L 140 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om revisionen af statens regnskaber m.m. og lov om
statsrevisorerne. (Regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber
m.v.).
Fremsat den 31. marts 2005 af
Christian Mejdahl (V), Svend Auken (S),
Poul Nødgaard (DF), Helge Adam Møller (KF)
og Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. og lov om statsrevisorerne
(Regnskabsgennemgang af regionernes
regnskaber m.v.)
§ 1
I lov om revisionen af statens regnskaber
m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3. af 7. januar 1997,
foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 6, ændres
»stk. 2« til: »stk. 4«.
2. § 1, stk. 7, 2. pkt.,
affattes således:
»Ansættelse og afskedigelse af
medarbejdere i 37. eller højere lønramme kræver
dog godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for
statsrevisorerne.«
3. I § 4, stk. 1, indsættes
før nr. 1 som nyt nummer:
»1) regnskaber fra regionerne,«.
Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.
4. § 4, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Hvis de i medfør af
stk. 1 og 2 indhentede regnskaber giver rigsrevisor anledning til
at iværksætte nærmere undersøgelser,
underretter rigsrevisor vedkommende minister herom.«
5. I § 5
udgår »amtskommunale og«.
6. I § 6, stk. 3, ændres
»lov om visse selskabers aflæggelse af
årsregnskab m.v.« til: »lov om erhvervsdrivende
virksomheders aflæggelse af årsregnskab m.v.
(årsregnskabsloven)«
7. I § 16, stk. 1, ændres
»seks uger« til: »fire uger«.
8. § 17, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Rigsrevisor undersøger
fuldstændigheden af statsregnskabet og sammenholder
bevillings- og regnskabstal.«
9. § 17, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. En sag, der optages i
rigsrevisors beretning, skal mindst fire uger inden afgivelsen
forelægges vedkommende minister. Vedrører sagen de i
§ 4, stk. 1, nr. 1, nævnte regioner, skal sagen tillige
forelægges regionsrådet. Hvis en sag vedrører de
i § 4, stk. 2, 1. pkt., nævnte aktieselskaber, skal
sagen også forelægges selskabets bestyrelse.
Forelæggelse skal ikke finde sted, hvis der tidligere har
været brevvekslet om sagen.«
10. § 18, stk. 1, affattes
således:
»Statsrevisorerne fremsender med deres
eventuelle bemærkninger de beretninger, der er nævnt i
§ 17, stk. 1 og 2, til Folketinget og vedkommende minister.
Den i § 17, stk. 4, nævnte beretning fremsendes til
Folketinget.«
11. § 18, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. For de i § 4 stk. 1,
nr. 1, nævnte regioner indhenter ministeren en udtalelse fra
regionsrådet. For de i § 4, stk. 2, 1. pkt.,
nævnte aktieselskaber indhenter ministeren en udtalelse fra
selskabets bestyrelse. Ministerens kommentarer til
regionsrådets eller til bestyrelsens udtalelse indgår
tillige med udtalelsen i den i stk. 2 nævnte
redegørelse til statsrevisorerne.«
12. I § 18, stk. 4,
indsættes efter »Redegørelsen og den i stk. 3
nævnte udtalelse«: »fra regionsrådet
eller«.
13. I § 18, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »Den i stk. 3 nævnte udtalelse« til:
»De i stk. 3 nævnte udtalelser«.
§ 2
I lov om statsrevisorerne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 7. januar 1997, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 4 ,
indsættes før nr. 1 som nyt nummer:
»1) regionerne,«.
Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4.
2. I § 2, stk. 4, nr. 3, der
bliver nr. 4, ændres »nr. 1« til: »nr.
2« og »nr. 2« til: »nr. 3«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 3-5, 9 og
11-13, og § 2 træder i kraft den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik i juni 2004
aftale om en kommunalreform. Aftalen blev fulgt op af en
udmøntningsplan offentliggjort i september 2004.
Som led i denne udmøntningsplan har
regeringen den 24. februar 2005 bl.a. fremsat lovforslag nr. L 65
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.
Regionsrådene får ansvaret for udførelsen af en
række opgaver, og regionsrådenes beslutninger vil
derfor blive vurderet i forhold til lovgivningen på de
pågældende områder, herunder om
opgavevaretagelsen i øvrigt er sket under hensynstagen til
en økonomisk god forvaltning af de anvendte statslige
midler. Regionerne finansieres i vidt omfang ved tilskud fra
staten. De statslige udgifter vedrørende regionerne optages
på statsregnskabet og udgør langt størstedelen
af den samlede finansiering af regionernes opgaver.
Af § 28, stk. 3, i lovforslag nr. L 65
fremgår, at rigsrevisor af egen drift eller på
anmodning af statsrevisorerne kan foranstalte undersøgelser
i henhold til lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
(rigsrevisorloven) af regionernes regnskaber samt udvalgte
regnskabsområder herunder. Rigsrevisor har til brug for
sådanne undersøgelser adgang til regionens
regnskabsmateriale m.v. i overensstemmelse med §§ 12 og
13 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Baggrunden for dette lovforslag er ønsket
om, at ovennævnte adgang til regionernes regnskaber
inkorporeres i rigsrevisorloven, så den fremtidige
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber bliver direkte
omfattet af reglerne i rigsrevisorloven, herunder regler om
kontradiktion. Ved regnskabsgennemgangen påses navnlig, jf.
rigsrevisorlovens § 6, stk. 1, at regnskabet er undergivet
betryggende revision, at vilkårene for tilskud m.v. er
opfyldt, at midlerne er anvendt i overensstemmelse med givne
bestemmelser, og at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af midlerne. Det materiale, der danner grundlag
for regnskabsgennemgang fremgår af rigsrevisorlovens §
6, stk. 2.
På grundlag af det indhentede materiale vil
Rigsrevisionen kunne rapportere på en hensigtsmæssig
måde til statsrevisorerne om regionsrådenes
opgavevaretagelse og ressortministeriets tilsyn med, at
lovgivningen virker efter hensigten. Herved vil statsrevisorerne
kunne vurdere forvaltningen af området og i givet fald
henlede Folketingets opmærksomhed på eventuelle
uhensigtsmæssigheder m.v.
Hvis indhentelsen af regnskaber fra regionerne
giver rigsrevisor anledning til at iværksætte
nærmere undersøgelser, skal rigsrevisor underrette
vedkommende ressortminister herom.
Der knytter sig generelle regler om høring
til Rigsrevisionens rapportering om gennemgang af regnskaber.
Vedkommende minister skal have lejlighed til at afgive
bemærkninger til et udkast, inden beretningen afgives til
statsrevisorerne. I tilfælde, hvor regionsrådenes
forvaltning undersøges af Rigsrevisionen, bør
regionsrådene tillige med ministeren have adgang til at
udtale sig om et udkast til en beretning.
Efter statsrevisorernes behandling af beretningen
er der i henhold til rigsrevisorloven fastsat nærmere
bestemmelser om vedkommende ministers afgivelse af
redegørelse om, hvilke foranstaltninger og overvejelser
statsrevisorernes beretning har givet anledning til. På
tilsvarende måde bør regionsrådene have adgang
til at udtale sig om statsrevisorernes beretning. Denne udtalelse
skal indhentes af vedkommende minister, som kommenterer den i sin
redegørelse til statsrevisorerne.
Bestemmelser, der tilgodeser behovet for
sådanne procedurer vedrørende regionerne, er
indarbejdet i lovforslaget.
Samtidig med ovennævnte forslag til
ændringer i rigsrevisorloven er det med dette forslag
besluttet at søge korrigeret enkelte skrivefejl og tilrette
og modernisere andre bestemmelser i loven. Disse
ændringsforslag er sammen med forslaget til ændring af
rigsrevisorloven som følge af den kommende regionslovgivning
omtalt nærmere i bemærkningerne til de enkelte
bestemmelser.
Statsrevisorerne har i medfør af lov om
statsrevisorerne (statsrevisorloven) adgang til at undersøge
institutioner m.v., der modtager tilskud eller anden støtte
fra staten eller bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold
til lov, uanset hvilke regler der gælder om
regnskabsaflæggelse og revision. Regionernes regnskaber ville
således falde herindunder, men af hensyn til klarheden og
paralleliteten mellem statsrevisorloven og rigsrevisorloven
foreslås indsat et nyt nr. 1 i statsrevisorlovens § 2,
stk. 4, hvorefter statsrevisorerne kan foretage
undersøgelser og afgive beretninger om regionerne.
Lovforslaget, der er udarbejdet af
Statsrevisoratet og Rigsrevisionen, fremsættes til fri debat,
idet forslagsstillerne har fundet det rimeligst at udskyde en
detaljeret realitetsbehandling til efter fremsættelsen. Der
er således ikke i forbindelse med fremsættelsen taget
politisk stilling til forslaget eller til enkelte dele heraf.
2. Administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige
De administrative og økonomiske
konsekvenser af lovforslaget vil blive vurderet nøjere i
forbindelse med senere bevillingsforslag om Rigsrevisionens
budgetter for 2007 og 2008, hvori der tages stilling til udvidelse
af medarbejderstaben i Rigsrevisionen under hensynstagen til
samtlige revisionsområder, der tilgår staten
henholdsvis afgives af staten i forbindelse med kommunalreformen.
Rigsrevisionens undersøgelser af regionernes regnskaber vil
på den anden side kunne pege på en mere
hensigtsmæssig forvaltning, herunder sparsommelighed og
større effektivitet, som vil kunne resultere i besparelser i
den statslige finansiering af regionerne.
3. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at få
administrative og økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Hørte myndigheder
Lovforslaget har været sendt i
høring i ministerierne og hos Amtsrådsforeningen,
Kommunernes Landsforening, Foreningen af Registrerede Revisorer og
medlemmerne af Kontaktudvalget for Offentlig Revision, der ud over
Rigsrevisionen består af Revisionsaktieselskabet af
1.12.1962, Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune,
Kommunernes Revision og Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer.
7. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
staten/regionerne | Besparelser i den statslige finansiering af
regionerne, hvis større sparsommelighed og effektivitet i
regionerne. | Merudgifter i forbindelse med udvidelse af
medarbejderstaben i Rigsrevisionen. |
Administrative konsekvenser for
staten/regionerne | Kan resultere i en mere hensigtsmæssig
forvaltning i regionerne, eventuelt i forbindelse med
lovgivningsinitiativer. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er alene tale om en ændring af
henvisningen i bestemmelsen. Der er ved en tidligere fejl henvist
til § 2, stk. 2. Den korrekte henvisning er til § 2, stk.
4.
Til nr. 2
Bestemmelsen søges ændret, så
bestemmelsen i 2. pkt. moderniseres og bliver i overensstemmelse
med den lønramme 37, som chefer i Rigsrevisionen normalt
ansættes eller udnævnes i.
Da Rigsrevisionen blev overført til
Folketinget i 1991, var den normale lønramme, som chefer
ansattes eller udnævntes i, lønramme 36.
Det har vist sig upraktisk, at afskedigelse af
alle tjenestemænd, dvs. også ansatte i lønrammer
under lønramme 36, efter de gældende regler har
skullet godkendes af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for statsrevisorerne. Der
stilles derfor forslag om, at der fremover kun for ansættelse
og afskedigelse, såvel ansøgt som uansøgt, af
medarbejdere (tjenestemænd og andre ansatte) i
lønramme 37 eller højere lønramme skal ske
godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for statsrevisorerne.
I Forretningsorden for Folketinget, § 45,
stk. 3, er indsat en bestemmelse svarende til den nuværende i
rigsrevisorlovens § 1, stk. 7. Bestemmelsen vil ved den
førstkommende ændring af forretningsordenen blive
konsekvensrettet.
Til nr. 3
Der indsættes som nyt nr. 1 i stk. 1 en
bestemmelse om adgang til regionernes regnskaber. Bestemmelsen
indebærer, at rigsrevisor får adgang til at foretage
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber. Regnskaber revideres
i øvrigt af en sagkyndig revision svarende til den, der er
omtalt i § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Rigsrevisionens regnskabsgennemgang vil ske efter reglerne i
rigsrevisorlovens § 6, hvorefter det navnlig påses, at
regnskabet er undergivet betryggende revision, at vilkårene
for tilskud m.v. er opfyldt, at midlerne er anvendt i
overensstemmelse med givne bestemmelser, og at der i øvrigt
er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltning af
midlerne.
Adgangen til at foretage regnskabsgennemgang af
regionernes regnskaber giver Rigsrevisionen mulighed for at
foretage bl.a. tværgående undersøgelser med
analyser af regionernes sparsommelighed, effektivitet og
produktivitet og at rapportere herom til statsrevisorerne.
Amtsrådsforeningen har i sit
høringssvar anført, at lovudkastet er et led i den
lovmæssige udmøntning af strukturreformen, og at der
med den påtænkte lovændring sker en udvidelse af
revisionen i forhold til de nugældende revisionsregler for
amterne, der er reguleret gennem styrelsesloven.
Amtsrådsforeningen finder, at såvel den finansielle
revision som forvaltningsrevisionen af regionerne bør ske
gennem den normale sagkyndige revision, svarende til den
nuværende revision af amterne. Amtsrådsforeningen kan
ikke se noget behov for en ekstra revisionsinstans, som både
vil være unødvendig og fordyrende.
Amtsrådsforeningen er særlig
betænkelig ved den foreslåede udvidelse af
forvaltningsrevisionen, som vil indebære et
grundlæggende indgreb i de regionale politikeres
beslutningskompetence. Efter Amtsrådsforeningens opfattelse
bør der være ens revisionsregler for regioner og
kommuner.
Det bemærkes hertil, at der ikke er tale om
at indføre en ekstra revisionsinstans, idet den finansielle
revision af regionernes regnskaber alene udføres af den
sagkyndige revision. Herudover skal den sagkyndige revision
udføre løbende forvaltningsrevision og endvidere,
når særskilt aftale herom indgås med den
reviderede, tillige dyberegående forvaltningsrevision.
Rigsrevisionen skal ikke udføre finansiel revision eller
løbende forvaltningsrevision, men foretage den i lovforslag
nr. L 65 forudsatte regnskabsgennemgang og større
undersøgelser på baggrund af de af den sagkyndige
revision allerede reviderede regnskaber m.v. Ligesom Rigsrevisionen
vil drage nytte af den sagkyndige revisions arbejde, vil
regionsrådene kunne drage nytte af de undersøgelser,
som Rigsrevisionen vil udføre og rapportere om til
regionsrådene og statsrevisorerne i henhold til den
foreslåede ændring af rigsrevisorloven. Rapporteringen
vil kunne medføre overvejelser i regionsrådene om
initiativer til fremme af større sparsommelighed,
produktivitet og mere hensigtsmæssig forvaltning i
regionerne, og dermed også mulighed for bedre service for
borgerne. Dette indebærer ikke indgreb i de regionale
politikeres beslutningskompetence. Det er i dag ikke muligt for den
statslige revision at foretage regnskabsgennemgang og større
undersøgelser vedrørende amtskommunerne, når
bortses fra refusionsområdet, hvor staten f.eks. finansierer
betydelige sociale udgifter. Den fremtidige finansiering af
regionerne vil for langt størstedelens vedkommende ske med
statslige midler. Det følger heraf, at ordningen om
regnskabsgennemgang m.v. bør følge det
regelsæt, der gælder for institutioner, der modtager
statstilskud, dvs. rigsrevisorlovens § 4 og statsrevisorlovens
§ 2, stk. 4. Kommunernes finansiering sker derimod for
størstedelens vedkommende som hidtil direkte ved
skatteopkrævning hos borgerne i de enkelte kommuner. Der er
derfor ikke grundlag for en ensartet ordning for regioner og
kommuner.
Ændringerne i rigsrevisorloven og i lov om
statsrevisorerne sker i øvrigt som en direkte konsekvens af
det fremsatte lovforslag nr. L 65 om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, jf. de
almindelige bemærkninger, pkt. 1. Med hensyn til de
administrative og økonomiske konsekvenser henvises til de
almindelige bemærkninger, pkt. 7.
Kommunernes Landsforening (KL) anfører
indledningsvis, at lovudkastet ikke vedrører kommunerne.
Dette kan KL tilslutte sig fuldt ud, da kommunestyrelseslovens
bestemmelser om revision af kommunerne tilgodeser alle de hensyn,
der kan stilles til revisionen af regnskaber m.m., der afgives af
lokale folkevalgte og helt overvejende selvfinansierende offentlige
enheder som kommuner. KL tilføjer, at regionerne udelukkende
finansieres ved statslige og kommunale bidrag, og at regionerne
også skal have en sagkyndig revision parallelt med
bestemmelserne i styrelsesloven.
KL anfører endvidere, at der med
bestemmelsen om rigsrevisors adgang til at foranstalte
undersøgelser i regionerne er risiko for en form for
dobbeltadministration.
Det må bemærkes hertil, at der med
den statslige revisions regnskabsgennemgang ikke er tale om
administration, og at der heller ikke er tale om dobbelt
revision.
KL finder endelig, at der er en tendens til, at
offentlige ressourcer i stigende grad anvendes på indsendelse
af oplysninger, kontrol, revision m.m. og i mindre grad på at
tilvejebringe en bedre service for befolkningen. KL konkluderer, at
Rigsrevisionens arbejdsområde fortsat bør være
begrænset til det statslige område, herunder
områder, der er finansieret med statslige tilskud, og som
ikke er underlagt en lokal folkevalgt kontrol.
Det bemærkes hertil, at Rigsrevisionens
større, tværgående undersøgelser vil
blive udført som en konsekvens af lovforslag nr. L 65 og som
led i den parlamentariske kontrol. Disse undersøgelser vil
kunne resultere i bl.a. bedre borgerservice.
Kommunernes Revision har anført, at
lovudkastet isoleret set ikke giver anledning til
bemærkninger, og at hensigten med forslaget er, at
Folketinget sikrer den statslige revision adgang til at foretage
undersøgelser af regionernes regnskaber. Kommunernes
Revision henviser i øvrigt til, at revisions- og
kontrolopgaven med hensyn til de nye regioner i forhold til de
tidligere amtskommuner efter deres opfattelse er ganske
betragtelig. Dette begrundes med, at hver region skal have en
sagkyndig revision, og at rigsrevisor af egen drift eller på
anmodning af statsrevisorerne kan foranstalte undersøgelser
af regionernes regnskaber samt udvalgte regnskabsområder.
Evalueringsinstituttet, som påtænkes etableret som led
i kommunalreformen, får også adgang til af egen drift
at udføre forvaltningsrevisionsundersøgelser i
regionerne.
Det bemærkes hertil, at det ikke er
korrekt, når Kommunernes Revision anfører, at
Evalueringsinstituttet får adgang til at udføre
forvaltningsrevisionsundersøgelser i regionerne. I
medfør af lovforslaget om Evalueringsinstituttet er det
netop ikke tiltænkt, at der skal udføres sådanne
undersøgelser i konkurrence med den sædvanlige
finansielle revision og forvaltningsrevisionen. Instituttets
undersøgelser skal i højere grad søge at
gennemføre benchmarking på tværs af
sektorområder og kommuner og regioner samt indsamle
internationale erfaringer med evalueringer og kan således
ikke sammenlignes med Rigsrevisionens større,
tværgående undersøgelser i regionerne, der vil
blive udført som en konsekvens af lovforslag nr. L 65 og som
led i den parlamentariske kontrol.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR)
nævner, at lovudkastet i hovedsagen omfatter de
nødvendige og hensigtsmæssige
konsekvensændringer i rigsrevisorloven og i lov om
statsrevisorerne, som følger af lovforslag nr. L 65, §
28, om tilrettelæggelsen af regionernes revision. Denne
ordning indebærer efter FSR€™s opfattelse en
afbalancering af hensynet til regionernes behov for en
selvstændig revision i lighed med den nugældende
amtskommunale revision og statsrevisorernes legitime interesse i
indsigt i den regionale forvaltning under hensyn til den betydelige
direkte statslige finansiering af regionernes aktiviteter.
FSR finder, at det vil være
hensigtsmæssigt, at revisionen i praksis tilrettelægges
efter den såkaldte »enstrengede revisionsmodel«,
som anvendes på de områder af den kommunale
forvaltning, som er omfattet af statsrefusion.
Hertil bemærkes, at der er enighed om, at
den statslige revision ikke skal foretage en fornyet revision af
regionernes regnskaber, og der vil således ikke blive tale om
en udvidelse af den finansielle revision. Rigsrevisionens
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber og dens
udførelse af større undersøgelser vil antage
samme form, som den, der nu anvendes på institutioner m.v.,
der omfattes af rigsrevisorlovens § 4, jf. § 6.
Udgangspunktet er derfor, at den sagkyndige revision af regionernes
regnskaber udføres af andre end Rigsrevisionen, mens den
nærmere vurdering af, om denne revision er betryggende, og om
betingelser m.v. for den statslige finansiering er opfyldt, samt om
der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af
midlerne, tilkommer den statslige revision som led i den
parlamentariske kontrol.
FSR omtaler endvidere, at der efter foreningens
opfattelse bør stilles samme kvalitetskrav til revisionen af
enhederne (læs: regionerne) som de krav, der er
gældende for revisionen af børsnoterede selskaber. I
den forbindelse anfører FSR, at (læs: regionernes)
revisor bør være underlagt revisorlovens bestemmelser
med henblik på at sikre den højest mulige kvalitet af
revisionen.
Det bemærkes hertil, at det udkast til
lovforslag, der har været sendt til høring, drejer sig
om ændring af rigsrevisorloven og statsrevisorloven og
således alene vedrører den statslige revisions opgaver
m.v. vedrørende regionernes regnskaber.
Da FSR i sit høringssvar ikke adskiller
spørgsmålet om lovgivningen vedrørende
revisionsordningen, som fastlægger indholdet af revisionen,
herunder bl.a. rapportering mv., fra lovgivningen om revisorer,
skal der gøres opmærksom på følgende:
Den af FSR omtalte revisorlov, dvs. lov nr. 302
af 30. april 2003 om statsautoriserede og registrerede revisorer
(med senere ændringer), omhandler krav til revisor. Disse
krav vedrører bl.a. spørgsmål om revisors
uafhængighed, habilitet, underretningspligt og tavshedspligt
samt forhold vedrørende revisors erklæringer om den
foretagne revision. Endvidere gælder der særlovgivning
i tilknytning hertil, f.eks. lov om erhvervsdrivende virksomheders
aflæggelse af årsregnskab m.v.
(årsregnskabsloven) og aktieselskabsloven.
Derimod gælder der for fastlæggelse
af kravene til indholdet af revisionen den lovgivning, som
ressortministeriet, i dette tilfælde Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, er ansvarlig for, dvs. kommunestyrelsesloven
og lovforslag nr. L 65. Denne lovgivning gælder for alle
valgte sagkyndige revisorer, hvad enten de er omfattet af den
ovennævnte revisorlovgivning og særlovgivning eller
alene er omfattet af de almindelige standarder for god
revisorskik.
Endelig var det tilkendegivet i
høringssvarene fra Kommunernes Revision og fra FSR, at der
kunne blive behov for en koordinering af den praktiske
udførelse af den statslige revisions og den sagkyndige
revisions opgaver for bl.a. at undgå dobbeltarbejde.
Det skal hertil bemærkes, at Rigsrevisionen
inden beslutning om at gennemføre en større
undersøgelse vil forhøre sig hos den sagkyndige
revision, om denne har påbegyndt eller har aktuelle planer om
at udføre en forvaltningsrevisionsundersøgelse
svarende til Rigsrevisionens større undersøgelse. Med
en sådan forudgående kontakt til den sagkyndige
revision og i øvrigt med kendskab til revisors protokoller
og beretninger m.v., jf. rigsrevisorlovens § 6, stk. 2, er
risikoen for at udføre dobbeltarbejde minimal.
Det regnskabsmateriale, der vil danne grundlag
for den statslige revisions regnskabsgennemgang, fremgår af
§ 6, stk. 2. Materialet vil omfatte årsregnskaber med
eventuelle koncernregnskaber og årsberetninger, periode- og
delregnskaber samt relevant regnskabsmateriale, herunder
bogføringsmateriale, ledelsens protokoller og lignende
materiale, revisors protokoller og beretninger m.v., samt andet
materiale og oplysninger, som efter rigsrevisors skøn er af
betydning for gennemførelsen af regnskabsgennemgangen.
Til nr. 4
Bestemmelsen ændres således, at
vedkommende minister kun underrettes i de tilfælde, hvor de
indkrævede regnskaber giver anledning til, at der
iværksættes nærmere undersøgelser af den
pågældende forvaltning, f.eks. dele af en regions
forvaltning eller hele institutioner m.v.
Det har vist sig, at der kun har været
behov for at underrette vedkommende minister i situationer, hvor
Rigsrevisionen først efter indhentelse af materiale gennem
ministeren har besluttet at foretage en nærmere
undersøgelse af en bestemt institution m.v. og derfor
direkte fra denne har indhentet yderligere materiale. Det er
hensigtsmæssigt fortsat at sikre rigsrevisor direkte adgang
til regnskaber i de tilfælde, hvor vedkommende minister ikke
har sikret sig (og dermed Rigsrevisionen) adgang. Derfor bibeholdes
muligheden for direkte at indkræve regnskaber til gennemgang
fra de pågældende institutioner m.v., hvilket derfor
også vil omfatte regionernes regnskaber.
Til nr. 5
Bestemmelsen ændres som en konsekvens af
nedlæggelsen af amtskommunerne. Efter kommunalreformen vil
der fortsat på det kommunale område være
virksomhed, for hvilken der skal ske afregning over for staten.
Til nr. 6
Der er alene tale om en redaktionel
ændring, idet titlen på årsregnskabsloven
korrigeres til den gældende lov om erhvervsdrivende
virksomheders aflæggelse af årsregnskab m.v.
Til nr. 7
Det foreslås, at afkorte den
nugældende 6 ugers frist i § 16, stk. 1, så den
harmonerer med den frist på 4 uger, jf. § 17, stk. 3,
som gælder for rigsrevisors forelæggelse for
vedkommende minister af udkast til beretning til statsrevisorerne
inden afgivelse af beretningen.
I forslaget bevares adgangen for rigsrevisor til
at tillade en længere frist for den revideredes besvarelse af
rigsrevisors bemærkninger vedrørende revision og
regnskabsgennemgang.
Beskæftigelsesministeriet har i sit
høringssvar foreslået, at den nuværende frist
på 6 uger fastholdes. Ministeriet begrunder dette med, at der
ofte er behov for at foretage interne høringer,
drøftelse og koordinering af svar, hvilket
vanskeliggøres ved større opgaver, når
svarfristen reduceres. Ministeriet anfører dog også,
at det generelt er muligt at besvare Rigsrevisionens henvendelser
inden for 4 uger.
Forsvarsministeriet ønsker også i
sit høringssvar €" med samme begrundelse €" at
bibeholde fristen på 6 uger.
Det bemærkes hertil, at de to ministeriers
betænkeligheder vedrørende en forkortet svarfrist
allerede er afklaret ved, at muligheden for fristforlængelse
bevares.
Til nr. 8
Opstillingen af statsregnskabet foretages af
Finansministeriet (Økonomistyrelsen) på baggrund af de
af ministrene godkendte årsregnskaber, idet statsregnskabet
genereres elektronisk fra regnskaber fra al statslig virksomhed
optaget på finansloven. Benævnelsen
»særregnskaberne« i den hidtidige formulering af
bestemmelsen var møntet på de enkelte
ministerområderegnskaber og underliggende regnskaber, men
denne benævnelse er det ikke længere relevant at
bruge.
Samtidig er det heller ikke længere
relevant, at rigsrevisor »afstemmer« statsregnskabet
med de nævnte særregnskaber. I forslaget foreslås
det i stedet, at rigsrevisor »undersøger
fuldstændigheden« af statsregnskabet. Ved denne
undersøgelse påser rigsrevisor, om administrationen
har etableret forretningsgange og interne kontroller, der sikrer,
at alle regnskabsdata indgår korrekt i statsregnskabet.
Ministerierne afgiver samtidig med underskrivelsen af de enkelte
områderegnskaber en regnskabserklæring, hvis indhold er
aftalt mellem Finansministeriet og Rigsrevisionen.
Resten af bestemmelsen er uændret.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at Rigsrevisionen fremover foretager
regnskabsgennemgang af regionernes regnskaber. Rigsrevisionen
forudsættes i lovforslag nr. L 65 om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, §
28, stk. 3, og i rigsrevisorloven at have den direkte kontakt med
regionsrådene i forbindelse med regnskabsgennemgangen, som
kan finde sted i regionerne. Rigsrevisionen rapporterer derfor til
regionsrådene herom og om nærmere undersøgelser
foranlediget af regnskabsgennemgangen forinden rapporteringen til
statsrevisorerne.
Regionsrådene har ansvaret for en
række opgavers udførelse, og regionsrådenes
beslutninger i relation hertil vil derfor blive vurderet i forhold
til lovgivningen på de pågældende områder,
herunder om opgavevaretagelsen i øvrigt er sket under
hensynstagen til en økonomisk god forvaltning af de anvendte
midler. Rigsrevisionens rapportering vil derfor vedrøre
såvel regionsrådenes som ressortministerens
opgavevaretagelse, og regionsrådene skal derfor tillige med
ministeren have forelagt udkast til beretninger til
statsrevisorerne 4 uger inden afgivelsen. Regionsrådenes
bemærkninger til beretningsudkast vil på tilsvarende
måde som ministerens bemærkninger og i henhold til
Rigsrevisionens praksis i videst muligt omfang blive indarbejdet i
den endelige beretning. Tilsvarende gælder allerede
også om forelæggelse af beretningsudkast for visse
selskabsbestyrelser. Den hidtidige bestemmelse om, at der ikke skal
finde forelæggelse sted, hvis der tidligere har været
brevvekslet om sagen, er fortsat gældende.
Til nr. 10
Denne ændring er af formel karakter og i
overensstemmelse med den hidtil gældende praksis, hvorefter
statsrevisorerne sender deres beretninger til Folketinget og den
pågældende minister. Statsrevisorerne sender derimod
rigsrevisors årlige beretning om Rigsrevisionens virksomhed
til Folketinget alene, fordi ingen minister skal afgive
redegørelse til denne beretning.
Til nr. 11
Regionsrådenes bemærkninger vil i
videst muligt omfang blive indarbejdet i en endelig beretning til
statsrevisorerne om regionernes opgavevaretagelse, jf.
bemærkningerne til nr. 9. Regionsrådene skal derfor
efter forslaget have mulighed for at udtale sig om, hvilke tiltag
de agter at gennemføre i anledning af statsrevisorernes
beretning, på samme måde som det gælder for
selskabsbestyrelser. Vedkommende minister skal derfor indhente
udtalelser fra regionsrådene, som tillige med ministerens
kommentarer hertil indgår i ministerens redegørelse.
Ændringsforslaget er formuleret, så der ikke er tvivl
om, at udtalelserne fra regionsrådene og fra
selskabsbestyrelserne også indgår i det materiale fra
ministeren, som sendes til statsrevisorerne.
Til nr. 12
Denne ændring er en konsekvens af
ændringsforslaget til § 18, stk. 3, og medfører,
at ikke kun udtalelse fra et aktieselskabs bestyrelse, men
også udtalelse fra et regionsråd fremsendes til
rigsrevisor.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslaget til § 18, stk. 3, idet
både bestyrelsers og regionsrådenes udtalelser kan
indgå i statsrevisorernes endelige betænkning til
Folketinget tillige med ministrenes redegørelser og
rigsrevisors bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Der indsættes i § 2, stk. 4, som nyt
nr. 1 en bestemmelse om adgang til regionernes regnskaber.
I de gældende bestemmelser i
statsrevisorlovens § 2, stk. 4, sammenholdt med § 2, stk.
6, har statsrevisorerne hjemmel til at undersøge regnskaber
fra institutioner m.v., der modtager tilskud eller anden
støtte fra staten eller bidrag, afgift eller anden
indtægt i henhold til lov, uanset hvilke regler der
gælder om regnskabsaflæggelse og revision for de
pågældende institutioner m.v. Principielt vil der
derfor ikke være behov for at ændre statsrevisorloven i
forbindelse med Folketingets vedtagelse af den nye kommunalreform,
idet de fem regioner vil være omfattet af de gældende
bestemmelser. For i videst mulig omfang at have parallelitet til
rigsrevisorlovens bestemmelser, foreslås det imidlertid, at
der indsættes et nyt nr. 1, i § 2, stk. 4, jf. de
almindelige bemærkninger.
Forslaget til bestemmelsen indebærer, at
det præciseres, at statsrevisorerne har adgang til at
foretage undersøgelse af regionernes regnskaber. Disse
regnskaber revideres i øvrigt af en sagkyndig revision
svarende til den i § 42, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse
nævnte revision. Der er i øvrigt ikke tale om en
indholdsmæssig ændring af § 2, stk. 4, og det
gælder fortsat, at statsrevisorerne i henhold til § 2,
stk. 6, kan anmode rigsrevisor om at foretage undersøgelser
og afgive beretning herom til statsrevisorerne.
Som konsekvens af den foreslåede
ændring bliver de hidtidige § 2, stk. 4, nr. 1-3, til
nr. 2-4.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringen i nr. 1.
Til § 3
Til stk. 1
De ændringer, der ikke vedrører
regionslovgivningen, kan sættes i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Ændringer, der vedrører
regionslovgivningen, kan ikke træde i kraft før
lovgivningen om regionerne træder i kraft, dvs. den 1. januar
2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 1. Stk. 6. Rigsrevisor aflægger
Rigsrevisionens regnskab, som indgår i Folketinget regnskab
og revideres sammen med dette, jf. § 2, stk. 2. Stk. 7. Rigsrevisor antager og afskediger
selv sine medarbejdere i overensstemmelse med de
personalemæssige rammer, der er fastsat i henhold til stk. 5.
Ansættelse og afskedigelse af tjenestemænd i 36. eller
højere lønramme samt uansøgt afskedigelse af
alle tjenestemænd kræver dog godkendelse af Udvalget
for Forretningsordenen efter forudgående forelæggelse
for statsrevisorerne. § 4. Rigsrevisor kan
direkte eller gennem vedkommende minister kræve forelagt til
gennemgang 1) regnskaber fra institutioner,
foreninger, fonde m.v., der modtager kapitalindskud, tilskud,
lån, garanti eller anden støtte fra staten eller en af
de i § 2, stk. 1, nr. 2-4, nævnte institutioner m.v.,
eller som modtager bidrag, afgift eller anden indtægt i
henhold til lov, og 2) regnskaber fra sådanne
institutioner m.v. som nævnt i § 2, stk. 1, for hvilke
der ved lov er fastsat revisionsbestemmelser, som afviger fra denne
lov. Stk. 3. Ved indkrævning af
de i stk. 1 nævnte regnskaber, der foretages direkte fra
vedkommende institution m.v. og fra de i stk. 2, 1. pkt.,
nævnte aktieselskaber, underretter rigsrevisor vedkommende
minister herom. § 5. Rigsrevisor skal efter
anmodning have adgang til at gennemgå den del af de
amtskommunale og kommunale regnskaber, som vedrører
virksomhed, for hvilken der skal ske afregning over for staten. § 6. Stk. 3. For de i § 4, stk. 2, 2.
pkt., nævnte aktieselskaber omfatter regnskaber ud over
årsregnskaber m.v., der er aflagt i henhold til lov om visse
selskabers aflæggelse af årsregnskab m.v., tillige
andet materiale af betydning for regnskabsgennemgangen, som
ministeren kan komme i besiddelse af. § 16. Rigsrevisors
bemærkninger vedrørende revision og gennemgang af
regnskaber skal besvares inden seks uger fra modtagelsen, medmindre
rigsrevisor tillader en længere frist. § 17. Rigsrevisor afstemmer
statsregnskabet med særregnskaberne og sammenholder
bevillings- og regnskabstal. Rigsrevisor afgiver en beretning herom
til statsrevisorerne inden en frist, der aftales mellem
statsrevisorerne og rigsrevisor. Stk. 3. En sag, der optages i rigsrevisors
beretning, skal mindst fire uger inden afgivelsen forelægges
vedkommende minister. Vedrører sagen de i § 4, stk. 2,
1. pkt., nævnte aktieselskaber, skal sagen tillige
forelægges selskabets bestyrelse. Forelæggelse skal
ikke finde sted, såfremt der tidligere har været
brevvekslet om sagen. § 18. Statsrevisorerne
fremsender med deres eventuelle bemærkninger de beretninger,
der er nævnt i § 17, til Folketinget og vedkommende
minister. Stk. 3. For de i § 4, stk. 2, 1.
pkt., nævnte aktieselskaber indhenter ministeren tillige en
udtalelse fra selskabets bestyrelse. Ministerens kommentarer til
bestyrelsens udtalelse indgår i den i stk. 2 nævnte
redegørelse til statsrevisorerne. Stk. 4. Redegørelsen og den i stk.
3 nævnte udtalelse fra aktieselskabets bestyrelse tilsendes
samtidig rigsrevisor, der inden en måned efter modtagelsen
fremsender sine bemærkninger til statsrevisorerne. Stk. 5. Ministrenes redegørelser og
rigsrevisors bemærkninger indgår i statsrevisorernes
endelige betænkning til Folketinget. Den i stk. 3
nævnte udtalelse kan efter statsrevisorernes skøn
tillige indgå i endelig betænkning. Stk. 4. Statsrevisorerne kan
foretage undersøgelser og afgive beretninger om 1) alle institutioner, foreninger, fonde m.v.,
der modtager kapitalindskud, tilskud, lån, garanti eller
anden støtte fra staten eller en statsstøttet
institution, eller som modtager bidrag, afgift eller anden
indtægt i henhold til lov, 2) alle selvstændige forvaltningssubjekter,
der er oprettet ved lov, herunder bevillingslov, eller ved
Folketingets Finansudvalgs tiltrædelse af en
bevillingsansøgning, og 3) alle interessentskaber og virksomheder, hvori
staten, en af de i nr. 1 nævnte institutioner, foreninger,
fonde m.v. eller en af de i nr. 2 nævnte selvstændige
forvaltningssubjekter deltager som interessent eller personligt
ansvarlig virksomhedsdeltager. | | § 1 I lov om revisionen af statens regnskaber
m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3. af 7. januar 1997,
foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 6, ændres
»stk. 2« til: »stk. 4«. 2.§ 1, stk. 7, 2. pkt.,
affattes således: »Ansættelse og afskedigelse af
medarbejdere i 37. eller højere lønramme kræver
dog godkendelse af Udvalget for Forretningsordenen efter
forudgående forelæggelse for
statsrevisorerne.« 3. I § 4, stk. 1, indsættes
før nr. 1 som nyt nummer: »1) regnskaber fra regionerne,«. Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3. 4.§ 4, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Hvis de i medfør af
stk. 1 og 2 indhentede regnskaber giver rigsrevisor anledning til
at iværksætte nærmere undersøgelser,
underretter rigsrevisor vedkommende minister herom.« 5. I § 5
udgår »amtskommunale og«. 6. I § 6, stk. 3, ændres
»lov om visse selskabers aflæggelse af
årsregnskab m.v.« til: »lov om erhvervsdrivende
virksomheders aflæggelse af årsregnskab m.v.
(årsregnskabsloven)« 7. I § 16, stk. 1, ændres
»seks uger« til: »fire uger«. 8.§ 17, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således: »Rigsrevisor undersøger
fuldstændigheden af statsregnskabet og sammenholder
bevillings- og regnskabstal.« 9.§ 17, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. En sag, der optages i
rigsrevisors beretning, skal mindst fire uger inden afgivelsen
forelægges vedkommende minister. Vedrører sagen de i
§ 4, stk. 1, nr. 1, nævnte regioner, skal sagen tillige
forelægges regionsrådet. Hvis en sag vedrører de
i § 4, stk. 2, 1. pkt., nævnte aktieselskaber, skal
sagen også forelægges selskabets bestyrelse.
Forelæggelse skal ikke finde sted, hvis der tidligere har
været brevvekslet om sagen.« 10.§ 18, stk. 1, affattes
således: »Statsrevisorerne fremsender med deres
eventuelle bemærkninger de beretninger, der er nævnt i
§ 17, stk. 1 og 2, til Folketinget og vedkommende minister.
Den i § 17, stk. 4, nævnte beretning fremsendes til
Folketinget.« 11.§ 18, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. For de i § 4 stk. 1,
nr. 1, nævnte regioner indhenter ministeren en udtalelse fra
regionsrådet. For de i § 4, stk. 2, 1. pkt.,
nævnte aktieselskaber indhenter ministeren en udtalelse fra
selskabets bestyrelse. Ministerens kommentarer til
regionsrådets eller til bestyrelsens udtalelse indgår
tillige med udtalelsen i den i stk. 2 nævnte
redegørelse til statsrevisorerne.« 12. I § 18, stk. 4,
indsættes efter »Redegørelsen og den i stk. 3
nævnte udtalelse«: »fra regionsrådet
eller«. 13. I § 18, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »Den i stk. 3 nævnte udtalelse« til:
»De i stk. 3 nævnte udtalelser«. § 2 I lov om statsrevisorerne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 4 af 7. januar 1997, foretages
følgende ændringer: 1. I § 2, stk. 4 ,
indsættes før nr. 1 som nyt nummer: »1) regionerne,«. Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4. 2. I § 2, stk. 4, nr. 3, der
bliver nr. 4, ændres »nr. 1« til: »nr.
2« og »nr. 2« til: »nr. 3«. |