Skriftlig fremsættelse (6. april
2005)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
havne (Skibsrelaterede hjælpetjenester).
(Lovforslag nr. L 143).
Formålet med lovforslaget er at
iværksætte en forsøgsordning, hvorefter en
kommunal selvstyrehavn eller en helt eller delvist kommunalt ejet
aktieselskabshavn i særlige tilfælde kan få
tilladelse til at udføre skibsrelaterede
hjælpetjenester, enten selv eller i samarbejde med private
virksomheder.
En tilladelse skal gives af transport- og
energiministeren.
Efter lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne
afhænger de opgaver, en havn må udføre, af
havnens organisationsform. En havn kan bl.a. organiseres som en
kommunal selvstyrehavn eller et helt eller delvis kommunalt ejet
aktieselskab. Disse kan normalt ikke udføre skibsrelaterede
hjælpetjenester.
Da visse havne før havnelovens
vedtagelse i en årrække havde udført opgaver,
der lå udover bestemmelserne i loven, blev det fastsat, at de
tilladelser til at udføre stevedorevirksomhed, som
transport- og energiministeren efter de hidtil gældende
regler havde meddelt visse havne, skulle forblive i kraft.
Ligeledes blev det fastsat, at de havne, der hidtil havde
udført skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder
lodsning, bugsering og trosseføring, fortsat kunne
udføre disse tjenester.
Andre kommunale selvstyrehavne og kommunalt
ejede aktieselskabshavne har nu fremhævet, at der er tale om
urimelige konkurrenceforhold, og at der bør være en
mulighed også for andre havne af disse kategorier til at
opnå tilladelse til at udføre skibsrelaterede
hjælpetjenester.
Den nu foreslåede forsøgsordning
indebærer, at havne med en godsomsætning på over
3 millioner tons gods om året i gennemsnit over de seneste 3
år vil kunne komme i betragtning.
En tilladelse til forsøg kan gives,
når havnen kan dokumentere, at havnens behov for
skibsrelaterede hjælpetjenester ikke er opfyldt i privat
regi. I dokumentationen kan indgå forhold som, at det ikke er
muligt at få private operatører til at betjene havnen,
eller at der er et reelt problem med den eksisterende
servicestruktur, som havnen selv kan forbedre eller være med
til at forbedre i samarbejde med private virksomheder.
Skibsrelaterede hjælpetjenester skal
udøves i et skattepligtigt selskab, og aktiviteterne skal
udskilles fra den øvrige havnedrift i et selvstændigt
selskab. Et vilkår for havnens deltagelse i et skattepligtigt
selskab vil være, at det skattepligtige selskab ikke må
give underskud i 3 på hinanden følgende år.
Transport- og energiministeren vil kunne tillade, at
operatøren kan drive forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester i samme selskab for at kunne udnytte
stordriftsfordele.
Forsøgsordningen vil blive evalueret,
når der foreligger tilstrækkeligt materiale og
erfaringer.