Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 2. juni 2005
Forslag
til
Lov om ændring af lov om havne
(Skibsrelaterede hjælpetjenester)
§ 1
I lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne,
som ændret ved lov nr. 1221 af 27. december 2003, foretages
følgende ændringer:
1. Overalt i loven
ændres »Trafikministeren« til: »Transport-
og energiministeren«, »trafikministeren« til:
»transport- og energiministeren«,
»Trafikministeriets« til »Transport- og
Energiministeriets« og »Trafikministeriet« til
»Transport- og Energiministeriet«.
2. I § 9, stk. 6,
indsættes efter »havnerelateret
operatørvirksomhed«: »og skibsrelaterede
hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering og
trosseføring,«.
3. I § 9 indsættes
efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7. Tilladelse til at
forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter
stk. 6 indføres som en forsøgsordning og kan kun
meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 1,5 mio. t gods, og at dens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt. Skibsrelaterede
hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt
selskab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige
havnedrift i et selvstændigt selskab. Selskabet kan ejes og
drives sammen med private aktører, og selskabet kan
udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester. Tilladelse kan meddeles med en
gyldighedsperiode på op til 5 år. Tilladelsen
bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden
følgende år.«
Stk. 7-12 bliver herefter stk. 8-13.
4. I § 9, stk. 9, der bliver
stk. 10, ændres »stk. 12« til: »stk.
13«.
5. I § 10, stk. 3,
indsættes efter »operatørvirksomhed«:
», jf. dog stk. 4«.
6. I § 10 indsættes
som stk. 4 og 5:
»Stk. 4. Hvis forholdene i
særlige tilfælde tilsiger det, kan transport- og
energiministeren efter ansøgning tillade, at havnen ud over
de opgaver, som er nævnt i stk. 3, kan forestå
skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder lodsning, bugsering
og trosseføring, enten selv eller i samarbejde med private
virksomheder.
Stk. 5. Tilladelse til at
forestå skibsrelaterede hjælpetjenester efter
stk. 4 indføres som en forsøgsordning og kan kun
meddeles, hvis havnen kan dokumentere, at den i de seneste 3
år har haft en årlig godsomsætning på
mindst 1,5 mio. t gods, og at dens behov for skibsrelaterede
hjælpetjenester ikke er opfyldt. Skibsrelaterede
hjælpetjenester skal udøves i et skattepligtigt
selskab, og aktiviteterne skal udskilles fra den øvrige
havnedrift i et selvstændigt selskab. Selskabet kan ejes og
drives sammen med private aktører, og selskabet kan
udføre forskellige former for skibsrelaterede
hjælpetjenester. Tilladelse kan meddeles med en
gyldighedsperiode på op til 5 år. Tilladelsen
bortfalder, hvis selskabet giver underskud i 3 på hinanden
følgende år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2005.