Skriftlig fremsættelse (31. marts
2005)
Videnskabsministeren (Helge
Sander):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer.
(Lovforslag nr. L 141).
Baggrunden for lovforslaget er
implementeringen af dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003 om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer.
Formålet med loven er at fastsætte
rammer for kommerciel og ikke-kommerciel videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer. Formålet er især at
nyttiggøre offentlige data til udarbejdelse af kommercielle
indholdstjenester og at fremme investeringer og innovation i
informationsindustrien. Digitalt indhold spiller en stor rolle i
denne udvikling, og offentlige data betragtes som et
betydningsfuldt kildemateriale til udvikling af nye produkter og
tjenester med digitalt indhold til internettet og 3G, herunder som
indholdsressource til de mobile tjenester, som er under
udvikling.
Den offentlige sektor indsamler, producerer,
reproducerer og formidler et bredt spektrum af information med
henblik på at varetage sine offentlige opgaver. Det
gælder eksempelvis information om sociale forhold,
økonomi, geografi, vejrforhold, turisme, erhvervsforhold,
patentrettigheder og uddannelse.
Når data allerede er udarbejdet i
forbindelse med offentlige myndigheders løsning af egne
opgaver, vil der være en samfundsøkonomisk gevinst ved
at udnytte dem så meget som muligt og derfor stille dem til
rådighed for andre. Lovforslaget skal sikre rammerne for
videreanvendelse, således at der er lige vilkår for
borgere og virksomheder, der ønsker at udnytte potentialet
heri.
Det foreliggende lovforslag ændrer ikke
ved de aktindsigtsordninger, der er fastlagt i offentligheds- og
forvaltningsloven. Den kommercielle videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer, typisk i form af data i
offentlige databaser, opstiller imidlertid en række krav til
bl.a. udformning af løbende aftaler, fastsættelse af
formater og andre betingelser, hvilket nødvendiggør
nærmere regler om videreanvendelse. Videreanvendelse
indføres derfor som et nyt begreb i dansk ret.
Ved "videreanvendelse" forstås fysiske
eller juridiske personers brug af offentlige myndigheders
dokumenter eller datasamlinger til andre kommercielle eller
ikke-kommercielle formål end det oprindelige formål,
som dokumenterne eller datasamlingerne blev udarbejdet til.
Lovforslaget er primært relevant for den kommercielle
videreanvendelse af datasamlinger.
Lovforslaget fastsætter en række
generelle rammebetingelser for at fremme videreanvendelse af
offentlig information på gennemsigtige og
ikke-diskriminerende vilkår. Der fastsættes klarere
regler om ikke-diskrimination og regler om offentliggørelse
af oversigter over dokumenter og datasamlinger, der stilles til
rådighed for videreanvendelse efter loven. Offentlige
myndigheder kan offentliggøre oversigterne decentralt eller
indberette centralt i registrene for "adgang til data" og "adgang
til egne data", der er under implementering i Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Lovforslaget fastsætter et prisloft. Den
i lovforslaget anlagte prispolitik, der som hovedregel
begrænser prisfastsættelsen til marginalomkostningerne
ved at stille data til rådighed for videreanvendelse, er i
overensstemmelse med de gældende regler i Finansministeriets
vejledning om priskalkulation og skal sikre, at potentialet kan
realiseres. Lovforslaget skal ses i lyset af, at særligt i
Danmark er langt størstedelen af virksomhederne små og
mellemstore virksomheder, hvorfor det er vigtigt at sikre
grundlaget for vækst i dette segment. Det er således
vurderingen, at lovforslaget kan få positive konsekvenser for
erhvervslivet, idet grundlaget for udvikling af nye
indholdstjenester bliver forbedret.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til,
at ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, efter aftale
med finansministeren, kan fastsætte regler om standarder for
formater i forbindelse med etablering af nye grænseflader
på ansøgerens foranledning for derved at lette
offentlige myndigheders opgave i forhold til at stille data til
rådighed for videreanvendelse og for omvendt at lette opgaven
med udnyttelse og integration for de virksomheder, der
ønsker at videreanvende data.
Lovforslaget indeholder endvidere et forbud
mod eneretsaftaler. Eneretsaftaler kan undtagelsesvis begrundes
efter lovforslaget. Eksisterende eneretsaftaler, der ikke kan
begrundes efter lovforslaget, skal ophøre senest 31.
december 2008, hvilket udgør en fuldstændig udnyttelse
af PSI-direktivets overgangsregel.
Lovforslaget indfører ikke en generel
ret til adgang til videreanvendelse, men lovforslaget forventes
på trods heraf at kunne medføre en forøgelse af
videreanvendelsen af offentlig information blandt private
virksomheder især på grund af den større
åbenhed og gennemsigtighed om mulighederne for
videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger, som lovforslaget
medfører.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.