L 144 (som fremsat): Forslag til lov om midlertidig
binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og
ændring af forskellige kommunaløkonomiske love.
(Binding af overskudslikviditet i kommunerne indtil 2007,
indførelse af midlertidige begrænsninger i den
kommunale og amtskommunale skatteudskrivning for 2006 og
midtvejsregulering af den kommunale udligning af
beskatningsgrundlag for 2005).
Fremsat den 6. april 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om midlertidig binding af kommunernes
og
amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af
forskellige kommunaløkonomiske love
(Binding af overskudslikviditet i kommunerne
indtil 2007, indførelse af midlertidige begrænsninger
i den kommunale og amtskommunale skatteudskrivning for 2006 og
midtvejsregulering af den kommunale udligning af
beskatningsgrundlag for 2005)
§ 1. Hver
kommune og amtskommune deponerer i perioden 1. juli 2005 til 1.
januar 2007 et beløb, der svarer til 60 procent af den del
af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen af
regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af kommunens
eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og
-anlægsudgifter for budgetåret 2005.
Stk. 2. Kommuner, der for 2005 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden 1. juli 2005 til 1. januar 2007 deponere
et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 5.
Stk. 3. Kommunen eller amtskommunen
skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb,
kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 2 skal
deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller
deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren opgør de beløb, den enkelte
kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes
beregning og deponering.
Stk. 5. Såfremt en kommune for
2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne
under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2
frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler
efter stk. 2.
Stk. 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2.
§ 2. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 3. I lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 719 af 13. august
2003, foretages følgende ændringer:
1. I § 10, indsættes
som stk. 11:
»For tilskudsåret 2006 nedsættes
tilskuddet efter stk. 2 med 150 mio. kr.
2. I § 19, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.:
»For tilskudsåret 2006 forhøjes
tilskudsrammen med 150 mio. kr.«
3. Efter § 33
a indsættes:
Ȥ 33 b.
For de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat har anvendt sit eget
skøn over udskrivningsgrundlaget for budgetåret 2005,
foretages der i 2005 en foreløbig efterregulering af
udligningen af beskatningsgrundlag for tilskudsåret 2005.
Stk. 2. Efterreguleringen efter
stk. 1 opgøres som forskellen mellem de
foreløbigt opgjorte udligningsbeløb for 2005 efter
§§ 2-4 og 18 og en fornyet beregning af disse
udligningsbeløb, hvor det skønnede indbyggertal pr.
1. januar 2005 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr.
1. januar 2005. Efterreguleringen afregnes med kommunerne med en
tredjedel i hver af månederne oktober, november og december
2005.
§ 33 c.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at der for de
kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7
i lov om kommunal indkomstskat anvender sit eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for budgetåret 2006, foretages en
foreløbig efterregulering af udligningen af
beskatningsgrundlag i 2006 for tilskudsåret 2006.
Stk. 2. Efterreguleringen efter
stk. 1 opgøres som forskellen mellem de
foreløbigt opgjorte udligningsbeløb for 2006 efter
§§ 2-4 og 18 og en fornyet beregning af disse
udligningsbeløb, hvor det skønnede indbyggertal pr.
1. januar 2006 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr.
1. januar 2006. Efterreguleringen afregnes med kommunerne med en
tredjedel i hver af månederne oktober, november og december
2006.«
§ 4. I lov om
kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24.
marts 2003, som ændret ved § 6 i lov nr. 1386 af
20. december 2004 og lov nr. 1430 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 6
indsættes:
Ȥ 6 a.
For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes
udskrivningsprocent til det samme som for 2005 uanset bestemmelsen
i § 6.«
2. Efter § 7
indsættes:
Ȥ 7 a.
For budgetåret 2006 kan kommunalbestyrelsens eget skøn
over kommunens udskrivningsgrundlag, jf. § 7,
stk. 1, højst udgøre et af indenrigs- og
sundhedsministeren fastsat beløb.
Stk. 2. Det højeste
beløb for den enkelte kommunes budgetterede
udskrivningsgrundlag for 2006, jf. stk. 1, beregnes som en
procentvis fremskrivning af kommunens faktisk opgjorte
udskrivningsgrundlag for 2003, opgjort på grundlag af de
oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2005.
Stk. 3. For de kommuner, hvor
væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive
aktieindkomster i perioden 2000 til 2003 har været lavere end
landsgennemsnittet, anvendes den fremskrivningsprocent for
udskrivningsgrundlaget, der fastsættes i henhold til
§ 7, stk. 2.
Stk. 4. For de kommuner, hvor
væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive
aktieindkomster i perioden 2000 til 2003 har været
højere end landsgennemsnittet, anvendes den
fremskrivningsprocent for udskrivningsgrundlaget, der
fastsættes i henhold til § 7, stk. 2,
forhøjet med et tillæg. Tillægget opgøres
som det antal procentpoint, som væksten i kommunens
udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden
2000 til 2003 overstiger landsgennemsnittet med.«
§ 5. I lov om
beskatning til kommunerne af faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 783 af 1. september 2003, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1433 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. Efter § 2
indsættes:
Ȥ 3. For
budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes
grundskyldspromille til det samme som for 2005 uanset bestemmelsen
i § 2, stk. 1.«
2. Efter § 23
C, indsættes:
Ȥ 24.
For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes og
amtskommunes promiller for dækningsafgift til det samme som
for 2005 uanset bestemmelserne i §§ 23 og 23
A.«
§ 6. I lov om
amtskommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 272 af
14. april 2003, foretages følgende ændringer:
1.§ 9 affattes
således:
Ȥ 9. For
budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes
udskrivningsprocent til det samme som for 2005.«
2. Efter § 10
indsættes:
Ȥ 10 a.
For budgetåret 2006 skal det enkelte amtsråd anvende
det af indenrigs- og sundhedsministeren udmeldte skøn over
udskrivningsgrundlag og skøn over ejendomsværdiskat
uanset bestemmelsen i § 10, jf. § 7,
stk. 1, i lov om kommunal indkomstskat.«
§ 7. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
hovedindhold
Formålet med lovforslaget er dels at
begrænse udgiftsvæksten i kommunerne i 2005 og dels at
understøtte en hensigtsmæssig økonomisk
adfærd i kommuner og amtskommuner i perioden op til
kommunalreformen.
En del af lovforslaget er en
udmøntning af den opfølgende aftale om kommunernes
økonomi for 2005, som regeringen og KL indgik den 23.
februar 2005. Baggrunden for denne aftale er, at kommunernes
budgetterede udgifter for 2005 overskrider det udgiftsniveau, der
lå til grund for økonomiaftalen fra juni 2004 mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2005.
Aftalen indebærer:
€ at der gennemføres en
midtvejsregulering af udligningen af beskatningsgrundlaget for
kommunerne for 2005 i 2005 på baggrund af de faktisk opgjorte
folketal pr. 1. januar 2005,
€ at der for 2006 lægges en
begrænsning på væksten i det selvbudgetterede
udskrivningsgrundlag for hver enkelt kommune i forhold til den
statsgaranterede vækst for 2003 til 2006. Forskellen i
vækst for perioden må således højst svare
til forskellen mellem væksten i udskrivningsgrundlaget for
den pågældende kommune og væksten på
landsplan opgjort over den seneste kendte treårsperiode,
2000-2003. Forskellen i væksten opgøres uden
aktieindkomster. Parterne vil for så vidt angår 2007
senere drøfte en konkret model for begrænsningen af
kommunernes muligheder for budgettering af skattegrundlaget,
€ at der indføres en
likviditetsbinding fra 2005 til 1. januar 2007, hvor kommunerne
deponerer 60 procent af den del af ultimo 2004-likviditeten, der
overstiger 2,9 procent af de budgetterede bruttodrifts- og
anlægsudgifter i 2005,
€ at der indføres en
likviditetsbinding overfor kommuner, hvis forsyningsvirksomheder
under ét i 2005 budgetterer med at oparbejde et overskud.
Likviditetsbindingen svarer til forsyningsvirksomhedernes
budgetterede overskud i 2005,
€ at der indføres en
modregningsordning i 2006 over for kommuner, der i 2005 øger
en allerede oparbejdet gæld til forsyningsvirksomhederne
og/eller nedbringer et tilgodehavende hos
forsyningsvirksomhederne.
Dette lovforslag udmønter de fire
første punkter, mens det femte punkt om mellemværendet
mellem kommunen og forsyningsvirksomhederne vil blive
udmøntet gennem administrativt fastsatte regler.
Med henblik på at skabe sikkerhed og
stabilitet om den kommunale og amtskommunale skatteudskrivning i
perioden op til kommunalreformen, gennemføres der for 2006
nogle begrænsninger i skatteudskrivningen. For kommunernes
vedkommende indebærer lovforslaget, at udskrivningsprocenten
og promillerne for grundskyld og dækningsafgift for 2006
fastfryses i forhold til 2005. Som ovenfor nævnt
gennemføres der endvidere €" som led i
udmøntning af aftalen med KL €" en begrænsning af
væksten i det selvbudgetterede udskrivningsgrundlag for
kommunerne. Der indføres endvidere en hjemmel til, at der i
2006 kan gennemføres en midtvejsregulering af udligningen
for de selvbudgetterende kommuner på samme måde som
aftalt for 2005.
Med henblik på at afhjælpe
likviditetsproblemer i nogle kommuner som følge af
fastfrysningen af de kommunale skatter, forhøjes midlerne
til særtilskud til vanskeligt stillede kommuner. Ved
fordelingen af særtilskud vil der kunne tages hensyn til
presset på skatteudskrivningen som følge af det
midlertidige loft over de kommunale skatter.
For amtskommunerne indebærer
lovforslaget deponering af overskudslikviditet efter de samme
regler, som foreslås for kommunerne. Lovforslaget
indebærer endvidere, at de amtskommunale
udskrivningsprocenter for 2006 skal være uændrede i
forhold til 2005, og at amterne pålægges at basere
budgettet for 2006 på det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag. Når budgettet baseres på det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag, skal der ikke
efterfølgende foretages efterreguleringer af afregningen af
skat og den tilhørende afregning af tilskuds- og
udligningsbeløb. Disse efterreguleringer skulle ellers efter
de gældende regler have været foretaget i 2009, hvor de
nuværende amtskommuner vil være nedlagt.
2. Gældende regler
2.1. Kommunernes likviditet
En kommunes og amtskommunes likviditet
opgøres ud fra registreringerne på konto 9.01-9.11 i
den kommunale kontoplan. Kommunalbestyrelsen henholdsvis
amtsrådet kan som udgangspunkt disponere over likviditeten.
Der er dog fastsat regler om, at kommunen henholdsvis amtskommunen
i visse tilfælde skal deponere nærmere angivne
beløb, f.eks. i forbindelse med indgåelse af leje- og
leasingaftaler. Disse regler er fastsat i Indenrigs- og
Sundhedsministeriets bekendtgørelse om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier m.v.
2.2. Efterregulering af udligning af
beskatningsgrundlag
Kommuner og amtskommuner, der for et
budgetår har valgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget,
får i budgetåret udbetalt et foreløbigt
skattebeløb beregnet på grundlag af det
selvbudgetterede udskrivningsgrundlag og hertil knyttede tilskuds-
og udligningsbeløb, beregnet på kommunens skøn
over udskrivningsgrundlag og folketal. Når det endelige
udskrivningsgrundlag og folketal for budgetåret er opgjort,
foretages der en efterregulering af det udbetalte
skattebeløb og de hertil knyttede tilskuds- og
udligningsbeløb. Opgørelsen af efterreguleringen
foretages i året to år efter budgetåret og
efterreguleringen afregnes med kommunerne i året tre år
efter budgetåret.
2.3. Fastsættelse af de
kommunale og amtskommunale udskrivningsprocenter
Udskrivningsprocenten for det kommende
år fastsættes hvert år som led i vedtagelsen af
det kommunale budget for det pågældende år. For
kommunerne findes bestemmelsen herom i § 6 i lov om
kommunal indkomstskat. Det fremgår heraf, at
udskrivningsprocenten skal fastsættes som forholdet mellem
på den ene side de beløb, der skal udskrives som
kommunal indkomstskat, og på den anden side det kommunale
udskrivningsgrundlag. Udskrivningsprocenten fastsættes
således beregningsmæssigt som en konsekvens af de
øvrige udgifts- og indtægtsposter i budgettet og det
udskrivningsgrundlag, som kommunalbestyrelsen fastsætter.
For amtskommunerne gælder tilsvarende
bestemmelser, jf. § 9 i lov om amtskommunal
indkomstskat.
2.4. Særtilskud til vanskeligt
stillede kommuner
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et
årligt tilskud til særligt vanskeligt stillede
kommuner. Tilskudspuljen udgør for 2005 180 mio. kr. En
mindre del af puljen anvendes til kommuner med øer, til
kommuner med udgifter til tysk mindretal samt til kommuner, der
gennemfører forsøgsprojekter i landdistrikterne. Den
resterende del af puljen fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren efter ansøgning. Denne del af puljen
fordeles ikke efter faste kriterier, men efter en mere individuel
vurdering af den enkelte kommunes situation. Der vil således
indgå et vist element af skøn i denne vurdering.
2.5 Kommunernes og amtskommunernes
budgettering af udskrivningsgrundlag
I henhold til § 7 i lov om kommunal
indkomstskat kan kommuner og amtskommuner ved deres
budgetlægning vælge at lægge et statsgaranteret
udskrivningsgrundlag til grund for budgettet eller at budgettere
med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget
(selvbudgettering).
Når en kommune eller en amtskommune
vælger at budgettere med det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag, vil kommunen henholdsvis amtskommunen modtage
tilskuds- og udligningsbeløb beregnet på dette
grundlag. Statsgarantien indebærer, at den faktiske
opgørelse af udskrivningsgrundlag mv. ikke vil give
anledning til efterregulering af de udbetalte skattebeløb
eller af de hertil knyttede tilskuds- og
udligningsbeløb.
Når en kommune eller en amtskommune
vælger selvbudgettering, vil den i budgetåret få
udbetalt foreløbige skattebeløb beregnet på
grundlag af det selvbudgetterede udskrivningsgrundlag og hertil
knyttede tilskuds- og udligningsbeløb, beregnet på
grundlag af kommunens eget skøn over udskrivningsgrundlag og
folketal. Når det faktiske udskrivningsgrundlag og folketal
er blevet opgjort, foretages der en efterregulering af
skattebeløb og tilskuds- og udligningsbeløb på
grundlag af det endeligt opgjorte udskrivningsgrundlag og folketal.
Efterreguleringsbeløbene afregnes med kommunen i året
tre år efter budgetåret.
2.6. Grundskyld og
dækningsafgift
I forbindelse med de årlige
budgetvedtagelser fastsætter hver enkelt kommune
grundskyldspromillen og eventuelle promiller for
dækningsafgift for det kommende år.
Grundskyldspromillen fastsættes mellem 6 og 24.
Kommunerne kan udskrive dækningsafgift
på den såkaldte forskelsværdi (forskellen mellem
ejendomsværdien og grundværdien) af private
forretningsejendomme med op til 10 promille. Endvidere kan kommunen
udskrive dækningsafgift på både grundværdi
og forskelsværdi af offentlige ejendomme inden for nogle
nærmere fastsatte grænser. Kommunalbestyrelsen
vælger selv, hvorvidt den vil udskrive dækningsafgift,
og en række kommuner har valgt ikke at udskrive
dækningsafgift af forretningsejendomme.
Den amtskommunale grundskyldspromille er
fastsat ved lov og udgør 10 promille €" dog lavere for
landbrugsjord.
Amtskommunerne kan endvidere som kommunerne
vælge at udskrive dækningsafgift på både
grundværdi og forskelsværdi af offentlige ejendomme
inden for nogle nærmere fastsatte grænser.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Midlertidig binding af
overskudslikviditet i kommunerne
Lovforslaget indebærer, at der
foretages binding af en del af den kommunale henholdsvis
amtskommunale likviditet i 2005 og 2006 med henblik på at
begrænse væksten i de kommunale og amtskommunale
udgifter i disse år. Baggrunden er dels, at kommunerne for
2005 har budgetteret med en højere vækst i udgifterne
end aftalt, og dels et skærpet behov for styring af den
kommunale og amtskommunale økonomi i perioden op til
kommunalreformen.
Likviditetsbindingen indebærer, at 60
procent af den del af en kommunes henholdsvis amtskommunes
likviditet, der overstiger 2,9 procent af kommunens henholdsvis
amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og -anlægsudgifter
€" svarende til 1½ uges udgifter €" skal deponeres
fra 1. juli 2005 og frem til 1. januar 2007. Herefter frigives de
deponerede midler igen, således at midlerne indgår som
en del af de aktiver, der skal fordeles i forbindelse med
kommunalreformens ikrafttræden. Alle kommuner og amtskommuner
kan således som udgangspunkt beholde en vis
minimumslikviditet svarende til 1½ uges udgifter uden krav
om deponering. Af likviditeten herudover kan kommunen og
amtskommunen fortsat disponere over 40 procent, mens de resterende
60 procent skal deponeres. For de kommuner, der for 2005 har
budgetteret med overskud for forsyningsvirksomhederne, bliver der
tale om yderligere deponering, idet et beløb svarene til
dette overskud skal deponeres.
Med henblik på en forholdsvis enkel
opgørelse af likviditeten er ordningen baseret på
likviditeten ved udgangen af regnskabsåret 2004. Denne
likviditetsopgørelse er en del af kommunernes og
amtskommunernes regnskabsaflæggelse for 2004 og er dermed
omfattet af de krav om revision, der gælder for de kommunale
og amtskommunale regnskaber.
Lovforslaget indebærer, at indenrigs-
og sundhedsministeren i særlige tilfælde kan dispensere
fra kravet om deponering. Der kan være tale om konkrete
tilfælde, hvor en høj likviditet ved udgangen af 2004
afspejler, at kommunen eller amtskommunen gennem en
årrække har sparet op til et større
anlægsarbejde, som eventuelt allerede er iværksat
på nuværende tidspunkt eller som planlægges
iværksat i perioden. Der kan også være
særlige tilfælde, hvor kommunen eller amtskommunen
ligger inde med forholdsvis store likvide beholdninger ved udgangen
af regnskabsåret, men hvor der allerede er disponeret over
midlerne.
Hvis en kommunes eller amtskommunes
likviditetsbeholdning ultimo 2004 er påvirket af
indtægter fra salg af energivirksomheder, vil der ligeledes
kunne dispenseres fra deponeringskravet. Dispensationen vil
indebære, at kommunen eller amtskommunen vil kunne få
frigivet deponerede beløb svarende til den reduktion af
statstilskuddet, der foretages efter bestemmelserne i
§ 10, stk. 6 og 7, og § 17, stk. 6 og
7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner. De deponerede beløb vil kunne frigives i takt
med, at reduktionen af statstilskuddet foretages.
Endvidere indebærer lovforslaget, at
der indføres en likviditetsbinding over for kommuner, hvis
forsyningsvirksomheder under ét i 2005 budgetterer med at
oparbejde et overskud. Likviditetsbindingen forudsættes at
svare til forsyningsvirksomhedernes budgetterede overskud i 2005.
Den deponerede likviditet vil blive frigivet i 2006, i det omfang
forsyningsvirksomhedernes overskud i 2005 modsvares af et
tilsvarende underskud i 2006.
Baggrunden for denne likviditetsbinding er at
undgå, at kommuner, der i 2005 budgetterer med et overskud
på forsyningsvirksomhederne, kan anvende dette til at
finansiere dele af den skattefinansierede virksomhed.
3.2. Foreløbig efterregulering
i 2005 af udligning af beskatningsgrundlag for kommunerne for
2005
Efter de gældende regler foretages der
i 2008 efterregulering af tilskuds- og udligningsbeløb for
de kommuner, der har selvbudgetteret for 2005. Grundlaget for
efterreguleringen er det faktisk opgjorte udskrivningsgrundlag m.v.
for kommunen for 2005 og det faktisk opgjorte folketal pr. 1.
januar 2005.
Det faktiske udskrivningsgrundlag for 2005
opgøres af Told- og Skattestyrelsen på grundlag af de
oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2007. Folketallet i
kommunerne pr. 1. januar 2005 opgøres af Danmarks Statistik
og foreligger på nuværende tidspunkt. Det
bemærkes, at de nærmere bestemmelser om
afgrænsning af dette folketal findes i § 5 i
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 696 af
28. juni 2004 om opgørelse og afregning af tilskud og
tilsvar i henhold til lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og amtskommuner.
Forslaget indebærer, at der i 2005
foretages en foreløbig efterregulering på grundlag af
de faktisk opgjorte folketal pr. 1. januar 2005. Baggrunden er, at
der for nogle kommuner er en vis afvigelse mellem det skøn
over folketallet, som kommunen har lagt til grund for budgettet, og
det faktisk opgjorte folketal.
Den foreløbige efterregulering i 2005
erstatter ikke den endelige efterregulering, som afregnes i 2008.
Den foreløbige efterregulering indebærer alene en
tidsmæssig forskydning, således at en del af
efterreguleringen afregnes i 2005, mens den resterende del afregnes
i 2008. Men samlet set bliver der tale om den samme afregning som
efter de gældende regler.
Det foreslås endvidere, at der
indføres en hjemmel til, at der for 2006 kan foretages en
tilsvarende midtvejsregulering af udligningen. Hjemlen vil blive
udnyttet, hvis opgørelsen af det faktiske folketal i
kommunerne pr. 1. januar 2006 viser sig at afvige væsentligt
fra det folketal, som de selvbudgetterende kommuner har lagt til
grund for budgettet for 2006.
3.3. Fastfrysning af de kommunale og
amtskommunale udskrivningsprocenter for 2006
Lovforslaget indebærer en fastfrysning
af de kommunale skatter for budgetåret 2006. Efter
regeringens opfattelse er det mest hensigtsmæssigt, at der er
ro om den kommunale økonomi i perioden op til
kommunalreformen. En fastfrysning af den kommunale
skatteudskrivning medvirker til at understøtte stabiliteten,
således at der ikke vil være enkelte kommuner, der
foretager uhensigtsmæssige forhøjelser af
serviceniveauet finansieret gennem en forhøjelse af skatten
i 2006.
Fastfrysningen af de kommunale skatter
omfatter udskrivningsprocenten for indkomstskat og promillerne for
grundskyld og dækningsafgift.
Efter de gældende regler i
§ 6 i lov om kommunal indkomstskat fastsættes
udskrivningsprocenten beregningsmæssigt som forholdet mellem
på den ene side de beløb, der skal udskrives som
kommunal indkomstskat, og på den anden side det kommunale
udskrivningsgrundlag.
Fastfrysningen af udskrivningsprocenten for
2006 indebærer, at disse regler ikke vil kunne anvendes.
Balancen i budgettet for 2006 må tilvejebringes på
anden måde end ved ændring af udskrivningsprocenten,
f.eks. gennem besparelser på drifts- og
anlægsudgifterne eller gennem forbrug eller forøgelse
af de likvide beholdninger.
For amtskommunerne indebærer
lovforslaget tilsvarende, at udskrivningsprocenterne for 2006
fastfryses på samme niveau som i 2005. Dette bidrager til at
sikre stabiliteten i den amtskommunale økonomi i perioden op
til kommunalreformen. For amtskommunerne gælder det samme
forhold som nævnt ovenfor for kommunerne, dvs. at der ikke
kan skaffes balance på budgettet gennem en regulering af
udskrivningsprocenten, men at balancen må tilvejebringes ad
anden vej.
3.4. Forhøjelse af
særtilskuddet til vanskeligt stillede kommuner
Med henblik på at afhjælpe
likviditetsproblemer i nogle kommuner som følge af loftet
over de kommunale skatter, forhøjes midlerne til
særtilskud til vanskeligt stillede kommuner med 150 mio. kr.
i 2006. Forhøjelsen er et-årig og finansieres over det
kommunale bloktilskud.
Ved fordelingen af særtilskud vil der
kunne tages hensyn til presset på skatteudskrivningen som
følge af det midlertidige loft over de kommunale skatter.
Der kan være flere typer af kommuner, der kan få
problemer som følge af loftet over skatterne i 2006. Der kan
være tale om kommuner, der geografisk ligger i et
område præget af tilbagegang, dvs. med faldende
indbyggertal, stigende social belastning, skæv
alderssammensætning og faldende eller stagnerende
skattegrundlag. Der kan også være tale om kommuner med
mere vedvarende problemer, som kan være præget af store
udgifter til overførsler, lavt skattegrundlag og et
ugunstigt forhold mellem skat og service.
Men der kan også være tale om
kommuner, der er vanskeligt stillede i den forstand, at de som
følge af loftet over skatteudskrivningen kommer under et
særligt økonomisk pres.
3.5. Begrænsninger i
kommunernes budgettering af vækst i udskrivningsgrundlaget
for 2006 og statsgaranteret udskrivningsgrundlag for amtskommunerne
i 2006
Selvbudgettering indebærer som
tidligere nævnt, at kommunerne kan vælge at lægge
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget til grund for
budgettet. Når de vælger selvbudgettering, vil de i
budgetåret få udbetalt skat, tilskud og udligning
på dette grundlag. I året tre år efter
budgetåret vil disse afregninger blive efterreguleret.
Hvis en kommune skønner
udskrivningsgrundlaget for højt, vil den således i
budgetåret få for meget udbetalt, men vil til
gengæld i året tre år efter budgetåret
skulle betale det for meget udbetalte tilbage.
Indførelse af det midlertidige loft
over de kommunale skatter i 2006 og gennemførelsen af
kommunalreformen fra 2007 vil eventuelt kunne få nogle
kommuner til ved budgetlægningen for 2006 at overvurdere
udskrivningsgrundlaget og dermed skaffe sig noget ekstra likviditet
i 2006. For de kommuner, der indgår i en
kommunesammenlægning, vil efterreguleringen i 2009 skulle
afholdes af den sammenlagte kommune.
Den foreslåede begrænsning i
kommunernes mulighed for at budgettere med vækst i
udskrivningsgrundlaget for 2006 betyder, at det ikke vil være
muligt for kommunerne i større omfang at skaffe sig ekstra
likviditet gennem en urealistisk høj budgettering af
udskrivningsgrundlaget.
Den foreslåede ordning indebærer,
at de kommuner, der historisk har haft en højere vækst
end landsgennemsnittet, også for 2006 kan budgettere med en
tilsvarende højere vækst. De kommuner, der historisk
har haft en vækst svarende til landsgennemsnittet eller
lavere, vil for 2006 højst kunne budgettere med en
vækst svarende til landsgennemsnittet.
Der vil fortsat gælde de samme regler
for efterregulering, det vil sige at der for de kommuner, der
vælger at selvbudgettere for 2006, vil blive foretaget
efterregulering i 2009 på grundlag af det faktiske
udskrivningsgrundlag for 2006. For perioden som helhed betyder
begrænsningen således ikke noget. Den har alene
betydning for, hvor meget der vil blive udbetalt til kommunen i
2006.
For amtskommunerne foreslås der
indført obligatorisk statsgaranti for budget 2006. Når
budgettet baseres på det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag, skal der ikke efterfølgende foretages
efterreguleringer af afregningen af skat og den tilhørende
afregning af tilskuds- og udligningsbeløb. Disse
efterreguleringer skulle ellers efter de gældende regler have
været foretaget i 2009, hvor de nuværende amtskommuner
vil være nedlagt.
3.6. Fastfrysning af promillerne for
grundskyld og dækningsafgift
Lovforslaget indebærer, at de kommunale
og amtskommunale skattesatser for budgetåret 2006 fastfryses,
jf. afsnit 3.3. ovenfor.
Loftet indebærer, at en kommune eller
en amtskommune ikke for 2006 kan ændre udskrivningsprocenten
for indkomstskat eller promillerne for grundskyld og
dækningsafgift.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget indebærer nogle
tidsmæssige forskydninger af den enkelte kommunes henholdsvis
amtskommunes muligheder for at disponere over sin
overskudslikviditet og i udbetalingen af skat og udligning til den
enkelte kommune.
Bindingen af den kommunale og amtskommunale
overskudslikviditet indebærer, at den enkelte kommune og
amtskommune i perioden 1. juli 2005 til 1. januar 2007 ikke kan
disponere over sin overskudslikviditet. Den 1. januar 2007 frigives
den deponerede likviditet igen. Kommunerne har således
hverken tab eller gevinst som følge af deponeringen. Den
deponerede overskudslikviditet vil indgå som en del af de
aktiver, der skal fordeles i forbindelse med kommunalreformens
ikrafttræden.
På grundlag af oplysninger fra Danmarks
Statistik om kommunernes og amtskommunernes likvide beholdninger
ved udgangen af 4. kvartal 2004 skønnes det, at 182 kommuner
og 8 amtskommuner skal deponere. Den samlede deponering
skønnes på dette foreløbige grundlag at
udgøre ca. 6,1 mia. kr. for kommunerne og ca. 1,6 mia. kr.
for amtskommunerne. De endelige regnskabstal kan dog afvige fra
opgørelsen ultimo 4. kvartal. Hertil kommer for kommunernes
vedkommende deponering af det budgetterede overskud fra
forsyningsvirksomhederne for 2005, som udgør ca. 0,3 mia.
kr.
Midtvejsreguleringen af den kommunale
udligning af beskatningsgrundlag for 2005 i 2005 indebærer,
at en del af den regulering, der efter de gældende regler
skulle have været afregnet i 2008, allerede afregnes i 2005.
Den resterende del af reguleringen vil stadig blive afregnet i
2008. For perioden set under ét har den fremrykkede
regulering således ingen betydning.
Midtvejsregulering vil indebære en
kommunal tilbagebetaling i 2005 på ca. 126,7 mio. kr.
Begrænsningen af væksten i det
selvbudgetterede kommunale udskrivningsgrundlag for 2006
indebærer ligeledes alene en tidsmæssig forskydning for
den enkelte kommune. Kommunerne vil fortsat have mulighed for
selvbudgettering. Den foreslåede begrænsning
sætter grænser for, hvor meget der vil kunne udbetales
forskudsvis i 2006, men efterreguleringen i 2009 vil fortsat blive
foretaget på grundlag af det faktiske udskrivningsgrundlag
mv. for 2006.
Fastfrysningen af de kommunale
udskrivningsprocenter og promillerne for grundskyld og
dækningsafgift sikrer stabilitet omkring den kommunale
beskatning for 2006. Skattestoppet ville dog under alle
omstændigheder indebære, at skatten for den kommunale
sektor set under ét skulle holdes i ro. Men der har hidtil
under skattestoppet været mulighed for, at nogle kommuner har
kunnet sætte skatten op, hvis andre tilsvarende satte skatten
ned. Denne mulighed suspenderes midlertidigt med henblik på
stabilitet i perioden op til kommunalreformen.
Den midlertidige forhøjelse for 2006
af puljen til særtilskud til vanskeligt stillede kommuner
finansieret af det kommunale bloktilskud indebærer en vis
omfordeling mellem kommunerne.
For amtskommunerne indebærer
lovforslaget, at de amtskommunale udskrivningsprocenter for 2006
fastfryses på 2005-niveauet, og at der indføres
obligatorisk statsgaranti for 2006.
Fastfrysningen af udskrivningsprocenterne for
2006 vurderes ikke at have økonomisk betydning, da
amtskommunerne under ét som følge af skattestoppet
alligevel skulle holde skatten i ro.
Indførelse af obligatorisk
statsgaranti for 2006 betyder, at den enkelte amtskommune ikke
får mulighed for at selvbudgettere med et
udskrivningsgrundlag, der er højere end statsgarantien. Det
kan dog ikke vurderes, hvor mange amtskommuner der i forbindelse
med den kommende budgetlægning for 2006 ville have valgt at
selvbudgettere, og hvor meget højere de i givet fald ville
have budgetteret udskrivningsgrundlaget.
Lovforslaget skønnes at medføre
en mindre, administrativ merbelastning i Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
5. Miljømæssige og
erhvervsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos
KL, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg
Kommuner.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og
amtskommuner | Lovforslaget medfører visse
tidsmæssige forskydninger i afregningen af skat, tilskud og
udligning til kommunerne med henblik på en mere
hensigtsmæssig styring af den kommunale økonomi op til
kommunalreformen. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Lovforslaget medfører en mindre
administrativ merbelastning af Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
af kommunerne. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, indebærer, at den enkelte kommune
og amtskommune pålægges at deponere 60 procent af den
del af kommunens henholdsvis amtskommunernes likviditet ved
udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af
kommunens henholdsvis amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og
-anlægsudgifter for 2005.
For de kommuner og amtskommuner, hvor
likviditeten ved udgangen af 2004 ikke overstiger denne
grænse, bliver der således ikke krav om deponering.
En kommunes og amtskommunes likvide
beholdninger kan variere meget fra dag til dag. Med henblik
på at basere den foreslåede bestemmelse på et
konsolideret grundlag foreslås det at basere bestemmelsen
på den likviditetsopgørelse, der foretages ultimo 2004
som led i aflæggelsen af det kommunale og amtskommunale
regnskab for 2004. Denne likviditetsopgørelse er omfattet af
de krav om revision, der gælder for det kommunale og
amtskommunale regnskab.
Det beløb, som en kommune henholdsvis
amtskommune skal deponere, skal senest den 1. juli 2005
indsættes på en særskilt konto i et
pengeinstitut, eller kommunen henholdsvis amtskommunen kan
vælge at deponere obligationer med en kursværdi
svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i
KommuneKredit. Deponering på en særskilt konto i et
pengeinstitut indebærer, at det deponerede beløb skal
forefindes på kontoen i hele deponeringsperioden, dvs. fra 1.
juli 2005 til 1. januar 2007. Deponering af obligationer
indebærer, at kommunen henholdsvis amtskommunen ikke må
afhænde de deponerede obligationer i deponeringsperioden.
Renterne af de deponerede beløb eller
de deponerede obligationer kan kommunen henholdsvis amtskommunen
løbende disponere over.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtager
oplysninger om de kommunale og amtskommunale regnskaber for 2004
fra Danmarks Statistik medio eller ultimo maj 2005. Når disse
oplysninger er modtaget, kan ministeriet opgøre de
beløb, den enkelte kommune og amtskommune skal deponere.
Ministeriet vil snarest herefter udmelde de beløb, som den
enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at den enkelte kommune og amtskommune
selv vil kunne beregne sit eget deponeringsbeløb på et
tidligere tidspunkt.
På grundlag af oplysninger fra Danmarks
Statistik om kommunernes og amtskommunernes likvide beholdninger
ved udgangen af 4. kvartal 2004 skønnes det, at 182 kommuner
og 8 amtskommuner skal deponere. Den samlede deponering
skønnes på dette foreløbige grundlag at
udgøre ca. 6,1 mia. kr. for kommunerne og ca. 1,6 mia. kr.
for amtskommunerne. De endelige regnskabstal kan dog afvige fra
opgørelsen ultimo 4. kvartal. Hertil kommer for kommunernes
vedkommende deponering af det budgetterede overskud fra
forsyningsvirksomhederne for 2005, som udgør ca. 0,3 mia.
kr.
Lovforslaget indebærer, at indenrigs-
og sundhedsministeren i særlige tilfælde kan dispensere
fra kravet om deponering. Der kan være tale om konkrete
tilfælde, hvor en høj likviditet ved udgangen af 2004
afspejler, at kommunen henholdsvis amtskommunen gennem en
årrække har sparet op til et større
anlægsarbejde, som er iværksat på nuværende
tidspunkt eller som planlægges iværksat i perioden. Der
kan også være særlige tilfælde, hvor
kommunen eller amtskommunen ligger inde med forholdsvis store
likvide beholdninger ved udgangen af regnskabsåret, men hvor
der allerede er disponeret over midlerne.
Hvis en kommunes eller amtskommunes
likviditetsbeholdning ultimo 2004 er påvirket af
indtægter fra salg af energivirksomheder, vil der ligeledes
kunne dispenseres fra deponeringskravet. Dispensationen vil
indebære, at kommunen eller amtskommunen vil kunne få
frigivet deponerede beløb svarende til den reduktion af
statstilskuddet, der foretages efter bestemmelserne i
§ 10, stk. 6 og 7, og § 17, stk. 6 og
7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner. De deponerede beløb vil kunne frigives i takt
med, at reduktionen af statstilskuddet foretages.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 2, indebærer, at kommuner, hvis
forsyningsvirksomheder under ét i 2005 budgetterer med at
oparbejde et overskud, skal deponere et tilsvarende beløb.
Deponeringen i henhold til stk. 2 skal ses som et tillæg
til deponeringen efter stk. 1. Dette indebærer, at den
disponible likviditet for en kommune i visse tilfælde kan
bringes ned under 2,9 procent af kommunens budgetterede
bruttodrifts- og anlægsudgifter for 2005.
Det deponerede beløb i henhold til
§ 1, stk. 2, skal i lighed med den generelle
likviditetsbinding i henhold til § 1, stk. 1, ske
senest den 1. juli 2005.
Indenrigs- og sundhedsministeren opgør
ud fra budget 2005 de beløb, den enkelte kommune skal
deponere. Deponeringsbeløbet opgøres som overskuddet
for alle kommunens forsyningsområder under ét. Det vil
sige, at en kommune kan nedbringe et tilgodehavende/øge
gælden til én forsyningsvirksomhed, mod at den mindst
tilsvarende forøger tilgodehavendet/reducerer gælden
hos en anden forsyningsvirksomhed, uden at det får betydning
for deponeringens omfang.
Overskuddet opgøres som de samlede
nettoindtægter i budget 2005 på følgende
funktioner i »Budget- og regnskabssystem for kommuner og
amtskommuner«:
€ 1.01 Gasforsyning
€ 1.03 Varmeforsyning
€ 1.04 Vandforsyning
€ 1.40-1.44 Spildevandsanlæg
€ 1.50-1.55 Renovation mv.
Renovation mv. medtages kun i det omfang
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at hele eller dele
af området skal gebyrfinansieres og administreres efter
hvile-i-sig-selv-princippet.
På grundlag af oplysninger fra Danmarks
Statistik om kommunernes budget 2005 skønnes det, at 105
kommuner skal deponere, og at den samlede deponering vil
udgøre ca. 287 mio. kr. Ved denne opgørelse
forudsættes det, at renovationsområdet i de angivne
kommuner gebyrfinansieres.
Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter de nærmere regler for frigivelsen af de
deponerede midler efter stk. 2. Reglerne forventes udformet
således, at såfremt det budgetterede overskud i 2005
modsvares af et tilsvarende underskud i budget 2006, vil det fulde
deponeringsbeløb kunne frigives i løbet af 2006, og
det fulde beløb vil være frigivet ved udgangen af
2006.
Lovforslaget indebærer, at indenrigs-
og sundhedsministeren ligesom vedrørende den generelle
likviditetsbinding kan dispensere fra kravet om deponering i
særlige tilfælde. Der kan f.eks. være tale om
tilfælde, hvor kommuner kan få problemer med at
overholde kassekreditreglen i henhold til
lånebekendtgørelsen som følge af
deponeringskravet.
Kravet om deponering, såfremt en
kommune for 2005 har budgetteret med et overskud for
forsyningsvirkningsvirksomhederne under ét, jf.
§ 1, stk. 2, følges i henhold til den
opfølgende aftale mellem regeringen og KL af 23. februar
2005 om kommunernes økonomi for 2005 op af en
modregningsordning i 2006. Modregningsordningen udarbejdes
administrativt, idet indenrigs- og sundhedsministeren i henhold til
§ 58, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse kan
fastsætte regler om mellemværender mellem kommuner og
kommunale forsyningsvirksomheder. Bemyndigelsesbestemmelsen er i
dag udmøntet gennem Indenrigs- og Sundhedsministeriets
bekendtgørelse nr. 1176 af 15. december 2000 om kommunernes
mellemværender med de kommunale
forsyningsforsyningsvirksomheder
Modregningsordningen i 2006 vil
indebære, at kommuner, der øger en allerede oparbejdet
gæld til forsyningsvirksomhederne og/eller nedbringer et
tilgodehavende hos forsyningsvirksomhederne i løbet af
2005, skal forøge deres tilgodehavende eller reducere
gælden tilsvarende i 2006, således at
tilgodehavendet/gælden ultimo 2006 mindst/højst svarer
til status ultimo 2004.
Kommuner vil som alternativ til
forøgelse af tilgodehavendet i 2006 kunne foretage en
likviditetsbinding i 2006 svarende til forskellen mellem
tilgodehavender ultimo 2006 og ultimo 2004. Dette skyldes, at det
ikke i alle tilfælde er hensigtsmæssigt at stille krav
om, at kommuners tilgodehavende skal øges, da det i henhold
til hvile-i-sig-selv-princippet, som forsyningsvirksomhederne er
underlagt, er et krav, at et oparbejdet tilgodehavende ligesom en
oparbejdet gæld skal afvikles over en årrække. I
denne situation kan deponerede midler i henhold til § 1,
stk. 5, ikke frigives.
Såfremt en kommune i 2005 har
budgetteret med en forøgelse af gælden til
forsyningsvirksomhederne skal den i henhold til § 1,
stk. 2, deponere et beløb svarende til
gældsforøgelsen. Kommunen skal som følge af den
foreslåede modregningsordning i 2006 nedbringe gælden,
så gælden ultimo 2006 højst svarer til status
ultimo 2004. Kommunen kan i denne situation ikke vælge i 2006
fortsat at deponere et beløb svarende til
gældsforøgelsen i 2005.
Gælden til/tilgodehavendet hos de
kommunale forsyningsvirksomheder, som danner grundlag for, hvorvidt
der skal foretages en modregning i 2006, opgøres i regnskab
2005 som summen af ændringer for kommunens
mellemværender med alle forsyningsområder på
funktionerne 9.30, 9.31, 9.33 og 9.34 samt funktion 9.35,
gruppering 01, i »Budget- og regnskabssystem for kommuner og
amtskommuner«.
§ 2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven skal
træde i kraft tilstrækkeligt tidligt til, at de
beløb, den enkelte kommune eller amtskommune skal deponere
fra 1. juli 2005, kan udmeldes fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet inden denne dato.
Herudover skal det bemærkes, at
bestemmelsen i § 3, nr. 3, om en foreløbig
efterregulering af den kommunale udligning af beskatningsgrundlag
for 2005 i 2005 skal udmeldes sammen med de øvrige tilskuds-
og udligningsbeløb senest den 1. juli 2005.
De øvrige ændringer har
betydning for kommunernes og amtskommunernes budgetter for 2006 og
må derfor foreligge i så god tid, at de kan indgå
i den kommunale og amtskommunale budgetlægning for 2006.
§ 3
Til nr. 1 og 2
Den foreslåede bestemmelse
indebærer en midlertidig forhøjelse af tilskudspuljen
til tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner med 150
mio. kr. i 2006. Forhøjelsen er et-årig og finansieres
over det kommunale bloktilskud.
Formålet med forhøjelsen er, at
der ved fordelingen af særtilskud vil der kunne tages hensyn
til presset på skatteudskrivningen som følge af det
midlertidige loft over de kommunale skatter. Der kan være
flere typer af kommuner, der kan få problemer som
følge af loftet over skatterne i 2006. Der kan være
tale om kommuner, der geografisk ligger i et område
præget af tilbagegang, dvs. med faldende indbyggertal,
stigende social belastning, skæv alderssammensætning og
faldende eller stagnerende skattegrundlag. Der kan også
være tale om kommuner med mere vedvarende problemer, som kan
være præget af store udgifter til overførsler,
lavt skattegrundlag og et ugunstigt forhold mellem skat og
service.
Men der kan også være tale om
kommuner, der er vanskeligt stillede i den forstand, at de som
følge af loftet over skatteudskrivningen kommer under et
særligt økonomisk pres.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse i
§ 33 b, indebærer, at der for de kommuner, der har
selvbudgetteret for 2005, foretages en foreløbig
efterregulering af udligningen af beskatningsgrundlag på
grundlag af de faktisk opgjorte folketal pr. 1. januar 2005. Det
bemærkes, at de nærmere bestemmelser om
afgrænsning af dette folketal findes i § 5 i
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 696 af
28. juni 2004 om opgørelse og afregning af tilskud og
tilsvar i henhold til lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og amtskommuner.
Den foreløbige efterregulering
udmeldes til kommunerne senest den 1. juli 2005 sammen med
Indenrigs- og Sundhedsministeriet s samlede udmelding af tilskuds-
og udligningsbeløb til kommunerne og afregnes med kommunerne
i de sidste tre måneder af 2005.
Baggrunden er, at der for nogle kommuner er
en vis afvigelse mellem det skøn over folketallet, som
kommunen har lagt til grund for budgettet, og det faktisk opgjorte
folketal.
Den foreløbige efterregulering i 2005
erstatter ikke den endelige efterregulering, som afregnes i 2008.
Den foreløbige efterregulering indebærer alene en
tidsmæssig forskydning, således at en del af
efterreguleringen fremrykkes til 2005, mens den resterende del
afregnes i 2008. Men samlet set bliver der tale om den samme
afregning som efter de gældende regler.
Den foreløbige efterregulering
vedrører den kommunale udligning af beskatningsgrundlag,
hvor der foretages en udligning af forskelle i beskatningsgrundlag
pr. indbygger, således at kommuner med et beskatningsgrundlag
pr. indbygger over landsgennemsnittet betaler til kommuner med et
beskatningsgrundlag pr. indbygger under landsgennemsnittet. For de
kommuner, der selvbudgetterer, indgår kommunens eget
skøn over indbyggertallet i den foreløbige beregning
af udligningen, som afregnes i budgetåret. Ved
efterreguleringen i året tre år efter budgetåret
vil beregningen blive foretaget på grundlag af det faktiske
indbyggertal pr. 1. januar i budgetåret.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer som nævnt, at der for budgetåret 2005
allerede i 2005 foretages en foreløbig efterregulering
på baggrund af de opgjorte folketal for 2005.
Den endelige efterregulering vil dog
først kunne opgøres, når beskatningsgrundlaget
for 2005 er opgjort, dvs. i maj 2007. Den endelige efterregulering
for 2005 vil således efter de almindelige regler blive
udmeldt til kommunerne den 1. juli 2007 og afregnet i 2008.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 33 c, indebærer, at der indføres en
hjemmel til, at der kan foretages en tilsvarende midtvejsregulering
af udligningen for 2006. Hjemlen vil blive udnyttet, hvis
opgørelsen af det faktiske folketal i kommunerne pr. 1.
januar 2006 viser sig at afvige væsentligt fra det folketal,
som de selvbudgetterende kommuner har lagt til grund for budgettet
for 2006. En eventuel midtvejsregulering i 2006 vil blive udmeldt
1. juli 2006.
§ 4
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at de kommunale udskrivningsprocenter for
budgetåret 2006 fastfryses på samme niveau som for
2005.
Efter de gældende regler i
§ 6 i lov om kommunal indkomstskat fastsættes
udskrivningsprocenten beregningsmæssigt som forholdet mellem
på den ene side de beløb, der skal udskrives som
kommunal indkomstskat, og på den anden side det kommunale
udskrivningsgrundlag.
Fastfrysningen af udskrivningsprocenterne for
2006 indebærer, at disse regler ikke vil kunne anvendes.
Balancen i budgettet for 2006 må tilvejebringes på
anden måde end ved ændring af udskrivningsprocenten,
f.eks. gennem besparelser på drifts- og
anlægsudgifterne eller gennem forbrug eller forøgelse
af de likvide beholdninger.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 7 a, indføres der en begrænsning i
kommunernes mulighed for at budgettere med vækst i
udskrivningsgrundlaget for 2006. Det betyder, at det ikke vil
være muligt for kommunerne i større omfang at skaffe
sig ekstra likviditet gennem en urealistisk høj budgettering
af udskrivningsgrundlaget.
For kommuner i områder, der i de senere
år har haft en høj vækst, vil der dog fortsat
være mulighed at vælge selvbudgettering med en
vækst, der er højere end landsgennemsnittet. Det
gælder for kommuner, som i den senest kendte
treårsperiode, dvs. 2000-2003, har haft en vækst i
udskrivningsgrundlaget, der er højere end
landsgennemsnittet.
For disse kommuner bliver der for 2006
mulighed for at budgettere med en vækst i
udskrivningsgrundlaget, der opgøres som væksten i det
statsgaranterende udskrivningsgrundlag for 2003-2006 med et
tillæg. Tillægget opgøres som det antal
procentpoint, som væksten i kommunens udskrivningsgrundlag
opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000-2003 overstiger
landsgennemsnittet med.
Udskrivningsgrundlaget opgøres i denne
forbindelse uden aktieindkomster, da aktieindkomsterne i den
enkelte kommune kan være noget svingende fra år til
år og ikke vurderes at være et reelt udtryk for den
underliggende vækst i indkomsterne.
For de kommuner, der i perioden 2000-2003 har
haft en vækst i udskrivningsgrundlaget, der var lavere end
landsgennemsnittet, bliver der for 2006 mulighed for at
selvbudgettere udskrivningsgrundlaget med en vækst fra
2003-2006, der svarer til væksten i det statsgaranterende
udskrivningsgrundlag for 2003-2006.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
udskrivningsgrundlaget for de selvbudgetterende kommuner
opgøres efter de sædvanlige regler som summen af
udskrivningsgrundlaget for de selvangivne og lignede
indkomster.
§ 5
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at den kommunale grundskyldspromille for
budgetåret 2006 fastfryses på samme niveau som for
2005.
Den enkelte kommunalbestyrelse
fastsætter efter de gældende regler
grundskyldspromillen i forbindelse med vedtagelsen af budgettet.
Grundskyldspromillen kan fastsættes i intervallet 6-24.
Lovforslaget indebærer som nævnt, at der i forbindelse
med budgetvedtagelsen for 2006 ikke kan vedtages ændringer af
grundskyldspromillen i forhold til 2005.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at promillerne for dækningsafgift for
budgetåret 2006 fastfryses på samme niveau som for
2005.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet
fastsætter eventuelle promiller for dækningsafgift i
forbindelse med budgetvedtagelsen inden for nogle nærmere
fastsatte grænser. Lovforslaget indebærer, at der i
forbindelse med budgetvedtagelsen for 2006 ikke kan vedtages
ændringer af dækningsafgiftspromillerne i forhold til
2005. Hvis en kommune eller et amtsråd ikke udskrev
dækningsafgift i 2005 følger det heraf, at den heller
ikke kan vælge af gøre det i 2006.
§ 6
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at de amtskommunale udskrivningsprocenter for 2006
fastfryses på samme niveau som for 2005. Det indebærer,
at en amtskommune ikke for 2006 kan ændre
udskrivningsprocenten for indkomstskat i forhold til niveauet for
2005.
Efter de gældende regler i
§ 9 i lov om amtskommunal indkomstskat fastsættes
udskrivningsprocenten beregningsmæssigt som forholdet mellem
på den ene side de beløb, der skal udskrives som
amtskommunal indkomstskat, og på den anden side det
amtskommunale udskrivningsgrundlag.
Fastfrysningen af udskrivningsprocenten for
2006 indebærer, at disse regler ikke vil kunne anvendes.
Balancen i budgettet for 2006 må tilvejebringes på
anden måde end ved ændring af udskrivningsprocenten,
f.eks. gennem besparelser på drifts- og
anlægsudgifterne eller gennem forbrug eller forøgelse
af likvide beholdninger.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i
§ 10 a, indebærer, at amtskommunerne
pålægges at budgettere med det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2006.
Det betyder, at amtskommunerne ikke for 2006
får mulighed for at vælge mellem selvbudgettering og
statsgaranti. Når budgettet baseres på det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag, skal der ikke
efterfølgende foretages efterreguleringer af afregningen af
skat og den tilhørende afregning af tilskuds- og
udligningsbeløb. Hvis amtskommunerne kunne selvbudgettere
for 2006, skulle de selvbudgetterede beløb for 2006
efterreguleres i 2009, hvor de nuværende amtskommuner vil
være nedlagt. På den baggrund vurderes det mest
hensigtsmæssigt, at der indføres obligatorisk
statsgaranti for amtskommunerne for 2006.
§ 7
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1. Hver
kommune og amtskommune deponerer i perioden 1. juli 2005 til 1.
januar 2007 et beløb, der svarer til 60 procent af den del
af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen af
regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af kommunens
eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og
-anlægsudgifter for budgetåret 2005. |
| | Stk. 2. Kommuner, der for 2005 har
budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under
ét, skal i perioden 1. juli 2005 til 1. januar 2007 deponere
et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 5. |
| | Stk. 3. Kommunen eller amtskommunen
skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb,
kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 2 skal
deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller
deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. |
| | Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren opgør de beløb, den enkelte
kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes
beregning og deponering. |
| | Stk. 5. Såfremt en kommune for
2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne
under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2
frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler
efter stk. 2. |
| | Stk. 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2. |
| | |
| | § 2. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. |
| | |
| | § 3. I lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 719 af 13. august
2003, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I § 10, indsættes
som stk. 11: |
| | »For tilskudsåret 2006 nedsættes
tilskuddet efter stk. 2 med 150 mio. kr. |
| | |
§ 19. - - - | | 2. I § 19, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.: |
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren yder et årligt tilskud til særlig
vanskeligt stillede kommuner. Tilskudsrammen udgør 100 mio.
kr. og reguleres fra og med 2004 én gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. | | »For tilskudsåret 2006 forhøjes
tilskudsrammen med 150 mio. kr.« |
| | |
| | 3. Efter § 33
a indsættes: |
| | Ȥ 33 b.
For de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat har anvendt sit eget
skøn over udskrivningsgrundlaget for budgetåret 2005,
foretages der i 2005 en foreløbig efterregulering af
udligningen af beskatningsgrundlag for tilskudsåret 2005. |
| | Stk. 2. Efterreguleringen efter
stk. 1 opgøres som forskellen mellem de
foreløbigt opgjorte udligningsbeløb for 2005 efter
§§ 2-4 og 18 og en fornyet beregning af disse
udligningsbeløb, hvor det skønnede indbyggertal pr.
1. januar 2005 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr.
1. januar 2005. Efterreguleringen afregnes med kommunerne med en
tredjedel i hver af månederne oktober, november og december
2005. |
| | |
| | § 33 c.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan bestemme, at der for de
kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7
i lov om kommunal indkomstskat anvender sit eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for budgetåret 2006, foretages en
foreløbig efterregulering af udligningen af
beskatningsgrundlag i 2006 for tilskudsåret 2006. |
| | Stk. 2. Efterreguleringen efter
stk. 1 opgøres som forskellen mellem de
foreløbigt opgjorte udligningsbeløb for 2006 efter
§§ 2-4 og 18 og en fornyet beregning af disse
udligningsbeløb, hvor det skønnede indbyggertal pr.
1. januar 2006 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr.
1. januar 2006. Efterreguleringen afregnes med kommunerne med en
tredjedel i hver af månederne oktober, november og december
2006.« |
| | |
| | § 4. I lov om
kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24.
marts 2003, som ændret ved § 6 i lov nr. 1386 af
20. december 2004 og lov nr. 1430 af 22. december 2004, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 6
indsættes: |
| | Ȥ 6 a.
For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes
udskrivningsprocent til det samme som for 2005 uanset bestemmelsen
i § 6.« |
| | |
| | 2. Efter § 7
indsættes: |
| | Ȥ 7 a.
For budgetåret 2006 kan kommunalbestyrelsens eget skøn
over kommunens udskrivningsgrundlag, jf. § 7,
stk. 1, højst udgøre et af indenrigs- og
sundhedsministeren fastsat beløb. |
| | Stk. 2. Det højeste
beløb for den enkelte kommunes budgetterede
udskrivningsgrundlag for 2006, jf. stk. 1, beregnes som en
procentvis fremskrivning af kommunens faktisk opgjorte
udskrivningsgrundlag for 2003, opgjort på grundlag af de
oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2005. |
| | Stk. 3. For de kommuner, hvor
væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive
aktieindkomster i perioden 2000 til 2003 har været lavere end
landsgennemsnittet, anvendes den fremskrivningsprocent for
udskrivningsgrundlaget, der fastsættes i henhold til
§ 7, stk. 2. |
| | Stk. 4. For de kommuner, hvor
væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive
aktieindkomster i perioden 2000 til 2003 har været
højere end landsgennemsnittet, anvendes den
fremskrivningsprocent for udskrivningsgrundlaget, der
fastsættes i henhold til § 7, stk. 2,
forhøjet med et tillæg. Tillægget opgøres
som det antal procentpoint, som væksten i kommunens
udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden
2000 til 2003 overstiger landsgennemsnittet med.« |
| | |
| | § 5. I lov om
beskatning til kommunerne af faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 783 af 1. september 2003, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1433 af 22. december 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 2
indsættes: |
| | Ȥ 3. For
budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes
grundskyldspromille til det samme som for 2005 uanset bestemmelsen
i § 2, stk. 1.« |
| | |
| | 2. Efter § 23
C, indsættes: |
| | Ȥ 24.
For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes og
amtskommunes promiller for dækningsafgift til det samme som
for 2005 uanset bestemmelserne i §§ 23 og 23
A.« |
| | |
| | § 6. I lov om
amtskommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 272 af
14. april 2003, foretages følgende ændringer: |
| | 1.§ 9 affattes
således: |
§ 9.
Amtskommunal indkomstskat svares med en udskrivningsprocent, der
fastsættes af amtsrådet for det pågældende
kalenderår, og som skal angive forholdet mellem på den
ene side de beløb, der skal udskrives som amtskommunal
indkomstskat, og på den anden side den forventede sum af de
skattepligtige indkomster reduceret med de beløb, hvoraf de
i § 8, 2. pkt., nævnte nedsættelser skal
beregnes. Fremkommer der ved beregningen af udskrivningsprocenten
flere decimaler, forhøjes den første med 1, og de
øvrige bortkastes. | | »§ 9. For
budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes
udskrivningsprocent til det samme som for 2005.« |
| | |
| | 2. Efter § 10
indsættes: |
| | Ȥ 10 a.
For budgetåret 2006 skal det enkelte amtsråd anvende
det af indenrigs- og sundhedsministeren udmeldte skøn over
udskrivningsgrundlag og skøn over ejendomsværdiskat
uanset bestemmelsen i § 10, jf. § 7,
stk. 1, i lov om kommunal indkomstskat.« |
| | |
| | § 7. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland. |