€™s Havretskonvention af 1982. Zonen
må ikke strække sig ud over 24 sømil fra de
basislinjer, hvorfra bredden af søterritoriet måles.
Bestemmelsen indebærer, at korridorerne af åbent hav
omkring Danmark også bliver omfattet af den
tilstødende zone, men kun i den del af korridorerne som er
beliggende inden for ydergrænserne for Danmarks eksklusive
økonomiske zone (EEZ).
Til § 2
FN€™s Havretskonvention af 1982
indeholder i modsætning til Genève-konventionen af
1958 ingen bestemmelser om indbyrdes afgrænsning mellem
stater af den tilstødende zone. Bestemmelsen bygger på
det folkeretlige princip, hvorefter grænsedragningen mellem
stater, hvis kyster ligger over for eller grænser op til
hinanden, ikke må strække sig udover midtlinjen,
medmindre der foreligger en anden aftale, eller hvor særlige
omstændigheder gør sig gældende.
For Danmarks vedkommende vil de eksisterende
aftaler om afgrænsning af søterritoriet,
kontinentalsoklen, fiskerizonen og den eksklusive økonomiske
zone være bestemmende for afgrænsningen af de
tilstødende zoner på de steder, hvor der ikke er plads
til de fulde 24 sømil. Det drejer sig om følgende
aftaler:
€" Protokol af 3. september 1921
vedrørende afstikningen af grænsen mellem Danmark og
Tyskland (optrykt i Danmarks Traktater, Årgang 1921, nr. 15),
jf. hertil bekendtgørelse nr. 497 af 21. december 1923
angående grænsen mellem Danmark og Tyskland
således som denne er fastsat af den i henhold til
bestemmelsen i Versaillestraktatens art. 111 nedsatte
grænseafstikningskommission. Den dansk-tyske grænse i
Lister Dyb og i Flensborg Fjord er baseret på
ovennævnte protokol fra 1921,
€" Overenskomst af 9. november 1984 med
Sverige vedrørende afgrænsning af kontinentalsoklen og
fiskerizonerne mellem Danmark og Sverige, jf. Deklarationen af 30.
januar 1932 mellem Danmark og Sverige angående
grænseforholdene i Sundet med senere ændringer,
€" Overenskomst af 9. juni 1965 med
Forbundsrepublikken Tyskland om afgrænsning af den
kontinentale sokkel i Nordsøen i kystområdet med
tilhørende protokol af samme dato om
Østersøen,
€" Traktat af 14. september 1988 med Den
Tyske Demokratiske Republik om afgrænsning af
kontinentalsoklen og fiskerizonerne. (Forbundsrepublikken Tyskland
har succederet i traktaten ved foreningen med DDR fra og med den 3.
oktober 1990.)
Bestemmelsen i stk. 2 fastslår, at
udenrigsministeren bekendtgør afgrænsningen af den
tilstødende zone.
Til § 3
Stk. 1 opregner Danmarks rettigheder i
den tilstødende zone, som gengivet i FN€™s
Havretskonvention, art. 33.
Stk. 2 præciserer, at etableringen
af den tilstødende zone ikke ændrer på
kontrollen med arkæologiske og historiske genstande fundet i
havet, selv om disse genstande ifølge Havretskonventionens
artikel 303 kunne være omfattet af kontrollen i den
tilstødende zone. Grunden er, at der allerede er etableret
en "arkæologisk" zone på 24 sømil fra
basislinjerne, som omfatter disse genstande, jf. § 14 i
Lov nr.9 af 3. januar 1992 om Naturbeskyttelse samt § 28
i lov nr. 473 af 7. juni 2001 om museer, der fastslår statens
ejendomsret til fortidsminder.
Til § 4
Lovens ikrafttrædelse er fastsat til 1.
juli 2005.
Til § 5
Bestemmelsen er en sædvanlig
ikrafttrædelsesbestemmelse for Færøerne og
Grønlands vedkommende. Bestemmelsen sikrer, at loven ved
kongelig anordning senere efter forelæggelse for det
færøske og det grønlandske hjemmestyre kan
sættes i kraft for disse dele af Riget samtidig eller hver
for sig. Bestemmelsen giver tillige adgang til sådanne
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.