L 139 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Folketingets Ombudsmand. (Ændringer som
følge af kommunalreformen, lovens anvendelse på
Færøerne og i Grønland m.v.)
Fremsat den 6. april 2005 af
Christian Mejdahl (V), Svend Auken (S),
Poul Nødgaard (DF), Helge
Adam Møller (KF) og Niels
Helveg Petersen (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Folketingets
Ombudsmand
(Ændringer som følge af
kommunalreformen, lovens anvendelse på Færøerne
og i Grønland m.v.)
§ 1
I lov nr. 473 af 12. juni 1996 om
Folketingets Ombudsmand foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk.
1, ændres »og kommunale råd« til:
», kommunale råd og regionsråd«.
2. I § 7, stk.
4, ændres »lov om offentlige myndigheders
registre« til: »lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter«.
3. §
8 affattes således:
Ȥ 8. Ved
bedømmelsen af kommuner og regioner skal ombudsmanden tage
hensyn til de særlige vilkår, hvorunder disse
myndigheder virker.«
4. I § 11, stk.
2, ændres »eller en kommunalbestyrelse« til:
», en kommunalbestyrelse eller et
regionsråd«.
5. § 12,
2. pkt., affattes således:
»Med hensyn til mangler ved bestemmelser,
som er fastsat af en kommune eller en region, skal ombudsmanden
give meddelelse til vedkommende kommunalbestyrelse eller
regionsråd.«
6. §
24 affattes således:
Ȥ 24.
Såfremt ombudsmandens undersøgelse af en sag viser, at
der i den offentlige forvaltning må antages at være
begået fejl eller forsømmelser af større
betydning, skal ombudsmanden give meddelelse om sagen til
Folketingets Retsudvalg. Ombudsmanden skal endvidere give
meddelelse om sagen til vedkommende minister, kommunalbestyrelse
eller regionsråd.«
7. Efter § 32
indsættes:
Ȥ 33.
Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
§ 34. For
Færøerne kan der ved kongelig anordning senere
foretages de ændringer i loven, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Stk. 2. For Grønland kan der ved
kongelig anordning foretages de ændringer i loven, som de
særlige grønlandske forhold tilsiger.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007. § 1, nr. 2 og 7, træder dog i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
gennemføre de ændringer i lov om Folketingets
Ombudsmand (ombudsmandsloven), der følger af
nedlæggelsen af amtskommunerne og oprettelsen af regionerne
(kommunalreformen). De nye regioner bliver en del af den offentlige
forvaltning og som sådan omfattet af ombudsmandens
virksomhed. Lovforslaget indebærer, at ombudsmandens
kompetence over for regionerne kommer til at svare til den
kompetence, ombudsmanden i dag har i forhold til kommunale
myndigheder.
Lovforslaget tilsigter desuden at
gennemføre enkelte redaktionelle og tekniske ændringer
af ombudsmandsloven, bl.a. som følge af vedtagelsen af lov
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, ligesom det foreslås at præcisere
ombudsmandslovens anvendelse på Færøerne og i
Grønland.
Sagen blev drøftet på et møde
i Folketingets Præsidium den 2. og den 30 marts 2005, hvor
der var tilslutning til at fremsætte lovforslaget.
Lovforslaget havde forud for mødet været
drøftet med Folketingets Ombudsmand. Lovforslaget har
desuden været drøftet med Statsministeriet og
Justitsministeriet.
Lovforslaget fremsættes til fri debat, idet
forslagsstillerne man har fundet det rimeligst at udskyde en
detaljeret realitetsbehandling til efter fremsættelsen. Der
er således ikke i forbindelse med fremsættelsen taget
politisk stilling til forslagene eller til enkelte dele heraf.
Lov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets
Ombudsmand (ombudsmandsloven) bygger på betænkning nr.
1272/1994. Om behandlingen af lovforslaget (L 57 af 2. november
1995) henvises til Folketingstidende 1995-96 side 617, 1025, 6930
og 7359, Tillæg A side 1700 og Tillæg B side 871.
2. Ændringer som
følge af kommunalreformen
Ombudsmandens virksomhed omfatter efter
ombudsmandslovens § 7, stk. 1, alle dele af den offentlige
forvaltning. Kommunale myndigheder €" hvad enten de
hører under den amtskommunale eller den
primærkommunale forvaltning €" er således
også omfattet af ombudsmandens kompetence. Det følger
dog af ombudsmandslovens § 8, at ombudsmanden ved
bedømmelsen af den del af den offentlige forvaltning, der er
kommunal, skal tage hensyn til de særlige vilkår,
hvorunder det kommunale styre virker. Bestemmelsen indebærer
ifølge forarbejderne, at ombudsmanden skal respektere den
enkelte kommunalbestyrelses budgetmagt og lægge til grund, at
det er kommunalbestyrelsen, der inden for gældende rets
rammer fordeler kommunens ressourcer. Hvor der er tale om
skønsmæssige forvaltningsakter eller lignende
afgørelser, må ombudsmanden respektere den
lokalpolitiske afvejning inden for gældende rets rammer og
den deraf følgende mulige forskellighed mellem
kommunerne.
Det forventes, at indenrigs- og
sundhedsministeren som led i kommunalreformen fremsætter
forslag til Lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
sygehusfællesskab. Kommunalreformen indebærer, at
amtskommunerne nedlægges med virkning fra den 1. januar 2007,
samtidig med at landet inddeles i fem regioner. Regionernes
anliggender styres af regionsråd, der vælges efter
reglerne om afholdelse af valg til regionsråd i den kommende
lov om kommunale og regionale valg. Regionerne får ansvaret
for en række positivt afgrænsede opgaver inden for
sundhedsområdet, regional udvikling, det sociale
område, undervisningsområdet, trafikområdet og
visse begrænsede opgaver inden for miljøområdet.
Det bemærkes i den forbindelse, at regionerne ikke kan
varetage andre opgaver end de nævnte, hvilket
indebærer, at de almindelige kommunalretlige
grundsætninger om kommunernes opgavevaretagelse (de
såkaldte kommunalfuldmagtsregler) ikke finder anvendelse for
regionernes virksomhed. Regionernes budget vedtages af det enkelte
regionsråd. Regionerne omfattes ikke af
kommunestyrelsesloven, men underlægges derimod
selvstændige styrelsesregler, som dog i vidt omfang bygger
på kommunestyrelseslovens bestemmelser. Tilsynet med
regionerne varetages i øvrigt af vedkommende
statsforvaltning.
De nye regioner bliver en del af den offentlige
forvaltning og vil som sådan være omfattet af
ombudsmandens kompetence efter ombudsmandslovens § 7. På
baggrund af de ovennævnte særtræk, som gør
sig gældende for regionernes virksomhed, foreslås
ombudsmandslovens § 8 ændret, således at
ombudsmanden ved sin bedømmelse af regionerne skal tage
hensyn til de særlige vilkår, hvorunder disse
myndigheder virker, i lighed med hvad der i dag gælder for
ombudsmandens bedømmelse af kommunernes virksomhed.
Som følge af oprettelsen af de nye
regioner indeholder lovforslaget desuden et antal
konsekvensmæssige ændringer af andre bestemmelser i
ombudsmandsloven. Det gælder navnlig de af lovens
bestemmelser, som fastsætter en meddelelsespligt for
ombudsmanden i forhold til Folketinget, ministre og
kommunalbestyrelser. Disse bestemmelser foreslås udvidet til
at omfatte de nye regionsråd.
3. Ajourføring af
ombudsmandslovens regler om inddragelse af selskaber,
institutioner, foreninger m.v. under ombudsmandens virksomhed
Efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4, kan
ombudsmanden bestemme, at selskaber, institutioner, foreninger
m.v., som administrativt inddrages under forvaltningsloven, lov om
offentlighed i forvaltningen eller lov offentlige myndigheders
registre, i samme omfang skal være omfattet af ombudsmandens
virksomhed. Bestemmelsen har baggrund i et ønske om at skabe
harmoni mellem anvendelsesområderne for ombudsmandsloven og
den almindelige forvaltningsretlige lovgivning.
Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
er der fastsat nærmere regler for fremgangsmåden ved en
række bestemte tvangsindgreb, som foretages af den offentlige
forvaltning uden for strafferetsplejen. Dele af loven gælder
desuden i de tilfælde, hvor der i lovgivningen m.v. er
fastsat pligt til at meddele oplysninger til den offentlige
forvaltning. Lovens § 1, stk. 4, giver herudover vedkommende
minister mulighed for i samråd med justitsministeren helt
eller delvis at inddrage nærmere angivne selskaber,
institutioner, foreninger m.v. under lovens
anvendelsesområde, i det omfang de pågældende ved
eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelser
til at anvende tvangsindgreb eller oplysningspligter som ovenfor
nævnt.
Lovforslaget indebærer en
ajourføring af ombudsmandslovens § 7, stk. 4, i to
henseender. Det foreslås således, at henvisningen i
bestemmelsen til lov om offentlige myndigheders registre
udgår, idet denne lov med virkning fra den 1. juli 2000 blev
afløst af lov om behandling af personoplysninger
(persondataloven). Bestemmelsen foreslås desuden
ændret, sådan at ombudsmanden kan bestemme, at
selskaber, institutioner, foreninger m.v., som administrativt
inddrages under lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter, i samme omfang skal
være omfattet af ombudsmandens virksomhed. Der er for
så vidt tale om en redaktionel ændring, som er
begrundet i, at lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter i overensstemmelse med de
nævnte hensyn bag ombudsmandslovens § 7, stk. 4,
må anses for at have karakter af almindelig
forvaltningsretlig lovgivning.
Med hensyn til persondataloven, der som
nævnt har afløst lov om offentlige myndigheders
registre, bemærkes det, at persondatalovens § 1, stk. 6,
ligeledes giver vedkommende minister mulighed for at bestemme, at
lovens regler helt eller delvis skal finde anvendelse på
behandling af oplysninger om virksomheder m.v., som udføres
for den offentlige forvaltning. En udvidelse af ombudsmandens
kompetence i takt med anvendelsen af denne bestemmelse vil
imidlertid være uhensigtsmæssig, da det
pågældende område allerede er undergivet
Datatilsynets kompetence og persondataloven i modsætning til
forvaltningsloven og offentlighedsloven ikke udelukkende har
karakter af forvaltningsretlig lovgivning. Der er således
ikke fundet grundlag for i ombudsmandslovens § 7, stk. 4, at
indsætte en henvisning til persondataloven.
4. Ombudsmandslovens anvendelse
på Færøerne og i Grønland
Lov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets
Ombudsmand er endnu ikke sat i kraft på
Færøerne. Indtil den nye ombudsmandslov sættes i
kraft for Færøerne, gælder her stadig den gamle
lov om Folketingets Ombudsmand (lov nr. 203 af 11. juni 1954 om
Folketingets Ombudsmand, som ændret ved lov nr. 205 af 11.
juni 1959 og lov nr. 142 af 17. maj 1961, jf.
lovbekendtgørelse nr. 342 af 1. december 1961). For så
vidt angår Grønland, er lov nr. 473 af 12. juni 1996
allerede ikraftsat uden ændringer.
Ombudsmandsloven indeholder ikke regler om
anvendelsen af loven på Færøerne og i
Grønland, men det er fast antaget, at ombudsmanden ikke har
kompetence over for myndigheder under det færøske og
det grønlandske hjemmestyre, herunder kommuner. I praksis
har ombudsmanden alene anset sig for kompetent over for statens
forvaltning på Færøerne og i Grønland.
Især med henblik på at præcisere dette forhold
foreslås der som noget nyt indføjet en særlig
bestemmelse i ombudsmandsloven, hvorefter lovens anvendelse
på Færøerne og i Grønland
fastlægges ved kongelig anordning i overensstemmelse med
ombudsmandens eksisterende praksis. Om bestemmelsens nærmere
udmøntning henvises til de specielle bemærkninger ad
§ 1, nr. 7.
5. Lovforslagets administrative
og økonomiske konsekvenser m.v.
Med lovforslaget tages der højde for
nedlæggelsen af amtskommunerne og oprettelsen af regionerne,
for så vidt angår ombudsmandens kompetence over for de
nye regioner. Lovforslaget indebærer ikke nogen ændring
af ombudsmandens kompetence i forhold til den del af den offentlige
forvaltning, som i dag hører under amtskommunerne, men som
led i kommunalreformen forventes fordelt mellem staten, kommunerne
og regionerne.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
stat, kommuner eller regioner.
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Hørte myndigheder
m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Statsministeriet, Justitsministeriet, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Rigsombudsmanden på
Færøerne og Rigsombudsmanden i Grønland. Der er
modtaget svar fra ministerierne, og fra Rigsombudsmanden på
Færøerne er det oplyst, at Rigsombudet ikke har
modtaget bemærkninger til lovforslaget fra
Færøernes landsstyre. Der er på tidspunktet for
lovforslagets fremsættelse den 6. april 2005 ikke modtaget
svar fra Rigsombudsmanden i Grønland. Svaret forventes at
foreligge under udvalgsbehandlingen.
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 2)
Efter den gældende bestemmelse i § 2,
stk. 1, kan medlemmer af Folketinget og kommunale råd ikke
udføre hvervet som ombudsmand. Med ændringen
foreslås det, at også medlemmer af regionsråd
udelukkes fra at udføre hvervet som ombudsmand.
Til nr. 2 (§ 7)
Den foreslåede ændring, som er af
overvejende redaktionel karakter, indebærer, at henvisningen
til lov om offentlige myndigheders registre udgår af
ombudsmandslovens § 7, stk. 4, som følge af at
førstnævnte lov med virkning fra den 1. juli 2000 blev
afløst af persondataloven. Bestemmelsen foreslås
desuden ændret, sådan at ombudsmanden kan bestemme, at
selskaber, institutioner, foreninger m.v., som administrativt
inddrages under lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter, i samme omfang skal
være omfattet af ombudsmandens virksomhed. Der henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 3.
Til nr. 3 (§ 8)
Efter den gældende bestemmelse i § 8
skal ombudsmanden ved bedømmelsen af den del af den
offentlige forvaltning, der er kommunal, tage hensyn til de
særlige vilkår, hvorunder det kommunale styre virker.
Med ændringen foreslås det, at ombudsmanden ved sin
bedømmelse af regionerne ligeledes skal tage hensyn til de
særlige vilkår, hvorunder disse myndigheder virker. Der
henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.
Til nr. 4 og 6 (§ 11 og § 24)
Efter den gældende bestemmelse i § 24
skal ombudsmanden, hvis dennes undersøgelse af en sag viser,
at der i den offentlige forvaltning må antages at være
begået fejl eller forsømmelser af større
betydning, give meddelelse om sagen til Folketingets Retsudvalg og
til vedkommende minister henholdsvis vedkommende
kommunalbestyrelse. Da de nye regioner bliver en del af den
offentlige forvaltning og som sådan omfattes af ombudsmandens
virksomhed, foreslås det, at ombudsmandens meddelelsespligt
ligeledes kommer til at gælde i forhold til vedkommende
regionsråd. Meddelelsespligten er delvis gengivet i lovens
§ 11, stk. 2, som derfor foreslås ændret
tilsvarende.
Til nr. 5 (§ 12)
Efter den gældende bestemmelse i § 12
skal ombudsmanden, hvis denne i særlige tilfælde bliver
opmærksom på mangler i gældende love eller
administrative bestemmelser, give Folketinget eller vedkommende
minister meddelelse herom. Med hensyn til mangler ved kommunale
bestemmelser skal ombudsmanden give meddelelse til vedkommende
kommunalbestyrelse. Med ændringen foreslås det, at
denne pligt udvides til også at gælde over for
vedkommende regionsråd, hvis der er tale om bestemmelser
fastsat af en region. Ændringen er en konsekvens af, at de
nye regioner bliver en del af den offentlige forvaltning og som
sådan omfattes af ombudsmandens virksomhed.
Til nr. 7 (§ 33 og § 34)
De foreslåede bestemmelser i § 33 og
§ 34 vil gøre det muligt at udstede kongelige
anordninger, der præciserer ombudsmandens kompetence i
forhold til myndigheder på Færøerne og i
Grønland, men de vil ikke medføre reelle
ændringer i ombudsmandens kompetence.
§ 33 giver hjemmel til ved kongelig
anordning at sætte loven i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de særlige færøske
forhold tilsiger, herunder de ændringer, som følger af
den offentlige forvaltnings opbygning på
Færøerne, og af, at Folketingets Ombudsmand kun er
kompetent over for statens forvaltning på
Færøerne. På Færøerne findes bl.a.
ikke regionsråd, og Folketingets Ombudsmand er ikke kompetent
over for de færøske kommuner. Heraf følger, at
lovens § 8 ikke skal gælde på
Færøerne, og at bestemmelserne i lovens § 11,
stk. 2, § 12 og § 24 må justeres, således at
de kun angår statslige myndigheder. Det bemærkes i
øvrigt, at ombudsmandslovens § 32 indeholder en
ændring af udlændingeloven, hvorved ombudsmandens
virksomhed i forhold til Flygtningenævnet er afskåret
med virkning fra den 1. januar 1997 undtagen i de tilfælde,
hvor ombudsmanden i medfør af lovens § 17 tager en sag
op til undersøgelse af egen drift eller gennemfører
en generel undersøgelse af en myndigheds behandling af
sager. Udlændingeloven er efterfølgende sat i kraft
på Færøerne ved kongelig anordning nr. 728 af
22. juli 2000, som senere er erstattet af kongelig anordning nr.
182 af 22. marts 2001. Ombudsmandslovens § 32 bør
derfor ligeledes, også af ordensmæssige hensyn,
sættes i kraft på Færøerne.
§ 34, stk. 1, giver hjemmel til ved kongelig
anordning senere at foretage de ændringer i loven, som
fremtidige ændringer i forvaltningen på
Færøerne og ændringer af de retsregler, som er
af betydning for Folketingets Ombudsmands virksomhed på
Færøerne, nødvendiggør. Det kunne f.eks.
være relevant at ændre bestemmelsen i lovens § 9,
hvis folkekirken skulle blive overtaget af hjemmestyret. Stk. 2
giver hjemmel til ved kongelig anordning at foretage de
ændringer i loven for Grønland, som de særlige
grønlandske forhold nu og i fremtiden tilsiger, herunder de
ændringer, som følger af den offentlige forvaltnings
opbygning i Grønland, og af, at Folketingets Ombudsmand kun
er kompetent over for statens forvaltning i Grønland. Heller
ikke i Grønland findes regionsråd, og Folketingets
Ombudsmand er ikke kompetent over for de grønlandske
kommuner. Der skal derfor foretages de samme ændringer af
loven som for Færøernes vedkommende.
Både på Færøerne og i
Grønland er der nu i øvrigt etableret ordninger, hvor
en ombudsmand udpeget af henholdsvis Færøernes Lagting
og Grønlands Landsting har kompetence over for landets
myndigheder og kommunerne, jf. lagtingslov nr. 60 af 10. maj 2000
om Lagtingets Ombudsmand og landstingslov nr. 7 af 13. juni 1994 om
Landstingets Ombudsmand.
Inden loven ved kongelig anordning sættes i
kraft på Færøerne og i Grønland med de
ændringer, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger, vil de færøske og
grønlandske myndigheder blive hørt i overensstemmelse
med de herom gældende regler.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2007, idet de af lovens bestemmelser, som ikke
vedrører kommunalreformen, dog foreslås at træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| § 1 |
| I lov nr. 473 af 12. juni 1996 om
Folketingets Ombudsmand foretages følgende
ændringer: |
§ 2. Medlemmer af
Folketinget og kommunale råd kan ikke udføre hvervet
som ombudsmand. Stk. 2. Ombudsmanden skal have
bestået juridisk kandidateksamen. | 1. I § 2, stk.
1, ændres »og kommunale råd« til:
», kommunale råd og regionsråd«. |
§ 7. Ombudsmandens
virksomhed omfatter alle dele af den offentlige forvaltning. Stk. 2. Ombudsmandens virksomhed omfatter
ikke domstolene. Stk. 3. Ombudsmanden behandler ikke klager
over nævn, der i betryggende former træffer
afgørelse om tvister mellem private, selv om vedkommende
nævn i anden sammenhæng betragtes som tilhørende
den offentlige forvaltning. Stk. 4. Såfremt selskaber,
institutioner, foreninger m.v. administrativt inddrages under
forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen eller lov om
offentlige myndigheders registre, kan ombudsmanden bestemme, at de
pågældende organer i samme omfang skal være
omfattet af ombudsmandens virksomhed. | 2. I § 7, stk.
4, ændres »lov om offentlige myndigheders
registre« til: »lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter«. |
§ 8. Ved
bedømmelsen af den del af den offentlige forvaltning, der er
kommunal, skal ombudsmanden tage hensyn til de særlige
vilkår, hvorunder det kommunale styre virker. | 3. § 8
affattes således: » § 8. Ved
bedømmelsen af kommuner og regioner skal ombudsmanden tage
hensyn til de særlige vilkår, hvorunder disse
myndigheder virker.« |
§ 11. Ombudsmanden
afgiver en årlig beretning til Folketinget om sin virksomhed.
Beretningen offentliggøres. Stk. 2. Såfremt ombudsmanden
giver meddelelse om en sag til Folketinget, en minister eller en
kommunalbestyrelse, jf. § 24, eller ombudsmanden fremdrager en
sag i sin årlige beretning, skal der i meddelelsen eller
beretningen gives oplysning om, hvad den pågældende
myndighed eller person har anført til sit forsvar. | 4. I § 11, stk.
2, ændres »eller en kommunalbestyrelse« til:
», en kommunalbestyrelse eller et
regionsråd«. |
§ 12. Bliver
ombudsmanden i særlige tilfælde opmærksom
på mangler ved gældende love eller administrative
bestemmelser, skal ombudsmanden give Folketinget og vedkommende
minister meddelelse herom. Med hensyn til mangler ved kommunale
bestemmelser skal ombudsmanden give meddelelse til vedkommende
kommunalbestyrelse. | 5. § 12, 2.
pkt., affattes således: "Med hensyn til mangler ved bestemmelser, som
er fastsat af en kommune eller en region, skal ombudsmanden give
meddelelse til vedkommende kommunalbestyrelse eller
regionsråd." |
§ 24. Såfremt
ombudsmandens undersøgelse af en sag viser, at der i den
offentlige forvaltning må antages at være begået
fejl eller forsømmelser af større betydning, skal
ombudsmanden give meddelelse om sagen til Folketingets Retsudvalg
og til vedkommende minister henholdsvis vedkommende
kommunalbestyrelse. | 6. §
24 affattes således: »§ 24.
Såfremt ombudsmandens undersøgelse af en sag viser, at
der i den offentlige forvaltning må antages at være
begået fejl eller forsømmelser af større
betydning, skal ombudsmanden give meddelelse om sagen til
Folketingets Retsudvalg. Ombudsmanden skal endvidere give
meddelelse om sagen til vedkommende minister, kommunalbestyrelse
eller regionsråd.« |
| 7. Efter § 32
indsættes: »§ 33. Loven
gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. § 34. For
Færøerne kan der ved kongelig anordning senere
foretages de ændringer i loven, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Stk. 2. For Grønland kan der
ved kongelig anordning foretages de ændringer i loven, som de
særlige grønlandske forhold tilsiger.« |
| § 2 |
| Loven træder i kraft den 1. januar
2007. § 1, nr. 2 og 7, træder dog i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |