L 143 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om havne. (Skibsrelaterede hjælpetjenester).
Fremsat den 6. april 2005 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om havne
(Skibsrelaterede hjælpetjenester)
§ 1
I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne,
som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages
følgende ændringer:
1. Overalt i loven
ændres »Trafikministeren« til: »Transport-
og energiministeren«, »trafikministeren« til:
»transport- og energiministeren«,
»Trafikministeriets« til »Transport- og
Energiministeriets« og »Trafikministeriet« til
»Transport- og Energiministeriet«.
2. I § 9, stk. 6,
indsættes efter »havnerelateret
operatørvirksomhed«: »og skibsrelaterede
hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering og
trosseføring,«.
3. I § 9 indsættes
efter stk. 6 som nyt stykke:
» Stk. 7. Tilladelse til at
forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter
stk. 6 indføres som en forsøgsordning og kan kun
meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 3 millioner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt. Skibsrelaterede
hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt
selskab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige
havnedrift i et selvstændigt selskab. Selskabet kan ejes og
drives sammen med private aktører, og selskabet kan
udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester. Tilladelse kan meddeles med en
gyldighedsperiode på op til 5 år. Tilladelsen
bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden
følgende år.«
Stk. 7 €" 11 bliver herefter stk. 8
€" 12.
4. I § 10, stk. 3,
indsættes efter »operatørvirksomhed«:
», jf. dog stk. 4«.
5. I § 10 indsættes
som stk. 4 og 5:
» Stk. 4. Hvis forholdene i
særlige tilfælde tilsiger det, kan transport- og
energiministeren efter ansøgning tillade, at havnen ud over
de opgaver, som er nævnt i stk. 3, kan forestå
skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering
og trosseføring, enten selv eller i samarbejde med private
virksomheder.
Stk. 5. Tilladelse til at
forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter
stk. 4 indføres som en forsøgsordning og kan kun
meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 3 millioner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt. Skibsrelaterede
hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt
selskab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige
havnedrift i et selvstændigt selskab. Selskabet kan ejes og
drives sammen med private aktører, og selskabet kan
udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester. Tilladelse kan meddeles med en
gyldighedsperiode på op til 5 år. Tilladelsen
bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden
følgende år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Efter lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne
afhænger de opgaver, en havn må udføre, af
havnens organisationsform.
Efter havnelovens § 6 kan en havn
bl.a. organiseres som en kommunal selvstyrehavn eller et helt eller
delvist kommunalt ejet aktieselskab. Kommunale selvstyrehavne og
kommunalt ejede aktieselskabshavne kan ikke udføre
skibsrelaterede hjælpetjenester.
Da visse havne før lovens vedtagelse i
en årrække havde udført opgaver, der lå
udover disse bestemmelser, blev det i lovens § 20,
stk. 1, fastsat, at de tilladelser, som transport- og
energiministeren efter de hidtil gældende regler havde
meddelt havne til at udføre stevedorevirksomhed (losning og
ladning), skulle forblive i kraft. Ligeledes blev det i lovens
§ 20, stk. 2, fastsat, at de havne, der hidtil havde
udført skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder
lodsning, bugsering og trosseføring, fortsat kunne
udføre disse tjenester.
Andre kommunale selvstyrehavne og kommunalt
ejede aktieselskabshavne har fremhævet, at der er tale om
urimelige konkurrenceforhold, og at der bør være en
mulighed også for andre havne af denne kategori til at
opnå tilladelse til at udføre skibsrelaterede
hjælpetjenester.
Det bemærkes, at private havne ikke er
underlagt sådanne begrænsninger for deres
virksomhed.
Formålet med lovforslaget er at
iværksætte en forsøgsordning, hvorefter
transport- og energiministeren i særlige tilfælde kan
give en kommunal selvstyrehavn eller en helt eller delvist
kommunalt ejet aktieselskabshavn tilladelse til at udføre
skibsrelaterede hjælpetjenester, enten selv eller i
samarbejde med private virksomheder.
Forsøgsordningen indebærer, at
kun havne med en godsomsætning på over 3 millioner tons
gods om året i gennemsnit over de seneste 3 år vil
kunne komme i betragtning.
En tilladelse til forsøg kan gives,
når havnen kan dokumentere, at havnens behov for
skibsrelaterede hjælpetjenester ikke er opfyldt i privat
regi. I dokumentationen kan indgå forhold som, at det ikke er
muligt at få private operatører til at betjene havnen,
eller at der er et reelt problem med den eksisterede
servicestruktur, som havnen selv kan forbedre eller være med
til at forbedre i samarbejde med private virksomheder.
Et vilkår for havnens deltagelse i et
skattepligtigt selskab vil være, at det skattepligtige
selskab ikke må give underskud i 3 på hinanden
følgende år.
Transport- og energiministeren vil kunne
tillade, at operatøren kan drive forskellige former for
skibsrelaterede hjælpetjenester i samme selskab for at kunne
udnytte stordriftsfordele.
Forsøgsordningen vil blive evalueret,
når der foreligger tilstrækkeligt materiale og
erfaringer.
Det bemærkes, at
spørgsmålet om lodsning har været behandlet i
det af forsvarsministeren nedsatte lodslovudvalg. Lodslovudvalget
har bl.a. undersøgt muligheden for liberalisering af
lodsvæsenet og udarbejdet forslag til ny lodslov.
Lodslovudvalget har den 20. december 2004 afgivet betænkning
om lodsning i danske farvande.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger, at det bliver forelagt et
virksomhedspanel.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Kommissionen har fremsat direktivforslag
KOM(2004) 654 om adgang til markedet for havnetjenester, som vil
kunne indeholde yderlige behov for ændringer til havneloven,
hvis forslaget vedtages.
6. Høring
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer: Danske Havne,
Danske Havnevirksomheder, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Rederiforening og Farvandsvæsenet.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Kommissionen har fremsat direktivforslag
KOM(2004) 654 om adgang til markedet for havnetjenester, som vil
kunne indeholde yderligere behov for ændringer til
havneloven, hvis forslaget vedtages. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af kongelig
resolution af 25. februar 2005, hvor trafik- og energiministeren
udnævnes til transport- og energiminister.
Til nr. 2 og 3
Hvis en kommunal selvstyrehavn i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 3 millioner tons gods, kan havnen ansøge transport-
og energiministeren om tilladelse til at udføre
skibsrelaterede hjælpetjenester enten selv eller i samarbejde
med private virksomheder.
En tilladelse vil kunne opnås,
når havnen over for Transport- og Energiministeriet kan
påvise, at havnens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt i privat regi. I
dokumentationen kan indgå forhold som, at det ikke er muligt
at få private operatører til at betjene havnen, eller
at der er et reelt problem med den eksisterede servicestruktur, som
havnen selv kan forbedre eller være med til at forbedre i
samarbejde med private virksomheder.
Tilladelser til at udføre
skibsrelaterede hjælpetjenester gives af transport- og
energiministeren på åbne og ikke-diskriminerende
vilkår.
I bestemmelsen er fastsat, at en tilladelse
vil blive givet for perioder af op til 5 år, således at
forsøgsordningen kan evalueres efter en passende
periode.
Skibsrelaterede hjælpetjenester skal
udøves i et skattepligtigt selskab, og aktiviteterne skal
udskilles fra den øvrige havnedrift i et selvstændigt
selskab af hensyn til gennemsigtigheden af ordningen. Tilladelsen
bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden
følgende år. Et sådant selskab kan ejes og
drives sammen med private aktører, og selskabet kan
udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester.
Aktiviteterne skal udføres i
overensstemmelse med andre bestemmelser som f.eks. vilkår for
udførelse af tjenester på lodsområdet, som det
fremgår af den til enhver tid gældende lodslov.
Ordningen vil blive evalueret, når der
foreligger tilstrækkeligt materiale og erfaringer.
Til nr. 4 og 5
Bestemmelsen gælder for havne, der er
organiseret som helt eller delvist kommunalt ejede aktieselskaber,
og svarer til bestemmelsen i nr. 2, hvortil der henvises.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2005.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | 1. Overalt i loven
ændres »Trafikministeren« til: »Transport-
og energiministeren«, »trafikministeren« til:
»transport- og energiministeren«,
»Trafikministeriets« til »Transport- og
Energiministeriets« og »Trafikministeriet« til
»Transport- og Energiministeriet«. |
| | |
Kapitel 4 | | |
Organisationsformer m.v. | | |
§ 9. Stk. 6. Såfremt forholdene i
særlige tilfælde tilsiger det, kan trafikministeren
efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen tillade, at havnen
ud over de opgaver, som er nævnt i stk. 5, kan forestå
havnerelateret operatørvirksomhed enten selv eller i
samarbejde med private virksomheder. | | 2. I § 9
stk. 6 erstattes »trafikministeren« med
»transport- og energiministeren«. Efter »havnerelateret
operatørvirksomhed« indsættes »og
skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering
og trosseføring,« |
| | 3. I
§ 9 indsættes efter stk. 6 som nyt
stykke: |
| | » Stk. 7. Tilladelse til at
forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter
stk. 6 indføres som en forsøgsordning og kan kun
meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 3 millioner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt. Tilladelse kan meddeles med
en gyldighedsperiode på op til 5 år. Skibsrelaterede
hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt
selskab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige
havnedrift i et selvstændigt selskab. Tilladelsen bortfalder,
hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden
følgende år. Et sådant selskab kan ejes og
drives sammen med private aktører, og selskabet kan
udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester.« |
Stk. 7. Havnen drives således,
at dens indtægter mindst dækker udgifterne. Inden for
de af kommunalbestyrelsen fastsatte økonomiske rammer og i
forbindelse hermed trufne vedtagelser disponerer havnebestyrelsen
selvstændigt over anlægs- og driftsmidler alene til
formål, der særlig tjener havnens interesser. | | Stk. 7 €" 11 bliver herefter stk. 8
€" 12. |
Stk. 8. Havnens midler skal være
regnskabsmæssigt adskilt fra kommunens, jf. dog stk. 11,
2. pkt. Havnen skal udarbejde resultatopgørelse og balance
efter reglerne i årsregnskabsloven. Regnskabsaflæggelse
i øvrigt skal foregå efter principperne i
årsregnskabsloven. Revision af havnens regnskaber foretages
af en af kommunalbestyrelsen valgt revisor. | | |
Stk. 9. Trafikministeren
fastsætter regler om vederlag og udgiftsgodtgørelse
til havnebestyrelsens formand og øvrige medlemmer samt
disses stedfortrædere. Udgiften hertil afholdes af
havnekassen. | | |
Stk. 10. En kommunal selvstyrehavn kan
efter kommunalbestyrelsens beslutning overgå til en kommunal
havn, når havnen ikke længere er i en
konkurrencesituation. En havn anses ikke længere for at
være i konkurrence, når den har en årlig
godsomsætning på under 0,5 mio. t eller har landinger
af fisk til en årlig landingsværdi på under 100
mio. kr. og har en godsomsætning på under 0,3 mio.
tons. Herudover anses en havn ikke for at være i konkurrence,
når den kun betjener et mindre antal virksomheder i havnens
nærområde og disses godsomsætning ikke kan
flyttes til andre havne. | | |
Stk. 11. En kommunal selvstyrehavn skal
overgå til at være en kommunal havn, når den i 3
på hinanden følgende år samlet har haft et
negativt driftsresultat efter renter, men før afskrivninger.
Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde med
trafikministerens godkendelse beslutte i stedet at tilføre
havnen ny kapital. | | |
| | |
§ 10. | | |
Stk. 3. En havn organiseret som en
helt eller delvist kommunalt ejet aktieselskab kan ud over at drive
havnevirksomhed som en kommunal selvstyrehavn, jf. § 9,
stk. 5, alene udføre havnerelateret
operatørvirksomhed. | | 4. I § 10,
stk. 3 , indsættes efter
»operatørvirksomhed« til: », jf. dog
stk. 4«. |
| | 5. I
§ 10 indsættes som stk. 4 og
5 |
| | » Stk. 4. Hvis forholdene i
særlige tilfælde tilsiger det, kan transport- og
energiministeren efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen
tillade, at havnen ud over de opgaver, som er nævnt i
stk. 3, kan forestå skibsrelaterede
hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering og
trosseføring, enten selv eller i samarbejde med private
virksomheder. |
| | Stk. 5. Tilladelse til at
forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter
stk. 4 indføres som en forsøgsordning og kan kun
meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at havnen i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 3 millioner tons gods, og at dens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt. Tilladelse kan meddeles med
en gyldighedsperiode på op til 5 år. Skibsrelaterede
hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt
selskab. Tilladelsen bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3
på hinanden følgende år. Et sådant selskab
kan ejes og drives sammen med private aktører, og selskabet
kan udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2005. |